PDA

View Full Version : Dodenherdenking dam verstoord



Kemal
04-05-2010, 20:50
http://www.dumpert.nl/mediabase/935901/49d0f9ec/dodenherdenking_dam_verstoord.html

toen ik het zag op tv dacht ik "wat nu weer"...:confused:

GerritTonijn
04-05-2010, 20:53
haha

Simone
04-05-2010, 21:10
Zat net live te kijken, ik schrok me wild. Dacht dat er weer 1 of andere Kars T. actie gaande was

Slome
04-05-2010, 21:12
niet om te lachen dacht ik zo...

Kemal
04-05-2010, 21:14
niet om te lachen dacht ik zo...

x2

TOON
04-05-2010, 22:18
soort van nationaal trauma aan het worden...hoeft maar iets te gebeuren en er is paniek in de tent....vrij begrijpelijk overigens...

Marchant
04-05-2010, 22:53
haha

Zal wel een ander soort humor hebben, kan er niet echt om lachen:thown:

Slome
04-05-2010, 22:55
Twee arrestaties na chaos op de Dam

AMSTERDAM - De politie heeft dinsdag twee mannen aangehouden in verband met de verstoring van de twee minuten stilte tijdens de Nationale Dodenherdenking.

De eerste man werd gearresteerd omdat hij na ongeveer een minuut stilte zijn handen spreidde en een onverstaanbare tekst uitsprak.
In het publiek ontstond daarop een schrikreactie die tot een chaos leidde. De tweede arrestant liet volgens de politie ''een koffertje vallen'' en werd daarop aangehouden. Beiden zitten vast.

De politie kon nog niets zeggen over hun identiteit. ''Hoe ze eruitzien doet er niet toe, wij willen weten wie het zijn", reageerde een woordvoerder op geruchten dat het zou gaan om een orthodox joodse man of een Amerikaan.

Orthodoxe jood


Een bezoeker van de Nationale Dodenherdenking die zijn relaas doet op de website van de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1376361.ece/Ooggetuigeverslag_Man_met_hoed%2C_lange_zwarte_jas %2C_flinke_baard_en_lange_bakkebaarden), heeft het hele gebeuren van dichtbij gezien.
"Ik kijk om en zie een man zich, niet erg gewelddadig, naar voren dringen. Hij heeft een lach op zijn gezicht en brabbelt een beetje in zichzelf. Het bizarre is dat hij lijkt op een orthodoxe jood."

Woeste schreeuw


De man draagt volgens de ooggetuige een hoed en een lange zwarte jas.
"Hij heeft een flinke baard en lange bakkebaarden. Hij lijkt mij zo rond de 35 jaar oud. Mensen attenderen hem erop dat hij stil moet zijn, en dat is hij kort daarop ook. Totdat hij naast mij gaat staan, even naar achter bukt, en luidkeels uit het niets begint te schreeuwen: 'Heeeeeeee!' Een woeste schreeuw uit het niets.'

Gillen


De ooggetuige stond dinsdag naast de man die verantwoordelijk wordt gehouden voor de paniek en de chaos tijdens de twee minuten stilte.
''Er wordt gegild en mensen rennen weg",' gaat hij verder. ''Iedereen kijkt naar de man. In een impuls duw ik hem naar de grond. Hij valt, en twee of drie anderen springen op hem. Binnen enkele seconden is er politie bij.''

Gewond


Door de chaos raakten volgens de politie tientallen mensen gewond. Het gaat vooral om botbreuken en schaafwonden. Mensen met botbreuken zijn opgevangen in het Paleis op de Dam. Diverse mensen, onder wie kinderen, werden weggedragen.
Volgens premier Jan Peter Balkenende ging het om een bewuste poging om de herdenking te verstoren. Er zouden volgens hem rond de dertig gewonden zijn.
Bekijk video (http://www.zie.nl/video/ingezonden/Dodenherdenking-paniek-op-de-Dam/m1czje7freuu)

Beatrix


Koningin Beatrix en haar gevolg verlieten de herdenking en keerden korte tijd later terug.
De aanwezigen kregen al snel te horen dat iemand onwel was geraakt. Na die mededeling volgde een kort applaus. Na ongeveer vijf minuten keerde de rust weer en werd de ceremonie voortgezet.

Dominostenen


De 11-jarige Faissel, die samen met twintig tot 25 andere leerlingen van de Amsterdamse Weekendschool vooraan stond bij de herdenking op de Dam in de hoofdstad 'hoorde iemand schreeuwen':
"En toen vielen alle mensen om als dominostenen. Ik sta te trillen op mijn benen, ik dacht er weer zoiets gebeurde als op Koninginnedag''.

Maxima


De koningin bezocht kort na het incident op de Dam mensen die gewond waren geraakt. Ook prins Willem-Alexander, prinses Máxima en premier Jan Peter Balkenende kwamen kijken hoe het met de gewonden was. Dat bevestigt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).
Het gezelschap bezocht de gewonden op twee locaties: de Industrieele Grote Club en het Paleis op de Dam. Hier werden gewonden opgevangen. Rond 21.30 uur waren de koningin, de prins, prinses en premier nog op het Paleis op de Dam met gewonden in gesprek.

Apeldoorn


Ook bij andere aanwezigen kwam door de plostelinge paniek het drama vorig jaar tijdens Koninginnedag meteen op het netvlies.
Mevrouw Ineke de Hondt uit Utrecht. ''Het was heel beangstigend. Mensen vielen boven op elkaar bij de hekken. Je denkt toch meteen aan de aanslag in Apeldoorn.''

Kinderen


De kinderen werden tegen de hekken gedrukt. Een jongetje werd door de Amsterdamse korpschef Welten weggedragen, andere kinderen werden door EHBO' ers naar ambulances gebracht.

Noodverordening


In Amsterdam was tijdens de nationale herdenking een noodverordening van kracht.
Ook had de gemeente de omgeving van de Dam tot veiligheidsgebied benoemd, waardoor onder meer de politie meer bevoegdheden krijgt om de openbare orde te bewaken. De maatregelen gelden ook voor het 5 meiconcert op de Amstel.
Voorafgaand aan de stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument. Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij.
Bekijk lezersfoto’s van Dodenherdenking op NUfoto (http://www.nufoto.nl/onderwerpen/dodenherdenking/)
Klik hier voor de foto's over oorlog en vrede op NU&toen (http://www.nuentoen.nl/themas/oorlog--vrede---tweede-wereldoorlog/)

phranq
05-05-2010, 01:06
haha

Ik had al zo'n vermoeden maar nu weet ik het zeker, jij spoort niet.. neg reps earned.

woutjuh
05-05-2010, 01:27
Ik had al zo'n vermoeden maar nu weet ik het zeker, jij spoort niet.. neg reps earned.

x2 debiel

Irishrover
05-05-2010, 01:33
Heel vreemd dat iemand zo iets doet, veroorzaakt voor niets paniek.
Wat zal deze man voor straf krijgen ?

Slome
05-05-2010, 01:42
Heel vreemd dat iemand zo iets doet, veroorzaakt voor niets paniek.
Wat zal deze man voor straf krijgen ?

hij kan max 6 uur worden vastgehouden...nachtshift telt niet mee, dus morgen middag is hij vrij; orde verstoring. Maar hij wordt waarschijnlijk in die tijd psychisch onderzocht...aan de hand daarvan is hij langer vast te houden...

el bastardo
05-05-2010, 10:02
Begreep dat hij alweer vrij is gelaten. Domme drol! Stel eens een voorbeeld en geef die man een échte straf! Hiermee draag je gewoon uit dat je zo'n beetje alles kan maken imo.

GerritTonijn
05-05-2010, 10:23
Ik had al zo'n vermoeden maar nu weet ik het zeker, jij spoort niet.. neg reps earned.

gast, niet zo de dramaking uithangen, op het moment was alleen bekend dat er hekken omvielen en DAAROM iedereen ging rennen en gillen als een malle, DAT vond ik wel enigszins en wtf lol momentje.

JeMalleMoer
05-05-2010, 10:45
gast, niet zo de dramaking uithangen, op het moment was alleen bekend dat er hekken omvielen en DAAROM iedereen ging rennen en gillen als een malle, DAT vond ik wel enigszins en wtf lol momentje.

Nu snel huilen. Om het goed te maken. ;)

GerritTonijn
05-05-2010, 10:45
Nu snel huilen. Om het goed te maken. ;)

wat goed maken?

Mickey
05-05-2010, 11:22
Wat een paniek om niets zeg. Het is gewoon massahysterie. Everybody get a fucking grip. Er is feitelijk niets aan de hand. Maar het wordt simpelweg weer overbelicht in de media.

Harrie Nak
05-05-2010, 11:29
Begreep dat hij alweer vrij is gelaten. Domme drol! Stel eens een voorbeeld en geef die man een échte straf! Hiermee draag je gewoon uit dat je zo'n beetje alles kan maken imo.
De 39-jarige man die dinsdagavond werd aangehouden wegens de verstoring van de dodenherdenking op de Dam, wordt langer vastgehouden. Dit maakte het Openbaar Ministerie in Amsterdam zojuist bekend.

Langere hechtenis is mogelijk, "omdat hij naast de verstoring van de openbare orde ook verdacht wordt van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld", aldus het OM. De verdachte heeft tijdens zijn verhoor geen verklaring afgelegd. Het is niet duidelijk wat zijn motieven waren.

el bastardo
05-05-2010, 11:29
Door dit te doen, weet hij dat hij massa hysterie zal veroorzaken en de boel zo verziekt dat hij enorm veel media aandacht krijgt. Dat moet de kop worden ingedrukt en zo iemand moet een straf krijgen waardoor de volgende mongool het wel uit zijn hoofd laat om zoiets te flikken.
En na vorig jaar koninginendag, kan ik me de hysterie wel enigszins voorstellen...

Garcia
05-05-2010, 11:33
Wat een paniek om niets zeg. Het is gewoon massahysterie. Everybody get a fucking grip. Er is feitelijk niets aan de hand. Maar het wordt simpelweg weer overbelicht in de media.

Toen ik het zag dacht ik eerst WTF en daarna toen er blijkbaar niets aan de hand was moest ik wel lachen om de paniek reactie om niets van de mensen. Zo zie je maar weer dat de media de angst er goed in heb weten te krijgen bij de massa.

Maar die idioot die zo liep te schreeuwen mogen ze van mijn part voor een lange tijd in een dwangbuis in een eenzame iso cel opsluiten. Wat respectloos zeg.

thrillseekah
05-05-2010, 11:47
wel n klote actie, maar ik vind niet dat je die gast verantwoordelijk kan houden voor gewonden etc.

Ik zou me iig niet van tevoren kunnen bedenken dat mensen elkaar platwalsen, en ik denk ook niet dat dat zijn intentie was. Lijkt me eerder zoiets van 'hij heeft de stilte verpest, laten we hem ff terug pakken'. Ook niet gek natuurlijk.

en idd grappig dat het weer lekker groot en dramatisch in de media komt

Hendy
05-05-2010, 11:56
http://www.youtube.com/watch?v=sMGNeZ7HBUo&playnext_from=TL&videos=6uYebIw7n7Y&feature=rec-LGOUT-real_rn-1r-2-HM

natasja
05-05-2010, 14:51
het is gewoon te belachelijk voor woorden.
Natuurlijk schrikken de mensen die daar staan, ze weten allemaal nog hoe het verleden jaar was met Koninginnedag. En overal ter wereld worden er bomaanslagen gepleegd dus ik kan het me wel voorstellen hoor.
Iemand in het publiek riep dat er een bom was, nou ik zou ook gaan rennen hoor...

En die gast is gewoon respectloos, wat hij gedaan heeft kan niet.

voorbeeld: Je kan ook niet op schiphol een geintje maken dat je een bom bij je hebt, want dan word je ook gelijk opgepakt en bekeurd (en terecht)

Het lijkt wel alsof mensen steeds meer schijt aan alles gaan krijgen, alles wordt maar verstoord en een hoop dingen moeten aangepast worden.
Ik word er helemaal gek van.
Nog even en alles waar Nederland voor staat is anders.
Waar gaat dit heen...

Walgelijk zo'n actie als dit en ik hoop dat hij opgesloten word in een inrichting ofzo
Sommige dingen hebben met normen en waarden te maken.
en een hoop mensen schijnen deze dingen niet meer te hebben

Slome
05-05-2010, 15:48
het is gewoon te belachelijk voor woorden.
Natuurlijk schrikken de mensen die daar staan, ze weten allemaal nog hoe het verleden jaar was met Koninginnedag. En overal ter wereld worden er bomaanslagen gepleegd dus ik kan het me wel voorstellen hoor.
Iemand in het publiek riep dat er een bom was, nou ik zou ook gaan rennen hoor...

En die gast is gewoon respectloos, wat hij gedaan heeft kan niet.

voorbeeld: Je kan ook niet op schiphol een geintje maken dat je een bom bij je hebt, want dan word je ook gelijk opgepakt en bekeurd (en terecht)

Het lijkt wel alsof mensen steeds meer schijt aan alles gaan krijgen, alles wordt maar verstoord en een hoop dingen moeten aangepast worden.
Ik word er helemaal gek van.
Nog even en alles waar Nederland voor staat is anders.
Waar gaat dit heen...

Walgelijk zo'n actie als dit en ik hoop dat hij opgesloten word in een inrichting ofzo
Sommige dingen hebben met normen en waarden te maken.
en een hoop mensen schijnen deze dingen niet meer te hebben

werk je voor een krant?

Mickey
05-05-2010, 18:35
het is gewoon te belachelijk voor woorden.
Natuurlijk schrikken de mensen die daar staan, ze weten allemaal nog hoe het verleden jaar was met Koninginnedag. En overal ter wereld worden er bomaanslagen gepleegd dus ik kan het me wel voorstellen hoor.
Iemand in het publiek riep dat er een bom was, nou ik zou ook gaan rennen hoor...

En die gast is gewoon respectloos, wat hij gedaan heeft kan niet.

voorbeeld: Je kan ook niet op schiphol een geintje maken dat je een bom bij je hebt, want dan word je ook gelijk opgepakt en bekeurd (en terecht)

Het lijkt wel alsof mensen steeds meer schijt aan alles gaan krijgen, alles wordt maar verstoord en een hoop dingen moeten aangepast worden.
Ik word er helemaal gek van.
Nog even en alles waar Nederland voor staat is anders.
Waar gaat dit heen...

Walgelijk zo'n actie als dit en ik hoop dat hij opgesloten word in een inrichting ofzo
Sommige dingen hebben met normen en waarden te maken.
en een hoop mensen schijnen deze dingen niet meer te hebben

Je gaat te kort door de bocht. De man in kwestie was niet helemaal goed bij zijn verstand. Er stond daar een paar duizend man wel eer te betonen aan de slachtoffers..

Dus ik denk dat voor het gros van de mensen het respect er prima in zit. Dit is een beperkt incident dat buiten de proporties wordt geblazen. En het is een mooi voorbeeld hoe mensen alles maar voor waar aannemen.

Vanavond op RTL Boulevard zal wel weer 80% van de tijd er over gaan.

Garcia
06-05-2010, 11:54
het is gewoon te belachelijk voor woorden.
Natuurlijk schrikken de mensen die daar staan, ze weten allemaal nog hoe het verleden jaar was met Koninginnedag. En overal ter wereld worden er bomaanslagen gepleegd dus ik kan het me wel voorstellen hoor.
Iemand in het publiek riep dat er een bom was, nou ik zou ook gaan rennen hoor...

En die gast is gewoon respectloos, wat hij gedaan heeft kan niet.

voorbeeld: Je kan ook niet op schiphol een geintje maken dat je een bom bij je hebt, want dan word je ook gelijk opgepakt en bekeurd (en terecht)

Het lijkt wel alsof mensen steeds meer schijt aan alles gaan krijgen, alles wordt maar verstoord en een hoop dingen moeten aangepast worden.
Ik word er helemaal gek van.
Nog even en alles waar Nederland voor staat is anders.
Waar gaat dit heen...

Walgelijk zo'n actie als dit en ik hoop dat hij opgesloten word in een inrichting ofzo
Sommige dingen hebben met normen en waarden te maken.
en een hoop mensen schijnen deze dingen niet meer te hebben


Take it easy, take a sisi

Slome
06-05-2010, 16:34
Take it easy, take a sisi

Drink fanta, stay bamboocha