PDA

View Full Version : Protesten in Turkije: meer dan 900 aanhoudingen



king
02-06-2013, 10:03
Meer dan 900 aanhoudingen in Turkije


Bij meer dan 90 betogingen in heel Turkije zijn in totaal 939 aanhoudingen verricht. Dit heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken in Ankara zaterdag bekendgemaakt.
Tienduizenden Turken gingen vrijdag in diverse steden de straat op. Bij 90 demonstraties zijn in totaal 939 aanhoudingen verricht, aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken. Bij de botsingen raakten 79 mensen gewond.

Vrijdag mondden de protesten uit in veldslagen tussen oproerpolitie en demonstranten, niet alleen in Istanbul maar ook elders in het land. Daarbij zijn honderden gewonden gevallen.
De Vereniging van Turkse Artsen spreekt over duizend gewonden bij de rellen in Istanbul. Zeker vier mensen zouden hun gezichtsvermogen zijn verloren en vier anderen worden behandeld aan een gebroken schedel. Dat meldt (http://preview.reuters.com/2013/5/31/police-use-tear-gas-against-turkish-anti-1) persbureau Reuters.
Taksimplein

Erdogan erkende zaterdag dat de politie te hard was opgetreden en beloofde een onderzoek. De regering van Turkije bond zaterdag in en liet betogers in Istanbul hun gang gaan; de politie is teruggetrokken van het Taksimplein.
Ook in de nacht van zaterdag op zondag is het Taksimplein in Istanbul het toneel van een groot protest tegen de Turkse premier Erdogan. Ook was het onrustig bij het kantoor van Erdogan in Istanbul en in Ankara. Er werd brand gesticht en met stenen gegooid.
Niet buigen

Erdogan riep de betogers op onmiddellijk op te houden, ''want de regering zal niet voor een minderheid buigen. Wij hebben hier elke vier jaar verkiezingen en het volk heeft gekozen'', aldus de premier die al sinds 2002 verkiezingen moeiteloos wint.
Erdogan zei dat het plan het Taksimplein te vervangen wordt aangegrepen om onrust te stoken. De politie heeft zaterdag geprobeerd met wapenstok, waterkanon en traangas te voorkomen dat vele duizenden betogers naar het plein optrekken om er samen te komen. Ondanks de protesten gaan de omstreden bouwplannen op het plein gewoon door, aldus Erdogan.
Ottomaanse Rijk

In de nadagen van het Ottomaanse Rijk stond op de plaats van het Taksimplein een groot militair en architectonisch imposant complex, de Artillerie Barakken. Dat is in 1940 gesloopt. In 2011 is besloten het complex uit 1806 met een andere bestemming te herbouwen.
Volgens Cengiz Aktar, hoogleraar politicologie, is Erdogan met zijn harde optreden te ver gegaan. Aktar, die werkt aan de Bahcesehir Universiteit in Istanbul, meent dat de manier waarop de premier de samenleving naar zijn hand probeert te zetten, ''de bevolking van Turkije tot hier zit. Mensen zitten vol negatieve energie om talrijke redenen''.
Protestgolf

Velen zijn moe van Erdogans autoritaire stijl. De enorme bouwprojecten in Istanbul ''worden uitgevoerd zonder enig onderzoek naar de impact ervan en zonder inspraak van de bevolking.''
Turkije wordt geconfronteerd met de grootste protestgolf sinds Erdogans partij van gematigde islamisten, de AKP, 10 jaar geleden aan de macht kwam.

king
02-06-2013, 10:04
Lijkt een beetje op hoe het in Syrië is begonnen. Ben benieuwd of de VS, Saudie Arabie en Qatar straks de rebellen van het 'vrije Turkse leger' gaan steunen...

fifi23
02-06-2013, 12:59
misschien niet verstandig om alcohol te verbieden.

Richelieu
02-06-2013, 14:05
Wie vind er nog dat Turkije bij de Europese Unie moet horen?

ijsbier
02-06-2013, 18:20
Wie vind er nog dat Turkije bij de Europese Unie moet horen?

Nou, na deze protesten juist een beetje meer, laat mij zien dat er ook nog iets bestaat als een seculier deel van Turkije, al is het een minderheid.

Tsja voor de rest, vind het vervelend te zeggen maar het is toch een land met behoorlijk fascistische trekken als je kijkt naar de mensenrechten situatie en persvrijheid. En dan de politieke koers van de afgelopen jaren met die Erdogan, voorlopig nog even niet, zeker als je je bedenkt dat het een land van 80 miljoen mensen is en wat voor invloed het dan zal krijgen in de EU.

Heel erg jammer alleen dat die demonstranten dus niet op veel steun kunnen rekenen uit Europese hoek.

ijsbier
02-06-2013, 18:26
Lijkt een beetje op hoe het in Syrië is begonnen. Ben benieuwd of de VS, Saudie Arabie en Qatar straks de rebellen van het 'vrije Turkse leger' gaan steunen...

Dit zijn juist seculieren die in opstand komen tegen de islamistisch/nationalistische repressie van Erdogan, begrijp niet echt hoe je dit linkt aan de arabische opstandelingen die juist vaak zelf een islamistische achtergrond hebben.

RedDawn
02-06-2013, 19:20
Dit zijn juist seculieren die in opstand komen tegen de islamistisch/nationalistische repressie van Erdogan, begrijp niet echt hoe je dit linkt aan de arabische opstandelingen die juist vaak zelf een islamistische achtergrond hebben.

Je had even de Dikke van Dale moeten checken:

sar·cas·me (het; o)
1
bittere, bijtende spot



Verder is Assad natuurlijk een enorme baas!!

Kemal
02-06-2013, 21:17
Wie vind er nog dat Turkije bij de Europese Unie moet horen?

Ik zou er niet aan moeten denken.. Uit het oogpunt van Turkije gezien.

Richelieu
02-06-2013, 21:39
http://www.youtube.com/watch?v=kdQYDR1GxJ8

Kemal
02-06-2013, 21:42
Die muziek in dat filmpje is van een bekende serie in Turkije ;)

Leventdepevent
02-06-2013, 22:08
sprak gisteravond nog familie daar, het is een teringzooi in istanbul

Willm
02-06-2013, 22:10
http://www.nu.nl/buitenland/3490303/veel-gewonden-bij-protest-kapitalisme-in-frankfurt.html

Veel gewonden bij protest tegen kapitalisme in Frankfurt
Bij een betoging in Frankfurt zaterdag tegen de uitwassen van het kapitalisme zijn tientallen, mogelijk honderden gewonden gevallen. Dit bleek toen zondag de balans werd opgemaakt.http://bin.snmmd.nl/m/m1nxgbra5cel_std640.jpgVeel gewonden bij protest tegen kapitalisme in FrankfurtFotoserie


Volgens de politie was er sprake van 21 gewonde agenten en één gewonde betoger. De organisatoren van de Blockupy-beweging repten daarentegen over zeker 200 gewonde demonstranten.
Duizenden mensen gingen de straat op om te demonstreren tegen de macht van banken en de manier waarop Europese regeringsleiders de economische crisis proberen te bestrijden. Een groep demonstranten raakte slaags met de politie.
De demonstratie had plaats in de binnenstad van Frankfurt, waar de Europese Centrale Bank is gevestigd.

Nu ook hier in Europa demonstraties. Honderden gewonden in Duitsland, het volk is het zat. Alleen de Nederlanders zijn makke schapen die zich naar de slachtbank laten leiden.

ARMENIA
02-06-2013, 22:41
Yup, gooi die erdogan eruit.

MB667
03-06-2013, 08:17
Wat heeft Turkije aan Europa? Nix! Turkije is rijzende, Europa zakt door het ijs. Grote fout van Europa om Turkije juist niet toe te laten.

e-type
03-06-2013, 08:40
Nah, mooi dan toch? Zij blij wij blij.

Kemal
03-06-2013, 08:54
Wat heeft Turkije aan Europa? Nix! Turkije is rijzende, Europa zakt door het ijs. Grote fout van Europa om Turkije juist niet toe te laten.

Daar ben ik het mee eens!

ijsbier
03-06-2013, 09:24
Wat heeft Turkije aan Europa? Nix! Turkije is rijzende, Europa zakt door het ijs. Grote fout van Europa om Turkije juist niet toe te laten.

wat Turkije aan europa heeft? 40% van Turkije's export gaat naa de EU

king
03-06-2013, 09:25
Afgelopen nacht waren er weer tienduizenden mensen op de been tegen Erdogan. Denk dat het niet lang meer gaat duren voor het leger ingrijpt.

king
03-06-2013, 09:26
Dit zijn juist seculieren die in opstand komen tegen de islamistisch/nationalistische repressie van Erdogan, begrijp niet echt hoe je dit linkt aan de arabische opstandelingen die juist vaak zelf een islamistische achtergrond hebben.

Het was inderdaad sarcastisch bedoeld.

ijsbier
03-06-2013, 09:28
Het was inderdaad sarcastisch bedoeld.
dan was ik even iets te snel, mijn excuses

ARMENIA
03-06-2013, 11:35
Wat heeft Turkije aan Europa?

Weet niet of jij het weet, maar buurlanden van turkije zijn niet echt blij met de turken. Turkije als natie heeft vele oorlogen (soms genocides) tegen zijn buurlanden gevoerd. Mocht de kans (bijv. WO III) er ooit zijn, dan denk ik dat veel van die buurlanden de krachten bundelen en de rekening recht zullen zetten. Indien Turkije tot de EU wordt toegelaten, zullen zij bescherming van alle Europese landen genieten. Hiernaast, zoals een ander forumlid dat al zei, gaat 40% van de Turkse export richting de EU. door lid te worden van de EU, hoeven europeanen geen invoerheffingen en dergelijke te betalen, waardoor de Turkse export nog groter zal worden. Het wordt immers aantrekkelijker om producten in turkije te bestellen. Mocht turkije ooit in financiële nood komen, kunnen zij aankloppen bij de EU. Zo zijn er wel honderden voordelen voor Turkije op te noemen.

- Bescherming
- Meer welvaart
- In geval van financiële nood, altijd zekerheid hebben

Welke andere voordelen moeten ze nog meer krijgen dan?

Turkije hoort echter niet bij Europa. het is een heel andere cultuur, andere mensen.




Wat heeft Turkije aan Europa? Nix! Turkije is rijzende, Europa zakt door het ijs. Grote fout van Europa om Turkije juist niet toe te laten.

MB667
03-06-2013, 11:52
Wat heeft Turkije aan Europa?

- In geval van financiële nood, altijd zekerheid hebben
.
Dat hebben ze nu niet en ook niet nodig, het zal als ze bij Europa komen, tot Europa valt, betalen zijn voor andere noodlijdende landen, zoals wij nu doen......

ijsbier
03-06-2013, 12:19
Dat hebben ze nu niet en ook niet nodig, het zal als ze bij Europa komen, tot Europa valt, betalen zijn voor andere noodlijdende landen, zoals wij nu doen......

EU en de Euro is niet het zelfde.

king
03-06-2013, 12:24
Gisteren zijn er bij protesten twee mensen door een pantservoertuig overreden:


http://www.youtube.com/watch?v=sbYQ_dzFniY

e-type
03-06-2013, 13:23
weggeduwd bedoel je...met zo'n schuiver voorop zijn ze dus echt niet overreden...
Je ziet die knakker op 0:10 dan ook nog wegstrompelen aan de linkerkant...wel heftige beelden.

deco'o
03-06-2013, 14:33
Erdogan weet gewoon dat hij 50% van de stemmen krijgt wat hij ook doet, omdat AKP nou eenmaal de enige partij is waar strenggelovige soennieten op stemmen. Hij heeft nu ook het leger en de media voor een groot deel in handen, dus zie niet echt hoe ze hem weg kunnen krijgen.
Het is veilig om te zeggen dat democratie en islam toch een lastige combinatie is als het zelfs in Turkije zonder hulp van het leger niet blijkt te werken.

Willm
03-06-2013, 15:39
Idd dit zijn de kleine partijen, die via de democratische gang nooit zullen winnen. Die gebruiken deze demonstraties om rotzooi te trappen en winkels leeg te roven. De meerderheid staat achter Erdogan, dat is wat ik er tenminste van begreep van een Turkse winkelier.

Kemal
03-06-2013, 16:04
Gisteren zijn er bij protesten twee mensen door een pantservoertuig overreden:


http://www.youtube.com/watch?v=sbYQ_dzFniY

lijkt GTA wel..

deco'o
03-06-2013, 16:08
Idd dit zijn de kleine partijen, die via de democratische gang nooit zullen winnen. Die gebruiken deze demonstraties om rotzooi te trappen en winkels leeg te roven. De meerderheid staat achter Erdogan, dat is wat ik er tenminste van begreep van een Turkse winkelier.

Die winkelier zal wel een Erdogan aanhanger zijn, want dat is weer onzin. Maar ja bijna alle kanalen zenden
ook deze boodschap uit.

LeeMurray
07-06-2013, 01:19
Ik hoop dat er een oplossing komt. Erdogan moet toch luisteren. Het lijkt erop dat Erdogan en Gül die good cop bad cop rol aan het spelen zijn.
Je ziet de woede en wanhoop in de gezichten van die demonstranten. Als ik sec afga op de beelden van CNN, BBC etc. lijkt het erop dat er geen sterke oppositie is, want je ziet allerlei groepen protesteren en rellen. Homoactivisten, alternatieve types, hooligans, jongeren etc.

Erdogan weet gewoon dat hij 50% van de stemmen krijgt wat hij ook doet, omdat AKP nou eenmaal de enige partij is waar strenggelovige soennieten op stemmen. Hij heeft nu ook het leger en de media voor een groot deel in handen, dus zie niet echt hoe ze hem weg kunnen krijgen.
Het is veilig om te zeggen dat democratie en islam toch een lastige combinatie is als het zelfs in Turkije zonder hulp van het leger niet blijkt te werken.
Erdogan is democratisch verkozen.

appelsap
07-06-2013, 04:51
Erdogan is democratisch verkozen.

Hitler en Chavez ook.

Maar macht corrumpeert en dat is er volgens de mensen die ik spreek de afgelopen jaren gebeurd. 25 grootse economische groepen hebben allemaal nauwe banden met Erdogan en dat is ook en van de redenen dat er op bijna alle Turkse kanalen gen aandacht wordt besteed aan wat er op straat gebeurd.
Vraag me af of Gül en Erdogan een spelletje spelen of er echt een machtsstrijd gaat ontstaan.

Richelieu
07-06-2013, 10:10
Hitler en Chavez ook.

Maar macht corrumpeert en dat is er volgens de mensen die ik spreek de afgelopen jaren gebeurd. 25 grootse economische groepen hebben allemaal nauwe banden met Erdogan en dat is ook en van de redenen dat er op bijna alle Turkse kanalen gen aandacht wordt besteed aan wat er op straat gebeurd.
Vraag me af of Gül en Erdogan een spelletje spelen of er echt een machtsstrijd gaat ontstaan.

x2

Sadix
07-06-2013, 14:37
Ik als koerd kan wel zeggen dat Erdogan het beste is in een slechte situatie. Turkije is 100 keer erger geweest. Wel heeft de politie enorm gefaald door veel te hard op te treden. Wij koerden zijn dit al jaren gewend maar in west turkije maken ze nu voor het eerst kennis met politie geweld.

Wel kan ik zeggen dat dit zeker geen tunesie of egypte is en zal worden. Het zal na een week, misschien 2 wel weer allemaal rusten.

king
07-06-2013, 16:15
Ik als koerd kan wel zeggen dat Erdogan het beste is in een slechte situatie. Turkije is 100 keer erger geweest. Wel heeft de politie enorm gefaald door veel te hard op te treden. Wij koerden zijn dit al jaren gewend maar in west turkije maken ze nu voor het eerst kennis met politie geweld.

Wel kan ik zeggen dat dit zeker geen tunesie of egypte is en zal worden. Het zal na een week, misschien 2 wel weer allemaal rusten.

Streven de Koerden eigenlijk nog steeds naar een eigen staat in oost-Turkije? Of hebben ze dat idee laten varen? Daar hoor ik de laatste tijd weinig van, eigenlijk sinds Abdallah Ocalan vast zit.

appelsap
07-06-2013, 20:10
Streven de Koerden eigenlijk nog steeds naar een eigen staat in oost-Turkije? Of hebben ze dat idee laten varen? Daar hoor ik de laatste tijd weinig van, eigenlijk sinds Abdallah Ocalan vast zit.

Volgens mij hebben ze het op een akkoordje gegooid en is het idee een soort zelfbeschikking binnen Iraakse grenzen te bewerkstelligen. De PKK is zich aan het terugtrekken richting Iraakse grens. Er is een staakt het vuren, alhoewel dat deze week is geschonden volgens mij. But correct me of i'm wrong.

LeeMurray
08-06-2013, 00:50
Hitler en Chavez ook.

Maar macht corrumpeert en dat is er volgens de mensen die ik spreek de afgelopen jaren gebeurd. 25 grootse economische groepen hebben allemaal nauwe banden met Erdogan en dat is ook en van de redenen dat er op bijna alle Turkse kanalen gen aandacht wordt besteed aan wat er op straat gebeurd.
Vraag me af of Gül en Erdogan een spelletje spelen of er echt een machtsstrijd gaat ontstaan.
Ja, klopt maar wanneer was Turkije of het Ottomaanse Rijk een 'echte' democratie? Volgens mij isn het nooit een democratie geweest, maar als ik ernaast zit kan iemand me verbeteren.

Ja, wie weet wat er achter de schermen gebeurt. Kan best dat er achter de schermen een interne machtsstrijd plaats vindt. Tijd zal het uitwijzen.

Ik ben blij dat Koerden het nu volgens Sadix beter hebben. Ik las laatst ook dat het staakt het vuren geschonden is, maar ik hoop dat er eindelijk vrede in die regio komt. Ik kies geen partij want ik heb zowel Turkse als Koerdische vrienden, maar ik vind het moeilijk om me te identificeren met atheïsten/ communisten. Iedere keer als ik docu's over de PKK zag, viel het me op dat er veel vrouwen meevochten. Soms voerden vrouwen ook het woord. Ik kan me totaal niet identificeren met de manier waarop ze zich presenteerden en hun niet-islamitische normen en waarden zoals ik dat bijv. wel met de Palestijnen kan. Denk dat dit voor de meeste zo niet alle moslims valt. Ik houd van Koerden als Salahudin. Anyway, zoals eerder gezegd hoop ik dat de rust snel wederkeert...

Ik wilde naar Istanbul over een maand, maar zo lang die situatie zo instabiel is mijd ik Turkije.

deco'o
08-06-2013, 01:15
Dat Koerden meer rechten krijgen is omdat AKP meer op geloof is georiënteerd dan op nationalisme en volgens mij krijgen ze ook relatief veel stemmen in Oost-Turkije. De seculieren en religieuze minderheden hebben echter te lijden onder Erdogan en dat zijn de mensen die nu vooral demonstreren. Maar denk niet dat ze veel kunnen uitrichten, want uiteindelijk steunt de meerderheid Erdogan.

ijsbier
08-06-2013, 10:32
Ik ben blij dat Koerden het nu volgens Sadix beter hebben. Ik las laatst ook dat het staakt het vuren geschonden is, maar ik hoop dat er eindelijk vrede in die regio komt. Ik kies geen partij want ik heb zowel Turkse als Koerdische vrienden, maar ik vind het moeilijk om me te identificeren met atheïsten/ communisten. Iedere keer als ik docu's over de PKK zag, viel het me op dat er veel vrouwen meevochten. Soms voerden vrouwen ook het woord. Ik kan me totaal niet identificeren met de manier waarop ze zich presenteerden en hun niet-islamitische normen en waarden zoals ik dat bijv. wel met de Palestijnen kan. Denk dat dit voor de meeste zo niet alle moslims valt. Ik houd van Koerden als Salahudin. Anyway, zoals eerder gezegd hoop ik dat de rust snel wederkeert...


Palestina is erg want dat zijn echte moslims(ook nog tegen de Joden), PKK aanhangers/koerden boeien niet zo veel want dat zijn geen moslims... wat hypocriet en simpel, ongelofelijk. Armeense genocide boeit je zeker ook niet, dat waren immers geen Moslims.

Jij vind het dus alleen echt erg als het echte moslims zijn die lijden... en dat probeer je ook nog te verdedigen? Gelukkig hebben de meeste mensen in dit land nog echte compassie voor iedereen die het slecht heeft, zou toch vrij onleefbaar worden als iedereen alleen om mensen van hun eigen groep zou geven.

Ik neem aan dat je zelf verder nooit klaagt als je gediscrimineerd wordt?

LeeMurray
08-06-2013, 12:06
Palestina is erg want dat zijn echte moslims(ook nog tegen de Joden), PKK aanhangers/koerden boeien niet zo veel want dat zijn geen moslims... wat hypocriet en simpel, ongelofelijk. Armeense genocide boeit je zeker ook niet, dat waren immers geen Moslims.

Jij vind het dus alleen echt erg als het echte moslims zijn die lijden... en dat probeer je ook nog te verdedigen? Gelukkig hebben de meeste mensen in dit land nog echte compassie voor iedereen die het slecht heeft, zou toch vrij onleefbaar worden als iedereen alleen om mensen van hun eigen groep zou geven.

Ik neem aan dat je zelf verder nooit klaagt als je gediscrimineerd wordt?
Dude WTF? Waarom leg je woorden in m'n mond? Ik heb met geen woord gerept over Armeniërs of de vermeende genocide. Ik heb slechts gezegd dat ik me niet echt kan identificeren met het Koerdische vraagstuk in Turkije/ die PKK partij en z'n ideologie. Kan toch?
Ga trouwens niet doen alsof het niet menselijk is dat mensen zich beter kunnen identificeren met slachtoffers waar zij wat mee gemeen hebben. Slavernij = get over it. Holocaust = moet elk jaar herdacht worden. Een drone vaagt een woonblok weg in Yemen of Pakistan = collateral damage. Een aanslag in Boston = de wereld staat stil en iedereen moet het erg vinden. Oorlog in de Balkan = interventie. Oorlog in Rwanda = apathie met als gevolg genocide.

Je kon in m'n post zien dat ik aangaf dat ik hoopte dat de rust snel zou wederkeren in Turkije. Grappig dat je daar compleet overheen leest. Selectief lezen?
Dit was m'n laatste post in deze topic dus het heeft weinig zin om hierop te reageren.

ijsbier
08-06-2013, 12:57
Dude WTF? Waarom leg je woorden in m'n mond? Ik heb met geen woord gerept over Armeniërs of de vermeende genocide. Ik heb slechts gezegd dat ik me niet echt kan identificeren met het Koerdische vraagstuk in Turkije/ die PKK partij en z'n ideologie. Kan toch?

JIj vindt Moslims blijkbaar belangrijker dan niet moslims, van daar. En "vermeende" genocide.. kom op zeg, ik weet al weer hoe laat het is hoor.
die 1,3 miljoen mensen zijn zeker toevallig dood neer gevallen.



Ga trouwens niet doen alsof het niet menselijk is dat mensen zich beter kunnen identificeren met slachtoffers waar zij wat mee gemeen hebben.

En dit is een argument? verkrachting is ook menselijk, betekent nog niet dat we dat maar moeten accepteren.
In een democratie als de onze zul je toch in ieder geval de inzet moeten tonen om andere mensen als gelijke te willen behandelen en hun persoonlijke opvattingen te respecteren. Als we daar allemaal mee ophouden kan ik je beloven dat het hier allemaal snel afgelopen is met de leefbaarheid hier.



Slavernij = get over it. Holocaust = moet elk jaar herdacht worden. Een drone vaagt een woonblok weg in Yemen of Pakistan = collateral damage. Een aanslag in Boston = de wereld staat stil en iedereen moet het erg vinden. Oorlog in de Balkan = interventie. Oorlog in Rwanda = apathie met als gevolg genocide.

Dat is hoe jij het het liefst ziet, lekker simpel: "zij haten ons, dus wij mogen hun haten".

Grappig dat je trouwens de oorlog in de Balkan noemt, waar het westen het met name heeft opgenomen voor de moslims; Mensen met een andere geloofsovertuiging dan de onze. Als we allemaal zoals jij zouden denken dan was het wel anders gelopen.




Je kon in m'n post zien dat ik aangaf dat ik hoopte dat de rust snel zou wederkeren in Turkije. Grappig dat je daar compleet overheen leest. Selectief lezen? .

ja dat zijn dan ook loze woorden na alles wat je hiervoor hebt gezegd, net zoiets als een PVV'er die zegt: "ik heb geen hekel aan moslims, maar...."

moeilijk he? een beetje zelfreflexie...

king
11-06-2013, 17:43
Oproep tot massademonstratie Istanbul
Het Taksim-platform, de organisatoren van de protesten in Istanbul, heeft opgeroepen op dinsdagavond om 20.00 uur (Nederlandse tijd) weer een massademonstratie te houden in het Gezipark.
Dat liet de organisatie in een persbericht weten.
De Turkse oproerpolitie is dinsdag aan het begin van de middag het park bij het Taksimplein binnengegaan. Dat meldden ooggetuigen. Het park is het centrum van de protesten die al bijna twee weken duren in Turkije.
Eerder dinsdag raakte de oproerpolitie slaags met relschoppers. Die werden in enkele uren van het plein gejaagd. Vreedzame demonstranten in en rond het park werden toen nog ongemoeid gelaten.
Bulldozers van de politie begonnen na de eerste acties van politieagenten direct met het opruimen van de door demonstranten opgeworpen barricades.
De confrontaties tussen politie en demonstranten hebben zich in de middag uitgebreid tot de randen van het Gezipark. Daarbij gebruikten de politieagenten opnieuw veel traangas.