PDA

View Full Version : (aanstaande) issue tussen mij en werkgever....juridisch advies iemand...?



Illest
07-10-2010, 19:28
Ik zit met de volgende vraag:

Van mijn werkgever heb ik de toezegging gehad dat ik per 1-10-2010 een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen. Dit is dus al in gegaan (in mijn veronderstelling)
Reden hiervoor was dat ik al rond was met een ander bedrijf, maar ze me met deze toezegging, die ik zwart op wit heb, een tegenbod hebben gedaan, waarop ik besloot te blijven.

Tot mijn grote verbazing ontvang ik geen hardcopy van het nieuwe contract (onbepaalde tijd). Deze wil ik logischerwijs voor mijn eigen administratie. Als het contract niet door beide partijen ondertekend is, kan het toch nooit rechtsgeldig zijn?

Mij is alleen verteld dat het in hun systeem is omgezet in 'onbepaalde tijd'. Dit systeem gebruiken ze niet zo heel lang, maar nieuwe regel is geen hardcopy (zeggen ze).

Het verhaal rammelt aan alle kanten, want ik heb zelf ook contact opgenomen met HR en die wisten aanvankelijk niets een dergelijke toezegging die mij gedaan is. Ook vertelde ze dat er wel degelijk hardcopies worden uitgereikt, maar kwamen ze hier later op terug. Wel hebben ze me uitgenodigd voor een gesprek om me gerust te stellen omdat ik er zeker van kan zijn dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb, maar daar neem ik echt geen genoegen mee.

Ik heb de toezegging zwart op wit, maar heb nergens voor getekend. Ook heb ik het idee dat ze elkaar een beetje indekken.

Wat kan ik het beste doen? jullie advies graag

paspoes
07-10-2010, 19:47
Wellicht kan Roy jou helpen met wat advies, succes ermee!

Hendy
07-10-2010, 19:53
Als ik het goed begrijp liep je contract 1-10 af?!

Dat betekend naar mijn idee dat je dus nu een vast contact hebt! stilzwijgend verlengd dus:)

Heb ook een keer een akkefietje gehad hiermee.. was vergeten om haar een nieuwe half jaar contact te geven.. en dat betekende dus dat het contract stilzijgend was verlengd,

kmr
07-10-2010, 19:58
Wat heb je precies zwart op wit en hoe heb je dat zwart op wit, doel je op een e-mail?

TOON
07-10-2010, 20:13
als je een contract tot een bepaalde periode hebt en ze hebben het niet kenbaar aan je gemaakt dat het afloopt en niet verlengd wordt dan is het gewoon stilzwijgend verlengd....

Illest
07-10-2010, 22:09
Wat heb je precies zwart op wit en hoe heb je dat zwart op wit, doel je op een e-mail?

beiden...

met toezegging dat het per 1-10-2010 is omgezet in onbepaalde tijd, maar het contract zelf heb ik dus niet en vind ik erg vreemd

TOON
07-10-2010, 22:15
ik heb ook maar een hardcopy contract van toen ik destijds in dienst kwam....daarna ieder jaar verlengt en na drie contracten voor onbepaalde tijd....maar dat traject stond allemaal in het eerste contract beschreven.....

Justinian
07-10-2010, 22:18
beiden...

met toezegging dat het per 1-10-2010 is omgezet in onbepaalde tijd, maar het contract zelf heb ik dus niet en vind ik erg vreemd
Je hebt het oorspronkelijke contract wel neem ik aan. Daarnaast heb je de toezegging ontvangen dat het contract wordt omgezet per 1 oktober 2010 naar een vast contract (voor onbepaalde tijd). Niks mis mee zou ik zeggen, daarmee sta je sterk genoeg lijkt me indien deze uitlating is gedaan door iemand die hiertoe bevoegd is (zal hier niet te diep op in gaan ;)). Een mondelinge overeenkomst is ook bindend, al is dat bewijstechnisch wat lastiger, maar je hebt wel de toezegging zwart op wit en je werkt er nu nog steeds. Wat ik in ieder geval zou doen is emails waarin e.e.a. wordt bevestigd goed bewaren.

Illest
08-10-2010, 00:28
Je hebt het oorspronkelijke contract wel neem ik aan. Daarnaast heb je de toezegging ontvangen dat het contract wordt omgezet per 1 oktober 2010 naar een vast contract (voor onbepaalde tijd). Niks mis mee zou ik zeggen, daarmee sta je sterk genoeg lijkt me indien deze uitlating is gedaan door iemand die hiertoe bevoegd is (zal hier niet te diep op in gaan ;)). Een mondelinge overeenkomst is ook bindend, al is dat bewijstechnisch wat lastiger, maar je hebt wel de toezegging zwart op wit en je werkt er nu nog steeds. Wat ik in ieder geval zou doen is emails waarin e.e.a. wordt bevestigd goed bewaren.

Klopt die heb ik nog....thnx voor jullie advies trouwens!

Duijm
08-10-2010, 00:37
staat het niet op je salaris strook of je een vast contract hebt.

ARMENIA
08-10-2010, 00:45
Mondeling is ook bindend, klopt. Maar bewijs het maar eens als zij het ontkennen.

@ Illest, je moet slim spelen. wat is de mail van de persoon die over aanname van personeel gaat? email hem en vraag dat er aan jouw kant nog steeds onduidelijkheid bestaat over of je nu een vast contract hebt ofniet? je gaat er immers vanuit dat je dan een contract krijgt. "heb ik nu een contract voor onbepaalde tijd bij ...?"

als hij hierop antwoord met ja, dan ben je klaar man.. zorg dat je zijn woorden hard vastlegt in een mail. hoe je jouw email gaat schirjven moet je zelf weten maar je moet vissen naar woorden jonge