PDA

View Full Version : Probleem met incassobureau, advies gevraagd



Stallion
09-12-2010, 23:37
Beste mensen, ik, of liever gezegd mijn ouders zitten met een probleem. In februari dit jaar hebben mijn ouders voor mijn zusje bij een bedrijf(bedrijf X) een curcus Engels gekocht als cadeau. De curcus kost ongeveer 190 euro plus wat administratiekosten. Een paar weken later hadden we nog niets ontvangen en hebben mijn ouders een ander cadeau gekocht. De tijd ging voorbij en in september of oktober kreeg mijn moeder een telefoontje van de Inkasso unie. De boodschap was dat we niet hadden gereageerd op de aanmaningen van bedrijf X en dat we nu dus ook incassokosten konden betalen. Echter hebben wij nooit de hele curcus of ook maar één aanmaning mogen ontvangen. Er werd afgesproken dat mijn ouders zouden reageren op de rekening van het inkasso bureau. Dat heeft mijn vader netjes gedaan. Hij heeft een brief geschreven waarin hij aangegeven heeft dat hij de curcus noch een aanmaning heeft ontvangen. Enkele dagen later kregen we een automatische mail met de boodschap dat ze de brief in behandeling zouden nemen.

Nu hebben we vandaag weer een rekening van het incassobureau gekregen. Het is een laatste kenningeving waarin staat dat men bezig is juridische stappen voor te bereiden en ook uit te voeren wanneer er niet binnen vijf dagen wordt betaald. Bij de rekening zit een kopie van de aanmelding. Daarbij is de volgende zin geschreven: 'Digitale inschrijving is voldoende van de rechter!'

Van dit soort dingen wordt ik gewoon boos omdat ik uit alle eerlijkheid kan zeggen dat we geen curucs of aanmaning hebben ontvangen. Daarbij is 230 euro gewoon veel geld voor iets wat je niet krijgt. Nu is mijn vraag wat ik hieraan kan doen. Is een digitale aanmelding inderdaar voldoende bewijslast of is dat een dreigement? Wat zouden wij nou kunnen doen om hiervan af te komen? Ik hoop dat er iemand is die al eens zo iets heeft meegemaakt of iemand met juridische kennis die me van wat advies kan voorzien. Je zou me enorm kunnen helpen.

Ps: Ik noem het bedrijf even bedrijf X omdat ik het niet zomaar zwart wil maken.

wrestler_nl
10-12-2010, 00:36
BRING IN JUSTINIAN

Stallion
10-12-2010, 01:52
We hebben nog eens goed gekeken naar de brief plus de aanmelding en er blijkt een fout te zitten in de postcode. Eén cijfer is niet goed. Het is het waarschijnlijkste dat dat bij ons fout is gegaan. Dit is wel discutabel aangezien er drie nummers tussen het cijfer dat ingevoerd is en het eigenlijke cijfer, maar goed, wat heeft het bedrijf eraan om de curcus ergens anders naar toe te sturen? We hebben de verkeerde postcode opgezocht en het blijkt een straat te zijn in Amersfoort met huisnummers van 2 t/m 72. Ons eigen huisnummer is 2 dus het is zeer aannemelijk dat de curcus naar die straat in Amersfoort is gestuurd met huisnummer 2. In dit geval corresponderen dus alleen de postcode en het huisnummer van het pakket met het adres in Amersfoort. De andere waarden (naam, straatnaam en woonplaats) zijn wel van ons eigen adres en hebben niets met het adres in Amersfoort te maken.

Zoals je ziet is de situatie veranderd en heb ik een andere vraag: Hebben wij nog iets om op te staan of moeten we het bedrag betalen en kijken of we het pakket nog terug kunnen krijgen uit Amersfoort of keihard gaan slijmen:whistling: bij het bedrijf? En moeten we het dan bij TNT zoeken, omdat die voor de bezorging zorgen, of gewoon bij het bedrijf zelf.

Ik begrijp dat we zelf waarschijnlijk fout zitten maar ik hoop toch dat er nog iets aan te doen is.

gimgamgommetje
10-12-2010, 01:58
Wanneer je ouders verzekerd zijn van rechtsbijstand voor de juiste rubrieken (bijvoorbeeld rubriek consument en wonen zoals dat bij Interpolis heet) dan ben je verzekerd voor juridische hulp en kun je met je verzekeraar bellen. Deze hebben hier juristen voor in dienst.
Meestal is er wel een minimaal belang, maar die zit meestal op de 200 a 220 euro. Grote kans dus dat ze je ouders kunnen helpen.
Dus check hun verzekeringspolissen op rechtsbijstand.

Toen ik bij Interpolis werkte merkte ik vaak dat mensen problemen hadden en er gewoon niet op kwamen dat ze verzekerd zijn voor juridische hulp.
Doodzonde, want als je er voor betaalt moet je er wat aan hebben ook.

Daarnaast is er ook een juridisch loket. Ik weet er het fijne zo niet van maar ze geven gratis juridisch advies aan burgers
Home
(http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx)

Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt, en wellicht zijn er hier ook mensen die direct antwoord op je vraag kunnen geven.
Hulp om die informatie weer fatsoenlijk bij de tegenpartij terecht te laten komen zou dan wel weer fijn zijn....

gimgamgommetje
10-12-2010, 02:03
Wellicht valt er een deal te sluiten dat je de kostprijs van het materiaal en verzendkosten etc betaalt? Lijkt me beter voor ze dan dat ze een njuridisch getouwtrek krijgen om een paar honderd euro.

redjuh
10-12-2010, 03:40
beste advies vanaf 1 minuut in de video:

http://www.youtube.com/watch?v=Q6hwjSXUUv8

Iwan
10-12-2010, 08:49
Gelukkig hebben wij hier onze eigen Kevin Lomax a.k.a. Justinian! Lomax, bring it on!!!

redjuh
10-12-2010, 16:06
Gelukkig hebben wij hier onze eigen Kevin Lomax a.k.a. Justinian! Lomax, bring it on!!!

regel Lt Daniel Kaffee ook meteen

cholitzu
13-12-2010, 21:48
Beetje tricky, en volgens mij weten een hoop mensen dit niet, maar een incasso buro wordt alleen betaald als het zijn werk doet, en dat is incasseren. Als het incassoburo niets incasseert wordt er ook niets betaald.

BV. tandarts nota niet betaald, je krijgt bericht van incasso buro, staan ook incasso kosten bij. Als je dan het oorspronkelijk bedrag dan gewoon aan de tandarts betaald heeft het incasso buro ook zijn werk niet gedaan. En je hoeft niets meer aan het incasso buro te betalen.(ook de verhoging niet.)

Laat je niet gek maken met dreigbrieven etc, maar zorg wel dat je orginele rekening betaald is aan de tandarts voordat het doorgaat naar gerechtsdeurwaarder.

correct me if I'm wrong anyone?

redjuh
13-12-2010, 22:04
choli, zo doe ik het ook altijd hehehe

cholitzu
13-12-2010, 22:09
choli, zo doe ik het ook altijd hehehe

hehehhe.

het is wel klote hoor, kan je voorstellen vrouwtje alleen van 86 krijgt een dreigbrief van incasso, mevr schrikt zich letterlijk het graf in van de verhoging, terwijl ze dat dus helemaal niet verplicht is te betalen. Maar goed, das weer een ander verhaal.

redjuh
13-12-2010, 22:32
vrouwtje van 86...lezen, begrijpen... maja inc bureau's zijn vieze hondenneukers. uitzuigers gluiperds lijmsnuivers

behalve intrum justitia. die geloven alles. ff bellen ja ik ben die en die van nuon... dat dossier is klaar mazzel

Bromios
13-12-2010, 22:32
Het beste is om de boel een beetje transparant te houden.
Bel het oorspronkelijke bedrijf eens en leg het verhaal uit inclusief de fout die er gemaakt is. Zij geven namelijk de opdracht aan het incassobureau. Die bureaus gebruiken vaak een beetje spierballen maar hebben ook regels om zich aan te houden.

In ieder geval moet je altijd binnen de termijn reageren. En als je in je recht staat niet betalen want je krijgt het nooit meer terug.
In dit geval hebben ze volgens mij geen poot om op te staan.

En bel die mensen op dat andere adres eens. Vraag eens of zij wat hebben gehad en evt. gereageerd hebben.

Succes.

PS. niet gaan dreigen daar help je jezelf niet mee

cholitzu
13-12-2010, 22:38
vrouwtje van 86...lezen, begrijpen... maja inc bureau's zijn vieze hondenneukers. uitzuigers gluiperds lijmsnuivers

behalve intrum justitia. die geloven alles. ff bellen ja ik ben die en die van nuon... dat dossier is klaar mazzel


hahaha zover ben ik nog niet gegaan, maar thanks voor de tip.

redjuh
13-12-2010, 22:44
heb 3 jaar bij nuon back office gewerkt, dus tja... het werkt

ARMENIA
14-12-2010, 16:55
Wie heeft de fout gemaakt? Hebben jullie per ongeluk een verkeerde postcode doorgegeven of zijn zij de schuldigen?

1. Zoek dit eerst eens uit, vraag bedrijf x om de inschrijving en daarop kan je zien wie de fout heeft gemaakt.

Ik weet 1 ding, voor een consumentenkoop moet er voldaan worden aan 3 eisen. 1:betalen 2:leveren 3: (weet ik niet meer)

De consument geniet volgens het burgerlijk wetboek ook van meer bescherming als een koop tussen bedrijf en bedrijf. Dit is een vorm van bedrijf --> consument, dus een "consumentenkoop" en hierbij wordt de consument beschermd in geval van problemen.

Ik had laats ook zo'n geval. Komt er een klant naar me toe: Ja, k heb niks gekregen... na alles uit te zoeken blijkt dat hij het verkeerde huisnummer heeft opgegeven. Ik heb ff naar dealersupport gebeld en meneer heeft netjes zijn geld teruggekregen. Omdat die zo blij was, heeft die alsnog een abonnement bij mij genomen, zo kan het dus ook!