PDA

View Full Version : starten mma/zelfverdediging



CB
19-02-2010, 19:53
Hallo,

Ik heb een vraag aan de vechtsport kenners.

IK heb in het verleden aan vechtsport gedaan, kickboksen 1*week voor een ongeveer een jaar en toen wegens verhuizing gestopt.

Nu wil ik weer vechrpsort gaan doen, vooral voor zelfverdediging en omdat het leuk is.

Jammergenoeg ben ik beperkt in tijd en geld en wil ik zsm nieuwe dingen leren, dus neit eerst jaren trainen voordat ik bepaalde greep leer.

Ik kan denk ik maximaal 3 keer/week trainen als alles mee zit.
Ik wil zo allround mogelijk worden. Verdediging tegen messen en/of pistolen lijkt me vrijwel onmogelijk, maar misschien heb ik het mis. Ik wil me igg kunnen verweren tegen take downs en klemmen etc.

Als basis wil ik iig 1*week gaan kickboksen of boksen (bang voor terugkerende knieblessure)

Dan blijft er nog 2 keer over voor onderstaande sporten, ik zet ze even in een rijtje

judo
bjj
mma

krav maga
systema

Misschien iemand die mij advies kan geven?

Alvast bedankt

gymalkmaar1
20-02-2010, 16:37
Begin eerst maar met iedere dag kwark te eten!

CB
20-02-2010, 18:06
Ik eet dagelijks kwark...;)

DannyvK
20-02-2010, 18:10
Gewoon MMA gaan doen dan! Kijk even in de lijst hier op het forum voor een sportschool bij jou in de buurt..

Justinian
20-02-2010, 18:11
Kickboksen, Judo en BJJ lijkt me een goede combi!

dietrik
20-02-2010, 18:14
MMA is gelijk het hele pakket.

GerritTonijn
20-02-2010, 18:47
Ik eet dagelijks kwark...;)

kwark uit de supermarkt.

bryan
20-02-2010, 19:23
ik zou 3 keer per week MMA gaan doen... heb toch van alles wat en 1 keer per week ergens in trainen zet echt geen zode aan de dijk hoor.. wordt je nooit echt beter en snel ingehaald door de mensen die wel 2 a 3 keer per week trainen.. gewoon lekker MMA.. beetje stand-up, worpen en op de grond rollen..

Briant
20-02-2010, 22:51
Je kan ook combineren. Bij onze sportschool kun je MMA doen, maar daarnaast ook Judo en Grondvechten doen. Ik neem aan dat dit bij meerdere scholen is.

Je moet idd ook even kijken wat er in je buurt is, het zou handig zijn als je verteld welke plaats je woont.

ijsblok
20-02-2010, 23:37
zoals brian aangeeft zou ik het bij 1 sportschool houden (goedkoper), en wellicht kun je daar dan meerdere sporten combineren.

CB
21-02-2010, 11:32
Ik dacht dat het niet mogelijk was om zonder ervaring in andere vechtsporten mma te trainen. Heb een school gevonden hier in de buurt en daar moet je eerst bjj ervaring hebben, wat ze daar ook geven.

Lijkt me lastig trainen, als anderen al veel meer ervaring met (grond)vechten hebben.

Jeru
21-02-2010, 11:37
Tsja dat zal je altijd hebben... door die zure appel moet je gewoon heen bijten. Met een beetje doorzettingsvermogen komt het vanzelf.

CB
21-02-2010, 12:00
Dan ga ik het gewoon proberen. Heb een aantal scholen in de buurt gevonden.

bedankt voor het advies..

Bromios
21-02-2010, 13:08
Ik ben na 16 jaar gestopt te zijn weer begonnen met vechtsport (ex-judo en karate), en voor mij werkte bjj het beste. Bij compleet mma moet je aan teveel dingen tegelijk denken om lekker te kunnen trainen. Het is al lastig genoeg gewoon een armklem aan te zetten, laat staan als ze je liggen te pounden.

Er is niks mis mee om af en toe een paar klappen te krijgen, maar je moet wel het idee hebben dat je vooruit gaat.

Als je dan een tijdje bezig bent kun je altijd naar een combi overstappen. Dan heb je qua grondtechnieken duidelijk voorsprong op jongens die vanuit alleen staand komen.

Nu helaas mijn poot gebroken dus weer terug bij af :crying:

Succes, en laat je niet teveel opnaaien door al die stoere pounders hier :D

DannyvK
21-02-2010, 22:55
Het ideaalst zou zijn MMA met nog een extra lesje op de grond in de week.. Maar als je 'n beetje 'n goeie school heb dan nemen ze je misschien ook wel even apart, of krijg je met andere nieuwelingen les, zodat je dat op de grond ook snel leert op te pakken..

In ieder geval, gewoon naar 'n school in de buurt toestappen en kijken wat ze allemaal geven. Succes d'r mee.. :)

citrusfruit
22-02-2010, 21:09
wat is er mis met old school boksen? Gewoon lekker leren poeieren. Heb zelf ook jarenlang judo gedaan en kan je dat ook ten zeerste aanraden, bjj heb ik nooit gedaan, dus ik kan je daar niets over zeggen. Maar judo vond ik altijd vrij nuttig (hoewel het wel een aantal jaar voordat je het echt leert). Heb je een goede all-round work-out, bovendien heb ik met beide sporten nog nooit echte blessures gehad (afgezien van een bloedneus of dik oog). Verdedigen tegen messen en pistolen is voorbehouden aan commando's en mensen met een hakbijl/hamer/zeis/kettingzaag op zak.

Briant
22-02-2010, 22:26
wat is er mis met old school boksen? Gewoon lekker leren poeieren. Heb zelf ook jarenlang judo gedaan en kan je dat ook ten zeerste aanraden, bjj heb ik nooit gedaan, dus ik kan je daar niets over zeggen. Maar judo vond ik altijd vrij nuttig (hoewel het wel een aantal jaar voordat je het echt leert). Heb je een goede all-round work-out, bovendien heb ik met beide sporten nog nooit echte blessures gehad (afgezien van een bloedneus of dik oog). Verdedigen tegen messen en pistolen is voorbehouden aan commando's en mensen met een hakbijl/hamer/zeis/kettingzaag op zak.

Boksen is een goede skill om te hebben als het te vinden is zeker aan te raden!

CB
23-02-2010, 11:17
Kickboksen vind ik zelf toch een stuk leuker dan boksen. Daarnaast zoek ik iets voor takedown defense en eventueel het leren van een aantal klemmen.

Ik ga binnnekort een keer een judo les meedoen, als dat niets is dan ga ik bij mma scholen kijken.

citrusfruit
23-02-2010, 12:29
Als ik jou was zou ik eerder kiezen voor een staande vechtsport en een voor op de grond. Als je gelijk MMA gaat doen, moet je denk ik op te veel dingen tegelijk gaan letten en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Als je een beetje kunt kickboksen/boksen en een degelijke basis hebt met judo/bjj, kun je altijd overstappen naar MMA om de zaakjes een beetje te gaan combineren. Dit is hoe ik het zie, maar ik zal gelijk toegeven dat mijn mening ook niet heilig is

Spike_tm
23-02-2010, 19:57
Hoewel het niet vaak genoemd wordt hier zou jiu jitsu ook een goede optie kunnen zijn. Dan heb ik het dus niet over BJJ maar eerder over JBN jiu jitsu. Al moet je dan wel een sportschool zoeken waar er veel aandacht is voor sparren en waar flink getraind wordt. Dan kom je al snel bij een van de weinige sportscholen die actief aan wedstijden meedoen en daar ook op trainen.
Dan train je dus stoten en trappen / worpen en takedowns / klemmen en wurgingen zowel staande als grond.
Is veel meer allround dan judo en wat vriendelijker qua instap dan MMA.

Bromios
24-02-2010, 11:59
Als ik jou was zou ik eerder kiezen voor een staande vechtsport en een voor op de grond. Als je gelijk MMA gaat doen, moet je denk ik op te veel dingen tegelijk gaan letten en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Als je een beetje kunt kickboksen/boksen en een degelijke basis hebt met judo/bjj, kun je altijd overstappen naar MMA om de zaakjes een beetje te gaan combineren. Dit is hoe ik het zie, maar ik zal gelijk toegeven dat mijn mening ook niet heilig is

Dat is mijn punt ook. De hoeveelheid informatie die je binnen krijgt is nogal veel.

calyptus
24-02-2010, 12:46
Een cursus over wettelijke verdediging. As in de wet. Want vrijwel niemand lijkt deze te kennen en denkt zomaar te kunnen rossen of iemand zijn arm te breken uit "zelfverdediging".

CB
24-02-2010, 13:46
Ik ben niet iemand die zomaar gaat rossen, loop altijd weg als er ruzie dreigt.

Maar wat als je niet kan weglopen? Is toch erg handig als je jezelf kan verdedigen en dat doet die wet niet voor jou.