Na het explosieve Strikeforce van dit weekend zat ik na te denken hoe het toch kan dat de UFC partijen over het algemeen zo veel saaier zijn. Natuurlijk ligt dat voor een groot deel aan de vechters zelf, maar ik denk dat het toestaan van ellebogen op de grond hier ook debet aan is. Om deze techniek toe te passen moet je immers bovenop iemand gaan liggen. Ellebogen kunnen alleen op korte afstand gegeven worden en dan lig je dus al gauw in een guard of sidemount.

Vervolgens is het de vraag of het weglaten van ellebogen een groot gemis zal zijn. Bas Rutten was al van mening dat het nooit tot KO's en alleen tot cuts leidt. Ik ben het er niet helemaal mee eens, vechters als Jon Jones en Kenny Florian maken het wel tot een spectaculair wapen, maar als je Strikeforce dit weekend ziet kun je concluderen dat spektakel niet van de ellebogen afhankelijk is.

Zonder ellebogen op de grond hebben vechters eerder de neiging het grondgevecht te mijden en dus wordt voorkomen dat een partij wordt 'uitgereden'. Heeft iemand van jullie hier ook gedachten over?