PDA

View Full Version : vragen over krachttraining



niekc
04-06-2011, 22:51
ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon het nergens vinden.

mijn vraag is, zijn losse oefeningen zoals ze bij bodydulding gebruiken geschikt als krachttraining voor vechtsport.
voorbeelt voor een training. (natuurlijk met andere reps, sets en gewichten dan bodybulders)

Squat
Benchpress
Military Press
Bent over rows
Dips

is dit geschikt als krachtraining of is het beter om oefeningen te doen die het hele lichaam pakken.


verder, is het beter om 2 treningschemas te hebben die je steed met elkaar training omwissels. A B A B
of om meerdere te hebben die je afwisselt A B C D A B C D
of om iedere keer een andere variatie van een oefening te doen zodat het nooit het zelvde is, dus als ik pul down in mijn schema zet dat ik dan dag1 closegrip doe, dag 2 omgedraaide closegrip, 3 front widegrip, dag 4 back widegrip en dag 5 pulups?

alvast bedankt.

SjorsWilms
04-06-2011, 23:00
Zou iig meer buikspier oefeningen bij doen. Buikspieren is bij KB volgens mij één vd belangrijkste spieren, omdat je bij het stoten steeds je bovenlichaam draait en bij het trappen steeds je heupen, en dat doe je met je buikspieren
Verder heb ik er weinig verstand van. Zelf doe ik liever trainingen met eigen lichaamsgewicht ipv trainingsapparaten.

niekc
05-06-2011, 00:26
o sorie, was blijkbaar niet duidelijk.
heb dit lijstje gewoon gekopieert en geplakt om als voorbeelt te dienen.
het gaat om het princiepe of bodybulding oefeningen als deze met aangepaste getallen zijn toe te passen bij vechtsporten.
als dit principe opgaat maak ik zelf een trainingschema

HUNEBED
07-06-2011, 11:08
Alles wat je doet met "vrije" of losse gewichten en dus ook het eigen lichaam is geschikt voor vechtsporten om sterker, beter belastbaar (blessurepreventief), explosiever en evt. gespierder (als dat ook een doel is) te worden... mits goed aangepakt natuurlijk, er was een tijdje terug een heel leerzame workshop over...

Slome
21-06-2011, 02:31
ja, tuurlijk is dat goed, zolang je niet abnormale proporties aanneemt zoals ali. o, want dan kan het je belemmeren dmv bijv. je cardio en je supplese als je niet goed genoeg begeleid wordt..

of vraag je gewoon je sensei

Silat
21-06-2011, 13:49
Volgens mij ben jij net zo groot en zwaar als Ali Slome..

LOL

Haruchai
23-06-2011, 12:34
ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon het nergens vinden.

mijn vraag is, zijn losse oefeningen zoals ze bij bodydulding gebruiken geschikt als krachttraining voor vechtsport.
voorbeelt voor een training. (natuurlijk met andere reps, sets en gewichten dan bodybulders)

Squat
Benchpress
Military Press
Bent over rows
Dips

is dit geschikt als krachtraining of is het beter om oefeningen te doen die het hele lichaam pakken.


verder, is het beter om 2 treningschemas te hebben die je steed met elkaar training omwissels. A B A B
of om meerdere te hebben die je afwisselt A B C D A B C D
of om iedere keer een andere variatie van een oefening te doen zodat het nooit het zelvde is, dus als ik pul down in mijn schema zet dat ik dan dag1 closegrip doe, dag 2 omgedraaide closegrip, 3 front widegrip, dag 4 back widegrip en dag 5 pulups?

alvast bedankt.

Welk schema je kiest is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken. Train je voor een wedstrijd/toernooi, probeer je een zeker niveau te behalen of richt je je op een specifiek gebied? Het is ook afhankelijk van hoe je fysiek momenteel in elkaar steekt.
Losse oefeningen zijn uitermate geschikt voor vechtsport. Er valt heel wat voor te zeggen om je juist op die spiergroepen te richten die te maken hebben met bijvoorbeeld schoppen. Als ik bijvoorbeeld sneller wil kunnen stoten. Train ik eerst op een stukje spieropbouw in het bovenlichaam gevolgd door neuromusculaire trainingen waarmee je die spieren leert te aktiveren.
Buikspieren moet je altijd doen, aangezien deze de belangrijkste stabilisatoren zijn van het lichaam. Wanneer een stabilisator niet goed is ontwikkeld zal het lichaam een bedoelde beweging niet efficient uitvoeren om het tegen beschadiging te beschermen.
Als je me verteld hoe je normaliter traint, voor hoelang (cq je trainingsniveau) en in welke discipline(s), kan ik je misschien wat gerichter advies geven.

fighterboy
07-07-2011, 15:47
Belangrijk voor vechtsporters is:

stootkracht
snelheid

Welke spieren je daarvoor gebruikt zitten overal op je lichaam, die moet je helemaal niet afzonderlijk trainen. Als je beter wil vechten moet je ook zo gericht mogelijk trainen.

Wil jij je stootkracht trainen kan je bijv. met zo een trek veer om je rug, en dan met die handvaten aan je armen gaan stoten. Of je steeds kort en snel doet. Of lang door blijven rammen hangt maar net vanaf wat voor vechter je bent.

Wil je sneller worden kan je met gewichtjes van 3kilo ofso gaan shadow boksen. Als je dit veel doet word je echt snel. Je zou eventueel wat zwaarder kunnen maken, maar is niet nodig.

Daarnaast kun je bij je training gewoon je boksen in emmer water dompelen, worden ze lekker zwaar. Dan train je zowel je stootkracht als je snelheid.

Voor je beentjes kun je enkelgewichten kopen. Die gewoon omhouwen tijdens de training.

Van echt bodybuilden krijg je korte spieren, dat is niet handig voor vechters. Je moet juist snelle lenige spieren hebben. Dus doe je toch bodybuilden om bijvoorbeeld je triceps en biceps te trainen. Dan dan veel herhalingen met laag gewicht.

Oja en zo door je benen hurken en dan zo hoog mogelijk springen, daar krijg je explosieve benen van. Ben even vergeten hoe die oefening heet.

goro
16-07-2011, 23:22
Ik denk dat die oefeningen die je daar opsomt zeer goed is. Alleen zou ik er deadlift aan toe voegen en optrekken. Squat doe je altijd in combinatie met deadlift of bench. Afronden met pull ups.

stronglifts googelen.

basser
19-07-2011, 11:55
ik heb gehoord dat je van een te groot zwaar bovenlichaam langzamer wordt en snelheid is alles in thaiboksen en boksen kijk maar naar de beste bokser op dit moment allemaal bekent om hun snelheid en als je ook bijvoorbeeld kijkt naar packman en floyd mayweather hebben ze totaal geen brede armen of grote borstspieren