PDA

View Full Version : Late starter...



Joćo
22-07-2011, 14:07
Hey iedereen,
ik zou wat info/advies kunnen gebruiken over MMA omdat ik er graag mee zou gaan beginnen, in het komende jaar.

Iets wat ik wil weten: hoe worden tegenstanders gekozen?
Is het enkel gewicht of ook leeftijd? En ik heb ergens iets gelezen over wedstrijdervaring...tell me!

Het punt is, ik wordt 16 over een maand, ben 180 cm groot en weeg iets van een 76 kilo.
(ik ga niet te veel meer groeien dus dat zou ongeveer hetzelfde moeten blijven)

wrestler_nl
22-07-2011, 14:25
Ik zou er eerst mee beginnen met trainen en dan pas nadenken over wedstrijden misschien bevalt het je niet om wedstrijden te doen.
Verder als je 16 bent gaat het natuurlijk ook om leeftijd & gewicht (natuurlijk) en ook westrijdervaring.
Ik heb geen geneeskunde gestudeerd maar volgens mij als je 16 bent zal je nog wel een beetje groeien denk ik

Asura
22-07-2011, 14:26
16 ben je nog lang niet uitgegroeid idd

Joćo
22-07-2011, 14:44
Ik ben nooit echt groot geweest en ik ben heel jong aan mijn pubertijd begonnen...zit in de familie :)
De meeste mensen schatten mij pakken ouder, ik ben zelfs al aangezien voor leraar op een soort schoolreis xD

En inderdaad ga ik eerst een jaar trainen, minstens.
Maar ik zou eigenlijk willen weten of het voor mij wel de moeite is om ooit aan wedstrijden te beginnen,
want als ik nog veel ga groeien en zwaarder wordt sta ik seffes als groentje tegenover van die grote kerels...
(komen van die grote beren vaak voor in MMA, of...)

Briant
22-07-2011, 14:52
Eerste paar maanden word je afgeknepen etc, maar als je die maanden door komt zul je merken dat het lukt steeds meer trainingpartijtjes te winnen. Na wat wedstrijd ervaring in Grappling kun je na ongeveer een jaar de ring in. Word uiteraard met gewichtsklasses gewerkt dus je krijgt iemand met gelijk gewicht en ervaring tegen over je.

Joćo
22-07-2011, 14:56
Leeftijd ook? Hopelijk zijn dat dan niet allemaal van die overgespierde kerels, alhoewel die dan wel al veel ervaring zullen hebben...
(Want ik ben er wel voor in om een dikkertje tegen de grond te peren xD)

Ik zie wel :) Eerst een jaartje trainen en dan zien in welke klasse ik kom

Briant
22-07-2011, 15:00
Er word vooral naar ervaring gekeken. Als iemand op zn 30e begint en jij dus op je 16e kun je met evenveel ervaring prima tegen elkaar staan. 16 is een mooie leeftijd om te beginnen, bedenk wel dat je dan toestemming van je ouders nodig hebt om te vechten.

ieatsoul
22-07-2011, 15:08
Er zijn veel grote beren die MMA doen, maar ook gewoon kleinere jongens bij ons. Het is handig om naast mma, nog grappling of bjj te doen. Zo leer je de kneepjes van het grondwerk nog beter, waardoor jij jezelf op de grond je mannetje kan staan.

Het ligt ook aan je tegenstanders zelf, je kan bijv. een lange slungel tegenover je krijgen met weinig kracht en spiermassa, maar je kan ook gewoon een klein vent tegenover je krijgen, die 5 dagen in de week fitnesst en ook -70 is zeg maar :p. Ikzelf ben ook -70kg en 1.79 - 1.81, maar totaal niet ''gespierd, en sterk''.

Joćo
22-07-2011, 15:13
Ik heb jammergenoeg niet genoeg tijd om er nog BJJ bij te doen, wat ik echt graag zou doen. Misschien dat ik dat in de toekomst
(nadat ik mijn middelbaar af heb) dat wel ga kunnen doen.

Joćo
22-07-2011, 15:34
En hoe zit het met lichamelijke schade? Wat kan er zoal gebeuren tijdens zo'n wedstrijd...?

Asura
22-07-2011, 15:40
Kleiner of minder breed zijn dan je tegenstander moet je niet als nadeel zien. Dat is het namelijk echt niet. Je moet nooit tegenstander puur inschatten op zijn bouw trouwens, ieatsoul had het over een langere magere slungel, maar heb ook meegemaakt dat die veel meer kracht kunnen hebben dan je verwacht. Spieren zeggen ook niks over je tegenstander.

Joćo
22-07-2011, 15:47
Ik heb geen vrees voor het minder breed zijn want dat zal niet al te vaak gebeuren wanneer ik tegenover een leeftijdgenoot zal staan :)
Ik ben zelf heel stevig gebouwd, brede schouders, sterke armen...
Het enige nadeel aan mijn lichaamsbouw is volgens mij dat ik in verhouding best wel korte armen en benen heb.

Asura
22-07-2011, 15:49
Daar moet je in je manier van vechten wel rekening meehouden inderdaad, leren je tegenstander in bereik te krijgen. Een armbar is wel lastiger op mensen met een kortere reach :P

Joćo
22-07-2011, 16:13
Ik kwam bij MMA uit door een vriend die me zei dat ik het echt eens moest gaan doen.
Ik haat vechten of mensen pijn doen buiten de ring voor de lol...
Een andere reden om ermee te beginnen is omdat ik vaak de sterkste ben onder leeftijdsgenoten, hier een voorbeeldje dat echt geen zak met MMA te maken heeft xD:
Wanneer we dikke berta,platte truus, rugby en soortgelijke harde dingen spelen ben ik op mijn sterkst en ik ben van mijn vrienden en co. altijd de sterkste geweest in armworstelen enzo.
(ik weet niet of jullie dikke berta kennen in nederland, waarschijnlijk wel, er staat iemand in het midden en de groep deelnemers moet van de ene kant van het veld naar de andere lopen, als ze aan de overkant raken zijn ze veilig. De persoon die in het midden staat moet de deelnemers oftewel opheffen (dikke berta) of tegen de grond duwen met bijde schouders(platte truus). Wanneer jij dan als deelnemer wordt uitgeschakeld moet jij mee in het midden staan.)
De laatste keer dat ik dit heb gespeeld, met 60 andere mensen, bleven ik en een goeie vriend (die echt een geweldige sportman is) van mij als laatsten over na een heel zware ronde. Ik had 6 man aan mij maar ik raakte ,na wat bijna een gevecht te noemen was, totaal uitgeput over de streep. Ik heb toen opgegeven omdat ik echt dacht dat ik een beroerte ging krijgen, mijn conditie is niet geweldig en we hadden er al een lange zware dag opzitten.
Maar toen we daarna even gingen uitrusten met rustigere pleinspelletjes kreeg ik plotseling pijn aan mijn arm, de adrenaline van het vorige spel was blijkbaar uitgewerkt. Toen ik mijn trui uitdeed zag ik dat ik een heel grote snee op mijn arm had en daar draag ik nu een behoorlijk litteken van. (fijn om mijn tegenstander af te schrikken wanneer ik ooit wedstrijden ga doen)

Das dan weer een sterker punt dat ik zal kunnen gebruiken, een hoge pijngrens :)

Joćo
22-07-2011, 16:14
Ohja, en ik keek vroeger ook altijd WWE, rey mysterio ftw :)
Echt teleurgesteld toen ik erachter kwam dat het allemaal nep was, maar het is toch volgens mij een van de coolste en interessantste entertainmentsvormen die er zijn :D
(rey mysterio is mijn favoriet want hij is gewoon gestoord goed in zijn gymnastiekdingen en hij is redelijk geloofwaardig tegenover andere kerels, en john cena natuurlijk, volgens mij lijk ik lichamelijk het meeste op hem)

En met MMA wil ik ook mijn conditie wat versterken

Asura
22-07-2011, 16:18
Kom je uit Belgiė dan? In Nederland hebben we bijna geen fysiek harde spelletjes/sporten op school.

Asura
22-07-2011, 16:19
Rey was ik ook als enige fan van haha. Op school worstelde ik altijd met 2 andere gasten tegelijk, ik ging onder de naam Rey Mysterio, hun waren de wolfpack ofzo, ken die niet. In die tijd was ik nog stuk sterker dan mijn leeftijdsgenoten en ik won steeds. Nu ben ik mcdonalds.

Tony
22-07-2011, 16:23
moved to technieken/training/voeding

Joćo
22-07-2011, 16:25
Ja ik woon in belgie :D
(maar roots zijn ierland en braziliė)

En ik was ook altijd rey mysterio bij worstelen xD
vorig jaar was ik even groot als hem en dat vond ik wel grappig

Joćo
22-07-2011, 16:28
En ik heb nog eens een vraagje,zijn grote voeten een voor of een nadeel?
Ik heb een soort van vergroeiing aan mijn voet. Even korte uitleg:Ik ben heel klein en licht geboren en toen in 3 jaar was was ik nog steeds heel erg klein. Toen kreeg in plotseling een groeispurt en ik had zoveel pijn in mijn kuiten dat ik niet meer kon lopen en ik weet nog dat ik toen ik een keer opstond gewoon op mijn knieėn naar mijn ouders ben moeten kruipen omdat staan niet lukte. Toen naar het ziekenhuis enzo... conclusie: je moet gewoon wachten, dat gaat wel over. Maar als die eigenwijze kleuter die ik was, vond ik een manier om te lopen, gewoon enkel op het voorste stukje van je voet lopen. Dat ben ik blijven doen en het resultaat is nu dat mijn spieren daar heel sterk zijn, mijn wreef in mijn voet is heel hoog, mijn voet is vrij lang en mijn tenen staan redelijk stevig tegen de grond. Dus ik heb veel evenwicht en heb sterke onderbenen. Wanneer ik even niet oplet ga ik vanzelf weer met mijn voeten zo lopen, vanzelf, en dan lijken mijn voeten op wolvenpoten.
Daar bijgeteld het feit dat ik redelijk behaarde benen heb en vrij donker van haarkleur ben kwam ik al snel aan de bijnaam the wolf

(en die fysiek harde spelletjes doen wij ook niet op school, dat was met iets als een jeugdbeweging)

Asura
22-07-2011, 16:36
Explosiviteit, bewegenlijkheid en balans zijn voordelen. Ik let nooit echt op voetmaat als ik worstelen, BJJ of mma kijk lol. Veel trainen op die drie onderdelen zal je wel helpen, ongeacht shoe-size.

Joćo
22-07-2011, 16:49
Mijn zwakste punt is gewoon mijn uithoudingsvermogen, ik pwn de meeste voetballertjes van mijn school in de sprint.
Dan dagen ze mij uit en denken dat ik er nog onderuit wil en dan eindig ik uiteindelijk met 10 meter voorsprong op de 80 meter...
Een voordeeltje van mijn redelijk grote voeten (maat 47 btw) en mijn "misvorming" aan mijn enkels is dat ik het korte bereik van mijn armen kan compenseren met mijn benen... Maar het zal inderdaad gewoon trainen zijn en alles bekijken... uiteindelijk is het een heel strategische sport en dat vind ik wel leuk :)

Pansier
22-07-2011, 16:57
Je moet je niet zo druk maken om die wedstrijden, het enige wat je moet hebben is voldoende trainingen in de maand, motivatie en natuurlijk een goede sportschool.

Joćo
22-07-2011, 17:18
En het is die goeie sportschool die ik nog nodig heb! er is er een, perfectteam in antwerpen die redelijk dichtbij is... Maar die site is op het moment leeg, alles wat er staat is: reopening september 2011...jeuj :) Dat lijkt me in ieder geval echt wel een goede sportschool en ik hoop dat hun site snel weer toegankelijk is

Joćo
22-07-2011, 17:22
En nog eens iets, ik heb gelezen dat er veel mag in MMA maar sommige dingen dan weer niet en dit verschilt dan weer van club tot club...
Over wat voor een bewegingen gaat dat dan en hoe ver gaan die variaties tussen verschillende sportscholen?

ieatsoul
22-07-2011, 18:22
Als je nu al weet wat je zwakke punten zijn, dan kun je daar nu aan werken. Ik zou gewoon beginnen met joggen/sprinten (HIIT/Tabata's). Google it, je conditie zal aanzienlijk verbeteren. Het is goed dat je explosief bent, maar je moet het wel bij kunnen houden.

Toen ik begon met MMA, lag ik na mijn 1e worstelpartner al hijgend op de grond.

Gilaiir
22-07-2011, 18:26
En nog eens iets, ik heb gelezen dat er veel mag in MMA maar sommige dingen dan weer niet en dit verschilt dan weer van club tot club...
Over wat voor een bewegingen gaat dat dan en hoe ver gaan die variaties tussen verschillende sportscholen?

Het is bijna overal hetzelfde ze hanteren de standaard MMA regels, niet trappen naar het hoofd van een tegenstander op de grond, geen ellebogen (ligt er ook maar net aan welk land je woont, in nederland is het zoizo overal verboden, ik weet niet hoe dat in belgie zit.) en dat soort dingen, ook mag je tijdens het trainen niet slammen, of je hebt een gekke trainer :D, geen kopstoot, geen vishaak (met je vingers haken in mond, neus of andere gaten, nagels moeten kort zijn, al die dingen. Meschien hebben ze zelf nog regels met watvoor soort handschoennen/scheen beschermers getraint word maar dat moet je gewoon navragen.

Joćo
22-07-2011, 19:14
Jammer van die kopstoten en van die korte nagels (ik speel gitaar, lange nagels bij rechterhand zijn handig, maar niet noodzakelijk)
maar het is echt een vrije sport zo te zien

Gilaiir
22-07-2011, 19:23
Anders kan je ook nog altijd een paar wedstrijden kijken van de UFC of strikeforce ofzo om een beetje in de sfeer te komen en om te zien wat het nou allemaal precies inhoud als sport!

Joćo
22-07-2011, 19:59
Heb ik al gedaan en ik ben echt onder de indru!
Super strategisch, verassend, tactisch... de perfecte vechtsport lijkt mij :)
(want ik ben ook niet zo het judo type)

Joćo
22-07-2011, 21:41
En is 1 trainingssessie in de week genoeg om iets degelijks te kunnen na een jaar of moet er nog door de week heen getraind, gejogd... worden?

Asura
22-07-2011, 21:47
1 x per week is nergens genoeg voor. Als je ook maar 1 wedstrijd wilt winnen zul je toch wat meer tijd erin moeten steken.

Joćo
22-07-2011, 22:00
Sowieso ga ik nog extra lopen enzo :) En ik ga er tijd voor vrijmaken

Pansier
22-07-2011, 22:02
Probeer minimaal 2x in de week te trainen ;). Joggen is leuk voor de conditie bij vechtsporten, maar dan wel interval. Je moet wel wat techniek bijwerken voordat je de ring/kooi in mag kan ;).

Joćo
22-07-2011, 22:21
Tuurlijk :D ik ga die 2x zeker proberen. Ik denk er nu wel aan dat ik eens tijdens een worstelpartij, een paar maanden geleden, mijn tegenstander pijnlijk op mijn hand heb gekregen en dat mijn linkerhand (gelukkig ben ik rechtshandig) geblesseerd was. (en nog steeds is) maar ik denk niet dat dit nog een probleem zal gaan vormen tegen de tijd dat ik echt in de sport zit.

Joćo
22-07-2011, 23:11
Mijn halflange haar zal niet te redden zijn zeker?

Pansier
22-07-2011, 23:49
Mijn halflange haar zal niet te redden zijn zeker?

Waarom niet? Vrouwen doen ook aan MMa, die hebben meestal ook lang haar.

Joćo
22-07-2011, 23:57
Ja maar ik heb geen zin in een hoofdband of een staartje ofzo, het is een kwestie van gewoonte maar ik denk dat ik eerder voor kort haar ga gaan.

Pansier
22-07-2011, 23:59
Ja maar ik heb geen zin in een hoofdband of een staartje ofzo, het is een kwestie van gewoonte maar ik denk dat ik eerder voor kort haar ga gaan.

Snap niet waar je je druk om maakt voordat je MMA gaat doen... Laat het gewoon op je afkomen man, dan kan je verder kijken...

Gilaiir
23-07-2011, 00:18
Mijn halflange haar zal niet te redden zijn zeker?

Ah, mijn haar komt nu tot ongeveer aan mijn tepels (en het was langer) en bij mij lukt het ook gewoon allemaal, wel in een staartje!
Je moet het gewoon in een staart knopen, die moet je tijdens het sparren 2 of 3x verversen maar ach, alles voor de sport toch? (:

Joćo
23-07-2011, 00:44
Het mijne is zo'n belachelijk staartje als dat van een 5jarig meisje xD
Maar dat heb ik er inderdaad wel voor over.

(En is het trouwens toegestaan om een zweetbandachtig iets rond je bovenarm te hebben?)

En ik weet dat het nog vroeg is, maar ik vind gewoon alles aan dit soort sporten leuk! :)

mocro9
23-07-2011, 00:50
Leeftijd ook? Hopelijk zijn dat dan niet allemaal van die overgespierde kerels, alhoewel die dan wel al veel ervaring zullen hebben...
(Want ik ben er wel voor in om een dikkertje tegen de grond te peren xD)

Ik zie wel :) Eerst een jaartje trainen en dan zien in welke klasse ik kom

Goeie instelling, als je zo blijft denken dan word je honderd procent zeker kampioen