PDA

View Full Version : Wil mijn gulden terug en af van 1 Europa



Sjaak
11-11-2011, 11:57
Opzouten met Europa en dat corrupte Brussel. Wil mijn gulden terug, heb genoeg van die bodemloze put die Europa heet ........ laten we onze verliezen nemen en er zo snel mogelijk uitstappen want dit is een doorlopende weg !!

Heb zo genoeg van al die bangmakerij dat als Griekenland omvalt heel Europa mee gaat.

Nu pleurt Italie dus weer om en wij maar extra bezuinigen en betalen en waarvoor ........ ??? Eerst Ierland, toen de Grieken en nu weer Italie ??

Alleen Italie is een veel groter probleem dan Ierland, Griekenland en Portugal bij elkaar want het is de 3e economie van Europa.

En dat komt dan deze week naar buiten ? Zou die schuld van 850 miljard die Italie heeft van de week zijn gemaakt of weten onze politice en bankiers dit al jaren ? Vul zelf maar in ! Wie houdt wie nu voor de gek ? En Nederland maar betalen voor dat noodfonds en waarom ?? Om landen en de banken te redden, wie redt de gewone man hier in Nederland als die zijn hypotheek niet meer kan betalen ..... precies !!!

ijsbier
11-11-2011, 12:22
Dat het vroeger eventjes goed heeft gewerkt wil niet zeggen dat het in de toekomst ook zal gaan werken; we zullen ons moeten verenigen om nog tegen opkomende supermachten als China en India op te kunnen. Bovendien hebben we ook heel veel voordeel aan de euro gehad, denk eens aan hoeveel het vroeger kostte om naar andere euro landen te exporteren/importeren.

Anderson
11-11-2011, 12:41
Zo geweldig gaat het niet met de landen die hun eigen munt hebben. Alleen met Noorwegen gaat het goed als munt: Zweden, Engeland en IJsland zijn flink gedaald in hun munt.

remco pardoel
11-11-2011, 12:43
Weg met de Euro, we willen de Gulden terug! | Hoe denkt Nederland daar over? » NetStem.nl (http://www.netstem.nl/financieel/212/weg-met-de-euro-we-willen-de-gulden-terug.html)

Stemmen!!

ArjanV
11-11-2011, 12:44
Heel die euro is een grote farce!

Het argument van "erbij moeten horen" en "wapenen tegen opkomende supermachten is ook onzin...de economieen van Groot Britanie en Zwitserland (beiden geen euro) is de laatste jaren absoluut niet achtergebleven bij economieen van landen die wel aan die euro flauwekul meedoen...integendeel zelfs! De gulden terug,zal dan wel de D mark worden overgens,of nog beter en daar schijnt al over gesproken te worden een soort Noord Europese Euro.
Een Euro voor landen als Duitsland,Frankrijk,Nederland,Belgie,Scandinavie en eventueel Engeland...

Cave
11-11-2011, 12:50
En het vervangen van de Euro door de Gulden gaat ons hoeveel kosten?

Het gaat hier er niet om dat alléén Griekenland omvalt, het gaat erom dat áls Griekenland en Italië niet door de EU overeind gehouden worden de internationale investeerders van de staatsschuld van de EU-landen geen vertrouwen meer zullen hebben in de betalingsdiscipline van andere 'zwakke' EU-leden. Als dit vertrouwen wegvalt wordt het onmogelijk om de staatsschulden van deze landen te financieren. Als dit gebeurt gaan deze landen technisch gezien failliet. Een faillissement van een land zal de betreffende regering dwingen om veel verder te snijden in de uitgaven - sociale stelsel wordt als eerste weggesneden, duizenden ambtenaren moeten worden ontslagen, belastingen gaan omhoog en om de Euro niet nog verder omlaag te trekken zullen deze landen uit de monetaire unie van de EU moeten stappen. Dit betekent een zeer kostbare operatie want er moet een nieuwe munteenheid worden ingevoerd én dan heeft dit land nog steeds niets verdiend, want de staatsschuld zal toch moeten worden betaald, de overheid moet taken uitvoeren, er moet beleid worden gemaakt én de economie moet groeien. Allemaal zaken die geld kosten. Als je geen geld hebt wordt dat erg lastig.

Dat er nu door de Nederlandse burger wordt betaald voor het wanbeleid van andere Europese regeringen én voor de risico's die de bankensector heeft genomen door veel geld te steken in fundamenteel zwakke economieën is erg treurig. Tegelijkertijd heeft Nederland zeer veel geprofiteerd van alle Europese integratie door een zeer sterk toegenomen export naar nieuwe EU-lidstaten, van de voordelen die het niet hebben van wisselkoersen binnen de monetaire unie biedt en van een sterke eenheidsmunt die inflatie beteugelt.


Om even inzichtelijk te maken hoeveel we verkopen aan onze 'zwakke broeders':

Exportcijfers NL over 2009:

'Zwakke landen':
Italië: 16 miljard
Griekenland: 2,5 miljard
Ierland: 2,5 miljard
België: 34,6 miljard
Portugal: 2,4 miljard

Totaal: 58 miljard
Totale Nederlandse export 2009: 309 miljard

Maakt dus een 58/309*100= 18,8% de totale export van Nederland in 2009

Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/nieuws/default.htm en http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/cijfers/extra/2008-animatie.htm.

Wat mij betreft is de hele situatie in de EU als volgt: ik woon in een hoekhuis en het hoekhuis (Griekenland/Italië) aan de andere kant van het rijtje staat in de brand. De kinderen van het gezin (de Grieken/Italianen) hangen schreeuwend uit het raam terwijl de ouders (de regeringen van Griekenland en Italië) al buiten op straat staan en dronken zijn. Nu kan ik twee dingen doen:

1. Ik scheld de ouders de tyfus, wens hun kinderen veel succes en ga weer naar bed in de verwachting dat het vuur vast niet overslaat naar de andere woningen en ik morgen nog een dak boven m'n hoofd heb.

2. Ik ben pissig op mijn buren - stelletje dronken klootzakken - maar die kinderen hoeven daar de dupe niet van te worden. Samen met de andere buren ga ik dus helpen met blussen, probeer ik de kinderen te redden en er voor te zorgen dat het vuur niet naar de andere huizen overslaat. De volgende dagen ben ik nog steeds boos op mijn buren maar de andere buren en ik hebben nog wel een dak boven ons hoofd én de kinderen van de buren zijn nog in leven.

Optie 2 lijkt mij de beste. Ik bepaal liever zelf of het vuur mijn huis bereikt dan dat ik ga slapen met het idee dat het vast niet zo ver zal komen.

TOON
11-11-2011, 12:51
als we terug gaan naar de gulden krijgen we pas echt stront aan de knikkert

Sjaak
11-11-2011, 12:58
Ik ga voor optie 3, ik red de kinderen en laat hun huis gecontroleerd uitbranden !!

ijsbier
11-11-2011, 13:06
Ik ga voor optie 3, ik red de kinderen en laat hun huis gecontroleerd uitbranden !!

hoe zie je dat dan?

Cave
11-11-2011, 13:14
Heel die euro is een grote farce!

Het argument van "erbij moeten horen" en "wapenen tegen opkomende supermachten is ook onzin...de economieen van Groot Britanie en Zwitserland (beiden geen euro) is de laatste jaren absoluut niet achtergebleven bij economieen van landen die wel aan die euro flauwekul meedoen...integendeel zelfs! De gulden terug,zal dan wel de D mark worden overgens,of nog beter en daar schijnt al over gesproken te worden een soort Noord Europese Euro.
Een Euro voor landen als Duitsland,Frankrijk,Nederland,Belgie,Scandinavie en eventueel Engeland...

1. Zwitserland is één van de weinige kleine landen in de wereld dat economisch sterk is zónder in het bezit te zijn van grote hoeveelheden aardolie, -gas of andere dure grondstoffen. Zwitserland heeft een kleine bevolking, heeft een grote bancaire sector - waar enorme klappen zijn gevallen de afgelopen paar jaren, kijk maar naar UBS (de grootste bank van Zwitserland) - en een zeer sterke chemische en farmaceutische industrie. Maar ook in Zwitserland is het niet leuk geweest sinds 2008: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sz.html.

2. Groot-Brittannië heeft z'n positie in de wereldhandel vooral te danken aan het feit dat het de Pond heeft laten devalueren ten opzichte van de Euro en de Dollar. Als de Engelsen geen eigen munt hadden zou het een stuk slechter gaan in Engeland. Het devalueren van een munt ten opzichte van andere munten is overigens altijd een zeer korte termijn oplossing: je verpest je relatie met andere regeringen - nooit handig - en andere landen gaan dat spelletje meespelen: je raakt je voordeel weer kwijt en hebt nu een lagere opbrengst uit je export --> economische krimp --> burgers niet blij.

3. Zonder een gemeenschappelijke munt én een gemeenschappelijk monetair beleid worden de EU-lidstaten gewoon gepiepeld door landen als India en China. Het adagium is niet voor niets: "Divide and conquer".

Cave
11-11-2011, 13:16
Ik ga voor optie 3, ik red de kinderen en laat hun huis gecontroleerd uitbranden !!

En waar gaan de kinderen dan wonen? Neem jij ze in huis en betaal je de rekeningen tot ze 18 zijn?

Tony
11-11-2011, 13:17
Ik stem voor een EU 2.0

Enkel Scandinavie, GB, Nederland, Duitsland, Belgie, Luxemburg, Oostenrijk etc... met een gezamenlijke munt.. Denk dat je dan een hele sterke economische basis hebt.

(toch durf ik te wedden dat zoiets in werkelijkheid natuurlijk heel anders in elkaar steekt )

Cave
11-11-2011, 13:56
Ik stem voor een EU 2.0

Enkel Scandinavie, GB, Nederland, Duitsland, Belgie, Luxemburg, Oostenrijk etc... met een gezamenlijke munt.. Denk dat je dan een hele sterke economische basis hebt.

(toch durf ik te wedden dat zoiets in werkelijkheid natuurlijk heel anders in elkaar steekt )

Tja, die vervelende werkelijkheid hè? Gooit altijd roet in het eten...

cholitzu
11-11-2011, 13:58
Ik ga voor optie 3, ik red de kinderen en laat hun huis gecontroleerd uitbranden !!

zo ken ik er nog meer natuurlijk, optie 4 , sprinkler instalatie, en rook melders, beter voorkomen dan genezen.

Ik wil de dukaat terug, dat waren pas tijden.

Sjaak
11-11-2011, 14:00
En waar gaan de kinderen dan wonen? Neem jij ze in huis en betaal je de rekeningen tot ze 18 zijn?

Nee de ouders huren een tent en gaan verantwoordelijk worden en hard werken tot ze weer geld hebben om op eigen benen te staan. Dat je onverantwoordelijk ben ontslaat je nog niet van je ouderschap en dat je zelf voor je kinderen moet zorgen.

Sjaak
11-11-2011, 14:02
Ik stem voor een EU 2.0

Enkel Scandinavie, GB, Nederland, Duitsland, Belgie, Luxemburg, Oostenrijk etc... met een gezamenlijke munt.. Denk dat je dan een hele sterke economische basis hebt.



Ja als we niet terug gaan naar de Gulden dan kies ik voor deze optie, maar zoals het nu gaat ................... echt niet !!

The Company
11-11-2011, 14:02
Nederland is een kleine open economie we maken eigenlijk niks. Een gezamenlijke munt is het beste voor de export en dus voor Nederland. Als 99% van de economen zegt dat terug naar de gulden geen optie is omdat dat teveel geld kost en slecht is voor de groei dan moet het wel zo zijn.

Snap niet dat mensen die er 0.0 verstand van hebben zeggen dat de gulden terug moet komen omdat vroeger alles beter zou zijn.

Sjaak
11-11-2011, 14:04
Maar al die voorstanders en geweldige economen met visie geven geen antwoord op mijn vraag :

Waarom wel landen en de banken redden als ze omvallen met vele miljarden maar niet de gewone man hier in Nederland als die zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Wie geeft antwoord ...... ???

The Company
11-11-2011, 14:07
Maar al die voorstanders en geweldige economen met visie geven geen antwoord op mijn vraag :

Waarom wel landen en de banken redden als ze omvallen met vele miljarden maar niet de gewone man hier in Nederland als die zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Wie geeft antwoord ...... ???

Omdat als we de banken en landen niet redden heel het economische systeem instort. Daardoor komt er geen geld meer uit de pinautomaat, is geld niks meer waard, moeten we terug naar ruilhandel en zitten we 50 jaar terug in de tijd met ons BBP.

Ik studeer economie btw.

cholitzu
11-11-2011, 14:08
Maar al die voorstanders en geweldige economen met visie geven geen antwoord op mijn vraag :

Waarom wel landen en de banken redden als ze omvallen met vele miljarden maar niet de gewone man hier in Nederland als die zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Wie geeft antwoord ...... ???

Omdat een hypotheek bij de supermarkt kan worden afgesloten. Daar hebben banken niets mee te maken.

Bromios
11-11-2011, 14:14
En het vervangen van de Euro door de Gulden gaat ons hoeveel kosten?

Het gaat hier er niet om dat alléén Griekenland omvalt, het gaat erom dat áls Griekenland en Italië niet door de EU overeind gehouden worden de internationale investeerders van de staatsschuld van de EU-landen geen vertrouwen meer zullen hebben in de betalingsdiscipline van andere 'zwakke' EU-leden. Als dit vertrouwen wegvalt wordt het onmogelijk om de staatsschulden van deze landen te financieren. Als dit gebeurt gaan deze landen technisch gezien failliet. Een faillissement van een land zal de betreffende regering dwingen om veel verder te snijden in de uitgaven - sociale stelsel wordt als eerste weggesneden, duizenden ambtenaren moeten worden ontslagen, belastingen gaan omhoog en om de Euro niet nog verder omlaag te trekken zullen deze landen uit de monetaire unie van de EU moeten stappen. Dit betekent een zeer kostbare operatie want er moet een nieuwe munteenheid worden ingevoerd én dan heeft dit land nog steeds niets verdiend, want de staatsschuld zal toch moeten worden betaald, de overheid moet taken uitvoeren, er moet beleid worden gemaakt én de economie moet groeien. Allemaal zaken die geld kosten. Als je geen geld hebt wordt dat erg lastig.

Dat er nu door de Nederlandse burger wordt betaald voor het wanbeleid van andere Europese regeringen én voor de risico's die de bankensector heeft genomen door veel geld te steken in fundamenteel zwakke economieën is erg treurig. Tegelijkertijd heeft Nederland zeer veel geprofiteerd van alle Europese integratie door een zeer sterk toegenomen export naar nieuwe EU-lidstaten, van de voordelen die het niet hebben van wisselkoersen binnen de monetaire unie biedt en van een sterke eenheidsmunt die inflatie beteugelt.


Om even inzichtelijk te maken hoeveel we verkopen aan onze 'zwakke broeders':

Exportcijfers NL over 2009:

'Zwakke landen':
Italië: 16 miljard
Griekenland: 2,5 miljard
Ierland: 2,5 miljard
België: 34,6 miljard
Portugal: 2,4 miljard

Totaal: 58 miljard
Totale Nederlandse export 2009: 309 miljard

Maakt dus een 58/309*100= 18,8% de totale export van Nederland in 2009

Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/nieuws/default.htm en http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/cijfers/extra/2008-animatie.htm.

Wat mij betreft is de hele situatie in de EU als volgt: ik woon in een hoekhuis en het hoekhuis (Griekenland/Italië) aan de andere kant van het rijtje staat in de brand. De kinderen van het gezin (de Grieken/Italianen) hangen schreeuwend uit het raam terwijl de ouders (de regeringen van Griekenland en Italië) al buiten op straat staan en dronken zijn. Nu kan ik twee dingen doen:

1. Ik scheld de ouders de tyfus, wens hun kinderen veel succes en ga weer naar bed in de verwachting dat het vuur vast niet overslaat naar de andere woningen en ik morgen nog een dak boven m'n hoofd heb.

2. Ik ben pissig op mijn buren - stelletje dronken klootzakken - maar die kinderen hoeven daar de dupe niet van te worden. Samen met de andere buren ga ik dus helpen met blussen, probeer ik de kinderen te redden en er voor te zorgen dat het vuur niet naar de andere huizen overslaat. De volgende dagen ben ik nog steeds boos op mijn buren maar de andere buren en ik hebben nog wel een dak boven ons hoofd én de kinderen van de buren zijn nog in leven.

Optie 2 lijkt mij de beste. Ik bepaal liever zelf of het vuur mijn huis bereikt dan dat ik ga slapen met het idee dat het vast niet zo ver zal komen.
sterk voorbeeld.

You must spread some Reputation around before giving it to Cave again.

Italian*Berlusconi*
11-11-2011, 14:19
En het vervangen van de Euro door de Gulden gaat ons hoeveel kosten?

Het gaat hier er niet om dat alléén Griekenland omvalt, het gaat erom dat áls Griekenland en Italië niet door de EU overeind gehouden worden de internationale investeerders van de staatsschuld van de EU-landen geen vertrouwen meer zullen hebben in de betalingsdiscipline van andere 'zwakke' EU-leden. Als dit vertrouwen wegvalt wordt het onmogelijk om de staatsschulden van deze landen te financieren. Als dit gebeurt gaan deze landen technisch gezien failliet. Een faillissement van een land zal de betreffende regering dwingen om veel verder te snijden in de uitgaven - sociale stelsel wordt als eerste weggesneden, duizenden ambtenaren moeten worden ontslagen, belastingen gaan omhoog en om de Euro niet nog verder omlaag te trekken zullen deze landen uit de monetaire unie van de EU moeten stappen. Dit betekent een zeer kostbare operatie want er moet een nieuwe munteenheid worden ingevoerd én dan heeft dit land nog steeds niets verdiend, want de staatsschuld zal toch moeten worden betaald, de overheid moet taken uitvoeren, er moet beleid worden gemaakt én de economie moet groeien. Allemaal zaken die geld kosten. Als je geen geld hebt wordt dat erg lastig.

Dat er nu door de Nederlandse burger wordt betaald voor het wanbeleid van andere Europese regeringen én voor de risico's die de bankensector heeft genomen door veel geld te steken in fundamenteel zwakke economieën is erg treurig. Tegelijkertijd heeft Nederland zeer veel geprofiteerd van alle Europese integratie door een zeer sterk toegenomen export naar nieuwe EU-lidstaten, van de voordelen die het niet hebben van wisselkoersen binnen de monetaire unie biedt en van een sterke eenheidsmunt die inflatie beteugelt.


Om even inzichtelijk te maken hoeveel we verkopen aan onze 'zwakke broeders':

Exportcijfers NL over 2009:

'Zwakke landen':
Italië: 16 miljard
Griekenland: 2,5 miljard
Ierland: 2,5 miljard
België: 34,6 miljard
Portugal: 2,4 miljard

Totaal: 58 miljard
Totale Nederlandse export 2009: 309 miljard

Maakt dus een 58/309*100= 18,8% de totale export van Nederland in 2009

Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/nieuws/default.htm en http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internationale-handel/cijfers/extra/2008-animatie.htm.

Wat mij betreft is de hele situatie in de EU als volgt: ik woon in een hoekhuis en het hoekhuis (Griekenland/Italië) aan de andere kant van het rijtje staat in de brand. De kinderen van het gezin (de Grieken/Italianen) hangen schreeuwend uit het raam terwijl de ouders (de regeringen van Griekenland en Italië) al buiten op straat staan en dronken zijn. Nu kan ik twee dingen doen:

1. Ik scheld de ouders de tyfus, wens hun kinderen veel succes en ga weer naar bed in de verwachting dat het vuur vast niet overslaat naar de andere woningen en ik morgen nog een dak boven m'n hoofd heb.

2. Ik ben pissig op mijn buren - stelletje dronken klootzakken - maar die kinderen hoeven daar de dupe niet van te worden. Samen met de andere buren ga ik dus helpen met blussen, probeer ik de kinderen te redden en er voor te zorgen dat het vuur niet naar de andere huizen overslaat. De volgende dagen ben ik nog steeds boos op mijn buren maar de andere buren en ik hebben nog wel een dak boven ons hoofd én de kinderen van de buren zijn nog in leven.

Optie 2 lijkt mij de beste. Ik bepaal liever zelf of het vuur mijn huis bereikt dan dat ik ga slapen met het idee dat het vast niet zo ver zal komen.

Maak het nu niet te ingewikkeld voor sommige.... ;) maar heel goed voorbeeld!

Richelieu
11-11-2011, 14:29
Nee de ouders huren een tent en gaan verantwoordelijk worden en hard werken tot ze weer geld hebben om op eigen benen te staan. Dat je onverantwoordelijk ben ontslaat je nog niet van je ouderschap en dat je zelf voor je kinderen moet zorgen.

Dat is dus optie 3 Sjaak????

Facade
11-11-2011, 14:35
Maar al die voorstanders en geweldige economen met visie geven geen antwoord op mijn vraag :

Waarom wel landen en de banken redden als ze omvallen met vele miljarden maar niet de gewone man hier in Nederland als die zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Wie geeft antwoord ...... ???

Misschien moeten mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen eens bij zichzelf te rade gaan. De economische crisis is vier jaar geleden mede ontstaan doordat mensen in de VS massaal niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en dat banken daardoor in de problemen kwamen. Het is niet de enige oorzaak natuurlijk, maar het is altijd makkelijk met het vingertje te wijzen naar de o zo kwade banken en overheden.

Ik heb geen tijd om hier uitgebreider op in te gaan, maar het is duidelijk dat er een richting moet worden gekozen: wel Europa of geen Europa, niet de tussenweg die we nu hebben. Gaan we helemaal voor de EU dan zullen landen bevoegdheden op financieel vlak moeten afstaan. Houden we ermee op dan zal dat ook grote implicaties hebben.

Ik denk dat puur rationeel het verstandig is dat EU een front vormt, maar gezien de grote culturele verschillen acht ik het onhaalbaar. Daarnaast is de EU te groot naar mijn mening. Door overstretch is het vrijwel onbestuurbaar geworden.
Maargoed een kleinere EU is aantrekkelijk, maar stel je voor wat dat met de onderlinge verhoudingen doet. Een van de redenen dat de EU is opgericht is om onderlinge oorlog te voorkomen. Het is een ongelooflijk complex onderwerp en ik vind de openingspost dan ook weer veel te kort door de bocht. reps naar cave overigens.

Kemal
11-11-2011, 14:36
al die opties wuahaha

Pansier
11-11-2011, 15:12
omg... waar klagen jullie om? Kunnen jullie je sigaretten of andere nutteloze producten niet meer betalen?

Bromios
11-11-2011, 15:23
omg... waar klagen jullie om? Kunnen jullie je sigaretten of andere nutteloze producten niet meer betalen?

Ik heb een huis, dus een hypotheek, kinderen die geld kosten, ouders die van een pensioen moeten rondkomen.
Dus voor mij heeft het meer gevolgen als jouw studiefinanciering en je kost en inwoning thuis.

Facade
11-11-2011, 15:24
omg... waar klagen jullie om? Kunnen jullie je sigaretten of andere nutteloze producten niet meer betalen?

http://whiskeyandcarkeys.org/wp-content/uploads/2010/07/obvious-troll-wedding.jpg

Pansier
11-11-2011, 15:35
Ik heb een huis, dus een hypotheek, kinderen die geld kosten, ouders die van een pensioen moeten rondkomen.
Dus voor mij heeft het meer gevolgen als jouw studiefinanciering en je kost en inwoning thuis.

In dit topic wordt net gedaan alsof we een 3e wereld land zijn... Natuurlijk kunnen we rijker worden, maar het geklaag van jullie zal toch niet ophouden... Nederland wil toch altijd beter.

blackadder
11-11-2011, 15:59
NL en Duitsland komen vanzelf nog wel in de problemen. Of ze sparen zich helemaal kapot wat het economische herstel zal belemmeren of ze zijn gedwongen zich dieper in de schulden te steken om de rest overeind te houden wat dan weer maatregelen vanuit Brussel zal opleveren. En omwille van de geloofwaardigheid zal men daaraan moeten voldoen. De Duitse economie zal wel sneller herstellen. Maar net als de laatste jaren zal dat vooral gedragen worden door de export. De thuissituatie zal er niet veel op vooruit gaan dankzij bezuinigingen. Tegelijkertijd zal dat waarschijnlijk weer inhouden dat het aantal zogenaamde mini-jobbers nog meer zal toenemen. Dat zijn mensen met een bijbaan en aanvullende uitkering. De situatie in NL zal niet veel anders zijn. Het zal nog heel wat slechter worden voordat het weer beter gaat. En ondertussen zal Brussel proberen nog meer macht naar zich toe te trekken. Zijn ze nu al mee bezig. Ze proberen de situatie te gebruiken om controle over de nationale begrotingen te krijgen.

The Company
11-11-2011, 16:00
NL en Duitsland komen vanzelf nog wel in de problemen. Of ze sparen zich helemaal kapot wat het economische herstel zal belemmeren of ze zijn gedwongen zich dieper in de schulden te steken om de rest overeind te houden wat dan weer maatregelen vanuit Brussel zal opleveren. En omwille van de geloofwaardigheid zal men daaraan moeten voldoen. De Duitse economie zal wel sneller herstellen. Maar net als de laatste jaren zal dat vooral gedragen worden door de export. De thuissituatie zal er niet veel op vooruit gaan dankzij bezuinigingen. Tegelijkertijd zal dat waarschijnlijk weer inhouden dat het aantal zogenaamde mini-jobbers nog meer zal toenemen. Dat zijn mensen met een bijbaan en aanvullende uitkering. De situatie in NL zal niet veel anders zijn. Het zal nog heel wat slechter worden voordat het weer beter gaat. En ondertussen zal Brussel proberen nog meer macht naar zich toe te trekken. Zijn ze nu al mee bezig. Ze proberen de situatie te gebruiken om controle over de nationale begrotingen te krijgen.

Dat lijkt mij vrij logisch omdat bijna alle overheden hun begroting niet op orde hebben.

blackadder
11-11-2011, 16:05
Dat lijkt mij vrij logisch omdat bijna alle overheden hun begroting niet op orde hebben.
Want de EU staat er bekend om dat ze zuinig en verantwoord met andermans geld omgaan. Helemaal afgezien dat dit zou verdere centralisatie van de EU en minder souvereiniteit voor de lidstaten inhoudt. En de burger uiteraard weer eens wordt gepasseerd.

Facade
11-11-2011, 16:05
Dat lijkt mij vrij logisch omdat bijna alle overheden hun begroting niet op orde hebben.

Daarnaast heeft de EU slagkracht nodig wil het ook maar iets kunnen oplossen. Nu is het zo dat bij wijze van Luxemburg als enige de besluitvorming kan tegenhouden, wat het vertrouwen in de EU als bestuursorgaan nog verder doet afnemen. Je zag het met dat achterlijke referendum van Papandreou. Hij kan gewoon op eigen houtje iets anders beslissen en er is bijna niks wat je er tegen kan doen. Uiteindelijk komt dat dan goed, maar de schade was al aangericht. Ik vraag me af of we deze discussie uberhaupt zouden hebben gehad als die vent z'n klep had gehouden.

Het vertrouwen in het politiek bestuur is dus heel belangrijk. België komt bijvoorbeeld niet alleen in de problemen omdat ze zoveel schulden hebben, maar vooral omdat het vertrouwen afneemt dat ze er wat aan kunnen doen doordat ze geen regering hebben. Bestuurskracht is dus heel belangrijk en dat is net wat de EU mist.

The Company
11-11-2011, 16:11
De Volkskrant en HP/De Tijd hebben allebei in een onderzoek geen enkele econoom kunnen vinden die voor een terugkeer naar de gulden is.

Onderzoeker Rens van Tilburg: 'Om als Nederland als enige uit de euro te stappen, staat gelijk aan economische zelfmoord.'

Universitair econoom Mark Sanders: 'Ik denk dat de terugkeer naar de gulden een stap terug is.'

Hoogleraar Harald Benink: 'Een nieuwe gulden zou enorm in waarde stijgen. Tegelijkertijd zou onze exportpositie moeilijker worden'.

Een econoom van De Nederlandse Bank zegt: 'Nederland is te klein om alleen te kunnen functioneren. Het is eigenlijk ondenkbaar dat wij uit de euro stappen en Duitsland niet.'

Petrosyan188
11-11-2011, 16:24
opdonderen met die gulden!! nu hoef ik gelukkig mijn geld niet te wisselen. overigens bullshit landen zonder euro zoals engeland etc. zijn er echt niet beter op geworden door hunt munt te houden deze economische crisis is een wereldcrisis en heeft niks met euro of gulden te maken. dat had geen donder uitgemaakt als we nu de gulden hadden!

Italian*Berlusconi*
11-11-2011, 16:35
doe mij maar de florijn... pff wat een simpele gedachten zitten er in dit topic haha.. ach ja, echte economen ;)

Marchant
11-11-2011, 16:49
opdonderen met die gulden!! nu hoef ik gelukkig mijn geld niet te wisselen. overigens bullshit landen zonder euro zoals engeland etc. zijn er echt niet beter op geworden door hunt munt te houden deze economische crisis is een wereldcrisis en heeft niks met euro of gulden te maken. dat had geen donder uitgemaakt als we nu de gulden hadden!


Zweden , Denemarken, Noorwegen doen het anders nog prima met hun munteenheid.
Zij zijn er in ieder geval niet slechter van geworden.
Dat de crisis niets met de euro of gulden te maken heeft daar geef ik je gelijk in.

@Italian

Ja de florijn dat waren pas tijden!
Lekker roven en plunderen op de zeeën! tropische eilanden bezetten en ondertussen rijk worden............
Waar blijft de tijd.............
http://1.bp.blogspot.com/-Qf89ZwcZxmw/TiRdXBmGeuI/AAAAAAAAAsQ/hA7b3EinM2c/s1600/demotivational_posters_the_good_old_days_Demotivat ionals-s450x548-125658.jpg

Anderson
11-11-2011, 16:54
Met Zweden en Denemarken gaat helemaal niet goed de munt is flink gezakt en de werkeloosheid is hoog voor Scandinavische begrippen.

Marchant
11-11-2011, 16:58
Met Zweden en Denemarken gaat helemaal niet goed de munt is flink gezakt en de werkeloosheid is hoog voor Scandinavische begrippen.

Zweden groeit dit jaar aanzienlijk harder dan EU

Door de wereldwijde economische crisis zag het exportgeoriënteerde Zweden in zowel 2008 als 2009 zijn bbp dalen. De uitvoer nam stevig af, terwijl ook de bedrijfsinvesteringen fors in volume daalden. De Scandinavische economie blijkt echter over een behoorlijke veerkracht te beschikken; de groei is inmiddels teruggekeerd. En hoe. Voor dit jaar verwacht de Zweedse Centrale Bank (de Riksbank) een bbp-groei van 4,1 procent, tegenover 1,4 procent voor de gehele EU.

bron.
Home | Agentschap NL (http://www.agentschapnl.nl/)

TOON
11-11-2011, 18:04
dit is echt een never ending story.....terug gaan naar de gulden, naar die goede oude tijd.....alle vooraanstaande economen zeggen dat het een enorme stap achteruit zou zijn en absoluut niet wenselijk is en dan wordt daar aan getwijfeld...het zijn geen politici he met een agenda, zoals de PVV die dit te pas en te onpas roept omdat ze weten dat veel mensen met weemoed terugdenken aan de gulden en de tijd dat alles nog beter was om maar weer lekker makkelijk te scoren....

Nederlanders behoren gemiddeld tot de gelukkigste mensen op deze aardkloot, scoren alles hoog tot zeer hoog in vergelijking met de rest van de wereld, werk, gezondheid, zorg, voorzieningen etc etc....op Denemarken na geven WIJ Nederlanders allerlei facetten van het leven de hoogste score....en toch vertalen we dit niet door naar het land Nederland als geheel of de politiek die toch voor zo'n leefklimaat zorgen en dus indirect ook Europa of de Euro....daar blijven we maar op kankeren....

en andere landen met een eigen munt nu in de vergelijking meenemen is onzin. Je weet niet waar die landen gestaan hadden waren ze WEL meegegaan met de euro en je weet niet hoe NL er voor had gestaan als we NIET meegegaan waren met de euro....we zijn samen in dit bootje gestapt en we moeten nu ook in mindere tijden het toch samen oplossen....

Biiyen
11-11-2011, 18:46
Ik woon in grensregio, niet aan 1 grens maar aan 2 grenzen, de euro is een zegen. De gulden terug is Calimero gedrag, Nederlandse bedrijven die zaken doen over de grens hebben zoveel financieel voordeel ervan. Zaken doen met elkaar zonder rekening te hoeven houden met dagelijkse wisselkoersen is extreem gunstig.

Je voorraad waarde is bv stabiel, je koopt iets in voor bv 1 euro en je verkoopt voor 1 euro 50 en je hoeft geen geld af te schrijven omdat in het ene land de valuta is gedaald en je feitelijk nog maar 1 euro 45 voor je podukt krijgt.

Mickey
13-11-2011, 11:38
Ik woon in grensregio, niet aan 1 grens maar aan 2 grenzen, de euro is een zegen. De gulden terug is Calimero gedrag, Nederlandse bedrijven die zaken doen over de grens hebben zoveel financieel voordeel ervan. Zaken doen met elkaar zonder rekening te hoeven houden met dagelijkse wisselkoersen is extreem gunstig.

Je voorraad waarde is bv stabiel, je koopt iets in voor bv 1 euro en je verkoopt voor 1 euro 50 en je hoeft geen geld af te schrijven omdat in het ene land de valuta is gedaald en je feitelijk nog maar 1 euro 45 voor je podukt krijgt.

We hebben dit dansje hier wel eerder gedanst. Als je voor de gulden terug bent, snap je er de kloten van. De economie globaliseert en het gaat om economy of scopes. Kortom: kostenvoordelen door schaalverbreding. Dit is nodig om te kunnen concurreren met de opkomende aziatische economie.

Daarnaast betekent de Euro uitvoeren het opnieuw invoeren van handelsbeperkingen en opheffing van het vrij verkeer van personen en goederen. Niet goed voor een exportland als Nederland.

Tot slot heeft Pansier voor een belangrijk deel gelijk. We hebben het in Nederland altijd over eerste wereld problemen. Dat gaat voorlopig ook niet veranderen. Kut voor je dat je minder luxe artikelen kunt kopen. Je hebt een dak boven je hoofd en je hebt eten. STFU, next!

Justinian
13-11-2011, 13:15
Daarnaast betekent de Euro uitvoeren het opnieuw invoeren van handelsbeperkingen en opheffing van het vrij verkeer van personen en goederen. Niet goed voor een exportland als Nederland.
Mijns inziens is dit geen automatisme; ook zonder Euro kun je prima vrij verkeer van personen en goederen hebben. Enige waar je tegenaan loopt is het probleem van de wisselkoersen.

Marchant
13-11-2011, 13:21
...we zijn samen in dit bootje gestapt en we moeten nu ook in mindere tijden het toch samen oplossen....

Serieus samen in dit bootje gestapt??
Ik weet dat andere landen referendums hebben gehad maar wij hier niet hoor!
Dat we nu bijna niet meer terug kunnen en samen een oplossing moeten zoeken oké,maar ga het niet laten lijken of de mensen hier een keuze in hebben gehad!

Richelieu
13-11-2011, 13:44
Serieus samen in dit bootje gestapt??
Ik weet dat andere landen referendums hebben gehad maar wij hier niet hoor!
Dat we nu bijna niet meer terug kunnen en samen een oplossing moeten zoeken oké,maar ga het niet laten lijken of de mensen hier een keuze in hebben gehad!

Sterk punt Marchant, wat was ook alweer de uitspraak van het Nederlandse volk op het laatste referendum aangaande een Europese aangelegenheid?......percies ;)

Facade
13-11-2011, 14:54
Wanneer heb je ergens een stem in dan? Zover ik weet leven we in een democratie, je stemt op een partij en je verdiept je toch even in de standpunten van die partij ook op EU gebied? Ik denk dat weinigen genoeg kennis hebben om hierover te oordelen en daarom lijkt mij een referendum over de Euro niet verstandig. Je ziet hier al dat iedereen het van een andere punt benadert en dat het gewoon heel ingewikkeld is allemaal.

Dat de huidige problemen niet door de euro veroorzaakt worden ben ik het overigens niet mee eens. De originele kredietcrisis is misschien in de VS ontstaan maar heeft verschillende vormen aangenomen. Eerst waren het de banken die omvielen, toen de reële economie die terugviel en nu juist de kredietwaardigheid van sommige overheden die ter discussie staat.

Het is naar mijn mening geen toeval dat de markten juist vertrouwen verliezen in de EURO landen terwijl landen als de VS en Japan ook torenhoge schulden hebben. Ik ben voor m'n studie een keer op bezoek geweest bij de ECB en nog een stel van die instellingen en daar werd ook verteld dat de huidige situatie half werk is. Wel een gezamenlijke munt maar niet de centralisatie van financiële bevoegdheden die daarbij horen. Daarom zijn er onvoldoende mogelijkheden om electorale belangen te omzeilen en hard in te grijpen, waar een soevereine staat als de VS dit wel kan.

De recessie die nu ontstaat, komt doordat alle overheden bezuinigen om de euro overeind te houden. Immers, als landen te hoge staatsschulden opbouwen, verliezen markten vertrouwen in deze landen en stijgen de rentes op de leningen. Voor je het weet zit je dan in hetzelfde schuitje als Griekenland, Italië, Spanje en Portugal. Er is dus wel degelijk een link tussen de euro en de huidige situatie. Maar om dan maar gewoon terug te gaan naar de gulden lijkt me veel te simpel.

TOON
13-11-2011, 17:05
Serieus samen in dit bootje gestapt??
Ik weet dat andere landen referendums hebben gehad maar wij hier niet hoor!
Dat we nu bijna niet meer terug kunnen en samen een oplossing moeten zoeken oké,maar ga het niet laten lijken of de mensen hier een keuze in hebben gehad!

mmm ik dacht altijd dat we in een democratie op volksvertegenwoordigers/partijen stemmen zodat ze beslissingen kunnen nemen namens het volk....
als jou mening met de minderheid overeenkomt krijg je niet je zin nee....
dus ik zou zeggen....stem op de PVV de volgende keer, wellicht krijgen ze genoeg stemmen om het een en ander tegen te werken...

Marchant
13-11-2011, 17:28
mmm ik dacht altijd dat we in een democratie op volksvertegenwoordigers/partijen stemmen zodat ze beslissingen kunnen nemen namens het volk....
als jou mening met de minderheid overeenkomt krijg je niet je zin nee....
dus ik zou zeggen....stem op de PVV de volgende keer, wellicht krijgen ze genoeg stemmen om het een en ander tegen te werken...

de minderheid Toon? serieus?? .
volgens mij was bijna 76 % tegen de invoering van de euro destijds
volgens mij is het zelfde percentage nu voor het uit 1 Europa stappen dus kom geen verhaaltjes vertellen.
en pvv was tijdens invoering van de euro nog niet eens opgericht
dus je opmerkingen slaan nog kant of wal...
Natuurlijk hebben wij hier een gekozen regering maar heben ze dat in landen als Denemarken, Engeland , Ierland niet dan?
want daar zijn wel referendums gehouden
zijn die nog democratischer???

TOON
13-11-2011, 18:47
om een lang verhaal kort te maken, we hebben de euro, kunnen de tijd niet terugdraaien en das maar goed ook, we hebben er met z'n allen van geprofiteerd en nu doet het ff pijn....deal with it!

blackadder
13-11-2011, 18:57
om een lang verhaal kort te maken, we hebben de euro, kunnen de tijd niet terugdraaien en das maar goed ook, we hebben er met z'n allen van geprofiteerd en nu doet het ff pijn....deal with it!
Uuh...hoe precies heb ik van de Euro geprofiteert?

Marchant
13-11-2011, 19:01
om een lang verhaal kort te maken, we hebben de euro, kunnen de tijd niet terugdraaien en das maar goed ook, we hebben er met z'n allen van geprofiteerd en nu doet het ff pijn....deal with it!

Haha ik hoef de gulden ook niet terug,
Ik reageer alleen op dat je argumenten nergens op slaan.
Maar idd toon hoe hebben we er van geprofiteerd?

TOON
13-11-2011, 20:06
nou....het scheelde het bedrijf waar ik destijds werkte iig tonnen aan koersresultaat wat niet afgedekt hoefde te worden, bankkosten etc etc
het bedrijfsleven heeft er iig enorm van geprofiteerd en dus wij ook indirect....structureel hele lage werkloosheid in NL....
en wat ik al eerder zei, qua leefklimaat is het nog steeds een paradijs op aarde, zelfs ondanks die verfoeide euro volgens een aantal van jullie

maar goed, je hoeft het van mij niet aan te nemen hoor, ik ben een absolute voorstander van een sterk europa met een sterke munt, deze crisis moeten we gewoon doorpakken en dan komen we er sterker uit, ben ik van overtuigd!

zal zo eens ff gaan zoeken op het net, heb laatst eens een keer op m'n werk een mooi stukje over de voordelen van de euro gelezen, van de rabobank volgens mij....

TOON
13-11-2011, 20:12
http://overons.rabobank.com/content/images/TB1118ast%20Zonder%20euro%20is%20de%20gulden%20gee n%20daalder%20waard_tcm64-143683.pdf

blackadder
13-11-2011, 21:14
Nou. Dat het bedrijfsleven ervan heeft geprofiteerd staat als een paal boven water. Ik zelf kan echter geen voordelen bedenken die ik van de Euro heb gehad. Voor alles meer moeten betalen omdat het bedrijfsleven even van een gulden prijs een euro prijs maakte zie ik niet als profijt voor mij. Ondanks alle beloftes dat dat niet zou gebeuren. Waar ik toen ook al niks van geloofde.

Facade
13-11-2011, 23:13
Als het bedrijfsleven (in de meest brede opvatting van het woord) van de euro profiteert kan het groeien. Hierdoor groeit onze economie ook weer. Door deze groei ontstaat er werkgelegenheid. Inwoners hebben werk nodig om geld te verdienen. Zo profiteer je dus van de euro...

blackadder
14-11-2011, 00:14
Als het bedrijfsleven (in de meest brede opvatting van het woord) van de euro profiteert kan het groeien. Hierdoor groeit onze economie ook weer. Door deze groei ontstaat er werkgelegenheid. Inwoners hebben werk nodig om geld te verdienen. Zo profiteer je dus van de euro...
Als de lonen nou net zo hard waren gestegen als de prijzen maar ja...

cholitzu
14-11-2011, 01:37
Als de lonen nou net zo hard waren gestegen als de prijzen maar ja...

x2. ik wil die gulden niet terug, maar kan niet zeggen dat het er in vergelijking beter op is geworden. daarnaast is de economie niet alleen afhankelijk van een muntsoort. denk dat we over een jaartje of 3/4 beter chinees dan engels als 2e taal moeten gaan leren.

Facade
14-11-2011, 11:27
Natuurlijk niet. Ik geef alleen maar aan dat wanneer het bedrijfsleven ergens van profiteert dat de Nederlandse burger daar dan ook indirect aan meeprofiteert. Als blijkbaar 'als een paal boven water staat' dat het bedrijfsleven van de euro profiteert dan moet je de daaruit volgende conclusie ook trekken.

blackadder
14-11-2011, 11:37
Het bedrijfsleven profiteert ook van loonmatigingen. Of dat echter nou zo profitabel is voor de burger...

Facade
14-11-2011, 11:43
Als loonmatigingen ertoe leiden dat bedrijven er niet voor kiezen om te verkassen naar lage loon landen als China, ja dan profiteert de burger daar zeker van. Een minder betaalde baan is nog altijd beter dan geen baan.

blackadder
14-11-2011, 11:50
Het verplaatsen van banen naar loge loon landen is nog zoiets waar bedrijven van profiteren.

Facade
14-11-2011, 11:55
Dat klopt, maar het gaat mij meer om het Nederlandse bedrijfsleven dat ook daadwerkelijk in Nederland gevestigd is waarvan jij aangeeft dat die duidelijk van de euro profiteren. Laten we niet elk mogelijk scenario proberen te vinden waarin de burger niet profiteert maar een bedrijf wel. Je punt is duidelijk en die van mij denk ik ook.

blackadder
14-11-2011, 12:06
Mijn punt is gewoon dat niet alles wat goed is voor bedrijven automatisch goed is voor de burger. En de euro mag dan wel goed zijn geweest voor bedrijven maar voor de burgers is het meer last dan lust geweest. Werkgelegenheid was er ook onder de gulden. En nu zitten we in een crisis die, als we de gulden hadden gehouden, waarschijnlijk minder was voor ons.
Ik snap ook wel dat nu terruggaan naar de gulden onhandig is. We zitten vast aan de euro for worse or even worser. En we zullen ermee ten onder gaan.

Facade
14-11-2011, 12:25
Ja dat begreep ik wel. Maar goed dan zal ik mijn punt ook maar verduidelijken.
Mijn punt is dat de burger niet alleen ergens van profiteert als de prijzen lager zijn in de supermarkt. Het is wel iets ingewikkelder dan dat. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de NEDERLANDSE economie profiteert van de euro. Als het NEDERLANDSE bedrijfsleven ergens van profiteert, betekent dit niet alleen wat voor 'de hoge heren' maar ook voor de werknemers en werkzoekenden. Het betekent dat je je baan waarschijnlijk kan houden en voor werkzoekenden dat er meer mogelijkheden zijn. Nu is niet in 100% van de mogelijke gevallen dat het Nederlandse bedrijfsleven profiteert dit ook het geval bij de burger, maar als we ons toespitsen op dit geval dan lijkt mij dat zeer zeker wel het geval. We hebben het immers niet over bedrijven die verkassen. We hebben het nu puur over bedrijven in Nederland die het beter doen mét de euro dan zonder.

Daarnaast weten we wat er is gebeurt nu we de euro hebben, maar is het onmogelijk na te gaan wat er zou zijn gebeurt als we de gulden nog hadden gehad, we zijn immers al bijna tien jaar verder. Zo wordt Engeland hier een paar keer genoemd, maar na Griekenland is Engeland het strengst aan het bezuinigen en dat is ook om de kredietwaardigheid te behouden terwijl zij nog steeds de Engelse pond hebben.

Sjaak
14-11-2011, 17:07
We hebben dit dansje hier wel eerder gedanst. Als je voor de gulden terug bent, snap je er de kloten van!

Geweldig dat al die getalenteerde economen een soort tunnelvisie ontwikkelen en niks anders meer roepen als de rest van de grijze muizen kudde economen "De euro is een zegen en het beste wat de economie in Europa is overkomen !!!! dus NOT !

Als al die economen het zo goed weten hoe het moet, hoe kan het dan dat er bakken met miljarden guldens naar landen toegaan met geweldige economen ? Hebben al die geweldig onderlegde economen niet gezien dat Griekenland verrot is tot op het bot, gewoon failliet is en niet meer te redden ??, dat nu Italie een schuldenlast heeft van 850 miljard en heel Europa naar de afgrond trekt en ook niet meer te redden is ?? (probleem is zeker van de laatste week of wellicht ietsie langer ........ ) Dat Ierland, Spanje, Belgie, Portugal de volgende zijn en wellicht ook Frankrijk ???

Als jullie "economen" het nu allemaal zo goed weten hoe het moet, hoe komen we nu dan aan dit financiele en economische debacle ??? gewoon blijven roepen dat de euro de oplossing is voor alles .............. nou geloof me misschien voor een paar bedrijven die er rijk van zijn geworden of een paar mensen aan de top maar de gewone man in Griekenland, Italie, Spanje, Ierland enz enz hebben bijna geen vreten meer op tafel en geen baan.

Bedankt voor het geweldige economische advies ..... gewoon doorgaan hoor !!!!!!!!!!!!!!!

Maar de wal gaat het schip keren en het is niet de vraag of het gaat gebeuren maar wanneer !!! We komen hier tzt wel op terug bij een volgend dansje !!!!!

Italian*Berlusconi*
14-11-2011, 17:34
lol @ tunnelvisie en grijze muizen kudde.. that goes both ways in deze discussie...

Bromios
14-11-2011, 17:40
Geweldig dat al die getalenteerde economen een soort tunnelvisie ontwikkelen en niks anders meer roepen als de rest van de grijze muizen kudde economen "De euro is een zegen en het beste wat de economie in Europa is overkomen !!!! dus NOT !

Als al die economen het zo goed weten hoe het moet, hoe kan het dan dat er bakken met miljarden guldens naar landen toegaan met geweldige economen ? Hebben al die geweldig onderlegde economen niet gezien dat Griekenland verrot is tot op het bot, gewoon failliet is en niet meer te redden ??, dat nu Italie een schuldenlast heeft van 850 miljard en heel Europa naar de afgrond trekt en ook niet meer te redden is ?? (probleem is zeker van de laatste week of wellicht ietsie langer ........ ) Dat Ierland, Spanje, Belgie, Portugal de volgende zijn en wellicht ook Frankrijk ???

Als jullie "economen" het nu allemaal zo goed weten hoe het moet, hoe komen we nu dan aan dit financiele en economische debacle ??? gewoon blijven roepen dat de euro de oplossing is voor alles .............. nou geloof me misschien voor een paar bedrijven die er rijk van zijn geworden of een paar mensen aan de top maar de gewone man in Griekenland, Italie, Spanje, Ierland enz enz hebben bijna geen vreten meer op tafel en geen baan.

Bedankt voor het geweldige economische advies ..... gewoon doorgaan hoor !!!!!!!!!!!!!!!

Maar de wal gaat het schip keren en het is niet de vraag of het gaat gebeuren maar wanneer !!! We komen hier tzt wel op terug bij een volgend dansje !!!!!

Denk je nou echt dat die grieken, fransen, italianen en weet ik wat meer wel te vreten hadden gehad zonder euro ?

Biiyen
14-11-2011, 18:40
Geweldig dat al die getalenteerde economen een soort tunnelvisie ontwikkelen en niks anders meer roepen als de rest van de grijze muizen kudde economen "De euro is een zegen en het beste wat de economie in Europa is overkomen !!!! dus NOT !

Als al die economen het zo goed weten hoe het moet, hoe kan het dan dat er bakken met miljarden guldens naar landen toegaan met geweldige economen ? Hebben al die geweldig onderlegde economen niet gezien dat Griekenland verrot is tot op het bot, gewoon failliet is en niet meer te redden ??, dat nu Italie een schuldenlast heeft van 850 miljard en heel Europa naar de afgrond trekt en ook niet meer te redden is ?? (probleem is zeker van de laatste week of wellicht ietsie langer ........ ) Dat Ierland, Spanje, Belgie, Portugal de volgende zijn en wellicht ook Frankrijk ???

Als jullie "economen" het nu allemaal zo goed weten hoe het moet, hoe komen we nu dan aan dit financiele en economische debacle ??? gewoon blijven roepen dat de euro de oplossing is voor alles .............. nou geloof me misschien voor een paar bedrijven die er rijk van zijn geworden of een paar mensen aan de top maar de gewone man in Griekenland, Italie, Spanje, Ierland enz enz hebben bijna geen vreten meer op tafel en geen baan.

Bedankt voor het geweldige economische advies ..... gewoon doorgaan hoor !!!!!!!!!!!!!!!

Maar de wal gaat het schip keren en het is niet de vraag of het gaat gebeuren maar wanneer !!! We komen hier tzt wel op terug bij een volgend dansje !!!!!


Je weet toch dat "de gulden" eigenlijk nooit een zelfstandige munt is geweest? Het heette misschien de gulden maar was direct gekoppeld aan de Deutsch Mark.

Voor 1 Duitse Mark kreeg je altijd 1,10 guldens en dat was altijd constant... dus zo zelfstandig was NL economie helemaal niet

Italian*Berlusconi*
14-11-2011, 18:46
Je weet toch dat "de gulden" eigenlijk nooit een zelfstandige munt is geweest? Het heette misschien de gulden maar was direct gekoppeld aan de Deutsch Mark.

Voor 1 Duitse Mark kreeg je altijd 1,10 guldens en dat was altijd constant... dus zo zelfstandig was NL economie helemaal niet

je was me net voor... ja echt ;)

Marchant
14-11-2011, 19:35
Je weet toch dat "de gulden" eigenlijk nooit een zelfstandige munt is geweest? Het heette misschien de gulden maar was direct gekoppeld aan de Deutsch Mark.

Voor 1 Duitse Mark kreeg je altijd 1,10 guldens en dat was altijd constant... dus zo zelfstandig was NL economie helemaal niet

Sinds de 15e eeuw werd het, mede door de Medici, een belangrijk financieel centrum. Het belang van Florence als handelsstad blijkt onder meer uit het feit dat de plaatselijke munt, de fiorino d'oro of Gouden Florijn (http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Gouden_Florijn&action=edit&redlink=1), zijn naam leende aan veel andere munten, zoals de Hongaarse forint (http://nl.wikipedia.org/wiki/Forint) en de Nederlandse gulden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_gulden), die aanvankelijk ook Gulden (=Gouden) Florijn heette.

Niet heel relevant maar wel een leuk weetje.....

cholitzu
15-11-2011, 00:28
Geweldig dat al die getalenteerde economen een soort tunnelvisie ontwikkelen en niks anders meer roepen als de rest van de grijze muizen kudde economen "De euro is een zegen en het beste wat de economie in Europa is overkomen !!!! dus NOT !

Als al die economen het zo goed weten hoe het moet, hoe kan het dan dat er bakken met miljarden guldens naar landen toegaan met geweldige economen ? Hebben al die geweldig onderlegde economen niet gezien dat Griekenland verrot is tot op het bot, gewoon failliet is en niet meer te redden ??, dat nu Italie een schuldenlast heeft van 850 miljard en heel Europa naar de afgrond trekt en ook niet meer te redden is ?? (probleem is zeker van de laatste week of wellicht ietsie langer ........ ) Dat Ierland, Spanje, Belgie, Portugal de volgende zijn en wellicht ook Frankrijk ???

Als jullie "economen" het nu allemaal zo goed weten hoe het moet, hoe komen we nu dan aan dit financiele en economische debacle ??? gewoon blijven roepen dat de euro de oplossing is voor alles .............. nou geloof me misschien voor een paar bedrijven die er rijk van zijn geworden of een paar mensen aan de top maar de gewone man in Griekenland, Italie, Spanje, Ierland enz enz hebben bijna geen vreten meer op tafel en geen baan.

Bedankt voor het geweldige economische advies ..... gewoon doorgaan hoor !!!!!!!!!!!!!!!

Maar de wal gaat het schip keren en het is niet de vraag of het gaat gebeuren maar wanneer !!! We komen hier tzt wel op terug bij een volgend dansje !!!!!

Over tunnelvisie gesproken:

Geertje laat onderzoek doen door een bedrijf genaamd lombardstreetresearc (http://www.lombardstreetresearch.com/)h. oprichter van dit bedrijf is Tim Congdon. (http://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Congdon)

Laat diezelfde Tim nou chairman zijn van The Freedom Association (http://www.tfa.net/).

Deze man was al tegen de euro voordat de eerste euro munt geslagen werd. Uitkomst van dit onderzoek staat dus al vast.

Wie gaat dat onderzoek betalen. En welke econoom gaat hiermee zijn zakken vullen?

Sjaak
15-11-2011, 12:43
Vandaag in het Ad : In de 8 jaar dat het goed ging, heeft de Euro Nederland relatief weinig opgeleverd, hooguit een extra weekloon per jaar. (bron : Directeur Teulings van Centraal Plan bureau)

Maar dat was toen het zo goed ging ..... nu gaat het wat slechter en wat denk je dat het Nederland nu gaat opleveren .....

En we hebben het over "wat slechter" maar als Griekenland failliet gaat (en dat houdt niemand tegen) en als Italie failliet gaat dan verlang je terug naar "wat slechter" .....

Maar de wijze economen zeggen doorgaan !!!!!!

Hebben ze in Griekenland en Italie geen wijze economen ??? En in Spanje, Portugal, Ierland enz .....

Facade
15-11-2011, 14:05
Heel typisch om alleen het gedeelte te posten dat jou aanstaat. Zeker gezien het feit dat het CPB in datzelfde bericht pleit VOOR extra bevoegdheden voor de EU. Als er dus iemand hier lijdt aan tunnelvisie, ben je het zelf. Hier het hele nieuwsbericht van nos.nl.

CPB: weinig extra welvaart door euro

Toegevoegd: maandag 14 nov 2011, 14:01
De invoering van de euro heeft Nederland relatief weinig welvaart opgeleverd. Die conclusie trekt het Centraal Planbureau (CPB) in het boek 'Europa in crisis (http://www.cpb.nl/publicatie/europa-in-crisis)'. Het voordeel van de euro is ongeveer een weeksalaris op een heel jaarinkomen.
Het vrije handelsverkeer binnen Europa heeft Nederland veel meer winst opgeleverd, namelijk een maandsalaris. Dat voordeel loopt steeds verder op, schrijft het CPB.
De onderzoekers waarschuwen voor het uiteenvallen van de eurozone. Die kosten zijn 'enorm' en zouden de welvaart aantasten.
Het CPB zegt dat het goed zou zijn als er meer bevoegdheden aan Europese instellingen worden overgedragen.

Sjaak
15-11-2011, 14:30
Nee hoor niet typisch, ik post het gedeelte wat betrekking heeft op de gewone burger en dat bv de Shell 8 miljard winst maakt is niet relevant voor Jan Modaal. Iemand vroeg hier op het forum wat heeft het ONS nu precies opgeleverd en dat is precies wat ik post !!! Dat bedrijven rijker worden en dat het vrije handelsverkeer toeneemt zal me worst zijn want het levert ons blijkbaar niets op en dat is nu wel bewezen in 8 jaar euro !!!

We zijn inderdaad in crisis en gedeelde smart is halve smart werkt niet bij de euro !! Gedeelde smart betekent alleen maar nog meer crisis in landen waar het wel goed gaat of goed mee ging.

Nederland heeft in een referendum MASSAAL TEGEN de Europese grondwet gestemd met overweldigende meerderheid en als we toen (voor de euro) en nu (met de euro) weer een democratisch referendum houden zal je zien dat minimaal 80 % tegen de euro en 1 Europa is en waarschijnlijk nog veel hoger !! We zijn geen Europeanen en zullen het nooit worden, teveel verschillende culturen die nooit op 1 lijn zullen komen.

De bobo's, politici en veel economen willen 1 groot sterk Europa zonder grenzen en verschillen en met 1 munt ....................... zie het als de dierentuin, open alle kooien en zeg wordt allemaal gelukkig met zijn allen en we gaan alles met zijn allen doen .............. gaat niet werken want iedereen weet de uitkomst !!!

En je ziet wat er met Europa gebeurd .................. het gaat geweldig !!!!!!!

Facade
15-11-2011, 14:59
Aha dus een extra maandsalaris heeft geen betrekking op de gewone man? Dat gaat natuurlijk linea recta richting shell.

Maarja wat doen feiten er eigenlijk toe? Gewoon lekker schreeuwen toch? Het is allemaal hun schuld :(!

Sjaak
15-11-2011, 15:27
Nee lekker gillen "doorgaan" terwijl je elke dag het bewijs ziet dat je ongelijk hebt !! Blijf maar lekker doordromen over 1 Europa en dat alles zo geweldig gaat ...... pfff

FOCUS
15-11-2011, 15:35
is de florijn niet een optie

Facade
15-11-2011, 15:37
Nee lekker gillen "doorgaan" terwijl je elke dag het bewijs ziet dat je ongelijk hebt !! Blijf maar lekker doordromen over 1 Europa en dat alles zo geweldig gaat ...... pfff

Je hebt mij nergens horen roepen dat het geweldig gaat. Sterker nog in mijn eerste post hier op pagina 1, geef ik ook aan dat een keuze moet worden gemaakt tussen wel europa of geen europa, maar niet er tussen in zoals het nu gaat. Daarbij erken ik ook nog eens dat er veel weerstand zal komen tegen het afstaan van bevoegdheden door landen door de grote culturele verschillen.

Maar goed, gewoon niet lezen wat iemand eigenlijk zegt en gewoon wat schreeuwen.

Sjaak
15-11-2011, 15:42
Je bedoeld jezelf gewoon blijven herhalen Facade en niet de werkelijkheid inzien van alle dag en geen enkele tegenspraak dulden, je kan zo solliciteren in Brussel ...

Er zal nooit 1 verbonden Europa komen, de burgers in elk land willen dat niet en het is er alleen maar doorgedrukt door tiepes als Zalm en salon socialist Kok.

Soms moet je je fouten inzien en je verliezen nemen en niet de boel rekken ....

Facade
15-11-2011, 15:58
Nogmaals, ik sta best open voor andere invalshoeken. Wat dat betreft zou het inderdaad goed zijn als ik in Brussel zat ;).

wat ik net al zei: ik realiseer me inderdaad best dat er veel weerstand is voor 1 Europa. Daarom zal er enorm veel weerstand komen op het moment dat landen bevoegdheden moeten afstaan om de euro in stand te houden. Dit tast immers de soevereiniteit aan van een staat.

Ik ben voor elke oplossing die het economische systeem meer solide maakt. Als dat een inperking van het huidige systeem is of zelfs de hele Euro afschaffen dan so be it. Zover liggen we nou ook weer niet uit elkaar.

Wat mij alleen bij jou tegenstaat is dat je alles en iedereen om je heen maar de schuld geeft van je zogenaamde verschrikkelijke toestand. Wat een drama allemaal man. Als ik 'de werkelijkheid van elke dag inzie' dan zie ik dat ik in het meest welvarende werelddeel van de wereld woon en binnen dat werelddeel in een van de rijkste, welvarende landen. Een toontje lager mag dan best vind ik. Zo idioot zullen ze wel niet allemaal zijn daar in Den Haag en Brussel...

Bromios
15-11-2011, 16:12
Nogmaals, ik sta best open voor andere invalshoeken. Wat dat betreft zou het inderdaad goed zijn als ik in Brussel zat ;).

wat ik net al zei: ik realiseer me inderdaad best dat er veel weerstand is voor 1 Europa. Daarom zal er enorm veel weerstand komen op het moment dat landen bevoegdheden moeten afstaan om de euro in stand te houden. Dit tast immers de soevereiniteit aan van een staat.

Ik ben voor elke oplossing die het economische systeem meer solide maakt. Als dat een inperking van het huidige systeem is of zelfs de hele Euro afschaffen dan so be it. Zover liggen we nou ook weer niet uit elkaar.

Wat mij alleen bij jou tegenstaat is dat je alles en iedereen om je heen maar de schuld geeft van je zogenaamde verschrikkelijke toestand. Wat een drama allemaal man. Als ik 'de werkelijkheid van elke dag inzie' dan zie ik dat ik in het meest welvarende werelddeel van de wereld woon en binnen dat werelddeel in een van de rijkste, welvarende landen. Een toontje lager mag dan best vind ik. Zo idioot zullen ze wel niet allemaal zijn daar in Den Haag en Brussel...

Laat nou maar joh, hij is toch niet voor rede vatbaar.

Sjaak
15-11-2011, 16:24
Kijk dat vind ik nu een goede inhoudelijk post van je waar je reageert op feiten !!

Ik kan moeilijk mezelf de schuld geven dat we een euro hebben of mijn familie of mijn vriendenkring of wie dan ook .... ik geef de schuld aan degene die de euro er koste wat het kost doorheen hebben gedrukt zonder een referendum. En nu 8 jaar later staan we aan de rand van de afgrond maar er is niemand die durft te zeggen dat het fout is geweest en dat het de burger nagenoeg niets heeft opgeleverd. En wat nog belangrijker .... niemand durft te gaan zeggen wat het ons de komende jaren gaat kosten om de euro te handhaven, om landen als Griekenland en italie koste wat het kost er bij te houden.

Afstoten die hap en zelf hun eigen problemen laten oplossen die ze zelf hebben veroorzaakt en ze nu de rekening geven van de valse gegevens die ze hebben verstrekt om bij de Euro te komen.

Ze willen allemaal 1 Europa de bobo's maar als ik ga tanken zie ik toch dat ik in bepaalde landen 50 eurocent minder betaal (of meer) en zo zijn er zoveel voorbeelden ..... nee alleen 1 Europa als het Europa uitkomt !!!

Nee idioot zijn ze niet in Brussel, ze zijn juist slim die zogenaamde Europarlementariers ........ want hoe kan je anders 200.000 euro verdienen door eindeloos te ouwehoeren over Europese wetten die kant noch wal raken. Echte problemen worden niet erkend of opgelost want of je nu voor of tegen Europa en de Euro bent je zal moeten toegeven dat ze het niet goed aanpakken want anders zouden we nu niet met deze shitzooi zitten.

Waar zijn de echte economen die het zo goed weten .... en waarom worden er niet de juiste maatregelen genomen of te proberen of er nog een oplossing mogelijk is. Bezuinigen tot op het bot bij mensen in Griekenland en Italie gaat echt niet helpen hoor want de mensen kunnen niks meer kopen en daardoor niet uitgeven en zo stort de economie van die landen weer in .......... het bekende domino effect.

Laten we reeel zijn en toegeven dat Europa economisch gewoon niet tegen China, India of Brazilie op kan (is geen schande) en als een man ons verlies pakken, laten we er nu uit stappen want hoe langer we wachten hoe erger het wordt voor heel veel landen.

Facade
15-11-2011, 16:57
De problemen die landen zelf hebben gecreëerd, daar heeft de Euro niet zoveel mee te maken. Als je 25% werkloosheid hebt (Spanje) of een staatsschuld dat groter is dan je BBP (Griekenland), wordt het een lastig verhaal ongeacht met welke munt betaald wordt. Voor die landen zelf is afscheiding van de Euro daarom niet noodzakelijk aantrekkelijk.

Je benoemt heel veel dingen in je post maar ik blijf even bij het euro verhaal en of we daar vanaf moeten stappen.
Ik ben het met je eens dat bezuinigen tot op het bot niet gaat helpen. Doordat banen verdwijnen, vallen de inkomsten immers tegen, waardoor weer bezuinigd moet worden, waardoor weer banen verdwijnen en weer minder binnenkomt. Op een gegeven moment belandt je dan in een vicieuze cirkel. Dat zie je nu in Griekenland. Het IMF heeft hier ook voor gewaarschuwd.

Maar nu afstoten lijkt me ook niet de oplossing. Je kan nu inderdaad terugkijken en je afvragen of het slim was zo snel zo veel landen in die eurozone te stoppen, maar daar hebben we nu weinig aan. Sowieso is er een praktisch aspect dat alles weer omgezet moet worden naar Drachmes en dat is geen kleine aangelegenheid.

De situatie is er nu en de schulden ook. Waar landen schulden hebben zijn er ook partijen die schuldeiser zijn. Veel van die partijen bevinden zich in de EU. Het domino effect heeft dus alsnog plaats op het moment dat je hun laat stikken. Denk bijvoorbeeld aan Dexia de belgische bank. Alleen al het aantal Griekse staatsleningen zorgde ervoor dat het in de problemen kwam en het omviel. Zelfs de Belgische staat was even in gevaar omdat men twijfelde of ze het wel op tijd eens konden worden (België heeft immers geen regering). Ook al wordt Griekenland dus afgestoten op papier, de schulden worden hiermee niet kwijtgescholden wat dus betekent dat de problemen blijven bestaan. In die zin blijven hun problemen dus verweven met de rest van Europa.

Stel dat we nu Griekenland afstoten dan gaat het geld dat nu naar Griekenland gaat, naar de banken die geïnvesteerd hebben in het land. Vooral Frankrijk zou dan in gevaar komen (veel banken hebben geïnvesteerd in zowel Spanje als Griekenland, niet handig maar wel een feit) en omdat dat de twee na grootste economie van de EU is, wordt het dan heel vervelend voor iedereen.

Politici krijgen dus niet alleen de ethische kant te horen: Griekenland heeft inderdaad op grote schaal gefraudeerd. Maar ook de economische kant: De gevolgen voor de Nederlandse bevolking kan gigantisch zijn.

Of we ons verlies moeten pakken, dat weet ik niet. Er valt wat voor te zeggen dat de EU niet gezien moet worden als Multinational of superstaat. Maar dat lijkt me een discussie voor achteraf. En wanneer dat is, dat kan nog wel even op zich laten wachten.
En dan komen we weer terug bij mijn eerdere punt. Wanneer het weer beter gaat moeten fundamentele keuzes gemaakt worden over hoe nu verder, waarbij economische duurzaamheid het uitgangspunt moet zijn. Goed, nu heb ik er wel weer genoeg over gezegd :P.

Italian*Berlusconi*
15-11-2011, 17:32
over tunnelvisie gesproken... zucht..

Sadix
15-11-2011, 17:45
damn is deze discussie nog steeds bezig? en nog steeds geen gulden terug?

Italian*Berlusconi*
15-11-2011, 17:57
ondertussen zitten we weer met de florijn...

:)

Biiyen
15-11-2011, 18:25
Kijk dat vind ik nu een goede inhoudelijk post van je waar je reageert op feiten !!

Ik kan moeilijk mezelf de schuld geven dat we een euro hebben of mijn familie of mijn vriendenkring of wie dan ook .... ik geef de schuld aan degene die de euro er koste wat het kost doorheen hebben gedrukt zonder een referendum. En nu 8 jaar later staan we aan de rand van de afgrond maar er is niemand die durft te zeggen dat het fout is geweest en dat het de burger nagenoeg niets heeft opgeleverd. En wat nog belangrijker .... niemand durft te gaan zeggen wat het ons de komende jaren gaat kosten om de euro te handhaven, om landen als Griekenland en italie koste wat het kost er bij te houden.

Afstoten die hap en zelf hun eigen problemen laten oplossen die ze zelf hebben veroorzaakt en ze nu de rekening geven van de valse gegevens die ze hebben verstrekt om bij de Euro te komen.

Ze willen allemaal 1 Europa de bobo's maar als ik ga tanken zie ik toch dat ik in bepaalde landen 50 eurocent minder betaal (of meer) en zo zijn er zoveel voorbeelden ..... nee alleen 1 Europa als het Europa uitkomt !!!

Nee idioot zijn ze niet in Brussel, ze zijn juist slim die zogenaamde Europarlementariers ........ want hoe kan je anders 200.000 euro verdienen door eindeloos te ouwehoeren over Europese wetten die kant noch wal raken. Echte problemen worden niet erkend of opgelost want of je nu voor of tegen Europa en de Euro bent je zal moeten toegeven dat ze het niet goed aanpakken want anders zouden we nu niet met deze shitzooi zitten.

Waar zijn de echte economen die het zo goed weten .... en waarom worden er niet de juiste maatregelen genomen of te proberen of er nog een oplossing mogelijk is. Bezuinigen tot op het bot bij mensen in Griekenland en Italie gaat echt niet helpen hoor want de mensen kunnen niks meer kopen en daardoor niet uitgeven en zo stort de economie van die landen weer in .......... het bekende domino effect.

Laten we reeel zijn en toegeven dat Europa economisch gewoon niet tegen China, India of Brazilie op kan (is geen schande) en als een man ons verlies pakken, laten we er nu uit stappen want hoe langer we wachten hoe erger het wordt voor heel veel landen.

Ben het met je eens dat er veel onzin uit Brussels komt, en ja er zal corruptie zijn.

Maar 1 sterk Europa is een goed iets, en je moet ergens beginnen ermee! Kun jij voorstellen dat de USA 51 lossen landen/staten zijn? Nee! idd, die zijn er meer dan 100 jaar geleden al mee begonnen.

Hoe groot de shit nu ook is, ik zeg doorgaan en creeër dat sterke Europa. Oecr 100 jaar zeggen de kinderen waarschijnlijk "Ik ben Europeaan, en ik kom uit Nederland". Over 400 of 500 jaar zullen Europa en De USA misschien samen gaan of wellicht nog beter. 1 gezamenlijke wereld. Dat zou voor iedereen op de wereld een zege zijn.

Grote dingen gebeuren door kleine stappen.

cholitzu
15-11-2011, 21:39
Ben het met je eens dat er veel onzin uit Brussels komt, en ja er zal corruptie zijn.

Maar 1 sterk Europa is een goed iets, en je moet ergens beginnen ermee! Kun jij voorstellen dat de USA 51 lossen landen/staten zijn? Nee! idd, die zijn er meer dan 100 jaar geleden al mee begonnen.

Hoe groot de shit nu ook is, ik zeg doorgaan en creeër dat sterke Europa. Oecr 100 jaar zeggen de kinderen waarschijnlijk "Ik ben Europeaan, en ik kom uit Nederland". Over 400 of 500 jaar zullen Europa en De USA misschien samen gaan of wellicht nog beter. 1 gezamenlijke wereld. Dat zou voor iedereen op de wereld een zege zijn.

Grote dingen gebeuren door kleine stappen.

inderdaad.

cholitzu
15-11-2011, 21:40
damn is deze discussie nog steeds bezig? en nog steeds geen gulden terug?

lol

blackadder
15-11-2011, 21:46
It is better to die for the Emperor then to live for yourself.
http://www.youtube.com/watch?v=O8sz6fhHqyw&feature=related