PDA

View Full Version : drinken tijdens/na training



Sadix
29-04-2011, 20:19
Hey mannen,

Hoe denken jullie over drinken tijdens de training?

Ik kom van het karate en daar was het ten strengste verboden. Maar heb bij verschillende sportscholen gezien dat de jongens een fles drinken mogen mee nemen naar de mat en af en toe een slok drinken.

hoe doen jullie het? Ik heb de jongens die moeten afvallen voor een gevecht verboden om te drinken tijdens en 15 min na de training. De rest mag wel maar liever niet drinken.

Ik weet alleen niet of dit nou wel of niet goed is. Het is meer gewenning dan dat ik echt weet hoe de vork in de lepel steekt.

dus hoor ik graag jullie mening.

Osu

Marchant
29-04-2011, 21:29
Dit bedoel je zeker niet he?

http://www.youtube.com/watch?v=znMn3L--bag&feature=related

maar ff serieus, misschien bij extreme warmte een extra pauze van 2 min om even snel iets te drinken maar flesjes op de mat ?
Ik zeg een grote NEE
Geen eten of drinken op de mat!

Pansier
29-04-2011, 21:43
Dit bedoel je zeker niet he?

http://www.youtube.com/watch?v=znMn3L--bag&feature=related

maar ff serieus, misschien bij extreme warmte een extra pauze van 2 min om even snel iets te drinken maar flesjes op de mat ?
Ik zeg een grote NEE
Geen eten of drinken op de mat!

Eten snap ik dat het een nee is, maar ik ben niet tegen drinken op de mat. Als iemand duizelig wordt dan kan het zijn dat hij teveel vocht heeft verloren, dan is het wel zo verstandig het aan te vullen vind ik. Ik drink max. een halve liter op een training.

Briant
29-04-2011, 21:49
Bij ons geeft de trainer vaak aan van nu kun je even wat drinken of zo en dan gaan er een aantal even wat drinken.

Bij de judo vroeger werd het helemaal niet gedaan, ik keek er eerst ook raar van op dat mensen tijdens de training dronken. Ik vraag me ook af hoeveel je daadwerkelijk aanvult als je tijdens inspanning drinkt, je haalt hooguit het droge gevoel in je keel weg.

Ik vind het geen grote no-no, vooral niet als het op een gecontroleerd moment plaats vindt, maar zelf doe ik het niet. Wat wel irritant is als je wilt rollen met iemand en de eerste minuut van je rolsessie ben je kwijt omdat iemand wat gaat drinken.

Bartju
29-04-2011, 21:54
Op de mat zeker geen eten of drinken. even snel uit de kraan lurken en een slokje water nemen tijdens de afbouw vind iik geen probleem en gebeurd ook vaak!

MaartenManaus
29-04-2011, 21:56
Ligt er helemaal aan wat de condities zijn waar je in traint, ik heb het geprobeerd zonder te drinken hier maar dat trok ik echt niet.
Meestal is het hier zo'n 30°C en dan zweet je als een otter,.. als ik dus niks drink dan heb ik tegen einde van de training duizelig gevoel.
We laten het vrij hier, maar de meeste drinken effe snel kleine hoeveelheid,... naast de mat ;)

jopke
02-05-2011, 00:20
hallo,

een probleem in de vechtsport is dat we vast blijven houden aan gewoontes en tradities, zo ook met het drinken van water. oorspronkelijk is dit in veel oosterse vechtsporten verboden tijdens de trainingen. ik ben van mening dat je met de tijd mee moet gaan, het draait (voor mij) in de vechtsport om prestatie. om prestatie te kunnen leveren moet je ook de beste voorwaarden voor jezelf creeren om prestatie te kunnen leveren en juist te weinig vocht tijdens trainingsarbeid zorgt voor minder prestatie ( 15%!!!), je geeft je leerlingen tijdens een westrijd toch ook een slok water tussen de ronden door? waarom dan niet op een training.

enkele argumenten waarom je juist MOET drinken tijdens en na de training:

te weinig vocht zorgt voor:
-een tragere stofwisseling
-een hogere bloeddruk
-opeenhoping van gifstoffen
-trager denkproces
-kramp
-minder spierfunctie

minder vocht drinken zorgt er dus voor dat de jongens die jij af wilt laten vallen juist minder snel vet verbranden juist doordat ze te weinig drinken. als je wilt dat jouw jongens verantwoord afvallen jaat je ze geen vocht kwijtraken (korte termijn effect) maar juist vet!!

ik raad aan om in een intensieve training ieder kwartier juist wat te drinken. dit zal zorgen voor betere prestaties!

weeg zelf af wat je belangrijker vind!

Richelieu
02-05-2011, 10:00
Reps Jopke!

bryan
02-05-2011, 11:20
Echt niet drinken tijdens de training is zo 1980.... come on guys drinken is misschien wel het belangrijkrijkste wat je kunt en moet doen tijdens de training..

Bartju
02-05-2011, 11:22
Kratje pils dr langs ff snel atten en doorgaan! DAT IS 2011!!

Briant
02-05-2011, 11:31
Echt niet drinken tijdens de training is zo 1980.... come on guys drinken is misschien wel het belangrijkrijkste wat je kunt en moet doen tijdens de training..

Mee eens, alleen ik ben er voor om het wel te regelen ipv gewoon iedereen maar af en aan laten lopen. Dit gaat ten koste van de les.

Pansier
02-05-2011, 12:13
Ook heb je de kans flauw te vallen wanneer je te weinig vocht in je lichaam hebt, maar dit kan ook door te weinig voorbereiden voor de training. (te weinig drinken)

Sadix
02-05-2011, 13:34
thnx voor de goede berichten.

ga hier zeker wat mee doen.

Mule-Kick
02-05-2011, 14:19
Bij ons mag in principe iedereen vrij drinken tijdens training al is het wel beetje common sense om dit bv niet te doen op sommige momenten bv tijdens uitleg of dergelijke. Meestal zijn er paar punten in les dat we kunnen drinken, bv na warming up, bij aandoen handschoenen, voor cooling down etc.

Mashkadov
15-05-2011, 17:19
Het aanvullen van verloren water tijdens sportsessies bevordert de prestaties. Het stimuleert anabole processen, het bevordert de verbranding van vetten, het verhoogt de afgifte van groeihormoon en - at last but not least - het houdt de stijging van de cortisolspiegel binnen de perken.

Bron (naar aanleiding van academisch onderzoek): http://www.ergogenics.org/sportvoeding28.html#1

Als je door transpiratie twee procent je lichaamsgewicht verliest, gaan je prestaties achteruit. ( http://www.ergogenics.org/sportvoeding38.html#1 )

SjorsWilms
16-05-2011, 00:53
Als je door transpiratie twee procent je lichaamsgewicht verliest, gaan je prestaties achteruit. ( http://www.ergogenics.org/sportvoeding38.html#1 )

2%, dat is (70/100)2 = 0.14 kg = 1,4 ml Gewoon een glas vol zweet. Dat haal je echt pas aan het eind van de training ofzo...

Briant
16-05-2011, 11:27
2%, dat is (70/100)2 = 0.14 kg = 1,4 ml Gewoon een glas vol zweet. Dat haal je echt pas aan het eind van de training ofzo...

Als je je voor en na de training weegt zit er wel meer verschil tussen dan 140 gram, wat dus doet vermoeden dat er een hoop meer uitgezweet wordt dan die 140 ml. Dit verschilt uiteraard per persoon wel.

steftheboxer
16-05-2011, 13:53
Hey mannen,

Hoe denken jullie over drinken tijdens de training?

Ik kom van het karate en daar was het ten strengste verboden. Maar heb bij verschillende sportscholen gezien dat de jongens een fles drinken mogen mee nemen naar de mat en af en toe een slok drinken.

hoe doen jullie het? Ik heb de jongens die moeten afvallen voor een gevecht verboden om te drinken tijdens en 15 min na de training. De rest mag wel maar liever niet drinken.

Ik weet alleen niet of dit nou wel of niet goed is. Het is meer gewenning dan dat ik echt weet hoe de vork in de lepel steekt.

dus hoor ik graag jullie mening.

Osu

Drinken is goed voor je tijdens de training en ik heb het ook zeker nodig anders wordt ik inderdaad duizelig.
en je laatste zin is voor mij nu al de post van het jaar ;-)

blackadder
16-05-2011, 17:03
Drinken tijdens de training is goed. Drink alleen niet teveel. Anders ga je over je nek wanneer het water in je maag rond gaat klotsen. Je kunt er ook een paar bruistabletten in doen. Je zweet niet alleen water uit maar ook mineralen die weer moeten worden aangevuld.

ijsblok
16-05-2011, 20:34
ik houd zelf niet van drinken tijdens de training, tijdens een training van 1,5 uur vind ik 1 break om 2 slokjes te drinken voldoende.

johnmixfight
16-05-2011, 20:41
2%, dat is (70/100)2 = 0.14 kg = 1,4 ml Gewoon een glas vol zweet. Dat haal je echt pas aan het eind van de training ofzo...

70 / 100 = 0.7 kg
0.7 kg x 2 = 1.4 kg en geen 0.14 kg
0.14 kg is trouwens 140 ml en geen 1.4 ml

ik zweet zelf altijd als een debiel en haal dat wel na 1.5 uur trainen, als je dan pas gaat drinken ben je ruim te laat.

PJ
31-05-2011, 21:48
Ik voel me wel beter als ik drink tijdens de training

GerbenV
01-06-2011, 13:33
Naast het feit dat je kennelijk minder vet verbrand bij een vochttekort helpt het sowieso niet om je vechters tot 15 min na de training niet te laten drinken in de hoop dat ze afvallen.

Dat verloren vocht zuip je er zo weer aan, het is niet voor niets dat pro's pas vocht uit hun lichaam beginnen te werken de dagen voor hun gevecht!

Zelfs dat doen ze door eerst juist ontzettend veel te drinken waardoor hun lichaam water uitstoot. Pas korte tijd voor het gevecht wordt de vechter uitgedroogd!

Sowieso ben ik voor drinken tijdens de training om kramp etc te vermijden.

Ik herinner me een docu, ik geloof over GSP, waarin het proces van weightcutten wat aandacht kreeg. Je zag al die gasten daar voortdurend met jerrycans vol water rondlopen om maar genoeg binnen te krijgen...

weet iemand welke ik bedoel?

SjorsWilms
02-06-2011, 11:28
70 / 100 = 0.7 kg
0.7 kg x 2 = 1.4 kg en geen 0.14 kg
0.14 kg is trouwens 140 ml en geen 1.4 ml

ik zweet zelf altijd als een debiel en haal dat wel na 1.5 uur trainen, als je dan pas gaat drinken ben je ruim te laat.

hmm typfout, 140 ml is namelijk wel een glas vol.

The Bulldog
02-06-2011, 17:31
JOPKE IS CORRECT!!!!

niet drinken tijdens een training KAN schadelijk zijn.

In mijn ogen is het iets dat door sensei`s wordt aangehouden omdat dit vroeger onder discipline viel, de hedendaagse wetenschap en ervaring heeft bewezen dat het gewoon niet goed is om zolang niet te drinken bij inspanning..

in mijn beleving hoort een sensei les te geven om zijn pupillen naar eeen hoger nivo te brengen ...... niet laten drinken is daar zeker geen middel voor...

neem mezelf ....toen ik nog vocht , trainde ik meestal trainingen van 1,5 uur. buiten dat ik 4 a 5 shirts nodig had ivm de nattigheid op de mat, was ik gemiddeld 2,5 tot 3 kg lichter...en dan dronk ik nog gemiddeld een liter pertraining.

niet drinken zou betekenen dat ik op 50% van de training maximaal in de kramp zou schieten.
tijdens staande trainingen heb ik wel eens gehad dat ik niet bijdronk tijdens trainingen en de vonken me voor de ogen doen...

Denk dat het voor een sensei een keuze is tussen
Vasthouden aan oude waarde en normen omdat het vroeger ook zo ging -of- In de gedachtegang van de oude normen en waarden van de budosport een weg vinden in het wel laten drinken in de gedachte gezond en constructief met een atleet werken....

Als ik les geef krijgen de leerlingen elke */- 20 minuten tijdens 1 rondje op de klok de tijd wat te drinken. als de piep gaat staat iedereen weer klaar zo niet.... opdrukken met de hele groep of iets dergelijks...zodat de onderlinge controle bij de leerlingen ook bevorderd word.
(budo way: doen wat sensei zegt (binnen 2 minuten klaar op de mat staan) , De groep verantwoordelijk maken voor elkaar (vechten doe je alleen voorbereiden met je school) en inzicht geven in goede voeding en drinken (onderwijs in zelfzorg) , allemaal dingen die ook onder de traiditionele buda manier worden benoemd of beschreven.)

Sadix
02-06-2011, 17:45
JOPKE IS CORRECT!!!!

niet drinken tijdens een training KAN schadelijk zijn.

In mijn ogen is het iets dat door sensei`s wordt aangehouden omdat dit vroeger onder discipline viel, de hedendaagse wetenschap en ervaring heeft bewezen dat het gewoon niet goed is om zolang niet te drinken bij inspanning..

in mijn beleving hoort een sensei les te geven om zijn pupillen naar eeen hoger nivo te brengen ...... niet laten drinken is daar zeker geen middel voor...

neem mezelf ....toen ik nog vocht , trainde ik meestal trainingen van 1,5 uur. buiten dat ik 4 a 5 shirts nodig had ivm de nattigheid op de mat, was ik gemiddeld 2,5 tot 3 kg lichter...en dan dronk ik nog gemiddeld een liter pertraining.

niet drinken zou betekenen dat ik op 50% van de training maximaal in de kramp zou schieten.
tijdens staande trainingen heb ik wel eens gehad dat ik niet bijdronk tijdens trainingen en de vonken me voor de ogen doen...

Denk dat het voor een sensei een keuze is tussen
Vasthouden aan oude waarde en normen omdat het vroeger ook zo ging -of- In de gedachtegang van de oude normen en waarden van de budosport een weg vinden in het wel laten drinken in de gedachte gezond en constructief met een atleet werken....

Als ik les geef krijgen de leerlingen elke */- 20 minuten tijdens 1 rondje op de klok de tijd wat te drinken. als de piep gaat staat iedereen weer klaar zo niet.... opdrukken met de hele groep of iets dergelijks...zodat de onderlinge controle bij de leerlingen ook bevorderd word.
(budo way: doen wat sensei zegt (binnen 2 minuten klaar op de mat staan) , De groep verantwoordelijk maken voor elkaar (vechten doe je alleen voorbereiden met je school) en inzicht geven in goede voeding en drinken (onderwijs in zelfzorg) , allemaal dingen die ook onder de traiditionele buda manier worden benoemd of beschreven.)

Osu! Top reply!

Ik geef ze nu ook toestemming. Wel laat ik ze alleen op door mij aangegeven tijden iets drinken. Ze mogen wel allemaal een flesje water mee nemen naar de training en drinken.

jopke
02-06-2011, 18:30
merk je ook verschil in prestatie tijdens de lessen? of is dat niet goed meetbaar/inschatbaar?

hou ons op de hoogte!