Hoyer’s productions presents: One gate2far

Locatie: Sporthal de Varenbeuk in Heerlen
Datum: 6 november 2010

Foto's: Bas Uterwijk
Tekst/Verslag: Tony Schreurs






“Er zijn geen MMA gala’s meer in Nederland zegt men”

Met deze "algemene stelling" opende ringspeaker Joop Kasteel het MMA gala van Hoyer’s productions. Maar liefst 20 partijen stonden er op het programma waarvan 17 op MMA regels en 3 partijen die deel uit maken van een B klasse kickboks mini toernooi. Het moge duidelijk zijn dat er dus wel degelijk nog MMA gala’s in Nederland zijn. In het zuiden van Nederland in sporthal de Varenbeuk te Heerlen om precies te zijn.

Omstreeks 18.00u was ik aanwezig op de locatie alwaar ik door forumbroeder El Bastardo gewezen werd op mijn zitplaats pal tegen de ring aan en naast jurylid Jarno. De locatie was erg sfeervol opgezet met een goede verlichting, TV schermen en geluidssysteem. De setting kwam erg gezellig en intiem over. Iets dat in mijn optiek absoluut als positief ervaren werd.

Het gala was dan ook tip top georganiseerd en de algehele planning van gevechten liep als een trein zonder rare verschuivingen of onderbrekingen. Je kon goed merken dat de organisatie achter dit gala zich met hart en ziel ingezet heeft om alles in goede banen te leiden. Loe Hoyer van Hoyer gym is de drijvende kracht achter de organisatie.

De vechters van vanavond kwamen zoals gewoonlijk uit diverse kampen. Allemaal op een rij:
Hoyer’s Gym, Fight Team Wondel, ATF Militia, Team Schreiber, Team Topfighter,Calmaro Gym, Jego Gym, Gracie Barra Maastricht, Dipenegara, Team Impact Izegem, M.T. Genk, Errol Paris en BJJ Purmerend.

Dan nu de partijen op MMA regels. Deze werden gestreden in diverse klasses. Als eerste waren er de amateur partijen zonder stoten naar het hoofd op de grond. Met vervolgens de partijen op MMA pro regels. De hoofdpartij was het Nederlands titelgevecht -65kg tussen Ben Boekee van Hoyer’s Gym en Nashebo Noya van BJJ Purmerend. Ben wist in de tweede ronde een harde upkick vanaf de grond in het gezicht van Nashebo te landen. Deze veroorzaakte een cut onder het oog van Nashebo. De referee besliste vervolgens om de partij te stoppen. Ben Boekee is hiermee winnaar van de wedstrijd en daardoor de nieuwe Nederlands Kampioen in de -65kg klasse.

Het minitoernooi kickboksen B klasse werd ook erg goed ontvangen. Dit bestond uit 3 gevechten, waarvan de laatste, de finale, gewonnen werd door Melvin Wassing van Calmaro Gym. Hij vocht maar liefst drie partijen deze avond waarvan twee keer tegen Shaun Waltmans van Jego Gym. De eerste werd door Shaun gewonnen. De finale partij wist Melvin echter naar zich toe te trekken. Beide vechters zijn toppers en hebben alles gegeven.

Het publiek verdiend in mijn ogen trouwens een plek op het ereschavot. De hele zaal zat afgeladen vol met enthousiaste liefhebbers van de sport. Geen opgefokte alfamannetjes maar echte fans! Het lijkt erop dat een full MMA gala dus weldegelijk populair kan zijn in Nederland. Hier in het zuiden weten ze er in ieder geval wel raad mee.

De wedstrijden van vanavond haddenallen een hoog tempo. Dit mede door de grote aantallen submissions die de revue passeerden. Een overzicht: 17 mma partijen, 7 submissions, 5 op jurybeslissing en de rest op tko, tap na strikes, medical intervention en een draw. Ik heb me deze avond geen enkele keer verveeld. Alle partijen waren stuk voor stuk mooi om te zien.

Door het hoge tempo was het gala omstreeks kwart over tien afgelopen. Het publiek is vervolgens voldaan richting uitgang vertrokken. Dit verliep allemaal in een gemoedelijke, sportieve sfeer zonder nare opstandjes.Ik denk dat de organisatie de volgende keer op zoek naar een grotere locatie mag. Want na het succes van vanavond zal het gala de volgende keer gegarandeerd een nog grotere groep fans te wachten staan.

Ik wil dan ook iedereen danken die, op wat voor manier dan ook, meegewerkt hebben aan dit Gala. Ik heb een fantastische avond gehad.

Speciale dank aan Loe en Danny Hoyer, Boris El Bastardo en ringspeaker Joop Kasteel.