PDA

View Full Version : Wietpas



micha
01-05-2012, 16:43
Het is zover vanaf vandaag kun je in Brabant en Limburg alleen nog maar in een coffeshop komen als je daar lid bent. Je moet daarvoor een Nederlands paspoort hebben en ingeschreven staan in een nederlandse gemeente. Dus buitenlanders Nederlanders die in het buitenland wonen en Nederlanders die geen lid zijn mogen niet meer in een coffeshop komen.
De nederlandse regering wil hier de drugsoverlast mee verminderen en denkt ook de hennepteelt hier mee aan te pakken.

Ik vind dit echt te gek voor woorden maar het is zover. Op 01 jan is de rest van nederland aan de beurt. Kun je de Bulldog in Amsterdam voorstellen zonder toeristen?
Ik denk dat het een averechts effect heeft en dat straathandel en thuisdealers die toekomst zijn.

Diz
01-05-2012, 17:56
Ik ken iig erg veel mensen die hier erg blij mee zijn... Die gaan heul veul extra centjes verdienen door dit...

Maar de tijd van lekker op je gemakkie op zondag in de shop hangen is wel voorbij...
Ach ja... er zijn wel grotere problemen toch?

Biiyen
01-05-2012, 18:46
Zal zwaar worden, hier in de shops komen voornamelijk duitse jongeren. Maar mogen ze alleen niet kopen OF helemaal niet binnen komen?

Diz
01-05-2012, 19:01
Heb de straathandel hier in Roosendaal enorm zien toenemen nadat bij ons een paar jaar geleden de shops gesloten werden, dat zal nu alleen nog maar een groter probleem worden...
De overheid denkt op deze manier de overlast in te perken, maar maakt het alleen maar erger...
Met de coffeeshops was er in ieder geval nog toezicht op een deel van de handel... nu gaan ze het overzicht helemaal kwijtraken...

Bovendien is het natuurlijk ook pure broodroof ten opzichte van de uitbaters van deze gelegenheden...

Illest
01-05-2012, 19:06
Ik ken iig erg veel mensen die hier erg blij mee zijn... Die gaan heul veul extra centjes verdienen door dit...


yup, ze dwingen toeristen om iets anders te regelen

ik snap deze zet niet helemaal, net op het nieuws gezien dat het best wel eens lastig is (wettelijk gezien) om de shops te dwingen alleen klanten met zo'n pas te helpen.

toeristen voelen zich bovendien gediscrimineerd

als ze in Den Haag denken dat iedereen hier komt voor klompen,kaas en de wallen hebben ze het goed mis....ik denk dat het best wel onderschat wordt hoeveel mensen naar bijv. A'dam komen om een dikke fakkel op te steken. In Nederland kan dat...bovendien is de kwaliteit hoog

ik zag laatst een docu...best aardig om te zien:

weed wars


http://www.youtube.com/watch?v=qLUDYQC78C8

Kemal
01-05-2012, 19:23
Worden er zo niet Nederlandse loopjongens gebruikt om als nog de wiet voor hun te gaan halen..?

Of kun en mag je maar een bepaald aantal per x iets halen..?

Diz
01-05-2012, 19:39
Normaal gezien is de regel 5gr per klant per dag... Denk dat de shops zelf ook wel toe gaan zien dat dit niet in hun buurt gebeurt, een sluiting wil niemand riskeren...

Anderson
01-05-2012, 20:28
Denk vooral in Amsterdam gaan de hotels en horeca de klappen voelen. De toeristen zullen dan waarschijnlijk minder snel komen naar Amsterdam door de wietpas.

micha
01-05-2012, 20:28
Heb de straathandel hier in Roosendaal enorm zien toenemen nadat bij ons een paar jaar geleden de shops gesloten werden, dat zal nu alleen nog maar een groter probleem worden...
De overheid denkt op deze manier de overlast in te perken, maar maakt het alleen maar erger...
Met de coffeeshops was er in ieder geval nog toezicht op een deel van de handel... nu gaan ze het overzicht helemaal kwijtraken...

Bovendien is het natuurlijk ook pure broodroof ten opzichte van de uitbaters van deze gelegenheden...


dit dus

Illest
01-05-2012, 20:36
Normaal gezien is de regel 5gr per klant per dag... Denk dat de shops zelf ook wel toe gaan zien dat dit niet in hun buurt gebeurt, een sluiting wil niemand riskeren...

ik denk dat de growers daar nu allemaal een stijve hebben:lol:
ze krijgen de klanten gewoon kado!

een beetje slimme toerist gaat nu gewoon naar de randstad..die pas is echt onzin, 100% bulshit
als dit straks ook in A'dam wordt ingevoerd, 'dwingen' ze toeristen om het op een andere manier te verkrijgen
bovendien is het slecht voor de horeca etc.

ze slaan de plank echt volledig mis dan...en wie the fuck wilt zichzelf nou registreren als gebruiker?:confused:

micha
01-05-2012, 21:04
ik denk dat de growers daar nu allemaal een stijve hebben:lol:
ze krijgen de klanten gewoon kado!

een beetje slimme toerist gaat nu gewoon naar de randstad..die pas is echt onzin, 100% bulshit
als dit straks ook in A'dam wordt ingevoerd, 'dwingen' ze toeristen om het op een andere manier te verkrijgen
bovendien is het slecht voor de horeca etc.

ze slaan de plank echt volledig mis dan...en wie the fuck wilt zichzelf nou registreren als gebruiker?:confused:


ja ongelovelijk
Volgens de overheid zijn deze coffeshophouders een soort criminelen en moet je daar een copy van je paspoort en je sofi nummer aan afgeven....... Deze coffeshophouders zeggen :"die gegevens zijn veilig die liggen in een kaartenbak en daar doen ze niks mee".
Ik geloof niet dat zulke gegevens niet worden gebruikt. Straks wordt wilders premier en speelt hij die gegevens door aan de USA en dan krijg je nooit geen visum meer. Zulke scenario's zijn echt niet ondenkbaar.

Facade
01-05-2012, 21:43
Ik ben persoonlijk uberhaupt geen fan van de huidige wetgeving en op termijn zullen ze een keer kleur moeten bekennen. Wel legaliseren of toch maar weer afschaffen, dit is een beetje kansloos.

Ik denk overigens dat hierachter ook Europese druk zit. Elk softdrugs beleid van onze buurlanden is gedoemd tot falen als ze het hier legaal kunnen ophalen. Er zijn immers geen grenscontroles. Ik denk persoonlijk dat dat de echte reden is voor deze regelgeving, niet zozeer de overlast die wordt veroorzaakt.

de Stiep
01-05-2012, 22:35
Denk vooral in Amsterdam gaan de hotels en horeca de klappen voelen. De toeristen zullen dan waarschijnlijk minder snel komen naar Amsterdam door de wietpas.

Los van het feit dat er een verwaarloosbaar gedeelte van de toeristen naar bv Amsterdam komt, puur om te blowen, is dit een stomme wet en duw je de handel weer naar de straat. Meer troep verkocht, meer berovingen van klanten en de illegaliteit verdiend weer meer geld dat voor andere criminele activiteiten kan worden ingezet.

Bromios
02-05-2012, 09:55
en als gewone nederlander kun je niet meer over straat zonder dat je elke 3 minuten word aangesproken of je drugs wilt kopen. pfff.
Wat een handige jongens zijn politici toch.

Marchant
02-05-2012, 11:39
Wietpas is toch alleen bedoelt voor grens gemeenten?
In amsterdam zie ik dit niet ingevoerd worden.
Er licht trouwens al een klacht bij de europesche commissie van een italiaanse wethouder.
Deze geeft aan dat dit in strijd is met europese regels en een vorm van rasisme

amilster
02-05-2012, 14:25
straathandel en thuisdealers die toekomst zijn.


sluit ik me helemaal bij aan, bovendien denk ik helemaal niet dat het hierbij blijft maar dat dit gwoon landelijk ingevoerd zal worden.
Waar komt de behoefte om Wiet te verbieden eigenlijk vandaan?
Ik heb nog nooit gezien dat mensen er lastig of baldadig van worden oid.
Wel fijn dat je zometeen voor j wiet gewoon bij de heroine daler tercht kan, die kent gelukkig ook geen open en sluit tijden n zal altijd voor je klaarstaan, ook kwaliteits controls zijn bij hem/haar in deskundige handen!

micha
02-05-2012, 14:35
Wietpas is toch alleen bedoelt voor grens gemeenten?
In amsterdam zie ik dit niet ingevoerd worden.
Er licht trouwens al een klacht bij de europesche commissie van een italiaanse wethouder.
Deze geeft aan dat dit in strijd is met europese regels en een vorm van rasisme

Per 01 jan 2013 is heel nederland aan de beurt. De eerste rechtszaak over discriminatie is al verloren.

micha
02-05-2012, 17:43
AASTRICHT - Burgemeester Onno Hoes van Maastricht wil coffeeshop Easy Going voor een maand sluiten.http://media.nu.nl/m/m1fzbnia988g.jpgFoto: NU.nl/Dolf Conraads
Bij een controle door de gemeente bleek de coffeeshop net als dinsdag in overtreding, maakte de gemeente Maastricht woensdag bekend.
Bij een controle dinsdag kreeg de coffeeshop al een laatste waarschuwing. Eigenaar Marc Josemans weigerde mee te werken omdat hij naar eigen zeggen de controlerende ambtenaren niet erkende als gezaghebbend toezichthouder, staat in een verklaring van de gemeente.




Josemans mag nog zijn zienswijze indienen tegen de sluiting en zal dat ook doen, maar Hoes liet dinsdag al doorschemeren dat dit weinig kans maakt. Naar verwachting gaat de zaak donderdag of vrijdag dicht.
Josemans heeft aangekondigd dat hij naar de bestuursrechter stapt voor een kort geding tegen de gemeente. In afwachting van het kort geding blijven alle coffeeshops in Maastricht gesloten.
RoermondCoffeeshop SkunkRoermond heeft woensdag een waarschuwing gegekregen van burgemeester Henk van Beers. Volgens de gemeente heeft Skunk wiet verkocht aan iemand die niet in Nederland woont.
Bij een volgende overtreding kan de coffeeshop 3 maanden gesloten worden, liet de gemeente weten.
WietpasDoor de invoering van de wietpas mogen coffeeshops alleen nog aan leden verkopen. Gebruikers kunnen alleen lid worden van een coffeeshop in hun eigen gemeente. De overheid wil zo overlastgevend drugstoerisme tegengaan.
De wietpas geldt per 1 mei in Limburg, Brabant en Zeeland, maar is vanaf 2013 in heel Nederland vereist.
DrugstoeristenDe politie in Limburg houdt op verschillende plekken verkeerscontroles waarbij vooral buitenlanders flyers over het nieuwe drugsbeleid meekrijgen. Op verschillende plaatsen doet ze dat samen met de Duitse politie, maakten woordvoerders van de twee Limburgse politiekorpsen woensdag bekend.
Controles zijn er vooral op toegangswegen naar onder meer Venlo en Maastricht. Aan de controles doet ook de spoorwegpolitie mee, net als ambtenaren van de gemeenten en de marechaussee. Volgens de politie reageert het publiek overwegend positief op de controles. De politie heeft de indruk dat de meeste van de 23 Zuid-Limburgse coffeeshops zich aan de nieuwe regels houden.
HuisdealersIn Maastricht houdt de politie ook de zogenoemde ''uitwaaiereffecten'' naar de buitenwijken in de gaten. Daar zitten veel illegale huisdealers. De politie controleert of buitenlanders daar drugs proberen te kopen.
In Kerkrade pakten agenten een medewerker van een coffeeshop op met 17 zakjes wiet. De man vreest voor zijn baan en probeerde zelf een handeltje op te zetten in de buurt van het stadion van Roda JC, maakte de politie bekend.

micha
02-05-2012, 17:45
OM vervolgt 'discriminerende' coffeeshops nietLaatste update: 2 mei 2012 14:38info

AMSTERDAM - Justitie gaat niets doen met klachten van bezoekers die vanwege hun nationaliteit worden geweigerd bij coffeeshops.http://media.nu.nl/m/m1ezxjtae16w.jpgFoto: ANP
Volgens het Openbaar Ministerie is geen sprake van strafbare discriminatie.
"Wij hebben de politie gevraagd geen aangiften in deze kwestie op te nemen, maar de klacht vast te leggen in een melding", zegt een woordvoerder.



Easy Going in Maastricht weigerde dinsdag een tiental bezoekers met het doel een proces uit te lokken. De bedoeling was dat de geweigerde bezoekers aangifte van discriminatie zouden doen.
Volgens de woordvoerder is alleen een melding vastgelegd. De bezoekers kunnen nog naar het gerechtshof in Den Bosch stappen om justitie te dwingen alsnog vervolging in te stellen.
Niet strafbaar"Wij voeren slechts overheidsbeleid uit en de overheid heeft bepaald dat dit niet strafbaar is", legt een woordvoerder van het OM uit. Hij wilde niet ingaan op de vraag of het geen goed idee is een rechter de nieuwe maatregel te laten toetsen.
Door de invoering van de wietpas mogen coffeeshops alleen nog aan leden verkopen. Gebruikers kunnen alleen lid worden van een coffeeshop in hun eigen gemeente. De overheid wil zo overlastgevend drugstoerisme tegengaan.
De wietpas geldt per 1 mei in Limburg, Brabant en Zeeland, maar is vanaf 2013 in heel Nederland vereist.
OntslagenCoffeeshops in Limburg en Brabant verwachten door het nieuwe beleid zoveel klanten te verliezen dat zij bij UWV voor ongeveer 100 werknemers ontslagaanvragen hebben ingediend.
Een woordvoerster van het UWV zei woensdag dat de ontslagen ''vooral in de lijn van Venlo naar Maastricht, langs de grens met Duitsland'' vallen.
Het gaat volgens haar veelal om enkele ontslagen per werkgever. Maar volgens haar worden ook niet alle ontslagen gemeld bij het UWV. De coffeeshophouders kunnen het ook in onderling overleg eens worden met medewerkers over hun ontslag en een eventuele vertrekpremie.
SalarisWoordvoerder Marc Josemans van de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht zegt dat er meer ontslagen vallen dan UWV meldt. Zo zouden in de Limburgse hoofdstad alleen al 360 van de 440 medewerkers van de 14 coffeeshops hun baan per 1 mei hebben verloren.
Vertegenwoordiger Jo Smeets van het personeel van de Maastrichtse coffeeshops zegt enkele weken geleden nog samen met zeker 140 werknemers naar het UWV te zijn geweest. ''Daar kregen we uitleg wat ons te wachten stond'', zei Smeets, zelf ex-werknemer van coffeeshop Fantasia in Maastricht. ''Ik kreeg te horen dat ik voor dat salaris niet meer aan het werk zou kunnen.''
GeslotenDonderdag bleven de meeste Tilburgse coffeeshops overigens dicht uit protest en omdat ze nog niet klaar zijn om klanten te registreren. Voor zover bekend gaan 3 van de 11 coffeeshops wel open. Ze houden zich aan de verscherpte regels en hebben een ledenlijst.
Vugs, die dinsdag met zijn coffeeshop Toermalijn bewust in overtreding ging, verwacht woensdagmiddag te horen met welke sanctie de gemeente komt. Hij stapt naar de rechter als de gemeente zijn coffeeshop sluit.

Wheelie
02-05-2012, 17:51
:crying: Nu heb ik echt een probleem :lol:

Diz
02-05-2012, 19:22
:crying: Nu heb ik echt een probleem :lol:

Haha maak je niet druk! De straatdealer komt ook bij u in de buurt...

Ik denk dat die gasten nog op meer plaatsen op gaan duiken dan vestigingen van de Jumbo...

DAG COFFEESHOP! HALLO STRAATDEALER!

Worstelfan#1
02-05-2012, 19:44
Mee eens met eerdere reacties.

Straatdealers en andere fratsen zullen nu ontstaan.

Hele slechte zet dit beleid.

Tony
02-05-2012, 23:57
Zo'n ongelofelijk onnozele wet... walgelijk en te dom voor woorden.

payap
03-05-2012, 08:48
Gewoon legaliseren. Ben je van alle randverschijnselen af en kan iedereen voor zich zelf bepalen of en hoeveel hij wil gebruiken.

Heb het zelf nog nooit gebruikt, puur omdat mijn intresse hier niet ligt. Maar heb idee dat alcohol, vet eten en gewoon roken vele malen meer schade veroorzaken dan het gebruik van wiet.

smike
03-05-2012, 14:31
Door dit soort "politiek" schuif ik op naar links, D66 begrijpt dat legalisatie het beste is.

Pansier
03-05-2012, 14:32
Gewoon legaliseren. Ben je van alle randverschijnselen af en kan iedereen voor zich zelf bepalen of en hoeveel hij wil gebruiken.

Heb het zelf nog nooit gebruikt, puur omdat mijn intresse hier niet ligt. Maar heb idee dat alcohol, vet eten en gewoon roken vele malen meer schade veroorzaken dan het gebruik van wiet.

x2. Voor mij is de grens dat zolang buitenstaanders (niet wiet gebruikers) er geen last van hebben het voor mij prima is.

smike
03-05-2012, 14:35
Ik erger me ook aan het taboe dat er nog steeds aan wiet hangt.

Als ik maandag op me werk kom en ik vertel dat ik 1 jointje heb gerookt, dan wordt er gereageerd alsof je een crimineel ben.
Heb ik me op zaterdag avond wezenloos gezopen en ben ik lavenloos thuisgekomen dan is dat "gezellig" .

ARMENIA
03-05-2012, 21:45
Gebruik zelf ook niet, maar dat gedoogakkoord staat me wel aan. daarnaast moeten ze geen wietpas implementeren, dat gaat idd zorgen voor straatdealers. overigens wel benieuwd naar de motivatie van politici omtrent het invoeren van de wietpas.. als ik logisch beredeneer, dan lijkt het mij voor de hand liggend dat de opkomst van straatdealers een feit is, wat dachten de politici dan??

blackadder
03-05-2012, 22:57
wat dachten de politici dan??
Hetzelfde als altijd. Goedkoop scoren met de kiezer.

micha
11-05-2012, 17:31
enc Triki (http://www.omroepbrabant.nl/Tag.aspx?author=Ferenc%20Triki)
http://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Image.aspx?object=News&image=Eddie_F%c3%b6rster_van_de_JOVD_1090268.jpgEd die Förster van de JOVDhttp://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Icons/zoom.png (http://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Image.aspx?object=News&type=large&image=Eddie_F%c3%b6rster_van_de_JOVD_1090268.jpg)
EINDHOVEN - De onafhankelijke liberale jongerenorganisatie, de landelijke JOVD, heeft dinsdag een meldpunt geopend voor het melden van overlast rondom coffeeshops. Volgens de organisatie is de overlast na de invoering van de wietpas toegenomen.
De JOVD wil de klachten die bij het meldpunt gemeld zijn, aanbieden aan minister Opstelten. Op dit moment zijn er enkele klachten binnengekomen uit onder meer Breda, Eindhoven en Den Bosch. Ook de gemeente Tilburg roept haar inwoners op te melden als zij overlast ervaren van wietverkoop.

Hopen op de VVD
De jongerenorganisatie hoopt op steun van VVD'ers in de Tweede Kamer. ''Met het oog op de verkiezingen hopen wij dat er mensen binnen de VVD opstaan en ons plan steunen en meenemen richting de verkiezingen. Wij hopen dat minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie dan dit plan uiteindelijk weer intrekt'', vertelt Eddie Förster van de JOVD.

De PvdA in Venlo zette maandag ook een meldpunt op voor overlast na de invoering van de wietpas. De Partij van de Arbeid in Brabant denkt nog na over een soortgelijk meldpunt.

Diz
11-05-2012, 19:03
Er is zeker veel overlast na invoering van de wietpas! Het feit dat je zonder zo'n ding niet eens een blowtje kan halen schaar ik iig in de categorie overlast!;)

micha
12-05-2012, 07:15
57 aanhoudingen na invoering wietpas (http://www.crimesite.nl/nieuws/drugs/23412-57-aanhoudingen-na-invoering-wietpas.html)
http://www.crimesite.nl/templates/Crimesite_2010-4/images/pdf_button.png (http://www.crimesite.nl/nieuws/drugs/23412-57-aanhoudingen-na-invoering-wietpas.pdf)
http://www.crimesite.nl/templates/Crimesite_2010-4/images/printButton.png (http://www.crimesite.nl/nieuws/drugs/23412-57-aanhoudingen-na-invoering-wietpas.html?tmpl=component&print=1&layout=default&page=)
http://www.crimesite.nl/templates/Crimesite_2010-4/images/emailButton.png (http://www.crimesite.nl/component/mailto/?tmpl=component&link=aHR0cDovL3d3dy5jcmltZXNpdGUubmwvbmlldXdzL2Ryd WdzLzIzNDEyLTU3LWFhbmhvdWRpbmdlbi1uYS1pbnZvZXJpbmc td2lldHBhcy5odG1s)




Nieuws - Drugs (http://www.crimesite.nl/nieuws/drugs.html)


VRIJDAG 11 MEI 2012 13:11


http://www.crimesite.nl/images/stories/wietpas.jpgDe politie in Limburg heeft sinds de invoering van de wietpas, op 1 mei, al 57 mensen aangehouden voor het handelen van drugs en het in bezit hebben van drugs door buitenlanders. De arrestaties zijn verricht in de periode van 1 tot 11 mei. Sinds de invoering van de wietpas, houdt de politie verscherpte controles in onder meer Limburg.
De meeste aanhoudingen zijn verricht in de steden in het zuiden van Limburg. Er worden controles uitgevoerd aan de grensovergangen, toegangswegen tot de coffeeshops en alle plekken waar politie-inzet nodig is.Er zijn speciale teams belast met de aanpak van onder meer drugsoverlast en straathandel. Ook worden meldingen van burgers over illegale drugshandel scherp in de gaten gehouden. Tijdens de controles wijst de politie de buitenlandse bezoekers, ondersteund met een flyer, op het nieuwe beleid om hen te ontmoedigen hier drugs te kopen. Ook de Koninklijke Marechaussee, Douane, het Korps Landelijke Politiediensten en buitenlandse politiediensten verlenen assistentie.
Vanaf 1 mei mogen coffeeshophouders geen drugs meer verkopen aan buitenlanders. Alleen mensen die op een ledenlijst staan, mogen drugs kopen. Je moet daar de Nederlandse nationaliteit voor hebben.
Alles (http://www.crimesite.nl/component/search/?searchword=wietpas&ordering=&searchphrase=all) over de invoering van de wietpas.

smike
12-05-2012, 13:04
Echt te zielig voor woorden dit.
Tijd dat in de EU wordt besloten dat het wordt gelegaliseerd, dan zijn we van dit gezeik af!

Wheelie
03-06-2012, 00:26
http://www.dumpert.nl/mediabase/2119321/0699d0d7/pssst_wiet_kopen_.html

cholitzu
03-06-2012, 00:57
legaliseren, door de overheid laten telen en verkopen, zijn we binnen een half jaar de zogenaamde crisis weer te boven.

Exportproduct no 1 cannabis hollandica.

colossus
03-06-2012, 09:59
Ik ken iig erg veel mensen die hier erg blij mee zijn... Die gaan heul veul extra centjes verdienen door dit...

Maar de tijd van lekker op je gemakkie op zondag in de shop hangen is wel voorbij...
Ach ja... er zijn wel grotere problemen toch?
toch ben ik blij dat er een weed pas is. al die junkies die vanuit het buitenland komen
en let op ik beschouw nederlandse weed rokrs niet als junks. wij zijn goede rokers.
maar die fransen en duitsers en belgen. dat is gewoon raar volk. toen ik nog rookte had ik dat ondervonden.

die komen niet alleen voor hennep. ook voor dat ene extra.

ok ik begrijp dat de koffieshops er niet echt blij mee zijn qua omzet.

Briant
03-06-2012, 14:09
Waarom is dit niet in Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen ingevoerd trouwens, dat zijn volgens mij ook provincies met Grens gemeentes...

Dit is iig weer zo'n typisch nederlandse oplossing. Geen echte keuze voor het een of het ander, maar een tussenweg. Minder duidelijkheid leidt tot meer chaos. Dus of afschaffen of legaliseren aub.

colossus
03-06-2012, 17:32
ik wil mijn reactie tegen belgen terugnemen. ik beschouw ze ook als hollanders qua gebruik.

micha
17-06-2012, 09:30
http://www.mixfight.nl/images/Wiet%20tekst.jpg



Omdat de overheid meent stevig op te moeten treden tegen cannabis, is op 1 mei 2012 in het zuiden van het land de wietpas ingevoerd. Inmiddels zijn we ruim anderhalve maand verder en –zoals vooraf door velen werd voorzien- is de overlast door drugsdealers op straat geëxplodeerd. Dat de burgers veel drugsoverlast ervaren sinds de invoering maakt blijkbaar kennelijk weinig indruk op de huidige regering. Men geeft geen krimp, is zelfs ‘tevreden’ en gaat gestaag door op de ingeslagen weg.
Dagelijks neemt de overlast toe, de burgers voelen zich genegeerd en hevig in de steek gelaten door de overheid. De wietpas is niet meer dan een grote mislukking en de publieke verontwaardiging groeit.
Het is voor burgers dan ook zeer frustrerend om sinds de invoering van de pas, de onrust op straat hand over hand te zien toenemen.
Veel Nederlanders vragen zich af of de wietpas volgend jaar inderdaad landelijk zal worden ingevoerd. Menigeen hoopt dat de wietpas voor die tijd zal zijn afgeschaft, zodat de toename van de drugscriminaliteit zich niet over heel Nederland zal verspreiden.

Tragische vergissing
Enige tijd geleden werd er in de politiek over geklaagd dat ‘de onschuld’ was verdwenen uit de cannabiswereld. Het is overduidelijk dat de komst van de wietpas deze onschuld niet terug heeft doen keren. In tegendeel zelfs, vinden de burgers die dagelijks worden geconfronteerd werkelijkheid, in hun leefomgeving is de onrust en overlast nog nooit zo erg geweest.
Het is moeilijk te bedenken, waaróm de wietpas niet per direct wordt afgeschaft, de praktijk wijst immers ondubbelzinnig uit dat de pas een tragische vergissing is. Het kan en mag toch niet zo zijn, dat een door de overheid ingevoerde maatregel, de criminaliteit en onrust in de maatschappij laat tóenemen, in plaats van afnemen?
Zoiets zou alleen misschien (tijdelijk) acceptabel zijn, wanneer er bijzondere en grote belangen mee op het spel stonden. In dat geval zouden de burgers wel op de hoogte gebracht moeten worden van ‘wat er speelt’. Dan weten deze mensen tenminste waar het voor nodig is, dat zij zich de sterk toegenomen overlast moeten laten welgevallen.

Gedeelde smart…
Tot nu toe blijkt niets van dat alles, het lijkt erop dat de plaatselijke bevolking de ongewenste bijwerkingen van de wietpas gewoon lijdzaam moet ondergaan. Het is voor de mensen die nú met de overlast zitten wellicht een schrale troost dat -zoals het huidige kabinet heeft besloten- volgend jaar de wietpas in heel Nederland wordt ingevoerd. Dan wordt de overlast in heel het land gevoeld en… gedeelde smart is halve smart!
Niet dat het dán ineens prettig is, dat de Nederlanders de verergering van drugscriminalisering moeten accepteren en de wietpas niet wordt afgeschaft, maar hopelijk is het een kortdurende situatie. Het hangt er helemaal vanaf hoe lang het duurt tot er na de verkiezingen een nieuw kabinet is gevormd. Want het ligt niet in de lijn der verwachtingen, dat het huidige kabinet de stand van zaken ten goede wil keren en de wietpas afblaast. Hoogstwaarschijnlijk komt er pas een nieuw kabinet ná de landelijke invoering van de pas, en zitten we allemaal in hetzelfde schuitje.
Het lijkt volledig onbestaanbaar, dat een volgend kabinet doorgaat op deze heilloze weg, dus kan het hierna alleen maar beter gaan…
0diggsdigg

RedDawn
17-06-2012, 12:39
Verrek, droom ik nou?! ;) Maar ik moet toegeven dat Micha echt zinnige dingen zegt!

Briant
17-06-2012, 15:16
http://www.youtube.com/watch?v=xUdRkK4lHms

smike
18-06-2012, 11:45
http://www.youtube.com/watch?v=xUdRkK4lHms

Dat is het meest lompe filmpje wat ik ooit hebt gezien.

Het stuk van micha slaat wel de spijker op z'n kop, je zal maar in Maastricht wonen nu, vlakbij de grens, lijkt me een hel!