PDA

View Full Version : 5/3/1, Mike mentzer, kettlebells...



reddragon
28-02-2011, 15:29
Ik ben een vechtsporter van 50 jaar. Sinds mijn 15e heb ik al diverse vechtsporten beoefend.
Ik doe nu niet meer aan wedstrijden maar richt mij voornamelijk op dingen waarvan ik denk dat die werken op straat.
Daarvoor volg ik zo'n beetje alles over het Jeet Kune Do.

Doordat ik mij echter ruim 30 jaar gefocused heb op vechtsporten wordt ik wat onzeker over mijn zgn. supplementary training.
Door Internet lees je van allerlei soorten schema's voor het opbouwen van kracht, conditie enz.
Nu heb ik ook gewoon een familie en een baan dus zeker geen tijd om iedere dag uren te trainen.
Als je er da vanuit wilt gaan dat je 2-3 keer in de week zou moeten hardlopen, 2-3 keer per week ongeveer een 1 uur aan de gewichten moet hangen en daarnaast ook nog je technieken trainen enz. kom je gewoon tijd tekort.
Om dit op te lossen dacht ik dat de Mike Mentzer routine msschien wel een optie was voor het opbouwen van kracht, de workouts zijn lekker kort dus gemakkelijk in te passen.
Echer, ik train huis en zonder spotter dus met bijv. het bench-pressen kan ik nooit tot het uiterste gaan omdat ik anders een keer klem kom te zitten onder de halter omdat ik hem niet meer omhoog krijg.
En dan werkt volgens mij het hele princiepe niet meer, je moet echt tot het uiterste gaan.

Toen las ik veel over het 5/3/1 systeem, dat zou ook een goed systeem zijn om kracht en conditie op te bouwen. Ik weet alleen niet of dat soort routines geschikt zijn voor een vechtsporter.
Ook heb ik een paar kettlebells gekocht (20 en 24 kilo) en was begonnen aan de ETK van Pavel.
Dat bestaat uit veel swingen, soms 5 sets van 50 reps. Dit vind ik wel saai en ik weet ook niet of het echt effectief is.

Kortom, de vraag is: is/zou de 5/3/1/ methoden wat voor mij kunnen zijn? Ik bedoel om in ieder geval iets sterker te worden, iets gespierder/droger te worden zonder dat het ten koste gaat van mijn vechtsportraining? Ik las ook ergens dat er een routine is die je twee keer in de week zou kunnen doen met dit systeem.

Ik ben 1.87 lang en weeg ongeveer 90 kilo. Iets teveel buik(je) vind ik zelf. Voor de rest ben ik redelijk in conditie, zeker voor iemand van 50, alleen net wat ik zei, ik vind dat ik wel iets sterker/gespierder zou mogen worden.

HUNEBED
28-02-2011, 21:05
alweer: Workshop “Krachttraining voor vechtsporten” (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?111589-Workshop-“Krachttraining-voor-vechtsporten”)

reddragon
01-03-2011, 15:07
Misschien nog meer reacties?

jerul
01-03-2011, 16:22
Volgens mij is 5/3/1 de methode van Wendler en houdt in dat je eerst 5 dan 3 en dan 1 herhaling maakt. Dit is een goede methode voor het vergroten van je maximale kracht. Echter heb je als vechtsport veel meer atletische kwaliteiten waar je aan moet werken.

Lees anders een beetje rond op http://www.ulesport.nl (een beetje rondlezen daar, met name bij 'training > hoe moet ik trainen > allround atleet') of anders (in het engels) RossTraining.com Blog (http://www.rosstraining.com). Op beide websites staat aardig wat info over training. Tevens kun je het boek van Ross Enamait (Infinite Intensity) kopen, dit staat vol met info over trainen voor vechtsport.

Ik zou je in ieder geval als advies meegeven om niet je gehele kracht- en conditie routine 5/3/1 herhalingen te maken. Je kunt wel bijvoorbeeld een dag dat aantal herhalingen maken en een andere dag veel herhalingen en dan nog een andere dag echt aan je conditie werken d.m.v. sprintjes of andere conditie drills.

jerul
01-03-2011, 16:23
Leuk trouwens dat je zo'n vechtsport leven heb, misschien leuk om eens een verhaaltje hier op het forum te schrijven over je ervaringen, of en hoe je het heb toegepast en wat je allemaal precies gedaan heb en hoe;)!

Tsuki
01-03-2011, 16:41
dat laatste zinnetje is echt MASTER .................

Staal&Kracht
05-03-2011, 17:40
Pavel is goed, maar als je een wat meer interessant plan wil, stuur me een PM. Train onder Steve Cotter.

reddragon
07-03-2011, 13:29
Hallo Staalkracht, ik heb je een PM gestuurd.

HUNEBED
07-03-2011, 20:24
Leuk zo'n kettlebell maar praktisch hetzelfde als een dumbell maar weer een hele trend nu aan de gang, ach ja goed voor de krachtsport...