PDA

View Full Version : appartement verkopen....tips?



TOON
29-09-2010, 21:40
m'n vriendin en ik hebben onlangs een optie op een kavel genomen in een nieuwbouwproject in een pittoresk dorpje in het limburgse.....duurt natuurlijk nog een hele tijd voordat we ook daadwerkelijk de sleutel krijgen, okt/nov 2011, maar gezien de huidige situatie in de huizenmarkt leek het ons verstandig om ons appartement nu al te koop aan te gaan bieden....als we het kwijt zijn zoeken we ons in de tussentijd wel wat anders, huur/familie/vrienden, komt allemaal wel goed......

maar nu......er is al een makelaar langsgekomen en ik schrok toch wel erg van de kosten.....1295€ vaste kosten en dan nog eens 1,5% courtage bij verkoop.....dat wordt dan een rekening van een 3700€!!! Heb al op internet gekeken en je kunt dus ook al via een makelaarsland je huis te koop zetten en dan kost het rond de € 1000.-, maar dan moet je wel wat dingen zelf doen zoals de bezichtigingen.....

Kwestie van keuzes maken he....de makelaar zei dat de bezichtiging het allerbelangrijkste is, dat hij dan echt mensen over de streep kan trekken....en ik geloof ook wel dat het heel belangrijk is en dat als je het via een makelaar te koop zet je het wellicht wat eerder verkoopt.....alleen het verschil in prijs is wel erg groot....
We hebben iig ook nog twee andere makelaars aangeschreven die binnenkort langskomen en een prijsopgaaf gaan geven, maar nu vroeg ik me af wat voor ervaringen jullie hebben.....?

Is het niet verstandig om het in deze slechte tijd juist wel via een makelaar te doen?? en mocht iemand van jullie het via zo'n internetmakelaar gedaan hebben, wat zijn jullie ervaringen??

alvast bedankt voor de tips and tricks!

oh en mochten jullie interesse hebben in een mooi appartementje voor een schappelijke prijs in Nijmegen dan stuur me maar een PM!

Sadix
29-09-2010, 22:37
succes met het vinden van een koper!

remco pardoel
30-09-2010, 11:42
Makelaars zijn OPLICHTERS

CannieY
30-09-2010, 11:59
flinke poos terug een boek gelezen genaamd Freakonomics, daarin kaart men onder andere de overeenkomsten tussen de Klu Klux Klan en onroerendgoed makelaars aan ;) Wel geinig maar de onderliggende gedachte is wel dat als je een beetje research en moeite etc doet je niet noodzakelijk een betere prijs krijgt met makelaar!

In dat boek zeggen ze o.a. 1,5% van de prijs krijgt die makelaar, stel jij krijgt een bod van 100.000 dan krijgt hij 1500. Als die makelaar nog 2 maanden zou verder zoeken dan krijg jij mss een prijs van 110.000. Voor jou natuurlijk zwaar lekker meegenomen die 10.000 maar die makelaar krijgt maar 1650. Dat is dus maar 150 meer dan dat ie het huis voor 100K zou verkopen en als hij daarvoor 2 maanden moet doorzoeken zal hij niet neigen om dat te gaan doen.

TOON
30-09-2010, 12:37
flinke poos terug een boek gelezen genaamd Freakonomics, daarin kaart men onder andere de overeenkomsten tussen de Klu Klux Klan en onroerendgoed makelaars aan ;) Wel geinig maar de onderliggende gedachte is wel dat als je een beetje research en moeite etc doet je niet noodzakelijk een betere prijs krijgt met makelaar!

In dat boek zeggen ze o.a. 1,5% van de prijs krijgt die makelaar, stel jij krijgt een bod van 100.000 dan krijgt hij 1500. Als die makelaar nog 2 maanden zou verder zoeken dan krijg jij mss een prijs van 110.000. Voor jou natuurlijk zwaar lekker meegenomen die 10.000 maar die makelaar krijgt maar 1650. Dat is dus maar 150 meer dan dat ie het huis voor 100K zou verkopen en als hij daarvoor 2 maanden moet doorzoeken zal hij niet neigen om dat te gaan doen.

dus eigenlijk zeg je hetzelfde als remco :)

Kemal
30-09-2010, 12:40
Makelaars zijn OPLICHTERS

x2

steftheboxer
30-09-2010, 13:06
mijn vriendin is er met een makelaar vandaar gegaan.....

ik haat dus makerlaars....

Kemal
30-09-2010, 13:32
mijn vriendin is er met een makelaar vandaar gegaan.....

ik haat dus makerlaars....

tja das dan begrijpelijk..

http://www.smurfenmarktplaats.nl/images/stories/gargamel.jpg ;)

CannieY
01-10-2010, 09:35
dus eigenlijk zeg je hetzelfde als remco :)

als je net zo goed kan verkopen als dat je kan concluderen dan zit je gebakken ouwe ;)!!

A-team
01-10-2010, 17:08
Eerst zelf eens proberen te verkopen.