PDA

View Full Version : Help polsblessure(tendinopathie)/ tips voor fitnessoefeningen



Djani
20-06-2011, 17:41
Hey allemaal!

Sinds ongeveer 2 maanden ben ik gezegend met de vloek genaamd 'tendinopathie'. Het komt erop neer dat ik met fitness m'n polsen overbelast heb en zodoende de pezen in m'n polsen ontstoken zijn.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat het nog n paar maanden kan duren voordat ik helemaal genezen ben en dat ik tot die tijd m'n polsen niet zwaar mag belasten.
Mijn vraag aan jullie is, weten jullie nog borst- en/of rugoefeningen waarmee je je polsen niet of minimaal belast?

En als 1 van jullie toevallig dezelfde blessure heeft gehad, hoe ging je er dan mee om?

Ik weet voor borst, rug en schouders ieder 1 apparaat waarmee je hoofdzakelijk met je onderarmen pusht, maar misschien kunnen jullie me nog wat tips geven.

Kemal
20-06-2011, 23:25
Weet niet wat je wel en niet kan doen, maar veel beterschap in iedergeval!

rust lijkt me wel even op zijn plaats.. ;)

Djani
21-06-2011, 00:28
Weet niet wat je wel en niet kan doen, maar veel beterschap in iedergeval!

rust lijkt me wel even op zijn plaats.. ;)

Thnx Kemal!

Slome
21-06-2011, 02:27
komt door overbelasting/verkeerde grip-houding/ en te zwaar trainen... te zwaar klinkt misschien raar want je spieren kunnen waarschijnlijk het gewicht wel aan maar je pezen dus nog niet. Die moeten wennen. Rust is het beste indd. 2maanden is lang hoor... maar oke.. gewoon fit blijfen man, lkkr hardlopen en ik zou zeker gaan trainen, maar alles minimaal en dan niet ff wat gewicht erop, maar lege stang o.i.d. en veel herhalingen.... suc6

SjorsWilms
21-06-2011, 09:23
Zwemmen.

blackadder
21-06-2011, 09:36
Vraag de arts?

Djani
21-06-2011, 13:00
@Slome Dankje! Het komt idd door overbelasting. Ik deed een bankdrukoefening met brede grip en iets minder gewicht en kreeg daarop last van m'n polsen. Ik heb de week erna m'n trainingsintensiteit verminderd, maar dat was ook blijkbaar teveel en nu is het ontstoken. Nu bijna 2 maanden later heb ik er alleen nog last van als ik m'n mobiel langer dan een minuut in m'n handen heb, muizen/typen en iets zwaars op tillen.

@blackadder Ik heb 3 weken geleden door m'n huisarts een onstekingsremmer voorgeschreven gekregen die ik een week moest nemen. Daarna is het wel wat minder geworden. Gister ben ik nog een keer langs gegaan omdat ik het raar vind dat het nu nog steeds niet weg is, maar hij zegt dat het moet slijten en dat het nog maanden kan gaan duren voordat het helemaal weg is en dat ik het tot die tijd niet zwaar mag belasten. Hij heeft me een doorverwijzing naar een fysio gegeven maar zegt dat ik daar geen wonderen van moet verwachten en dat het dus niet echt van toegevoegde waarde is.

Nu wil ik dus gewoon proberen door te fitnessen zonder m'n polsen echt te belasten. Vandaar mijn vraag of mensen nog oefeningen weten voor borst en rug waarbij m'n polsen niet weer naar de klote gaan ahaha. Dan kan ik daar de komende maanden mee doorkomen.

Pansier
21-06-2011, 14:33
Op deze site staan een aantal oefeningen die je misschien kan gebruiken: http://www.sportzorg.nl/upload/Files/Tennis/Polsblessure.pdf

cholitzu
21-06-2011, 14:37
@Slome Dankje! Het komt idd door overbelasting. Ik deed een bankdrukoefening met brede grip en iets minder gewicht en kreeg daarop last van m'n polsen. Ik heb de week erna m'n trainingsintensiteit verminderd, maar dat was ook blijkbaar teveel en nu is het ontstoken. Nu bijna 2 maanden later heb ik er alleen nog last van als ik m'n mobiel langer dan een minuut in m'n handen heb, muizen/typen en iets zwaars op tillen.

@blackadder Ik heb 3 weken geleden door m'n huisarts een onstekingsremmer voorgeschreven gekregen die ik een week moest nemen. Daarna is het wel wat minder geworden. Gister ben ik nog een keer langs gegaan omdat ik het raar vind dat het nu nog steeds niet weg is, maar hij zegt dat het moet slijten en dat het nog maanden kan gaan duren voordat het helemaal weg is en dat ik het tot die tijd niet zwaar mag belasten. Hij heeft me een doorverwijzing naar een fysio gegeven maar zegt dat ik daar geen wonderen van moet verwachten en dat het dus niet echt van toegevoegde waarde is.

Nu wil ik dus gewoon proberen door te fitnessen zonder m'n polsen echt te belasten. Vandaar mijn vraag of mensen nog oefeningen weten voor borst en rug waarbij m'n polsen niet weer naar de klote gaan ahaha. Dan kan ik daar de komende maanden mee doorkomen.

Denk dat je in dit geval beter naar de fysiotherapeut kan gaan. Een goede fysiotherapeut weet hier echt wel raad mee. Van huisartsen kan je tegenwoordig ook niet veel verwachtten. Kwaliteit van de zorg is tegenwoordig echt te triest voor woorden. eerst zelf de nodige info opzoeken en dan langs een fysio, en desnoods nog een voor een second opinion.

blackadder
22-06-2011, 00:04
@Slome Dankje! Het komt idd door overbelasting. Ik deed een bankdrukoefening met brede grip en iets minder gewicht en kreeg daarop last van m'n polsen. Ik heb de week erna m'n trainingsintensiteit verminderd, maar dat was ook blijkbaar teveel en nu is het ontstoken. Nu bijna 2 maanden later heb ik er alleen nog last van als ik m'n mobiel langer dan een minuut in m'n handen heb, muizen/typen en iets zwaars op tillen.

@blackadder Ik heb 3 weken geleden door m'n huisarts een onstekingsremmer voorgeschreven gekregen die ik een week moest nemen. Daarna is het wel wat minder geworden. Gister ben ik nog een keer langs gegaan omdat ik het raar vind dat het nu nog steeds niet weg is, maar hij zegt dat het moet slijten en dat het nog maanden kan gaan duren voordat het helemaal weg is en dat ik het tot die tijd niet zwaar mag belasten. Hij heeft me een doorverwijzing naar een fysio gegeven maar zegt dat ik daar geen wonderen van moet verwachten en dat het dus niet echt van toegevoegde waarde is.

Nu wil ik dus gewoon proberen door te fitnessen zonder m'n polsen echt te belasten. Vandaar mijn vraag of mensen nog oefeningen weten voor borst en rug waarbij m'n polsen niet weer naar de klote gaan ahaha. Dan kan ik daar de komende maanden mee doorkomen.
Een fysio kan je beter vertellen wat je nog wel allemaal kunt doen. Denk ik.

Haruchai
22-06-2011, 00:51
Nu wil ik dus gewoon proberen door te fitnessen zonder m'n polsen echt te belasten. Vandaar mijn vraag of mensen nog oefeningen weten voor borst en rug waarbij m'n polsen niet weer naar de klote gaan ahaha. Dan kan ik daar de komende maanden mee doorkomen.

Zwemmen geprobeerd?
Wat je ook kan proberen zijn seated chest press met dumbells, maar dan moet je weer je handen gebruiken om de dumbells vast te houden.
De beste zou de pectoral fly zijn waarbij je de grepen van de machine voornamelijk op je ellebogen steunen. (Je hebt ze ook die je met gestrekte armen moet bedienen. Die moet je dus niet hebben.)

Djani
22-06-2011, 15:12
@ Pansier Bedankt voor de tip, ik ga ff checken!

@ cholitzu Het kan zeker geen kwaad om een fysio op te zoeken om te kijken hoe en wat. Ik oordeel ook liever zelf, dus ik ga dat doen.Thnx!

@ blackadder Das waar!

@ Haruchai Ik heb zwemmen niet geprobeerd. Ik ben begonnen met fitnessen om te bulken. M'n einddoel is inzicht en was van plan om na de zomer weer te beginnen met boksen om m'n overtollige vet kwijt te raken en gewoon weer goed bezig te zijn met vechtsporten want dat blijft t leukst. Ik kan mezelf er niet toezetten om te cardio'en ahaha. Ik ga idd, naast been- en buikspieroefeningen, met die pectoral fly aan de slag waarbij de grepen op de elleboog steunen. Misschien kan ik de seated chest press op zo'n apparaat doen, maar dat moet ik nog even uitproberen om te kijken hoe m'n polsen dat trekken. Bedankt voor de tips!

Haruchai
23-06-2011, 12:23
Geen dank. Veel succes ermee!