PDA

View Full Version : Docu: Out of control. Over gevaar, instinct en het onderbewuste



FOCUS
28-10-2012, 15:36
vanavond 19:25 ned2

Het onderbewuste speelt een veel grotere rol in ons leven dan we tot nu toe dachten. Dat weten we door een aantal doorbraken in de wetenschap. In dit programma aandacht voor het instinct en hoe wij een mogelijk gevaar eerder 'aanvoelen' dan 'zien'. Als we het zien, is het al te laat, dus neemt ons onderbewuste het over. Maar heeft het onderbewuste altijd gelijk?

Nosferatu187
28-10-2012, 15:50
Maar heeft het onderbewuste altijd gelijk?

Ja

de Stiep
28-10-2012, 16:53
vanavond 19:25 ned2

Het onderbewuste speelt een veel grotere rol in ons leven dan we tot nu toe dachten. Dat weten we door een aantal doorbraken in de wetenschap. In dit programma aandacht voor het instinct en hoe wij een mogelijk gevaar eerder 'aanvoelen' dan 'zien'. Als we het zien, is het al te laat, dus neemt ons onderbewuste het over. Maar heeft het onderbewuste altijd gelijk?

Eg wel ! Onderbewust heb je al bepaalde dingen geregistreerd die je geen naam kunt geven, maar wel zorgen voor een vlucht of vechtreflex. Ben ik heilig van overtuigd.

FOCUS
28-10-2012, 18:00
ja, maar het ervaren van een vlucht of vechtreflex kan een ongewenst effect hebben

het verkeer zit vol met voorbeelden

fight or flight...dat was misschien in de goede oude oertijd nuttig
maar omdat deze maatschappij waarin we leven continue (!!!) een fight or flight reflex oproept,
loop je dus het risico om de hele dag door meerdere keren de bijbehorende hormonen door je lichaam te laten gieren

en adrenaline en agressie zijn zeer verslavend
en dat is niet gezond op de lange termijn...


maar joh, ik heb geen idee of deze documentaire daar over gaat
misschien ben ik wel weer aan het zwetsen:fp:

FOCUS
28-10-2012, 20:55
Ja!


Ik was aan het zwetsen....


Maar wel een hele interessante docu...:lol: