PDA

View Full Version : een vraag over de mate van pijnlijkheid in jiu jitsu



lotw
28-08-2011, 13:59
even voorstellen,

mijn naam is niek, 19 jaar, woon in ede(dicht bij het centrum), was tot een jaar geleden een""dikke nurd"" die wat sport betreft enkel aardig kon duur zwemmenen wandelen.

ben een jaar terug geïnspireerd geraakt om te sporten (met oog op eenvechtsport) en ben aardig wat afgevallen, letterlijk 3 keer zo sterk geworden en een betere conditie gekregen, door het doen van fitness, zwemmen, fietsen enop het laatst ook yoga.

nu was ik al van het begin af aan van plan om op een vechtsport te gaan,alleen had ik daar het geld nog niet voor (ondertussen wel met mijnbijbaantje).

de andere sporten kon ik wel doenomdat die gratis waren voor mij(familie connecties)

dan nu de vraag.

ik heb nu een tijdje nagedacht over de vraag welke vechtsport ik nu wil gaandoen en ga op dit moment nog voor jiu jitsu.(de originele japanse stijl)

alleen naar wat filmpjes op youtube te hebben gezien lijkt het alsof het eensemi contact stijl is, iets wat ik juist niet wil omdat ik graag een vechtstijlwil hebben met veel techniek maar waarbij ik ook heb geleerd om te kunnen incasseren.

Dus wat ik graag zou willen weten is, hoe hard mag je elkaar nou eigenlijkraken tijdens wedstrijden en sparren in vergelijking met bijvoorbeeld fullcontact taekwondo of boxen. En zijn er ook nog verschillende soorten zoals dat taekwondozowel full als semi contact kent.

Alvast bedankt voor het antwoord.



Ps als iemand een goede school weet voor jiu jitsu in ede of dicht bij hettreinstation van Arnhem, utrecht of Nijmegen hoor ik dat graag.

lopez86
28-08-2011, 14:04
Braziliaans Jiu-Jitsu zowieso boven trad. jiujitsu.
En in Ede zit een fantastisch sportcentrum Budo Academy Physical, ga daar zowieso ns kijken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

lotw
28-08-2011, 16:59
bedankt voor het adres, zal ik zeker overwegen.
ik zelf ga echter wel liever voor de trad, jiujitsu, omdat deze niet alleengrondgevechten heeft maar ook met trappen en stoten.
mijn 2de keuze was karate en dat kan nog steeds mijn eerste keuze zijn als blijktdat je elkaar een stuk minder hard mag raken bij jiu jitsu dan bij karate.

Briant
28-08-2011, 17:05
Yoseikan is een soort van traditionele jiu jitsu, het is zeker een idee om daarom eens bij Physical in Ede te gaan kijken. Edgar is een zeer kundige leraar.

Briant
28-08-2011, 17:09
Ze hebben daar ook karate, judo, grappling, aikido, zwaardvechten, mma en kickboxen. Je kan de heel makkelijk van alles uitproberen en kijken wat het beste bij je past.

lotw
28-08-2011, 17:18
zal ik ook doen, maar toch zou ik graag nog willen weten hoe hard je elkaar mag raken bij jiu jitsu in vergelijking met bijvoorbeelt full contact karate.

Briant
28-08-2011, 17:24
zal ik ook doen, maar toch zou ik graag nog willen weten hoe hard je elkaar mag raken bij jiu jitsu in vergelijking met bijvoorbeelt full contact karate.

Yoseikan wedstrijden is met bescherming en je mag elkaar niet voluit raken. Bij full contact karate heb je geen bescherming en mag je elkaar volop raken. Bij physical doen ze Shotokan, wat niet full contact is.

lotw
28-08-2011, 19:23
op de site staat dat ze wado ryu karate beoefenen.
yoseikan is dus semi contact, maar hoe zit het dan met traditioneel jiu jitsu?
en wat is (zijn) de meest effectiefe full contact karate stijl(stijlen)
ziet er trouwens uit als een goede school, weet iemand toevallig de prijzen per training of jaar?? anders moet ik even bellen.

Briant
28-08-2011, 19:47
op de site staat dat ze wado ryu karate beoefenen.
yoseikan is dus semi contact, maar hoe zit het dan met traditioneel jiu jitsu?
en wat is (zijn) de meest effectiefe full contact karate stijl(stijlen)
ziet er trouwens uit als een goede school, weet iemand toevallig de prijzen per training of jaar?? anders moet ik even bellen.

Oh dan zijn ze overgestapt van shotokan naar wado, maar zijn allebei geen fullcontact stijlen.
Yoseikan = jiu jitsu, alleen een andere vorm. In Ede (en omgeving) is dat gewoon het beste wat beschikbaar is op het gebied van traditionele vechtsporten.
Prijzen staan op de website: Physical (http://www.physical.nl)

Jeru
28-08-2011, 20:15
Trad. Jiu Jitsu is semi-contact.

lotw
28-08-2011, 21:29
bedankt voor de antwoorden.

heb trouwens ook nog een andere sportschool gevonden die de traditionele jiujitsu geeft, namelijk sportschool Venendaal.
iemand ervaring met hun???
blijkt dat ze daar naast jiu jitsu ook karate, kickboxen, judo en fichting jitsu geven.

lijkt me opzich ook geen slechte school, vind alleen hun site iets te geel.

en verder, vraag ik mij af of ik het voordeel van weerstandverbetering door fullcontact in verhouding met semi overschat.
of is het wel degelijk beter om full contact tedoen om beter tegen een stootje te kunnen.

gezien het fijt dat je met semi contact nog steeds wel met volle krachtgeworpen word en zo.

Tsuki
28-08-2011, 21:45
Hoewel semicontant qua contant niet te vergelijken is met full contant ( stichting open deur ) moet je toch wel tegen een stootje kunnen ....... ;)

Briant
28-08-2011, 21:53
bedankt voor de antwoorden.

heb trouwens ook nog een andere sportschool gevonden die de traditionele jiujitsu geeft, namelijk sportschool Venendaal.
iemand ervaring met hun???
blijkt dat ze daar naast jiu jitsu ook karate, kickboxen, judo en fichting jitsu geven.

lijkt me opzich ook geen slechte school, vind alleen hun site iets te geel.

en verder, vraag ik mij af of ik het voordeel van weerstandverbetering door fullcontact in verhouding met semi overschat.
of is het wel degelijk beter om full contact tedoen om beter tegen een stootje te kunnen.

gezien het fijt dat je met semi contact nog steeds wel met volle krachtgeworpen word en zo.


Ik heb ook bij sportschool Venendaal getraind en bij Physical. Ik vond de Jiu Jitsu (yoseikan) en Judo lessen velen malen beter bij physical, wat eigenlijk geheel te wijten was aan de deskundigheid van de hoofdtrainer Edgar Kruyning.

Je moet je niet te druk maken om de pijn, je begint rustig aan en langzaamaan wen je aan de impact van worpen en klappen.

succes, laat me weten wat het geworden is.

fighterboy
28-08-2011, 21:59
Ik doe sinds mijn 9e Japans Jujitsu. Ben nu 15. Ik vind van alle vechtsporten die ik doe of gedaan heb Jujitsu zelf toch wel het leukste.

De les begind dat je dat de leerlingen voor de tegenstander op de knieen zit, en dan buigen ze naar de sensei, en de sensei buigt terug. Vervolgens warm lopen, een aantal rondjes. Tussen wat opdrukken en buikspieren trainen. Vervolgens Judo rollen, achteruit en vooruit. Daarna met op de stootkussen een paar simpele kickboks combinaties. Vervolgens Judoworpen. Daarna zelfverdedigingsstechnieken leren. Dat doet de sensei het voor, en dan proberen na te doen. Bijvoorbeeld tegenstander geeft een klap. Je blokt hem daarna een Judoworp, en dan eindigen met een klem. Beetje richting het einde van de les nog wat grondvechten en/of staand vechten. Dat gaat via het Jujitsu fight system:

Eerst mag je elkaar stoten en trappen, wanneer je elkaar beet heb mag dat niet meer. Dan moet je judo'e en worstelen. Dan kan je de ander vloeren en proberen in een klem te leggen. Aan het einde van de les weer afgroeten dan is het voorbij. Er worden ook wedstrijden in Jujitsu gedaan, dat gaat ook via dat Jujitsu fight system.

Jujitsu heeft me veel goed gedaan, en ik dacht altijd dat ik sterk was. Alleen toen ging ik een keer vechten tegen een kickbokser, en ik werd helemaal geklapt. Vervolgens ben ik ook op kickboksen gegaan, was veel lomper maar ook veel harder en intensiever dan Jujitsu. In mijn ogen is Jujitsu goed met een andere sport zoals Thaiboks/kickboks/MMA. Zo doe ik dat zelf ook. Ik zit op Jujitsu, thaiboksen en MMA.

lotw
28-08-2011, 22:18
ok, dit geeft een aardig duidelijk beeld.

denk dat ik maar gewoon ga beginnen met jiu jitsu en later kijk of ik hetcombineer.

natuurlijk ga ik eerst nog naar de proeflessen van beide scholen maar heeftiemand anders nog een ervaring met deze 2 scholen?

staat nu 1-0 voor physical, al is sportschool venendaal wel veel dichter bij mijn huis in de buurt, dus als het niet heel erg veel scheelt heb ik die wel liever.

ps, waar staan die prijzen dan? het enige dat ik op hun site kon vinden wasdit \/

Met meer dan 28 verschillende activiteiten kunt u uw eigen keuze makenbinnen ons centrum. Met ons all in lidmaatschap kunt u onbeperkt sportenongeacht de activiteit en kunt u gratis gebruik maken van ons wellness pakket(o.a. zonnebank).

Het liefste betaal ik enkel voor jiu jitsu en niet dit hier boven.
Als niemand weet waar ik dat kan vinden zal ik ze maar een mailtje moetensturen of langsgaan.

willy123
29-08-2011, 07:29
zo jester de fighterboygirl, doe je al 6 jaar jujutsu? en dan al je oranje bandje? Talent!! maar dat zien we ook in je films natuurlijk...

fighterboy
29-08-2011, 10:32
zo jester de fighterboygirl, doe je al 6 jaar jujutsu? en dan al je oranje bandje? Talent!! maar dat zien we ook in je films natuurlijk...

Boeit mij toch niet. Ik heb nu wel de groene band, en over een half jaar de blauwe. Gaat om het plezier en motivatie wat je heb in het sporten.

willy123
29-08-2011, 10:38
fighterboygirl, waar train je eigenlijk zogenaamd kickboksen?

Haruchai
29-08-2011, 13:40
fighterboygirl, waar train je eigenlijk zogenaamd kickboksen?
Kom kom, we mogen best vinnig tegen elkaar zijn tegen het vurige aan. Maar laten we wel een zeker mate van respect in acht nemen.

ChingChong
29-08-2011, 15:56
fighterboygirl, waar train je eigenlijk zogenaamd kickboksen?

Holygym

fighterboy
29-08-2011, 17:05
Holygym

Holygym de geakste :p

Tony
29-08-2011, 17:17
Ontopic please.

Dit topic draait om de vraag over pijnlijkheid en trainen van jiu jitsu in relatie tot andere sporten. Niet over fighyterboy's achtergrond in vechtsport. Dat vraag je maar via een PM.

Pansier
29-08-2011, 18:18
Holygym de geakste :p

Met jou derbij wel! :lol:

fighterboy
29-08-2011, 20:13
ok, dit geeft een aardig duidelijk beeld.

denk dat ik maar gewoon ga beginnen met jiu jitsu en later kijk of ik hetcombineer.

natuurlijk ga ik eerst nog naar de proeflessen van beide scholen maar heeftiemand anders nog een ervaring met deze 2 scholen?

staat nu 1-0 voor physical, al is sportschool venendaal wel veel dichter bij mijn huis in de buurt, dus als het niet heel erg veel scheelt heb ik die wel liever.

ps, waar staan die prijzen dan? het enige dat ik op hun site kon vinden wasdit \/

Met meer dan 28 verschillende activiteiten kunt u uw eigen keuze makenbinnen ons centrum. Met ons all in lidmaatschap kunt u onbeperkt sportenongeacht de activiteit en kunt u gratis gebruik maken van ons wellness pakket(o.a. zonnebank).

Het liefste betaal ik enkel voor jiu jitsu en niet dit hier boven.
Als niemand weet waar ik dat kan vinden zal ik ze maar een mailtje moetensturen of langsgaan.

Ja Jujitsu is all round. Over de pijnlijkheid. Dat verschilt echt per sensei. De ene heeft kickboks ervaring en neemt wat bescherming mee, en gaat gewoon ff full contact kickboksen. Terwijl de ander niks van dat harde gedoe moet hebben, en voornamelijk Aikido gebruikt bijvoorbeeld. Bij mijn sportschool doen we aan het einde nog wat sparren, maar dan niet op gezicht en verder gewoon fight system. Ik bedoel als je echt voornamelijk op pijn geilt kan je beter een harde Karate school zoeken.

Bij de Technieken ervaar je ook niet bepaald pijn. Er zijn wel zogenaamde atime's. Dus een stoot tussendoor om je tegenstander te verzwakken, maar daar lig je savonds ook niet om te huilen in bed.

Briant
29-08-2011, 23:49
atime's.

Atemi waza.

Sadix
30-08-2011, 01:14
ik heb zelf 15 jaar ervaring in ashihara karate.
k ben langs veel kyokushin en andere stijlen sportscholen langs geweest maar vind naar mijn mening ashihara toch echt het hardst.
ook kickboksen is er niks bij.

standart sparren zonder hand en voetbeschermers. geen stoten maar wel trappen naar het gezicht. Geen kata's en dergelijken ook. Heb nooit wat met kata's gehad dus vond dat bijzonder fijn.

wil je dus hard knallen kies dan voor een ashihara (of andere full contact karate stijl) of gewoon kickboksen.
Ik zou zelf persoonlijk nooit voor japanse jiu jitsu gaan als ik ook de keuze had voor BJJ te gaan. Feit is dat 9 van de 10 , 1 op 1 straatgevechten op de grond eindigen. Ik weet dat het ongepast is om te zeggen op een vechtsport forum maar ik heb dankzij (ook al is het gering ) BJJ kennis op straat veel grotere mannen kunnen bedwelmen door dat ik ze naar de grond haalde en daar de baas kon zijn. Standart staande arm klemmen etc werken niet als je tegenstander een stuk krachtiger is als jij.

Los daar van, BJJ is verslavend leuk. Als je van schaken houd, zul je ook van BJJ houden.

Briant
30-08-2011, 08:37
Nooit geweten dat jij ook BJJ doet Sadix.

lotw
30-08-2011, 09:49
neh, ben meer een dam liefhebber.

in ieder geval ga ik nu eerst op trad. jiu jitsu.
heb ook in het verleden aan judo gedaan(groene band) en wil nu ook graag iets waarmee het niet alleen(maar zeker wel als een onderdeel) moet werpen en vasthouden op de grond.
En het is niet zo alsof dit een permanente keuze voor het leven is, ik kan altijd nog overstappen, of samen doen.

maar eigenlijk is mijn enige echte vraag op dit moment nog wat jullie ervaringen zijn met jiu jitsu op sportschool Venendaal en Physical.

het liefst heb ik sportschool Venendaal omdat die een stuk dichter bij huis is en ik er al een beetje bekent ben(al ben ik wel al jaren geleden gestopt) maar als het daar dusdanig slechter is ga ik toch voor physical.

graag jullie mening dus.

Briant
30-08-2011, 10:02
neh, ben meer een dam liefhebber.

in ieder geval ga ik nu eerst op trad. jiu jitsu.
heb ook in het verleden aan judo gedaan(groene band) en wil nu ook graag iets waarmee het niet alleen(maar zeker wel als een onderdeel) moet werpen en vasthouden op de grond.
En het is niet zo alsof dit een permanente keuze voor het leven is, ik kan altijd nog overstappen, of samen doen.

maar eigenlijk is mijn enige echte vraag op dit moment nog wat jullie ervaringen zijn met jiu jitsu op sportschool Venendaal en Physical.

het liefst heb ik sportschool Venendaal omdat die een stuk dichter bij huis is en ik er al een beetje bekent ben(al ben ik wel al jaren geleden gestopt) maar als het daar dusdanig slechter is ga ik toch voor physical.

graag jullie mening dus.

Venendaal is niet slecht, maar als je een leraar als Edgar Kruyning op nog geen steenworp afstand hebt zitten zou ik nooit naar venendaal gaan. Je moet het zelf weten, waarom kijk je niet bij ze allebei? Je bent na een proefles nergens toe verplicht.

lotw
30-08-2011, 12:21
- 7e dan Jujutsu
- 6e dan Judo
- 6e dan Aikido
- 5e dan Yoseikan Budo
- 5e dan Iaido
- 5e dan Aikibudo
- 5e dan Kobudo
- 3e dan Karate

edgar kruyning heeft inderdaad niet echt een tekort aan ervaring nee.

Sadix
31-08-2011, 20:07
Nooit geweten dat jij ook BJJ doet Sadix.

Brian, ik heb jaren lang op youtube en alle BJJ dvd's van gewaardeerde trainers gevolgd en bekeken. En dan alle technieken met een leerling van me zitten oefenen. soms 7 dagen per week. Zo doende me zelf bij geschoold. Toen ik voor het eerst ging grapplen met een BJJer geloofde hij dan ook niet dat ik me dat allemaal zelf had aangeleerd.

doe het helaas niet meer heb het 2,3 jaar gedaan en dan ook niet bij een vereniging maar met een groep judoka's 2e danners en een paar paarse en blauwe banders BJJ en dan onderling technieken geruild en elkaar bij geschoold.

door tijd te kort helaas moeten staken maar nog steeds vaak na mijn kickboks lessen doen we vaak BJJ met jongens die MMA doen en bij mij kickboksen trainen.
Vanaf ik 5,6 jaar ben deden we ook standart worstelen na onze karate lessen. Worstelen is de onofficiele nationale sport van koerden haha Elke zomer vakantie verplicht moeten worstelen tegen alle neven die 3 jaar jonger en 3 jaar ouder zijn. Onze ouders deden de tapijten buiten en gingen ons dan aanmoedigen haha Na dat ik dus me zelf BJj had aangeleerd ging dat worstelen ook veel makkelijker haha
Ik heb altijd een zwak gehad voor grond vechten maar helaas nooit bij een gym getrained. Komt omdat ik vanaf mijn 16e de lessen heb moeten overnemen en daardoor dus geen tijd had om zelf ergens iets te doen.

Briant
31-08-2011, 20:13
Brian, ik heb jaren lang op youtube en alle BJJ dvd's van gewaardeerde trainers gevolgd en bekeken. En dan alle technieken met een leerling van me zitten oefenen. soms 7 dagen per week. Zo doende me zelf bij geschoold. Toen ik voor het eerst ging grapplen met een BJJer geloofde hij dan ook niet dat ik me dat allemaal zelf had aangeleerd.

doe het helaas niet meer heb het 2,3 jaar gedaan en dan ook niet bij een vereniging maar met een groep judoka's 2e danners en een paar paarse en blauwe banders BJJ en dan onderling technieken geruild en elkaar bij geschoold.

door tijd te kort helaas moeten staken maar nog steeds vaak na mijn kickboks lessen doen we vaak BJJ met jongens die MMA doen en bij mij kickboksen trainen.
Vanaf ik 5,6 jaar ben deden we ook standart worstelen na onze karate lessen. Worstelen is de onofficiele nationale sport van koerden haha Elke zomer vakantie verplicht moeten worstelen tegen alle neven die 3 jaar jonger en 3 jaar ouder zijn. Onze ouders deden de tapijten buiten en gingen ons dan aanmoedigen haha Na dat ik dus me zelf BJj had aangeleerd ging dat worstelen ook veel makkelijker haha
Ik heb altijd een zwak gehad voor grond vechten maar helaas nooit bij een gym getrained. Komt omdat ik vanaf mijn 16e de lessen heb moeten overnemen en daardoor dus geen tijd had om zelf ergens iets te doen.

Mooi man, misschien krijg je ooit de kans het nog eens op te pikken al is het maar een uurtje in de week of zo voor de lol.

Sadix
31-08-2011, 20:19
ja idd, ik hoop gewoon op een goede BJJer die bij me komt trainen.
Dan kan ik na de les met hem grapplen en het een en ander leren.

youtube leert je erg veel, veel details ook maar de echte puntjes op de i leer je van iemand die elke techniek vaak zelf heeft toegepast.

Pansier
31-08-2011, 21:12
ja idd, ik hoop gewoon op een goede BJJer die bij me komt trainen.
Dan kan ik na de les met hem grapplen en het een en ander leren.

youtube leert je erg veel, veel details ook maar de echte puntjes op de i leer je van iemand die elke techniek vaak zelf heeft toegepast.

Eigenlijk zijn het de mensen die op youtube posten die je iets leren. :smartass:

Briant
31-08-2011, 21:35
ja idd, ik hoop gewoon op een goede BJJer die bij me komt trainen.
Dan kan ik na de les met hem grapplen en het een en ander leren.

youtube leert je erg veel, veel details ook maar de echte puntjes op de i leer je van iemand die elke techniek vaak zelf heeft toegepast.

Ja je moet sowieso rollen. Misschien een mma-groepje starten?

lopez86
31-08-2011, 21:53
ja idd, ik hoop gewoon op een goede BJJer die bij me komt trainen.
Dan kan ik na de les met hem grapplen en het een en ander leren.

youtube leert je erg veel, veel details ook maar de echte puntjes op de i leer je van iemand die elke techniek vaak zelf heeft toegepast.

DUDE waarom heb je dit niet gezegd tijdens de cursus :O dan hadden we zeker ff lekker kunnen rollen!

Briant
31-08-2011, 22:11
DUDE waarom heb je dit niet gezegd tijdens de cursus :O dan hadden we zeker ff lekker kunnen rollen!

Hij wilde met een "goede bjjer" rollen....

haha (grapje dus he)

Sadix
31-08-2011, 22:54
DUDE waarom heb je dit niet gezegd tijdens de cursus :O dan hadden we zeker ff lekker kunnen rollen!


hahaha kom een keer langs, wil graag het een en ander van je leren man. Zelfde gewicht zijn we ook ongeveer he?

Hendy
01-09-2011, 12:39
ja idd, ik hoop gewoon op een goede BJJer die bij me komt trainen.
Dan kan ik na de les met hem grapplen en het een en ander leren.

youtube leert je erg veel, veel details ook maar de echte puntjes op de i leer je van iemand die elke techniek vaak zelf heeft toegepast.

Volgens mij woont Remco ook in A'dam..;)

Pansier
01-09-2011, 14:09
Volgens mij woont Remco ook in A'dam..;)

Ja, maar we hadden het over een goede BJJ'er.... Trolol! :lol:

Sadix
01-09-2011, 14:45
Volgens mij woont Remco ook in A'dam..;)

Ja klopt, Hij geeft als ik me niet vergis les bij Mikes Gym.
Maar ik ben en HBO student, en trainer van mijn eigen schooltje (4x pw) zaterdags en of zondags meestal wedstrijden en daarnaast moet ik ook werken en ga ik trouwen in december. Heb echt geen tijd, anders was Remco zeer zeker de ideale trainer.