PDA

View Full Version : 'Orgaan weghalen voor donor sterft'



marokkaan
04-03-2010, 16:14
'Orgaan weghalen voor donor sterft'

Geachte forumbezoekers, ik vroeg me af wat jullie vinden van onderstaand bericht dat ik online tegen ben gekomen...

'Orgaan weghalen voor donor sterft'

De medische wereld moet serieus overwegen of het mogelijk moet zijn bij opgegeven donoren organen weg te nemen vlak voordat ze sterven. Er zouden op die manier meer nieren "van optimale kwaliteit" beschikbaar komen, waardoor de wachtlijst zal krimpen.

Deze mening geven twee artsen van het Erasmus Medisch Centrum (EMC) vandaag in het jongste nummer van het artsenblad Medisch Contact. De twee, Erwin Kompanje en Yorick de Groot, noemen het zelf een "zeer controversieel voorstel" dat door veel vakbroeders "intuïtief" zal worden afgewezen.

Op dit moment wordt na het staken van een behandeling (meestal het uitschakelen van de beademing) enige tijd gewacht totdat een orgaan wordt weggenomen. Volgens de twee artsen van EMC gaan organen in die periode achteruit in kwaliteit en komt het in de helft van de gevallen niet meer tot een orgaandonatie.


(Bron: Fok.nl)

XanaduNL
04-03-2010, 16:17
Als de donor het ok vindt (het zij mondiaal of op zijn donorkaartje) zie ik geen probleem.

Leventdepevent
04-03-2010, 16:18
Als de donor het ok vindt (het zij mondiaal of op zijn donorkaartje) zie ik geen probleem.
x2 als de donor t wil waarom niet.

Kemal
04-03-2010, 16:39
ja vlak voor... is nogal een ruim begrip denk ik, maar goed als de donor het wilt...

guess2007
04-03-2010, 18:00
Lijkt me vreemd iemands hart weg te halen voordat ie dood is, volgens mij help je hem dan een handje.

Neivra
04-03-2010, 19:11
ja vlak voor... is nogal een ruim begrip denk ik, maar goed als de donor het wilt...


x2, het is iets wat per patiënt/donor bekeken moet worden en door de donor zelf bepaalt moet worden

ICON
04-03-2010, 19:19
het is ook wat genuanceerder gezegd. vind het een goed plan als de donor akkoord is

Ronald
04-03-2010, 19:38
Zou het kunnen zijn dat Geert Wilders z'n hersens al heeft afgestaan op die manier?

Kemal
04-03-2010, 19:54
Zou het kunnen zijn dat Geert Wilders z'n hersens al heeft afgestaan op die manier?

wuhahaha sta er niet van te kijken...;)

Joris
04-03-2010, 20:06
Zou het kunnen zijn dat Geert Wilders z'n hersens al heeft afgestaan op die manier?


Hij heeft het hele land op zijn kop gezet, denk dat die grijze cellen nog wel werken.

Dat er een contact los zit staat vast natuurlijk...

Leventdepevent
05-03-2010, 09:47
Zou het kunnen zijn dat Geert Wilders z'n hersens al heeft afgestaan op die manier?
had die man ooit hersens dan?

phranq
05-03-2010, 10:48
Ik ben donor, maar na dit bericht denk ik er hard over na om dat weer in te trekken.

**edit** done.

Tony
05-03-2010, 11:30
Tja... stel je ligt op sterven... en er is een groot tekort aan donornieren (of wat voor orgaan dan ook).. Zou het dan niet kunnen dat ze je net iets sneller "laten gaan"... en zo weer een nieuwe donor erbij hebben?

leks
05-03-2010, 11:45
Misschien beginnen met een leuk marktconform bedrag te betalen aan nabestaanden, na succesvolle transplantatie.

Is dat hele orgaantekort in een klap opgelost, wtf we leven in een westers kapitalistisch systeem, alles kost hier geld.

Peter0711
05-03-2010, 14:09
Ik weet het niet.ik snap dat een heleboel mensen hier baat bij hebben,maar ik heb er toch een heel dubbel gevoel bij! Ben het er niet helemaal mee eens!