PDA

View Full Version : Amsterdam krijgt een shariarechtbank



blackadder
26-05-2010, 22:37
In Groot-Brittannië en Canada zijn ze er al, maar nu krijgt ook Amsterdam er een: een shariarechtbank.
http://www.at5.nl/imgcache/4/46beab108fcc6860b251ad40473a0899.jpg
Tenminste, voor een dag. Debatcentrum De Balie organiseert op 8 juni 'een echte shariarachtbank.' (http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=357101) Bezoekers kunnen daar een zaak aanhangig maken, die door 'bevoegde shariarechters' wordt beslecht. De Balie hoopt met de processen inzicht te geven in de totstandkoming en werking van de sharia.
Eerder dit jaar liet een verontruste minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin onderzoeken of er in Nederland ook shariarechtbanken bestaan (http://www.at5.nl/artikelen/39592/geen-islam-rechtbank-in-nederland). Dat bleek niet het geval. Wel vragen moslims advies en zoeken ze bemiddeling in geschillen op basis van de sharia.

GerritTonijn
26-05-2010, 22:47
wat komt er na 1?

RayOmac
26-05-2010, 23:09
wat een onzin

Leventdepevent
27-05-2010, 07:33
ow leuk dan kunnen we binnekort iemand publiekelijk stenigen en geselen........wat een klets zeg

Garcia
27-05-2010, 08:01
Kan iemand mij de meerwaarde hiervan uitleggen? Dat er zaken mis zijn met ons "softe" rechtssysteem ok, maar ik snap dit niet. Dus mocht iemand inhoudelijk mij hierover uitleg kunnen geven over de meerwaarde graag :)

Kemal
27-05-2010, 08:06
ow leuk dan kunnen we binnekort iemand publiekelijk stenigen en geselen........wat een klets zeg

hahah en dan op de veluwe geen poema zoeken , maar kuilen graven om ze levend te begraven..?

Mickey
27-05-2010, 08:38
Geinig. Een initiatief om mensen kennis en inzicht te geven in Islam (tenminste, dat maak ik op uit de tekst) en iedereen loopt weer te zeiken. Zouden we ook zo zeuren als het een boeddhistische rechtbank betrof? Ik verwacht van niet.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat de Sharia hier in NL moet worden ingevoerd of dat ik op enige manier voor de vaak idiote sancties ben die in landen als Iran worden opgelegd in de meest bizarre situaties (denk aan het stenigen van verkrachtingsslachtoffers). Toch geinig dat ik me geroepen voel deze disclaimers er bij te zetten omdat je er anders donder op kunt zeggen dat de halve wereld weer over je heen valt.. ;)

micha
27-05-2010, 09:08
de rijdende rechter?

TOON
27-05-2010, 10:03
alsof een dagje sharia wil zeggen dat het hier ingevoerd gaat worden....veel mensen zijn per definitie tegen als het maar in de buurt komt van islam/moslims enz enz....
gister stond er in het centrum van eindhoven zo'n loket voor juridische bijstand, prima....zo moet je dit ook zien, is maar een dagje....

als die mensen willen weten hoe er volgens de sharia naar gekeken wordt prima toch, zal hier nooit ingevoerd, dus al dat advies is puur ter informatie, dus kan ook geen kwaad in mijn ogen....

baraa_a
27-05-2010, 10:16
De sharia is een islamitische wetgeving. Er zijn in de islaam een aantal zaken die op het geloof gebasseerd zijn. Een van die zaken is Armenbelasting. Nou als je zelf niet genoeg geld hebt lijkt niet slim om zelf nou eens geld aan de armen te geven. Ook is het zo dat een huwelijk op islamitsche begint en als je wilt scheiden moet het ook volgens de islamitische maier gedaan worden. hierbij word er ook gezged dat je gewoon aan de nederandse systeem moet houden dus ook naar een nederlandse rechter te gaan. Sharia in het midden oosten zijn veel strenger dan in deze landen. Want hier zou je geen hand kunnen afhakken als iemad steelt. En de sharia wet is niet officeel dus als je het wilt de je het en anders niet !

zijn er verder nog vragen ?

GerritTonijn
27-05-2010, 10:28
maar, streng of soft, de 'echte' sharia, waar die 100% wordt nageleefd, heeft wel met handjes, neusjes en voetjes afhakken te maken toch...?
In principe is 'stoppen' met moslim zijn al genoeg om je goodbye tegen je hoofd te zeggen (op je lichaam danwel).

Dus wat ze hier doen, is alleen de moreel aantrekkelijke 'wetten' showen, om wat sympathie voor het geloof te creëren, maar het echt strafrecht skippen ze dan maar? Althans, zo komt het dus op mij over....

Leventdepevent
27-05-2010, 12:56
De sharia is een islamitische wetgeving. Er zijn in de islaam een aantal zaken die op het geloof gebasseerd zijn. Een van die zaken is Armenbelasting. Nou als je zelf niet genoeg geld hebt lijkt niet slim om zelf nou eens geld aan de armen te geven. Ook is het zo dat een huwelijk op islamitsche begint en als je wilt scheiden moet het ook volgens de islamitische maier gedaan worden. hierbij word er ook gezged dat je gewoon aan de nederandse systeem moet houden dus ook naar een nederlandse rechter te gaan. Sharia in het midden oosten zijn veel strenger dan in deze landen. Want hier zou je geen hand kunnen afhakken als iemad steelt. En de sharia wet is niet officeel dus als je het wilt de je het en anders niet !

zijn er verder nog vragen ?

netjes verwoord kerel!

blackadder
27-05-2010, 15:25
Geinig. Een initiatief om mensen kennis en inzicht te geven in Islam (tenminste, dat maak ik op uit de tekst) en iedereen loopt weer te zeiken.
Canada en Engeland hebben ze al. En dit is de PR is om ze ook hier in te voeren. Inzicht in de Islam my sweet ass. Wie er echt in geinteresserd is kan het opzoeken op internet, in de bieb of in een moskee.