PDA

View Full Version : van semi contact naar full contact.



niekc
12-05-2011, 22:41
ik heb rondgezocht op het internet en ben nu waarschijnlijk vanplan om taekwondo te gaan doen.
maar als ik nu begin met semi contact en ik ga tot laten we zeggen de groene band ik ik stap over naar full contact, moet ik dan van wit begginnen of ben ik daar dan ook al groene band.
en daarnaast, hoe groot is die overstap als je gewoon de zelvde bandkleur blijft?

Bartju
12-05-2011, 22:51
het lijkt mij ddat je van wit begint want je hebt de technieken van die andere discipline niet laten zien en laten toetsen.

niekc
13-05-2011, 08:33
ik dacht dat er bij taekwondo maar 1 stijl was en dat het enige verschil bij semi en full contact de kracht is waarmee je elkaar raakt??
maar dan nog, ik weet het ook niet zeker en darom vraag ik het ook ;)

Jeru
13-05-2011, 08:43
Ik denk dat het ligt aan de organisatie waar je zit en of die dat toestaat..... technieken zullen toch niet zo heel verschillend zijn?

Bartju
13-05-2011, 10:26
oow sorry verkeerd begrepen.. nee lijkt me dan ook dat je je band kleur behoud.. maar kun je natuurlijk ook gewoon aan je trainer vragen lijkt mij dat hij dat weet

niekc
13-05-2011, 13:21
moet ik wel eerst een trainer hebben :)

frank82
14-05-2011, 16:31
Niekc, met betrekking tot je vraag. Er bestaan wereldwijd twee stijlen in het Taekwondo: de ITF- en WTF-stijl. In zijn algemeenheid kun je stellen dat de WTF-stijl meer op competitie (sparring) is gericht en de ITF-stijl meer de nadruk legt op de traditionele beoefening (naast sparring, ook stijlvormen). Beide stijlen hebben hun eigen regels met betrekking tot sparring.
Het WTF-sparren geschiedt op full-contact basis. De vechters dragen handbeschermering, voetbescherming, pantser en hoofdbescherming. Deze taekwondo sparringsvorm is sinds enige jaren ook olympisch. Voorbeeld:
hier (http://www.youtube.com/watch?v=eLz-sl1ZfBs&feature=related)

Het ITF-sparren gebeurt (in beginsel) op semi-contact basis, waarbij de vechters hand- en voetbescherming dragen. Verder bestaat er in Nederland een A-klasse (blauwe band en hoger) en B-klasse (blauwe band en lager). In de B-klasse wordt met een punt-stop-systeem gevochten, dus bij een punt wordt de wedstrijd stilgelegd en het punt aan een der vechters toegekend waarna de wedstrijd wordt hervat. In de A-klasse wordt met een doorgaand systeem gevochten, waarbij de wedstrijd dus niet wordt stilgelegd bij de toekenning van punten. Voorbeeld:

hier (http://www.youtube.com/watch?v=Ab3PWC4T7G0)

niekc
15-05-2011, 18:41
ok, maar is het dan dus ook mogenlijk om over te stappen van itf naar wtf zonder je bandkleur te verliezen, en is er ook verschil in de technieken die je gebruikt?

SjorsWilms
16-05-2011, 00:54
ok, maar is het dan dus ook mogenlijk om over te stappen van itf naar wtf zonder je bandkleur te verliezen, en is er ook verschil in de technieken die je gebruikt?

Who knows. Een Taekwondo trainer misschien? Ik zou gewoon bij zo'n school langs gaan en vragen.

frank82
19-05-2011, 23:27
In beginsel is dat niet mogelijk, omdat de exameneisen voor de banden tussen ITF en WTF verschillen. Zo kent bijvoorbeeld ITF zogeheten tuls als stijlfiguren en het WTF zogenaamde poomsaes. Mogelijk dat bepaalde scholen hier echter niet zo moeilijk over doen en zich flexibel zullen tonen.

Ik zou je willen aanraden nu niet zo veel na te denken over je eventuele carrière als full of semi contact vechter, dit nadenken is zonde van je tijd en die tijd kun je ook investeren in training. Daarbij zul je op internet geen echt antwoord op je vragen vinden.

Loop bij een sportschool naar binnen en ga mee trainen. Je zult snel genoeg er achter komen of het je bevalt of niet. Tevens vind je enkel op deze wijze uit welke contactvorm het beste bij je past.

fighterboy
21-05-2011, 08:12
WTF is voor full-contact taekwondo. ITF is nogal fake, en echt geen aanrader. Het is onrealistisch. Je mag elkaar niet echt raken, dit levert over het algemeen problemen op tijdens een echt gevecht.

Een vriend van mij deed 3jr ITF en daarna kickboks. Daar zit hij hele dag sorry te zeggen perongeluk, zit helemaal ingeramt dat hij niet echt mag slaan.

Bovendien trappen taekwondoka's met hun vreef alleen, en ze trappen alleenmaar. Op gegeven moment krijg je te soepele hielen en kan je amper nog sporten, daarnaast krijg je op latare leeftijd last van je rug door al dat trappen. De verdediging die je bij Taekwondo leert is slecht.

Maarja als je toch je lichaam wil verzieken en geen goede vechter wil worden.

Je kan van ITF niet met dezelfde band overstappen naar WTF. Dan moet je weer opnieuw beginnen, al zal het wel wat sneller gaan dan gewoonlijk. Als je dezelfde leraar hebt mag je maybe je band houden, maar die kans is klein.

Bromios
21-05-2011, 15:03
ik weet niet waar je woont, maar ik denk dat de meeste steden maar 1 school hebben die al een bepaalde stijl aanhangen, dus je hebt geen keus.

Pansier
21-05-2011, 15:25
WTF is voor full-contact taekwondo. ITF is nogal fake, en echt geen aanrader. Het is onrealistisch. Je mag elkaar niet echt raken, dit levert over het algemeen problemen op tijdens een echt gevecht.

Een vriend van mij deed 3jr ITF en daarna kickboks. Daar zit hij hele dag sorry te zeggen perongeluk, zit helemaal ingeramt dat hij niet echt mag slaan.

Bovendien trappen taekwondoka's met hun vreef alleen, en ze trappen alleenmaar. Op gegeven moment krijg je te soepele hielen en kan je amper nog sporten, daarnaast krijg je op latare leeftijd last van je rug door al dat trappen. De verdediging die je bij Taekwondo leert is slecht.

Maarja als je toch je lichaam wil verzieken en geen goede vechter wil worden.

Je kan van ITF niet met dezelfde band overstappen naar WTF. Dan moet je weer opnieuw beginnen, al zal het wel wat sneller gaan dan gewoonlijk. Als je dezelfde leraar hebt mag je maybe je band houden, maar die kans is klein.

Taekwondo is vind ik geen slechte vechtsport. Ze zijn alleen te beperkt met mogelijkheden vind ik. Taekwondo heeft erg sterke trappen die ook worden gebruikt in sporten als MMA.

fighterboy
21-05-2011, 23:56
Taekwondo is vind ik geen slechte vechtsport. Ze zijn alleen te beperkt met mogelijkheden vind ik. Taekwondo heeft erg sterke trappen die ook worden gebruikt in sporten als MMA.

Ja, natuurlijk. Taekwondo heeft de beste trappen. Daarnaast is wel de verdediging slecht, voorral ITF waarbij je niet elkaar echt mag raken vind ik ontzettend slecht. Heb wel zoiets van. Bij kickboksen zitten er ook de goede trappen van taekwondo in, maar dan word je nog een ''echte'' vechter.

Ik denk dan bij mezelf. Ga dan op Kickboksen of MMA. Dat is mijn mening.

Ik wil de vrager alleen even serieus duidelijk maken, dat je lichaam kapot gaat aan taekwondo. Er word constand met de voet boven de band getrapt. Moet je eens voor het gevoel gaan zitten> daarna een been omhoog> dan aan die voet naar beneden zitten duwen. Dat voelt niet gezond hé? Wanneer je op Taekwondo zit gaat het dat punt lenig worden, hierdoor krijg je later heel erg last van je voeten en moet je hele dag steunkousen dragen. Bovendien prikt elke andere stoot-martial art zo door de verdediging heen. Opzich als je goed bent, je kunt aanpassen, snel wegspringen. Dan kan je opzich wel eens sterke vechter worden, maar het gaan mij met name om je lichaam die kapot gaat.

Pansier
22-05-2011, 00:41
Ja, natuurlijk. Taekwondo heeft de beste trappen. Daarnaast is wel de verdediging slecht, voorral ITF waarbij je niet elkaar echt mag raken vind ik ontzettend slecht. Heb wel zoiets van. Bij kickboksen zitten er ook de goede trappen van taekwondo in, maar dan word je nog een ''echte'' vechter.

Ik denk dan bij mezelf. Ga dan op Kickboksen of MMA. Dat is mijn mening.

Ik wil de vrager alleen even serieus duidelijk maken, dat je lichaam kapot gaat aan taekwondo. Er word constand met de voet boven de band getrapt. Moet je eens voor het gevoel gaan zitten> daarna een been omhoog> dan aan die voet naar beneden zitten duwen. Dat voelt niet gezond hé? Wanneer je op Taekwondo zit gaat het dat punt lenig worden, hierdoor krijg je later heel erg last van je voeten en moet je hele dag steunkousen dragen. Bovendien prikt elke andere stoot-martial art zo door de verdediging heen. Opzich als je goed bent, je kunt aanpassen, snel wegspringen. Dan kan je opzich wel eens sterke vechter worden, maar het gaan mij met name om je lichaam die kapot gaat.

Je hebt geen kennis, eerst is taekwondo een ''kut'' sport en nu heeft het ineens ''de beste trappen'', schizofreen....

fighterboy
22-05-2011, 10:01
Je hebt geen kennis, eerst is taekwondo een ''kut'' sport en nu heeft het ineens ''de beste trappen'', schizofreen....

Nogal stom van je dat je nog steeds mijn punt niet snapt. Ik heb ten eerste nergens gezegd dat TKD een kutsport is. Ik zeg alleen dat je het beter niet kunt doen, en dat beargumenteer ik. Dat jij door mijn argumenten TKD als een kutsport beschauwt (wat ik wel kan begrijpen) dat is dan jouw mening. Ik zou zeggen, ga dan beter kickboksen.

Pansier
22-05-2011, 12:15
Nogal stom van je dat je nog steeds mijn punt niet snapt. Ik heb ten eerste nergens gezegd dat TKD een kutsport is. Ik zeg alleen dat je het beter niet kunt doen, en dat beargumenteer ik. Dat jij door mijn argumenten TKD als een kutsport beschauwt (wat ik wel kan begrijpen) dat is dan jouw mening. Ik zou zeggen, ga dan beter kickboksen.

Je weet gewoon niet wat taekwondo is, ik weet er ook vrij weinig van, maar ik praat dan wel over wat ik weet. Zo vertel jij dat taekwondo alleen met de wreef schopt, terwijl ze zover ik weet ook met de hak trappen. De hak is géén deel van je wreef.

fighterboy
22-05-2011, 12:43
Je weet gewoon niet wat taekwondo is, ik weet er ook vrij weinig van, maar ik praat dan wel over wat ik weet. Zo vertel jij dat taekwondo alleen met de wreef schopt, terwijl ze zover ik weet ook met de hak trappen. De hak is géén deel van je wreef.

Ja maar je snapt nog steeds mijn punt niet. Het gaat erom dat ten eerste je voeten na 5jaar gewoon hardstikke kapot gaan van Taekwondo. Is gewoon een feit. Tweede feit is dat je van veel trappen last van je rug krijgt. Derde feit is dat Taekwondo een van de slechte verdedigingen.

Dat ze met de hiel trappen weet ik ook wel. Mijn vriendin heeft zwarte band in Taekwondo, ik weet heus wel waar ik over praat. Ze kan nu niet meer sporten door Taekwondo, want haar polsen en enkels zijn helemaal kapot. Ze moet altijd steunkousen aan. Ze was heel goed, heel veel bekers heeft ze. OKal vind ze dat nu allemaal niet waard voor wat ze ervoor terug heeft. Mijn vriendin is maar een voorbeeld, zijn nog heel veel andere.

niekc
04-06-2011, 17:13
tot nu toe is er hier nog niemand geweest die jouw verhaal over het kapot gaan van de enkels, benen, rug en polsen heeft bevestigt.
verder heb ik ook op internet gezocht onder de volgende woorden.

voeten kapot taekwondo
enkels kapot taekwondo
teakwondo is schadelijk
nadelen taekwondo
taekwondo steunkousen
taekwondo chronische blessurest
etc.

echter komt het bij iedere zoekopdracht er op neer dat dit topic de enige is waar geschreven staat dat je na 5 jaar kreupel bent.
verder is het enige minder extreme geval dat ik heb gevonden een man die zij dat hij nu op zijn oude dag door veel teakwondo in het verleden versleten gevrichten heeft, maar op de zelvde pagina verteld hij ook dat dat dit bij iedere topsport gebeurt.
verder duurt het langer dat 5 jaar om een kampioen te worden met teakwondo en dat lijkt me niet mogelijk als je voor die tijd al nauwlijks meer kan lopen.

maar als je een site hebt waar meer informatie over deze blijvende blessures hebt hoor ik het graag.

Asura
04-06-2011, 19:14
Het risico van blessures is echt niet hoger bij TKD dan b ij shotokan karate ofzo.

frank82
05-06-2011, 00:54
Hoewel ik dit soort discussies doorgaans aan mij voorbij laat gaan, toch enkele opmerkingen namens een recreatief (maar fanatiek) Taekwondo beoefenaar. Fighterboy snijdt enkele valide punten aan:
- De sparring in het Taekwondo (zowel ITF als WTF) benadert geenszins een realistisch gevecht of het 'straatgevecht'. Indien je een vechtsport wilt gaan beoefenen om iemand effectief uit te schakelen dan zijn andere disciplines meer voor de hand liggend. Ook is Taekwondo inderdaad beperkt in haar technieken. Zo is er nauwelijks aandacht voor het grondgevecht en is er bij sparring bij de veel scholen minder aandacht voor slagen en stoten. In de sparring mag men bijvoorbeeld enkel rechte stoten (jabs) en backfists maken, maar geen hoeken.
- In het Taekwondo bestaan inderdaad enkele trappen die worden uitgevoerd met de wreef. Zowel uit anatomisch oogpunt als uit het oogpunt van effectiviteit zijn trappen met de scheen beter te noemen. Trappen met de scheen leveren minder druk op het enkelgewricht en zijn effectiever omdat ze simpelweg harder aankomen.

De ervaringen van Fighterboy met Taekwondo kan ik echter niet bevestigen. Ik heb Taekwondo leren kennen als een uitdagende sport die veel atletisch vermogen van de beoefenaar vraagt. De nadruk bij de uitoefening van de technieken ligt op snelheid en lenigheid. Gezien de nadruk op traptechnieken wordt veel gevergd van je been-, buik- en rugspieren. Zowel krachttraining als rekken is dan ook van belang voor deze spiergroepen. De problemen die Fighterboy beschrijft lijken mij te wijten aan een slechte begeleiding van de sporter in kwestie, waardoor rugklachten zijn ontstaan als gevolg van het compenseren van een gebrek aan kracht en flexibiliteit in buik- en rugspieren.

Wat betreft de beschadiging van het enkelgewricht als gevolg van het trappen met de wreef ligt het moeilijker. Zowel het gewricht als de banden krijgen flinke klappen bij het uitvoeren van deze trappen. Ik ben geen arts, maar ik vermoed dat een persoon die op latere leeftijd plotseling begint met deze traptechniek veelvuldig en hard uit te voeren inderdaad klachten als gevolg kan krijgen. Je gewricht en je banden op latere leeftijd laten wennen aan deze traptechniek is - volgens mij - niet altijd haalbaar. Bij jongeren kan deze gewenning wel ontstaan (waarmee eventuele klachten op latere leeftijd overigens niet zijn uit te sluiten).

Enkele nuances moeten wel worden gemaakt. De suggestie dat een Taekwondoka enkel met zijn wreef trapt is onzin. De traptechnieken in het Taekwondo maken - naast de wreef - gebruik van de bal van de voet (dankzij dhr. Seagal weer populair:)), de snijkant van de voet en de hak. De reden dat de voet als 'wapen' wordt gebruikt en niet het scheenbeen heeft alles te maken met de wijze waarop het spelletje van Taekwondo wordt gespeeld. Zoals bekend ligt de nadruk in de sparring op traptechnieken; deze worden namelijk hoger gewaardeerd in het scoringssysteem. Een Taekwondoka zal dan ook trachten op een ideale afstand van zijn tegenstander te blijven: zodanig dat hij zijn waardevolle punten kan maken met traptechnieken, maar dat hij buiten armbereik van zijn tegenstander blijft. Gezien een harde trap evenveel punten oplevert als een zachte trap voor de Taekwondoka zijn trappen met de voet nuttiger dan met de scheen: hij behoudt namelijk maximale afstand, maar kan tegelijk maximaal scoren.

Het is vervelend dat Fighterboy zulke nare ervaringen met de sport heeft. Om op basis van deze ervaringen zulke generaliserende conclusies over een populaire vechtsport te trekken, voert mij echter te ver. Net als voetbal en tennis kent Taekwondo haar eigen schare aan typische blessures, maar geen enkele sport is blessurevrij.

niekc
07-06-2011, 08:44
heel erg bedankt voor dit zeer duidelijke en uitgebrijde antwoord:lol: hier kan ik wel iets mee.