MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 51 to 75 of 79
  1. #51
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Mannen,

    Illest is volgens mij surinaams, antiliaans.

    Facade, Marchant, Bromios als ik me niet vergis blanke nederlanders.

    Onze niet blankevriend zegt dat hij het als donkere man denigrerend vind, zich op de een of andere manier toch beledigd voelt.
    Wij blanken zeggen, nee dat kan je niet, dat mag je niet, je snapt het niet.

    Ik dnek dat wij zelf het niet snappen. Ik ben niet bruin van huidskleur kan me dus ook niet verplaatsen in wat zij voelen als ze een zwarte piet zien, maar kan me eerlijk gezegd wel goed voorstellen waarom hij zich beledigt voelt.

    Ik vind de discussie daarom ook een beetje vreemd. Als alle donkere mensen zeggen dat ze zwarte piet denigrerend en racistisch vinden, dan zal het toch ook wel zo zijn beste vrienden? Het is toch het gevoel dat zij krijgen door de zwarte piet?
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    Home mtk-gym.nl


  2. #52
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Daar ligt het fundamentele meningsverschil inderdaad. Ik denk dat het daadwerkelijke karakter van een uitspraak/feest/whatever een rol speelt bij de vaststelling of iets racistisch is of niet. Terwijl volgens mij Illest de sentimenten van de groep die zich benadeeld voelt voorop stelt.

    Naar mijn mening is racisme nog altijd een Nederlands woord en daarbij zijn wij gebonden aan de Nederlandse definitie van dat woord. De Dikke van Dale definieert het als volgt: "1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iems ras"

    We kunnen niet alles racistisch noemen enkel omdat wij dat zo ervaren. Op een gegeven moment gaan dit soort termen hun eigen leven leiden en raken mensen zo verstrikt in het begrip racisme dat ze niet meer weten waar het begint en waar het ophoudt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een grondrecht als vrijheid van meningsuiting: op een gegeven moment weet niemand het meer. Bovendien ontneem je elke mogelijkheid tot verdediging als je stelt dat alleen het gevoel een rol speelt. Dan is echt het hek van de dam.

    Ik denk dat je je daarom op feiten moet berusten, niet (alleen) op sentiment. Ik heb al een hele hoop dingen genoemd die mijn standpunt onderbouwen dat zwarte piet niet een symbool van racisme is. Zo heeft het koloniale verleden er niets mee te maken (die link wordt op eigen houtje gelegd), is er geen sprake van rassenhaat en komt de rassenkwestie al helemáál niet aan de orde in de viering van het feest. Ik krijg daar 0 respons op. Ik krijg alleen maar, ja jullie kunnen je niet verplaatsen en teksten van journalisten en bloggers. Is iets racistisch? ok, toon het dan aan en ga niet de hele tijd de discussie uit de weg.

    Dat is altijd zo ergerlijk aan dit soort discussies. Zo gauw iemand komt met: 'ja jij weet niet hoe het is', Kun je alles zeggen wat je wilt, maar blijkbaar is maar een selecte groep bevoegd om een oordeel te vellen over of iets racistisch is of niet. Het is gewoon racistisch!!!11
    Last edited by Facade; 28-11-2011 at 19:24.

  3. #53
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    1.527
    vCash
    126000

    Default

    Ik merk wel dat veel mensen met een donkere huidskleur steeds negatiever zijn over die Sint en zijn Zwarte Pieten. Ik begrijp hun ook wel. Want al zijn werkers zijn gewoon donker en hij zo blank als papier. Dat valt wel op. Ik heb zelfs gehoord dat Sinterklaas feest hun(sommige) doet denken aan de situatie van 500 jaar geleden.

    Aan de andere kant, ik heb ook donkere mensen horen praten hoe zij Sinterklaas als een leuke feest ervaren.

    Het is moeilijk, onze wereld is zo gevoelig geworden. Ik begrijp het allemaal en ik zelf haat die Sint feest ..geen sfeer, niks , je liegt die arme kinderen voor.
    Btw: Al die kinderen onder de 8 jaar zijn zware racisten.

  4. #54
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Zwarte Piet. Het woord zegt het al is zwart. Ik heb nog nooit een donker iemand gezien die helemaal zwart is..

    Denk dat dit een soort discussie is net als de koets van de koningin waarop en slavenillustratie te zien is..
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/16/...n-koets-halen/
    Be a Warrior, not a Worrier

  5. #55
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.875
    vCash
    121333

    Default

    Quote Originally Posted by Sadix View Post
    Mannen,

    Illest is volgens mij surinaams, antiliaans.

    Facade, Marchant, Bromios als ik me niet vergis blanke nederlanders.

    Onze niet blankevriend zegt dat hij het als donkere man denigrerend vind, zich op de een of andere manier toch beledigd voelt.
    Wij blanken zeggen, nee dat kan je niet, dat mag je niet, je snapt het niet.

    Ik dnek dat wij zelf het niet snappen. Ik ben niet bruin van huidskleur kan me dus ook niet verplaatsen in wat zij voelen als ze een zwarte piet zien, maar kan me eerlijk gezegd wel goed voorstellen waarom hij zich beledigt voelt.

    Ik vind de discussie daarom ook een beetje vreemd. Als alle donkere mensen zeggen dat ze zwarte piet denigrerend en racistisch vinden, dan zal het toch ook wel zo zijn beste vrienden? Het is toch het gevoel dat zij krijgen door de zwarte piet?

    Nee hij zegt niet dat hij het denigrerend vindt maar racistisch, de uitleg die gegeven wordt is niet dat mag niet maar is waarom het niets met slavernij te maken heeft.
    Het punt wat hij maakt is dat omdat hij het niet leuk vindt en vervelend vind en niet de positieve uitleg wil accepteren , het feest maar veranderd moet worden.
    bullshit sadix, zoals ik aangaf er zijn mensen tegen slachten van dieren (partij van de dieren) overal behalve het slachthuis, zullen we dan maar het slacht/offerfeest afschaffen. want als zij dat vinden dan zal het toch ook wel zo zijn beste sadix?
    En het suikerfeest is ook slecht in een tijd dat mensen alleen maar dikker worden en ook nog slecht voor je tanden en gezondheid. waardoor meer moslims naar de dokter moeten en de zorg kosten voor iedereen omhoog gaat! dat betaal ik dus ook dus afschaffen dan maar??
    "Toto, I've got a feeling we're not in Kansas anymore."

  6. #56
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    nimwegen
    Posts
    3.659
    vCash
    126000

    Default

    zwarte piet is toch zwart van de roet van de schoorsteen....
    het zijn eigenlijk blanke spanjaarden die door de schoorsteen pakjes komen brengen, daarom zijn ze zwart....
    toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen!

  7. #57
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Daar ligt het fundamentele meningsverschil inderdaad. Ik denk dat het daadwerkelijke karakter van een uitspraak/feest/whatever een rol speelt bij de vaststelling of iets racistisch is of niet. Terwijl volgens mij Illest de sentimenten van de groep die zich benadeeld voelt voorop stelt.

    Naar mijn mening is racisme nog altijd een Nederlands woord en daarbij zijn wij gebonden aan de Nederlandse definitie van dat woord. De Dikke van Dale definieert het als volgt: "1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iems ras"

    We kunnen niet alles racistisch noemen enkel omdat wij dat zo ervaren. Op een gegeven moment gaan dit soort termen hun eigen leven leiden en raken mensen zo verstrikt in het begrip racisme dat ze niet meer weten waar het begint en waar het ophoudt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een grondrecht als vrijheid van meningsuiting: op een gegeven moment weet niemand het meer. Bovendien ontneem je elke mogelijkheid tot verdediging als je stelt dat alleen het gevoel een rol speelt. Dan is echt het hek van de dam.

    Ik denk dat je je daarom op feiten moet berusten, niet (alleen) op sentiment. Ik heb al een hele hoop dingen genoemd die mijn standpunt onderbouwen dat zwarte piet niet een symbool van racisme is. Zo heeft het koloniale verleden er niets mee te maken (die link wordt op eigen houtje gelegd), is er geen sprake van rassenhaat en komt de rassenkwestie al helemáál niet aan de orde in de viering van het feest. Ik krijg daar 0 respons op. Ik krijg alleen maar, ja jullie kunnen je niet verplaatsen en teksten van journalisten en bloggers. Is iets racistisch? ok, toon het dan aan en ga niet de hele tijd de discussie uit de weg.

    Dat is altijd zo ergerlijk aan dit soort discussies. Zo gauw iemand komt met: 'ja jij weet niet hoe het is', Kun je alles zeggen wat je wilt, maar blijkbaar is maar een selecte groep bevoegd om een oordeel te vellen over of iets racistisch is of niet. Het is gewoon racistisch!!!11
    Ik moet feitelijk gaan onderbouwen waarom dit racistisch is...

    -blanke man met donkere knecht
    -afkomst zwarte piet is verwijzing naar de Moren (donkere mensen, negroide ras) dus schoorsteen-theorie is een fabeltje
    -0,0 begrip en plaatsvervangende schaamte bij blanke westerlingen die het zien
    -mensen met een kleur vinden het aanstootgevend
    -bedrijven die internationaal actief zijn, houden zwarte piet binnen de Nederlandse grens
    -over de historie bestaan uiteenlopende verhalen (demon, moren etc) opvallend is wel dat het rasictische trekjes heeft vertoond, maar dit in de loop der jaren is bijgesteld, als het niet zou neigen naar rasictisch, waarom dan?

    'De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat. De kleding van de Zwarte Pieten is gebaseerd op de uniformen die zwarte pages in de 17e en 18e eeuw droegen'.

    Wat Sadix zegt, kan ik me goed in vinden. Het word zo ervaren en lang niet alleen door mensen met een kleur.

    Dat ik dan stukjes post of quote van bloggers, schrijvers, journalisten die abstract denken en dit goed weten neer te zetten, kun jij zien als een zwakte bod, maar dat jij de reden dat er uberhaupt over gediscussieerd wordt, niet snapt en alles probeert te weerleggen, zie ik weer als een zwakte bod.

    Institutionalized racism, de titel van een vd filmpjes die voorbij kwam....daar is sinterklaas en zwarte piet een uiting van. Het zit er zo diep in dat je je er niet eens bewust van bent. 'Het is normaal....klaar!'



    Rechtsstaat

    'De afgelopen weken heb ik gefascineerd de discussie rond Zwarte Piet gevolgd, want wat bleek: mensen die werkelijk óveral een mening over hebben, die de kunst van het beledigen als dagtaak hebben en die zonder scrupules gelovigen met hun denkbeeldige vriendje dag in dag uit bespotten, bleken in Zwarte Piet hun achilleshiel te hebben. Eigenlijk heel aandoenlijk. Kom niet aan Zwarte Piet! Schreeuwden ze. Maak je druk om echt belangrijke zaken! Dat gezeik over Zwarte Piet, klaagden ze. Rot dan op uit Nederland als je Zwarte Piet zo erg vindt! Ver, ver boven God, Jezus, Buddha, Jahweh en de profeet Mohammed, staat dus Zwarte Piet als allerheiligst. En zo hebben we allemaal onze gevoeligheden. Zo denkt een ieder recht te hebben op een beetje sympathie, wellevendheid voor dat wat hem of haar heilig is.
    Maar alleen als het hen uitkomt, want ieder ander moment is het raak: het in hokjes plaatsen, in kampen indelen en het grof beschimpen van mensen met afwijkende meningen'.


    Hassnae Bouazza


    bron:


    Frontaal Naakt. Rechtsstaat







    Gewoon gezellig



    Eén ding is me wel duidelijk geworden, de afgelopen dagen: het racistische karakter van Zwarte Piet is het Ultieme Taboe in Nederland. Of eigenlijk zijn er twee Ultieme Nederlandse Taboes: het racistische karakter van Zwarte Piet en dat van Johan Cruijff.
    Want dat was frappant – dat, parallel aan de verhitte discussie over Zwarte Piet op uw favoriete hedonistisch-fundamentalistische webmagazine voor de hele familie, in de Echte Wereld een nog veel verhitter discussie gaande was over Johan Cruijff, die over Edgar Davids had gezegd dat hij alleen maar in het bestuur van Ajax zit omdat hij zwart is.
    Uit de mond van ieder ander zou deze uitspraak zonder meer als racistisch en verwerpelijk zijn gekwalificeerd, behalve dan door Martin Bosma. Maar nu zei Cruijff het en alleen daarom is de uitspraak niet racistisch. De vele Cruijff-aanbidders proberen niet eens te onderbouwen waarom het niet racistisch is om een zwarte zijn zwartheid te verwijten. Het is gewoon niet racistisch, punt.
    Zelfde met Zwarte Piet. Overal ter wereld is iedereen het erover eens dat een zwartgeschminkte man met kroeshaar en geprononceerde, rode lippen een karikatuur van een neger voor moet stellen, maar in Nederland wordt stug volgehouden dat Zwarte Piet geen neger is. Nee hoor, heb jij ooit een neger gezien met een lubbenkraag? Zwarte Piet is een schoorsteenveger.
    Want schoorsteenvegers, die dragen wel een lubbenkraag.
    Het is alsof je iemand uitdost als Zeeuws Meisje en glashard beweert dat ze Pietje Pitamientje is, “want hoeveel Zeeuwse meisjes ken jij eigenlijk, die oorijzers dragen?”
    Hier en op Twitter werd ik zelfs uitgescholden door mensen die me normaliter goedgezind zijn, voor ‘egoïst’ en kinderfeestjesbederver en iemand van Sargasso verweet me mijn ‘fucking’ politieke correctheid. Ha! Sargasso! Verwijt mij politiekcorrect te zijn!
    Vertel mij eens, vrienden, als het zo politiekcorrect is om het racisme van Zwarte Piet aan te kaarten, waarom valt dan vrijwel iedereen over mij heen? Waarom worden mensen, die vreedzaam protesteren tegen Zwarte Piet, mishandeld door een legertje politiemannen en geboeid afgevoerd?
    Veel mensen hebben het argument ingebracht dat Zwarte Piet niet racistisch is, omdat zwarte kinderen ook ‘gewoon gezellig’ mee doen. Iedere keer diezelfde zinsnede: ‘gewoon gezellig’. ‘Nee hoor! Zwarte Piet is niet racistisch, want in de klas van mijn kind zitten zwarte kinderen, en die doen gewoon gezellig mee!’; ‘Ik zag een Turks kind, en dat deed ook gewoon gezellig mee!’; ‘In Suriname vieren de kinderen het Sinterklaasfeest ook gewoon gezellig mee!’
    Vroeger, toen ik zelf kind was, moest ik ook altijd gewoon gezellig meedoen met Monopolie. Ik haatte het, want van alle vervelende, dodelijk saaie bordspellen vond ik Monopolie het allervervelendst, ondraaglijk saai en er kwam godverdomme nooit een eind aan, het ging maar door, en door, en door, maar ik wist dat ik geen keuze had, omdat mijn moeder altijd de nadruk legde op ‘gewoon gezellig’ in: “Peter doet ook gewoon gezellig mee.”
    Ik krijg steeds het gevoel dat die Kaapverdische en Ghanese en Surinaamse kinderen, die gewoon gezellig meedoen met Sinterklaas vieren, net zoveel keuze hebben als ik vroeger had wanneer mijn broertje dat vermaledijde Monopoliespel weer tevoorschijn haalde.
    “ZEG, SAMBO, JIJ DOET TOCH ZEKER OOK GEWOON GEZELLIG MEE MET HET SINTERKLAASFEEST, OF BEN JE D’R SOMS ZO ÉÉN DIE DOOR ZIJN OUDERS IS GEÏNDOCTRINEERD DAT ZWARTE PIET RACISTISCH IS?!”
    “Eh, nee, meester, ik doe gewoon lekker gezellig mee! Hèhè!” *SLIK!*
    “MOOI ZO!”
    ‘Gewoon gezellig’ typeert eigenlijk treffend de Nederlandse cultuur, de Nederlandse volksaard en het Nederlandse immigrantenbeleid. De hele dwingende, dreigende, alomtegenwoordige, verplichte botte horkerigheid van de Hollander is ermee samengevat. “Doe nou maar gewoon gezellig mee”, zei Jan Pieterszoon Coen tegen de bevolking van Banda. “Zo, dus jullie willen niet meer gewoon gezellig meedoen”, zei Drees tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. “Ga nou maar gewoon gezellig die bus in”, zei Karremans tegen de mannen en jongens van Srebrenica. “Die moslims doen niet gewoon gezellig mee”, klaagt de driedubbelgeconcentreerde Superhollander Geert Wilders.
    Reageerder Babs vergelijkt Zwarte Piet met de Nazareños in Sevilla, die sprekend lijken op leden van de Ku Klux Klan. Als Zwarte Piet moet worden afgeschaft omdat Amerikanen er hun blackface in herkennen, moeten dan die Nazareños ook worden verboden?
    Nu liep ik inderdaad eens met een Joods-Amerikaanse door Sevilla, toen ze een ansichtkaart zag met die Nazareños erop en zich te pletter schrok: “What the fuck is that supposed to be?!”
    Toch is het iets anders. Als die Nazareños nou tijdens hun processie een geboeide neger meedroegen, die ze op het plein voor de kathedraal ceremonieel lynchten, dan was de vergelijking met Zwarte Piet opgegaan. Nu is er alleen een zeer oppervlakkige overeenkomst tussen de Nazareños en de KKK.
    De vergelijking tussen Zwarte Piet en blackface is níet alleen maar oppervlakkig. Zwarte Piet ís blackface.
    Peter Breedveld maakt zelf uit wat hij belangrijk genoeg vindt om zich druk over te maken, thank you very much.

    Peter Breedveld



    Frontaal Naakt. Gewoon gezellig

  8. #58

    Default

    Dit dus, " Het zit er zo diep in dat je je er niet eens bewust van bent."


    Nikolaus (met staf) en krampus (met zak en roe), 1896








    Sinterklaas en Zwarte Piet, ca. 1900 - 1925
    Last edited by cholitzu; 28-11-2011 at 23:32.
    THE CURE IS FREE, YOU'RE PAYING FOR THE DISEASE.

  9. #59
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Vooropgesteld, ik begrijp best waarom donkere mensen er aanstoot aan nemen. Net zo goed snap ik dat mensen uit het buitenland hun wenkbrauwen even optrekken bij het zien van de beelden. Zeker de rolverdeling blanke baas met zwarte knecht en termen als 'zwart als roet', etcetera. Ook de stereotypering begrijp ik. Ik snap waarom mensen met een donkere huidskleur die link leggen. Als jij dan ook van mij aanneemt dat kinderen blank, zwart, die link níet leggen.

    Vroeger toen ik klein was zag ik zwarte piet ook echt als zwarte piet en legde ik niet de link naar iemand met een donkere huidskleur. Ik denk dat je het pas moet veranderen als die beeldvorming echt verandert, als bijvoorbeeld donkere kinderen gepest worden, etcetera.

    Wat echt een drogreden is, is dat het een bevestiging van racisme zou zijn als blanke mensen het niet met je eens zijn en de discussie aangaan. Daarmee maak je een eerlijke discussie onmogelijk en bovendien wekt dat ergernis op.

    Daarnaast vind ik het bespottelijk en beledigend om te concluderen dat het racisme er zo diep inzit dat ik het zelf niet eens door zou hebben. Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent dat je dat voor mij kan concluderen...

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Wat Sadix zegt, kan ik me goed in vinden. Het word zo ervaren en lang niet alleen door mensen met een kleur.
    Maargoed dit is waarom wij het niet eens gaan worden. Ik verschil daarover fundamenteel van mening met je en ik heb al bijzonder uitgebreid uitgelegd waarom. Ik erken dat mensen het racistisch kunnen ervaren en heb daar begrip voor. Maar ik vind dat niet de enige invalshoek die telt.

  10. #60
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Vooropgesteld, ik begrijp best waarom donkere mensen er aanstoot aan nemen. Net zo goed snap ik dat mensen uit het buitenland hun wenkbrauwen even optrekken bij het zien van de beelden. Zeker de rolverdeling blanke baas met zwarte knecht en termen als 'zwart als roet', etcetera. Ook de stereotypering begrijp ik. Ik snap waarom mensen met een donkere huidskleur die link leggen. Als jij dan ook van mij aanneemt dat kinderen blank, zwart, die link níet leggen.

    Vroeger toen ik klein was zag ik zwarte piet ook echt als zwarte piet en legde ik niet de link naar iemand met een donkere huidskleur. Ik denk dat je het pas moet veranderen als die beeldvorming echt verandert, als bijvoorbeeld donkere kinderen gepest worden, etcetera.

    Wat echt een drogreden is, is dat het een bevestiging van racisme zou zijn als blanke mensen het niet met je eens zijn en de discussie aangaan. Daarmee maak je een eerlijke discussie onmogelijk en bovendien wekt dat ergernis op.

    Daarnaast vind ik het bespottelijk en beledigend om te concluderen dat het racisme er zo diep inzit dat ik het zelf niet eens door zou hebben. Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent dat je dat voor mij kan concluderen...



    Maargoed dit is waarom wij het niet eens gaan worden. Ik verschil daarover fundamenteel van mening met je en ik heb al bijzonder uitgebreid uitgelegd waarom. Ik erken dat mensen het racistisch kunnen ervaren en heb daar begrip voor. Maar ik vind dat niet de enige invalshoek die telt.
    Facade,

    Voor het eerst dat je aangeeft het te kunnen begrijpen, interessant.

    En verder helemaal mee eens dat kids die link niet leggen....als kind had ik dat ook niet en gelukkig maar. Dit is ook DE reden waarom deze discussie zo gevoelig ligt. 'Ze kijken hier ook het hele jaar naar uit. Hoe durft men aan dit kinderfeest te komen!'

    En conclusie trekken voor jou? Nee dat doe je zelf maar, zo hoog schat ik je wel in.

    Jij haalt uit mijn tekst wat je er zelf uit wenst te halen, want ik doel op het racistische element wat in het feest zit. Dit gedeelte zit er zo diep in en dateert al van zo lang geleden dat men zich er niet bewust van is.

    Tel daarbij op: de gelukkige kids (wie wilt er nou niet zijn schoentje zetten?), pakjesavond, gedichtjes, de liedjes en vooral de jeugdherinneringen die we eigenlijk allemaal hebben
    en ja hoor... de ergernis en woede jegens mensen die een link durven te leggen naar iets aanstootgevends, fout of zelfs racistisch, is compleet.

    Duidelijk herkenbaar gedrag in de stukjes die ik ge-quote heb in mijn vorige post.

    Dat je bepaalde dingen erkent, vind ik al heel wat, chapeau!

    Maar als je mijn eerdere posts terug leest, zie je ook duidelijk dat ik zeg dat vrijwel niemand een verkeerde intentie heeft en al helemaal niet racistisch en daar ben ik nog steeds van overtuigd!

    Zou het jammer vinden als je me neerzet als iemand die wel even komt vertellen hoe racistisch blanke Nederlanders zijn en daarvoor sinterklaas en zwarte piet gebruikt. Zo breng je het wel een beetje.

    Jammer, maar goed.

    I call it a night...

    peaccee

  11. #61

    Default

    Imo gaat dit in het algemeen helemaal niet om racisme, eerder om gewenning/onwetenheid/onbewust.......
    Last edited by cholitzu; 29-11-2011 at 00:42.
    THE CURE IS FREE, YOU'RE PAYING FOR THE DISEASE.

  12. #62
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Zou het jammer vinden als je me neerzet als iemand die wel even komt vertellen hoe racistisch blanke Nederlanders zijn en daarvoor sinterklaas en zwarte piet gebruikt. Zo breng je het wel een beetje.
    Ok, dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat jij mensen die tegen de stelling waren dat Zwarte piet racistisch is direct als irrationeel en emotioneel bestempelde. Hiermee ging je eigenlijk al uit van je eigen gelijk en daar raakte ik wat geïrriteerd over. Maar als dat onterecht was dan geloof ik het direct.

    Over het racistische element en eigen conclusies trekken verhaal: Nouja als ik dat verkeerd begrepen heb dan is dat alleen maar mooi, want ik dacht wel even wat is dit nou weer.

    Ik dacht dat ik al eerder kort aangegeven had wel de sentimenten te begrijpen en te erkennen, maar de vraag is dus moet je daar wat mee? Ik denk dus van niet.

    Maargoed ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is en we worden het denk ik niet eens. mijn punt samenvattend: Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.

  13. #63
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    2.471
    vCash
    126000

    Default

    ik zei laatst iemand dat ie me de zwarte piet toespeelde

    was ik toen rasistisch?

  14. #64
    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    713
    vCash
    126000

    Default

    kapot gelachen

  15. #65
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    FPA / Amersfoort
    Posts
    1.480
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post

    Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.
    Amen.

  16. #66
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Ok, dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat jij mensen die tegen de stelling waren dat Zwarte piet racistisch is direct als irrationeel en emotioneel bestempelde. Hiermee ging je eigenlijk al uit van je eigen gelijk en daar raakte ik wat geïrriteerd over. Maar als dat onterecht was dan geloof ik het direct.

    Over het racistische element en eigen conclusies trekken verhaal: Nouja als ik dat verkeerd begrepen heb dan is dat alleen maar mooi, want ik dacht wel even wat is dit nou weer.

    Ik dacht dat ik al eerder kort aangegeven had wel de sentimenten te begrijpen en te erkennen, maar de vraag is dus moet je daar wat mee? Ik denk dus van niet.

    Maargoed ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is en we worden het denk ik niet eens. mijn punt samenvattend: Het is maar net wat je hoger plaatst in de pikorde: de insteek van het feest door de mensen die het vieren zonder enige racistische link te leggen, of de gevoelens van mensen die aanstoot nemen door deze link wel te leggen. Ik plaats de eerste dus hoger en zie geen aanleiding tot verandering.

    Duidelijk verhaal...helder.

  17. #67
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    3.913
    vCash
    126000

    Default

    Ik vind het slachtfeest een belediging voor de reinheid van een dier, dus afschaffen die discriminerende onzin.

  18. #68
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    5.116
    vCash
    108788

    Default

    Quote Originally Posted by smike View Post
    Ik vind het slachtfeest een belediging voor de reinheid van een dier, dus afschaffen die discriminerende onzin.
    zegt de voorzitter van de schapenbond? :>
    Home mtk-gym.nl


  19. #69
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    heerhugowaard
    Posts
    12.037
    vCash
    126000

    Default

    om maar een eind te breien aan deze zinvolle discussie, state ik de following:

    zwarte pieten met sinterklaasfeest = niet racistisch. ze zijn blanken die door het roet van de schoorsteen, zwart als roet zijn geworden.
    zwarte pieten die zwart gesmeerde blanken zijn die een neger nadoen... zijn dom en waarschijnlijk onbewust, racistisch.

    verder gaat het met sinterklaas om kado's krijgen, zo min mogelijk te geven, de banden aanhalen met opa en oma, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat de sint bij jouw kinderen langs komt. vooral niet vergeten zeer duidelijk te benadrukken dat de kerstman een belediging is tov onze Goedheiligman. iedereen die vraagt met kerst, krijgt volgend jaar poep in zijn schoen! dat scheelt een hoop duiten.

  20. #70
    Join Date
    Sep 2006
    Posts
    960
    vCash
    70000

    Default

    Los van wat ik van dit hele gebeuren vind (intereseert me niet zo heel erg) is het wel een hele goede discussie waarvan ik genoten heb, ga zo door !

    Ik heb zelf ook een tintje maar ervaar het feest niet als racistisch, wat de oorsprong van de goedheilig man ook moge zijn
    “The tyranny of a prince in an oligarchy is not so dangerous to the public welfare as the apathy of a citizen in a democracy”
    -Charles de Montesquieu

  21. #71
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.875
    vCash
    121333

    Default

    Vond het ook een nuttig topic.
    Ben nog steeds niet bijgedraaid want denk nog steeds dat dit feest goed bedoeld is zeker nu en dat er niet racistisch naar gekeken moet worden,
    Maar......................
    Ben wel Illest een beetje gaan begrijpen dit komt ook mede door de "demonen uitleg"
    Ik zou me voor kunnen stellen dat donkere mensen het een belediging vinden om vergeleken te worden met de duivel / demon of wat dan ook.
    Dus als dat het punt was heb ik van geen begrip toch iets van begrip maar of dit onder racistisch valt........
    "Toto, I've got a feeling we're not in Kansas anymore."

  22. #72
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Mee eens, zonder elkaar te bashen, respectvol een discussie aangaan....op andere sites, had er misschien een mod er aan te pas moeten komen. Heb de meest maffe dingen gelezen omtrent dit onderwerp!...zieke reacties van voor en tegenstanders..

    Met verbazing las ik vandaag trouwens dat onze grote vriend op Schiphol niet welkom zou zijn....dat willen ze daar bewust niet hebben....de beweegredenen daarachter, zou ik weleens willen weten....dat vind ik echt interessant. (weet niet of het waar is, maar las het in de revu)

    Verder denk ik dat tijden echt veranderen....dingen die je je vroeger niet kon voorstellen, zijn nu heel normaal...
    Als iemand je 50 jr geleden had verteld dat het staatshoofd van het Duitsland in 2011 een vrouw zou zijn en die van de V.S. een gekleurd iemand, had je degene geheid voor gek verklaard.

    Ik vind het wel wat hebben eigenlijk....Halloween word hier ook gevierd tegenwoordig....heeft ook te maken met globalisering....we ontkomen er niet aan...

    Peaccee

  23. #73
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Mee eens, zonder elkaar te bashen, respectvol een discussie aangaan....op andere sites, had er misschien een mod er aan te pas moeten komen. Heb de meest maffe dingen gelezen omtrent dit onderwerp!...zieke reacties van voor en tegenstanders..

    Met verbazing las ik vandaag trouwens dat onze grote vriend op Schiphol niet welkom zou zijn....dat willen ze daar bewust niet hebben....de beweegredenen daarachter, zou ik weleens willen weten....dat vind ik echt interessant. (weet niet of het waar is, maar las het in de revu)

    Verder denk ik dat tijden echt veranderen....dingen die je je vroeger niet kon voorstellen, zijn nu heel normaal...
    Als iemand je 50 jr geleden had verteld dat het staatshoofd van het Duitsland in 2011 een vrouw zou zijn en die van de V.S. een gekleurd iemand, had je degene geheid voor gek verklaard.

    Ik vind het wel wat hebben eigenlijk....Halloween word hier ook gevierd tegenwoordig....heeft ook te maken met globalisering....we ontkomen er niet aan...

    Peaccee
    sinterklaas is al heel lang geleden world wide gegaan. Heet santa claus....

  24. #74
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ja het was een goede discussie over een lastig onderwerp. Sowieso reps voor Illest dat ie het in z'n eentje op een normale manier de discussie aanging. Het is altijd lastig de grens te bepalen, ongeacht of het nou over sinterklaas gaat, of iets racisme is of niet.
    Heb je de originele Jesus Christ Superstar wel eens gezien? Judas is zwart. Racisme? We weten niets van de beweegredenen van de casting, maar ik denk dat er zat mensen zijn die zeggen dat we deze film moeten boycotten omdat zij hier een racistisch element in terugzien. Overigens niet bedoeld om de discussie opnieuw op te starten, maar een voorbeeld van dat het lastig is te zien waar de grens ligt.

    Iemand poste hier een keer een youtube filmpje van Morgan Freeman en zijn kijk op racisme. Ik vond dat wel inspirerend en dat was ook het bredere punt dat ik probeerde duidelijk te maken. Misschien moeten wij allemaal wel een voorbeeld nemen aan de kinderen die Sinterklaas vieren die oprecht geen raciale linken leggen en mensen zien als mensen.


  25. #75
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    2.471
    vCash
    126000

    Default

    pffff loopt dit topic nog steeds.
    Sinterklaas is in Nederland een traditie, al tientallen jaren wonen hier donkere mensen in dit land.
    En nu anno 2011 gaan lopen klagen.
    Rot op joh.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •