PDA

View Full Version : Explosiever bewegen



Don Corleone
02-01-2011, 20:57
Doe nu 5 jaar aan vechtsporten (thai boksen, kyokushinkai), echter ben ik een vrij statische vechter met sparren (gesloten dekking en wat meer op de counter) Zijn er trainingsvormen die mijn explosiviteit, snelheid en bewegelijkheid kunnen vergroten?

Osu

Pansier
02-01-2011, 21:58
Wat ik weet is dat als je kracht oefeningen explosief doet dat je ook explosiefer wordt, bijv. bij een push up explosief uit stoten. Wat wij wel eens doen is langzaam omlaag gaan met een push up en dan laag blijven hangen en na 3 á 5 seconden explosief uitstoten.

Gewoon alle oefeningen zo snel als je kan doen. En bij elke herhaling sneller proberen te zijn dan je vorige.

Hoe bedoel je beweeglijkheid?

HARDnickCORE
02-01-2011, 22:16
gewoon oefenen tijdens het sparren, oefeningen explosief uitvoeren uiteraard, maar dit is slecht aanvullend. 90% van je snelheid en explosiviteit ontwikkel je gewoon tijdens het stoten en trappen tijdens de training. Neem jezelf voor het sparren gewoon voor dat je je aanvallend op gaat stellen en herinner jezelf hier gedurende de training aan.

volgens mij een mentale kwestie, succes!

mikeymcd
03-01-2011, 09:33
Probeer ook altijd maximaal te trainen. Niet als je moe bent combinaties rustiger gaan uitvoeren of steeds ff je scheenbeschermer goed draaien enz enz. Gewoon tot de dood in dat uurtje a 1,5, dan zal je merken dat je explosiever wordt.

Soulbringer320
03-01-2011, 13:09
Hahahah, ff je scheenbeschermers goed zetten.
Bij ons op de sportschool doen sommige dat de hele tijd, zo irritant..

Pansier
03-01-2011, 13:15
Hahahah, ff je scheenbeschermers goed zetten.
Bij ons op de sportschool doen sommige dat de hele tijd, zo irritant..

Ja klopt, maar het hoeft geen excuus te zijn. Eerst had ik van die iritante scheenbeschermers moest ik ook heletijd rechtzetten, nu hebi k ze van twins en bijna geen last meer van alleen héél soms nog.

Soulbringer320
03-01-2011, 14:48
Ja klopt, maar het hoeft geen excuus te zijn. Eerst had ik van die iritante scheenbeschermers moest ik ook heletijd rechtzetten, nu hebi k ze van twins en bijna geen last meer van alleen héél soms nog.

Klopt, maar bij ons neem ik ze totaal niet serieus meer.

De smoezen:

* Moet maar W.C.
* Spierpijn op een plek, waarvan ze zelf niet weten dat het er is.
* Water drinken

Don Corleone
03-01-2011, 15:19
Met beweegelijkheid doel ik meer op de karate stand. Deze wijkt toch aanzienlijk af van het Kickboksen.
Daarnaast zijn de wedstrijden gericht op het puntensystemen (wedstrijden zijn semi-full contact bij ons) en dat wijkt af van het geen ik gewend ben bij het kickboksen. Dat maakt de aanvallen wat explosiever vanuit stand.
Dit punt wil ik verbeteren, maar misschien had ik beter kunnen vermelden dat ik meer snelheid wil trainen :-)
Heeft een van jullie ervaring met het trainen met pols en enkel gewichten? en werkt dat?

Osu

kmr
03-01-2011, 17:10
Je hebt explosiviteit of je hebt het niet.

Pansier
03-01-2011, 17:38
Je hebt explosiviteit of je hebt het niet.

Dat slaat nergens op, dit kan je trainen. Talent heb je of je hebt het niet, maar explosiviteit valt te trainen...

HARDnickCORE
04-01-2011, 13:33
enkelgewichten werken in ieder geval op korte termijn goed om explosiever te trappen, wat het op lange termijn voor je gewrichten doet zijn de meningen over verdeeld. Maak ook meer herhalingen(kijk eens naar plyometrische oefeningen);)

Facade
04-01-2011, 14:13
Dat slaat nergens op, dit kan je trainen. Talent heb je of je hebt het niet, maar explosiviteit valt te trainen...

Tot op zekere hoogte, maar sommige mensen zijn nou eenmaal explosiever dan de ander. Sommige mensen zijn goed in duursporten, sommigen zijn sprinters, etcetera. Je kunt het wel wat verbeteren maar ik zou echt geen wonderen verwachten.

Ik moet bijvoorbeeld enorm veel moeite doen om uithoudingsvermogen op te bouwen en dan nog houdt het niet over naar mijn mening, maar ik ben wel aardig snel en explosief.

Pansier
04-01-2011, 18:51
Tot op zekere hoogte, maar sommige mensen zijn nou eenmaal explosiever dan de ander. Sommige mensen zijn goed in duursporten, sommigen zijn sprinters, etcetera. Je kunt het wel wat verbeteren maar ik zou echt geen wonderen verwachten.

Ik moet bijvoorbeeld enorm veel moeite doen om uithoudingsvermogen op te bouwen en dan nog houdt het niet over naar mijn mening, maar ik ben wel aardig snel en explosief.

Ja, maar dit wordt onder talent gezien in mijn ogen. De ene is (zonder trainen) beter in voetbal de andere beter in 100 meter sprint... Anders gezegt talent!

Vinand
12-01-2011, 19:30
Als je veel sprint oefeningen doet (Afzonderlijk 100 meter sprinten zo hard je kan en dan 50 meter joggen, en dat dan zo lang mogelijk) ,en veel je benen trainen. Daarmee heb ik ontzetten mijn explosiviteit verbeterd.