PDA

View Full Version : Docu: The world according to Lance Armstrong / Het systeem Armstrong



Leventdepevent
24-10-2012, 21:30
De indrukwekkende documentaire The World According To Lance van de Amerikaanse tv-zender ABC is onder de naam Het Systeem Armstrong in het VRT-programma Panorama te bekijken.
Deze week viel wielrenner Lance Armstrong van zijn wielersokkel toen de wereldwielerbond UCI hem al zijn overwinningen afnam en hem levenslang wegens dopinggebruik schorste. Een vernietigend onderzoek en daaruit opgemaakt rapport van de Amerikaanse dopingautoriteit USADA was de aanleiding.
Alle bewijslast op een rijHet systeem Armstrong zet de bewijslast tegen de zevenvoudige Tour-winnaar bijzonder overtuigend op een rijtje. Mensen uit zijn entourage spreken openlijk voor de camera over het jarenlange systematisch dopinggebruik. Alles komt in de documentaire aan de orde: Armstrongs ontslag aan het hoofd van zijn eigen stichting Livestrong, zijn grootste sponsor die hem verlaat, het lijvige rapport dat het Amerikaanse dopingagentschap USADA op tafel gooide. Na jarenlange beschuldigingen en verdachtmakingen over en weer lijkt niemand er nog omheen te kunnen dat Armstrong niet clean reed. Sterker nog: samen met ploegleider Bruyneel zette hij blijkbaar het meest professionele systeem van dopinggebruik op dat de wielersport ooit heeft gekend.
Profetische woordenOok de getuigenis onder ede van Armstrong in 2005 komt aan de orde. Hierin zegt hij: "Als je positief test, word je ontslagen, dat staat buiten kijf. Niet alleen uit het team, maar er zijn talrijke contracten die dan zouden ophouden. En de hoop die ik aan kankerpatiënten geef. Al wat ik buiten het fietsen doe, zou allemaal weg zijn. Denk niet dat ik dat niet begrijp. Het gaat mij niet om het geld, maar om de hoop die mensen over de jaren in mij hebben gevonden. Dat zou allemaal weg zijn! Dus volgens een contract ontslagen worden omdat je positief test, is niets in vergelijking met de steun te verliezen van miljoenen mensen."
Uitzendtijden VRT PanoramaHet Systeem Armstrong is in Panorama op donderdag 25 oktober vanaf 22.10 uur op de VRT-zender Canvas te bekijken. Een herhaling van het programma wordt op zondag 28 oktober om 18.00 uur uitgezonden.

Silat
24-10-2012, 21:59
Vet! thanx Levent

I smell ..........

FOCUS
24-10-2012, 23:40
de goede man werd zelfs een psychopaat genoemd
laten we niet vergeten, dat áls we hem echt willen veroordelen (niet gerechtelijk, maar moreel),
we dan vrijwel iedere wielrenner moeten veroordelen,
niet alleen hem
en een hèle hoop andere sporters

Ik vind het persoonlijk heel erg ver gaan, om Lance te behandelen alsof hij iedereen op de wereld verraden heeft
als je wilt veroordelen,
veroordeel dan het systeem
veroordeel de sport
veroordeel de fans
veroordeel de ploegleiding
veroordeel de sponsors


of oordeel niet :)

Peter0711
25-10-2012, 11:50
de goede man werd zelfs een psychopaat genoemd
laten we niet vergeten, dat áls we hem echt willen veroordelen (niet gerechtelijk, maar moreel),
we dan vrijwel iedere wielrenner moeten veroordelen,
niet alleen hem
en een hèle hoop andere sporters

Ik vind het persoonlijk heel erg ver gaan, om Lance te behandelen alsof hij iedereen op de wereld verraden heeft
als je wilt veroordelen,

Kan jij mij de naam geven van de persoon die een aantal keer 2de is geworden met de Tour?

Het zijn vaak de hoogvliegers die de harde klap krijgen. In dit geval Armstrong. Wat nu achteraf echter bekend is,is dat bijna iedereen op de top uit die periode onder invloed was,dus ik ben het ZEKER met je eens. Alleen is het wel extra dubbel bij Armstrong door alle aandacht die hij gekregen heeft de afgelopen jaren. Gewoon vals als je dat accepteerd terwijl je het zelf weet.

TOON
25-10-2012, 12:55
volgens mij waren alle nummers twee ooit ook al een keer gepakt op doping....dus in dat opzicht vond ik de opmerking van de directie van de Tour wel terecht, amstrong schrappen en geen nieuwe 'winnaars' aanwijzen...

smike
25-10-2012, 12:56
De hele wielerwereld doet nu alsof tijdens de periode van Amstrong hij het meesterbrein was en dat ze die nu hebben ontmaskerd. Nu gaan ze door met een "schone" sport...
Geloven ze het zelf?
(bijna) Iedereen in het huidige peleton gebruikt en ook onze held Boogerd werd genoemd, al die jongens gebruiken en maar door blijven gaan met die kuttour en weer miljoenen smijten ernaar zodat ze weer nieuwe dopingmethoden kunnen ontwikkelen.

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat Armstrong nooit is gepakt.

Facade
25-10-2012, 13:35
Eens met Focus. Ik vind het persoonlijk toch ook wel heel akelig voor Armstrong moet ik zeggen. Hij wordt niet alleen als sporter, maar ook als persoon zo door het slijk gehaald dat je zou denken dat het een oorlogsmisdadiger is.

Vooral de medesporters hebben tien pakken boter op hun hoofd, omdat de meesten gebruiken of dit in enig moment van hun carrière gedaan hebben. Bijzonder hatelijk.