PDA

View Full Version : Te oud om aan een vechtsport te beginnen?



devildriver
01-08-2011, 19:45
Hallo,
Ik volg al een jaar of wat UFC en ben groot aanhanger van MMA. Momenteel doe ik zelf af en toe aan fitness, maar ik kan me maar moeilijk motiveren (ik vind fitness persoonlijk erg saai).
De laatste tijd speel ik met de gedachte om BJJ of een vergelijkbare vechtsport te gaan doen.

Ik vraag me eigenlijk twee dingen af:
1. Is het gezien mijn leeftijd (30) wel handig om nu pas met zoiets als BJJ te beginnen?
2. Is BJJ wel wat voor mij? of past een andere (vecht)sport beter bij me
(ik begrijp dat dit een erg lastige vraag is om te beantwoorden)

Wat over mijzelf:
Ik ben 30 jaar oud, 1.86m lang, 95kg zwaar en woon in Utrecht. Ik werk de hele dag met computers. De reden dat ik aan sport wil doen, is omdat ik een gezond sterk lichaam wil (ik zit al 8 uur per dag achter een scherm). Ik heb nog nooit iets van BJJ gedaan, dus ik heb geen flauw idee wat het inhoudt. De enige reden dat ik aan BJJ moest denken, is omdat ik MMA fan ben (standup beoefenen zie ik niet zo zitten).

Wat denken jullie hiervan? Ieder advies/mening is welkom.

Mister T.
01-08-2011, 19:55
Te oud lijkt me niet hoor gewoon gaan kijken bij een lesje in de buurt en mee trainen en kijken of je het wat vind.
En dan kan je er achter komen of je in staat bent om het te doen.
Je bent zo oud als je je voelt :)

Asura
01-08-2011, 20:15
BJJ is juist het beste onderdeel van MMA om op latere leeftijd mee te beginnen.

Check op youtube naar:
ADCC (finals)
BJJ world Championship
Gracie brakedown
BJJ technique

Hiervan leer je al best wel wat over BJJ. Roger Gracie en Jacare zijn heel leuk om naar te kijken in ADCC en zijn tevens bekende MMA vechters.

Jeru
01-08-2011, 20:30
Denk dat BJJ de perfecte sport is om op elke leeftijd mee te beginnen!

Pansier
01-08-2011, 20:30
Wanneer ben je te oud? Als je lichaam het niet meer aan kan!

Tuurlijk is dat niet te oud...

dietrik
01-08-2011, 21:09
ik ben begonnen op mijn 26ste met muaytai en op mijn 36ste met bjj.

Op je 30ste ben je gewoon nog een jonge hond.

Pansier
01-08-2011, 21:14
ik ben begonnen op mijn 26ste met muaytai en op mijn 36ste met bjj.

Op je 30ste ben je gewoon nog een jonge hond.

Je bent zo oud als je je voelt

lodewijk
02-08-2011, 14:26
Ik ben op mijn 33ste begonnen met BJJ en MMA. Ik ben nu 36 en ik heb onlangs mijn blauwe band behaald. :)
Niet twijfelen, gewoon doen.

jerul
02-08-2011, 14:31
Toen ik de titel van dit topic las dacht ik dat je 60 zou zijn ofzo. Je zit nog in de bloei van je leven man, Randy Couture vocht tot zijn 47ste tegen topcontenders, gewoon lekker vechten man!!!!!

Sadix
02-08-2011, 15:04
wetenschappelijk zelfs bewezen dat een mens rond om zijn 30ste het sterkst is!

en BJJ is idd perfect voor iemand als jij.

devildriver
02-08-2011, 18:09
Bedankt allemaal voor jullie positieve reacties!

Ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek naar de mogelijkheden voor BJJ training in Utrecht en omstreken en dan een proefles volgen.

Heeft iemand nog erge goede of juist slechte ervaringen met scholen in Utrecht en omstreken die BJJ training aanbieden? Is de een meer gericht op ervaren BJJ-ers dan de ander? Dat soort dingen.

Als ik even kort google en zoek op dit forum dan kom ik op twee opties:
1. Grappling bij 'De Halter' (De Halter Utrecht (http://www.dehalter.com/))
2. BJJ bij 'Jiu Jitsu Factory' (Jiu Jitsu Factory | BJJ - Brazilian / Braziliaans Jiu-Jitsu - Grappling - MMA - Zelfverdediging (http://www.grappling.nl/))

lopez86
02-08-2011, 23:27
Bedankt allemaal voor jullie positieve reacties!

Ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek naar de mogelijkheden voor BJJ training in Utrecht en omstreken en dan een proefles volgen.

Heeft iemand nog erge goede of juist slechte ervaringen met scholen in Utrecht en omstreken die BJJ training aanbieden? Is de een meer gericht op ervaren BJJ-ers dan de ander? Dat soort dingen.

Als ik even kort google en zoek op dit forum dan kom ik op twee opties:
1. Grappling bij 'De Halter' (De Halter Utrecht (http://www.dehalter.com/))
2. BJJ bij 'Jiu Jitsu Factory' (Jiu Jitsu Factory | BJJ - Brazilian / Braziliaans Jiu-Jitsu - Grappling - MMA - Zelfverdediging (http://www.grappling.nl/))

Ik heb zelf bij beide getraind en kan je uit ervaring vertellen dat beide scholen erg leuk en gezellig zijn.
De Halter heeft met name op de donderdag een hele gezellige groep, maar is een school met een worstelbasis, je zal er dus voornamelijk worstelen, dat spelletje is net iets anders.
Bij JiuJitsu Factory is BJJ met pak, een "judopak" dus.
Ook een hele gezellige groep.
Bij beide scholen ligt de gemiddelde leeftijd rond de 30 jaar, bij De Halter trainen er ook een hoop oud-worstelaars mee op de donderdag waardoor de leeftijd misschien iets hoger ligt.
Ga bij beide scholen kijken en maak je beslissing zou ik zeggen.

Djani
04-08-2011, 23:01
Ed O'Neill (hij speelt Al Bundy in Married with children) is toen hij eind veertig was met BJJ begonnen. Nu 17 jaar later is hij 65 jaar oud en heeft hij een zwarte band. Als hij t kan kan jij t zeker op jouw leeftijd.

mocro9
05-08-2011, 01:36
Als je maar plezier hebt.

tnk2k
05-08-2011, 13:27
joop kasteel begon pas toen die 30 was!

ondiep
05-08-2011, 14:09
Je kan ook bij the colleseum een proefles MMA meedoen op de vrijdag les begint om 19:30, verder heb je ook in utrecht nog team duncan.

Beide MMA georienteerd maar de nadruk bij iig colleseum ligt op het grapplen.

tnk2k
05-08-2011, 19:34
Dat is een tijd geleden dat ik colosseum heb gehoord!

fighterboy
06-08-2011, 15:37
Beter laat dan nooit, sowieso nooit te laat om iets te leren.

Snap het probleem niet.

mocro9
06-08-2011, 23:25
Je kan ook bij the colleseum een proefles MMA meedoen op de vrijdag les begint om 19:30, verder heb je ook in utrecht nog team duncan.

Beide MMA georienteerd maar de nadruk bij iig colleseum ligt op het grapplen.

zit the colleseum niet boven die vechtsportwinkel benima/rumble store?

ondiep
07-08-2011, 17:13
Yep helemaal correct ;)