PDA

View Full Version : Straf voor pa die zei: 'Sla terug'



king
20-01-2013, 13:33
Hij was het meer dan zat. En dus gaf hij zijn zoon (13) de opdracht om nu maar eens terug te slaan. Om de kinderen die zijn kind eerder te grazen namen, een lesje te leren. Nu heeft hij een strafblad.
Wat doe je om je kinderen weerbaar te maken? Hoe ga je om met pesten? Vertel je ze dat ze zich desnoods met geweld mogen verdedigen als ze worden aangevallen? Allemaal vragen die vrijdag langskwamen in een volgens het Openbaar Ministerie unieke rechtszaak op de rechtbank van Groningen.

Het begon allemaal toen Henk K. (48) zijn jongste zoon Rick thuis op de bank zag zitten. Met een blik in zijn ogen 'waarvan je als ouder weet dat het mis is'. Het hoge woord kwam er uit. Rick was net buiten op straat geslagen. En dat deed iets met Henk. Met de vader die ooit te horen kreeg dat zijn oudste zoon op een vreselijke wijze werd gepest. Een zoon die al die tijd zweeg. Tot hij de brandwonden van in zijn nek gedoofde sigarettenpeuken niet meer kon verbergen.

'Sla hem op zijn neus'
Met die zware bagage in zijn achterhoofd stapt Henk met zijn zoon naar buiten. Op weg naar de jongens die in zijn beleving nu ook het leven van zijn jongste zoon zouden kunnen gaan verpesten. Hij vond ze en maakte toen volgens het Openbaar Ministerie (OM) een kardinale fout. Henk 'hitste' zijn zoon op om de jongens te slaan. 'Sla hem op zijn neus. Niet op zijn hoofd. Sla hem maar dood.'

Kopstoot
De zoon van Henk deed uiteindelijk wat zijn vader zei en deelde wat tikken uit. Henk zelf stond er bij. De handen op de rug. Tot hij zelf werd uitgescholden. Toen gaf hij een van de jongens, nauwelijks kleiner dan hij zelf is, een kopstoot. Na zijn arrestatie zat hij 2 dagen in de cel.

Henk kreeg tijdens zijn rechtszaak een ongenadig hard verbaal pak slaag van hoofdofficier van justitie Jan Eland. Die verweet Henk te hebben gefaald als mens en als opvoeder door zijn eigen zoon zo 'aan te hitsen'.

Het OM hield Henk tevens voor dat een gevangenisstraf niet eens een rare reactie zou zijn op dit gedrag. Maar omdat de man voor het eerst voor de rechter staat en hij volgens Eland beslist niet beter zal worden van de cel, ging het OM voor een werkstraf van 100 uur. Plus een schadevergoeding van 300 euro voor het slachtoffer.

MuayThaiGuy
20-01-2013, 14:00
Ik vindt het een beetje een vreemd verhaal.
Het pesten wordt niet aangepakt, of moeizaam en er vallen dodelijke slachtoffers door pesterijen maar iemand dusdanig door de mangel halen dat ze uit het leven willen stappen is niet strafbaar of moeilijk te bewijzen. En een bezorgde vader die zijn zoon leert voor zichzelf op te komen wordt voor gek verklaard door de rechtbank.
Dat de man zegt "sla hem maar dood" is slecht, dat justitie verrekte weinig doet en hierdoor meer slachtoffers uit ontstaan door zelfdoding is onbegrijpelijk.
Ik vindt dat deze man een lintje zou moeten krijgen enkel omdat aan pesterijen niks wordt gedaan of moeilijk te bewijzen valt.

jantje11
20-01-2013, 14:03
Tsja het hoort niet natuurlijk als volwassen man zijnde, maargoed dat pesten gaat ook veel en veels te ver, er zijn kinderen die er z,n leven lang last van hebben of zelfs zelfmoord plegen.

Ik kan zo,n vader van de ene kant best begrijpen als je je zoontje zo ziet zitten en dat het bloed dan gaat kruipen waar het niet gaan kan

Diz
20-01-2013, 14:21
Ik vindt het een beetje een vreemd verhaal.
Het pesten wordt niet aangepakt, of moeizaam en er vallen dodelijke slachtoffers door pesterijen maar iemand dusdanig door de mangel halen dat ze uit het leven willen stappen is niet strafbaar of moeilijk te bewijzen. En een bezorgde vader die zijn zoon leert voor zichzelf op te komen wordt voor gek verklaard door de rechtbank.
Dat de man zegt "sla hem maar dood" is slecht, dat justitie verrekte weinig doet en hierdoor meer slachtoffers uit ontstaan door zelfdoding is onbegrijpelijk.
Ik vindt dat deze man een lintje zou moeten krijgen enkel omdat aan pesterijen niks wordt gedaan of moeilijk te bewijzen valt.

Precies! :stupid:

Nosferatu187
20-01-2013, 14:38
Typisch Nederland weer, dus als ik het goed begrijp word zijn zoon bewerkt met sigaretten? en als hij iets terugzegt of doet dan krijgt hij straf? Fuck outta here

MuayThaiGuy
20-01-2013, 14:41
Typisch Nederland weer, dus als ik het goed begrijp word zijn zoon bewerkt met sigaretten? en als hij iets terugzegt of doet dan krijgt hij straf? Fuck outta here

Dan heb je niet goed gelezen, de voorgeschiedenis is dat de zoon gebrand is met peuken. Dit ging om een groep die de jongen geslagen zouden hebben waarbij de vader dacht dat hier verdere pesterijen uit voort zouden komen en dit moest de kop ingedrukt worden.

bryan
20-01-2013, 14:41
Alleen een kopstoot ? Alleen daarom verdiend hij al een lintje...

Briant
20-01-2013, 22:37
soms is de meeste effectieve manier om pesters de kop in te drukken idd gewoon een tik uitdelen. Ik heb dit een keer gedaan bij iemand die dacht mij te kunnen kleineren, daarna nooit meer last gehad van niemand niet. Jongens begrijpen soms geen andere taal dan een ruwe behandeling. Uit mijn tik is niets meer ontstaan dan een bloedneus en een gekrenkte ego. Maar als ik hier lees dat die vader een kopstoot uitgedeeld heeft, dan is dat inderdaad niet best. Maar het verhaal dat je als vader niet mag zeggen eens terug te slaan, dat vind ik echt de grootste onzin.

smike
21-01-2013, 15:10
Tsja, pesten is volgens mij niet strafbaar, zelfs als je iemand leven tot een hel maakt.
heeft volgens mij met bewijslast te maken, dat is heel moeilijk rond te krijgen.

Een kopstoot gaat te ver en termen als "sla em dood" ook natuurlijk, maar het recht op zelfverdediging is een groot goed!

lukashenko
21-01-2013, 16:16
ok hier mijn mening
paps bedoelde het goed maar moet het wat slimmer aanpakken
de jongens opzoeken en erbij staan zelfs een kopstoot geven als je word aangesproken erop is fout in mijn mening maar begrijpbaar.
wil je hem weerbaar maken leer hem thuis 1 op 1 boxen en voed zijn zelf vertrouwn
hij stapt dan vanzelf wel op tegen de tyrani en pesten op school.
mijn ogen is ie wel de fout ingegaan door de comfo te zoeken.
al is het wel bergijpbaar we zijn allen enkel mensen en emoties zijn moeilijk te controleren.

Pansier
22-01-2013, 20:44
300 euro is een beloning voor de pesters...

Ik vind het terecht dat de vader zegt dat het kind terug moet slaan. Daarentegen moet hij zelf niet gaan meppen wanneer hij wordt uitgescholden..

Facade
22-01-2013, 21:08
Ik begrijp de vader. Ik kan me goed voorstellen dat je gek van woede wordt. Tegelijkertijd denk ik niet dat het verstandig is om je kind dit soort instructies te geven. Ik denk dat het goed is om aan te geven dat de jongen zichzelf moet verdedigen. Wraak nemen is echter geen verdedigen en dat is wat hier is gebeurt. Dat hij dan ook nog zelf een kopstoot uitdeelt, maakt het alleen maar erger. Begrijpelijk dus wel, maar hier help je je kind niet mee denk ik.