PDA

View Full Version : Oud-wielrenner Boogerd bekent dopinggebruik



Kemal
06-03-2013, 07:06
De voormalig kopman van Rabobank geeft woensdagavond in een interview met de NOS openheid van zaken. Ook in de krant nrc.next doet Boogerd woensdag uitgebreid zijn bekentenis.

Boogerd, die inmiddels veertig jaar is, zegt dat hij zich van 1997 tot het einde van zijn carrière in 2007 schuldig maakte aan epo, bloedtransfusies en cortisonen. Ook de mooiste overwinning uit zijn loopbaan, een bergrit naar La Plagne in de Ronde van Frankrijk in 2002, behaalde Boogerd met hulp van doping.

Besmet
''Ik besef dat die zege in de ogen van het publiek nu misschien besmet zal zijn'', aldus Boogerd in het interview dat woensdag om 19.00 uur te zien is op Nederland 1. Ook bij de winst van de Amstel Gold Race van 1999 door Boogerd was doping in het spel.

Boogerd werd ook drie keer Nederlands kampioen op de weg. Zijn beste prestatie in de Tour de France was de vijfde plaats in 1998.

De voormalig prof kwam de voorbije maanden steeds verder in het nauw. Oud-ploeggenoten als Grischa Niermann, Levi Leipheimer, Michael Rasmussen, Danny Nelissen en Marc Lotz bekenden eerder tijdens hun periode bij Rabobank zich schuldig te hebben gemaakt aan verboden middelen.

En vorige week gaf de Oostenrijkse dopinghandelaar Stefan Matschiner aan dat Boogerd hem in 2006 en 2007 totaal 17.000 euro betaalde.

Schoon gereden
Boogerd vertelt in het vraaggesprek dat hij niet continu doping gebruikte. ''Het was in periodes, meestal trainingsperiodes, ter voorbereiding op wedstrijden. Ik heb ook vaak genoeg de Tour schoon gereden'', zo geeft hij aan.

De Nederlander begon in 1997 met epo en stapte later over op bloedtransfusies. ''Epo werd te riskant. Ze konden het op zeker moment beter opsporen, daarom ging ik op zoek naar iets anders.''
Via connecties zegt Boogerd terecht te zijn gekomen bij bloedbank Humanplasma. ''Ik heb het gedaan. Ik ben naar Wenen gevlogen en heb daar gebruik gemaakt van bloedtransfusies."

Bloed afnemen
"Ik liet bloed afnemen met het doel het later weer in te brengen. Punt." Boogerd is de achtste oud-wielrenner van Rabobank die het gebruik van doping opbiecht. Waar veel van zijn vroegere ploeggenoten teamarts Geert Leinders aanwezen als adviseur en verstrekker van de dopingproducten hield Boogerd zich op de vlakte.
''Ik noem geen namen. Ik heb me goed laten informeren en ben vervolgens zelf op zoek gegaan. Het was mijn verantwoordelijkheid, mijn keus." Epo haalde Boogerd naar eigen zeggen gewoon in Nederland.

Vanzelfsprekendheid
In de wielercultuur in de jaren negentig was doping welhaast een vanzelfsprekendheid, zo vertelt Boogerd verder.
''Je staat op zeker moment voor een duivels dilemma. Ik wilde meedoen in de top. 1997 was voor mij het keerpunt, toen heb ik de keuze gemaakt."

bron (http://www.nu.nl/binnenland/3360383/oud-wielrenner-boogerd-bekent-dopinggebruik.html)

micha
06-03-2013, 08:04
Wat een klap is dit.. Dit had helemaal niemand zien aankomen! Ongelooflijk Michael Boogerd gebruikte doping??!!???

ArjanV
06-03-2013, 08:15
Blijft een held....topsport zonder doping bestaat niet!

Pansier
06-03-2013, 08:21
Wat een klap is dit.. Dit had helemaal niemand zien aankomen! Ongelooflijk Michael Boogerd gebruikte doping??!!???

Bij GG gebruikt ook niemand toch!?!?!?!?

ArjanV
06-03-2013, 08:23
Pas als ze weg gaan Pansier...pas als ze weg gaan...

Facade
06-03-2013, 09:27
Nou, eindelijk is de kogel door de kerk...

Leventdepevent
06-03-2013, 09:39
goh verassend

Biiyen
06-03-2013, 09:39
Was wel te verwachten, je bent zo ongeveer de leider van het team. Je hele team gebruikt en dan zou jij als enige niet gebruiken? Maar ja, veel maakt het niet uit. Als iedereen om je heen gebruikt dan is het voordeel van gebruiken ook weg. Dan kun je net zo goed met zijn alle niet gebruiken.

e-type
06-03-2013, 11:07
Bij GG gebruikt ook niemand toch!?!?!?!?


Neeheee Pansier, bij GG is nog niemand gepakt op gebruik van doping...wezenlijk verschil :confused:



''Ik besef dat die zege in de ogen van het publiek nu misschien besmet zal zijn''

In de ogen van het publiek? Dus zelf ziet ie het nog steeds niet...sjezus, in die wereld vinden ze het echt doodnormaal om te gebruiken en zo te winnen.
Moge al z'n besmette overwinningen geschrapt worden...

The Company
06-03-2013, 11:22
Bij Rabobank is er ook (bijna) niemand op doping betrapt. Terwijl bij er in het wielrennen het strengst word gecontroleerd.

Zegt genoeg over het dopinggebruik in alle andere sporten lijkt me.

Anderson
06-03-2013, 11:25
E-type "tjappie" Armstrong en Boogerd zijn ook nooit betrapt

dirk5
06-03-2013, 11:32
Armstrong bekend, enkele van zijn knechten hebben bekend, en de halve rabo ploeg bekend....

Waar blijven de Belgen, Italianen, Spanjaarden en Fransen?

daanII
06-03-2013, 18:05
:)


http://youtu.be/cDE6jQMEhVI

Facade
06-03-2013, 19:31
Neeheee Pansier, bij GG is nog niemand gepakt op gebruik van doping...wezenlijk verschil :confused:



''Ik besef dat die zege in de ogen van het publiek nu misschien besmet zal zijn''

In de ogen van het publiek? Dus zelf ziet ie het nog steeds niet...sjezus, in die wereld vinden ze het echt doodnormaal om te gebruiken en zo te winnen.
Moge al z'n besmette overwinningen geschrapt worden...

Dat is ook niet zo gek. Als je iets tien jaar lang doet, er alles voor laat, ga je niet achteraf alles toeschrijven aan de verboden middelen. Ik denk dat in de beleving van veel wielrenners het ook nooit zo heeft aangevoeld. Het feit dat voor ieders gevoel iedereen het doet, leidt ertoe dat ze eigenlijk vinden dat ze slachtoffer van omstandigheden zijn. 'Als ik in een schone sport zou hebben gezeten, zou ik niet hebben gebruikt.' Als iedereen toch gebruikt, speel je eigenlijk niet vals... Daarnaast verlaagt het de drempel om te gebruiken natuurlijk enorm.

Ik heb er moeite mee om hem en anderen te veroordelen. Ik vraag me af hoe principieel en recht door zee iedereen is op het moment dat je de stellige overtuiging hebt dat je je droom niet kan realiseren zonder verboden middelen te gebruiken. Ik denk dat je heel sterk in je schoenen moet staan om niet mee te doen met de rest als jij met je goeie gedrag steeds de deksel op je neus krijgt. Natuurlijk excuseert het zijn fout niet, maar ik denk wel dat het een fout is die menselijk is. Dit terwijl hier en daar bepaalde renners toch als fraudeurs en criminelen worden weggezet. Ik vind dat wel erg zwart wit.

FOCUS
06-03-2013, 22:33
zó wat ben ik opgelucht zeg
jonge jonge wat is dit een verrassing
Dit zag ik níet aankomen
en wat ben ik verontwaardigd
maar het is zo goed dat hij bekend
dat had ik nou echt nodig
dat hij eerlijk is
want hij heeft me zoooo voorgelogen
dat kan echt niet
de wereld is nu echt een mooiere plaats geworden
en voortaan rijdt iedereen schoon

Bromios
06-03-2013, 22:57
Ze hebben gewoon niks geleerd want ze weigeren volledig open kaart te spelen. Nee , ik deed het alleen, niemand wist ervan. Ik ken geen anderen etc etc. Terwijl het overduidelijk is dat het structureel gebeurde. En ook in team verband.

Jammer wel. Gemiste kans. Ik snap ook niet dat hij zolang gewacht heeft met die bekentenis. iedereen wist het toch al.

Dat Fransen en Spanjaarden niet bekennen is heel simpel; die draaien dan de bak in. is strafbaar daar.

daanII
06-03-2013, 23:26
zó wat ben ik opgelucht zeg
jonge jonge wat is dit een verrassing
Dit zag ik níet aankomen
en wat ben ik verontwaardigd
maar het is zo goed dat hij bekend
dat had ik nou echt nodig
dat hij eerlijk is
want hij heeft me zoooo voorgelogen
dat kan echt niet
de wereld is nu echt een mooiere plaats geworden
en voortaan rijdt iedereen schoon


Ze hebben gewoon niks geleerd want ze weigeren volledig open kaart te spelen. Nee , ik deed het alleen, niemand wist ervan. Ik ken geen anderen etc etc. Terwijl het overduidelijk is dat het structureel gebeurde. En ook in team verband.

Jammer wel. Gemiste kans. Ik snap ook niet dat hij zolang gewacht heeft met die bekentenis. iedereen wist het toch al.

Dat Fransen en Spanjaarden niet bekennen is heel simpel; die draaien dan de bak in. is strafbaar daar.

Hij heeft bekend, genoeg toch.
Of ben je geil op alle saillante details?
Nee, de sport wordt nooit schoon.
Iedere sport wordt nooit meer schoon.
Daar is het te laat voor.
Omdat sport entertainment is. Niks meer en niks minder.

Anderson
06-03-2013, 23:28
Virenque heeft toch niet in bak gezeten.

Facade
06-03-2013, 23:30
Hij heeft bekend, genoeg toch.
Of ben je geil op alle saillante details?
Nee, de sport wordt nooit schoon.
Iedere sport wordt nooit meer schoon.
Daar is het te laat voor.
Omdat sport entertainment is. Niks meer en niks minder.

Ik kan me voorstellen dat hij niet zijn vroegere vrienden erin wil naaien, maar ik denk dat het wel goed is dat aan het licht komt hoe precies controles zijn omzeild om dit in de toekomst te kunnen voorkomen. Hij is immers nooit betrapt.

Anderson
06-03-2013, 23:33
Iedere sport wordt nooit mee schoon.

atletiek gaat wel de goede kant op. Onregelmatig controleren ben je er niet wordt je 2keer betrapt wordt je voor het leven geschorst.

daanII
06-03-2013, 23:34
Ik kan me voorstellen dat hij niet zijn vroegere vrienden erin wil naaien, maar ik denk dat het wel goed is dat aan het licht komt hoe precies controles zijn omzeild om dit in de toekomst te kunnen voorkomen. Hij is immers nooit betrapt.

Als er wordt gevraagd of doping middelen een onderdeel zijn van het dagelijkse huishouden, dan zou ik ook ontkennend antwoorden of erom heen draaien.

daanII
06-03-2013, 23:37
Dat was een slechte vraag.

daanII
06-03-2013, 23:37
atletiek gaat wel de goede kant op. Onregelmatig controleren ben je er niet wordt je 2keer betrapt wordt je voor het leven geschorst.

Het ligt eraan wat traceerbaar is.

dirk5
07-03-2013, 10:21
Virenque heeft toch niet in bak gezeten.

Natuurlijk niet, het is een Fransman.

Het maakt niet uit wat ene Boogerd wel of niet zegt.

Zolang Riis ploegleider is veranderd er niks, Zolang de hoogste bazen van de UCI blijven zitten veranderd er niks, zolang er 51 zakken bloed verdwijnen die in de rechtszaak gebruikt moeten worden veranderd er niks. Zolang mensen als Valverde terug mogen komen en blijven fietsen veranderd er niks.

Het is leuk dat wij Nederlanders weer vooraan willen staan maar in de rest van de wereld lachen ze ons uit, net zoals ze de Duisters 10 jaar geleden uitlachten.

Dit is jammer voor de renners die wel schoon rijden, die waren er vroeger (niet veel) en die zijn er nu (iets meer).

jantje11
07-03-2013, 11:11
Wel dope dat die eindelijk heeft bekend ;)

FOCUS
07-03-2013, 12:42
Hij heeft bekend, genoeg toch.
Of ben je geil op alle saillante details?
Nee, de sport wordt nooit schoon.
Iedere sport wordt nooit meer schoon.
Daar is het te laat voor.
Omdat sport entertainment is. Niks meer en niks minder.

Bazinga

Wheelie
07-03-2013, 12:53
Bij GG gebruikt ook niemand toch!?!?!?!?
Ontopic blijven, volgende keer een ban