PDA

View Full Version : Vechtsport en ripped ?



Djoggo
22-02-2012, 00:39
Beste forumleden,

Ik train nu al ongeveer 3,4 maanden mma & kickboksen. Daarvoor deed ik ongeveer een jaar aan intensief fitness(4x per week met voedings en trainings schema). Voor mij was het altijd een probleem geweest om goed droog te worden en relatief juist makkelijk om massa te winnen. Wel zag ik nadat ik een strict voedingsschema had en na elke krachttraining 45 tot 60 min cardio ging doen, dat ik langzaam maar zeker goed droog begon te worden bij mijn schouders tot en met mijn eerste 2 buikspieren en benen(onderbuik bleef altijd een beetje).

I.v.m. met school, intresse in de sport en omdat ik nu eindelijk helemaal droog wil komen te staan, heb ik besloten om over te stappen naar kickboksen/mma(veel cardio). Maar tot nu toe heeft het alleen averechts gewerkt. I.p.v. droger te worden lijk ik juist meer vet hebben(definitie van mijn spieren is veel minder geworden. En juist mijn spieren/massa verdwijnt als sneeuw voor de zon. Minder massa had ik wel verwacht maar ook dat ik droger zou worden droger.

Nu vraag ik me af of ik wat verkeerd doe of dat dit normaal is( denk het niet) ? Want mma/kickboksen en droog staan kan daarvan hebben we genoeg voorbeelden.

- Ik let op mijn voeding probeer zoveel mogelijk eiwitten te eten en zo weinig mogelijk koolhydraten.
- Nu doe ik 1x per week krachttraining
- Train mma/kickboksen 3x soms 4x per week.
- Suplementen: Whey, BCAA powder en Glutamine

Graag advies/meningen.

Alvast bedankt.

Djoggo
22-02-2012, 00:47
Wel moet ik zeggen dat ik niet meer zo strict op mijn voeding let d.m.v. een voedingsschema te volgen, maar het is ook niet dat ik nu onbeheerst eet.

Ik probeer erop te letten en mijn voedingsschema ziet er zo ongeveer uit op een dag:

Ontbijt: 30 g whey + havermouth met water.

Meal 1: 2 pistoletjes gezond.

Meal 2: Kipfilet brocolli + Noten

Meal 3: wat de pot schaft.

Voor trainen: Glutamine

Meal 4 (Na trainen): BCAA powder + restant van het avond eten.

Meal 5 : Kwark

Silat
22-02-2012, 01:57
Lengte, gewicht, % en leeftijd??

Bromios
22-02-2012, 09:36
Wat drink je allemaal ? Wellicht krijg je te weinig vocht binnen ? Je lichaam heeft dan de neiging om juist vocht vast te gaan houden (klinkt onlogisch, maar klopt) en dan zie je er uit als een ontplofte kip.

Facade
22-02-2012, 10:20
Ik doe ook cardio en dat werkt inderdaad beter dan de trainingen boksen die ik doe die ook intensief zijn.

Maar goed los daarvan, ik ben geen expert maar misschien dat je te veel eiwitten neemt? Wat er te veel binnenkomt wordt toch als vet opgeslagen?

Briant
22-02-2012, 11:50
Simpel gezegd: neem je meer calorien dan je verbrand, dan kom je aan. Neem je minder calorien dan je verbrand, dan val je af.

Dit is een extreme simplificatie, want het is gebleken dat per persoon de manier waarop je lichaam met overtollige calorien omgaat verschillend is. Maar in elke instantie is gezond eten aan te raden.

Ripped zijn is leuk voor het plaatje, maar vaak vinden vrouwen het niet eens aantrekkelijk en is het meer voor narcistisch geneigde personen. Gewoon gezond eten en daarbij bewegen is voldoende.

Simone
22-02-2012, 12:06
Toen ik nog intensief kickbokste (lees: minstens 5x in de week) had ik een veel hoger vetpercentage dan nu ik fitness. Maar, ik zie ook genoeg jongens die juist wel super ripped worden van vechtsport.. Depends on the body I guess. Enfin; ik zou zeggen gooi die pistoletjes eruit, vervang het door bv. 5 rijstwafels met kipfilet (ivm juiste verhouding koolhydraten in je schema) en let op wat je tijdens het avondeten neemt. Het is absoluut wél belangrijk dat je voldoende eiwitten blijft nemen zodat je spieren kunnen herstellen en groeien en dus meer zult verbranden.

Pansier
22-02-2012, 12:43
Ik doe ook cardio en dat werkt inderdaad beter dan de trainingen boksen die ik doe die ook intensief zijn.

Maar goed los daarvan, ik ben geen expert maar misschien dat je te veel eiwitten neemt? Wat er te veel binnenkomt wordt toch als vet opgeslagen?

Klopt, dat zij de trainer bij mijn fitness ook al.

Maar misschien heb je wat aan dit topic:
http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?119580-Krachtraining-log

Er wordt veel opgeslagen hierin. En als je echt puur voor lijf wil gaan kan je misschien het beste op een bodybuilder forum een topic hierover aanmaken. Die hebben er denk ik meer verstand van dan de meeste hier.

Facade
22-02-2012, 12:45
Het belang van eiwitten is inderdaad groot, maar het is niet hoe meer eiwitten hoe beter. Het moet wel een beetje in verhouding blijven. Daarnaast als je afvalt zul je onvermijdelijk spiermassa verliezen ongeacht hoeveel eiwitten je binnenkrijgt...

bij mij op de school is iedereen die ripped is dat niet alleen door het vechtsporten. De meesten doen er aardig wat naast.

Simone
22-02-2012, 12:49
Ik zal ook niet beweren dat hoe meer eiwitten hoe beter opgaat. Ik ken zijn lengte en gewicht natuurlijk niet, maar zijn eiwitinname ziet er niet extreem uit, ik vind sowieso niet dat hij teveel eet.. Eerder weinig. Daarnaast ben ik het niet met je eens dat wanneer je afvalt je sowieso spiermassa zult verliezen. Wanneer je urenlang cardio doet, dan wel.. Ik ben dan ook persoonlijk tegen overmatig veel cardio. De reden dat ik dit zeg is omdat ik mijzelf maandelijks laat meten, verpercentage t.o.v. spiermassa.. En mijn gewicht blijft stabiel, vetpercentage daalt en spiermassa stijgt.

Facade
22-02-2012, 12:54
Ok dat is knap en dat doe ik je absoluut niet na. Wat doe jij dan ipv cardio?

Simone
22-02-2012, 12:58
Krachttraining 3x per week (verschillende spiergroepen), en 1x per week plyometrische oefeningen. Dus lekker up tempo knallen. Ik begin wel iedere training met HIIT, dus 1 minuut sprinten (opbouwen van 12 tot max 17,5 km per uur) afgewisseld met een halve minuut rust. Zo ben je meteen goed warm voor je workout en is je verbranding goed op gang. Je zult ook zien dat je in dat kwartiertje ongeveer evenveel hebt verbruikt dan je in 45 sjokken op zo'n cardiomachine hebt gedaan ;)

Facade
22-02-2012, 13:10
Ok nouja ik doe gewoon 2x cardio wel buiten gelukkig :), 2x kracht en als ik tijd heb boksen erbij. Gaat nu wel aardig moet ik zeggen. Ik meet dan niet alles zoals jij dat doet, maar voor m'n gevoel verlies ik wel een klein beetje kracht.

Briant
22-02-2012, 13:10
Je lichaam past zich aan aan de druk waaronder je het zet. Vechtsport is een gebalanceerde inspanning, blijkbaar is het hebben van een vetrandje hierbij voordelig anders zorgde je lichaam wel dat het wegging. Je moet je dus afvragen of je liever goed wil zijn in vechtsport (met een gebalanceerd lichaam). Of wil je de balans verstoren en je lichaam onderwerpen aan activiteiten die het lichaam anders verstoren dan vechtsport? Kortom wil je een specifieker aangepast lijf?

goro
22-02-2012, 13:21
Van alleen cardio word je niet ripped. Poweren combineren met cardio wel.
En idd afhankelijk van cal in cal uit...

Simone
22-02-2012, 14:55
Ik wil overigens iedereen, ongeacht het doel, de blog van Guy Droog aanraden.. Zéér veel informatie gebundeld op deze blog en het leest makkelijk weg. www.guydroog.com (http://www.guydroog.com)

kmr
22-02-2012, 18:21
Je doet mma, nu mag je dus zo eruit zien:

http://mmajunkie.com/dyn/images/fighters/fedor-emelianenko-16.jpg

Djoggo
22-02-2012, 20:55
Lengte, gewicht, % en leeftijd??

Leeftijd 2 maandjes 21, lengte: 178 gewicht 80 kilo vet% 15/16 ( ik kom trouwens van 85 zelfde 13/14%)


Wat drink je allemaal ? Wellicht krijg je te weinig vocht binnen ? Je lichaam heeft dan de neiging om juist vocht vast te gaan houden (klinkt onlogisch, maar klopt) en dan zie je er uit als een ontplofte kip.

2 liter water per dag minimaal en alleen water drink ik.

Djoggo
22-02-2012, 20:58
Ik doe ook cardio en dat werkt inderdaad beter dan de trainingen boksen die ik doe die ook intensief zijn.

Maar goed los daarvan, ik ben geen expert maar misschien dat je te veel eiwitten neemt? Wat er te veel binnenkomt wordt toch als vet opgeslagen?

Ja heb me redelijk in bb verdiept en de beste eiwit ratio is ongv 3x je lichaamsgewicht in grammen opnemen per dag gespreid over alle maaltijden. dus 240 gram voor mij. Maar omdat ik niet zoveel krachttraining meer doe heb ik dat wel wat verminderd. want mijn lichaam gaat al die extra eiwitten toch alleen maar uitstoten.

Djoggo
22-02-2012, 21:03
Toen ik nog intensief kickbokste (lees: minstens 5x in de week) had ik een veel hoger vetpercentage dan nu ik fitness. Maar, ik zie ook genoeg jongens die juist wel super ripped worden van vechtsport.. Depends on the body I guess. Enfin; ik zou zeggen gooi die pistoletjes eruit, vervang het door bv. 5 rijstwafels met kipfilet (ivm juiste verhouding koolhydraten in je schema) en let op wat je tijdens het avondeten neemt. Het is absoluut wél belangrijk dat je voldoende eiwitten blijft nemen zodat je spieren kunnen herstellen en groeien en dus meer zult verbranden.

Jep, genoeg voorbeelden, Alaistar, badr, melvin, Haye, Benson henderson, buakaw en ga zo maar door.
Ja daarom blijf ik ook whey innemen. om spierafbraak door de intensieve cardio tegen te gaan gebruik ik ook BCAA's en Glutamine.

Simone
22-02-2012, 21:06
Alistair, Badr, en Melvin hebben sowieso hun fysiek niet aan vechtsport te danken denk ik..

Djoggo
22-02-2012, 21:07
Je doet mma, nu mag je dus zo eruit zien:

http://mmajunkie.com/dyn/images/fighters/fedor-emelianenko-16.jpg

Haha respect voor fedor

MAar deze meneer doet ook mma:
http://assets.sbnation.com/assets/840900/134_Alistair_Overeem.jpg

begrijp me niet verkeerd hoef niet super ripped uit te zien als overeem, zo een 10 11% lijkt me wel goed. lijkt me ook vol te houden.

Djoggo
22-02-2012, 21:15
Je lichaam past zich aan aan de druk waaronder je het zet. Vechtsport is een gebalanceerde inspanning, blijkbaar is het hebben van een vetrandje hierbij voordelig anders zorgde je lichaam wel dat het wegging. Je moet je dus afvragen of je liever goed wil zijn in vechtsport (met een gebalanceerd lichaam). Of wil je de balans verstoren en je lichaam onderwerpen aan activiteiten die het lichaam anders verstoren dan vechtsport? Kortom wil je een specifieker aangepast lijf?

Dit denk ik dus ook.. Maar ik dacht dat het wel zou lukken met een strict voedingsschema (minder calorien in nemen dan dat je verbrand + Koolhydraten:20 Eiwitten:70 Vet:10) maar merkte niet echt verschil + door weinig koolhydraten inname waren de trainingen ook moeilijk vol te houden en ben ik maar niet zo strict meer gaan eten.

Djoggo
22-02-2012, 21:20
Alistair, Badr, en Melvin hebben sowieso hun fysiek niet aan vechtsport te danken denk ik..

Nee door krachttraining erbij maar heb het meer over hun droogheid... komt denk ik wel doordat ze zoveel cardio(kickboksen/mma) doen en op hun voeding letten.
En ik train 1x fitness full body(Squatten, Deadlift, Benchen, Shoulderpress Bent-over row ) en nu ook 1x TRX of Kettlebel training. lijkt me wel genoeg ? want nu al kan ik door de spierpijn niet optimaal mee trainen( MMA/kickboksen )...

Djoggo
22-02-2012, 21:22
http://www.5thround.com/wp-content/uploads/2011/08/TyroneSpongJaco.jpg

Met dit ben ik al tevreden... moet kunnen lijkt mij met mijn train/voedingsschema ?

Sadix
22-02-2012, 23:01
trained hij nou met tepel piercings? En hoe kom je er eigenlijk bij om een tepelpiercing te zetten?

Facade
22-02-2012, 23:26
Nee door krachttraining erbij maar heb het meer over hun droogheid... komt denk ik wel doordat ze zoveel cardio(kickboksen/mma) doen en op hun voeding letten.

Ik denk wel dat zij of een voedingsdeskundige op hun voeding letten. Tegelijkertijd zou ik me niet blindstaren op de waarde van vechtsport als cardio of vetverbrander. De sport is gegroeid en die jongens weten waar ze mee bezig zijn. Hun trainingsregime bedraagt echt uit meer dan wat krachttraining en vechtsport.

Check dit eens. Was een interview hier een jaar of wat terug met Joop Kasteel. Ik denk dat goed aan bod komt van hoe ook vechtsporters hiermee bezig zijn en dat er wel innovaties zijn in de sport.

http://www.mixfight.nl/portal/2010/01/14/interview-met-joop-kasteel/

http://portal.mixfight.nl/portal/2010/01/15/interview-joop-kasteel-2-voeding/

Er zijn nog twee delen, ik kan die even niet vinden.

Silat
23-02-2012, 01:49
I'm ripped for life...

kmr
23-02-2012, 13:52
Negergenen hebben helpt. Je heet djoggo, als dat de djoggo is die ze ook hebben in Suriname, dan kan het zijn dat je Surinaams bent en dus dat je ........

Briant
23-02-2012, 14:06
Negergenen hebben helpt. Je heet djoggo, als dat de djoggo is die ze ook hebben in Suriname, dan kan het zijn dat je Surinaams bent en dus dat je ........

WTF dude!?!

kmr
23-02-2012, 21:23
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=djogo&source=web&cd=1&ved=0CCgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.djogonights.nl%2F&ei=CaBGT8S1J8a-0QXbo6GHDg&usg=AFQjCNGJ72suFWYW_EAqAc5l6lKKQ3_CiQ

Briant
23-02-2012, 22:12
http://www.youtube.com/watch?v=gqH_0LPVoho

O'reily
28-02-2012, 18:26
eerst uitrekenen wat je nodig hebt ..

Een eenvoudige en redelijk accurate manier om je dagelijks energie-verbruik of basal metabolic rate (BMR) te berekenen is de Harris-Benedict methode.
Hier volgt hoe je te werk gaat, en daarna kan je ook schatten hoeveel vet je per dag/week grofweg zal verliezen. Dat ziet er wat ingewikkeld uit, maar is het niet.
De formule voor mannen* gaat dus als volgt; vermenigvuldig je gewicht in KG x 13,8 vervolgens je lengte in CM x 5.
Dan je leeftijd x 6.8 en de uitkomst daarvan verminderen van 67.
De 3 uitkomsten optellen en je hebt grofweg het totaal dagelijks energieverbruik in rust, in kcal.
Dit is een voorbeeld bij mijzelf:
GEWICHT = 80.2kg x 13,8 = 1106,76
LENGTE = 172.5cm x 5 = 862,5
LEEFTIJD = 25 x 6,8 = 170
67 - 170 = -103
+ --------------------------------------
1866 kcal
Dit cijfer is de energie die je verbruikt als je heel de dag niets anders doet dan zitten. Het is dus exclusief werken en/of sporten.
* Voor vrouwen gewicht in kg x 9,6 dan lengte in cm x 1,8. Leeftijd x 4,7 uitkomst verminderen van 655. Opnieuw optellen en de rest is hetzelfde

2. Dagelijks / wekelijks vetverlies in grammen berekenen:
---------------------------------------------------------------------------
[Je dagelijkse kcal inname uit voeding en supplementen] - [BMR + cardio + krachttraining]
en de uitkomst delen door 7,777 (elke gram lichaamsvet levert 7,777 kcal aan energie).
Dit is opnieuw een voorbeeld bij mijzelf:
[2503] - [1866+1000+550] = -913 (aantal kcal onder onderhoud/behoud)
913 / 7,777 = 117 gram vetverlies per dag
Grofweg verbrand ik dus 117 gram vet per dag en 819 gram per week als ik elke dag zou diëten, trainen en cardio doe.
Omdat ik niet elke dag KT doe, verminder ik die dagen enkel het aantal kcal uit KT.
Dus:
Ik train 5 dagen per week en heb dus twee 'off dagen' voor krachttraining.
Op deze dagen verbrand ik 550 kcal minder dan anders, wat betekend dat enkel dit deel van de formule overblijft:
(2503) - (1866+1000) = -363
363 / 7.777 = 46 gram vetverlies per dag
Het gaat om 2 dagen, dus 92 gram vetverlies.
Alles samen verbrand ik (5x117gram vet) + (2x46gram vet) = 677 gram vet per week.

O'reily
28-02-2012, 18:31
hier een simpel voorbeeldje

3200 calorieën: 200 gram eiwitten,
480 gram koolhydraten, 53 gram vet (man van 72 kg)

Maaltijd 1 = 30 gram eiwitten, 75 gram koolhydraten
7 ei-eiwitten, gemengd met 2 theelepels koolzaadolie
85 gram havermout (droog gewicht)
1 banaan
Maaltijd 2 = 30 gram eiwitten, 75 gram koolhydraten
1 rozijnenbroodje
Maaltijd 3 = 30 gram eiwitten, 75 gram koolhydraten 2 ons kippenborst (gewicht voor het koken)
2 kopjes bruine rijst
Maaltijd 4 = 40 gram eiwitten 75 gram koolhydraten
2 plakjes vetvrije kaas
1,5 ons magere rosbief
2 sneetjes 7-granenbrood
1 appel
Train
Maaltijd 5 = 40 gram eiwitten, 105 gram kool hydraten
3 ons zalm (gewogen voor het koken, bevat omega3 vetzuren) of 2 ons kalkoenborst (gewogen voor het koken)
3,5 ons aardappelen (gewogen voor het koken)
1 bekertje vetarm ijs of ruim 1 ons pasta (gewogen voor het koken)
0,3 liter vruchtensap
Groene salade
Neem bij deze maaltijd 5 gram creatine
Maaltijd 6 = 30 gram eiwitten, 75 gram kool hydraten
85 gram havermout (droog gewicht)
1 banaan

4400 calorieën: 200 gram eiwitten,
735 gram koolhydraten, 73 gram vet (man van 72 kg)
Op de nuchtere maag 5 gram creatine + dextrose (ranja) + 0,75 ltr water

Maaltijd 1 = 30 gram eiwitten, 113 gram koolhydraten
7 ei-eiwitten, gemengd met drie theelepeltjes koolzaadolie
115 gram havermout (droog gewicht) met 1 eetlepel rozijnen
1 banaan
Maaltijd 2 = 30 gram eiwitten, 113 gram koolhydraten
1 rozijnenbroodje
1 appel
Train
5 gram creatine met dextrose + 0,75 ltr water
Maaltijd 3 = 30 gram eiwitten, 113 gram kool hydraten 2 ons kippenborst (gewogen voor het koken)
3 kopjes bruine rijst
Maaltijd 4 = 40 gram eiwitten, 113 gram koolhydraten
2 plakjes vetvrije kaas
1,5 ons magere rosbief
3 sneetjes 7-granen brood
1 appel
Maaltijd 5 = 40 gram eiwitten, 170 gram koolhydraten
3 ons zalm (gewogen voor het koken, bevat omega-3 vetzuren)
of 2 ons kalkoenborst
3,5 ons aardappelen (gewogen voor het koken)
2 bolletjes vetarm ijs of 1 ons pasta (gewogen voor het koken)
0,4 liter vruchtensap
1 bruin broodje
Groene salade met twee eetlepels vetarme sladressing op oliebasis
Maaltijd 6 = 30 gram eiwitten, 113 gram kool hydraten
1 banaan
85 gram havermout (droog gewicht) met 1 eetlepel rozijnen
‘s nachts 7 = eiwitshake

ChingChong
29-02-2012, 17:03
Wel moet ik zeggen dat ik niet meer zo strict op mijn voeding let d.m.v. een voedingsschema te volgen, maar het is ook niet dat ik nu onbeheerst eet.

Ik probeer erop te letten en mijn voedingsschema ziet er zo ongeveer uit op een dag:

Ontbijt: 30 g whey + havermouth met water.

Meal 1: 2 pistoletjes gezond.

Meal 2: Kipfilet brocolli + Noten

Meal 3: wat de pot schaft.

Voor trainen: Glutamine

Meal 4 (Na trainen): BCAA powder + restant van het avond eten.

Meal 5 : Kwark

Het.licht.er.sterk.aan.wat.je.eet.tijdens.meal.3.. Je.hebt.niet.zo.veel.koolhydraten.nodig,.dus.1.a.2 .aardappelen.is.genoeg..Vul.je.maag.verder.met.gro enten..Ook.zou.ik.meal.1.vervangen.met.kwart.en.ee n.uur.later.weer.kwark..Ik.zie.verder.ook.geen.fru it.tussen.staan..

Succes(Y)

(Mijn.spatiebalk.is.stuk.vandaar.al.die.punten.)