PDA

View Full Version : Stichting ter promotie van de vechtkunsten?



Haruchai
23-06-2011, 20:39
Weet iemand of er zoiets bestaat als een stichting ter promotie van de vechtkunsten?
En als die er niet is, zou er dan niet een moeten komen?
Want wie heeft er niet de opmerking gehoord wanneer iemand hoort dat je aan een vechtsport doet: "Oh, met jou moet ik geen ruzie krijgen."? Of iets van die strekking.
Vechtsporters gaan al decennia gebukt onder het stigma agressief en geweldadig te zijn. Nu klopt dat natuurlijk wel voor enkelen. Maar er lopen meer van dat soort types rond op de voetbalvelden dan in de sportscholen en dojo's.
Een dergelijke stichting zou er misschien ook voor kunnen zorgen dat de associatie met het criminele circuit een stuk minder wordt of hopelijk geheel verdwijnt.

Facade
23-06-2011, 20:46
Tsja, ik zit er niet op te wachten. Ik ga ook nergens onder gebukt. Wat moet die stichting dan de hele dag doen, beetje flyeren ofzo ?

Kemal
23-06-2011, 20:47
De stichting

Een stichting wordt opgericht om een ideëel of sociaal doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Het doel staat omschreven in de statuten. Een stichting kan een onderneming hebben en winst maken. De winst moet ten goede komen aan het doel. Een stichting is een rechtspersoon, heeft geen leden en is zelfstandig drager van rechten en plichten. Meer over de stichting (http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-stichting/).

Alvast om rekening mee te houden voor het oprichten ervan ;)

Haruchai
23-06-2011, 21:19
Tsja, ik zit er niet op te wachten. Ik ga ook nergens onder gebukt. Wat moet die stichting dan de hele dag doen, beetje flyeren ofzo ?

Zomaar even een brainstorm:Akties voor goede doelen steunen. Demonstraties organiseren om de sportiviteit van de sport onder de aandacht van het publiek te brengen. Sportscholen nader tot elkaar brengen om een breder draagvlak voor de sport zelf te creeeren. Spreekbuis zijn voor de vechtsportgemeenschap om als gemeenschap afstand te kunnen nemen van incidenten waar een vechtsporter bij betrokken is. Lobbyen bij het NOC voor een vechtsport die daar genoeg potentie voor heeft om bij de olympische spelen geintroduceert te worden, misschien een keurmerk voor sportscholen in het leven roepen. Beginnende sportscholen op weg helpen of noodlijdende sportscholen ondersteunen.
Ga nu niet in op de inhoud. Het is gewoon even een korte brainstorm van de mogelijkheden die een dergelijk stichting misschien zou hebben.

Haruchai
23-06-2011, 21:21
De stichting

Een stichting wordt opgericht om een ideëel of sociaal doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Het doel staat omschreven in de statuten. Een stichting kan een onderneming hebben en winst maken. De winst moet ten goede komen aan het doel. Een stichting is een rechtspersoon, heeft geen leden en is zelfstandig drager van rechten en plichten. Meer over de stichting (http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-stichting/).

Alvast om rekening mee te houden voor het oprichten ervan ;)

Thnx. Je doorziet dat ik vooronderzoek aan het doen ben om te kijken of er animo voor is. Uiteraard beperkt dat onderzoek zich niet tot internetfora.

Joris
23-06-2011, 21:41
Goed inititief, ik veronderschuldig me alvast voor mijn directheid maar,

Wat zou deze stichting anders doen dan bijvoorbeeld de sportscholen die zich richten om de 'straatjongeren' beter te leren beheersen door zich te richten op kickboksen? Ik ben persoonlijk van mening dat de mensen die zeggen 'dan moet ik zeker voor je uitkijken' de mensen zijn die vechtsport totaal niet intereseert en toch niet te bereiken zijn. Bijvoorbaad verloren.

Net zoals ik bij paardrijden ook altijd nog steeds de asociatie trek van verveelde trutjes met teveel geld. Deze veronderstelling is zeer waarschijnlijk onjuist, maar er is geen stichting die mij voldoende kan intereseren om die mening te veranderen. o.i.d. ben knetterstoned dus ik lees alles morgen nog wel een keer na en kijk dan of ik ook nog iets positiefs kan toevoegen aan deze discussie.

Naar mijns inziens zullen er altijd mensen zijn met een negatief beeld over (fullcontact) vechtsporten, ze snappen het niet, of willen het niet snappen.

Haruchai
23-06-2011, 21:54
Goed inititief, ik veronderschuldig me alvast voor mijn directheid maar,

Geen verontschuldiging nodig. Ik hou van direktheid.


Wat zou deze stichting anders doen dan bijvoorbeeld de sportscholen die zich richten om de 'straatjongeren' beter te leren beheersen door zich te richten op kickboksen? Ik ben persoonlijk van mening dat de mensen die zeggen 'dan moet ik zeker voor je uitkijken' de mensen zijn die vechtsport totaal niet intereseert en toch niet te bereiken zijn. Bijvoorbaad verloren.
Ja, maar er zijn er ook die dat zeggen omdat ze het gewoon niet begrijpen.


Net zoals ik bij paardrijden ook altijd nog steeds de asociatie trek van verveelde trutjes met teveel geld. Deze veronderstelling is zeer waarschijnlijk onjuist, maar er is geen stichting die mij voldoende kan intereseren om die mening te veranderen. o.i.d.
Wist je dat paardrijden een uitstekende therapie is voor autistische kinderen en kinderen met een geestelijke handycap? Ook voor volwassenen trouwens.

ben knetterstoned dus ik lees alles morgen nog wel een keer na en kijk dan of ik ook nog iets positiefs kan toevoegen aan deze discussie.

Naar mijns inziens zullen er altijd mensen zijn met een negatief beeld over (fullcontact) vechtsporten, ze snappen het niet, of willen het niet snappen.
Die zullen er altijd zijn. Maar het gaat mij om de mensen die het wel kunnen en willen snappen.

Joris
23-06-2011, 22:16
Geen verontschuldiging nodig. Ik hou van direktheid.

Ja, maar er zijn er ook die dat zeggen omdat ze het gewoon niet begrijpen.

Wist je dat paardrijden een uitstekende therapie is voor autistische kinderen en kinderen met een geestelijke handycap? Ook voor volwassenen trouwens.

Die zullen er altijd zijn. Maar het gaat mij om de mensen die het wel kunnen en willen snappen.

Hahaha, je hebt mijn mening over paardrijden nu al veranderd, het trekt me nogsteeds niet maar ik zie het nut ;-), ik wens je het allerbeste!

Mijn vraag blijft dan eigenlijk; hoe onderscheiden we (jij ;-)) ons dan van al die andere organisaties met goede intenties? Heb je connecties bij NOC? Willen de mensen het wel begrijpen? Waarschijnlijk zal de meerderheid zich toch wel aansluiten bij 'vechtsporters zijn criminelen' mening of iets van die aard. Ik denk dat je de nare bijsmaak met een stichting niet zo snel de wereld uitgeholpen hebt.

Asura
23-06-2011, 23:25
De stichting

Een stichting wordt opgericht om een ideëel of sociaal doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Het doel staat omschreven in de statuten. Een stichting kan een onderneming hebben en winst maken. De winst moet ten goede komen aan het doel. Een stichting is een rechtspersoon, heeft geen leden en is zelfstandig drager van rechten en plichten. Meer over de stichting (http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-stichting/).

Alvast om rekening mee te houden voor het oprichten ervan ;)


Laten we kiezen voor de money jongens. Ik doe iedergeval mee.

Haruchai
24-06-2011, 08:00
Mijn vraag blijft dan eigenlijk; hoe onderscheiden we (jij ;-)) ons dan van al die andere organisaties met goede intenties? Heb je connecties bij NOC? Willen de mensen het wel begrijpen? Waarschijnlijk zal de meerderheid zich toch wel aansluiten bij 'vechtsporters zijn criminelen' mening of iets van die aard. Ik denk dat je de nare bijsmaak met een stichting niet zo snel de wereld uitgeholpen hebt.

Ik denk liever in termen van 'we'. Ik ben bereid het op poten te zetten, maar hoef niet zonodig de zaak te trekken als iemand anders dat beter kan. Misschien is een vereniging een betere vorm. Dat zal nog bekeken moeten worden.
Een organisatie die zich inzet voor de promotie van de vechtkunsten, is natuurlijk geen wondermiddel. Verandering heeft tijd nodig. Maar met inzet en een beetje geluk, is het niet onmogelijk om het publieke sentiment bij te sturen.
Verder zal een beter klimaat meer leden voor sportscholen, meer mogelijkheden voor evenementen en verdere professionalisering van de sport(en) tot gevolg hebben. Dit laatste leidt weer tot betere faciliteiten en (nog) meer internationale successen.
Het is toch ronduit belachelijk dat mannen als Ernesto Hoost, Peter Aerts en Sem Schilt in het buitenland als halfgoden worden vereerd, terwijl ze in hun eigen land nauwelijks worden erkend als de grootheden die ze zijn. Als een klein land als Nederland nu al zulke giganten kan voortbrengen. Moet je eens voorstellen hoe het zou zijn als hier een beter vechtsportklimaat zou heersen.
Het zal niet makkelijk zijn, maar zou het niet de moeite van het proberen waard zijn?
En als antwoord op je vraag hoe de stichting zich zou moeten onderscheiden van andere organisaties met goede intenties. Als de stichting de enige organisatie is die zich inzet voor de promotie van de vechtsporten (en dan gaat het om alle vechtsporten) is, dan ligt daar het onderscheid toch al in?

gimgamgommetje
24-06-2011, 14:36
zo iets als de nivm?

Leventdepevent
24-06-2011, 16:16
zo iets als de nivm?
jij zegt het, ik dacht het ;)

Haruchai
25-06-2011, 08:08
Het NIVM richt zich meer op opleiding. Een beter vechtsportklimaat in Nederland zou het hun ook makkelijker maken.
Enfin, ik ga er verder in duiken.