Hierbij zoals beloofd het artikel in het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag. De journalist is wel een uur geweest en heeft ook een stuk meegekeken met de training. Hij vond het wel interessant en heeft er een leuk positief stuk van gemaakt. Veel leesplezier.






REPORTAGE zaterdag 14 maart 2009 , Dagblad van het Noorden.


TWEEDE KICKBOKSGALA KRUISWEG
De nieuwe Sem Schilt Traint in Marum






Patrick Veenstra (rechts) traint met zijn sparringspartner Bernard Veenstra
Foto: Omke Oudeman

Eli Soumokil is één van de kickbokspioniers in het Noorden. Al sinds mensenheugenis organiseert hij kickbokswedstrijden in West-Groningen. Vanavond is er een gala in de Marumse Kruisweg.
Door Tom Kuiper

MARUM - "Let op je dekking. Stoten, nu!" Patrick Veenstra (23) spart met zijn trainer. Het gaat er soms hard aan toe. De bijna 2 meter lange timmerman uit Twijzelerheide traint drie keer in de week, maar om zijn uiteindelijke droom - vechten in Japan, het walhalla voor kickboksers - te verwezenlijken, móet hij meer gaan trainen. Heeft sportschool Elsomo wellicht de nieuwe Sem Schilt in huis? "Zou kunnen", glimlacht Veenstra, "ik wil er alles aan doen om het topniveau te bereiken."

De jonge Fries is de enige troef van sportschool Elsomo op zijn eigen gala. In de aanloop naar het toernooi zag hij een paar van zijn sparringspartners afhaken door blessures. Veenstra traint in de zogenaamde C-klasse, maar wil zo snel mogelijk doorstoten naar het hoogste podium: de A-klasse.

Eén van de geblesseerde vechters is Django Tomasoa (19). Hij is de enige Nederlands kampioen die de Marumse sportschool ooit voortbracht. "Zijn titelgevecht vergeet ik nooit meer", blikt Soumokil (55) terug. "Ik vind resultaat niet het belangrijkste, maar het is toch leuk om een kampioen in huis te hebben." Veiligheid en gezondheid zijn volgens Soumokil doorslaggevend. Wie wedstrijden wil vechten, moet minstens drie keer per week trainen.

Soumokil hekelt over het onveilige imago dat aan de sport kleeft. Bij voetbal raken volgens hem veel meer sporters geblesseerd. Daarnaast vindt hij het onterecht dat 'zijn' jongens vaak in verband gebracht worden met agressie buiten de ring. Het is voor een kickbokser geen uitdaging om in een kroeg te vechten. "Deze jongens willen een échte tegenstander", lacht Soumokil.

Vorig jaar was het gala met 350 toeschouwers uitverkocht. Nu zijn er nog kaarten. Soumokil hoopt op publiek van verschillend allooi. "Kickboksen is een prima avondje uit. In de ring wordt gevochten, maar daarbuiten heb ik nog nooit trammelant meegemaakt. Vergelijk dat maar eens met een voetbal wedstrijd.