PDA

View Full Version : Nederlandse jihadstrijder in Syrië omgekomen



RedDawn
20-03-2013, 18:38
Hier krijgen we later nog veel problemen mee, als die jihadstrijders naar Nederland terug komen!

Nederlandse jihadstrijder in Syrië omgekomen’

door Anouk Eigenraam
BINNENLAND Een Nederlandse jihadstrijder is vorige week in Syrië omgekomen. Dat meldt de Volkskrant vandaag op basis van bronnen in de Marokkaanse gemeenschap. Het zou gaan om een twintigjarige man uit Delft, Mourad M.
Onder wat voor omstandigheden de jongen is omgekomen, is onduidelijk. Volgens de krant is zijn moeder afgelopen vrijdag op de hoogte gebracht over de dood van haar zoon. Ze zou eerder contact hebben gehad met haar zoon en hem gesmeekt hebben naar huis te komen. Ook zijn oudere broer zou in Syrië betrokken zijn bij de strijd. De veiligheidsdienst AIVD ontkent noch bevestigt de berichtgeving.

Vorige week verhoogde de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) het dreigingsniveau voor terrorisme van ‘beperkt’ naar ‘substantieel’ wegens de toegenomen radicalisering van jongeren in Nederland en een toename van het aantal ‘jihadreizigers’ naar Syrië. Volgens het NCTV zijn de afgelopen tijd rond de honderd mensen vertrokken naar diverse landen in Afrika en het Midden-Oosten, en met name naar Syrië om zich aan te sluiten bij jihadistische strijdgroepen. De kans op een aanslag in Nederland of op Nederlandse doelen in het buitenland is daardoor toegenomen.

Kemal
20-03-2013, 19:02
Verhoging terreurdreiging door toename jihadstrijders

Het is het voorstelbaar dat Nederlandse jihadstrijders die terugkeren uit Syrië een aanslag willen plegen in Nederland, zegt terrorismebestrijder Dick Schoof . Eind vorig jaar werden in Rotterdam al drie mannen opgepakt die in Syrië wilden gaan vechten.
Hoewel er geen concrete aanwijzingen zijn voor een aanslag, heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) woensdag het dreigingsniveau voor terrorisme verhoogd naar het een na hoogste niveau.

'Alertheid verhogen'
Het is voor het eerst sinds 2009 dat het niveau 'substantieel' (niveau 3 van 4) van kracht is. Sinds november van dat jaar gold het niveau beperkt (niveau 2 van 4). De burgers op straat merken niets van de verhoging en ze hoeven zich geen zorgen te maken. Schoof zegt dat onder meer de geheime dienst AIVD en de politie ,,hun alertheid hebben verhoogd en hun inspanningen hebben geïntensiveerd''.

Het verhoogde dreigingsbeeld staat volgens Stoof volledig los van de troonswisseling op 30 april. Dat de NCTV heeft besloten het niveau aan te passen, heeft vooral te maken met de mogelijke dreiging die uitgaat van teruggekeerde jihadreizigers.

Risico Westerse doelen
Een kleine 100 strijders uit Nederland zijn afgereisd naar oorlogsgebieden, voornamelijk Syrië, maar ook naar diverse landen in Afrika. Volgens de NCTV kunnen de jihadstrijders bij terugkomst door hun strijdervaring een veiligheidsrisico opleveren. Ze zijn bij terugkomst niet alleen radicaal in hun gedachtegoed, maar kunnen ook getraumatiseerd zijn en mogelijk bereid zijn om geweld te gebruiken.

Deze jihadgangers kunnen ook een risico vormen voor Westerse doelen in de gebieden waar zij naar toe reizen en ,,bestaat de mogelijkheid dat zij andere geestverwanten uit Nederland aansporen hen te volgen'', waarschuwt Schoof. Hij noemt het medeleven en het hulp bieden aan de Syrische burgers ,,begrijpelijk''. ,,Onze zorg zit op degene die gaan strijden.''

'Doorradicalisering soms zeer snel'
Hij zegt dat in Nederland signalen zijn die erop duiden dat jihadistische radicalisering van kleine groepen jongeren in ons land is toegenomen. ,,Ook blijkt dat de doorradicalisering naar geweldsbereidheid soms zeer snel kan verlopen.'' Schoof constateert tegelijkertijd dat de aandacht van de politiek en in de samenleving voor radicalisering de laatste jaren juist is afgenomen.

De autoriteiten proberen te voorkomen dat jongeren naar jihadistische trainingskampen of strijdgebieden afreizen en houden teruggekeerde strijders in de gaten. ,,Het gaat daarbij onder meer om inlichtingen en onderzoek, opsporing en vervolging.'' Zo verhoogt de marechaussee de controles aan de grenzen.

Rotterdam
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Ivo Opstelten dat ook de burgemeester Aboutaleb van Rotterdam en zijn collega's van de drie andere grote steden al op de hoogte zijn gebracht van de ontwikkelingen.

In Europa gaat het om vele honderden strijders. Andere Westerse landen hebben daarom ook hun zorgen geuit en hebben maatregelen genomen.

Bron (http://www.rijnmond.nl/nieuws/13-03-2013/verhoging-terreurdreiging-door-toename-jihadstrijders)

pronk
21-03-2013, 01:47
Wat is de wereld klein.

Asura
21-03-2013, 02:08
http://www.youtube.com/watch?v=Zn9lGvesIVY

Ik neem aan dat dit de veluwen zijn? ^^

Asura
21-03-2013, 02:08
http://www.youtube.com/watch?v=SKAycGHmhc0

RedDawn
21-03-2013, 17:10
En nummer 2:

Weer Nederlandse jihaddode in Syrië

AMSTERDAM -
Opnieuw is een Nederlandse jihadstrijder gedood in Syrië. Het gaat om de 20-jarige Sofian. De jongeman van Marokkaanse afkomst woonde in Delft of Rotterdam.

Dat meldt de NOS. Daarmee komt het aantal gedode Nederlandse jihadisten in Syrië op ten minste twee. Gisteren werd bekend dat de 21-jarige Mourad M. uit Delft tijdens Syrische gevechten om het leven is gekomen.
Naar schatting is een groep van zo’n 25 Nederlandse jongeren naar het door een burgeroorlog verscheurde Islamitische land afgereisd. Zij zouden daar veelal dienen als kannonenvoer.

Nosferatu187
21-03-2013, 17:56
gaat lekker daar.

king
21-03-2013, 18:14
Lekker als die gasten straks terugkomen na geïndoctrineerd te zijn door Al Qaeda en met gevechtstraining...

Biiyen
21-03-2013, 19:12
Ik vind het gewoon landverraad, die gasten moeten ze bij terugkomst oppakken en heel lang de cel ingooien. En indien mogelijk, als ze twee paspoorten hebben, het NL paspoort af pakken en uitzetten. Waanzin dat NL hier niet keihard tegen optreed.

ijsbier
21-03-2013, 19:18
hier heb je dus een van de doden:

https://www.youtube.com/watch?v=6W45B6mV34g#t=1m4s

tsja ik moet helemaal niks van die gasten hebben, maar ik heb medelijden met z'n familie en ergens ook wel met hem; die gast lijkt een redelijke opvoeding gehad te hebben maar heeft het volgensmij niet allemaal op een rijtje.

McClane
21-03-2013, 20:09
hier heb je dus een van de doden:

https://www.youtube.com/watch?v=6W45B6mV34g#t=1m4s


Die lui sporen niet lol.

Trainingsmateriaal schijnt uit Hollywood te komen:

http://www.liveleak.com/view?i=f8d_1362089585

Turboknecht
21-03-2013, 22:17
Die lui sporen niet lol.

Trainingsmateriaal schijnt uit Hollywood te komen:

http://www.liveleak.com/view?i=f8d_1362089585


Aaaahhhh, wat hou ik toch van liveleak. Zulke leuke filmpjes komen daar voorbij.

Maar ja, dat die mensen daarheen gaan om te vechten en dan daar sterven. Ik vind het best. Zo lang ze maar niet terug komen en hier roet in het eten komen gooien. Tegen Assad vechten begrijp ik wel, maar met moslimextremisme is niemand geholpen.

Facade
21-03-2013, 22:23
Nouja ik vind het ook wel een beetje treurig. Het blijven wel mensen natuurlijk en het gaat toch om vrij jonge jongens. Als je daarheen gaat, moet je tot op zekere hoogte toch wel in de war zijn. Wat ik uit de berichtgeving begreep worden zulke jongeren geronseld door recruiters. Het zal je kind maar zijn, dat is natuurlijk wel heel erg.

Turboknecht
21-03-2013, 22:33
Dat is waar, maar ik vraag me dan wel af wat hun ouders ervan vinden. Misschien vinden ze het niks, maar ik kan me voorstellen dat het ook zou kunnen dat ze erg trots zijn op hun overleden kind als martelaar.

Asura
21-03-2013, 22:49
Nouja ik vind het ook wel een beetje treurig. Het blijven wel mensen natuurlijk en het gaat toch om vrij jonge jongens. Als je daarheen gaat, moet je tot op zekere hoogte toch wel in de war zijn. Wat ik uit de berichtgeving begreep worden zulke jongeren geronseld door recruiters. Het zal je kind maar zijn, dat is natuurlijk wel heel erg.

Hoezo moet je in de war zijn?
Als Nederlander kan je toch ook geloven dat je in de Nederlandse krijgsmacht moet dienen om je land te helpen?
Het is maar waar je jezelf als onderdeel van ziet, van Nederland of van een internationele geloofsbeweging.

Vanuit jouw optiek is het geen rationele beslissing, maar vanuit de optiek van anderen wel. Het enige vreemde hier is hoe de Nederlandse staat er mee om gaat.

Facade
21-03-2013, 22:51
Dat is waar, maar ik vraag me dan wel af wat hun ouders ervan vinden. Misschien vinden ze het niks, maar ik kan me voorstellen dat het ook zou kunnen dat ze erg trots zijn op hun overleden kind als martelaar.

Ik heb gewoon onvoldoende kennis om dat te kunnen inschatten, maar het lijkt me sterk dat een ouder dat zo zal beleven zeker voor een strijd zo ver weg.

In het nieuws hadden ze het over een jongen die er ook op eigen houtje heengegaan was. Zijn vader was hem gaan zoeken, maar tevergeefs. Ook werd verteld dat in sommige gevallen mobiele telefoons en paspoorten werden ingenomen zodat je niet meer terug kon en ook geen contact met het thuisfront kon zoeken.

Het zijn geen brave schooljochies natuurlijk, maar de situatie op zich is wel schrijnend.

Turboknecht
21-03-2013, 22:55
Ik heb gewoon onvoldoende kennis om dat te kunnen inschatten, maar het lijkt me sterk dat een ouder dat zo zal beleven zeker voor een strijd zo ver weg.

In het nieuws hadden ze het over een jongen die er ook op eigen houtje heengegaan was. Zijn vader was hem gaan zoeken, maar tevergeefs. Ook werd verteld dat in sommige gevallen mobiele telefoons en paspoorten werden ingenomen zodat je niet meer terug kon en ook geen contact met het thuisfront kon zoeken.

Het zijn geen brave schooljochies natuurlijk, maar de situatie op zich is wel schrijnend.

Tja, ik moet zeggen dat ik er zelf eveneens weinig weet van heb. Het zou me niets verbazen als ouders ook radicaal waren. Maar ja, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik zit eigenlijk maar wat in het wilde weg te speculeren met een glas whisky in m'n klauwen van achter het bureau hehe. Alleen de sigaar ontbreekt nog. :whistling:

Facade
21-03-2013, 22:56
Hoezo moet je in de war zijn?
Als Nederlander kan je toch ook geloven dat je in de Nederlandse krijgsmacht moet dienen om je land te helpen?
Het is maar waar je jezelf als onderdeel van ziet, van Nederland of van een internationele geloofsbeweging.

Vanuit jouw optiek is het geen rationele beslissing, maar vanuit de optiek van anderen wel. Het enige vreemde hier is hoe de Nederlandse staat er mee om gaat.

Ik denk dat de perceptie van waar je nou bij hoort moeilijk is als je hier opgroeit als Islamitisch allochtoon. Ik ben zelf Nederlander, maar ik hoor het van vrienden van mij wel en ik kan me daar een voorstelling bij maken. Je ziet het ook nu weer dat de oorspronkelijke culturen nog steeds erg sterk en verenigd zijn en het lijkt me moeilijk om daarbinnen op te groeien en je identiteit te bepalen.

Ik kan mij daarnaast voorstellen dat op het moment dat je minder sterk in je schoenen staat en je het minder doet hier in Nederland dat je overgehaald kan worden door een slimme recruiter die je een nieuwe kans biedt. Dat is ook het beeld dat geschetst werd in het nieuws en dat vond ik wel een treurige zaak.

Jij trekt direct een, naar mijn mening, politieke conclusie die onvoldoende recht doet aan de complexiteit van de situatie. Je kan het niet in die paar regels samenvatten.

Facade
21-03-2013, 22:56
Tja, ik moet zeggen dat ik er zelf eveneens weinig weet van heb. Het zou me niets verbazen als ouders ook radicaal waren. Maar ja, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik zit eigenlijk maar wat in het wilde weg te speculeren met een glas whisky in m'n klauwen van achter het bureau hehe. Alleen de sigaar ontbreekt nog. :whistling:

haha goed bezig man reps :D

Asura
21-03-2013, 23:35
Ik denk dat de perceptie van waar je nou bij hoort moeilijk is als je hier opgroeit als Islamitisch allochtoon. Ik ben zelf Nederlander, maar ik hoor het van vrienden van mij wel en ik kan me daar een voorstelling bij maken. Je ziet het ook nu weer dat de oorspronkelijke culturen nog steeds erg sterk en verenigd zijn en het lijkt me moeilijk om daarbinnen op te groeien en je identiteit te bepalen.

Ik kan mij daarnaast voorstellen dat op het moment dat je minder sterk in je schoenen staat en je het minder doet hier in Nederland dat je overgehaald kan worden door een slimme recruiter die je een nieuwe kans biedt. Dat is ook het beeld dat geschetst werd in het nieuws en dat vond ik wel een treurige zaak.

Jij trekt direct een, naar mijn mening, politieke conclusie die naar mijn mening onvoldoende recht doet aan de complexiteit van de situatie. Je kan het niet in die paar regels samenvatten.

Ik zeg ook nergens dat het niet zo is. De groepsdruk is erg hoog, in veel islamitische immigrantengroepen is de nadruk op het behouden van de eigen identiteit erg groot, maar dat betekent niet dat wanneer men kiest om bepaalde waarden aan te houden, en de Nederlandse waarden af te wijzen, dat men dan in de war is, of niet sterk in de schoenen staat.

Je beredeneert dit vanuit je eigen politieke visie, maar voor iemand die in een redelijk geisoleerde omgeving opgroeit waar een ander waardenstelsel heerst, zijn de genomen keuzes juist vrij logisch.

Maar inderdaad, voor hen die zich,door hun persoonlijkheid meer comfortabel voelen in de Nederlandse cultuur is het vrij lastig om de druk te weerstaan. Dat is niet alleen bij Islamitische immigranten het geval overigens. maar nogmaals, voor veel volwassen en jongeren is de Nederlandse cultuur niet aantrekkelijk of zelfs onredelijk. Wat jij noemt is dan voor mij ook een beperkt beeld, iets wat ik zeker heb gezien, maar voornamelijk bij het type jongen dat oprecht probeert te kiezen tussen de thuisomgeving en Nederland, bij anderen komt dit niet eens op.

Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit soort gebeurtenissen nu een standaard onderdeel zullen blijven van de nederlandse samenleving.

ARMENIA
22-03-2013, 00:21
haha wat een gekken. Anyway, deze mensen zien zich als islamieten en vechten voor de islam, in dat opzicht kan ik het wel begrijpen maar keur ik het absoluut af. Btw, ik geloof niet dat Assad slecht is, sterker nog, ik denk dat hij een goede leider is.

Ik heb aangetrouwde "familieleden" in Syrie wonen en zij bidden dat Assad niet wordt verslagen, want mocht dat gebeuren, dan worden zij daarna afgeslacht. Assad is een persoon die niet naar de pijpen van het westen heeft gedanst waar veel andere Arabische landen dat wel hebben gedaan. Ik denk dat er daarom op hoog niveau is besloten om een einde te maken aan het tijdperk Assad, daarbij gepaard wordt de media ingezet om Assad zwart te maken.

Stel jij bent de president van een land. Moslim extremisten voeren binnen je landsgrenzen aanvallen uit, het is toch normaal dat je dan maatregelen treft. Waarom menen jullie dat Assad fout bezig is?

Ik hoop dat Assad de overwinning naar zich toetrekt en een einde maakt aan deze extremisten.

Asura
22-03-2013, 00:52
haha wat een gekken. Anyway, deze mensen zien zich als islamieten en vechten voor de islam, in dat opzicht kan ik het wel begrijpen maar keur ik het absoluut af. Btw, ik geloof niet dat Assad slecht is, sterker nog, ik denk dat hij een goede leider is.

Ik heb aangetrouwde "familieleden" in Syrie wonen en zij bidden dat Assad niet wordt verslagen, want mocht dat gebeuren, dan worden zij daarna afgeslacht. Assad is een persoon die niet naar de pijpen van het westen heeft gedanst waar veel andere Arabische landen dat wel hebben gedaan. Ik denk dat er daarom op hoog niveau is besloten om een einde te maken aan het tijdperk Assad, daarbij gepaard wordt de media ingezet om Assad zwart te maken.

Stel jij bent de president van een land. Moslim extremisten voeren binnen je landsgrenzen aanvallen uit, het is toch normaal dat je dan maatregelen treft. Waarom menen jullie dat Assad fout bezig is?

Ik hoop dat Assad de overwinning naar zich toetrekt en een einde maakt aan deze extremisten.

Voor jouw aangetrouwde familieleden hoop ik oprecht hetzelfde. Ik denk dat Assad lokale onrusten redelijk goed onder controle hield, en dat hij beter aan kan blijven voor de veiligheid van de syrische minderheden. Dit vond ik ook van Mubarak en in lichtere mate van Khadaffi. Ik zie overigens de Arabische landen niet naar de pijpen van het Westen dansen, ik zie eerder dat het Westen heel zenuwachtig is dat de Arabische landen druk gaan zetten op de olieprijs, en onder andere daarom hen vaak tegemoet komen. Syrie was altijd redelijk stabiel, als Assad weggaat is die tijd voorbij. En het nieuwe regime, als die er komt zal niet bepaald pro-Westers zijn, daarom keur ik het idee dat het Westen er baat bij zal hebben af.

De Westerse media is inderdaad tegen Assad, zoals het ook tegen Mubarak en Khadaffi was en er worden flink wat onwaarheden verspreid.

pronk
22-03-2013, 00:59
Wat ik bizar vind is dat ik die jonge meerdere malen gezien heb voor dat hij bij een extremistische beweging aansloot.

Turboknecht
22-03-2013, 09:35
Wat ik bizar vind is dat ik die jonge meerdere malen gezien heb voor dat hij bij een extremistische beweging aansloot.

Hoe was ie toen?

Facade
22-03-2013, 09:57
Dat is niet alleen bij Islamitische immigranten het geval overigens. maar nogmaals, voor veel volwassen en jongeren is de Nederlandse cultuur niet aantrekkelijk of zelfs onredelijk. Wat jij noemt is dan voor mij ook een beperkt beeld, iets wat ik zeker heb gezien, maar voornamelijk bij het type jongen dat oprecht probeert te kiezen tussen de thuisomgeving en Nederland, bij anderen komt dit niet eens op.

Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit soort gebeurtenissen nu een standaard onderdeel zullen blijven van de nederlandse samenleving.

Het is inderdaad mijn overtuiging dat je niet helemaal honderd bent als je plotseling in Syrië mee gaat doen aan een oorlog. Ik vind het radicaal en irrationeel gedrag. Ik denk daarnaast dat het mensen zijn die niet zo sterk in hun schoenen staan en/of niet heel erg slim zijn omdat zij niet op eigen initiatief gaan, maar worden gerecruit door mensen hier in Nederland. Als dit soort jongens zonder externe stimulans tot de conclusie komen dan ligt het anders. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het in dit geval niet om bijster slimme of sterke mensen gaat.

Maar goed, het zou heel goed anders kunnen liggen. Uiteindelijk weten jij en ik niet wat er in die jongens omgaat natuurlijk.

ARMENIA
22-03-2013, 10:10
Ik denk niet dat intelligentie een rol speelt. Beslissingen worden gevormd op grond van twee soorten gedachten: rationeel en irrationeel. Mensen die rationeel denken zijn bedacht en berekenend, denken goed na voordat ze en beslissingen nemen. Mensen die irrationeel denken, laten zich voornamelijk door emoties leiden.

Een rationeel of irrationele manier van denken zegt niets over de intelligentie, iemand kan immers een goed verstand hebben maar bij besluitvorming zich voornamelijk berusten op zijn irrationeel geheugen.

Trouwens, uit onderzoek blijkt dat meeste mensen besluiten nemen op grond van (vooral) irrationeel denken.


Het is inderdaad mijn overtuiging dat je niet helemaal honderd bent als je plotseling in Syrië mee gaat doen aan een oorlog. Ik vind het radicaal en irrationeel gedrag. Ik denk daarnaast dat het mensen zijn die niet zo sterk in hun schoenen staan en/of niet heel erg slim zijn omdat zij niet op eigen initiatief gaan, maar worden gerecruit door mensen hier in Nederland. Als dit soort jongens zonder externe stimulans tot de conclusie komen dan ligt het anders. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het in dit geval niet om bijster slimme of sterke mensen gaat.

Maar goed, het zou heel goed anders kunnen liggen. Uiteindelijk weten jij en ik niet wat er in die jongens omgaat natuurlijk.

Facade
22-03-2013, 10:14
Juist, naja dan een ander woord waaruit blijkt dat je niet helemaal goed bij je verstand bent.

RedDawn
22-03-2013, 10:44
Eindelijk iemand die goed geïnformeerd is. Als Assad valt worden in Syrie alle christenen, Shiieten, Alawieten, Druzen en gematigde Soennieten afgemaakt!

Hoe de Nederlandse pers de Jihadstrijders neerzet als demonstranten en vrijheidsstrijders is een lachertje!


haha wat een gekken. Anyway, deze mensen zien zich als islamieten en vechten voor de islam, in dat opzicht kan ik het wel begrijpen maar keur ik het absoluut af. Btw, ik geloof niet dat Assad slecht is, sterker nog, ik denk dat hij een goede leider is.

Ik heb aangetrouwde "familieleden" in Syrie wonen en zij bidden dat Assad niet wordt verslagen, want mocht dat gebeuren, dan worden zij daarna afgeslacht. Assad is een persoon die niet naar de pijpen van het westen heeft gedanst waar veel andere Arabische landen dat wel hebben gedaan. Ik denk dat er daarom op hoog niveau is besloten om een einde te maken aan het tijdperk Assad, daarbij gepaard wordt de media ingezet om Assad zwart te maken.

Stel jij bent de president van een land. Moslim extremisten voeren binnen je landsgrenzen aanvallen uit, het is toch normaal dat je dan maatregelen treft. Waarom menen jullie dat Assad fout bezig is?

Ik hoop dat Assad de overwinning naar zich toetrekt en een einde maakt aan deze extremisten.

Biiyen
22-03-2013, 10:53
Het is inderdaad mijn overtuiging dat je niet helemaal honderd bent als je plotseling in Syrië mee gaat doen aan een oorlog. Ik vind het radicaal en irrationeel gedrag. Ik denk daarnaast dat het mensen zijn die niet zo sterk in hun schoenen staan en/of niet heel erg slim zijn omdat zij niet op eigen initiatief gaan, maar worden gerecruit door mensen hier in Nederland. Als dit soort jongens zonder externe stimulans tot de conclusie komen dan ligt het anders. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het in dit geval niet om bijster slimme of sterke mensen gaat.

Maar goed, het zou heel goed anders kunnen liggen. Uiteindelijk weten jij en ik niet wat er in die jongens omgaat natuurlijk.

Het is een moeilijk verhaal in ieder geval, je hebt gelijk door te zeggen dat je niet helemaal 100% bent als je in Syrië gaat vechten.

Ik verbaas mij erover hoe sterk de kracht van indoctrinatie is, in mijn ogen is het verbijsterend dat je iemand zodanig kan beïnvloeden dat hij stapje voor stapje steeds verder gaat. Het misplaatste gedachtegoed van jou gaat overnemen, om het uiteindelijk als zijn eigen gedachtegoed neer te zetten en te verdedigen met geweld. Ten slotte stapt zo iemand uit een super veilige omgeving om in een wespennest kannonvoer te worden.

Het is een verbazingwekkend proces.

king
22-03-2013, 13:09
Wat het nog meer bijzonder maakt is dat dit soort figuren zich altijd afzetten tegen het beleid de VS en nu, omdat de VS van Assad af willen, tegen hem gaan vechten. Zij hebben zich dus net zo zeer als anderen laten indoctrineren door wat wij hier door de westerse media voorgespiegeld krijgen.

pronk
22-03-2013, 14:32
Hoe was ie toen?

Aparte jonge had altijd het idee dat hij niet helemaal ok was , was duidelijk beïnvloedbaar.

cholitzu
22-03-2013, 21:13
Burgeroorlog in Syrië - Hoofdinhoud

Na kleinschalige protesten vanaf eind januari werden sinds het midden van maart 2011 in Syrië grootschalige demonstraties georganiseerd. De belangrijkste eisen van de demonstranten waren de vrijlating van duizenden politieke gevangenen en een einde aan de wijdverbreide corruptie in het land. Als gevolg van een toenemende repressie door de regering werd op den duur ook het aftreden van president Bashar al-Assad geëist.
De EU steunt de eisen van de oppositie, verlangt stopzetting van het geweld van het regime tegen de eigen bevolking en wil een vreedzame overgang naar een ander bestuur in Syrië. Er zijn inmiddels door de EU diverse sancties opgelegd om de druk op te voeren, zowel tegen het land als tegen de president en diens familie.
Het Rode Kruis i (http://www.mixfight.nl/id/vi3ulujvvlvz/het_nederlandse_rode_kruis) bestempelde het conflict in Syrië in juli 2012 tot burgeroorlog. Zowel regering als rebellen maken zich schuldig aan schendingen van de mensenrechten. Het aanhoudende geweld leidde ertoe dat de speciale gezant en voormalig hoofd van de VN i (http://www.mixfight.nl/id/vg9xnvnt6ay1/verenigde_naties_vn) Kofi Annan opstapte. Eind 2012 erkenden diverse landen, waaronder de VS, de verenigde oppositie als rechtmatige vertegenwoordiger van het Syrische volk.





1.
Verloop van protesten

Op 17 maart 2011, de 'Dag van de Waardigheid', demonstreerden honderden burgers in de grote steden van Syrië. Twee dagen later gingen ook burgers in de hoofdstad Damascus de straat op, waarna het regime van president Bashar al-Assad actie ondernam. Politieagenten schoten met scherp op burgers. Hierbij vielen tientallen doden.
Gedurende heel 2011 en 2012 bleef het zeer onrustig in het land. Protesten en demonstraties liepen uit de hand en het leger van president al-Assad bleef hard optreden. Er vielen tienduizenden burgerdoden en nog veel meer inwoners vluchtten naar buurlanden Turkije en Jordanië. De president beloofde enkele keren verbetering, maar dat liep telkens op niets uit.
De internationale gemeenschap keurt het geweld ten zeerste af, maar het Syrische regime blijft onverbiddelijk doorgaan met het beschieten van zijn eigen burgers.
2.
Aard van het conflict

In tegenstelling tot de andere Arabische opstanden, heeft die van Syrië een sterk sektarisch karakter. Waar de overheid en het leger voornamelijk bestaan uit sjiitische alevieten, zijn de opstandelingen voornamelijk soennitische moslims. Daarom worden de opstandelingen gesteund door de soennitische regimes in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, en wordt het regime gesteund door het sjiitische Iran. Ook zijn er nog diverse etnische minderheden, zoals de Koerden, Druzen, Maronieten, christenen en Armeniërs, en zijn moedjahedien naar Syrië getrokken.
Verder zijn beide partijen ook ernstig versplinterd. Het Vrije Syrische Leger en de Syrische Nationale Raad zijn slechts twee van de vele groeperingen die beweren het Syrische volk te vertegenwoordigen. Onderlinge coördinatie is er nauwelijks, wat het onmogelijk maakt om effectief met de opstandelingen te onderhandelen.
Op 13 december 2012 hebben de Verenigde Staten de Syrische Nationale Coalitie erkend als legitieme vertegenwoordiging van het volk. Een aantal Europese landen, waaronder Nederland, hebben deze coalitie ook erkend. Eerder in december 2012 werd de Syrische Nationale Coalitie in Doha opgericht met als doel te strijden tegen het bewind van president Bashar al-Assad.
3.
Reactie EU

Al vanaf het begin van het conflict heeft Hoge Vertegenwoordiger i (http://www.mixfight.nl/id/vh7dow0j4pzo/hoge_vertegenwoordiger_voor_het) Ashton i (http://www.mixfight.nl/id/vhyzakcacxyv/c_m_cathy_ashton) namens de Europese Unie i (http://www.mixfight.nl/id/vg8wpxh23yz5/europese_unie_eu) meerdere malen haar bezorgdheid over de toestand in Syrië uitgesproken. Zij veroordeelt het geweld tegen burgers en heeft de regering opgeroepen hiermee te stoppen. Ook riep zij president al-Assad op af te treden.
Sindsdien heeft de EU verschillende sancties ingesteld tegen Syrië, om de druk op de president te verhogen. Zo is er een strikt wapenembargo, en hebben meer dan 150 personen en ruim 50 instanties een inreisverbod naar de EU gekregen, waaronder de president. Daarnaast zijn alle tegoeden die zij bij Europese banken gestald hadden, bevroren. De andere sancties zijn vooral gericht tegen de financiële sector, de gas- en olie-industrie en handel. Veel EU-landen hebben de Syrische ambassadeur uitgezet en de Syrische Nationale Coalitie erkend als vertegenwoordiger van de Syrische bevolking.
De Europese Commissie heeft zo'n 30 miljoen euro aan humanitaire hulp geboden aan de Syrische opstandelingen.
Het regime van president Assad heeft vooralsnog een ambassadeur in Brussel die er echter alleen nog maar voor de Europese Unie zit. De Benelux-landen i (http://www.mixfight.nl/id/vg9ic5op4czg/benelux_unie_benelux) hebben in mei 2012 de Syrische ambassadeur 'persona non grata' - uit de gratie - verklaard.
In februari 2013 besloten de 27 ministers van Buitenlandse Zaken in Brussel het wapenembargo aan te passen. Door de aanpassingen van het embargo probeert de EU de oppositie te helpen. De ministers schrapten het niet dodelijke defensiemateriaal. Kogelvrije vesten, helmen en nachtkijkers mogen nu wel naar Syrië worden getransporteerd.
4.
De Verenigde Naties

Eind maart 2012 wist VN-onderhandelaar en speciaal gezant Kofi Annan president Assad ervan te overtuigen om in te stemmen met een zespuntenplan om het geweld te beteugelen. In eerste instantie moesten de strijdende partijen dagelijks een pauze inlassen in de gevechten om zo humanitaire hulpverleners toegang te geven tot de getroffen gebieden. Ook beloofde Assad dat het Syrische leger geen zwaar materieel meer in zou zetten tegen de eigen burgerbevolking. Uiteindelijk moest het plan voorzien in het stoppen van al het geweld, moesten de Syriërs zelf een proces van politieke verandering inzetten, kwamen alle politieke gevangenen vrij, en moesten een aantal burgerlijke vrijheden zoals het recht op demonstreren gewaarborgd worden.
Het plan trad in werking op 12 april 2012, maar beide partijen trokken zich weinig aan van de wapenstilstand en zijn doorgegaan met beschietingen. Door tegenwerking van China en Rusland door middel van het uitoefenen van hun vetorecht bij drie resoluties voor het veroordelen van Assad en het opleggen van sancties tegen zijn regering, heeft de VN Veiligheidsraad i (http://www.mixfight.nl/id/vh9lqnbt5cs3/veiligheidsraad_van_de_verenigde_naties) tot op heden nog geen vredesplan kunnen vaststellen in dit conflict. Beide landen vrezen dat een sterke opstelling van de raad tegen Syrië zal resulteren in een militaire interventie.
In augustus 2012 stapte Annan op als VN-gezant voor Syrië. Hij voelde zich te weinig gesteund door de VN-Veiligheidsraad. Zijn opvolger is voormalig minister van Buitenlandse Zaken van Algerije Lakhdar Brahimi. Brahimi was eerder VN-gezant in Afghanistan en Irak.
5.
Reacties van anderen

Naast de VN-Veiligheidsraad i (http://www.mixfight.nl/id/vh9lqnbt5cs3/veiligheidsraad_van_de_verenigde_naties) veroordeelden de Gulf Cooperation Council i (http://www.mixfight.nl/id/vioocglqiaik/gulf_cooperation_council), de Arabische Liga i (http://www.mixfight.nl/id/vi4ldehtcmxm/arabische_liga) en zelfs de regering van Iran (die het regime relatief gunstig gezind is) de reactie op de protesten.
De Arabische Liga besloot in november 2011 Syrië als lid te schorsen, en deed een oproep aan de lidstaten om hun ambassadeurs terug te trekken uit Damascus. Eind november stemden 19 van de 22 leden van de Liga voor verscherpte economische sancties. De gehele Liga, met uitzondering van Irak, Libanon en het geschorste Syrië zelf, zette per direct alle zaken met de centrale bank van Syrië stil. Ook de handel met het land werd met onmiddellijke ingang stilgelegd, met uitzondering van voedsel of elementaire basisbehoeften. Topfiguren uit het Syrische regime zijn niet meer welkom in de lidstaten van de Liga en hun tegoeden zijn bevroren.


BEIROET (ANP i (http://www.mixfight.nl/id/vhipft9csxxa/algemeen_nederlands_persbureau_anp)/RTR i (http://www.mixfight.nl/id/vieq9upi8ix5/thomson_reuters_rtr)) -

Een eerste lichting van ongeveer 300 Syrische rebellen heeft een training door Amerikaanse officieren afgerond en er zullen er meer volgen. Dat heeft een hooggeplaatste commandant van de opstandelingen donderdag gezegd. De rebellen leerden volgens de anonieme bron antitankwapens en luchtdoelgeschut te hanteren.
Officieel leveren de Verenigde Staten momenteel alleen medische hulp en voedsel aan de rebellen, maar volgens diverse berichten leiden de Amerikanen in buurland Libanon rebellen op die het regime van president Bashar al-Assad ten val willen brengen. De Britse krant The Guardian en het Duitse blad Der Spiegel kwamen eerder deze week met soortgelijke berichten.
De burgeroorlog in Syrië gaat zijn derde jaar in en heeft al aan meer dan 70.000 mensen het leven gekost. Westerse landen hielden zich lang afzijdig, maar tonen steeds meer bereidheid om de Syrische opstand direct te steunen. Groot-Brittannië en Frankrijk hebben laten weten dat wat hun betreft het Europese wapenembargo wordt opgeheven, zodat ze de rebellen van wapentuig kunnen voorzien.
De Nederlandse regering ziet daar vooralsnog geen heil in. EU-lidstaten i (http://www.mixfight.nl/id/vh72mb14wkwh/lidstaten_europese_unie) besloten onlangs nog het wapenembargo te verlengen tot mei. Een grote meerderheid van de lidstaten nam het standpunt in dat een toename van het aantal wapens tot grotere instabiliteit in de regio kan leiden. Als wapens in verkeerde handen vallen kunnen ze nog jarenlang een gevaar vormen, is de redenering.
Frankrijk en Groot-Brittannië noemen het op hun beurt onaanvaardbaar dat de rebellen zich niet goed kunnen verdedigen tegen het regime van Assad, dat hen bestrijdt met wapens uit Iran en Rusland.

cholitzu
22-03-2013, 21:22
Waarom steunen Rusland en China Syrië?

Terwijl dagelijks berichten naar buiten komen van buitensporig geweld in Syrië, houden Rusland en China internationaal ingrijpen tegen. Waarom blijven de twee landen de Syrische president Assad steunen? Afgelopen zaterdag stemden China en Rusland in de VN-Veiligheidsraad tegen een resolutie voor ingrijpen in Syrië. Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov, die afgelopen dinsdag met Assad sprak, zei dat het terugtrekken van ambassadeurs geen zin heeft. Ook zei hij dat Assad open staat voor dialoog.

In EenVandaag laten kenners van China en Rusland zich uit over de reden van de aanhoudende steun aan Assad door de beide landen en spreekt Ida Abdo, een Syrische vrouw in Nederland over hoe het verzet in Syrië tegen de situatie aankijkt.


http://www.eenvandaag.nl/buitenland/syrie/39740/waarom_steunen_rusland_en_china_syri_

payap
22-03-2013, 22:43
Er is toch een wet dat je paspoort en nationaliteit kan verliezen als je in een buitenlands leger gaat vechten?

Diz
22-03-2013, 23:01
Er is toch een wet dat je paspoort en nationaliteit kan verliezen als je in een buitenlands leger gaat vechten?

Was dat niet alleen als je op die manier betrokken bent bij acties tegen de Nederlandse staat en leger?

de Stiep
23-03-2013, 00:42
Was dat niet alleen als je op die manier betrokken bent bij acties tegen de Nederlandse staat en leger?

Juist Diz. Altijd al geweten dat je slim bent ;)

Artikel 15 van
Rijkswet op het Nederlanderschap (http://www.wetboek-online.nl/wet/Rijkswet%20op%20het%20Nederlanderschap/15.html)
1
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:

a
door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;

b
door het afleggen van een verklaring van afstand;

c
indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;

d
door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij het Nederlanderschap is verleend, welke kan plaatsvinden, indien de betrokkene heeft nagelaten na de totstandkoming van zijn naturalisatie al het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen;

e



indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is.

payap
23-03-2013, 09:08
Ok thanx, wist dat er iets mee was maar zo zit het dus.

krijgsdienst van een staat is in de moderne oorlogstijden wel een verouderd begrip. Oorlog is tegenwoordig meer tegen internationale terroristische organisatie's.

Minotauro
23-03-2013, 12:05
Of uiteraard het vreemdelingenlegioen

blackadder
23-03-2013, 13:15
Of uiteraard het vreemdelingenlegioen
Of het Amerikaanse leger.

Biiyen
23-03-2013, 13:58
Waarom steunen Rusland en China Syrië?

Terwijl dagelijks berichten naar buiten komen van buitensporig geweld in Syrië, houden Rusland en China internationaal ingrijpen tegen. Waarom blijven de twee landen de Syrische president Assad steunen? Afgelopen zaterdag stemden China en Rusland in de VN-Veiligheidsraad tegen een resolutie voor ingrijpen in Syrië. Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov, die afgelopen dinsdag met Assad sprak, zei dat het terugtrekken van ambassadeurs geen zin heeft. Ook zei hij dat Assad open staat voor dialoog.

In EenVandaag laten kenners van China en Rusland zich uit over de reden van de aanhoudende steun aan Assad door de beide landen en spreekt Ida Abdo, een Syrische vrouw in Nederland over hoe het verzet in Syrië tegen de situatie aankijkt.


http://www.eenvandaag.nl/buitenland/syrie/39740/waarom_steunen_rusland_en_china_syri_

Het antwoord hierop is de "Petrol Dollar". De USA heeft een heleboel Arabische landen gedwongen hun olie alleen te verhandelen in US Currency. Dit is een doorn in het oog van China en Rusland. Iran houdt zich daar ook niet aan op en dus ook niet gek dat Rusld en China zich daar ook bijzonder afzijdig houden.

Facade
23-03-2013, 14:03
Het heeft er ook mee te maken dat Rusland en China beide te maken hebben met opstandige gebieden of disputen over territorium. China natuurlijk Tibet en Taiwan. Rusland heeft al heel lang gezeur over Tsjetsjenië en nog een paar gebieden.

In al die zaken is het ingrijpen van de overheid ook niet altijd even proportioneel geweest. Zij zullen per definitie niet zomaar internationaal ingrijpen steunen bij een opstand. Dat zet een precedent waar ze zelf nog last mee krijgen.

Asura
23-03-2013, 17:11
In tegenstelling tot de andere Arabische opstanden, heeft die van Syrië een sterk sektarisch karakter

:lol:
De media lult echt zoveel onzin

Asura
10-05-2013, 00:16
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.

ijsbier
10-05-2013, 00:38
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.


Godverdomme, allemaal afschieten die zwijnen.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat dit soort acties met name worden uitgevoerd door de "import" jihadisten.

Minotauro
10-05-2013, 01:11
http://www.youtube.com/watch?v=AXOTclTAyJo vanaf 4:38 :lol:

cholitzu
10-05-2013, 02:25
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.


:lol:
De media lult echt zoveel onzin

tnk2k
10-05-2013, 11:27
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.

Urban legend. Stemmingsmakerij.

http://gatesofvienna.blogspot.nl/2011/03/watch-out-for-urban-legends.html
http://4.bp.blogspot.com/_FpbjdEeftG8/SLtDwRhx5CI/AAAAAAAAALE/i7vM2Oqr1do/s400/EXORCIS3.jpg

Willm
10-05-2013, 12:19
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.
Faithfreedom ahhaha ik had je toch wel wat hoger ingeschat, zelfs ik neem die site niet eens serieus.

Wheelie
10-05-2013, 13:04
In heel Noord-Afrika is de situatie voor Christenen en andere minderheden, die nooit erg rooskleurig was, drastisch veranderd sinds de overname door radicale Moslims. Begin April (http://www.humanevents.com/2013/04/02/islamic-cleric-rape-of-non-muslim-syrian-women-permitted/) kondigde Sheik Yasir al-‘Ajlawni een fatwa aan die het goedkeurde om christelijke vrouwen te verkrachten. Hij was niet de enige die een dergelijke fatwa verkondigde.

Zo ziet het resultaat eruit..

http://www.faithfreedom.org/wp-content/uploads/2013/05/Syrain-Christians-1.jpg
Een groep van 20 islamitische strijders die tegen het regime strijden hebben haar eerst verkracht en daarna bruut vermoord.
Heb je daar toevallig ook een filmpje van ?

ijsbier
10-05-2013, 13:06
Heb je daar toevallig ook een filmpje van ?

:')

\maar gelukkig deze dus niet echt was.

Asura
10-05-2013, 15:14
Ik ben er duidelijk ingetuind met dat plaatje. Die fatwa is een feit en de gevolgen zijn ook echt. Erg raar dat mensen sarcastisch doen over de situatie van christenen in Syrie:


Hundreds of thousands of Christians have been displaced by the fighting or left the country in the past two years. Melkite Greek Catholic Patriarch Gregorios III Laham recently said more than 1,000 Christians had been killed, "entire villages… cleared of their Christian inhabitants", and more than 40 churches and Christian centres damaged or destroyed.
This has led some Christians to express support for President Assad, particularly as sectarian violence has increased and jihadist militant groups calling for an Islamic state in Syria have grown in strength
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22270455

ijsbier
11-05-2013, 00:12
Ik ben er duidelijk ingetuind met dat plaatje. Die fatwa is een feit en de gevolgen zijn ook echt. Erg raar dat mensen sarcastisch doen over de situatie van christenen in Syrie:


2x

ARMENIA
11-05-2013, 01:00
Landverraad? Dude, het westen steunt deze mensen juist. Hoe kan het dan landverraad zijn?


Ik vind het gewoon landverraad, die gasten moeten ze bij terugkomst oppakken en heel lang de cel ingooien. En indien mogelijk, als ze twee paspoorten hebben, het NL paspoort af pakken en uitzetten. Waanzin dat NL hier niet keihard tegen optreed.

RedDawn
11-05-2013, 20:36
Landverraad? Dude, het westen steunt deze mensen juist. Hoe kan het dan landverraad zijn?

Die politici moeten we ook oppakken en hun paspoort afnemen!

ARMENIA
12-05-2013, 09:54
Hoe vies het politiek spelletje op wereldniveau wel niet is. Op het ene moment wordt het terrorisme als vijand afgeschilderd en sturen we troepen om ze af te maken. Op het andere moment zijn dezelfde mensen een soort van verkapte bondgenoten, worden ze beschermd in de media en politici steunen ze.

Dat politici dit doen, oke. Maar dat de maatschappij zich zo laat voorliegen? zich zo laat bedonderen? Als politici de maatschappij kunnen wijs maken dat terroristen nu opeens "vrienden" zijn, zouden politici ons ALLES kunnen wijsmaken. Politici zouden elk maatregel die ze maar willen kunnen doorvoeren, ook al zijn deze maatregelen absurd.

al met al: de maatschappij is zeer soft geworden. Politici breien er een verhaal aan vast en de maatschappij neemt het als waarheid.

Turboknecht
12-05-2013, 12:40
Ik weet niet of mensen het nou wel of niet als waarheid aannemen. Misschien zijn mensen gewoon onverschillig omdat ze zelf de directe gevolgen van bepaald beleid niet ondervinden of niet opmerken. Ik denk dat dat het meer is. Er worden wel meer achterlijke beslissingen gemaakt door politici, maar zo lang men daar zelf niet al te veel last van heeft of denkt te hebben, dan is er niets aan de hand. Ik vind het jammer dat in Nederland er de laatste jaren ook niemand meer de straat op wil gaan om een vuist te maken en een bepaald standpunt te verdedigen. Ik ben een aantal keer bij demonstraties geweest voor zaken die er naar mijn idee echt wel toe deden, en dan stonden er drie man en een halve paardenkop.

Ik vind de nieuwe koning ook zo'n mooi voorbeeld. Die hele familie krijgt een bevoordeelde positie op basis van overerving, terwijl de rest van de samenleving een positie op de sociale ladder moet verwerven door inspanning. Iedereen betaalt belasting behalve zij. Ze krijgen ieder jaar bakken met geld, van ons, de Nederlandse belasting betaler. Vervolgens zegt moeder dat ze haar functie neerlegt, en zoon Willem-Alex neemt het over en doet dat door een feestje te vieren wat minstens 30 miljoen euro heeft gekost ten tijde van financiële crisis. Heel het land vindt het prachtig en klapt dom mee terwijl ze zich in hun reet laten naaien. Als iemand dan op de dam een kartonnen bordje omhoog houdt met de waarheid erop, dan wordt diegene direct gearresteerd op grond van niets. Wederom vindt iedereen het wel prima.

Tja, daar word ik dan wel even stil van, maar zo gaat dat met wel meer dingen. De wereldpolitiek is natuurlijk ook hartstikke fout. Wat er in Syrië gebeurt is vreselijk en niemand wil z'n handen eraan branden. Dagelijks gaan er een hoop onschuldige burgers over de kling. Maar ja, er zit geen olie, en Rusland heeft militaire belangen bij het behoud van het bewind, dus gebeurt er niets. Krom, natuurlijk, maar zo werkt dat. Soms kun je misschien maar beter het nieuws niet meer volgen en je kop in het zand steken. Wat niet weet, wat niet deert. Maar dan ben je weer laf. Ik weet eerlijk gezegd zelf nog niet zo goed hoe je nou het best met dit soort dingen moet omgaan en ondertussen sta ik er ook maar een beetje bij, en kijk ik ernaar.

Asura
19-05-2013, 16:02
http://resources2.news.com.au/images/2013/04/14/1226620/047802-130414-syria-conflict.jpg
In April vertelde Minister van Buitenlandse Zaken (http://www.theaustralian.com.au/news/world/aussies-fighting-in-syria-pose-threat-says-foreign-minister-bob-carr/story-e6frg6so-1226620047165) bob Carr dat er zo'n 200 "Australiërs" meevechten in Syrië. De minister vreest dat bij terugkeer, deze weldoeners een gevaar zullen vormen voor de staatsveiligheid.Dat lijkt me geen ongegronde angst. Waar boze Islamieten in 2012 nog voornamelijk hun agressie uiten op minder gelovige Australiërs (beelden (http://www.youtube.com/watch?v=VqKRwU_DBNE)), om Australië duidelijk te maken dat een film die door een amateur ergens in een Amerikaanse garage erg kwetsend kan zijn, blijkt nu dat het Syrie-conflict ook de gemoederen laat oplopen bij Moslims onderling.

Dat de strijd in Syrië dus nu ook al slachtoffers telt in de "Down under" is dan ook niet verbazingwekkend. De volgende incidenten vinden plaats in de buitenwijken van Melbourne, een stad waarvan ongeveer 2,4% van de inwoners zichzelf als Moslim identificeert, het is de grootste religieuze minderheid in Melbourne naast het boeddhisme(~7,4%).


http://www.youtube.com/watch?v=flwTl0Rpazs&feature=player_embedded#!