PDA

View Full Version : Jullie mening: Traditionele Martial Arts vs Modern Combat sports



Silat
20-10-2011, 15:29
Hormat vechters & trainers,

Dit onderwerp houd mij al ruime tijd (jaren) bezig in mijn hoofd.

We weten allemaal dat tegenwoordig alles snel en wild moet zijn.
Vooral hardcore met gladiator gehalte. K1 en MMA. Prachtig, ik ben er zelf een groot fan van en ben heel dankbaar dat het zo ver ontwikkeld is.

Dan even terug in de "realiteit".

Zelf heb ik een traditionele MA achtergrond. Judo en Silat Persai Diri (valt onder Pencak Silat bij de competities). 10 jaar geleden ben ik pas met MT en ietsje later met MMA begonnen.
Een waslijst van blessures heeft mij uit de ring gehouden, wat ik nog steeds moet accepteren, maar het is niet anders. "Trainer zijn vergt hele andere kwaliteiten als vechten zelf", dit staat ook goed voor een hele discussie.

Voor mij is het mijn rode draad in mijn leven. Met zware discipline is het er in geramd.
Was vaak doorbijten, want soms vond ik het helemaal niet leuk als klein jochie.
Tranen stonden in mijn ogen, maar je werd er hard van en een echte kerel.
Nu als ik terug kijk ben ik het zeer dankbaar. Zeker als ik kijk naar mijn fysieke atletische vermogen.

Ik geef sinds 2005 keen paar keer per week Thaiboxen. Momenteel in Haarlem.
Nu het is geen gym, dat geluk met locatie heb ik nog niet.
Gewoon in een sportschool in het lesrooster.
Dus zeker geen wedstrijdpubliek. Heb ik zelf ook geen tijd voor vanwege mijn andere werk en prive.
Plus dat ik zelf ook nog eens lekker wil trainen op redelijk niveau zolang mijn lichaam het nog toelaat.

De jongens kunnen een aardig potje knokken, maar als ik toch eens naar hun techniek kijk en hun vermogen voor strategie en inzicht zakt mijn broek er vanaf. (op een paar uitzonderingen na dan).

Gister heb ik ze eens flink aangepakt op de oldschool manier. Dat zullen ze vandaag weten.
Het lijkt wel alsof er een soort van verloedering heerst van echte technieken. Ze kunnen dan tegenwoordig alleen nog maar op de vierkante meter hun handjes hoog houden, een beetje stompen, blokken en lowkicks geven.
Maar het ziet er gewoon niet uit!
Vroeger moest je 100 keer dezelfde techniek herhalen en dat was het nog niet goed.
Nu kunnen ze amper op een been staan en als ik een highkick vraag vliegt dat andere been mee!?

Ik weet zeker dat het in de locale echte gyms verderop ongeveer hetzelfde is. Heeft niks met de gym te maken, maar met de mens van nu en de mentaliteit.
Maar ik wil alleen maar aangeven dat ik het zonde vind dat er steeds sneller gekozen wordt voor Modern Combat, waar eigenlijk door de drukte geen tijd meer is voor fatsoenlijke atletische training.
Vroeger trainde je 2,5 uur, waarvan het eerste uur alleen maar rennen, springen, estafette training en hardcore conditionele technieken, lichaam hard maken, voordat daadwerkelijk de kern van het vechten begon en laatste half uur sparren. En dat 3 tot 5 keer per week, zondag ochtend brak niet zeiken.

Veel mensen denken tegenwoordig dat ze goed kunnen knokken als ze 2 of 3 jaar op kickboxen hebben gezeten.
Ik denk daar toch echt anders over...

Probleem is nu een, aandacht tekort, gebrek aan geduld, etc...

Ben benieuwd jaar jullie menig en ervaring. Misschien is dit goed voor een leuke discussie.
Want er zijn vast andere argumenten waar ik zeer benieuwd naar ben.


Want laten we onze roots niet verloochenen!

Salam Bunga Sepasang.

OSU

Silat
20-10-2011, 15:35
Nog zo'n opmerking van een hedendaagse knul.

"Die Sem Schilt ken ech niet vechtuh seg!!"

WTF ben je dan dom zeg. Die man staat al 30 jaar in z'n karate pak bomen te slopen en in de ijskoude zee z'n ademhalingstechnieken te doen.

--------------------------------

Tegenwoordig denkt men dat OSU Thais is ofzo..... Mensen roepen het maar, terwijl ze helemaal geen benul hebben.
Iedereen doet het maar op z'n eigen manier. De herkomst van het Muay Thai wordt over het algemeen niet volledig uitgevoerd in de gyms in NL.

Briant
20-10-2011, 16:19
Judo is geen traditionele MA

FOCUS
20-10-2011, 16:30
Je noemt meerdere punten op, als ik het goed lees;

oa; mentaliteit van tegenwoordig, de onderwaardering van traditionele vechtstijlen, slechte uitvoering van technieken, gebrek aan inzicht tijdens vechten... wellicht vergeet ik nog wat dingen, maar bovenstaande lijst is genoeg voor een paar uurtjes stevig ouwehoeren ;)

Poeh, waar te beginnen man?

misschien kan ik het volgende zeggen: Tijdens een gevecht komt het er op aan, om te handelen zonder dat je eerst moet nadenken. Daarom moeten de technieken simpel, logisch en effectief zijn, zo economisch als mogelijk gemaakt moeten worden, je moet instinctief weten welke technieken er nodig zijn en daarom moet je ze HEEL VEEL KEER OEFENEN. althans, dat is wat ik ervan vindt.

Om die instinctieve reacties in je lichaam te programmeren, moet je de technieken allereerst oefenen op een technische, rustige manier, immers een ontspannen geest leert het beste. Daarom; oefenen in een gesloten systeem, ofwel aanval en verdediging liggen min of meer vast en worden gerepeteerd. Het tempo en de hardheid enz kunnen gradueel worden opgevoerd.
Maar de technieken moeten ook in een stressvolle en dynamische situatie gemaakt kunnen worden en veel stijlen hebben daar het sparren voor.
Bovendien hebben een groot aantal mensen een natuurlijke remming als het aankomt op het pijn doen van andere mensen. Door vaak en voluit te slaan en schoppen en het lichaam aan te leren om dit zonder inhouden te doen, train je het lichaam om die remming uit te schakelen.
Mijn leraar zegt altijd: elke 100 stoten die je voluit maakt, telt voor 1 stoot in een echt gevecht.
Dus: tien stoten in een gevecht staat voor 1000 stoten in je training...

Dan moet je ook nog leren om evt pijn en ongemakken te negeren, te boven te komen..
Een bepaald afzien moet je kunnen! je geest moet leren om je lichamelijke ongemakken te negeren.
Pijn mag niet aflijden.
Mensen hebben ook een ingebouwde neiging naar zelfbehoud. Dus pijn en daarbij behorende beschadigingen willen we vaak automatisch vermijden. Als je gaat vechten, dan wordt je geraakt, raak je beschadigd. Ook deze neiging tot zelfbehoud (bij sommigen afwezig) moet ook worden getraind.

Een van de redenen dat traditionele vechtstijlen niet lijken te werken in een 'echt' gevecht, is omdat er in een statische omgeving wordt getraind, de leerlingen ten onrechte het gevoel krijgen dat je een gevecht kan winnen, zonder gewond te raken of pijn te lijden, de technieken niet correct, voluit en volledig automatisch worden uitgevoerd, de juiste timing en snelheid van bewegen nooit is getraind, en omdat de leerlingen nooit hebben geleerd om met de stress van een (levens) bedreigende situatie om te gaan...

Kickboksen heeft een streepje voor op veel andere sporten, omdat je: op het hoofd mag slaan, je veel slaat en schopt in een les, je leert om iemand pijn te doen, je leert om te gaan met pijn, je leert aanvallen (HOE KAN JE JEZELF VERDEDIGEN, ALS JE NIET KAN VECHTEN!!!), je leert om aangevallen te worden...

Ik heb er nog veel meer over te zeggen, maar dit is al een hele lap tekst :lol:

Ben benieuwd naar de mening van jou en andere forumbroeders

Facade
20-10-2011, 16:35
Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij Focus, heel goed verwoord.

You must spread some Reputation around before giving it to FOCUS again.

FOCUS
20-10-2011, 16:36
oh ja en naast de mentaliteit van tegenwoordig, hebben we ook te maken met de snelheid van leven.
Mensen sporten na het werk of school nog even een uurtje, en willen eigenlijk met dat ene uurtje per week ook nog Bruce Lee worden en dan ook nog binnen een paar maanden.
Mensen hebben niet het geduld, de toewijding en het doorzettingsvermogen om iets ECHT te leren beheersen...

FOCUS
20-10-2011, 16:39
en nog wat...lol


je hoeft niet per se een vechter te zijn, om te kunnen genieten van het beoefenen van een vechtstijl.
Je kan ook heel erg goed een stijl beheersen en toch niet zo goed kunnen vechten,
dat geeft ook helemaal niet.
Een goede leraar is iets heel bijzonders en als je een stijl kan doorgeven zoals het bedoeld is, dan zal er uiteindelijk wel weer een vechter opstaan die de stijl weet te gebruiken waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is. Een echte vechter wordt namelijk geboren. Leraren ook...

Silat
20-10-2011, 17:00
Judo is geen traditionele MA

Want? Zeg dat maar eens tegen Gikoro Kano.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Kano_Jigoro.jpg

Thanx voor input Focus!

Zelf heb ik om eerlijk te zijn het best moeilijk met de snelheid van het leven van tegenwoordig..
Waar is de tijd dat je uren kon trainen zonder zorgen...
Tja... Mama kookte en papa betaalde de lasten!

Briant
20-10-2011, 17:35
Want? Zeg dat maar eens tegen Gikoro Kano.

Als Judo traditioneel was, heette het wel Ju-jutsu. Je denkt zeker ook dat karate traditioneel is?

Briant
20-10-2011, 17:41
On Topic. Ik geloof niet zo zeer in dat een stijl wel of niet werkt. Ieder individu heeft namelijk technieken die voor hem werken en niet werken. Het gene wat een stijl effectief maakt is de wijze waarop getraind word (veel awareness). Daarnaast moet de stijl open staan voor invloeden van buitenaf en hierbij zich bewust worden van zijn beperkingen.

Als grappler gebruik ik technieken en trainingsmethodes van veel verschillende stijlen en ik denk hierdoor een betere grappler te zijn dan als ik alleen een stijl aan zou houden.

FOCUS
20-10-2011, 18:02
imo is een goede vechtstijl een compleet systeem met een daarbij behorende logica/gedachtewijze en zal je dus de werking van de daarbij behorende technieken drastisch verminderen, wanneer je er stukjes uit haalt en ze weer vermengt met een andere stijl...


tegelijkertijd is dat juist de manier waarop nieuwe methoden worden ontwikkeld,
maar dat is dan wel gedaan door hele uitzonderlijke mensen, die een weg bewandelen die niet voor iedereen is weggelegd

FOCUS
20-10-2011, 18:06
On Topic. Ik geloof niet zo zeer in dat een stijl wel of niet werkt. Ieder individu heeft namelijk technieken die voor hem werken en niet werken. Het gene wat een stijl effectief maakt is de wijze waarop getraind word (veel awareness). Daarnaast moet de stijl open staan voor invloeden van buitenaf en hierbij zich bewust worden van zijn beperkingen.

Als grappler gebruik ik technieken en trainingsmethodes van veel verschillende stijlen en ik denk hierdoor een betere grappler te zijn dan als ik alleen een stijl aan zou houden.


Dat is overigens wel een mooie zienswijze

Doel van het leren van een bepaalde stijl is natuurlijk uiteindelijk het dusdanig toepassen van het geleerde, dat het werkt voor jou!
je moet geen slaaf worden van het systeem. De aangeleerde technieken moeten kunnen worden toegepast in verschillende situaties, op verschillende tegenstanders met verschillende manieren van vechten. OOk is iedereen anders, dus zal het door iedereen uiteindelijk op zijn eigen manier worden toegepast.

FOCUS
20-10-2011, 18:08
Oh ja en LMAO! volgens mij is een van de redenen dat ze niet goed worden, omdat ze liever over lullen dan dat ze gaan trainen :lol:


hmmmm:blush:

:fp:

:whistling: ik ga ff trainen dan maar ;)

Silat
20-10-2011, 23:11
Sorry Briant, als Judo dat niet is is JJ dat ook niet.
Moet ik helemaal gaan uitleggen wat ik bedoel met het verschil tussen trad. MA en Modern Combat?

Vind jij Judo modern combat?. Ik doelde op Kickboxen en MMA.
En traditionele vechtsporten o.a. ongeveer alle Budo sporten, Kung Fu, Silat, Escrima etc.

En het gaat ook niet om welke stijl completer of beter is, maar de fysieke gesteldheid van de mens tegenwoordig.
Over het algemeen wordt er vrij weinig tijd besteed aan echte fysieke training.
Meteen handschoenen en scheenbeschermers aan en je bent een atleet en je kan knokken.

Pansier
20-10-2011, 23:20
Ik ben van mening dat tegenwoordige martial arts zo hun voor- en nadelen hebben. Het voordeel is dat mensen slimmer worden en beter nadenken over hun technieken. Zo ben ik van mening dat sommige technieken uit het muayboran vrij weinig effect hebben op de tegenwoordige tijd van vechtstijlen. Het nadeel is echter van de tegenwoordige martial arts is dat er regels in wedstrijdverband aan verbonden zijn. Je leert niet meer om alles te gebruiken. (Trappen naar het kruis, ogen prikken, etc.)

Het mooiste vind ik de oude martial arts, omdat hier een verhaal in zit. Kickboksen (verbeter me als ik het fout heb) heeft geen diep achtergrondsverhaal, wat muayboran/muaythai wel heeft. Zo vind ik het bijvoorbeeld een mooi ritueel om over de touwen heen te stappen i.p.v. ertussendoor.

gimgamgommetje
21-10-2011, 01:11
Een van de dingen waar ik als trainer weleens moeite mee heb is dat ik verschrikkelijk veel passie heb voor de sport, en sommige leden het er gewoon als hobby bij doen. Het is weleens moeilijk om het dan los te laten. Je wilt zo graag dat iedereen alles perfect doet en ook alles er voor over heeft.
Iedereen heeft nou eenmaal andere interesses en passies, en ook andere redenen om aan je lessen deel te nemen.
Als mensen gewoon op een leuke manier wat pondjes kwijt willen raken en verder niks, zal het ze een worst zijn of ze hun voet goed neerzetten na een trap oid. Als trainer is het dus zaak dat je goed inspeelt op de behoeftes/ interesses van je leerlingen voor zover dat binnen je training past. Iedereen vult dat uiteraard voor zichzelf in. Ik merk voor mezelf dat ik daar wel moeite mee heb omdat je wilt dat alles zo effectief en efficiënt mogelijk is.

Ik vind trouwens wel dat de meeste mensen erg leergierig zijn en merk uit vragen vaak ook dat ze eea aan achtergrond info hebben opgezocht over de sport of zelfverdediging in het algemeen.

Ik vraag me af of het echt anders was toen ik begon met boksen. Dat zal in '93 of '94 geweest zijn. Ik denk dat het in mijn beleving niet veel scheelde met nu. Wellicht dat een hoop mensen nog een stuk verder terug kunnen kijken....

Briant
21-10-2011, 15:42
Sorry Briant, als Judo dat niet is is JJ dat ook niet.
Moet ik helemaal gaan uitleggen wat ik bedoel met het verschil tussen trad. MA en Modern Combat?

Vind jij Judo modern combat?. Ik doelde op Kickboxen en MMA.

Er zit nogal een gebied tussen die twee termen die je gebruikt. Judo heeft nogal wat veranderingen veroorzaakt. Er kwam minder nadruk op Kata te liggen en meer op randori (sparren), ook het hele gradatie systeem is hervormd door Judo.

Hervorming is het tegenovergestelde van traditie... dus om Judo een traditionele MA te noemen, lijkt me niet correct.

Briant
21-10-2011, 15:52
Een van de dingen waar ik als trainer weleens moeite mee heb is dat ik verschrikkelijk veel passie heb voor de sport, en sommige leden het er gewoon als hobby bij doen. Het is weleens moeilijk om het dan los te laten. Je wilt zo graag dat iedereen alles perfect doet en ook alles er voor over heeft.
Iedereen heeft nou eenmaal andere interesses en passies, en ook andere redenen om aan je lessen deel te nemen.
Als mensen gewoon op een leuke manier wat pondjes kwijt willen raken en verder niks, zal het ze een worst zijn of ze hun voet goed neerzetten na een trap oid. Als trainer is het dus zaak dat je goed inspeelt op de behoeftes/ interesses van je leerlingen voor zover dat binnen je training past. Iedereen vult dat uiteraard voor zichzelf in. Ik merk voor mezelf dat ik daar wel moeite mee heb omdat je wilt dat alles zo effectief en efficiënt mogelijk is.

Bij grappling merk ik dat dat toch anders ligt. Er zijn voldoende jongens die geen wedstrijden willen doen, maar toch willen ze graag technieken leren. Ik merk dat het eerder andersom is. Dat mensen graag veel tijd besteden aan de techniekjes en het conditie en sparren liever over laten aan de jongens met wedstrijdervaring of ambitie. Zo is iedereen anders en een van mijn rollen als trainer is toch om te kijken of ik de grenzen kan verleggen per persoon.

Ook zijn de tijden verandert. Met de komst van youtube en wat nog meer is het heel makkelijk om nieuwe techniekjes te zien en te gaan gebruiken. Als trainer moet je daar wel een veilig platform voor creeeren en je vooral richten op de basis. Je moet niet de youtube technieken willen weren uit je lessen, het brengt juist een interessant perspectief en je krijgt zo persoonlijke ontwikkeling.

gimgamgommetje
21-10-2011, 22:21
tijdens de MMA/ grappling training merk je ook dat mensen vaak erg op de techniek gericht zijn en bij het sparren liever hetzij alleen grappling doen of gaan kijken vanaf de kant. Ik moet zeggen dat die groep verder wel redelijk fanatiek is. MMA is bij ons ook erg BJJ gericht omdat ze vooral les van Sebastiaan Mook krijgen.

Voor sporten als boksen en MMA heb ik geen moeite met youtube, maar we zijn wel redelijk kritisch. Als het werkt voor Rampage wil dat nog niet zeggen dat we de bodyslam als vast ritueel in de les gaan voeren tegen de triangle . Binnen MMA kun je wel veel uitproberen wat je elders tegenkomt aan drills en technieken. Dat is ook wel de charme van zo'n open systeem. Zelf kijk ik ook vaak op youtube hoe andere trainers bepaalde technieken doen en uitleggen.
Ik krijg soms vragen van nieuwe leden om de gogo plata etc voor te doen... gelukkig kan ik al dat soort vragen doorverwijzen ;)

Krav maga is vooral in de lagere levels erg strak qua technieken, curriculum en manier van lesgeven. Op internet kom je zoveel B.S. tegen dat het niet bevorderlijk werkt als ze dat na gaan doen. Daar moet ik nogal eens corrigeren als ze iets leuks hebben gevonden.

FOCUS
22-10-2011, 10:21
begrijp ik het goed, zijn jullie van mening dat technieken geleerd kunnen worden door ernaar te kijken?

Silat
22-10-2011, 11:21
You got point Briant! Judo is inderdaad veranderd.
Ik heb het ook losgelaten in 1990 en verder de gedachte van Jigoro Kano vastgehouden.

FOCUC, in mijn blessure tijden ver voor YouTube keek ik de eerste UFC's en Pride.
Daar heb ik veel van geleerd. Toen ik eenmaal MMA ging doen had ik daar veel aan.
Kijken en doen zijn 2 verschillende dingen maar visualisatie is een mooie tool.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje jaloers ben op de betere gyms waar serieuze mensen komen.
Bij mij zie ik ze nl niet in de gewone sportschool.
Dat is eigenlijk een beetje de issue van mijn verhaal.

Mijn passie is niet te vergelijken met hun interessen.

gimgamgommetje
22-10-2011, 11:59
@ focus, ja dat kan. Je kunt er een hoop leren en ideeen opdoen. Het is gewoon de realiteit dat studenten dat doen.
Zelf leer ik geen nieuwe technieken op youtube etc maar vind het wel interessant om te zien hoe bepaalde toptrainers dingen uitleggen en bepaalde technieken opgezet worden in wedstrijden.

FOCUS
22-10-2011, 13:30
@Silat,
wij -mijn maten en ik- trainen strikt op de wijze waarop onze leraar het systeem uitdraagt;
veel tijd wordt aan basis besteed en je leert pas nieuwe dingen als je er klaar voor bent.
Een groot voordeel is dat datgene wat je traint, je ook echt kunt gebruiken, maar het grote nadeel is dat er maar weinig mensen zijn die het volhouden.
Gevolg, we zijn een heel klein clubje en eigenlijk met te weinig om echt lekker te kunnen trainen....

Bromios
22-10-2011, 13:46
Traditionele martial arts is een vrouw met je knuppel op haar kop slaan en haar de grot inslepen... De rest is later gekomen en dus nieuwerwets.
In mijn optiek vallen judo en jj gewoon onder traditioneel (in ieder geval volgens de topicstarter zijn definitie)

Volgens mij heeft de beleving gewoon met de groep te maken. Toen ik nog jong was en fanatiek had ik er alles voor over en de mensen waar ik mee omging ook. Daarom ontging het mij volledig dat er ook groepen waren die niet zo fanatiek waren.

Nu ben ik blij dat die groepen er ook zijn want ik moet de volgende dag weer gewoon aan het werk want de hypotheek moet betaald worden, mijn kinderen moeten voetballen, ouderavond etc.