PDA

View Full Version : een aantal vragen



niekc
30-04-2011, 18:57
Ik ben van plan een vechtsport te gaan doen, ik weet nog niet precies wat maar ik zit te denken aan karate, taekwondo of jiujitsu, er zijn echter 2 problemen.
De eerste is de meest problematische en dat is dat mijn ouders niet willen dat ik op een vechtsport ga, en dus kan ik pas als ik op kamers ga (tussen nu en 5 jaar)
Gezien ik nog niet op techniek training kan ga ik dus alvast beginnen met lichamelijk in vorm te komen, en daar komen we bij probleem 2, en dat is dat ik tot 5 maanden geleden een dikke hardcore nurd met rugklachten was die enkel 1 keer per week ging zwemmen in een 15 meter bad en niet verder kwam dan 2 push ups.
5 maanden geleden heb ik het licht gezien en sindsdien ben ik een aan mijn conditie gaan werken en 14 kilo afgevallen, zijn mijn rugklachten vermindert en kom ik al tot 15 push ups in 1 set en gaan alle andere oefeningen ook beter.
Dit heb ik gedaan met 1 keer per week zwemmen, en 2 tot 3 keer per week fitness waar ik cardio en krachttraining doe, 10-15 reps, 4 sets.

Ondanks dat deze 5 maanden aardig effectief bleken te wil ik toch preciseer en harder gaan trainen, en ondanks het fijt dat ik al veel informatie heb gevonden om mijn trainingschema aan te passen zij er toch nog vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden.
Vandaar dat ik deze vragenlijst heb gemaakt, en ik zou het heel erg waarderen als deze zouden worden beantwoord.
Om het overzichtelijk te maken heb ik een antwoordenblad gemaakt die jullie kunnen invullen, dit antwoordenblad heb ik onderaan gepost
als je bij het invullen heel zeker bent over een bepaald antwoord dan zou het handig zijn als je er een :lol: smili bij doet.
voor een antwoord waar je over twijvelt :confused:

dit zorcht er voor dat zelfs als je niet zeker bent over je antwoord je deze gewoon kan posten zonder andere in de war te brengen;)

Ps houd bij de vragen in gedachten dat ik train om over een paar jaar aan een gevechtsport ga doen, maar dat ik ook train voor een betere algemene fitheid en voor mijn actieve hobby’s zoals bergbeklimmen, zwemmen en kanoλn.


Dan hier de vragen.

Rusdagen zijn belangrijk voor spierherstel en opbouw, alleen is het me niet helemaal duidelijk na welk soort trainingen rusdagen nodig zijn en wat je nou wel of niet mag doen op een rustdag.

Vraag 1:
is een rusdag nodig na;

1 een cardiosessie met hoge snelheid maar weinig weerstand bijv., fietsen, crosstrainer, zwemmen en touwtjespringen.
2 een cardiosessie met een lagere snelheid maar veel weerstand bijv. hardlopen tegen een hoge helling en explosieve laag gewicht veel reps gewichttraining zoals de magic 50 training http://www.youtube.com/watch?v=wR_yVe01LAQ (http://www.youtube.com/watch?v=wR_yVe01LAQ)
3 explosieve gewichttrainingen met 4 sets 10-15 reps
4 Max gewicht traingin met 4 sets 10-15 reps

Vraag 2
welke van de volgende activiteiten mag je op een rusdag doen zonder dat het het effect van een rusdag teniet doet, of dit effect juist vergroot.
Hierbij word er uitgegaan dat 2 van de 3 rusdagen die ik mogelijk ga inplannen zo intensief mogenlijk zullen zijn en de derde volledig voor herstel zal worden gebruikt

1 rustig wandelen en fietsen.
2 techniektraining zonder al te veel inspanning (zoals balanstraining, verbetering van houding en rusitge in de lucht gerichte techniektraining)
3 een actieve vrije dag met onder andere wandelen met tussen doorse sprintjes, tafeltennis en voetbal met mijn kleine neefje
4 lichte cardiosessie, inspannende techniektraining zoals inslaan en schoppen op een boxbal.
5 volwaardige inspannende cardiosessie, gericht op veel beweging maar weinig gewicht.

Vraag 3
Als ik op vakantie ben en niet naar de sportschool kan voor krachttraining doe ik een standaard set van de volgende oefeningen.
Pushups, pull ups, leg rises en squads.
Welke oefeningen zijn nog geschikt om hier bij toe te voegen? En zijn er nog goede variλteiten om zonder materiaal te oefenen zodat er wat afwisseling in zit.

Vraag 4
Volgens ross enamait is het bij kracht training niet goed om bij max kracht door te gaan tot falen. Wanneer moet je dan ongeveer stoppen?
Quote http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html
“when training for strength qualities such as max-strength and explosive strength, the athlete should avoid training to failure. An athlete who constantly trains to failure will struggle to recover between workouts”


Vraag 5
Bij max kracht training en explosieve krachttraining is het mogelijk om te hard te trainen, maar kan dit ook gebeuren bij conditie training zoals fietsen of de magic 50 workout, of kan je gewoon doortrainen tot je er bij wijze van spreken bij neer valt? (aangenomen dat je jezelf niet compleet bleseert voor de rest van de week of jaar natuurlijk)
Vraag 6
Voor mijn krachttrainingen doe ik altijd 10 minuten roeien als opwarming
Moet ik dit op mijn hardst doen, rustig doen of niet doen om de beste resultaten met krachttraining te bereiken?
Vraag 7
Ik zoek nog een aantal core trainingen die de hele core gelijkmatig en krachtig traint zonder hulpmiddelen, maar ik kan niets vinden, heeft iemand nog een goede aanrader?
als het niet anders kan dan zou ik dumbels kunnen aanschaffen.
Daarnaast zoek ik ook nog effectieve variaties op de magic 50 voor korte-krachtige cardiosesies.




Noteer de cijfers van de stellingen waar je het mee eens bent.[/SIZE]
…………
Opmerking
………….

Vraag 2
Noteer de cijfers van de stellingen waar je het mee eens bent.
…………
Opmerking
………….

Vraag 3
antwoord
………….

Vraag 4
antwoord
………….

Vraag 5
antwoord
………….

Vraag 6
antwoord
………….

Vraag 7
antwoord
………….
__________________________________________________ _________

Bartju
30-04-2011, 19:05
Eerst je grootste probleem :

De eerste is de meest problematische en dat is dat mijn ouders niet willen dat ik op een vechtsport ga
Waarom willen je ouders neit dat je vechtsport gaat doen? hebben ze er een slecht beeld van, slechte ervaringen mee?

PinPoint
30-04-2011, 20:03
Lezen zeker de telegraaf.....

jerul
30-04-2011, 20:30
Interessante vragen, ik denk dat je vraag 3 en 5 het beste aan Ross zelf kan vragen, je kunt hem gewoon mailen.
Magic 50 is wel een erg intense workout en persoonlijk zou ik je aanraden om een rustdag te nemen van in ieder geval zware krachttraining (eigenlijk helemaal afhankelijk van persoonlijke factoren).

Om vraag 2 te beantwoorden is ook lastig omdat dat ook afhankelijk is van persoonlijke factoren, echter denk ik dat je er goed aan doet om in ieder geval 2 complete rustdagen te nemen per week. Een conditiesessie (bijvoorbeeld bokszakwerk) kun je in principe wel doen naar zo'n magic 50 dag.

Vraag 6: het is opwarmen, dus rustig maar wel 'warm' worden.

Vraag 7: koop een abwheel (niet zo duur) en doe rollouts of een stabiliteitsbal (zo'n grote) en doe jackknifes.

niekc
30-04-2011, 20:33
vrij simpel, ze vinden het te gevaarlijk:fp:, te blesure gevoelige sport.
niet mee eens maar ik wacht dan wel gewoon even tot ik uit huis ben en ga ik het dan doen, heb ik ook teminste nog even tijd om een zelfverdedigings sport uit te kiezen.;)

Bartju
30-04-2011, 21:19
nou als je ouders het grote en voornaamste struikelblok vind. zou ik er alles aan doen om je ouders te overtuigen. betrek ze anders er bij ga samen sportscholen af om te kijken. mss hebben ze geen goed beeld van de sport. Dan weet je zeker dat je goed traint. ipv zelf improviseren

niekc
30-04-2011, 22:07
mijn ouders overtuigen gaat niet lukken, al geprobeert maar het vanwege hetgene wat er met mijn neef gebeurt is, die had eens iets gebroken maar het is nooit helemaal goed vastgergroeit.
ik weet dat vechtsporten een verhoogte kans op botbreuken hebben maar ik kan ze niet overtuigen dat er genoeg dingen zijn met een hogere kans.

Bartju
30-04-2011, 23:30
Alleen met stil liggen en zitten breek je nix

Pansier
30-04-2011, 23:39
mijn ouders overtuigen gaat niet lukken, al geprobeert maar het vanwege hetgene wat er met mijn neef gebeurt is, die had eens iets gebroken maar het is nooit helemaal goed vastgergroeit.
ik weet dat vechtsporten een verhoogte kans op botbreuken hebben maar ik kan ze niet overtuigen dat er genoeg dingen zijn met een hogere kans.

Ok, als dit de rede is?

Ten eerste is die verkeerde bot genezing de fout van de vechtsport of van de medische hulp die hij kreeg?

Ten tweede, ik heb 10 jaar gevoetbald waar ik door en door geblesseerd raakte. Als het niet om mijn knie was (waar te weinig kraakbeen tussen knieschijf en knie zat) dan was het wel omdat je erg onsportieve tegenstanders had die na trapte wat erg lelijke blessures gaf. Toen ik Muaythai/Thaiboksen ben gaan beoefenen nam mijn blessure in mijn knie langzaam af en is hij zelfs verdwenen. Ik heb geen erge blessures gehad. (behalve een uitzondering, mijn pols, maar dit ligt niet aan de sport) Alleen maar een paar tijdelijke blessures aan mijn: voet, scheen, bovenbeen. Deze blessures golden max. voor een week.

Zo (vind ik) hebben sporters in de vechtsport meer respect voor elkaar dan in een sport als voetbal, blijkt uit mijn ervaring. (Kijk naar de vele schwalbes en natrappen) De enige onsportiviteit die je in vechtsport ziet is voor een wedstrijd dat mensen elkaar proberen te intimideren, maar van de andere kant is dit ook een strategische zet in de vechtsport. Dit is dan ook al nadat de partij is afgelopen (meestal) meteen weg.

Ik vind dat je minder kans loopt op blessures bij vechtsport dan bij een sport als voetbal, dit blijkt tenminste uit mijn ervaringen.

niekc
30-04-2011, 23:46
zucht........

zoals ik al zij, dat heb ik mijn ouders allemaal al vertelt en mij hoef je er niet van te overtuigen want ik weet dat al

en aan bartje.
ik weet dat ik met stil liggen niets berijk vandaar deze vragen.

Pansier
30-04-2011, 23:48
zucht........

zoals ik al zij, dat heb ik mijn ouders allemaal al vertelt en mij hoef je er niet van te overtuigen want ik weet dat al

en aan bartje.
ik weet dat ik met stil liggen niets berijk vandaar deze vragen.

Ik probeer alleen maar te helpen peanut.

niekc
01-05-2011, 09:44
weet ik

niekc
01-05-2011, 10:04
toen ik het gepost had zag ik al dat ik onbeleeft was maar ik weet niet hoe je je post kan veranderen en moets ik het zo laten staan, sorrie

Bartju
01-05-2011, 11:52
onbeleefd?! vrage staat vrij tog

Briant
01-05-2011, 13:02
Het ligt er aan wat je blessures vindt. Als je een beurse plek een blessure vindt, dan is vechtsport gevoeliger dan de meeste sporten ja. Maar als je kijkt naar ernstige dingen, dan vermoed ik dat het mee valt en inderdaad een stuk minder gevoelig is dan voetbal.

niekc
01-05-2011, 13:10
onbeleefd?! vrage staat vrij tog

ik heb het niet over de vraag maar over dit stukje



zucht........

zoals ik al zij, dat heb ik mijn ouders allemaal al vertelt en mij hoef je er niet van te overtuigen want ik weet dat al
die zucht was overdreven en ik denk dat ik de vraag vriendelijker had mogen formuleren.

Gilaiir
01-05-2011, 15:06
Hou oud ben je eigenlijk?

SjorsWilms
01-05-2011, 15:35
18 lijkt me? Als hij binnen nu en 5 jaar het huis uit gaat.

Asura
01-05-2011, 17:19
Dat is net als mensen die nooit hun kinderen laten buitenspelen. Dat zijn altijd de kinderen die het meeste ziek zijn later, met allerlei allergieen en als ze een keer omvallen breken ze een rib.

Briant
01-05-2011, 18:04
Als je nooit met een allergeen in contact komt ben je er ook niet allergisch voor ;)

niekc
01-05-2011, 18:05
18 lijkt me? Als hij binnen nu en 5 jaar het huis uit gaat.
18 klopt precies