PDA

View Full Version : kinderen en vechtsport



Bromios
10-08-2011, 17:41
In een ander topic werden we vriendelijk doch beslist gemaand op te houden met de discussie over het al dan niet laten kickboxen van kinderen. Logisch omdat de topicstarter gewoon een vechter zocht en geen discussie op wilde starten.

Dus bij deze; ik vind dat kickboxwedstrijden onder de 16 jaar verboden zouden moeten worden.

Judo en punten-karate (KBN, dus wado, shotokan etc.) geen probleem, maar full contact sporten zijn wat mij betreft geen goed idee voor kinderen onder de 16.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

justsomeone
10-08-2011, 17:44
Zoals je al in het andere topic gemerkt heb sta ik hier wel achter.
Het is natuurlijk aan de ouders of zij hun kinderen dit risico willen laten lopen.

Mister T.
10-08-2011, 17:51
Is niet heel erg verstandig.
maar met hoofdbescherming en scheenbeschermers zou ik het wel goedkeuren als je 15 maar dan nog niet voor kinderen onder de 14.

T.

fighterboy
10-08-2011, 17:53
Waarom dan niet?

Mister T.
10-08-2011, 17:57
hersenbeschadiging:)

mocro9
10-08-2011, 18:18
ik vind dat er een minimum leeftijd moet komen. boksen/kickboksen 16 jaar en mma 18.

Anderson
10-08-2011, 18:23
ik vind dat er een minimum leeftijd moet komen. boksen/kickboksen 16 jaar en
mma 18.


idd

boksen kickboksen 16 t/m 18 bescherming van een kap na 18e zonder kap
mma 18

Tony
10-08-2011, 20:54
Ik heb hier eigenlijk nog geen mening over...

Ik heb geen enkel idee hoe groot nu echt het risico is op een hersenbeschadiging op het moment dat een jong persoon met dikke handschoenen op een beschermkap stoot.

Laatst was ik als reporter bij Gladiator Girls.... Daar waren veel dames jeugdpartijen... van de ene kant heb ik er een beetje een afkeer van.... maar van de andere kant heb ik ook het idee dat de kids niet hard stoten. En als het dan al raak is, dan hebben ze dikke handschoenen aan en stoten ze tegen het beschermmasker....

Wie o wie heeft echte wetenschappelijke feiten en bewijzen? (hoe hard dient een hoofd gestoten te worden om daar fysiek in de hersenen iets van te merken?

Asura
10-08-2011, 21:02
In de bokswereld is allang bekend dat dikkere handschoenen niet beter beschermen, noch worden bokshelmpjes als nuttig gezien. Die zijn meer voor uiterlijke schade, de impact creert evenveel interne schade.

fighterboy
10-08-2011, 21:54
Ik ben 15 en in mijn gym krijg ik van iedereen flinke klappen. Harder dan de meeste 15jarige mij kunnen geven. Boeit mij niet zoveel. Als ik nog mag vechte voor me 15e ga ik er ook voor, maar ben toch binnen een half jaartje 16.

Met een goede scheidsrechter zal het wel mee vallen denk ik. Gewoon even laten stoppen als de ene volop op het hoofd van de ander mept.

Briant
10-08-2011, 21:55
jullie kennen mijn mening. Ik denk dat vechtsport voor jeugd een belangrijke positieve rol kan spelen. Maar het risico op hersenschade is naar mijn mening te groot. Ik ben er voor dat kinderen lekker gaan judoen of karate (semi/no contact) doen. Dit is gelijk een goede basis voor als ze later in full contact of mma willen doorstromen.

fighterboy
10-08-2011, 22:17
Dat vind ik niet. Dat softe gedoe is echt niet goed, krijg je alleenmaar problemen mee later. Heb ook zo een gast bij Thaiboksen. Of hij slaat niet echt, of hij durft niet te slaan, of hij zegt sorry als hij me eindelijk slaat. Dan is er ook nog een meisje bij ons dat soft karate heeft gedaan. Zegt ze tegen me: Je mag me niet hard slaan. Dan laat ik me even in me buik meppen om te me incasseringsvermogen te trainen. Zegt ze hele tijd: punt voor mij punt voor mij.

Judo vind ik wel goed voor kinderen, echt een goede basis voor Jujitsu of MMA.

Sadix
10-08-2011, 22:23
Dat vind ik niet. Dat softe gedoe is echt niet goed, krijg je alleenmaar problemen mee later. Heb ook zo een gast bij Thaiboksen. Of hij slaat niet echt, of hij durft niet te slaan, of hij zegt sorry als hij me eindelijk slaat. Dan is er ook nog een meisje bij ons dat soft karate heeft gedaan. Zegt ze tegen me: Je mag me niet hard slaan. Dan laat ik me even in me buik meppen om te me incasseringsvermogen te trainen. Zegt ze hele tijd: punt voor mij punt voor mij.

Judo vind ik wel goed voor kinderen, echt een goede basis voor Jujitsu of MMA.

jij bent ook een eindbaas jonge

Mister T.
10-08-2011, 22:33
Met een goede scheidsrechter zal het wel mee vallen denk ik. Gewoon even laten stoppen als de ene volop op het hoofd van de ander mept.


Is dat niet de bedoeling en is dat niet iets wat constant in de ring gebeurd.
Als je in de ring stapt ga je een wedstrijd doen en weet je waar je aan begint.

Briant
10-08-2011, 22:33
Dat vind ik niet. Dat softe gedoe is echt niet goed, krijg je alleenmaar problemen mee later. Heb ook zo een gast bij Thaiboksen. Of hij slaat niet echt, of hij durft niet te slaan, of hij zegt sorry als hij me eindelijk slaat. Dan is er ook nog een meisje bij ons dat soft karate heeft gedaan. Zegt ze tegen me: Je mag me niet hard slaan. Dan laat ik me even in me buik meppen om te me incasseringsvermogen te trainen. Zegt ze hele tijd: punt voor mij punt voor mij.

Judo vind ik wel goed voor kinderen, echt een goede basis voor Jujitsu of MMA.

Hmm misschien moet je dat verhaal aan de kickbox pioniers als Fred Royers ea vertellen.

Pansier
10-08-2011, 23:18
Ik vind het geen probleem met de juiste bescherming.. Zo geloof ik ook niet dat dikkere bescherming je evenveel beschermt als dunne bescherming... Laat jezelf eens slaan met bare hands of met gloves kijken wanneer je sneller KO gaat.... Bullshit is dat ''feit''!

Ik vind dat iedereen zijn eigen keus heeft met wedstrijd draaien of niet, maar wel met toestemming van de ouders. Bij onze gym is het gewoon de regel: Onder de 18? Toestemming van de ouders en trainer, zoniet, géén wedstrijd. Ik zie het kwade niet in van de regels in Nederland. Met Thailand ben ik het echter niet eens... kinderen van 5/6/7 jaar laten beginnen op full contact (8 ledematen ook naar het hoofd) met alleen bokshandschoenen, maarja elk land mag zijn regels maken!

fighterboy
10-08-2011, 23:28
Is dat niet de bedoeling en is dat niet iets wat constant in de ring gebeurd.
Als je in de ring stapt ga je een wedstrijd doen en weet je waar je aan begint.

Jawel maar als bijvoorbeeld 2 jochies van 12jaar vechten een wedstrijd. De een krijgt reeks verse punches tegen zijn smoel. Dat die scheidsrechter er op gegeven moment even tussen springt snapje? dat ze hij ze elkaar niet helemaal kapot laat maken.

fighterboy
10-08-2011, 23:33
Hmm misschien moet je dat verhaal aan de kickbox pioniers als Fred Royers ea vertellen.

Hij had zelf ook moeite met het overstappen van semi naar full.

mocro9
10-08-2011, 23:36
Ik vind het geen probleem met de juiste bescherming.. Zo geloof ik ook niet dat dikkere bescherming je evenveel beschermt als dunne bescherming... Laat jezelf eens slaan met bare hands of met gloves kijken wanneer je sneller KO gaat.... Bullshit is dat ''feit''!

Ik vind dat iedereen zijn eigen keus heeft met wedstrijd draaien of niet, maar wel met toestemming van de ouders. Bij onze gym is het gewoon de regel: Onder de 18? Toestemming van de ouders en trainer, zoniet, géén wedstrijd. Ik zie het kwade niet in van de regels in Nederland. Met Thailand ben ik het echter niet eens... kinderen van 5/6/7 jaar laten beginnen op full contact (8 ledematen ook naar het hoofd) met alleen bokshandschoenen, maarja elk land mag zijn regels maken!

Netals scooter en auto rijden kan dit ook gevaarlijk zijn. Een jonge van 12 mag ook niet op een scooter rijden.
(Zo denk ik erover dan.)

marcelt
10-08-2011, 23:37
Herhaaldelijke klappen op het hoofd zorgen voor hersenschade. Kinderen onder de 16 zouden van mij alleen kb-wedstrijden mogen doen waarbij benen en lichaam geraakt worden.

fighterboy
10-08-2011, 23:47
Herhaaldelijke klappen op het hoofd zorgen voor hersenschade. Kinderen onder de 16 zouden van mij alleen kb-wedstrijden mogen doen waarbij benen en lichaam geraakt worden.

Dat zal wel meevallen. Ze zullen het niet veel erger krijgen als bij hun normale training.

Pansier
10-08-2011, 23:58
Herhaaldelijke klappen op het hoofd zorgen voor hersenschade. Kinderen onder de 16 zouden van mij alleen kb-wedstrijden mogen doen waarbij benen en lichaam geraakt worden.

Zolang je het geen hersteltijd geeft begrijp ik dat wel ja...

Pansier
10-08-2011, 23:58
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het niet veel erger krijgen als bij hun normale training.

Ben ik het mee eens, ik heb hardere stoten gehad bij de training dan in de wedstrijd...

justsomeone
11-08-2011, 00:07
Herhaaldelijke klappen op het hoofd zorgen voor hersenschade. Kinderen onder de 16 zouden van mij alleen kb-wedstrijden mogen doen waarbij benen en lichaam geraakt worden.

x2

Briant
11-08-2011, 00:56
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het niet veel erger krijgen als bij hun normale training.

In training kun je makkelijker grenzen stellen. Daarbij kan het verstandig zijn om ook aan het trainen een leeftijdsgrens te hangen.

ChingChong
11-08-2011, 13:50
Het zijn niet de wedstrijden waar je schade oploopt, maar tijdens de trainingen. Mensen trainen 60 uur (3600 min) voordat ze een wedstrijd draaien van 3 min. Tijdens die 3 min valt het reuze mee wat voor beschadigingen ze oplopen. Tijdens die 3600 uur training lopen ze veel meer op.

Briant
11-08-2011, 14:39
Het zijn niet de wedstrijden waar je schade oploopt, maar tijdens de trainingen. Mensen trainen 60 uur (3600 min) voordat ze een wedstrijd draaien van 3 min. Tijdens die 3 min valt het reuze mee wat voor beschadigingen ze oplopen. Tijdens die 3600 uur training lopen ze veel meer op.

Dat ligt er aan hoe je traint. Bij kinderen zou ik vooral pads training doen en met sparren niet naar het hoofd laten slaan (of semi contact). In een wedstrijd ligt dat anders, daar is de wedstrijddruk en adrenaline een belangrijke factor. Je voelt de klappen naar het hoofd niet echt en je neemt meer dan je eigenlijk aan kan.

gimgamgommetje
11-08-2011, 15:19
Ik ben het eens met Brian. Ik zag op een gala in thailand jongetjes van 9 elkaar compleet knock out slaan.
Ik werd daar niet echt enthousiast van.

Pansier
11-08-2011, 15:40
Ik ben het eens met Brian. Ik zag op een gala in thailand jongetjes van 9 elkaar compleet knock out slaan.
Ik werd daar niet echt enthousiast van.

In Thailand is het dan ook een stuk extremer als in Nederland, en het ging over Nederland.

Briant
11-08-2011, 16:40
In Thailand is het dan ook een stuk extremer als in Nederland, en het ging over Nederland.

Als je het in Nederland vrij laat, dan gaat het dezelfde kant op.

Pansier
11-08-2011, 16:44
Als je het in Nederland vrij laat, dan gaat het dezelfde kant op.

Met een héél klein deel van de bevolking. Zoals je misschien wel weet heeft een groot deel van Nederland een groot vooroordeel op kickboksen, terwijl de helft nog niet eens het verschil ziet tussen MMA en TNA etc...

Je moet Nederland ook niet nog meer beperken... Nederland staat bekend om de vrijheid!

Briant
11-08-2011, 16:59
Met een héél klein deel van de bevolking. Zoals je misschien wel weet heeft een groot deel van Nederland een groot vooroordeel op kickboksen, terwijl de helft nog niet eens het verschil ziet tussen MMA en TNA etc...

Je moet Nederland ook niet nog meer beperken... Nederland staat bekend om de vrijheid!

Oh het is maar een klein deel van de bevolking... okay dan maakt het niet uit.

Pansier
11-08-2011, 17:12
Oh het is maar een klein deel van de bevolking... okay dan maakt het niet uit.

Iedereen heeft zijn eigen keuzes hiertoe vind ik... Wie ben jij om iemand anders vrijheid te beperken terwijl ze daar niemand mee lastigvallen?

Briant
11-08-2011, 17:24
Iedereen heeft zijn eigen keuzes hiertoe vind ik... Wie ben jij om iemand anders vrijheid te beperken terwijl ze daar niemand mee lastigvallen?

Jij vindt dus dat iedereen alles maar moet kunnen doen en laten wat ie wil? Wat vind je er van dat we de alcohol minimumleeftijd laten vervallen en kinderen van 9 gewoon lekker biertjes drinken?

Budokan
11-08-2011, 21:51
Jij vindt dus dat iedereen alles maar moet kunnen doen en laten wat ie wil? Wat vind je er van dat we de alcohol minimumleeftijd laten vervallen en kinderen van 9 gewoon lekker biertjes drinken?

x2, en autogordels, motorhelmen, kinderzitjes ed mag iedereen ook gewoon weer zelf weten want anders is het beperking van de vrijheid. Weet je wat, laten we ook de schoolplicht maar weer loslaten.

Anyway, ben het dus eens met de stelling. Ik zie dat een enkeling een hogere leeftijdsgrens (nl 18 jaar) aan wil houden voor MMA. Dat vind ik dan weer niet nodig. 16 jaar voor full contact is ok, het gaat vooral om de klappen tegen het hoofd. De rest is worpen, klemmen en wurgingen en die laatste 2 zijn in het Judo ook al vanaf 12 toegestaan. En dan trainen we ze natuurlijk al een tijdje eerder zodat je op een toernooi voorbereid bent.

Bromios
11-08-2011, 22:11
Ben ik het mee eens, ik heb hardere stoten gehad bij de training dan in de wedstrijd...

En daarom moeten ze het dus verbieden...

Mennekes van 15 en 16 vinden het stoer om te laten zien hoe goed ze kunnen incasseren, en daar dan over op te scheppen.

Pansier
11-08-2011, 22:16
En daarom moeten ze het dus verbieden...

Mennekes van 15 en 16 vinden het stoer om te laten zien hoe goed ze kunnen incasseren, en daar dan over op te scheppen.

Over racisme gesproken...

mocro9
12-08-2011, 01:32
Jij vindt dus dat iedereen alles maar moet kunnen doen en laten wat ie wil? Wat vind je er van dat we de alcohol minimumleeftijd laten vervallen en kinderen van 9 gewoon lekker biertjes drinken?

ja, dat bedoelde ik dus ook in mijn vorige post.

Briant
12-08-2011, 01:42
ja, dat bedoelde ik dus ook in mijn vorige post.

Dan is Pansier zichzelf een beetje aan het herhalen.

Pansier
12-08-2011, 09:19
x2, en autogordels, motorhelmen, kinderzitjes ed mag iedereen ook gewoon weer zelf weten want anders is het beperking van de vrijheid. Weet je wat, laten we ook de schoolplicht maar weer loslaten.

Anyway, ben het dus eens met de stelling. Ik zie dat een enkeling een hogere leeftijdsgrens (nl 18 jaar) aan wil houden voor MMA. Dat vind ik dan weer niet nodig. 16 jaar voor full contact is ok, het gaat vooral om de klappen tegen het hoofd. De rest is worpen, klemmen en wurgingen en die laatste 2 zijn in het Judo ook al vanaf 12 toegestaan. En dan trainen we ze natuurlijk al een tijdje eerder zodat je op een toernooi voorbereid bent.

Schoolplicht, alohol, gordel los, etc. worden andere mensen door lastiggevallen... Alcohol laat andere mensen anders gedragen wat voor overlast zorgt, schoolplicht is ook nodig voor een welvarend Nederland, gordel los is extra ziekenhuiskosten, etc.! Kom dan met goede voorbeelden...

Briant
12-08-2011, 10:59
Schoolplicht, alohol, gordel los, etc. worden andere mensen door lastiggevallen... Alcohol laat andere mensen anders gedragen wat voor overlast zorgt, schoolplicht is ook nodig voor een welvarend Nederland, gordel los is extra ziekenhuiskosten, etc.! Kom dan met goede voorbeelden...

Kinderen die elkaar de hersenen in slaan en publiek wat et aan moedigt geeft een slecht beeld naar buiten en er zal nog meer verzet komen tegen onze sport die toch al niet zo'n goed imago heeft. Daarnaast betaalt de belastingbetaler (wij dus) uiteindelijk voor de kosten die de mensen met hersenbeschadiging maken. De ziekenhuis kosten dus zoals jij dat noemt.

fighterboy
12-08-2011, 14:00
Als ik ouder dan 18 was zou ik ook zo praten. Lekker makkelijk.

Tot die tijd blijf realistisch

Pansier
12-08-2011, 14:24
Als ik ouder dan 18 was zou ik ook zo praten. Lekker makkelijk.

Tot die tijd blijf realistisch

x2

Briant
12-08-2011, 16:07
Als ik ouder dan 18 was zou ik ook zo praten. Lekker makkelijk.

Tot die tijd blijf realistisch

Wijsheid komt met de jaren he ;)

jmn
14-08-2011, 15:53
Grote kans dat deze al eens gepost is...dit is een verslag van een onderzoek van de "gezondheidsraad" uit 2003.
Helaas beperkt dit onderzoek zich wel alleen tot voetbal en boksen.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/[email protected]

Sadix
14-08-2011, 16:27
Dat ligt er aan hoe je traint. Bij kinderen zou ik vooral pads training doen en met sparren niet naar het hoofd laten slaan (of semi contact). In een wedstrijd ligt dat anders, daar is de wedstrijddruk en adrenaline een belangrijke factor. Je voelt de klappen naar het hoofd niet echt en je neemt meer dan je eigenlijk aan kan.

Ik laat mijn jeugd vechters nooit naar het hoofd sparren. Alleen misschien 10 dagen voor een wedstrijd laat ik ze met helmen op sparren naar het hoofd en ook daar doen ze lang niet vol op beuken. Het zijn dus die 3 minuten waarin ze hoofdletsel kunnen krijgen.

En ik laat mijn jeugd vechters niet meer dan 3 partijen per kickboks seizoen (9 maanden) draaien.

jmn
14-08-2011, 17:19
http://www.youtube.com/watch?v=yzHLEXyR5_E&feature=related

Hier gaat men o.a. in op de suggestie dat de beschadiging bij "jongeren" minder zou zijn, omdat er bijvoorbeeld minder hard geslagen wordt.

Briant
14-08-2011, 18:00
Goed stuk, mooie wetenschappelijke onderbouwing.

Budokan
14-08-2011, 20:32
Schoolplicht, alohol, gordel los, etc. worden andere mensen door lastiggevallen... Alcohol laat andere mensen anders gedragen wat voor overlast zorgt, schoolplicht is ook nodig voor een welvarend Nederland, gordel los is extra ziekenhuiskosten, etc.! Kom dan met goede voorbeelden...

Ik zou haast denken dat jij voor je 16e al een aantal keer hard op je hoofd bent geslagen anders zou je het verband wel hebben gezien. Alle voorbeelde hebben te maken met iets wat vanuit wetgeving wordt opgelegd. Jij had het in een eerdere post over het beperken van vrijheid en dat je niet beperkt wilde worden in deze vrijheid. Beperking is echter nodig om de algehele gezondheid van onze inwoners te waarborgen. Het voorkomen van hersenletsel hoort hier wat mij betreft ook bij. En zoals Briant terrecht opmerkt, wij betalen met z'n allen de rekening voor de gezondheidszorg en hebben er dus belang bij dat dit wordt voorkomen. Lees het nog maar eens door, dan zie je het verband wel.

Pansier
14-08-2011, 20:44
Ik zou haast denken dat jij voor je 16e al een aantal keer hard op je hoofd bent geslagen anders zou je het verband wel hebben gezien. Alle voorbeelde hebben te maken met iets wat vanuit wetgeving wordt opgelegd. Jij had het in een eerdere post over het beperken van vrijheid en dat je niet beperkt wilde worden in deze vrijheid. Beperking is echter nodig om de algehele gezondheid van onze inwoners te waarborgen. Het voorkomen van hersenletsel hoort hier wat mij betreft ook bij. En zoals Briant terrecht opmerkt, wij betalen met z'n allen de rekening voor de gezondheidszorg en hebben er dus belang bij dat dit wordt voorkomen. Lees het nog maar eens door, dan zie je het verband wel.

Ik ben ook vastgeluld dat heb ik al een tijdje door, maar het zijn gewoon persoonlijke dingen waardoor ik ervoor ben.

fighterboy
14-08-2011, 23:34
Kunnen ze beter voetbal afschaffen voor de jeugd, daar gebeuren pas veel ongelukken in. Mag dat schapenvolk toch al niet.

Pansier
14-08-2011, 23:55
Kunnen ze beter voetbal afschaffen voor de jeugd, daar gebeuren pas veel ongelukken in. Mag dat schapenvolk toch al niet.

Tjah, hun horen tenminste nog ergens bij... Ik ken geen groepen om jou bij in te delen...

Briant
14-08-2011, 23:57
Tjah, hun horen tenminste nog ergens bij... Ik ken geen groepen om jou bij in te delen...

Louis, Lisa, Fighterboy

Makkelijk zat toch?

fighterboy
14-08-2011, 23:58
Tjah, hun horen tenminste nog ergens bij... Ik ken geen groepen om jou bij in te delen...

Ik ook niet om jou in te delen

blackadder
15-08-2011, 01:19
In de bokswereld is allang bekend dat dikkere handschoenen niet beter beschermen, noch worden bokshelmpjes als nuttig gezien. Die zijn meer voor uiterlijke schade, de impact creert evenveel interne schade.
We hebben het niet over ouwe rotten die perfect de heupen en schouders indraaien en hak optrekken om zo meer impact in een stoot te genereren. 9 van de 10 van de jeugdpartijen zijn meer een soort speeltuin maaierij met wat bitchslaps.

willy123
15-08-2011, 09:12
Ik vind het in elk geval zeer onverantwoord dit soort lulletjes rozenwater full contact te laten vechten:
http://www.youtube.com/user/mobielappel#p/u/1/AEgy-HQ8Q_U

Pansier
15-08-2011, 11:56
Ik vind het in elk geval zeer onverantwoord dit soort lulletjes rozenwater full contact te laten vechten:
http://www.youtube.com/user/mobielappel#p/u/1/AEgy-HQ8Q_U

Best erg idd, als je je dekking nog niet eens hoog kan laten houden :lol:.

Facade
15-08-2011, 12:40
Wel raar dat de in het topic eigenlijk niemand een zaak kan maken voor full contact onder de 16, maar dat de poll wel hiervoor is...

justsomeone
15-08-2011, 13:29
Ik vind het in elk geval zeer onverantwoord dit soort lulletjes rozenwater full contact te laten vechten:
http://www.youtube.com/user/mobielappel#p/u/1/AEgy-HQ8Q_U

OMG wie zijn die panharingen

Pansier
15-08-2011, 13:44
OMG wie zijn die panharingen

Jester = Fighterboy

Biiyen
15-08-2011, 14:19
Ik ben het eens met Brian. Ik zag op een gala in thailand jongetjes van 9 elkaar compleet knock out slaan.
Ik werd daar niet echt enthousiast van.

Dat is inderdaad de andere kant... echter, de events in NL zijn daar in het geheel niet mee te vergelijken. De Thaise vechters zijn dan ook meestal met 24 jaar al "te" oud en vaak ook lichamelijk op.

Maar hoeveel jonge jongens krijgen geen hersenbeschadiging van voetballen, ik kan me namelijk goed herinneren dat een bal op mijn hoofd ook niet altijd lekker aanvoelde. Dus een al te betuttelende aanpak hoeft van mij ook niet, het menselijk lichaam kan best een stootje hebben, echter het moet wel goed gereguleerd zijn en jonge vechters moeten zo veel mogelijk beschermd worden.

Pansier
15-08-2011, 14:38
Dat is inderdaad de andere kant... echter, de events in NL zijn daar in het geheel niet mee te vergelijken. De Thaise vechters zijn dan ook meestal met 24 jaar al "te" oud en vaak ook lichamelijk op.

Maar hoeveel jonge jongens krijgen geen hersenbeschadiging van voetballen, ik kan me namelijk goed herinneren dat een bal op mijn hoofd ook niet altijd lekker aanvoelde. Dus een al te betuttelende aanpak hoeft van mij ook niet, het menselijk lichaam kan best een stootje hebben, echter het moet wel goed gereguleerd zijn en jonge vechters moeten zo veel mogelijk beschermd worden.

Ook belangrijk om je lichaam zijn herstel te gunnen.

Mister T.
15-08-2011, 19:46
Maar hoeveel jonge jongens krijgen geen hersenbeschadiging van voetballen, ik kan me namelijk goed herinneren dat een bal op mijn hoofd ook niet altijd lekker aanvoelde..

Geen idee?? aantal ballen tegen je hoofd vs stoten op je hoofd met vechtsport?
Ballen te verwaarlozen.

T.

Briant
15-08-2011, 23:27
Geen idee?? aantal ballen tegen je hoofd vs stoten op je hoofd met vechtsport?
Ballen te verwaarlozen.

T.

Tenzij je tegen iemand vecht die graag veel triangles maakt whahaha