MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 38
  1. #1
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Camerabg1 Mixfight on Tour: True Bee Gym - Thailand

    Mixfight on Tour: True Bee Gym - Thailand (Pai)

    Tekst en Fotografie: René Bruijsten (Broeski) en Patrick Eckringa (Boeng)


    De omgeving van True Bee Gym.


    "Thank you"
    De taxichauffeur die ons van het vliegveld naar de binnenstad van Bangkok rijdt, veert op als hij hoort dat we uit Nederland komen. “Ramon Dekker!”, roept hij, “Bonjasky!” Als even later blijkt dat we naar Thailand zijn gekomen om te trainen, zegt hij: “Thank you.” Dat is nog eens wat anders dan de bedenkelijke blik die je in Nederland wel eens krijgt als je over je sport vertelt. Muay Thai is dé sport hier en hoewel de Thai stiekem vinden dat een ‘farang’ (buitenlander) natuurlijk nooit echt hun niveau kan bereiken, zijn ze blij met iedereen die de moeite neemt zich erin te verdiepen. Muay Thai behoort tot de Thaise cultuur, dus wie interesse toont in de sport, toont interesse in het land en de mensen. En in taxichauffeurs.

    Kwaliteit
    De afgelopen jaren hebben we bij verschillende sportscholen in Thailand getraind en de kwaliteit verschilt nogal. In het slechtste geval sta je voor veel geld je krachten te verspillen op een trapkussen. Het enige Muay Thai daaraan is dat een Thai het trapkussen vasthoudt. Maar er zijn ook goede sportscholen, waarin een ervaren trainer serieus met je aan de slag gaat en streng op techniek let. Onze favoriet is een kleine sportschool aan de voet van de bergen in het noorden van Thailand: True Bee Gym. Met een binnenlandse vlucht zijn we vanuit Bangkok binnen een uur in de stad Chiang Mai. Daar huren we een auto, rijden we een paar uur door de Thaise Alpen en komen we aan in het plaatsje Pai, waar True Bee Gym sinds een paar jaar gevestigd is.

    True Bee
    In 2004 komt de Nederlandse Trudy naar Thailand om er rond te reizen en te trainen. Ze ontmoet de voormalige Lumpini-kampioen Roekgnam Chomthong, beter bekend als ‘Bee’. Enkele jaren later beginnen ze samen een sportschool die ze True Bee Gym noemen, een combinatie van hun namen. Het paar wordt een gezin met de geboorte van dochter Noah. De sportschool loopt inmiddels heel behoorlijk. Trudy beheert het zakelijke deel en Bee verzorgt samen met zijn oudere broer Aa (ook een voormalig wedstrijdvechter) en een aantal anderen de dagelijkse trainingen. Iedereen is welkom: wedstrijdvechters uit de hele wereld die een uitstapje maken naar de Muay Thai-stijl, vaak ook om wedstrijden te vechten in Thailand; beginners die zich een paar weken of maanden aan hun nieuwe sport willen wijden; backpackers die voorzichtig een keer een training meepakken, om er dezelfde avond nog trots over op het reislog te schrijven. En veertigers zoals wij, recreatieve veteranen die het niet kunnen laten.


    Trudy & Noah


    Training
    Zoals bij de meeste sportscholen in Thailand is er een ochtend- en een middagtraining van een kleine drie uur. De duur van de training wil nog wel eens variëren, net hoe het uitkomt. Wie wil, start met een uurtje hardlopen. De rest komt langzaam binnendruppelen, kleedt zich om, kletst wat of gaat voor zichzelf alvast aan de slag. Dan roept Bee iedereen de ring in voor uigebreide rek- en strekoefeningen. Vervolgens worden gezamenlijk de basistechnieken van het Muay Thai doorgenomen: stoten, trappen, ellebogen, knieën. Bee en de andere trainers letten scherp op techniek. Kromme polsen, verkrampte schouders, heupen die niet indraaien, voeten die plat op de grond staan - elk klein foutje wordt direct gecorrigeerd.






    René en Bee





    René en Aa


    Last edited by Ronald; 22-05-2009 at 12:09.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  2. #2
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    19.397
    vCash
    126265

    Default

    Intensief
    Het meest intensieve deel van de training begint. Een voor een draait iedereen een aantal rondes in de ring met een van de trainers. Die schat in of je drie, vier of vijf rondes op de patches aankunt. Het is heet, de luchtvochtigheidsgraad is hoog, de nadruk ligt op hoge trappen en alles moet snel en hard, dus de conditie wordt behoorlijk op de proef gesteld. En altijd moet de techniek goed verzorgd zijn.”Turn your hips! Elbow higher! More power! Good!! Met een beetje geluk krijg je tussen de rondes door een ‘wedstrijdbehandeling’ van Aa of Bee: een slok drinken, een straaltje koud water op je kruin om af te koelen en een korte nek-, schouder- en rugmassage. Tot slot leg je een voor een je benen op de schouder van de trainer voor het betere rekwerk en ben je weer helemaal opgelapt voor de volgende ronde.
    Wie niet in de ring werkt, draait z’n eigen parcours: touwtje springen, op de zak, schaduwboksen, gewichten, sit ups en push ups.


    Aa











    Patrick en Bee






    Bee traint de buurtkinderen.





    Clinchen
    Als iedereen z’n rondes in de ring heeft gehad, is het tijd voor sparren en clinchen. Met een Nederlandse vechtsportachtergrond kun je je behoorlijk redden bij het sparren, maar clinchen met een Thai is een heel ander verhaal. Thaise vechters trainen vaak al van kinds af aan en zijn zo handig in het clinchen, dat je het tegen een veel kleinere en lichtere tegenstander vaak nog aflegt. Het is echt hun spelletje. Dan kun je twee dingen doen: op kracht proberen de overhand te krijgen óf vragen of ze jou niet wat clinchtechnieken kunnen bijbrengen. Als je het canvas maar vaak genoeg van dichtbij hebt bekeken, kies je uiteindelijk vanzelf voor het laatste. Clinchen is vooral een oefening in evenwicht, van jezelf en van je tegenstander, en blijkt om die reden toch ook heel bruikbaar in het Nederlandse kickboksen, waarin het clinchen geen rol van betekenis speelt.

    Vechthanen
    De training wordt in de ring afgesloten met gezamenlijke oefeningen: push ups, sit ups, rekken en strekken. Hoewel het er voor vandaag weer op zit, gaat niemand direct weg. Het is een mooi moment om eens een praatje te maken met die jongen uit Canada met wie je net een paar rondes gespard hebt of met die wedstrijdvechter uit Polen die over twee weken aan de bak moet. Aa gaat weer aan de slag met zijn vechthanen, die hij met grote toewijding traint. Hij geeft ze krachtvoer en gooit ze tientallen keren de lucht in om ze op hun poten te laten landen, die hij vervolgens uitgebreid masseert. Bee pakt zijn gitaar erbij en blijkt ook muzikale talenten te hebben. Iemand speelt een potje vier-op-een-rij met een van de trainers en er wordt gekookt. Voor 50 baht (ongeveer een euro) kun je aanschuiven voor een prima Thaise maaltijd.







    De broers Aa en Bee

    Vier trainers.








    Aanrader
    True Bee Gym is een aanrader voor iedere vechtsportliefhebber. Trudy heeft het zakelijk deel goed op poten gezet, Aa en Bee zijn perfecte trainers en de sfeer in de sportschool is geweldig. Ook een verblijf in het plaatsje Pai is de moeite meer dan waard. Overdag schijnt de zon en ’s avonds koelt het af, zodat je goed kunt slapen en herstellen. Het leven is er betaalbaar, de restaurants zijn goed, op elke hoek van de straat kun je je laten masseren en de mensen zijn er relaxed. Wie respectvol omgaat met de Thai en de Thaise cultuur kan er de tijd van z’n leven hebben. In Nederland trainen we inmiddels meer dan vijfentwintig jaar bij KB Zutphen en ook dat is een geweldige sportschool (osu!). Juist die afwisseling met een paar trainingsweken per jaar in Thailand werkt voor ons heel goed. Zo goed, dat we er in februari van dit jaar voor de achtste keer waren. We hebben nu alweer heimwee.



    Feitjes
    • een retourticket (directe vlucht) Amsterdam-Bangkok kost in het voorjaar ongeveer 700 euro
    • KLM (goede vluchttijden) en China Airlines (veel beenruimte) zijn de beste opties
    • Bij een verblijf in Bangkok is een hotel of guesthouse aan te raden in de oude wijk Banglamphu, rond de beroemde backpackersstraat Khao San Road. Er is veel te doen en de prijzen liggen er laag
    • Een eenvoudige, maar schone kamer met eigen douche, toilet en airco kost er rond de 15 euro per nacht
    • Ook de noordelijke stad Chiang Mai is zeker de moeite waard om een paar dagen te blijven. Hotelprijzen zijn vergelijkbaar met die in Bangkok.
    • Van Bangkok naar Chiang Mai kan het makkelijkst per (slaap)trein of vliegtuig. De trein doet er een uurtje of 14 over (kosten: rond de 20 euro); met het vliegtuig ben je er binnen een uur (kosten: 30 tot 40 euro)
    • Een aanrader voor autohuur in Chiang Mai: North Wheels. Voor zo’n 20 euro per dag huur je er al een Honda Jazz, maar je kunt er voor wat meer bijvoorbeeld ook een DMax huren.
    • Voor een verblijf in Pai, trainingstijden en kosten, zie de website van Trudy en Bee: True-Bee Gym | Home


    Ons huisje op de heuvel.

    Uitzicht vanuit ons huisje.

    Straatbeeld Pai.




    Omgeving Pai.
    Last edited by Ronald; 21-05-2009 at 15:47.
    Foto's bijbestellen? www.eckringa.nl
    Of de snelle route via www.oypo.nl/sompong

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Ik had het verslag al gezien, top! Nog 7 weken...

  4. #4
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    ZOG
    Posts
    1.571
    vCash
    126000

    Default

    Mooi verslag. Helemaal niet gek daar. Moet toch eens gaan sparen voor een 'echte' vakantie.

  5. #5
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Mixfight.nl
    Posts
    7.236
    vCash
    113919

    Default

    Mooi gedaan Thanks !

  6. #6
    Join Date
    Mar 2005
    Posts
    974
    vCash
    126000

    Default

    Mooi verslag. Is thailand ook iets om met een gezin erheen te gaan want mn vriendin laat me hier niet alleen naar toe.

  7. #7
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    www.blackjackets.nl
    Posts
    4.297
    vCash
    126000

    Default

    Verdorie... en iedereen gaat maar naar thailand.
    Ik wil ook!!!!!!

  8. #8
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Haarlem
    Posts
    8.992
    vCash
    126560

    Default

    Mooi verslag. Wil er gelijk heen. Ik heb Bee en Trudy ontmoet bij Chai Yai Gym in Chiang Mai waar ik in 2005 getraind heb. Bee was er toen trainer .

  9. #9
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.782
    vCash
    84750

    Default

    Super verslag, zal het op mn lijstje zetten voor mijn reis door azie in september!

  10. #10
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    nederland provincie zeeland
    Posts
    97
    vCash
    126000

    Default

    heel mooi verslag lijkt me supper daar

  11. #11
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Iggy View Post
    Mooi verslag. Is thailand ook iets om met een gezin erheen te gaan want mn vriendin laat me hier niet alleen naar toe.
    Ik ga er deze zomer met m'n gezin naar toe, net als voorgaande jaren. Is prima te doen!

  12. #12
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    19.536
    vCash
    186856

    Default

    Mooie omgeving! Bedankt voor het topverslag!!

  13. #13
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Wat een heerlijk artikel.. Water loopt me uit de mond als ik het zo zie en lees.

    Eigenlijk puur masochisme om dit te lezen!
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

  14. #14
    Join Date
    Sep 2005
    Posts
    398
    vCash
    126000

    Default

    Ik moet hier toch ook maar eens heeel snel heen gaan!
    heb 2006 met Bee getraind in NL toen was hij hier voor 3 maanden en ben dagelijks met hem opgetrokken zowel in training 1 op 1 overdag en savonds in de gym en prive sfeer ook..
    samen naar A'dam geweest heb hem wat dingen laten zien daar hij vond het te gek

    Bee is een top trainer en vechter we zijn bezig om Bee naar NL te halen om hem hier te laten boksen wat ie zelf heel graag wilt.

    @ rene en ronald ben zwaar jarloers op jullie en btw heel top en mooi verslag gemaakt

    zat echt met grote ogen te kijken toen ik een topic true-bee gym zag staan!

    Groet bami

  15. #15
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Haarlem
    Posts
    8.992
    vCash
    126560

    Default

    Quote Originally Posted by I_LOVE_KNOCKOUTS View Post
    Leuk verslag zeg! Ook top die feitjes op het eind.

    Nog iets minder dan 2 weken en dan is het voor mij al zo ver! Kan niet wachten!
    Ga je ook trainen in Thailand?

  16. #16
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    belgium
    Posts
    3.185
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Hendy View Post
    Mooi gedaan Thanks !
    x2 top

  17. #17
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    4.376
    vCash
    126000

    Default

    Mooi verslag.. ziet er 'relaxed' uit daar!

  18. #18
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Gennep - Limburg
    Posts
    286
    vCash
    126000

    Default

    Mooi stukje

    Maar moet je vantevoren laten weten dat je er komt mee trainen?
    Bij zo'n kamp bedoel ik.
    -- "We have ways of making you talk." --

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    4
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Gennep-Spitfire View Post
    Mooi stukje

    Maar moet je vantevoren laten weten dat je er komt mee trainen?
    Bij zo'n kamp bedoel ik.
    Nee, hoor, je kunt zo binnen wandelen en direct mee trainen als je wilt.
    Last edited by Ronald; 22-05-2009 at 14:00.

  20. #20
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Breda area
    Posts
    3.900
    vCash
    126000

    Default

    Topverslag, bedankt!
    De gym doet me denken aan Scorpiogym in Pattaya, een identieke situatie. Ook hollands meisje, thaise kampioen, en ook daar wordt er erg op de techniek gelet. Soms wel eens te, want zelfs een thaise kampioen kan een gemiddelde hollandse vechter over het algemeen weinig bijbrengen over de bokstechnieken. De sfeerfoto's doen me inderdaad weer heimwee krijgen naar mijn favoriete vakant ahum trainingsland...


    "Kill my demons, and you might kill my angels too"

  21. #21
    Join Date
    May 2007
    Location
    n.v.t.
    Posts
    9.795
    vCash
    138328

    Default

    prachtig, thanks voor verslag, leuk om te lezen.. en te zien...
    "Some people have so much respect for their superiors
    they have none left for themselves."

  22. #22
    Join Date
    Oct 2004
    Posts
    20.301
    vCash
    371929

    Default

    Thanks voor het verslag en de foto's! Zo hoort een Thais kamp eruit te zien, behoorlijk minimal!

  23. #23
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Breda
    Posts
    1.777
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Richelieu View Post
    Thanks voor het verslag en de foto's! Zo hoort een Thais kamp eruit te zien, behoorlijk minimal!
    Als ik in Gaza stad zou willen trainen ga ik daar wel naar toe en minimal luister ik wel op een feestje of zo... je gaat toch geen geld uit geven om op je "vakantie" op een houten vloer of wat dan ook te pitten en tegen een paar afgeleefde bokszakken te mogen trappen... als ze je dat hier aanbieden gaat iedereen er met een hele weide boog omheen...

  24. #24
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Jarno View Post
    Als ik in Gaza stad zou willen trainen ga ik daar wel naar toe en minimal luister ik wel op een feestje of zo... je gaat toch geen geld uit geven om op je "vakantie" op een houten vloer of wat dan ook te pitten en tegen een paar afgeleefde bokszakken te mogen trappen... als ze je dat hier aanbieden gaat iedereen er met een hele weide boog omheen...
    Het gaat allemaal een beetje langs je heen he Jarno De mensen die hier willen trainen willen graag het Thaiboksen ervaren zoals de echte Thai het ook ervaren.

  25. #25
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Waiting for Thailand
    Posts
    8.519
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Jarno View Post
    Als ik in Gaza stad zou willen trainen ga ik daar wel naar toe en minimal luister ik wel op een feestje of zo... je gaat toch geen geld uit geven om op je "vakantie" op een houten vloer of wat dan ook te pitten en tegen een paar afgeleefde bokszakken te mogen trappen... als ze je dat hier aanbieden gaat iedereen er met een hele weide boog omheen...
    Dat is een keuze die je maakt Jarno. Overigens heb je het aardig in eigen hand wat je wilt. Je kunt natuurlijk het meest primitieve en spartaanse kamp op zoeken aan de ene kant en aan de andere kant heb je ook enkele kampen die vergelijkbaar zijn met de meest luxe sportscholen in ons land en 4 sterren verblijf accomodaties.

    Iemand die bv old school in Thailand wil trainen en als een echte Thai de weg om hoog wil vinden en ook vechten zal meer richting de old school kampen neigen. BV een Jean Charles Skrbowsky deed dit bij Jockey Gym waar oa ook Kaoklai en Saenchai toen trainde. Hij vocht zich in de rankings van het Rajadamnern door oa Nonthanan Por pramuk (die ook van de grote Petrosian won) en Lamsongkram KO te slaan.

    Je kan ook een heel luxe en op de westerlingen ingesteld kamp gaan trainen. Dan ben je in Thailand maar in feite heb je je eigen leven en alle luxe en gewenningen verplaatst naar Thailand. Je doet dan eigelijk hetzelfde als hier maar ja je traint wel in Thailand dan! Maar eigenlijk is er weinig authentieks Thais muaythai aan.
    Enjoy yourself it's later than you think
    Enjoy yourself while you're still in the pink
    The years go by as quickly as you wink
    Enjoy yourself enjoy yourself It's later than you think

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •