PDA

View Full Version : Om het varken kun je bijna niet heen



Haruchai
08-08-2011, 12:36
Een varken is niet alleen een leverancier van vlees. Het levert ook de grondstof voor ontzettend veel producten, waar je niet zo gauw aan zou denken. Het varken kom je op de gekste plaatsen tegen.

Van de botten van het varken wordt lijm voor behang gemaakt. Maar ook de zandkorrels van schuurpapier zijn er met bottenlijm stevig opgeplakt. En kijk ook eens goed naar de kop van een lucifer. Precies. De ontbrandbare stofjes zijn aan het stokje vastgelijmd met….? En de bladen van een boek? Aan elkaar gelijmd met varkensbottenlijm. Ook in je schoen zit bottenlijm. De leerindustrie gebruikt het om de kwaliteit van het leer te verbeteren.

Varkensbot voor de plant
Een varken van 100 kilo heeft ruim 15 kilo botten. Daar wordt niet alleen maar lijm van gemaakt. As van verbrande botten wordt bijvoorbeeld verwerkt in porseleinen aardewerk. De as bezorgt het porselein zijn doorschijnendheid. Ook wordt de as gebruikt in de remmen van de trein. Gemalen varkensbot kun je trouwens ook gebruiken als meststof voor planten.

Biodiesel uit vet
Ook het varkensvet vind je in allerlei gedaanten terug. Van varkensvet wordt bijvoorbeeld biodiesel gemaakt. In Son draait sinds kort een gloednieuwe fabriek die dat doet. Het is de enige in Nederland. Dit bedrijf (‘Ecoson’) wil per jaar zo’n 5 miljoen liter biodiesel maken als brandstof voor vrachtwagens.

Schoon met varkensvet
De vetzuren in het varkensvet worden gebruikt om zeep, shampoo, waspoeder en wasverzachter te maken, maar zit ook in kaarsen of hairconditioner. Uit varkensvet wordt ook glycerine gewonnen. Glycerine is een kleur- en reukloze vloeistof, die zoetig smaakt. Het wordt onder andere verwerkt in tandpasta, mondwater, handcrème en in boenwas voor de vloer. In autolak zorgt glycerine voor extra glans. In gewone verf zorgt het voor een goede smeerbaarheid van de verf. Ook in kleurpotloden zit glycerine. Net als trouwens in de antivries voor de auto.

Mooi met varkensvet
Om het varken kun je bijna niet heen als je met je uiterlijk bezig bent. Varkensvet maakt alles mooier. Zo wordt het in bodylotion en antirimpelcrème verwerkt. Ook voor bijvoorbeeld schoonheidsmaskers levert het varken grondstof, namelijk collageen. Dat is een plakkerige eiwitstof die vooral in de botten en de huid zit. Het zorgt in het bindweefsel van (kraak)been voor de stevigheid. Collageen wordt onder andere gebruikt bij plastische chirurgie. Ook worden er allerlei drankjes van gemaakt, die de huid soepeler maken en die zorgen voor een ‘glanzende uitstraling’.
En als je dan een foto van jezelf maakt… kom je ook weer iets van een varken tegen. Voor het maken van het fotopapier waarop je foto wordt afgedrukt, is gelatine gebruikt. Ook in printerpapier zit het.

Snoepen van het varken
Gelatine komt uit het beenmerg van de botten. Het wordt verwerkt in winegums, drop, pepermunt, lollies, kauwgom, marshmallows, noga, cake, kwarktaart, kokosbrood, vanillepudding, ijs, diervoeding endrankjes, zoals bier en vruchtensappen. In winegums zorgt de gelatine ervoor dat de gums elastisch en kauwbaar zijn. En na het vele snoepen even naar de tandarts om een röntgenfoto van je gebit te laten maken. Ja hoor, ook voor de röntgenfoto is gelatine gebruikt.
Gelatine zit trouwens ook in medicijnen. Het wordt onder andere gebruikt als omhulsel van capsules. Die omhullende eigenschap maakt gelatine ook bijzonder geschikt om er paintballkogels van te maken. In zo’n ‘capsulekogel’ zit verf. Zodra iemand wordt geraakt, spat de capsule open en krijg je een verftreffer.

Veilig met varkenshuid
Ook de huid van het varken bewijst de mens nuttige diensten. Zo zijn veiligheidshandschoenen van varkensleer gemaakt. Dat kun je zien aan de piepkleine gaatjes. Daar staken ooit varkensharen uit. De haren zijn gebruikt voor borstels en borsteltjes. Ook balletschoenen zijn vaak van varkenshuid. Zo’n huid van een volwassen varken is trouwens best zwaar. Hij weegt zo’n drie kilo.

Medicijn uit een varken
Een volwassen varken heeft ruim 14 kilo organen en darmen. Orgaanvlees kun je eten. Neem bijvoorbeeld de lever. Daar wordt onder andere leverpastei van gemaakt. Varkenslever is rijk aan ijzer en vitamine A. Die heb je nodig voor de bottengroei en om goed te kunnen zien. De diervoederfabriek verwerkt de lever en ander orgaanvlees tot ‘blikjesvoer’ voor de kat en de hond. Maar uit de lever van het varken wordt ook medicijn gewonnen. In de lever zit een stofje dat heparine heet. Bij mensen die te weinig heparine in hun bloed hebben, zorgt het heparinemedicijn ervoor dat de aderen niet verstopt raken.
Uit de alvleesklier van het varken wordt het medicijn insuline gewonnen. Dat zorgt er bij suikerpatiënten voor dat in het lichaam de stofwisseling goed verloopt. Ook de hartklep van een varken wordt soms gebruikt om een ‘kapotte’ menselijke hartklep te vervangen.

<bron: het kleine loo>

Mister T.
08-08-2011, 12:37
Dus?:P

Briant
08-08-2011, 12:44
Wees blij dat ze zoveel van het beest gebruiken. Ik heb dit liever dan dat ze de beesten dood maken en er alleen een karbonaatje uit snijden en de rest weggooien.

Mister T.
08-08-2011, 12:51
Dat sowieso maar had eigenlijk een aanleiding verwacht voor dit topic of een conclusie:)

Leventdepevent
08-08-2011, 12:52
ow ik dacht dat dit topic om de zangeres van "de stoopjes" ging :)

Baske
08-08-2011, 13:25
Moslims hebben er al deze tijd keihard naastgezeten.

Bromios
08-08-2011, 14:02
Ik dacht al waar blijft ie.
En weer een topic voor de pit.

Ga allemaal eens koken....

The_Rock
08-08-2011, 14:49
Gelukkig kijk ik altijd op de achterkant en google ik een produkt altijd. Ik heb dus ook nooit Haribo snoep gegeten (daar zit altijd wel wat varkens gelatine). Dus niet alle moslims zitten er naast.

Bartju
08-08-2011, 15:18
ok:p

Mauro
08-08-2011, 15:24
Ok Haruchai.
Doe ook dan even wat info over het paard,..uh...konijnen..koeien...brabanders...uh... neusberen....etc.etc

Bartju
08-08-2011, 15:26
Jaaa Brabanders!! da moet pas een kei skon artikeltje worre!

Sadix
08-08-2011, 15:34
interresante info maar verder?

Zolang ik geen varkens vlees eet en echt varkens vet, heb ik er persoonlijk geen problemen mee als het in een medicijn zit ofzo. Dat lijkt me in principe ook niet haram... Weet er het fijne niet van maar lijkt me niet meer als logisch.

en nu info over schilpadden, de groene mamba, en de neushoorn.

Briant
08-08-2011, 15:36
Volgens mij is het zo dat je als moslim niet varkensvlees mag eten als je weet dat het varkensvlees is. Als je buiten je weten varkensvlees eet, dan is dat vergeven. Het gaat immers niet om het varkensvlees zelf, maar om de gedachte... tenminste dat heeft een moslim mij ooit een keer uitgelegd.

Ignorance is bliss zullen we maar zeggen ;)

cholitzu
08-08-2011, 15:40
Moslims hebben er al deze tijd keihard naastgezeten.

Moslims wisten dit al laaaaang ;)

rafi
08-08-2011, 15:50
ze zijn kaas vergeten daar zit het ook in.(stremsel)

Kemal
08-08-2011, 17:02
bedankt voor de info :confused: