PDA

View Full Version : Is de islam geweldadig?

ARMENIA
23-10-2013, 13:10
Jongens,

Het is duidelijk dat de Islam twee geluiden kent. Enerzijds Moslims die roepen dat de Islam vredelievend is en anderzijds het geluid van Moslims die koste wat het kost ons allemaal willen domineren om zodoende Islamitische staten te willen opzetten. De gematigde moslims zeggen over de extremistische moslims, dat ze de Koran foutief interpreteren en dat ze eigenlijk liegen over de boodschap uit de Koran. Daarentegen zeggen de extremistische Moslims over de gematigde Moslims, dat zij ongelovigen zijn. Ik als Christen, iemand die de Koran niet heeft gelezen vraag ik me af wat de waarheid is.

Ik wil graag van Moslims die de inhoudt van de Koran kennen, willen horen of de Koran daadwerkelijk vredelievend is? of is het jullie doelstelling om overal op deze planeet Islamitische staten te creëren (koste wat het kost)?

p.s: Ik zag net een filmpje op de Telegraaf van één of andere gekke Belgische Moslim. In dit filmpje zegt hij dat Christenen opgeruimd dienen te worden en ik denk dat hij dit uit de Koran heeft gehaald. Staan er zulke dingen in de Koran? of is dit een gevalletje foutief interpreteren?

RedDawn
23-10-2013, 13:40
In de bijbel en de thora staan ook hele foute dingen over anders- en niet-gelovigen. Het is maar hoe je die geschriften interpreteert en of je alles een beetje op een rijtje hebt. Helaas zijn sommige mensen dat nu niet. Die blazen zich liever op of onthoofden burgers. Tsja.

Leventdepevent
23-10-2013, 15:16
typisch geval van interpetatie, je moet het wel in deze tijd kunnen plaatsen vind ik en dat gebeurt niet altijd. 1400 jaar geleden waren dingen anders dan nu in 2013

ARMENIA
23-10-2013, 15:26
Kun je daar een voorbeeld van geven? Een tekst in de koran die verkeerd wordt geïnterpreteerd door extremistische moslims.

typisch geval van interpetatie, je moet het wel in deze tijd kunnen plaatsen vind ik en dat gebeurt niet altijd. 1400 jaar geleden waren dingen anders dan nu in 2013

Sadix
23-10-2013, 15:27
"This is a message from [Prophet] Muhammad ibn Abdullah, as a covenant to those who adopt Christianity, near and far, we are with them.

Verily I, the servants, the helpers, and my followers defend them, because Christians are my citizens; and by Allah! I hold out against anything that displeases them.

No compulsion [in religion] is to be on them.

Neither are their judges to be removed from their jobs nor their monks from their monasteries.

No one is to destroy a house of their religion, to damage it, or to carry anything from it to the Muslims' houses.
Should anyone take any of these, he would spoil God's covenant and disobey His Prophet. Verily, they are my allies and have my secure charter against all that they hate.

No one is to force them to travel or to oblige them to fight.

The Muslims are to fight for them.

If a female Christian is married to a Muslim, it is not to take place without her approval. She is not to be prevented from visiting her church to pray.

Their Churches are to be respected. They are neither to be prevented from repairing them nor the sacredness of their covenants.

No one of the nation (of Muslims) is to disobey this covenant till the Last Day (end of the world)."

Nuff said toch?

ARMENIA
23-10-2013, 15:37
Sadix, persoonlijk had ik niet verwacht dat dit in de Koran zou staan. Dit heeft te maken met idioten die mensen vermoorden en vervolgens de naam van Allah roepen.

Vraagje: ik wil hetzelf opzoeken in de Koran, kun je mij vertellen waar ik dit kan terugvinden?

"This is a message from [Prophet] Muhammad ibn Abdullah, as a covenant to those who adopt Christianity, near and far, we are with them.

Verily I, the servants, the helpers, and my followers defend them, because Christians are my citizens; and by Allah! I hold out against anything that displeases them.

Neither are their judges to be removed from their jobs nor their monks from their monasteries.

No one is to destroy a house of their religion, to damage it, or to carry anything from it to the Muslims' houses.
Should anyone take any of these, he would spoil God's covenant and disobey His Prophet. Verily, they are my allies and have my secure charter against all that they hate.

If a female Christian is married to a Muslim, it is not to take place without her approval. She is not to be prevented from visiting her church to pray.

Their Churches are to be respected. They are neither to be prevented from repairing them nor the sacredness of their covenants.

No one of the nation (of Muslims) is to disobey this covenant till the Last Day (end of the world)."

Nuff said toch?

RedDawn
23-10-2013, 15:42

Nuff said toch?

Dit is geen passage uit de koran of hadith.

Leventdepevent
23-10-2013, 15:42
http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert9.htm
stuk over het woord "Jihad"...wat nogal eens op verschillende manieren wordt geinterpeteerd, het is wat leeswerk maar goed.

ARMENIA
23-10-2013, 15:50
Niet? Ben echt benieuwd of deze passage daadwerkelijk in de Koran staat. Dus Sadix, ik wacht op jou :)

RedDawn
23-10-2013, 16:00
http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert9.htm
stuk over het woord "Jihad"...wat nogal eens op verschillende manieren wordt geinterpeteerd, het is wat leeswerk maar goed.

Ik heb die website doorgenomen. De auteur probeert het geloof zo rooskleurig mogelijk uit te leggen. Daar kan je niet mee aankomen bij de schriftgeleerden.

Facade
23-10-2013, 16:03
Asura gaat dit topic echt volpleuren met 'objectieve' informatie :D

Leventdepevent
23-10-2013, 16:04
daar zit nou het verschil in interpetatie, het mooie is als je dit onderwerp bespreekt met 10 verschillende hafiz of schriftgeleerden je 10 verschillende interpetaties krijgt

RedDawn
23-10-2013, 16:11
daar zit nou het verschil in interpetatie, het mooie is als je dit onderwerp bespreekt met 10 verschillende hafiz of schriftgeleerden je 10 verschillende interpetaties krijgt

Zeker niet. De koran is op hoofdpunten glashelder. Zeker als het over het toepassen van geweld gaat.

Sadix
23-10-2013, 16:18

Nee klopt, het is een brief geschreven door de Profeet. Maar zoals je ziet is het wel een Fatwa, want wij moslims mogen niet anders doen als dat hij heeft geboden.

Sadix
23-10-2013, 16:19
Zeker niet. De koran is op hoofdpunten glashelder. Zeker als het over het toepassen van geweld gaat.

zoals?

Leventdepevent
23-10-2013, 16:23
zeker wel, heb dat zelf ondervonden ;)

Wheelie
23-10-2013, 16:48
Asura gaat dit topic echt volpleuren met 'objectieve' informatie :D

Vol verwachting klopt mijn hart .... ;)

my2cents
23-10-2013, 16:54
Jongens,

Het is duidelijk dat de Islam twee geluiden kent. Enerzijds Moslims die roepen dat de Islam vredelievend is en anderzijds het geluid van Moslims die koste wat het kost ons allemaal willen domineren om zodoende Islamitische staten te willen opzetten. De gematigde moslims zeggen over de extremistische moslims, dat ze de Koran foutief interpreteren en dat ze eigenlijk liegen over de boodschap uit de Koran. Daarentegen zeggen de extremistische Moslims over de gematigde Moslims, dat zij ongelovigen zijn. Ik als Christen, iemand die de Koran niet heeft gelezen vraag ik me af wat de waarheid is.

Ik wil graag van Moslims die de inhoudt van de Koran kennen, willen horen of de Koran daadwerkelijk vredelievend is? of is het jullie doelstelling om overal op deze planeet Islamitische staten te creëren (koste wat het kost)?

p.s: Ik zag net een filmpje op de Telegraaf van één of andere gekke Belgische Moslim. In dit filmpje zegt hij dat Christenen opgeruimd dienen te worden en ik denk dat hij dit uit de Koran heeft gehaald. Staan er zulke dingen in de Koran? of is dit een gevalletje foutief interpreteren?

Denk dat je het niet zo zwart/wit moet zien :lol::lol:

Richelieu
23-10-2013, 17:19
1 woord; Verlichting ;)

e-type
23-10-2013, 20:07
The Quran:
Quran (2:191-193) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/002-qmt.php#002.191) - "And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah [disbelief] is worse than killing...
but if they desist, then lo! Allah is forgiving and merciful. And fight them until there is no more Fitnah [disbelief and worshipping of others along with Allah] and worship is for Allah alone. But if they cease, let there be no transgression except against Az-Zalimun (the polytheists, and wrong-doers, etc.)"

The historical context (http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-medina-persecution.htm) of this passage is not defensive warfare, since Muhammad and his Muslims had just relocated to Medina and were not under attack by their Meccan adversaries. In fact, the verses urge offensive warfare, in that Muslims are to drive Meccans out of their own city (which they later did (http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-mecca-tolerance.htm)). The use of the word "persecution" by some Muslim translators is thus disingenuous (the actual Muslim words for persecution - "idtihad" - and oppression - a variation of "z-l-m" - do not appear in the verse). The actual Arabic comes from "fitna" which can mean disbelief, or the disorder that results from unbelief or temptation. Taken as a whole, the context makes clear that violence is being authorized until "religion is for Allah" - ie. unbelievers desist in their unbelief.

====

Quran (4:89) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/004-qmt.php#004.089) - "They but wish that ye should reject Faith, as they do, and thus be on the same footing (as they): But take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah (From what is forbidden). But if they turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them; and (in any case) take no friends or helpers from their ranks."

====

Quran (8:12) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/008-qmt.php#008.012) - "I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them" No reasonable person would interpret this to mean a spiritual struggle.

====

meer hier (http://www.thereligionofpeace.com/quran/023-violence.htm)

Maar als je goed zoekt zul je dit soort dingen ook in de Bijbel vinden. Islam is volgens mij niet per definitie geweldadig. Het is wel een iets te jonge Godsdienst die nog even van de fundamentalisten af moet.

hypergiant
24-10-2013, 00:35
Dit wordt weer een rolercoster topic. Mischien dat we later nog een topic kunnen openen over de 1e en 2e wereld oorlog waar meer mensen zijn afgeslacht dan alle jihad oorlogen en kruistochten bij mekaar.

Om terug te komen op de vraag van de topicstarter, de Islam is geen pacifistisch geloof. Maar welk geloof, overtuiging of Staat is dat wel. Zelfs de Boedhisten hebben laatst flink lopen huishouden. De vraag is wanneer is geweld binnen de Islam toegestaan. De Islam stelt hier hele strenge eisen aan. Dit betekend niet dat Moslims zich altijd houden/hielden aan deze regels. Dit kan verschillende redenen hebben zoals macht, geld, wrok of haat. Met betrekking tot geweld bestaat er haast geen "interpretatie" van de tekst. Bomaanslagen, zelfdoding, pluderingen, verkrachtingen, het doden van burgers, mutelaties en ga zo maar door....het is allemaal verboden. Maar dat hoef je een extremist niet proberen uit te leggen, zowel de Moslim extremist als de extremist die beweerd dat de Islam per defintie geweldadig is.

Nosferatu187
24-10-2013, 00:48
sowieso een topic over religie, word hetzelfde als die badr topics.

hypergiant
24-10-2013, 01:07
The Quran:
Quran (2:191-193) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/002-qmt.php#002.191) - "And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah [disbelief] is worse than killing...
but if they desist, then lo! Allah is forgiving and merciful. And fight them until there is no more Fitnah [disbelief and worshipping of others along with Allah] and worship is for Allah alone. But if they cease, let there be no transgression except against Az-Zalimun (the polytheists, and wrong-doers, etc.)"

The historical context (http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-medina-persecution.htm) of this passage is not defensive warfare, since Muhammad and his Muslims had just relocated to Medina and were not under attack by their Meccan adversaries. In fact, the verses urge offensive warfare, in that Muslims are to drive Meccans out of their own city (which they later did (http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-mecca-tolerance.htm)). The use of the word "persecution" by some Muslim translators is thus disingenuous (the actual Muslim words for persecution - "idtihad" - and oppression - a variation of "z-l-m" - do not appear in the verse). The actual Arabic comes from "fitna" which can mean disbelief, or the disorder that results from unbelief or temptation. Taken as a whole, the context makes clear that violence is being authorized until "religion is for Allah" - ie. unbelievers desist in their unbelief.

====

Quran (4:89) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/004-qmt.php#004.089) - "They but wish that ye should reject Faith, as they do, and thus be on the same footing (as they): But take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah (From what is forbidden). But if they turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them; and (in any case) take no friends or helpers from their ranks."

====

Quran (8:12) (http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/008-qmt.php#008.012) - "I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them" No reasonable person would interpret this to mean a spiritual struggle.

====

meer hier (http://www.thereligionofpeace.com/quran/023-violence.htm)

Maar als je goed zoekt zul je dit soort dingen ook in de Bijbel vinden. Islam is volgens mij niet per definitie geweldadig. Het is wel een iets te jonge Godsdienst die nog even van de fundamentalisten af moet.

De bron waar je naar verwijst, zijn geen letterkundigen, geschiedkundige, theologen, of Islam geleerden. Het is geen site die op een wetenschappelijke en onafhankelijke manier commentaar geeft op historische teksten waar vele dikke boeken over zijn geschreven. Het is een ouderwetste extreme site, maar dan van de andere kant.

Mischien was het een idee om ook meteen vers 190 mee te pakken, dat zou een hoop verklaren over de versen die volgen.

Fight in the way of Allah against those who fight against you but do not transgress, for Allah does not love transgressors.

(Quran 2:190)

The believers are asked to fight those who hindered their efforts in the cause of God, and acted with hostility towards them merely because they sought to fashion human life according to the revealed guidance of God. Earlier, when they were weak and scattered, the Muslims were asked merely to preach and be patient with the wrongful repression meted out to them by their opponents. However, now that a small city state had been established in Madina they were commanded for the first time to unsheathe their swords against those who had resorted to armed hostility against their movement of reform. It was some time after this injunction that the Battle of Badr took place, to be followed by several other battles.

The believers are told that material interests should not be the motivation for their fighting, that they should not take up arms against those who were not in opposition to their faith, that they should not resort to unscrupulous methods or to the indiscriminate killing and pillage which characterized the wars of the pre-Islamic era, the Age of Ignorance. The excesses alluded to in this verse are acts such as taking up arms against women and children, the old and the injured, mutilation of the dead bodies of the enemy, uncalled-for devastation through the destruction of fields and livestock, and other similar acts of injustice and brutality. In the Hadith all these acts have been prohibited. The real intent of the verse is to stress that force should be used only when its use is unavoidable, and only to the extent that is absolutely necessary.

Glen
24-10-2013, 01:14

Nuff said toch?

Game, set and match!

RedDawn
24-10-2013, 09:21
Game, set and match!

Glen, dit is geen brief van de profeet Mohammed, maar een vervalsing van een kloosterorde.

Bovendien beschouwen moslims de koran als het woord van god. De autoriteit ervan dus als absoluut. Door hier tegen in te gaan, bijvoorbeeld met eerder aangehaalde brief, zal iemand in de Islamistische wereld grote problemen opleveren, omdat hij zich op het gebied van de afvalligheid begeeft. Volgens de koran bestaat hier maar een straf voor: de doodstraf.

Glen
24-10-2013, 10:28
Glen, dit is geen brief van de profeet Mohammed, maar een vervalsing van een kloosterorde.

Bovendien beschouwen moslims de koran als het woord van god. De autoriteit ervan dus als absoluut. Door hier tegen in te gaan, bijvoorbeeld met eerder aangehaalde brief, zal iemand in de Islamistische wereld grote problemen opleveren, omdat hij zich op het gebied van de afvalligheid begeeft. Volgens de koran bestaat hier maar een straf voor: de doodstraf.
Misschien heb je gelijk Red.
Ik erger me groen en geel aan dit soort provocerende topics, waarvan je weet waar het weer mee eindigt....andere religie's de zwarte piet (hoe toepasselijk) toespelen.
Ik weet dat dit het of topic gedeelte is maar ik ben me ook nog steeds bewust dat we hier op een (VECHT) SPORT forum zitten.
Laat iedereen nou eens in zijn waarde, ik kots hier van!!

Facade
24-10-2013, 10:49
Ik erger me groen en geel aan dit soort provocerende topics, waarvan je weet waar het weer mee eindigt....andere religie's de zwarte piet (hoe toepasselijk) toespelen.
Ik weet dat dit het of topic gedeelte is maar ik ben me ook nog steeds bewust dat we hier op een (VECHT) SPORT forum zitten.

eens, reps.

Sadix
24-10-2013, 15:54
eens, reps.

Glen verdient bij elke woord een reps.

Flabbert
24-10-2013, 16:00
"wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet"
als dit nou in de koran/bijbel staat weet iedereen hoe hij/zij moet leven, scheelt je toch al gauw een paar honderd pagina's en kan niemand het verkeerd interpreteren...

Facade
24-10-2013, 16:40
Als een land er over van mening is dat dit principe in andere landen geschonden wordt en zij de overtuiging heeft dat dit land 'geholpen' moet worden of ze dat nou zelf doorhebben of niet, dan is zelfs dat principe vatbaar voor een oorlogszuchtige interpretatie. Elke levensbeschouwing, religieus of niet, is in beginsel vatbaar voor een agressieve 'implementatie'.

hypergiant
25-10-2013, 00:51

http://i.qkme.me/36ewua.jpg