PDA

View Full Version : Inkomensafhankelijke zorgpremie :(



Kemal
31-10-2012, 18:43
:thown: :smash: :swear: :mfblowup:

Wat een pleuriszooi.

Ik hoop dat het niet door de eerste kamer komt en dat ze er snel iets aangaan doen..

Wiseguy
31-10-2012, 18:55
Zo blijft zorg voor iederen betaalbaar!

Ronald
31-10-2012, 19:14
Ik heb er ook met verbazing naar zitten kijken.

e-type
31-10-2012, 19:43
Zo blijft zorg voor iederen betaalbaar!



ze kunnen beter het eigen risico inkomensafhankelijk maken en de premie gelijk. Dit slaat natuurlijk nergens op, 400Euro in de maand voor je zorgverzekering... Ook al verdien je >70.000...

Facade
31-10-2012, 20:48
Het is wel een forse maatregel inderdaad. Zeker als je het koppelt aan de hypotheekrenteaftrek die geleidelijk wordt afgeschaft, raak je midden inkomens en daarboven wel heel erg hard. Ik vraag me daarnaast af wat het met bestedingen zal doen. Je kan ook te hard bezuinigen. Als mensen voor hun gevoel niks meer hebben om uit te geven snijd je jezelf in de vingers.

Aan de andere kant, Nederland heeft een bijzonder forse staatsschuld (iets van 68% BNP dacht ik) dus er zal toch ergens fors in gesneden moeten worden. Het is in ieder geval goed dat direct duidelijk is waar bezuinigd gaat worden. Het vorige kabinet kwam met bezuinigingen op kleine posten(defensie, cultuur) waaruit bleek dat de echte keuzes nog gemaakt moesten worden. Dat is nu gelukkig wel gedaan.

Baske
31-10-2012, 21:18
Aan de ene kant doet 't hard pijn, aan de andere kant... Als ik zo kijk naar andere EU landen, betaal ik liever in preventieve wijze iets meer, dan dat we straks ook met enorme problemen komen te zitten.

Nosferatu187
31-10-2012, 22:21
Enorme problemen komen toch wel, is een kwestie van tijd denk maar niet dat dit allemaal goed gaat komen hoor.

TheSkindo
31-10-2012, 22:32
Het lijkt een beetje op het ziekenfonds...alleen een heel stuk schever. Ik kan me goed voor stellen dat ook al verdien je 70000 dat je idd niet zit te wachten op een verzekering van 450 euro p.p. per maand...met je partner zit je dan aan de 900 per maand....das niet echt grappig en dan ook nog eens verplicht. Bijna net zo krom als het stelsel dat we nu hebben...waar halen ze dit soort vage plannen vandaan?

hypergiant
31-10-2012, 23:55
Enorme problemen komen toch wel, is een kwestie van tijd denk maar niet dat dit allemaal goed gaat komen hoor.

Precies, de wereldwijde monetaire systeem die gebaseerd is op schuld en (papieren) valuta is aan het instorten. Ik denk persoonlijk dat er eerst een 'currency war' komt en dat mensen uiteindelijk zullen overstappen naar een ander systeem die meer is gebaseerd op grondstoffen.

Het valt hier vergeleken met andere landen (nog wel) mee. Als je leest dat de helft van de Spaanse jongeren werkloos thuis zitten en dat hulpfondsen (WW, Bijstand) een uitkering hebben van maximaal 400 euro per maand.

Het worden interessante tijden..

Nosferatu187
01-11-2012, 00:31
Jij snapt het, systeem dat in stand word gehouden door de parasieten. En dan bedoel ik dus niet de "gewone mens."

MuayThaiGuy
01-11-2012, 06:46
Gewoon een basis bedrag per maand. Ik ben amper medische hulp nodig en de bezoekjes aan de tandarts betaal ik grotendeels al zelf. Nu betaal ik geld voor iets waar ik geen of bijna geen gebruik van maak het kabinet wil geen geld over de balk smijten, maar als ik voor mezelf spreek willen ze mij wel verplichten om geld over de balk te smijten. Erg krom!
Gelukkig vindt de achterban van de VVD deze regelgeving nergens op slaan, dus het zal denk ik niet lang duren voordat dit kabinet het ontslag kan indienen bij de Koningin. Ze zijn te vrijgevig geweest om andere landen te steunen en het eigen land bezuinigen ze kapot.

Bromios
01-11-2012, 08:51
Wat ik niet begrijp is dat we allemaal tussen de 100 en 150 betalen nu en de premies hoeven niet omhoog want het kan allemaal uit. Waar gaat dat geld dan heen ?

Baske
01-11-2012, 08:54
Enorme problemen komen toch wel, is een kwestie van tijd denk maar niet dat dit allemaal goed gaat komen hoor.

Dat ze komen is inderdaad niet te vermijden. Maar als we nu al beginnen met damage control, zitten we straks in ieder geval niet als Griekenland, Italie of Spanje met onze konten in de lucht. Natuurlijk vind ik het naaierij, en ik zou dat geld het liefste anders investeren. Voor mij betekent het dat ik nu toch wel serieus begin te overwegen of ik wel in een huis wil investeren, of gewoon lekker in mijn huurhuis wil blijven. Aan de andere kant, en dat meen ik serieus, als ik kan bijdragen aan het overeind houden van dit land, doe ik dat maar al te graag.

Betekent dat wat minder koopkracht? So be it. Mijn vriendin is Spaanse, en heb dus genoeg contacten in Spanje. Als ik hoor hoe men het daar heeft dan prijs je jezelf echt gelukkig. Daar is 't inmiddels zo ver dat hele gezinnen op straat komen. Nou is de situatie daar wel HEEL anders dan hier, ook de opbouw naar de crisis toe + de enorme verschillen in cultuur (en denkwijze).

Facade
01-11-2012, 10:03
Welke enorme problemen moeten nog komen dan Nosferatu? Ik dacht zelf eigenlijk dat we die al hadden.

Asura
01-11-2012, 10:34
Nederland kan zichzelf altijd redden. Dat is historisch gezien nooit anders geweest. Geloof het of niet maar het is niet zo lang geleden dat Afrikaanse toestanden vrij normaal waren in Europa. Tot 1940 was hongersnood in Oost-Europa en Rusland, niet anders dan vandaag we de dag nog in het zwarte continent zien vrij normaal, google er maar eens op.

In al die tijd is er in Nederland nooit een hongersnood geweest die vergelijkbaar was met de toestanden in onze buurlanden. Nu zal het niet anders zijn. We liggen tussen het VK, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken. Dit zijn allemaal landen waar er een stabiele economische traditie bestaat, en landen waar er genoeg expertise is om zeker na een totale instorting van het systeem(hypothetisch) handelsroutes op te zetten. Ik zie dat niet zo snel gebeuren overigens.

Nu zitten we natuurlijk wel vast aan de EMS, een zeer risicovol project waar een ongekozen kabinet ons voor heeft ingeschreven. Ik durf te zeggen dat er op het hele forum misschien drie mensen zijn die werkelijk weten wat de EMS inhoud, dit omdat de Nederlandse media er gewoon over heeft gezwegen. Uitspraken van De jager en Plasterk ("het word kantje boord" Metro 08/2012 )bevestigen dat ze weten dat Nederland ernstig in de problemen kan komen als een ander Europees land instort en Nederland binnen 7 dagen tot 40 miljard moet leveren.


Wat Facade zegt over de staatschuld klopt, maar een groter probleem is dat een gemiddeld Europees land regeringsuitgaven heeft boven de 50% van het GDP. Dit betekent dat er enorm veel geld, wat gebruikt zou kunnen worden door bedrijven om voor een hogere productie, research & development of meer personeel te betalen, nu naar ambtenaren gaan die de bureaucratie draaiende houden.

Asura
01-11-2012, 10:43
Het kabinet streeft uiteindelijk naar één btw-tarief van negentien procent. Het huidige lage tarief van zes procent zal geleidelijk stijgen. Voor deze regeerperiode denkt Weekers aan een verhoging naar acht procent.

De tarieven van de inkomstenbelasting worden volgens de plannen verlaagd van de huidige 52, 42 en 33 procent naar 50, 40 en 30 procent. De vennootschapsbelasting gaat omlaag van 25 naar 24 procent.

http://nos.nl/artikel/232994-inkomstenbelasting-omlaag-btw-hoger.html



Het btw tarief is overigens naar 21% gegaan.

rollermanskunk
01-11-2012, 11:21
De zorg is sowieso onbetaalbaar aan het worden. Door dit soort maatregelen creeer je weer nieuwe problemen. Om het nu weer compleet op de schop te gooien is vragen om moeilijkheden. Waarom zou je de middeninkomens onevenredig meer laten betalen tov de minimum en de hoge inkomens? Lijkt me dat er iemand bij de PvdA of de VVD zich flink heeft misrekent. Inkomensafhankelijke premie ben ik wel voor maar dan wel met de juiste balans.

blackadder
01-11-2012, 12:03
Ik vraag me af hoeveel VVD'ers zouden janken als het de lage inkomens waren die erop achteruit gaan.

Asura
01-11-2012, 12:10
De middenklasse is juist het 'trekpaard' van de economie, een vreemde keuze dus Ik heb de plannen nog niet goed genoeg doorgenomen om een oordeel te vellen moet ik toegeven.

Biiyen
01-11-2012, 12:44
De zorg is sowieso onbetaalbaar aan het worden. Door dit soort maatregelen creeer je weer nieuwe problemen. Om het nu weer compleet op de schop te gooien is vragen om moeilijkheden. Waarom zou je de middeninkomens onevenredig meer laten betalen tov de minimum en de hoge inkomens? Lijkt me dat er iemand bij de PvdA of de VVD zich flink heeft misrekent. Inkomensafhankelijke premie ben ik wel voor maar dan wel met de juiste balans.

Precies, een juiste balans! Ik begrijp 2 zaken niet:
1) waarom men is gestopt bij een inkomen van 70.000 euro?
2) Waarom zijn de bedragen zo krankzinnig verdeeld?

de Stiep
01-11-2012, 13:22
De middenklasse is juist het 'trekpaard' van de economie, een vreemde keuze dus Ik heb de plannen nog niet goed genoeg doorgenomen om een oordeel te vellen moet ik toegeven.

Hetzelfde hier Asura. Het enige dat ik wel weet is dat ik ipv 134 euro per maand naar bijna 400 euro ga.
Hoe dat kan ? Simpel. Heb een uitstekend salaris Ben nu echter gescheiden, kosten richting ex en de vaste lasten (heb geen krant of landlijn, telefoon is van de baas gelukkig, auto staat te koop die kan ik me niet meer veroorloven) die van dat salaris af gaan, zorgen er voor dat ik ongeveer 840 euro netto per maand over hou. Dat is om te eten, (nu nog) auto rijden, kleding en onkosten als de wasmachine oid kapot gaat. Als ik dan alles door reken ga ik dus zo´n 550 euro pm overhouden. Moet genoeg zijn, maar is niet echt een vetpot.
Al met al is het wel zo dat ons gezondheidsstelsel vele vele malen beter is dan het Amerikaanse model en er zat landen zijn in Europa waar de gemiddelde burger het stukken slechter heeft dan ik.

We zullen het vast wel overleven ;)

Facade
01-11-2012, 13:28
Nederland kan zichzelf altijd redden. Dat is historisch gezien nooit anders geweest. Geloof het of niet maar het is niet zo lang geleden dat Afrikaanse toestanden vrij normaal waren in Europa. Tot 1940 was hongersnood in Oost-Europa en Rusland, niet anders dan vandaag we de dag nog in het zwarte continent zien vrij normaal, google er maar eens op.

In al die tijd is er in Nederland nooit een hongersnood geweest die vergelijkbaar was met de toestanden in onze buurlanden. Nu zal het niet anders zijn. We liggen tussen het VK, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken. Dit zijn allemaal landen waar er een stabiele economische traditie bestaat, en landen waar er genoeg expertise is om zeker na een totale instorting van het systeem(hypothetisch) handelsroutes op te zetten. Ik zie dat niet zo snel gebeuren overigens.


Dat is dus de vraag. Ik denk ook niet dat de EU/het westen helemaal zal instorten. Wel zie je dat we worden ingehaald door veel opkomende economieën in Azië en Zuid-Amerika. Dat zal op den duur ook wel wat stabiliseren, maar de vraag is in hoeverre dit gevolgen heeft voor onze levensstandaard. In hoeverre blijft alles betaalbaar als er structureel minder werkgelegenheid is. We hebben natuurlijk een bespottelijk hoge levensstandaard opgebouwd in dit land en ik denk dat we daar mondjesmaat op zullen moeten inleveren. Dat zie je nu al gebeuren overigens. Vrijwel alle sociaal maatschappelijke diensten worden gekort.

Met het oog op deze ontwikkeling vraag ik me af in hoeverre nivellering van zorgpremies houdbaar is in de toekomst. Het lijkt me dat de groep met lagere inkomens voorlopig alleen maar zal groeien en de groep met midden en hogere inkomens vooral zal dalen... Maar goed we zullen zien hoe het loopt.

Nosferatu187
01-11-2012, 14:02
Stabiliseren? en waarom zou dit gaan stabiliseren dan als ik vragen mag. Je kunt er vanuit gaan dat deze trend zal doorgaan en binnen 5 tot 10 jaar zal misschien de hele middenklasse zelfs wegvallen.
Ondertussen loopt de rente nog steeds op en niet alleen dat maar hij word zelfs elk jaar hoger.
Bedrijven en dergelijke storten bijna jaarlijks in je kunt hier de cijfers van opzoeken mensen hebben steeds minder te besteden en moeten telkens "harder" werken, als jij dacht dat dit de laatste bezuinigingen waren dan heb jij dit natuurlijk mis.

The story continues..

Nosferatu187
01-11-2012, 14:09
Precies, een juiste balans! Ik begrijp 2 zaken niet:
1) waarom men is gestopt bij een inkomen van 70.000 euro?


Dit is wel weer zo sneaky gedaan, zegt al genoeg of niet?

Facade
01-11-2012, 14:28
Stabiliseren? en waarom zou dit gaan stabiliseren dan als ik vragen mag. Je kunt er vanuit gaan dat deze trend zal doorgaan en binnen 5 tot 10 jaar zal misschien de hele middenklasse zelfs wegvallen.
Ondertussen loopt de rente nog steeds op en niet alleen dat maar hij word zelfs elk jaar hoger.
Bedrijven en dergelijke storten bijna jaarlijks in je kunt hier de cijfers van opzoeken mensen hebben steeds minder te besteden en moeten telkens "harder" werken, als jij dacht dat dit de laatste bezuinigingen waren dan heb jij dit natuurlijk mis.

The story continues..

Ik denk dat het stabiliseert om twee redenen:

1. China doet het onder andere zo goed omdat ze hun wisselkoers kunstmatig controleren, iets dat wij niet mogen doen. Hierdoor zijn zij beter in staat hun concurrentiepositie te behouden wat resulteert in het verschuiven van veel werkgelegenheid naar Azië. De vraag is echter hoe lang andere landen dit zullen blijven accepteren. Daarnaast kopen 'wij' veel van China, maar niet echt andersom waardoor wij maar marginaal profiteren van hun groei. China heeft ook niet voor niks enorme geldvoorraden, maar zit daar eigenlijk alleen maar op. Ik vraag me dus af hoe lang dat zo door zal gaan.

Nu al zie je ook protectionistische maatregelen van onze kant, zoals een voorstel van Duitsland om een vrije handelszone in te richten tussen de VS en de EU. Dit is natuurlijk een poging om werkgelegenheid (en onze posities als grootste economieën) te behouden.

2. Ik geloof dat dezelfde ontwikkelingen zich zullen voordoen als hier. Wij hebben ook veel groei gehad en dat ging ook onder barbaarse arbeidsvoorwaarden. Uiteindelijk is daar een verhoogde levensstandaard achter vandaan gekomen, maar mede daardoor zijn we wel minder aantrekkelijk geworden voor laten we zeggen het in elkaar zetten van iphones en weet ik veel wat omdat onze werknemers duur zijn. China heeft dit probleem minder omdat die mensen voor een stuiver 23 uur in de fabriek staan. Naar mate de welvaart verbetert, verbetert denk ik de levensstandaard ook en zal hetzelfde gebeuren als hier. Natuurlijk is China vrij totalitair ingericht, maar ik denk niet dat je dit proces in deze tijd van informatie lang kan tegenhouden.

Ik zal niet zeggen dat dit binnen vijf tot tien jaar al gebeurd is, maar ik geloof niet dat China oneindig zo door zal groeien.

Overigens denk of zeg ik ook niet dat dit de laatste bezuinigingen zullen zijn.

Briant
01-11-2012, 14:51
Ik werk nu part time. Ik zal nu dus ook echt niet meer willen gaan werken anders kom ik over die grens heen. Daarbij zal ik bijverdiensten uit de sport, zwart laten uit betalen wellicht. Het loont nu niet meer om meer en harder te werken. Dat is waar dit systeem naar neigt... doet denken aan het communistische systeem, waar je altijd hetzelfde verdiende wat je ook deed. Gekken...

Kemal
01-11-2012, 15:51
Ik werk nu part time. Ik zal nu dus ook echt niet meer willen gaan werken anders kom ik over die grens heen. Daarbij zal ik bijverdiensten uit de sport, zwart laten uit betalen wellicht. Het loont nu niet meer om meer en harder te werken. Dat is waar dit systeem naar neigt... doet denken aan het communistische systeem, waar je altijd hetzelfde verdiende wat je ook deed. Gekken...

Big brother is watching you.. ;)

Nosferatu187
01-11-2012, 16:03
Zijn Ip en gegevens staan nu geregistreerd in het systeem. :box:

Ronald
01-11-2012, 17:49
Je kan ook te hard bezuinigen.
Het wrange van het hele verhaal vind ik dat het nog geen eens een bezuinigingsmaatregel is. Het is eenvoudigweg een herverdeling van gelden.

Biiyen
01-11-2012, 18:14
Het wrange van het hele verhaal vind ik dat het nog geen eens een bezuinigingsmaatregel is. Het is eenvoudigweg een herverdeling van gelden.

Erg he? Dat steekt mij ook enorm. Als je goed je best hebt gedaan op school dan wordt je gestraft en betaal je elke maand 180 euro meer aan zorg dan iemand die geen fuck doet en in de zomer op de stoep zit bier te drinken.

Klaplopen bespaart je netto een dikke 2000 euro per jaar.

Nosferatu187
01-11-2012, 19:04
wat een bullshit weer zeg dus het loont nu ineens om arm te zijn? jullie leven echt in de twilight zone volgens mij hier.

johnmixfight
01-11-2012, 21:20
wat een bullshit weer zeg dus het loont nu ineens om arm te zijn? jullie leven echt in de twilight zone volgens mij hier.

dat het loont wil ik niet zeggen, maar dit systeem moedigt niet aan om je best te gaan doen.
Je moet niet vergeten dat iemand meestal hard geleerd heeft, hard werkt en dus wat meer verdiend.
Maarrrr, hij heeft geen zorgtoeslag, kindgebondenbudget, huurtoeslag, minimale kinderopvangtoeslag.
Er blijft ondanks het harde werken niet zo heel veel meer over. En dat kleine beetje dat er overblijft moet je nu verplicht aan zorgpremie gaan betalen. Daar werk je dan hard voor.

Een allleenstaande vrouw met een uitkering zonder opleiding en met kind leeft zeker niet in armoede.
Als ze sllim gebruik maakt van het systeem krijgt ze haast alles voor niets.

hypergiant
01-11-2012, 21:30
Dat ze komen is inderdaad niet te vermijden. Maar als we nu al beginnen met damage control, zitten we straks in ieder geval niet als Griekenland, Italie of Spanje met onze konten in de lucht. Natuurlijk vind ik het naaierij, en ik zou dat geld het liefste anders investeren. Voor mij betekent het dat ik nu toch wel serieus begin te overwegen of ik wel in een huis wil investeren, of gewoon lekker in mijn huurhuis wil blijven. Aan de andere kant, en dat meen ik serieus, als ik kan bijdragen aan het overeind houden van dit land, doe ik dat maar al te graag.



Betekent dat wat minder koopkracht? So be it. Mijn vriendin is Spaanse, en heb dus genoeg contacten in Spanje. Als ik hoor hoe men het daar heeft dan prijs je jezelf echt gelukkig. Daar is 't inmiddels zo ver dat hele gezinnen op straat komen. Nou is de situatie daar wel HEEL anders dan hier, ook de opbouw naar de crisis toe + de enorme verschillen in cultuur (en denkwijze).

Ik kom zo nu en dan in Barcelona en je ziet duidelijk de impact van de crisis. Je kunt niet eens parkeerplek vinden omdat bijna niemand meer de auto gebruikt, ze staan allemaal aan de kant van de weg. Hele gezinnen die niet rond kunnen komen en geen huis hebben. Het is heel erg gesteld daar, kraken van lege huizen en het bestormen van supermarkten is in veel plekken helaas een noodzaak geworden. Vooral als je een gezin en kinderen hebt lijkt het me moelijk.

Hoe dan ook geen enkel land kan de schulden ooit nog terug betalen. Ik denk persoonlijk dat Brussel probeert om meer macht te krijgen, dat doen ze door landen zoals Spanje en Griekenland aan het infuus te houden door middel van het opkopen van hun waardeloze obligaties en door het printen van valuta, waardoor in dit geval de Euro steeds minder koopkracht zal hebben. Als die landen dan om steun vragen dan zal Brussel in ruil daarvoor een claim maken op hun havens, bruggen, akkerland enz enz. Met andere woorden er zal gebprobeert worden om de macht te verplaatsen naar Brussel. Ik ben vooral benieuwd naar wat Duitsland gaat doen, dat is de grote speler. Al zitten ze nu wel in de problemen omdat de grootste gedeelte van hun goudvoorraad van 3000 ton, die ze in Engeland en de VS hebben opgeslagen, zoek is. Dat kan nog leuk worden.

Verder voorzie ik een toenemde spanning tussen het Westen (de VS en Europa) en tussen het Oosten (China en Rusland) met het Midden Oosten als tussenspeler.

Tot zover mijn Gloom, Doom & Boom scenario.

Mijn advies is, koop geen huis (huren van de bank) en probeer geen schulden of leningen te maken. Als je kunt investeren, investeer dan in tasbare zaken en niet in luchtbellen die ergens op een scherm flikkeren.

Nosferatu187
01-11-2012, 22:08
dat het loont wil ik niet zeggen, maar dit systeem moedigt niet aan om je best te gaan doen.
Je moet niet vergeten dat iemand meestal hard geleerd heeft, hard werkt en dus wat meer verdiend.
Maarrrr, hij heeft geen zorgtoeslag, kindgebondenbudget, huurtoeslag, minimale kinderopvangtoeslag.
Er blijft ondanks het harde werken niet zo heel veel meer over. En dat kleine beetje dat er overblijft moet je nu verplicht aan zorgpremie gaan betalen. Daar werk je dan hard voor.

Een allleenstaande vrouw met een uitkering zonder opleiding en met kind leeft zeker niet in armoede.
Als ze sllim gebruik maakt van het systeem krijgt ze haast alles voor niets.

Eerste gedeelte heb jij natuurlijk gelijk in, maar vergis je niet jongen in dat laatste.

Briant
01-11-2012, 22:10
Big brother is watching you.. ;)

Literaire overdrijving gebruikte ik.

FOCUS
01-11-2012, 22:41
Waarom denken mensen altijd dat werkloosheid en/of arbeidsongeschiktheid een keuze is en bovendien nog een hele lekkere leefstijl?

yy
01-11-2012, 22:42
Het wrange van het hele verhaal vind ik dat het nog geen eens een bezuinigingsmaatregel is. Het is eenvoudigweg een herverdeling van gelden.

herverdeling van gelden van middenstand naar mensen in bijstand

de superrijke mensen die worden alleen maar rijker

grens is gesteld op 70000,- maar als je ver daar boven zit betaal je evenveel als iemand die precies 70000 verdient
daarnaast wordt de belastingschijf verlaagd van 51 naar 49%

dus de superrijken betalen minder belasting en middenstand mag het gaan dragen
heeft de vvd toch goed voor elkaar gekregen

Nosferatu187
01-11-2012, 22:46
Omdat mensen leven in een maatschappij waar het ikke ikke ikke is en de rest kan stikken, en omdat mensen 0.0% denkvermogen hebben en blijkbaar niet buiten hun eigen situatie kunnen denken.

Nosferatu187
01-11-2012, 22:47
herverdeling van gelden van middenstand naar mensen in bijstand

de superrijke mensen die worden alleen maar rijker

grens is gesteld op 70000,- maar als je ver daar boven zit betaal je evenveel als iemand die precies 70000 verdient
daarnaast wordt de belastingschijf verlaagd van 51 naar 49%

dus de superrijken betalen minder belasting en middenstand mag het gaan dragen
heeft de vvd toch goed voor elkaar gekregen

Juist !! Kijk hier hoor ik mensen nooit over klagen ze boren altijd de armere mensen de grond in.

blackadder
02-11-2012, 01:21
Waarom denken mensen altijd dat werkloosheid en/of arbeidsongeschiktheid een keuze is en bovendien nog een hele lekkere leefstijl?
Het is altijd makkelijker om naar beneden te trappen. Vraag maar aan Hari.;)

Bromios
02-11-2012, 07:59
Ik heb behalve een baan ook nog een freelance betrekking (servicewerk). Ik kijk elk jaar of dat nog financieel interessant is.

Kort en goed gezegd moet je onder de 11000 euro winst per jaar blijven en minimaal 20 uur per week maken dan is het lucratief. Als de plannen van het kabinet doorgaan beperkt zich dat tot 5000 euro. gezien de tijd die het mij dan kost kan ik beter thuis blijven. Een deel van dat werk zal door anderen worden opgepakt maar een groot gedeelte van het onderhoud zal door de eigenaar zelf worden gedaan. En ik ken een aantal jongens die met hetzelfde zitten.

Behalve dat ik fors minder belasting ga betalen koop ik minder in, gebruik minder brandstof (accijns) , bel minder, koop minder vaak een nieuwe auto, etc. Ik heb ook minder inkomen (11000 per jaar) maar fors meer vrije tijd waardoor ik voor de verbouwing van mijn huis een hoop minder te besteden heb maar ook veel meer zelf kan doen.

Kortom; veel meer kosten hebben een forse impact op de economie. In Engeland en Frankrijk is dat gebleken door de rijkentax. In plaats van een miljard meer leverde het een paar miljoen minder belasting op want de rijken gingen hun kapitaal herverdelen. Stimuleren ipv aanpakken dus.

Na dit rechtse verhaal zal ik ook even het linkse vertellen.

Iedereen die denkt dat het rondkomen van een uitkering een soort paradijs is heeft het mis. Ik heb 2 jaar lang van bijstandsbedragen moeten rondkomen met 2 kinderen en je weet echt niet waar je het zoeken moet. 1250 euro gezinsinkomen lijkt een hoop geld als je op een studentenkamertje woont maar als gezin met 2 kinderen is er nog 200 over na alle vaste lasten en daar moet je dan een maand van eten met zijn vieren. (en kleren kopen en de sportclub betalen etc).

Ronald
02-11-2012, 19:09
Overigens ben ik bang dat deze maatregel over een paar jaar gewoon geld gaat kosten. Als de PvdA weer uit de regering is wordt de maatregel uiteraard weer ingetrokken. Daarna gaat iedereen weer evenveel betalen, maar omdat de lagere inkomens dan weer meer moeten gaan betalen moet dat natuurlijk weer gecompenseerd worden. En tja... dat geld moet dan vanzelfsprekend ook weer ergens vandaan komen. Ik zou er helemaal niet gek van staan te kijken als dat het uiteindelijke resultaat gaat worden van deze maatregel.

de Stiep
02-11-2012, 23:54
Iedereen die denkt dat het rondkomen van een uitkering een soort paradijs is heeft het mis. Ik heb 2 jaar lang van bijstandsbedragen moeten rondkomen met 2 kinderen en je weet echt niet waar je het zoeken moet. 1250 euro gezinsinkomen lijkt een hoop geld als je op een studentenkamertje woont maar als gezin met 2 kinderen is er nog 200 over na alle vaste lasten en daar moet je dan een maand van eten met zijn vieren. (en kleren kopen en de sportclub betalen etc).

Precies !! Mijn (nu ex) vrouw werkt bij de sociale dienst en als ik dan hoor wat je als uitkering krijgt, heb ik me vaak afgevraagd hoe iemand in vredesnaam van dat bedrag kan rondkomen !!

johnmixfight
03-11-2012, 00:34
Eerste gedeelte heb jij natuurlijk gelijk in, maar vergis je niet jongen in dat laatste.

doe ik zeker niet, ik zie het in mijn eigen omgeving.

Geen opleiding, geen rijbewijs, geen werk, wel een kind, geen vader. En nu komt ie.....
drie dagen opvang voor het kind!!! gratis en binnen twee weken geregeld!?! zonder werk, waar heb je het voor nodig vraag je je natuurlijk af. Nou het viel echt wel vet tegen, een kind opvoeden, kun je vet niet meer stappen.
Alles bij elkaar ( zonder de opvang te rekenen ) komt daar ongeveer een 11 a 1200 binnen per maand.
Ik betaal gewoon €500 per maand voor de opvang van mijn kind, netto

blade
03-11-2012, 09:50
dat het is het probleem je krijgt tweedeling de 1 loopt te zeiken over een ander.je hoor mensen nooit zeiken over de voedselbank maar als ze knaken moeten betalen dan is het land te klein.ik ben ook tegen die plannen begrijp me niet verkeerd maar tis ook een keuze maken.ben vaak naar Cuba geweest(beetje mijn tweede vaderland)ja ze rijden geen nieuwe auto's weinig luxe maar ze betalen weinig geld tot geen geld voor ziekenkosten en je kunt beter daar in het ziekenhuis liggen dan hier en de medicijnen kosten geen reet allemaal betaalt door vadertje staat

Asura
03-11-2012, 17:54
dat het is het probleem je krijgt tweedeling de 1 loopt te zeiken over een ander.je hoor mensen nooit zeiken over de voedselbank maar als ze knaken moeten betalen dan is het land te klein.ik ben ook tegen die plannen begrijp me niet verkeerd maar tis ook een keuze maken.ben vaak naar Cuba geweest(beetje mijn tweede vaderland)ja ze rijden geen nieuwe auto's weinig luxe maar ze betalen weinig geld tot geen geld voor ziekenkosten en je kunt beter daar in het ziekenhuis liggen dan hier en de medicijnen kosten geen reet allemaal betaalt door vadertje staat

Ze zijn straatarm en de enige die zegt dat de medische specialiteit in Cuba iets voorstelt is Michael Moore, wellicht dat je als buitenlander wat beter word behandelt maar over het algemeen stelt het werkelijk niets voor.

Asura
03-11-2012, 17:55
Wie denkt dat de koopkracht echt 20%+ achteruitgaat?

hypergiant
03-11-2012, 19:36
Probeer 'the bigger picture' te zien en verdiep je in de oorzaken in plaats van de gevolgen. Hogere ziekte kosten, voedsel kosten, brandstof kosten zijn allemaal gevolgen.


We hebben het over een wereldwijde schuldencrissis die in de Triljarden Dollars of Euro's oplopen. Weet je wel hoeveel een Triljard is? Ik weet nog dat ik vroeger in de bieb boeken las over sterren en planeten en daar kwamen getallen als Miljard en Triljard in voor. Nu worden deze cijfers gebruikt in het dagelijkse financiele nieuws.

De schulden zullen nooit terug betaald worden. De schulden zijn te hoog en rente zorgt ervoor dat we achter de cijfers aan blijven lopen. Of je nu gaat bezuinigen of dat je nu als een gek 'geld' gaat lopen printen, het maakt niets meer uit. De trein is al ontspoord en baant zich een weg richting de afgrond.

Het hele economische en financiele systeem moet anders. Papieperen of nog erger digitale valuta is aan het instorten, de Dollar heeft sinds 1950 90% van haar waarde of koopkracht verloren, de Japanse Yen ligt al jaren aan het infuus, de Euro is in minder dan 10 jaar al aan het instorten.

Er wordt uit het niets 'geld' gecreerd, het geld wordt vervolgens door Centrale Banken aan de kleinere banken geleend, die het vervolgens weer opleggen aan de burger, allemaal met rente. Vroeger werd papieren geld altijd gekoppeld aan iets wat waarde had. De Dollar was niet voor niets 's werelds meest erkende valuta omdat de Dollar was gekoppeld aan goud. Sinds 1970 is dat niet meer.

Er zal hoe dan ook een reset moeten komen en waarschijnlijk zullen ze dan overstappen naar een systeem die gebaseerd is op gondstoffen. Goud en Zilver hebben hier de grote voorkeur. Landen zijn als een gek goud aan het inkopen. China en Rusland zijn een van de grootste inkopers van goud. Centrale Banken doen dat ook. Duitsland en Zwitersland zitten te denken aan een nieuwe munteenheid die gebacked wordt door goud.

Denk je dat die landen en Centrale Banken dit zomaar doen? Ze hebben door dat papieren valuta haar beste tijd heeft gehad en ze zijn nu al volop bezig met een oorlog...een valuta oorlog (currency war).

Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik weet wel dat het nog lang niet is afgelopen.

Nosferatu187
03-11-2012, 20:31
Probeer 'the bigger picture' te zien en verdiep je in de oorzaken in plaats van de gevolgen. Hogere ziekte kosten, voedsel kosten, brandstof kosten zijn allemaal gevolgen.


We hebben het over een wereldwijde schuldencrissis die in de Triljarden Dollars of Euro's oplopen. Weet je wel hoeveel een Triljard is? Ik weet nog dat ik vroeger in de bieb boeken las over sterren en planeten en daar kwamen getallen als Miljard en Triljard in voor. Nu worden deze cijfers gebruikt in het dagelijkse financiele nieuws.

De schulden zullen nooit terug betaald worden. De schulden zijn te hoog en rente zorgt ervoor dat we achter de cijfers aan blijven lopen. Of je nu gaat bezuinigen of dat je nu als een gek 'geld' gaat lopen printen, het maakt niets meer uit. De trein is al ontspoord en baant zich een weg richting de afgrond.

Het hele economische en financiele systeem moet anders. Papieperen of nog erger digitale valuta is aan het instorten, de Dollar heeft sinds 1950 90% van haar waarde of koopkracht verloren, de Japanse Yen ligt al jaren aan het infuus, de Euro is in minder dan 10 jaar al aan het instorten.

Er wordt uit het niets 'geld' gecreerd, het geld wordt vervolgens door Centrale Banken aan de kleinere banken geleend, die het vervolgens weer opleggen aan de burger, allemaal met rente. Vroeger werd papieren geld altijd gekoppeld aan iets wat waarde had. De Dollar was niet voor niets 's werelds meest erkende valuta omdat de Dollar was gekoppeld aan goud. Sinds 1970 is dat niet meer.

Er zal hoe dan ook een reset moeten komen en waarschijnlijk zullen ze dan overstappen naar een systeem die gebaseerd is op gondstoffen. Goud en Zilver hebben hier de grote voorkeur. Landen zijn als een gek goud aan het inkopen. China en Rusland zijn een van de grootste inkopers van goud. Centrale Banken doen dat ook. Duitsland en Zwitersland zitten te denken aan een nieuwe munteenheid die gebacked wordt door goud.

Denk je dat die landen en Centrale Banken dit zomaar doen? Ze hebben door dat papieren valuta haar beste tijd heeft gehad en ze zijn nu al volop bezig met een oorlog...een valuta oorlog (currency war).

Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik weet wel dat het nog lang niet is afgelopen.

Amen

Nosferatu187
03-11-2012, 20:35
Het enigste wat ik er nog aan kan toevoegen is, dat al dat geld straks helemaal niks waard is omdat ze nu telkens maar geld "bijdrukken" Ondertussen worden alle grondstoffen steeds schaarser op aarde.
Wat je straks krijgt als dit doorgaat is dat bijvoorbeeld brood 12,50 kost etc etc hyperinflatie.

The Company
03-11-2012, 20:47
Het enigste wat ik er nog aan kan toevoegen is, dat al dat geld straks helemaal niks waard is omdat ze nu telkens maar geld "bijdrukken" Ondertussen worden alle grondstoffen steeds schaarser op aarde.
Wat je straks krijgt als dit doorgaat is dat bijvoorbeeld brood 12,50 kost etc etc hyperinflatie.

Zover is het nog lang niet. Dit systeem kan nog makkelijk 100 jaar door.

hypergiant
04-11-2012, 00:42
Het enigste wat ik er nog aan kan toevoegen is, dat al dat geld straks helemaal niks waard is omdat ze nu telkens maar geld "bijdrukken" Ondertussen worden alle grondstoffen steeds schaarser op aarde.
Wat je straks krijgt als dit doorgaat is dat bijvoorbeeld brood 12,50 kost etc etc hyperinflatie.

De FED (Federale Reserve Bank) is al bezig met QE 3, met andere woorden geld bij drukken deel 3. De ECB (Europese Centrale Bank) heeft de geldpers ook aangezet.

Jouw scenario is best wel mogelijk. Inflatie is een ding maar hyperinflatie wil je echt niet meemaken.

Facade
04-11-2012, 22:59
@Hypergiant en Nosferatu
Inderdaad, er kan geld worden bijgedrukt en dat kan misgaan. Dat hebben we in 1923 al een keer meegemaakt in Duitsland. Dit kwam door het niet in verhouding bijdrukken van geld. Hier is de tweede wereldoorlog onder andere door ontstaan. Maar ja als jij en ik dit weten, dan zullen mensen die de hele dag niks anders doen het zich waarschijnlijk ook nog wel kunnen herinneren...

Denk je echt dat beleidsmakers in de VS en de EU zo dom zijn en denken dat de wereld zo simpel in elkaar zit dat ze gewoon de geldpers maar onbeperkt aanzetten als er schulden zijn? Zelfs middelbare scholieren weten dat dit zo ongelooflijk dom is dat je je dan werkelijk mag afvragen of het land door mongolen wordt bestuurd.

Mocht het toch mis gaan dan mag ik toch hopen dat het niet komt doordat bestuurders niet opgelet hebben bij hun geschiedenisles op de middelbare school.

Nosferatu187
04-11-2012, 23:13
Zover is het nog lang niet. Dit systeem kan nog makkelijk 100 jaar door.

Onmogelijk

Nosferatu187
04-11-2012, 23:14
@Hypergiant en Nosferatu
Inderdaad, er kan geld worden bijgedrukt en dat kan misgaan. Dat hebben we in 1923 al een keer meegemaakt in Duitsland. Dit kwam door het niet in verhouding bijdrukken van geld. Hier is de tweede wereldoorlog onder andere door ontstaan. Maar ja als jij en ik dit weten, dan zullen mensen die de hele dag niks anders doen het zich waarschijnlijk ook nog wel kunnen herinneren...

Denk je echt dat beleidsmakers in de VS en de EU zo dom zijn en denken dat de wereld zo simpel in elkaar zit dat ze gewoon de geldpers maar onbeperkt aanzetten als er schulden zijn? Zelfs middelbare scholieren weten dat dit zo ongelooflijk dom is dat je je dan werkelijk mag afvragen of het land door mongolen wordt bestuurd.

Mocht het toch mis gaan dan mag ik toch hopen dat het niet komt doordat bestuurders niet opgelet hebben bij hun geschiedenisles op de middelbare school.

Het is geen 1923 meer, Je hebt een hele andere situatie.

1. De oplopende rente
2. Minder werk, en meer mensen die op zoek zijn naar werk.
3. Zwaar tekort aan grondstoffen we kunnen onmogelijk nog op dezelfde voet doorgaan.

Facade
04-11-2012, 23:35
Het is geen 1923 meer, Je hebt een hele andere situatie.

1. De oplopende rente
2. Minder werk, en meer mensen die op zoek zijn naar werk.
3. Zwaar tekort aan grondstoffen we kunnen onmogelijk nog op dezelfde voet doorgaan.

1. rente en schulden zijn van alle tijden, staten gingen vroeger ook failliet.
2. Je maakt een grapje hoop ik? de situatie was toen echt wel een stukje schrijnender dan nu...
3. Dat klopt inderdaad, maar dat hoeft niet per definitie te leiden tot hyperinflatie en het is des te onlogischer om een economie te baseren op deze schaarser wordende grondstoffen.

Gaat het mis, dan komt het door iets dat we nog niet eerder hebben meegemaakt. Net als de crisis waar we nu in verkeren. Dat is ook waarom niemand weet hoe we het aan moeten pakken, all zijn daar natuurlijk ideeën over. Geld bijdrukken in de schaal die nodig is om deze gigantische schuld in te dammen is er echter niet een van. Dit komt omdat iedereen weet wat er dan gebeurt en dat is het scenario dat jullie beschrijven.

Nosferatu187
04-11-2012, 23:37
Volgens mij heb jij nu gelijk ja :rolleyes:

hypergiant
05-11-2012, 16:10
@Hypergiant en Nosferatu
Inderdaad, er kan geld worden bijgedrukt en dat kan misgaan. Dat hebben we in 1923 al een keer meegemaakt in Duitsland. Dit kwam door het niet in verhouding bijdrukken van geld. Hier is de tweede wereldoorlog onder andere door ontstaan. Maar ja als jij en ik dit weten, dan zullen mensen die de hele dag niks anders doen het zich waarschijnlijk ook nog wel kunnen herinneren...

Denk je echt dat beleidsmakers in de VS en de EU zo dom zijn en denken dat de wereld zo simpel in elkaar zit dat ze gewoon de geldpers maar onbeperkt aanzetten als er schulden zijn? Zelfs middelbare scholieren weten dat dit zo ongelooflijk dom is dat je je dan werkelijk mag afvragen of het land door mongolen wordt bestuurd.

Mocht het toch mis gaan dan mag ik toch hopen dat het niet komt doordat bestuurders niet opgelet hebben bij hun geschiedenisles op de middelbare school.

Dat zou je zeggen ja, maar we weten allemaal dat hebzucht het vaak wint van logica en verstand.

Ik let nooit echt op wat beleidsmaker zeggen of doen, die lopen meestal achter de feiten aan en in veel gevallen (kijk maar naar de VS) worden ze gesteund door dezelfde mensen die ons in de problemem hebben gebracht, namelijk het bankwezen.

Ik kijk wat de markten doen en het ziet er niet goed uit. Na elke 'stimulans' (geld bijdrukken) zie je dat de markten een of twee dagen een beetje herstellen en dan vervolgens weer het vertrouwen verliezen. Hoe vaak denk je dat ze de economie kunnen 'stimuleren' met het opkopen van schulden en de markt overspoelen met 'geld' dat steeds meer zijn waarde verliest.

hypergiant
05-11-2012, 16:21
1. rente en schulden zijn van alle tijden, staten gingen vroeger ook failliet.
2. Je maakt een grapje hoop ik? de situatie was toen echt wel een stukje schrijnender dan nu...
3. Dat klopt inderdaad, maar dat hoeft niet per definitie te leiden tot hyperinflatie en het is des te onlogischer om een economie te baseren op deze schaarser wordende grondstoffen.

Gaat het mis, dan komt het door iets dat we nog niet eerder hebben meegemaakt. Net als de crisis waar we nu in verkeren. Dat is ook waarom niemand weet hoe we het aan moeten pakken, all zijn daar natuurlijk ideeën over. Geld bijdrukken in de schaal die nodig is om deze gigantische schuld in te dammen is er echter niet een van. Dit komt omdat iedereen weet wat er dan gebeurt en dat is het scenario dat jullie beschrijven.

De Weimar situatie (als je daarop doelt) was inderdaad vele malen erger dan het op dit moment het geval is. Maar we moeten ons realiseren dat als het nu fout gaat (ik denk persoonlijk dat het een geval van wanneer is), we een veel groter probleem hebben omdat we in een wereld economie leven waar iedereen afhankelijk van mekaar is.

Al het goud dat vanaf de oudheid uit de grond is gewonnen, is fysiek nog aanwezig. Dat geldt niet voor zilver, want zilver wordt voor letterlijk alles gebruikt, tv's, computers, I pads, satelieten, medishe wereld, waterzuivering enz. Wanneer de papieren markt instort, dan rest er niets anders om terug te keren naar het geld dat door alle beschavingen in de loop van duizenden jaren als wettig betaalmiddel is gebruikt, namelijk goud. De cijfers liggen voor het oprapen, landen en Centrale Banken zijn de laaste jaren de grootste inkopers van goud geworden. Mensen met kapitaal zoeken ook steeds vaker hun toevlucht naar grondstoffen en met name in voedsel en goud.

Ik zou het ook graag anders willen zien, maar het ziet er echt niet goed uit.

Biiyen
05-11-2012, 16:27
De FED (Federale Reserve Bank) is al bezig met QE 3, met andere woorden geld bij drukken deel 3. De ECB (Europese Centrale Bank) heeft de geldpers ook aangezet.

Jouw scenario is best wel mogelijk. Inflatie is een ding maar hyperinflatie wil je echt niet meemaken.

Je kan niet zomaar geld bijdrukken... Al het circulerende geld moet een waarde vertegenwoordigen. DE US Dollar is nu al bijna niets meer waard doordat ze extra geld hebben bijgedrukt. En geld bijdrukken gebeurd niet door geldpersen aan te zetten, geld bestaat voornamelijk uit "I owe you" bonnen. De Federale zijn ook niet achterlijk, hoe meer "I owe you" bonnen hun uitschrijven hoe minder ze uiteindelijk waard zijn.

Geld in omloop is nog niet 5% van wat er werkelijk in waarde "bestaat".

hypergiant
05-11-2012, 17:47
Je kan niet zomaar geld bijdrukken... Al het circulerende geld moet een waarde vertegenwoordigen. DE US Dollar is nu al bijna niets meer waard doordat ze extra geld hebben bijgedrukt. En geld bijdrukken gebeurd niet door geldpersen aan te zetten, geld bestaat voornamelijk uit "I owe you" bonnen. De Federale zijn ook niet achterlijk, hoe meer "I owe you" bonnen hun uitschrijven hoe minder ze uiteindelijk waard zijn.

Geld in omloop is nog niet 5% van wat er werkelijk in waarde "bestaat".

Volgens mij haal je een aantal dingen door mekaar.

Wat voor waarde vertegenwoordigd de huidige Dollar dan? Als het niet aan de Petro Dollar lag (olie wordt voornamelijk geruild tegen Dollars) dan had de Dollar geen enkele tegenwaarde. Vroeger was dat wel zo, de Dollar werd gebacked door goud. Nou zijn er verschillende Goudstandaards geweest en niet alle Goudstandaards zijn even eerlijk, maar de Dollar van eind 19e eeuw werd gebacked door een eerlijke hoeveelheid goud.

Er wordt wel degelijk de geldpers aangezet, maar je hebt wel een een punt, voor het overgrote gedeelte wordt de pers niet aangezet. Er worden gewoon digitale cijfertjes gecreeerd die het geld vertenwoordigd. De papieren Dollar is een 'I owe you' net zoals alle andere valuta in de wereld. Het vertegenwoordigd een zogenaamde waarde, maar is zelf, afgezien van wat papier en inkt, waardeloos.

Zolang het een werkelijke waarde vertegenwoordig kun je een aantal decinia met zo'n systeem werken, maar sinds de jaren 70 tig vertegenwoordigd de Dollar helemaal niets en hebben financiele instelingen en banken er op los kunnen speculeren en flinke winsten behaald, achter de ruggen van de gewone burgers om natuurlijk.

Na de huizenmarkt bullel in 2008 zijn de bellen gaan rinkelen en nu, 4 jaar later begint de motor toch echt te haperen.

Facade
05-11-2012, 20:16
Dat een munt afhankelijk is van het vertrouwen dat mensen stellen in haar waarde, maakt het inderdaad kwetsbaar, maar ik zie een terugkeer naar de gouden standaard of 'grondstoffen' standaard niet als een realistische oplossing. Het is aan landen zelf om zich aan deze standaarden te houden. Het staat ze vrij het anders in te richten als een situatie daar om vraagt. Door oorlog of nood is er bijvoorbeeld meer geld nodig. Het beheersend vermogen van de mens is beperkt en ik geloof niet dat een standaard op zich deze neiging aan banden legt. Het verleden heeft dit uitgewezen, want dit is ook de reden dat we niet meer een dergelijke standaard hebben. Mocht het huidige systeem mondiaal falen dan denk ik dus niet dat dit een realistische oplossing is. Dezelfde beperkingen spelen dan weer een rol, maar ook de dezelfde menselijke onvolmaaktheden spelen een rol. Behalve als God zelf ongeveer aan het roer staat, is het dus een kwestie van tijd tot men weer afstapt van een dergelijk systeem.

Als je echter verder uitzoomt en kijkt naar wereldniveau, denk ik dat het systeem op zich niet onder druk staat, maar eerder dat de westelijke mogendheden als de EU en de VS worden ingehaald. De landen die nu groeien zullen een stuk minder moeite hebben met het huidige systeem en zitten helemaal niet te wachten op een standaard. Zij hebben juist baat bij het huidige systeem. Al met al is het dus onwaarschijnlijk dat we mondiaal teruggaan naar de gouden standaard.

Ten slotte ter verduidelijking, ik geloof best dat het mogelijk is dat er massaal geen vertrouwen meer is in bijvoorbeeld de euro of de dollar. Wat ik echter niet geloof is dat dit wantrouwen zal ontstaan doordat precies dezelfde fout wordt gemaakt als in 1923.

hypergiant
05-11-2012, 21:31
Dat een munt afhankelijk is van het vertrouwen dat mensen stellen in haar waarde, maakt het inderdaad kwetsbaar, maar ik zie een terugkeer naar de gouden standaard of 'grondstoffen' standaard niet als een realistische oplossing. Het is aan landen zelf om zich aan deze standaarden te houden. Het staat ze vrij het anders in te richten als een situatie daar om vraagt. Door oorlog of nood is er bijvoorbeeld meer geld nodig. Het beheersend vermogen van de mens is beperkt en ik geloof niet dat een standaard op zich deze neiging aan banden legt. Het verleden heeft dit uitgewezen, want dit is ook de reden dat we niet meer een dergelijke standaard hebben. Mocht het huidige systeem mondiaal falen dan denk ik dus niet dat dit een realistische oplossing is. Dezelfde beperkingen spelen dan weer een rol, maar ook de dezelfde menselijke onvolmaaktheden spelen een rol. Behalve als God zelf ongeveer aan het roer staat, is het dus een kwestie van tijd tot men weer afstapt van een dergelijk systeem.

Als je echter verder uitzoomt en kijkt naar wereldniveau, denk ik dat het systeem op zich niet onder druk staat, maar eerder dat de westelijke mogendheden als de EU en de VS worden ingehaald. De landen die nu groeien zullen een stuk minder moeite hebben met het huidige systeem en zitten helemaal niet te wachten op een standaard. Zij hebben juist baat bij het huidige systeem. Al met al is het dus onwaarschijnlijk dat we mondiaal teruggaan naar de gouden standaard.

Ten slotte ter verduidelijking, ik geloof best dat het mogelijk is dat er massaal geen vertrouwen meer is in bijvoorbeeld de euro of de dollar. Wat ik echter niet geloof is dat dit wantrouwen zal ontstaan doordat precies dezelfde fout wordt gemaakt als in 1923.

Klopt, Nixon is van de laaste zogenaamde goudstandaard in 1970 afgestapt omdat de oorloog in Vietnam enorm veel geld koste. Dat is ook eigenlijk mijn punt, geld was historisch gezien atijd in een beperkte mate aanwezig. Dat geld voor voedsel, vee, maar met name voor goud en zilver. Doordat het beperkt is, heeft het ook een remmend effect op de slechte aarde van de mens. Niet dat een goudstaandaard voorkomt dat mensen gaan lopen sjoemelen, maar we hebben het op deze manier wel erg makkelijk gemaakt. Je kunt niet zomaar een ton goud uit het niets toveren. Je kunt wel op een knop drukken en een miljard Euro's erbij printen. Als je naar de gegevens kijkt, dan zie je ook dat de schuld nog nooit in de historie van de mens zo hoog is geweest. Dat komt met name omdat er vrij en uit het niets valuta gecreerd wordt.

Ik zie het juist anders Facade, als je op wereldniveau uitzoemt, dan zie je dat er steeds meer wrijving onstaat in de wereld economie. De Dollar is zijn rol als wereld valuta aan het verliezen. Er zijn meer Dollars buiten de VS aanwezig (vooral in China) dan binnen de VS. Op zich zou je kunnen herstellen van het devalueren van een valuta. Dat is bijvoorbeeld onlangs in Argentinie, Zimbabwe en IJsland gebeurt. Maar als 's wereld meest gebruikte valuta instort, dan hebben we een groot probleem. Het lijkt wel een Westers probleem, maar dat is het niet, het is een wereldwijde probleem.

Ik zeg niet dat er een eerlijke goudstandaard komt en dat mensen vrijwillig naar een goudstandaard gaan. Natuurlijk niet, dat betekend dat deze criminelen worden beperkt in hun handelingen. Maar er is geen ander alternatief. De schulden zijn veels te hoog om ooit nog terug betaald te worden. We hebben de afgelopen jaar wel 20 EU vergaderingen gehad. Er zal een veranderingen moeten komen, voordat het hele systeem implodeert. Grote spelers als Duitsland en Zwitserland geven gewoon openlijk aan dat ze denken aan een nieuwe munt die gebacked wordt door goud. Hetzelfde geld voor China, die hebben door dat ze Triljarden aan Dollars bezitten die met de dag minder waard wordt. China is 's wereld grootste goudproducent en ze verkopen geen grammetje aan de buitenwereld, ze houden het allemaal voor zichzelf.

Mensen met kapitaal (waar ik niet een van ben haha) zijn aan het vluchten naar iets wat ze wel kunnen vetrouwen. Dat zijn met name tastbare zaken. Goud= Geld en dat is het altijd al geweest. Zelfs Nederlanse muntjes van voor 1970 bevat 80% zilver.

Als ik je vertel dat de grondstof zilver de afgelopen 10 jaar met 575% is gestegen, zou je het dan geloven? Noem één aandeel of grondstof die zo goed heeft gepresteerd. Als de pensioenfondsen in goud en zilver hadden geinvesteerd, dan hadden we dat hele pensioen gedoe niet eens gehad. Hetzeflde geld voor goud, het blijft stijgen, of anders gezegd papieren geld verliest zijn waarde. Daarom zie je ook overal van die advertenties om goud in te kopen 'tegen de beste prijzen'.

Ik ben geen doom denker ofzo, maar ik kan de feiten niet negeren. Amerika is met QE (Quantitative easing) III bezig, Europa weet het niet meer en het is vooral aan Duitsland om te besluiten of ze van de Euro afstappen of dat ze meer macht gaan eisen van de landen rond de Middelandse Zee. Nederland volgt altijd de Duitsers. Japan heeft al jaren een junk status, vooral na de aarbeving. En als er geen afzetmarkt is zullen landen als China, India en Brazilië ook stoppen met groeien.

hypergiant
05-11-2012, 21:32
Dat een munt afhankelijk is van het vertrouwen dat mensen stellen in haar waarde, maakt het inderdaad kwetsbaar, maar ik zie een terugkeer naar de gouden standaard of 'grondstoffen' standaard niet als een realistische oplossing. Het is aan landen zelf om zich aan deze standaarden te houden. Het staat ze vrij het anders in te richten als een situatie daar om vraagt. Door oorlog of nood is er bijvoorbeeld meer geld nodig. Het beheersend vermogen van de mens is beperkt en ik geloof niet dat een standaard op zich deze neiging aan banden legt. Het verleden heeft dit uitgewezen, want dit is ook de reden dat we niet meer een dergelijke standaard hebben. Mocht het huidige systeem mondiaal falen dan denk ik dus niet dat dit een realistische oplossing is. Dezelfde beperkingen spelen dan weer een rol, maar ook de dezelfde menselijke onvolmaaktheden spelen een rol. Behalve als God zelf ongeveer aan het roer staat, is het dus een kwestie van tijd tot men weer afstapt van een dergelijk systeem.




Als je echter verder uitzoomt en kijkt naar wereldniveau, denk ik dat het systeem op zich niet onder druk staat, maar eerder dat de westelijke mogendheden als de EU en de VS worden ingehaald. De landen die nu groeien zullen een stuk minder moeite hebben met het huidige systeem en zitten helemaal niet te wachten op een standaard. Zij hebben juist baat bij het huidige systeem. Al met al is het dus onwaarschijnlijk dat we mondiaal teruggaan naar de gouden standaard.

Ten slotte ter verduidelijking, ik geloof best dat het mogelijk is dat er massaal geen vertrouwen meer is in bijvoorbeeld de euro of de dollar. Wat ik echter niet geloof is dat dit wantrouwen zal ontstaan doordat precies dezelfde fout wordt gemaakt als in 1923.

Klopt, Nixon is van de laaste zogenaamde goudstandaard in 1970 afgestapt omdat de oorloog in Vietnam enorm veel geld koste. Dat is ook eigenlijk mijn punt, geld was historisch gezien atijd in een beperkte mate aanwezig. Dat geld voor voedsel, vee, maar met name voor goud en zilver. Doordat het beperkt is, heeft het ook een remmend effect op de slechte aarde van de mens. Niet dat een goudstaandaard voorkomt dat mensen gaan lopen sjoemelen, maar we hebben het op deze manier wel erg makkelijk gemaakt. Je kunt niet zomaar een ton goud uit het niets toveren. Je kunt wel op een knop drukken en een miljard Euro's erbij printen. Als je naar de gegevens kijkt, dan zie je ook dat de schuld nog nooit in de historie van de mens zo hoog is geweest. Dat komt met name omdat er vrij en uit het niets valuta gecreerd wordt.

Ik zie het juist anders Facade, als je op wereldniveau uitzoemt, dan zie je dat er steeds meer wrijving onstaat in de wereld economie. De Dollar is zijn rol als wereld valuta aan het verliezen. Er zijn meer Dollars buiten de VS aanwezig (vooral in China) dan binnen de VS. Op zich zou je kunnen herstellen van het devalueren van een valuta. Dat is bijvoorbeeld onlangs in Argentinie, Zimbabwe en IJsland gebeurt. Maar als 's wereld meest gebruikte valuta instort, dan hebben we een groot probleem. Het lijkt wel een Westers probleem, maar dat is het niet, het is een wereldwijde probleem.

Ik zeg niet dat er een eerlijke goudstandaard komt en dat mensen vrijwillig naar een goudstandaard gaan. Natuurlijk niet, dat betekend dat deze criminelen worden beperkt in hun handelingen. Maar er is geen ander alternatief. De schulden zijn veels te hoog om ooit nog terug betaald te worden. We hebben de afgelopen jaar wel 20 EU vergaderingen gehad. Er zal een veranderingen moeten komen, voordat het hele systeem implodeert. Grote spelers als Duitsland en Zwitserland geven gewoon openlijk aan dat ze denken aan een nieuwe munt die gebacked wordt door goud. Hetzelfde geld voor China, die hebben door dat ze Triljarden aan Dollars bezitten die met de dag minder waard wordt. China is 's wereld grootste goudproducent en ze verkopen geen grammetje aan de buitenwereld, ze houden het allemaal voor zichzelf.

Mensen met kapitaal (waar ik niet een van ben haha) zijn aan het vluchten naar iets wat ze wel kunnen vetrouwen. Dat zijn met name tastbare zaken. Goud= Geld en dat is het altijd al geweest. Zelfs Nederlanse muntjes van voor 1970 bevat 80% zilver.

Als ik je vertel dat de grondstof zilver de afgelopen 10 jaar met 575% is gestegen, zou je het dan geloven? Noem één aandeel of grondstof die zo goed heeft gepresteerd. Als de pensioenfondsen in goud en zilver hadden geinvesteerd, dan hadden we dat hele pensioen gedoe niet eens gehad. Hetzeflde geld voor goud, het blijft stijgen, of anders gezegd papieren geld verliest zijn waarde. Daarom zie je ook overal van die advertenties om goud in te kopen 'tegen de beste prijzen'.

Ik ben geen doom denker ofzo, maar ik kan de feiten niet negeren. Amerika is met QE (Quantitative easing) III bezig, Europa weet het niet meer en het is vooral aan Duitsland om te besluiten of ze van de Euro afstappen of dat ze meer macht gaan eisen van de landen rond de Middelandse Zee. Nederland volgt altijd de Duitsers. Japan heeft al jaren een junk status, vooral na de aarbeving. En als er geen afzetmarkt is zullen landen als China, India en Brazilië ook stoppen met groeien.

hypergiant
05-11-2012, 21:34
Klopt, Nixon is van de laaste zogenaamde goudstandaard in 1970 afgestapt omdat de oorloog in Vietnam enorm veel geld koste. Dat is ook eigenlijk mijn punt, geld was historisch gezien atijd in een beperkte mate aanwezig. Dat geld voor voedsel, vee, maar met name voor goud en zilver. Doordat het beperkt is, heeft het ook een remmend effect op de slechte aarde van de mens. Niet dat een goudstaandaard voorkomt dat mensen gaan lopen sjoemelen, maar we hebben het op deze manier wel erg makkelijk gemaakt. Je kunt niet zomaar een ton goud uit het niets toveren. Je kunt wel op een knop drukken en een miljard Euro's erbij printen. Als je naar de gegevens kijkt, dan zie je ook dat de schuld nog nooit in de historie van de mensheid zo hoog is geweest. Dat komt met name omdat er vrij en uit het niets valuta wordt gecreëerd.

Ik zie het juist anders Facade, als je op wereldniveau uitzoemt, dan zie je dat er steeds meer wrijving onstaat in de wereld economie. De Dollar is zijn rol als wereld valuta aan het verliezen. Er zijn meer Dollars buiten de VS aanwezig (vooral in China) dan binnen de VS. Op zich zou je kunnen herstellen van het devalueren van een valuta. Dat is bijvoorbeeld onlangs in Argentinie, Zimbabwe en IJsland gebeurt. Maar als 's wereld meest gebruikte valuta instort, dan hebben we een groot probleem. Het lijkt wel een Westers probleem, maar dat is het niet, het is een wereldwijde probleem.

Ik zeg niet dat er een eerlijke goudstandaard komt en dat mensen vrijwillig naar een goudstandaard gaan. Natuurlijk niet, dat betekend dat deze criminelen worden beperkt in hun handelingen. Maar er is geen ander alternatief. De schulden zijn veels te hoog om ooit nog terug betaald te worden. We hebben de afgelopen jaar wel 20 EU vergaderingen gehad. Er zal een veranderingen moeten komen, voordat het hele systeem implodeert. Grote spelers als Duitsland en Zwitserland geven gewoon openlijk aan dat ze denken aan een nieuwe munt die gebacked wordt door goud. Hetzelfde geld voor China, die hebben door dat ze Triljarden aan Dollars bezitten die met de dag minder waard wordt. China is 's wereld grootste goudproducent en ze verkopen geen grammetje aan de buitenwereld, ze houden het allemaal voor zichzelf.

Mensen met kapitaal (waar ik niet een van ben haha) zijn aan het vluchten naar iets wat ze wel kunnen vertrouwen. Dat zijn met name tastbare zaken. Goud= Geld en dat is het altijd al geweest. Zelfs Nederlanse muntjes van voor 1970 bevat 80% zilver.

Als ik je vertel dat de grondstof zilver de afgelopen 10 jaar met 575% is gestegen, zou je het dan geloven? Noem één aandeel of grondstof die zo goed heeft gepresteerd. Als de pensioenfondsen in goud en zilver hadden geinvesteerd, dan hadden we dat hele pensioen gedoe niet eens gehad. Hetzeflde geld voor goud, het blijft stijgen, of anders gezegd papieren geld verliest zijn waarde. Daarom zie je ook overal van die advertenties om goud in te kopen 'tegen de beste prijzen'.

Ik ben geen doom denker ofzo, maar ik kan de feiten niet negeren. Amerika is met QE (Quantitative easing) III bezig, Europa weet het niet meer en het is vooral aan Duitsland om te besluiten of ze van de Euro afstappen of dat ze meer macht gaan eisen van de landen rond de Middelandse Zee. Nederland volgt altijd de Duitsers. Japan heeft al jaren een junk status, vooral na de aarbeving. En als er geen afzetmarkt is zullen landen als China, India en Brazilië ook stoppen met groeien.

Facade
05-11-2012, 22:07
Inderdaad levert het huidige systeem problemen als deze op. De constatering dat deze geen rol spelen bij een gouden standaard doet echter niets af aan het feit dat het niet haalbaar en/of uitvoerbaar is. Ik ben met je eens dat mochten alle mondiale systemen een keer instorten dat het best mogelijk is dat we in een beginfase van een herstart weer terug moeten op een gouden standaard, waarna we er naar verloop van tijd weer vanaf stappen. Het is echter nog lang niet zo ver.

Alternatieven zijn er namelijk nog wel hoor. De EU vormt het epicentrum van de schuldencrisis, maar ook deze crisis is nog wel te beheersen mits men in staat is tot besluiten te komen. Ik denk namelijk niet zozeer dat het valutasysteem van tegenwoordig onder druk staat (alhoewel het zeker betere dagen heeft gekend), maar eerder de Europese Unie en de Europese markt. De Euro staat als valuta vooral onder druk omdat deze munt simpelweg niet de controle- en beheersingsmechanismen kent die andere valuta wel hebben. Ik denk daarom niet zozeer dat het hele financiële systeem mondiaal herzien moet worden, maar eerder dat inwoners van de Europese Unie voor de keuze staan om of door te pakken met deze munt of er in het geheel van af te zien. Je kan je inmiddels afvragen of laatstgenoemde optie nog wel reëel is in dit stadium van de ontwikkeling, maar dat terzijde.

Zelfs als deze keuze nog niet gemaakt kan worden, en daar lijkt het op, dan biedt een oplossing als eurobonds op korte termijn uitkomst. Omdat het de schuldenlast over de hele EU strijkt en dan ontstaat er een veel rooskleuriger beeld van de financiële situatie van de afzonderlijke overheden. Dit zou waarschijnlijk direct een einde maken aan bezuinigingsrondes en kapitaalinjecties. Dit is overigens geen pleidooi voor eurobonds, want dit alternatief kent ook weer nadelen zoals het feit dat zuidelijke landen op dezelfde voet doorgaan op kosten van de noordelijke landen. Het is puur om aan te geven dat mogelijkheden wel degelijk bestaan en dat het einde der tijden nog niet is aangebroken ;)

Facade
05-11-2012, 22:08
Eeeh ik heb gereageerd, maar het moet nog goedgekeurd worden door een moderator ofzo :S

hypergiant
05-11-2012, 22:29
Had ik ook...weird. Ik heb toen gereageerd zonder quote en toen kon het wel.

Nosferatu187
05-11-2012, 22:31
hypergiant zorg voor hyperinflatie.

FOCUS
05-11-2012, 22:41
Ja dat had ik ook met een andere -kut!-topic waar ik een -schijt!-stukje had getypt over -neuk!training,

dat was zondagochtend, maar het -schijt!-stukje dat ik had getypt is nog altijd niet ge-poep!plaatst


maar ik heb type de la -KUT- tourette, kutkutkut,
dus misschien ligt het -neukenpissenneuken-daaraan..

Facade
05-11-2012, 22:50
Hmm het zit nog onder de copy paste dus misschien dat het nu wel lukt :P

"Inderdaad levert het huidige systeem problemen als deze op. De constatering dat deze geen rol spelen bij een gouden standaard doet echter niets af aan het feit dat het niet haalbaar en/of uitvoerbaar is. Ik ben met je eens dat mochten alle mondiale systemen een keer instorten dat het best mogelijk is dat we in een beginfase van een herstart weer terug moeten op een gouden standaard, waarna we er naar verloop van tijd weer vanaf stappen. Het is echter nog lang niet zo ver.

Alternatieven zijn er namelijk nog wel hoor. De EU vormt het epicentrum van de schuldencrisis, maar ook deze crisis is nog wel te beheersen mits men in staat is tot besluiten te komen. Ik denk namelijk niet zozeer dat het valutasysteem van tegenwoordig onder druk staat (alhoewel het zeker betere dagen heeft gekend), maar eerder de Europese Unie en de Europese markt. De Euro staat als valuta vooral onder druk omdat deze munt simpelweg niet de controle- en beheersingsmechanismen kent die andere valuta wel hebben. Ik denk daarom niet zozeer dat het hele financiële systeem mondiaal herzien moet worden, maar eerder dat inwoners van de Europese Unie voor de keuze staan om of door te pakken met deze munt of er in het geheel van af te zien. Je kan je inmiddels afvragen of laatstgenoemde optie nog wel reëel is in dit stadium van de ontwikkeling, maar dat terzijde.

Zelfs als deze keuze nog niet gemaakt kan worden, en daar lijkt het op, dan biedt een oplossing als eurobonds op korte termijn uitkomst. Omdat het de schuldenlast over de hele EU strijkt en dan ontstaat er een veel rooskleuriger beeld van de financiële situatie van de afzonderlijke overheden. Dit zou waarschijnlijk direct een einde maken aan bezuinigingsrondes en kapitaalinjecties. Dit is overigens geen pleidooi voor eurobonds, want dit alternatief kent ook weer nadelen zoals het feit dat zuidelijke landen op dezelfde voet doorgaan op kosten van de noordelijke landen. Het is puur om aan te geven dat mogelijkheden wel degelijk bestaan en dat het einde der tijden nog niet is aangebroken ;)"

hypergiant
05-11-2012, 22:54
hypergiant zorg voor hyperinflatie.

haha dont shoot the messenger.

Facade
05-11-2012, 22:57
Ja dat had ik ook met een andere -kut!-topic waar ik een -schijt!-stukje had getypt over -neuk!training,

dat was zondagochtend, maar het -schijt!-stukje dat ik had getypt is nog altijd niet ge-poep!plaatst


maar ik heb type de la -KUT- tourette, kutkutkut,
dus misschien ligt het -neukenpissenneuken-daaraan..

ahahahah :D you must spread

De post zat nog onder de copy paste dus ik heb nog een poging gewaagd, maar die is ook mislukt. Misschien dat ie later toch nog X2 langskomt in dit topic. Was laatst namelijk ook zo.

yy
07-11-2012, 00:08
china, india en brazilie hebben nog een grote binnenlandse markt en de daarnaast omliggende landen waar ze handel mee kunnen drijven
de stagnatie van groei zal in deze landen minder sterke gevolgen hebben dan bv usa
en als ik de interwebs moet geloven, dan is de usa samen met mexico en canada bezig om een nieuwe munt te creeeren omdat de dollar geen ruk meer waard is

Nosferatu187
07-11-2012, 00:13
De Amero, net als de Euro en die staat al heel lang op de planning hoor.