PDA

View Full Version : Remy Bonjasky #pietmakeover



Pages : [1] 2 3

Wheelie
15-10-2014, 21:11
Verschillende BN'ers spreken zich op Twitter en Facebook uit voor een make-over van de huidige Zwarte Piet. Remy Bonjasky doet ook mee aan de campagne #pietmakeover en slaat Zwarte Piet KO.


https://www.youtube.com/watch?v=HnbasCUiRYc

RedDawn
15-10-2014, 21:15
Er is al een uitdager voor Remy. ;)


https://www.youtube.com/watch?v=ejy9Uy5E2WI

kendamac
15-10-2014, 22:01
Serieus gaan we discusie nou ook hier voeren??? Ben er wel een beetje klaar mee.

ijsbier
15-10-2014, 22:13
Serieus gaan we discusie nou ook hier voeren??? Ben er wel een beetje klaar mee.

2x met alle respect voor remy, maar het kan me niks schelen wat een kickbokser van een volksfeest vindt. En sowieso is het sinterklaas een feest wat vooral bij mensen thuis plaats vindt, dus het is sowieso niemand zijn zaak wat er bij mij of bij iemand anders thuis gebeurt.

tidelot
15-10-2014, 22:52
Iedereen heeft recht op zijn mening.
Maak Sint zwart en de pieten wit voor de verandering

de beuker
15-10-2014, 23:14
Nee de zwarte mogen niet meer mee doen wan dat is discriminatie ??????

K-1sunstarr
16-10-2014, 01:29
Krijgen we weer witte en zwarte discussie!

Helaas zullen wij nooit uitkomen, respect voor een andere ras is ver te zoeken bij sommige witte mensen.
Is gewoon triest voor woorden, dit discussie ieder jaar.
Waarom laten de witte mensen de ( pieten ) alle kleuren van de regenboog schminken, is dat nou zo moeilijk?
Het gaat om een kinder ( verzonnen ) feest, dus alle kleuren, dus ook zwart!
Het ligt gevoelig bij donker mensen, dat is gewoon zo. Wie kent het geschiedenis nog van de koloniale tijd?
Als geschiedenis op de basis school ( verplicht zou worden over de koloniale tijd ) en voorgezet onderwijs verplicht zou worden over de slavenij en andere wreedheden cq gruwelijkheden van die tijd, dan snappen de kinderen het wel.
Dan kan je geen geintje over maken, vind ik.

blade
16-10-2014, 06:59
2x met alle respect voor remy, maar het kan me niks schelen wat een kickbokser van een volksfeest vindt. En sowieso is het sinterklaas een feest wat vooral bij mensen thuis plaats vindt, dus het is sowieso niemand zijn zaak wat er bij mij of bij iemand anders thuis gebeurt.


zo is dat wordt er ook een beetje moe van dat zogenaamde BN'ERS lopen te roepen dat het anders moet of het gewone volk achterlijk is of zo in België lachen ze zich eigen kapot om deze discussie en ik kan ze geen ongelijk geven:lol:

Wiseguy
16-10-2014, 08:58
zo is dat wordt er ook een beetje moe van dat zogenaamde BN'ERS lopen te roepen dat het anders moet of het gewone volk achterlijk is of zo in België lachen ze zich eigen kapot om deze discussie en ik kan ze geen ongelijk geven:lol:

In België mogen ze hier wel om lachen, maar de rest van de wereld vindt dit alles behalve grappig.

Coen
16-10-2014, 09:33
Je moet eens weten wat ik allemaal niet grappig vindt wat er verder in de wereld gebeurd, en geloof me, dan gaat het om wat andere zaken dan een geschminckte busschaffeur die wat kinderen een plezier doet en ook niet te beroerd is om weer eens de portemenee te trekken als ze het in - laten we zeggen Afrika - weer eens kut hebben geregeld en elkaar afmaken. Overigens alle begrip voor iemand die NL en het feest niet kent en z'n wenbrauwen fronst als ie Piet ziet. Maar als je hier woont, kom op zeg...

blade
16-10-2014, 09:38
In België mogen ze hier wel om lachen, maar de rest van de wereld vindt dit alles behalve grappig.


tja wist niet dat jij de woordvoerder was van de rest van de wereld ik denk zelf dat de rest van de wereld wel andere dingen aan hun hoofd hebben. en het maakt mijn verders geen reet uit welke kleur die heeft want ik vier geen katholieke feesten want we weten toch allemaal wel dat zwarte piet gebaseerd is op Huginn en Muninn

Bromios
16-10-2014, 10:41
Remi is zich aan het profileren als BNér. Ik zag een stukje exp robinson en daar kotsen ze hem ook al uit.
Die gast daalt echt per minuut in mijn achting.

ijsbier
16-10-2014, 11:10
Krijgen we weer witte en zwarte discussie!

Helaas zullen wij nooit uitkomen, respect voor een andere ras is ver te zoeken bij sommige witte mensen.
Is gewoon triest voor woorden, dit discussie ieder jaar.
Waarom laten de witte mensen de ( pieten ) alle kleuren van de regenboog schminken, is dat nou zo moeilijk?
Het gaat om een kinder ( verzonnen ) feest, dus alle kleuren, dus ook zwart!
Het ligt gevoelig bij donker mensen, dat is gewoon zo. Wie kent het geschiedenis nog van de koloniale tijd?
Als geschiedenis op de basis school ( verplicht zou worden over de koloniale tijd ) en voorgezet onderwijs verplicht zou worden over de slavenij en andere wreedheden cq gruwelijkheden van die tijd, dan snappen de kinderen het wel.
Dan kan je geen geintje over maken, vind ik.

Ik kan nou ook niet zeggen dat ik mij als blanke nou altijd zo gerespecteerd heb gevoeld door andere mensen. Ga ik nou alle hiphop verbieden in Nederland? wil ik nu iedereen op kwakoe met een oranje hoedje laten lopen? Het sinterklaasfeest zoals ik het ken heeft nooit een racistische boodschap gehad, en ik ken ook niemand uit mijn jeugd die ooit de asociatie tussen tussen Piet en een persoon met afrikaanse achtergrond heeft gelegd. Sterker nog mijn: ouders hebben mij zo anti-racistisch opgevoed als het maar kan en dat ging prima samen met het sinterklaas feest.

Sorry hoor vriend, maar die zwart wit discussie begin je vooral zelf nu; en ik heb genoeg geleerd over de slavernij op school hoor (op welke school heb jij gezeten dat ze je daar niets over verteld hebben vraag ik me dan af) en ben absoluut niet trots op die periode, Ik vraag me af wat jij over slavernij weet? is dat soms iets wat alleen blanken hebben gedaan? Ik mag trouwens toch wel zeggen dat het duidelijk is dat Nederland nu in een andere periode zit.. immigranten van over de hele wereld hebben een Nederlands paspoort gekregen en hebben volledige rechten in onze samenleving.

Het is trouwens vrij oneerlijk om alle blanke Nederlanders op de slavernij aan te spreken, het is echt een groep van minder dan 0,5% die daar toen mee te maken heeft gehad. 95% van Nederland was in die tijd zelf straat arm en mocht blij zijn als ze de 40 haalden.

ijsbier
16-10-2014, 11:20
In België mogen ze hier wel om lachen, maar de rest van de wereld vindt dit alles behalve grappig.

Want de rest van de wereld weet beter wat er in Nederland gebeurt dan wij zelf? Nee de rest van de wereld krijgt een filmpje te zien met daarin een zwarte piet en iemand die zegt dat er kennelijk donkere mensen zijn die het als een feest met een racistische boodschap zien. Ja de link is snel gelegd, zeker als je uit de V.S. komt, maar dat is het nou juist; de Nederlandse samenleving heeft nooit zulke vormen van discriminatie gekend. het is echt appels met peren vergelijken. Er zijn nooit zwarte slaven geweest in Nederland(wel blanke trouwens), dat vond allemaal plaats in de kolonieën en daar was maar een gering aandeel van de Nederlandse bevolking bij betrokken.

new_world_order
16-10-2014, 11:41
regenboog en andere kleuren pieten schieten het doel volledig voorbij. Een groene piet met een kroespruik zag ik laatst. Dan begrijp je echt niet wat er speelt.

De enig imo logische en niet meer dan normale oplossing is een Piet met Roetvegen, zonder de overige uiterlijke kenmerken van het negeroíde ras. De piet/knecht is immers zwart van het roet en niet zwart door zijn afkomst incl dikke lippen gouden oorbellen en kroeshaar.

Het feit dat zo veel blanke en ook niet blanke nederlanders zich zo vast houden aan het vertrouwde beeld van zwarte piet kan ik gewoon niet begrijpen, ben zelf blank. De argumenten die gebruikt worden zijn vaak zo triest en getuigen van zo een lage intelligentie dat ik me gewoon schaam. Daarnaast is het zo dat de meeste deze waardeloze argumenten ook nog eens vergezellen van teksten als; rot maar naar je eigen land als je het er niet mee eens bent.

Het gaat niet om de intentie van het feest iedereen weet dat het bedoelt is voor kinderen die er geen kwaad in zien. Het gaat om het figuur zwarte piet en waar dit op gebaseerd is.

argumenten als; het is al jaren zo, kinderen zien er niks rasistisch in, slaan daarom helemaal nergens op. Het is idd jaren zo geweest, maar tijden veranderen en hoe het Sinterklaas feest nu gevierd wordt is totaal niet meer van deze tijd.

Kortom; Niet afschaffen, maar aanpassen!

cornelus
16-10-2014, 11:48
Remi is zich aan het profileren als BNér. Ik zag een stukje exp robinson en daar kotsen ze hem ook al uit. Die gast daalt echt per minuut in mijn achting.

Echt waar? Ik volg dat programma nooit zo, had gedacht dat hij het wel goed zou doen daar.

(schieten me opeens allemaal woordspelingen met 'Bounty' eiland te binnen :confused:)


Zwarte Piet bij onze oosterburen ... een stuk minder gezellig toch >>

http://malicepsychotik.files.wordpress.com/2011/12/1284487009_bottom_krampus.jpg

RocknRolla
16-10-2014, 12:15
https://www.facebook.com/video.php?v=923089281035419

RocknRolla
16-10-2014, 12:15
kijk dat filmpje en zie hoe hypocriet iedereen is

ijsbier
16-10-2014, 12:23
r

Het gaat niet om de intentie van het feest iedereen weet dat het bedoelt is voor kinderen die er geen kwaad in zien. Het gaat om het figuur zwarte piet en waar dit op gebaseerd is.

argumenten als; het is al jaren zo, kinderen zien er niks rasistisch in, slaan daarom helemaal nergens op. Het is idd jaren zo geweest, maar tijden veranderen en hoe het Sinterklaas feest nu gevierd wordt is totaal niet meer van deze tijd.

Kortom; Niet afschaffen, maar aanpassen!


Het gaat mij juist wel om de intentie, en ik wordt er een beetje giftig van als er een paar randebielen dingen gaan roepen als dat zwarte piet de oorzaak zou zijn van het zogenaamde verkapte racisme dat er zou zijn bij (alle?) Nederlanders. Voor mensen die zo zitten te schreeuwen om begrip en en inlevingsvermogen lijken ze het wel erg moeilijk te vinden om dat zelfde op te brengen voor mensen die niet bij hun groep behoren.

Bovendien lost het ook echt helemaal niets op van de echte problemen die er zijn: dacht je dat die racistische tokkie uit Drente nu opeens zijn kinderen niet meer opvoed met een negatief beeld van zwarte mensen? Zal Quincy Gario dan eindelijk van zijn slachtoffercomplex verlost zijn?

new_world_order
16-10-2014, 12:35
Het gaat mij juist wel om de intentie, en ik wordt er een beetje giftig van als er een paar randebielen dingen gaan roepen als dat zwarte piet de oorzaak zou zijn van het zogenaamde verkapte racisme dat er zou zijn bij (alle?) Nederlanders. Voor mensen die zo zitten te schreeuwen om begrip en en inlevingsvermogen lijken ze het wel erg moeilijk te vinden om dat zelfde op te brengen voor mensen die niet bij hun groep behoren.

Bovendien lost het ook echt helemaal niets op van de echte problemen die er zijn: dacht je dat die racistische tokkie uit Drente nu opeens zijn kinderen niet meer opvoed met een negatief beeld van zwarte mensen? Zal Quincy Gario dan eindelijk van zijn slachtoffercomplex verlost zijn?


Voor de duidelijkheid; vind Quincy een bitch!

#teamBADGUY
16-10-2014, 12:37
kijk dat filmpje en zie hoe hypocriet iedereen is
weet je wat hypocriet is ...
Dt ze precies weten wie ze filmen en wat ze weg knippen .

en als ik toch op je DOMME vergelijking in ga . Want kwaku kwetst niemand en wordt geen link met rascisme gelegd.

Als je kinderachtig wil beargumenteren is koel dan op jou niveau .

het kwakt festival is ook een soort traditie inderdaad..
en vroeger was het tot diep in de nacht feest in het bijlmerpark . Maar toen ging een kleine groep mensen klagen over overlast . En toen werden de sluitings tijden ingekort tegenwoordig moet de muziek rond half10 uit . En ook het aantal weken is ingekort . En waarom ? Omdat mensen er last van hadden .

echt serieus kom met iets beters als dit . precies dit bedoel ik , niveau is laag man ...

blade
16-10-2014, 12:39
kijk dat filmpje en zie hoe hypocriet iedereen is


ja zo werkt het :lol:

#teamBADGUY
16-10-2014, 12:39
Wauw dankjewel ! X2

#teamBADGUY
16-10-2014, 12:41
regenboog en andere kleuren pieten schieten het doel volledig voorbij. Een groene piet met een kroespruik zag ik laatst. Dan begrijp je echt niet wat er speelt.

De enig imo logische en niet meer dan normale oplossing is een Piet met Roetvegen, zonder de overige uiterlijke kenmerken van het negeroíde ras. De piet/knecht is immers zwart van het roet en niet zwart door zijn afkomst incl dikke lippen gouden oorbellen en kroeshaar.

Het feit dat zo veel blanke en ook niet blanke nederlanders zich zo vast houden aan het vertrouwde beeld van zwarte piet kan ik gewoon niet begrijpen, ben zelf blank. De argumenten die gebruikt worden zijn vaak zo triest en getuigen van zo een lage intelligentie dat ik me gewoon schaam. Daarnaast is het zo dat de meeste deze waardeloze argumenten ook nog eens vergezellen van teksten als; rot maar naar je eigen land als je het er niet mee eens bent.

Het gaat niet om de intentie van het feest iedereen weet dat het bedoelt is voor kinderen die er geen kwaad in zien. Het gaat om het figuur zwarte piet en waar dit op gebaseerd is.

argumenten als; het is al jaren zo, kinderen zien er niks rasistisch in, slaan daarom helemaal nergens op. Het is idd jaren zo geweest, maar tijden veranderen en hoe het Sinterklaas feest nu gevierd wordt is totaal niet meer van deze tijd.

Kortom; Niet afschaffen, maar aanpassen!


wauw thanx , khad de hoop bijna opgegeven . Maar jij zegt het precies zoals et is !

#teamBADGUY
16-10-2014, 12:43
Want de rest van de wereld weet beter wat er in Nederland gebeurt dan wij zelf? Nee de rest van de wereld krijgt een filmpje te zien met daarin een zwarte piet en iemand die zegt dat er kennelijk donkere mensen zijn die het als een feest met een racistische boodschap zien. Ja de link is snel gelegd, zeker als je uit de V.S. komt, maar dat is het nou juist; de Nederlandse samenleving heeft nooit zulke vormen van discriminatie gekend. het is echt appels met peren vergelijken. Er zijn nooit zwarte slaven geweest in Nederland(wel blanke trouwens), dat vond allemaal plaats in de kolonieën en daar was maar een gering aandeel van de Nederlandse bevolking bij betrokken.

VRIEND WEET WAT JE PRAAT !!!

de NEDERLANDSE slavernij in SURINAME duurde 236 jaar !! Wist je zeker niet hè

De de tweede wereldoorlogen duurde 5jaar , dat weet je precies !

Praat at niet zomaar bullshit man

#teamBADGUY
16-10-2014, 12:47
tja wist niet dat jij de woordvoerder was van de rest van de wereld ik denk zelf dat de rest van de wereld wel andere dingen aan hun hoofd hebben. en het maakt mijn verders geen reet uit welke kleur die heeft want ik vier geen katholieke feesten want we weten toch allemaal wel dat zwarte piet gebaseerd is op Huginn en Muninn


tis bij de VN ter sprake gekomen , pffff serieus .

S.B.
16-10-2014, 13:10
De enige blanke mensen die zich druk maken over het wel of niet veranderen van zwarte piet zijn zure mensen die zich alleen maar in het harnas gejaagd voelen door ''buitenlanders'' die het woord discriminerend en beledigend in de mond nemen. Terug vallen op uitspraken als: ''Dan ga je toch lekker naar je eigen land'' zijn naar mijn inzien net zo kinderachtig als deze mensen zelf en dienen ook door niemand serieus genomen te worden.

Het boeit die kinderen echt niks als er gekleurde pieten rondlopen, een donkere sinterklaas of weet ik veel wat. Het stel volwassenen dat zich daar druk om maakt is wat mij betreft ook nooit het niveau van de basisschool ontstegen.

Daarbij, wie zijn wij als Nederlanders, wat een gastvrij volk zou moeten zijn om een ''traditie'' vast te willen houden waar een groot deel van onze bevolking zich niet prettig bij voelt?
Compleet gestoord eigenlijk, ik schaam me dat ik een Nederlander ben soms.

Nosferatu187
16-10-2014, 13:18
gastvrij volk?

S.B.
16-10-2014, 13:20
''zou moeten zijn''

blade
16-10-2014, 13:23
tis bij de VN ter sprake gekomen , pffff serieus .


ter sprake bij de VN? praat geen poep man Verene Shepherd heeft het er over gesproken en ze is een onafhankelijke deskundige zo als ze er zoveel van hebben de VN heeft wel andere dingen te doen

Nosferatu187
16-10-2014, 13:29
bij amnesty international niet bij de vn volgens mij.

ijsbier
16-10-2014, 13:29
VRIEND WEET WAT JE PRAAT !!!

de NEDERLANDSE slavernij in SURINAME duurde 236 jaar !! Wist je zeker niet hè

De de tweede wereldoorlogen duurde 5jaar , dat weet je precies !

Praat at niet zomaar bullshit man

Jonge je kunt niet eens een normale zin maken, ga jij mij nou vertellen dat jij meer geschiedenisboeken hebt gelezen dan ik?

Een groepje Nederlanders heeft 236 jaar lang slaven gehouden, ja, waar heb ik dat dan ontkend? en wat heeft de tweede "wereldoorlogen"(?) er mee te maken? Het is natuurlijk makkelijk om selectief op internet te zoeken naar dingen die Nederlanders in het verleden misdaan hebben. Maar dit leidt natuurijk wel tot een erg eenzijdig beeld, alsof het blanken zijn die altijd de zwarte mens hebben onderdrukt. Nee ieder volk heeft in het verleden andere volken uitgemoord en onderdrukt, ik zou nu een lijst kunnen maken van slechte dingen die donkere mensen hebben gedaan, maar dat doe ik niet; gewoon omdat het sowieso niet relevant is wat een deel van iemands volk eeuwen geleden heeft gedaan.

Het is niet jou schuld dat jou over over over overgrootvader die van mij heeft vermoord net zoals het andersom de mijne niet is; ik beoordeel mensen op hoe ze zich in het hier en nu gedragen.

Willem033
16-10-2014, 13:30
Die achterlijke puntenbokser heeft weer iets gevonden om in de media te komen hoor.
Vies mediageil mannetje.

Mij interesseert het niet wat de rest van Nederland doet, in december is die piet die ik bij me thuis laat komen voor de kinderen zo zwart als t maar zijn kan, een kroespruik op rode lippen en gouden oorringen.
Ze kijken maar ff.

Willem033
16-10-2014, 13:31
En dan heeft hij het over dat de zwarte piet in deze uitvoering KO moet.
Dat gaat hij in ieder geval niet doen die nisselijke puntentikker.

YoMarK
16-10-2014, 13:41
Willem, volgens mij moet jij eens goed naar wat highlights kijken. Remy heeft echt wat gruwelijk vette KO's op z'n geweten, daar kan jou matty Badr alleen maar van dromen.
(offtopic: Kijk trouwens ook graag naar Badr, maar dan alleen als ie niet tegen pannenkoeken moet. )

ijsbier
16-10-2014, 13:45
Het boeit die kinderen echt niks als er gekleurde pieten rondlopen, een donkere sinterklaas of weet ik veel wat. Het stel volwassenen dat zich daar druk om maakt is wat mij betreft ook nooit het niveau van de basisschool ontstegen.


Het boeit mijn kinderen wel degelijk wat als ze een pappa hebben die zomaar bij elke scheet jankend in een hoekje rent en "sorry wij zijn racistisch, wij passen ons wel weer aan, sorry!". Moet ik dat aan mijn kinderen leren? elke keer als iemand discriminatie roept gauw inbinden en je excuses aanbieden? Ik kan gewoon niet meegaan met elke jankerd die over discriminatie gaat lopen krijsen, dan blijft er van mij uiteindelijk weinig over. Zijn nederlanders dankzij sinterklaas racistisch? nee. Worden donkere mensen uitgesloten van sinterklaas? nee. Zit sinterklaas bij de KKK? nee. dus hou op met zeuren.

Sowieso bespeur ik bij sommige mensen zo een enorme anti blanke houding dat ik me afvraag of ik het als blanke nederlander ooit goed kan doen, misschien moet elke blanke man maar weg; hopelijk voelen ze zich dan niet meer gediscrimineerd.

Sadix
16-10-2014, 13:48
kijk dat filmpje en zie hoe hypocriet iedereen is

je hebt het niveau hier met dit filmpje wel enorm opgeschroefd. Want kwaku en zwartepiet is gewoon een perfecte vergelijking.
Iedereen voelt zich namelijk heel erg beledigd als kwaku wordt gevierd.

Bromios
16-10-2014, 13:49
De enige blanke mensen die zich druk maken over het wel of niet veranderen van zwarte piet zijn zure mensen die zich alleen maar in het harnas gejaagd voelen door ''buitenlanders'' die het woord discriminerend en beledigend in de mond nemen. Terug vallen op uitspraken als: ''Dan ga je toch lekker naar je eigen land'' zijn naar mijn inzien net zo kinderachtig als deze mensen zelf en dienen ook door niemand serieus genomen te worden.

Het boeit die kinderen echt niks als er gekleurde pieten rondlopen, een donkere sinterklaas of weet ik veel wat. Het stel volwassenen dat zich daar druk om maakt is wat mij betreft ook nooit het niveau van de basisschool ontstegen.

Daarbij, wie zijn wij als Nederlanders, wat een gastvrij volk zou moeten zijn om een ''traditie'' vast te willen houden waar een groot deel van onze bevolking zich niet prettig bij voelt?
Compleet gestoord eigenlijk, ik schaam me dat ik een Nederlander ben soms.

Wij moeten onze traditie beëindigen omdat we anders niet gastvrij zijn ? Dat is een wel heel kromme redenering.

Volgens mij ga je als toerist ergens op bezoek vanwege ouderdom en tradities en als je ergens gaat wonen en werken pas je je aan aan de heersende mores. (En als je dat niet wilt dan moet je daar niet gaan wonen wat een nette manier is om te zeggen "dan donder je maar op")

Dat wij hier zo gek zijn om een kleine minderheid te laten bepalen wat wij wel en niet mogen dat is pas gestoord. En daar schaam ik mij als Nederlander voor.

En dat is precies waarom het zo'n discussie is. Het is de druppel voor een heleboel autochtone Nederlanders.
95% van de criminaliteit en overlast is in handen van een kleine groep allochtonen. Diezelfde allochtonen spreken slecht nederlands, zijn brutaal en maken ons uitkeringsgeld op. Dan gaat hun familie nog lopen mekkeren ook als ze worden doodgeschoten bij een roofoverval. En nou pakken ze gvd ook onze zwarte piet nog af. Laten we zeggen dat de zwarte-piet actie van Quincy en consorten nou marketingtechnisch niet zo sterk was in deze gouden PVV tijden.

Ff voor de duidelijkheid. Mij maakt het niet uit wat voor kleur je hebt als je je maar gedraagt naar onze normen en waarden hier. En als ik met vakantie of aan het werk ben in een ander land probeer ik dat ook.

Sadix
16-10-2014, 13:51
Die achterlijke puntenbokser heeft weer iets gevonden om in de media te komen hoor.
Vies mediageil mannetje.

Mij interesseert het niet wat de rest van Nederland doet, in december is die piet die ik bij me thuis laat komen voor de kinderen zo zwart als t maar zijn kan, een kroespruik op rode lippen en gouden oorringen.
Ze kijken maar ff.

wat je ook kan doen is gewoon een afrikaan inhuren en hem een apenpakje laten aantrekken.

Willm
16-10-2014, 13:53
Als zelfs onze bounty Remy tegen is... Maar eindelijk dat iemand van zijn kaliber zich ook uitspreekt tegen het slavenfeest, respect level +10.

ijsbier
16-10-2014, 13:54
wat je ook kan doen is gewoon een afrikaan inhuren en hem een apenpakje laten aantrekken.

Ja want iedereen die sinterklaas viert is een racist! .....erg indrukwekkend jouw niveau van begrip en inleving.

Was jij trouwens niet een paar jaar terug de gene die het toch liever had dat zijn kinderen met iemand van hun eigen volk trouwden? dat zou ik als Nederlander eens moeten zeggen.. dan wordt mijn huis binnen de kortste keren gebombardeerd door de V.N..

S.B.
16-10-2014, 13:56
Het boeit mijn kinderen wel degelijk wat als ze een pappa hebben die zomaar bij elke scheet jankend in een hoekje rent en "sorry wij zijn racistisch, wij passen ons wel weer aan, sorry!". Moet ik dat aan mijn kinderen leren? elke keer als iemand discriminatie roept gauw inbinden en je excuses aanbieden? Ik kan gewoon niet meegaan met elke jankerd die over discriminatie gaat lopen krijsen, dan blijft er van mij uiteindelijk weinig over. Zijn nederlanders dankzij sinterklaas racistisch? nee. Worden donkere mensen uitgesloten van sinterklaas? nee. Zit sinterklaas bij de KKK? nee. dus hou op met zeuren.

Sowieso bespeur ik bij sommige mensen zo een enorme anti blanke houding dat ik me afvraag of ik het als blanke nederlander ooit goed kan doen, misschien moet elke blanke man maar weg; hopelijk voelen ze zich dan niet meer gediscrimineerd.

Dat bedoel ik dus. Jij bent er zo een die zich heel erg achtergesteld voelt als iemand zegt dat je discrimineert. Wat maakt het nou ECHT uit? We moeten het toch samen doen in dit land, die mensen gaan echt niet weg. Dus maak het je medemens wat makkelijker, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien.

S.B.
16-10-2014, 13:59
Wij moeten onze traditie beëindigen omdat we anders niet gastvrij zijn ? Dat is een wel heel kromme redenering.

Volgens mij ga je als toerist ergens op bezoek vanwege ouderdom en tradities en als je ergens gaat wonen en werken pas je je aan aan de heersende mores. (En als je dat niet wilt dan moet je daar niet gaan wonen wat een nette manier is om te zeggen "dan donder je maar op")

Misschien moet je wat verder terug in de geschiedenisboeken, Zwarte piet had vroeger namelijk al een andere invulling. Het verandert alleen constant, daar gaat die bekrompen, stijve houding niks aan veranderen. Moeten alle donkere mensen weg uit Nederland omdat hier mensen wonen die discrimineren? Of mogen zij dat proberen te veranderen?

Zeg het maar hoor.

Sadix
16-10-2014, 13:59
Wij moeten onze traditie beëindigen omdat we anders niet gastvrij zijn ? Dat is een wel heel kromme redenering.

Niemand heeft het hier over het beindigen van de traditie. Men discussieert alleen over een kleine aanpassing aan de zwarte piet, zodat het voor iedereen een feest is.


Volgens mij ga je als toerist ergens op bezoek vanwege ouderdom en tradities en als je ergens gaat wonen en werken pas je je aan aan de heersende mores. (En als je dat niet wilt dan moet je daar niet gaan wonen wat een nette manier is om te zeggen "dan donder je maar op")

Als dit iets was over de gast arbeiders etc had ik me er ook niet in kunnen vinden maar had ik je begripvoller benaderd. Maar de surinamers hebben echt niet gevraagd of jullie hun land wouden komen koloniseren. Zij zijn geen gasten in Nederland, ze zijn onderdeel van Nederland en zijn kolonies.

Dat wij hier zo gek zijn om een kleine minderheid te laten bepalen wat wij wel en niet mogen dat is pas gestoord. En daar schaam ik mij als Nederlander voor.

En dat is precies waarom het zo'n discussie is. Het is de druppel voor een heleboel autochtone Nederlanders.
95% van de criminaliteit en overlast is in handen van een kleine groep allochtonen. Diezelfde allochtonen spreken slecht nederlands, zijn brutaal en maken ons uitkeringsgeld op. Dan gaat hun familie nog lopen mekkeren ook als ze worden doodgeschoten bij een roofoverval. En nou pakken ze gvd ook onze zwarte piet nog af. Laten we zeggen dat de zwarte-piet actie van Quincy en consorten nou marketingtechnisch niet zo sterk was in deze gouden PVV tijden.

Ff voor de duidelijkheid. Mij maakt het niet uit wat voor kleur je hebt als je je maar gedraagt naar onze normen en waarden hier. En als ik met vakantie of aan het werk ben in een ander land probeer ik dat ook.

Dat is ook niet waar. Autochtonen plegen meer misdrijven maar het klopt inderdaad dat een groter percentage allochtoon crimineel is. Maar 95% van de criminele activiteiten door allochtonen? het is % veel minder als dat. en doe aub is niet zo zielig, niemand pakt je zwarte piet af. Kan je mij 1 gezonde argument geven wat het uitmaakt als de piet opeens geen rode lippen, kroeshaar en oorbellen heeft en ipv totaal zwart te zijn roet veegjes heeft?

Nosferatu187
16-10-2014, 14:01
95% van de criminaliteit en overlast is in handen van een kleine groep allochtonen. Diezelfde allochtonen spreken slecht nederlands, zijn brutaal en maken ons uitkeringsgeld op.

wat een bullshit zeg.

Sadix
16-10-2014, 14:02
Ja want iedereen die sinterklaas viert is een racist! .....erg indrukwekkend jouw niveau van begrip en inleving.

Was jij trouwens niet een paar jaar terug de gene die het toch liever had dat zijn kinderen met iemand van hun eigen volk trouwden? dat zou ik als Nederlander eens moeten zeggen.. dan wordt mijn huis binnen de kortste keren gebombardeerd door de V.N..

Klopt zeker dat ik liever heb dat mijn dochter met een Koerd zou trouwen. Let op het woordje Liever. Zij bepaald uiteindelijk zelf met wie ze trouwt. Een hollander heeft ook liever dat zijn dochter met een hollander trouwt, een marokkaan met een marokkaan etc etc Dat is volgens mij heel natuurlijk.

Ik noem hem geen racist, maar als de piet door de schoorsteen zwart is vind ik het merkwaardig dat deze meneer zoveel waarde hecht aan de kroes haar, oorbellen en rode lippen.

ijsbier
16-10-2014, 14:02
Dat bedoel ik dus. Jij bent er zo een die zich heel erg achtergesteld voelt als iemand zegt dat je discrimineert. Wat maakt het nou ECHT uit? We moeten het toch samen doen in dit land, die mensen gaan echt niet weg. Dus maak het je medemens wat makkelijker, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien.

Ja dat moeten we, maar ik ben geen deurmat; dus ik mag ook eens wat terug verwachten.

S.B.
16-10-2014, 14:05
Ja dat moeten we, maar ik ben geen deurmat; dus ik mag ook eens wat terug verwachten.
Dat is een hele andere discussie die niks te maken heeft met zwarte piet. Als je het over uitkeringen en criminaliteit enzo wil hebben is er vast een ander topic voor je.

my2cents
16-10-2014, 14:12
Klopt zeker dat ik liever heb dat mijn dochter met een Koerd zou trouwen. Let op het woordje Liever. Zij bepaald uiteindelijk zelf met wie ze trouwt. Een hollander heeft ook liever dat zijn dochter met een hollander trouwt, een marokkaan met een marokkaan etc etc Dat is volgens mij heel natuurlijk.

Ik noem hem geen racist, maar als de piet door de schoorsteen zwart is vind ik het merkwaardig dat deze meneer zoveel waarde hecht aan de kroes haar, oorbellen en rode lippen.

Pardon? Dat maakt mij dus echt helemaal niets uit, dus leg eens uit waarom je dat dan liever hebt???

my2cents
16-10-2014, 14:21
De enige blanke mensen die zich druk maken over het wel of niet veranderen van zwarte piet zijn zure mensen die zich alleen maar in het harnas gejaagd voelen door ''buitenlanders'' die het woord discriminerend en beledigend in de mond nemen.
Mooi generaliserend.. Ik ben geen zuur mens, stem niet op wilders en vind het een belachelijke man. Tegelijkertijd vind ik deze discussie van de zotte en ben ik van mening dat zwarte piet niet moet veranderen.

Terug vallen op uitspraken als: ''Dan ga je toch lekker naar je eigen land'' zijn naar mijn inzien net zo kinderachtig als deze mensen zelf en dienen ook door niemand serieus genomen te worden.
Eens. De mensen die dit roepen zijn zeer triest, net zoals er bij onze donkere Nederlanders hele domme dingen worden geroepen.

Het boeit die kinderen echt niks als er gekleurde pieten rondlopen, een donkere sinterklaas of weet ik veel wat. Het stel volwassenen dat zich daar druk om maakt is wat mij betreft ook nooit het niveau van de basisschool ontstegen.
Volgens mij zijn het de donkere Nederlanders die zich er druk om begonnen te maken in eerste instantie. Niet andersom. Met alle problemen in de wereld, waarbij onder andere actuele slavernij, vind ik het druk maken om zwarte piet ook niet getuigen van volwassenheid.

Daarbij, wie zijn wij als Nederlanders, wat een gastvrij volk zou moeten zijn om een ''traditie'' vast te willen houden waar een groot deel van onze bevolking zich niet prettig bij voelt?
Ik ben gastvrij, een gedeelte van Nederland waarschijnlijk minder. Daarnaast denk ik dat onze donker Nederlanders tot een aantal jaar geleden helemaal geen last hadden van zwarte piet, maar dat dit nu ineens door de media op de kaart is gezet. 10 jaar geleden hoorde je zo goed als niet hierover.


Compleet gestoord eigenlijk, ik schaam me dat ik een Nederlander ben soms.
Ik ook soms, maar dat komt ook door gasten zoals jij maar ook de "rot op naar je eigen land"tokkies..

ijsbier
16-10-2014, 14:25
Dat is een hele andere discussie die niks te maken heeft met zwarte piet. Als je het over uitkeringen en criminaliteit enzo wil hebben is er vast een ander topic voor je.

Niet iedere nederlander denkt gelijk aan geld vriend.

ijsbier
16-10-2014, 14:41
ZWARTE PIET IS MIJN GELOOF JONGE!!

Brainthief
16-10-2014, 14:45
Sjonge jonge wat een gezeik om die zwarte piet. Altijd dat gejank over slavernij...was jij erbij? Was ik erbij? Wordt de slavernij ontkent? Willen de "witte" weer slaven. Moesten slaven vroeger zwarte piet spelen? Voor 99,5% heeft zwarte piet niks met donkere mensen te maken of whatsoever. Ondertussen is er zoveel gezeik dat het gewoon niet houdbaar meer is. Ok so be it. Dan maar op een andere wijze. Ik vind wel dat een deel van donkere Nederlands krokodillentranen hebben. Sinds 1863 is die onzin afgeschaft. Dat moet bij iedereen duidelijk zijn. Het mag nooit nooit nooit meer maar een beetje meer emancipatie kan geen kwaad imo. Dat religieuze felheid van beide kanten is gewoon weg zielig.

Willem033
16-10-2014, 14:50
Ik noem hem geen racist, maar als de piet door de schoorsteen zwart is vind ik het merkwaardig dat deze meneer zoveel waarde hecht aan de kroes haar, oorbellen en rode lippen.

Ik laat graag tradities in stand.
Net als moslims op gruwelijke wijze dieren slachten zeur ik niet over hun traditie

e-type
16-10-2014, 14:51
Dat bedoel ik dus. Jij bent er zo een die zich heel erg achtergesteld voelt als iemand zegt dat je discrimineert. Wat maakt het nou ECHT uit? We moeten het toch samen doen in dit land, die mensen gaan echt niet weg. Dus maak het je medemens wat makkelijker, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien.

Als je niet zo panisch op Zwarte Piet zou reageren zou jou leven er ook iets aangenamer uitzien. Waarom overl het negatieve van inzien? Racisme is zo'n heerlijk makkelijk argument om je gelijk te krijgen.
Wie voelt zich nou het meest achtergesteld hier in NL? De allochtonen of de autochtonen. Vast de schuld van de blanken.

En nee Sadix, het is niet normaal dat je je dochter liever niet met een blanke ziet trouwen. Da's pas racisme.

Brainthief
16-10-2014, 15:02
Racisme kan idd ook prima andersom. Het is geen witte monopolie.

Nosferatu187
16-10-2014, 15:14
deze discussie gaat echt niet meer over zwarte piet hoor.

lukashenko
16-10-2014, 15:16
wauw wat een niveau weer...
ten eerste neem ik remy zijn woorden niet serieus de man die miljoenair en wereld beroemd is geworden door kickboxen .. die vervolgens omdat hij een beetje acteert en danst op ijs .. voelt hij zich te goed voor kickboxen en haalt op een hele lage manier uit naar het wereldje die hem zijn faam en budget heeft gebracht.. deze man zijn woorden zijn minder waart dan gebrabbel van een kind (vind ik) laten we maar niet over holywood beginnen dat zijn ook een stellete coke snuivers en kinder misbruikers bij elkaar .. maar ach das altijd beter dan anabolen gebuikers en criminelen .... remy je doet jezelf meer schade aan dan dat het je goed doet .. en dat vind ik jammer want jij was echt een van me grote helden toen ik met de sport begon
verder over zwarte piet terug komen ... ik hecht wel waarde aan tradities maar ik vier al jaren geen sinterklaas meer aangezien mijn 2 grootste traumatische ervaring op sinterklaas avondz zijn gebeurt en ik een brok in me keel krijg bij sinterklaas liedjes ...
maar het moet niet zo zijn dat een ene helft van nederland feest viert en de andere helft zich zuur voelt omdat het terug doet denken aan slavenarij... sinterklaas was een kindervriend en kocht in turkije alle kinderslaven op om ze vervolgens knechten te maken ( betaalde baan) zodat ze zelf als ze volwassen waren konden kiezen wat ze gingen doen en wat geld hebben opgebouwt.. daarom was sinterklaas een kindervriend en een goedheiligman .... toch snap ik wel waarom mensen het niet vet vinden .. het doet toch aan de tijd van slavenarij denken .. en dat is ook iets waar nederland helemaal niet trots op hoeft te zijn .. de hele wereld zit vol met kromme dingen en als nu heel nederland een vuist kan maken tegen racisme en slavenarij .... zal een stap kunnen zijn van eenheid want de mensheid heeft veel grotere gevechten uit te vechten samen ....het breken van een systeem dat de ene helft van de wereld verwent maakt en de helft van hun eten weg gooit .. terwijl de andere helft van de wereld dood gaat van de honger .... er zijn zoveel kromme dingen in het systeem dat ik me afvraag of deze hele ding niet in leve is geroepen door een bepaalde elite groep met mensen die puur bezig is met haat spreiden en mensen bezig houden met onzin .. terwijl er in het midden oosten een van de grootste evils uit de geschiedenis zich aan het ontwikkelen is .. terwijl er miljarden mensen met honger rond lopen .. vinden wij allemaal dat we maar eens flink ruzie moeten maken over een simpel kinderfeest en daarmee weer mensen in een hatende state of mind weet te brengen.. denk ik dat er veel belangrijkere dingen zijn waar we ons druk over moeten maken ...... realy i dont care about zwarte piet .. of piet of sint zn knecht of hoe ik het ook moet brengen zonder iemand boos te maken ... kunnen we echt om niks beters een gezamelijke vuist maken ... erg jammer

ijsbier
16-10-2014, 15:19
deze discussie gaat echt niet meer over zwarte piet hoor.

het ging nooit om zwarte piet

Bromios
16-10-2014, 15:25
wat een bullshit zeg.

Sorry, je hebt gelijk . Ik overdrijf. Het is maar 60%.



Van de jongens van Marokkaanse herkomst die in 1984 zijn geboren, werd 61,4 procent tussen 1996 (toen ze 12 werden) en 2010 één of meer keren van een misdrijf verdacht. Onder jongens van autochtone herkomst is dat 24,8 procent.

Nosferatu187
16-10-2014, 15:29
60% is al een heel groot verschil met 95% maar ik ik houd nu beter mijn mondje dicht want het gaat teveel offtopic en altijd als er mensen gebanned moeten worden dan ben ik altijd als eerste aan de beurt.

blackadder
16-10-2014, 15:33
Daarbij, wie zijn wij als Nederlanders, wat een gastvrij volk zou moeten zijn om een ''traditie'' vast te willen houden
Haal je nu de 'traditie' van gastvrijheid erbij? Waarom wil je daar nou aan vasthouden?


een groot deel van onze bevolking zich niet prettig bij voelt?
Hoe groot is dat gedeelte dan? Iets minder dan 1% meende ik toch?

Brainthief
16-10-2014, 15:37
Look at the bright side. Het is alleen maar goed dat je in een samenleving woont waar je gewoon kritiek kan uiten.

my2cents
16-10-2014, 15:47
Look at the bright side. Het is alleen maar goed dat je in een samenleving woont waar je gewoon kritiek kan uiten.

+1.

Noord Korea heeft bijvoorbeeld geen zwarte piet, maar om nou te zeggen dat het daar zo lekker wonen is...

Bromios
16-10-2014, 15:54
Om de discussie weer een beetje on track te krijgen.

De discriminatie/allochtonen discussie is precies waarom zwarte piet zo'n lading heeft. Er leeft een enorm gevoel van onrecht bij allochtone nederlanders en zwarte piet is een manier om hun gelijk te krijgen. Maar het gaat dieper als zwarte piet.
Tegelijk is er een nog veel grotere groep autochtone nederlanders die als ze het gevraagd wordt sociaal wenselijke antwoorden geeft maar in de onderbuik wel een beetje klaar is met de allochtonen in dit land. (zie het succes van de pvv)

En daarnaast heb je de tweederangs bnérs die zich in de kijker moeten spelen om weer te worden uitgenodigd voor poledansen en zo. En daar moet de schoorsteen blijven roken. (zie remy)

Simpelweg is het op te lossen door een piet te voorzien van zwarte vegen ipv volledig zwarte schmink en dat zal mij aan mijn reet roesten maar daar gaat het dus helemaal niet om. Het is een principekwestie geworden.

The Company
16-10-2014, 16:09
Leuk hé weer een topic over zwarte piet, ben benieuwd hoeveel pagina's we dit jaar gaan halen.

my2cents
16-10-2014, 16:21
Leuk hé weer een topic over zwarte piet, ben benieuwd hoeveel pagina's we dit jaar gaan halen.

Dat hangt een beetje van Ilest af :whistling:

Brainthief
16-10-2014, 16:21
Absoluut. Maar straks heb je allerlei pieten en voor de rest is er niks veranderd....

joostje
16-10-2014, 16:22
wat ik nog mis naast de hele "zwarte pieten" discussie is de vraag of sinterklaas zelf uberhaupt nog wel mag bestaan als grote (katholieke) kindervriend?
Er zullen toch een hoop kinderen/ouders/groot-ouders zijn die door een katholieke bisschop zijn misbruikt en daardoor misschien een minder prettig belevenis bij het Sinterklaas feest hebben.
Zij hebben dan toch net zoveel recht op aanpassing van het Sinterklaas feest (of sinterklaas zelf) als degene die nu aandragen dat zwarte piet racistisch zou zijn....
Het verbaasd me in ieder geval dat daar nog geen stemmen voor opgegaan zijn. Of zouden deze mensen snappen dat het Sinterklaas feest 100% los staat van het vreselijke misbruik in de katholieke kerk???

blade
16-10-2014, 16:24
ben blij als het 6 december is :lol:

RedDawn
16-10-2014, 16:24
Klopt zeker dat ik liever heb dat mijn dochter met een Koerd zou trouwen. Let op het woordje Liever. Zij bepaald uiteindelijk zelf met wie ze trouwt. Een hollander heeft ook liever dat zijn dochter met een hollander trouwt, een marokkaan met een marokkaan etc etc Dat is volgens mij heel natuurlijk.

Ik noem hem geen racist, maar als de piet door de schoorsteen zwart is vind ik het merkwaardig dat deze meneer zoveel waarde hecht aan de kroes haar, oorbellen en rode lippen.

Ik ken veel Koerden en Turken. Zo ongeveer het ergste wat zij vinden, is dat hun dochter iets met een neger krijgt. Ik vind het daarom nogal hypocriet van je om Nederlanders die voor Zwarte Piet opkomen als racisten weg te zetten.

my2cents
16-10-2014, 16:24
Absoluut. Maar straks heb je allerlei pieten en voor de rest is er niks veranderd....

Dat is natuurlijk niet waar. Zodra Piet een andere kleur krijgt is er:
- geen honger meer
- houdt IS op te bestaan
- is Ebola te genezen
- en mag Sadix dochter toch met Nederlanders trouwen...:D


Schijnt het overigens ook minder te gaan regenen in dit mooie landje

blackadder
16-10-2014, 16:30
wat ik nog mis naast de hele "zwarte pieten" discussie is de vraag of sinterklaas zelf uberhaupt nog wel mag bestaan als grote (katholieke) kindervriend?
Er zullen toch een hoop kinderen/ouders/groot-ouders zijn die door een katholieke bisschop zijn misbruikt en daardoor misschien een minder prettig belevenis bij het Sinterklaas feest hebben.
Zij hebben dan toch net zoveel recht op aanpassing van het Sinterklaas feest (of sinterklaas zelf) als degene die nu aandragen dat zwarte piet racistisch zou zijn....
Het verbaasd me in ieder geval dat daar nog geen stemmen voor opgegaan zijn. Of zouden deze mensen snappen dat het Sinterklaas feest 100% los staat van het vreselijke misbruik in de katholieke kerk???

Ik denk dat er gewoon nog niemand is geweest die hun voldoende heeft opgehitst. En zo blijven ze zich er onbewust van dat ze zich verdomme hebben op te winden. Is er niet nog ergens een subsidie slurpende kunstenaar met teveel vrije tijd beschikbaar?

T15Boxing
16-10-2014, 16:31
Dus wat, gaan ze die belachelijke zwarte piet nou afschaffen/aanpassen of niet? Ik hoor dit nu al jaren lang. Ik zeg maak nou eens een beslissing.

fifi23
16-10-2014, 16:44
De vorige was 23 pagina's GOGOGO

Wheelie
16-10-2014, 17:06
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10629560_339020952889204_1944888935267846538_n.jpg ?oh=c5ceb79f0dbf97f99932437343302139&oe=54EF0C1D

Kemal
16-10-2014, 17:11
gezellig topic ;)

Brainthief
16-10-2014, 17:12
Dat is natuurlijk niet waar. Zodra Piet een andere kleur krijgt is er:
- geen honger meer
- houdt IS op te bestaan
- is Ebola te genezen
- en mag Sadix dochter toch met Nederlanders trouwen...:D


Schijnt het overigens ook minder te gaan regenen in dit mooie landje

😄 haha, ik bedoel naast deze kleine verbetering natuurlijk ;)

Sadix
16-10-2014, 18:05
Pardon? Dat maakt mij dus echt helemaal niets uit, dus leg eens uit waarom je dat dan liever hebt???

mijn excuses. Taal en cultuur barrières. dat is de rede waarom ik het liever zou willen.

Sato
16-10-2014, 18:08
Ik vind het jammer dat er zo veel onzin argumenten worden gebruikt. Bepaalde mensen, ongeacht etniciteit, denken een monopolie hebben om zich beledigd te voelen. Ik voel me ook wel eens beledigd, who the fuck cares? We schieten totaal het doel voorbij, ik ben opgegroeid met veel andere etniciteiten en kinderen heb ik er nog nooit iets over horen zeggen. Het is een volksfeest voor KIDS. Wat ontzettend jammer dat volwassenen, en ik zeg het nogmaals ongeacht etniciteit, dit voor IEDEREEN aan het verkloten zijn.

Sadix
16-10-2014, 18:11
Ik ken veel Koerden en Turken. Zo ongeveer het ergste wat zij vinden, is dat hun dochter iets met een neger krijgt. Ik vind het daarom nogal hypocriet van je om Nederlanders die voor Zwarte Piet opkomen als racisten weg te zetten.

Dat vind ik vreemd want ik vind nederlanders die opkomen voor zwarte piet totaal niet racistisch. Ik weet zeker dat bijna 100% van alle nederlanders helemaal niets racistisch ziet of denkt over zwarte piet. Daar gaat voor mij ook niet over.

RocknRolla
16-10-2014, 18:31
mensen hebben teveel tijd, zijn belangrijkere dingen dan zwarte piet. fack iedereen die er last van heeft

king
16-10-2014, 18:31
Welk standpunt je ook voor staat, je zult het met me eens zijn dat dit er niet uitziet:

http://static0.ad.nl/static/photo/2013/9/13/1/20131120123654/media_xll_1956781.jpg

Dan maar beter gewoon helemaal afschaffen als het niet meer gewoon kan.

RocknRolla
16-10-2014, 18:32
niveau is laag van de mensen die erover zeuren. het is voor de kinderen en de volwassenen verpesten het

mario the count
16-10-2014, 18:54
Welk standpunt je ook voor staat, je zult het met me eens zijn dat dit er niet uitziet:

http://static0.ad.nl/static/photo/2013/9/13/1/20131120123654/media_xll_1956781.jpg

Dan maar beter gewoon helemaal afschaffen als het niet meer gewoon kan.
Ik vraag me af of er een kleur bestaat die zorgt dat die gast er wel uit gaat zien.

T15Boxing
16-10-2014, 19:06
Ik vind het jammer dat er zo veel onzin argumenten worden gebruikt. Bepaalde mensen, ongeacht etniciteit, denken een monopolie hebben om zich beledigd te voelen. Ik voel me ook wel eens beledigd, who the fuck cares? We schieten totaal het doel voorbij, ik ben opgegroeid met veel andere etniciteiten en kinderen heb ik er nog nooit iets over horen zeggen. Het is een volksfeest voor KIDS. Wat ontzettend jammer dat volwassenen, en ik zeg het nogmaals ongeacht etniciteit, dit voor IEDEREEN aan het verkloten zijn.

Gaat wel meer dan alleen over zwarte piet. Het is meer dat Nederland achterloopt op de rest van de westerse wereld. Je kunt op tv een zwarte presentator beledigen met "niet alleen donker maar ook nog dom" zonder probleem, sterker nog de meeste mensen gaan je dan nog verdedigen omdat ze hier zo "nuchter" en "humorvol" zijn.

mario the count
16-10-2014, 19:12
Gaat wel meer dan alleen over zwarte piet. Het is meer dat Nederland achterloopt op de rest van de westerse wereld. Je kunt op tv een zwarte presentator beledigen met "niet alleen donker maar ook nog dom" zonder probleem, sterker nog de meeste mensen gaan je dan nog verdedigen omdat ze hier zo "nuchter" en "humorvol" zijn.
altijd nog beter dan een land waar een donkere cabaretier die grappen maakt over donkere mensen grappig is, maar zodra een blanke cabaretier die dat doet rasistische is en vice versa.

my2cents
16-10-2014, 19:22
mijn excuses. Taal en cultuur barrières. dat is de rede waarom ik het liever zou willen.

Ik respecteer je mening en iedereen mag zijn kinderen opvoeden hoe hij/zij wil.

Ik ben echter ook van mening dat door een dergelijke opstelling met betrekking tot cultuur en taal van de toekomstige partner van je kind, je juist ook wel de kern van het probleem in deze discussie onderstreept.

Bij veel Nederlanders en allochtonen heerst een gevoel van een niet functionerende multiculturele samenleving en een slechte integratie.

T15Boxing
16-10-2014, 19:23
altijd nog beter dan een land waar een donkere cabaretier die grappen maakt over donkere mensen grappig is, maar zodra een blanke cabaretier die dat doet rasistische is en vice versa.

En dat vind je irritant? Kijk maar eens naar je geschiedenis. Een beetje white guilt hebben Hollanders wel nodig.

ijsbier
16-10-2014, 19:25
En dat vind je irritant? Kijk maar eens naar je geschiedenis. Een beetje white guilt hebben Hollanders wel nodig.

Nou sorry dat ik blank ben.... wat een compleet achterlijke uitspraak!

T15Boxing
16-10-2014, 19:28
Nou sorry dat ik blank ben.... wat een compleet achterlijke uitspraak!

Excuses aanvaard.

mario the count
16-10-2014, 19:29
En dat vind je irritant? Kijk maar eens naar je geschiedenis. Een beetje white guilt hebben Hollanders wel nodig.
Ben je gek? Moet ik mijn eigen rottig of schuldig voelen voor iets wat anderen gedaan hebben?
Moeten alle moslims zich schuldig voelen omdat andere moslims yezidi's of koerden slachten?
Moeten alle joden zich schuldig voelen voor de onschuldige kinderen die gedood zijn door israel?

Wat een onzin, ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden en niet voor de daden van lui tig jaar terug. Ik voel me 0,0 % verantwoordelijk voor de slavernij.

Hammerkick
16-10-2014, 19:33
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10629560_339020952889204_1944888935267846538_n.jpg ?oh=c5ceb79f0dbf97f99932437343302139&oe=54EF0C1D

Zo dan, dat is een goeie !!

Brainthief
16-10-2014, 19:34
Gaat wel meer dan alleen over zwarte piet. Het is meer dat Nederland achterloopt op de rest van de westerse wereld. Je kunt op tv een zwarte presentator beledigen met "niet alleen donker maar ook nog dom" zonder probleem, sterker nog de meeste mensen gaan je dan nog verdedigen omdat ze hier zo "nuchter" en "humorvol" zijn.

jij kijkt alleen SBS6 zeker. Want Jack Spijkerman is zeer zeker aangepakt op de diverse media. En white guilt?? Doe ff normaal man. 1863 is het afgeschaft er is geen persoon meer in nl die überhaupt schuldig kan zijn. Het besef wat er gebeurd is, is het belangrijkst samen met de lessen die geleerd zijn. White guilt pffff, ik ben slechts 50% wit dus hiero: sorry Calimero

T15Boxing
16-10-2014, 19:45
jij kijkt alleen SBS6 zeker. Want Jack Spijkerman is zeer zeker aangepakt op de diverse media. En white guilt?? Doe ff normaal man. 1863 is het afgeschaft er is geen persoon meer in nl die überhaupt schuldig kan zijn. Het besef wat er gebeurd is, is het belangrijkst samen met de lessen die geleerd zijn. White guilt pffff, ik ben slechts 50% wit dus hiero: sorry Calimero

lol aangepakt. In een politiek correcte land als de VS had hij zn baan verloren en vervolgens blackballed. Dat is dan weer de tegenovergestelde extremisme, punt is dat Nederland net zo belachelijk is als het om vrijheid van meningsuiting gaat. Dat hele gedrag van 'hier kunnen we alles zeggen en doen' is zoals ik zei achterlopend op de rest van de moderne beschaving van de rest van de Westerse wereld. Zwarte Piet=zo traditioneel als mijn ruft. Weg met die onzin en mischien kan Nederland beginnen met wat verandering.

mario the count
16-10-2014, 20:00
lol aangepakt. In een politiek correcte land als de VS had hij zn baan verloren en vervolgens blackballed. Dat is dan weer de tegenovergestelde extremisme, punt is dat Nederland net zo belachelijk is als het om vrijheid van meningsuiting gaat. Dat hele gedrag van 'hier kunnen we alles zeggen en doen' is zoals ik zei achterlopend op de rest van de moderne beschaving van de rest van de Westerse wereld. Zwarte Piet=zo traditioneel als mijn ruft. Weg met die onzin en mischien kan Nederland beginnen met wat verandering. Misschien zit het gros van de bevolking niet op verandering te wachten.

Ps: Persoonlijk boeit het mij geen reet of piet nu zwart wit of paars is.

e-type
16-10-2014, 20:01
En dat vind je irritant? Kijk maar eens naar je geschiedenis. Een beetje white guilt hebben Hollanders wel nodig.


aap uit de mouw…ze zijn zo fokking voorspelbaar...

Brainthief
16-10-2014, 20:04
Lol, hij was gast, hoe ga je gasten ontslaan???nederland loopt echt niet achter. Amerikanen zijn veel debieler dan Europeanen. In vs is er eigenlijk nog een soort segregatie. Het is daar nog kort geleden. Martin Luther king bv. Dat zwarte piet gaat veranderen staat voor mij wel vast. Jammer maar helaas, mss nog niet dit jaar maar zeker in de komende 5 jaar. Maar je moet echt niet zulke rare dingen roep over white guilt.

T15Boxing
16-10-2014, 20:23
Lol, hij was gast, hoe ga je gasten ontslaan???nederland loopt echt niet achter. Amerikanen zijn veel debieler dan Europeanen. In vs is er eigenlijk nog een soort segregatie. Het is daar nog kort geleden. Martin Luther king bv. Dat zwarte piet gaat veranderen staat voor mij wel vast. Jammer maar helaas, mss nog niet dit jaar maar zeker in de komende 5 jaar. Maar je moet echt niet zulke rare dingen roep over white guilt.

Doe ik lekker wel.

mario the count
16-10-2014, 20:28
Doe ik lekker wel.
Boefje!

blade
16-10-2014, 20:37
lol aangepakt. In een politiek correcte land als de VS had hij zn baan verloren en vervolgens blackballed. Dat is dan weer de tegenovergestelde extremisme, punt is dat Nederland net zo belachelijk is als het om vrijheid van meningsuiting gaat. Dat hele gedrag van 'hier kunnen we alles zeggen en doen' is zoals ik zei achterlopend op de rest van de moderne beschaving van de rest van de Westerse wereld. Zwarte Piet=zo traditioneel als mijn ruft. Weg met die onzin en mischien kan Nederland beginnen met wat verandering.

de VS een politiek correcte land?je weet toch wel dat er hele volksstammen met een hakenkruis lopen daar en dat mag in de VS vrijheid van meningsuiting he

blackadder
16-10-2014, 20:49
Het is daar nog kort geleden. Martin Luther king bv.
Of Jesse Owens bv. In Nazi Duitsland kon hij gewoon door de vooringang het hotel betreden en met de rest van de gasten in het restaurant zitten. Terug in Amerika moest hij met de vrachtlift naar boven om bij de receptie die was georganiseerd om hem te eren.

Sadix
16-10-2014, 21:55
http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std640.jpg/roetpieten-bij-intocht-in-amsterdam.jpg

deze is toch hartstikke leuk mensen?

mario the count
16-10-2014, 22:08
http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std640.jpg/roetpieten-bij-intocht-in-amsterdam.jpg

deze is toch hartstikke leuk mensen?
nah, doe mij die keizwarte maar.

ArjanV
16-10-2014, 22:15
Jammer dat Bonjasky zich voor het karretje van de zeurpieten laat spannen om toch maar een beetje in the picture te blijven,arme Remy voelde zich nu vroeger ineens gediscrimineerd terwijl ik hem jaren geleden volgens mij toch eens heb horen zeggen,bij ik meen P&W,dat het met racisme en discriminatie in Nederland allemaal nogal meeviel...maar goed weer een oud kickbokser die zich als een soort hoer laat gebruiken waarvoor ik geen respect meer hoef te hebben...

Brainthief
16-10-2014, 22:58
@sadix: prima, veel beter dan die kleurtjes.

king
16-10-2014, 22:59
nah, doe mij die keizwarte maar.

Idd, zo hoort ie;

http://www.roepstem.net/img/zwartepiet.jpg

blackadder
16-10-2014, 23:03
http://media.nu.nl/m/m1oxeecavdqk_std640.jpg/roetpieten-bij-intocht-in-amsterdam.jpg

deze is toch hartstikke leuk mensen?
I don't think so.

Brainthief
16-10-2014, 23:26
Wel veel praktischer. Met de je buurman als vegenpiet kom je niet weg bij de kids.

Illest
16-10-2014, 23:52
Ik voorspel nog dat er doden gaan vallen...niet dat ik dat hoop maar voor en tegenstanders zijn compleet de weg kwijt. Toen ik een thread startte kreeg ik een flinke emmer stront over me heen...ZP is niet racistisch toch? Nou de reacties over het aanpassen zijn belachelijk racistisch. Waar hebben we het over man....een aanpassing. Ik vind Remy dapper en best jammer dat niet meer donkere vechters zich hierover uitlaten. Wel goed om te lezen dat steeds meer mixfighters inzien dat een aanpassing het beste is. Hoe fijn zou het zijn als deze shit achter de rug is?....elk jaar dat gelul....1 aanpassing en al het gelul stopt. Door zo halsstarrig vast te houden aan ZP wordt het feest eigenlijk kapot gemaakt...het sinterklaasfeest heeft zijn onschuld verloren....dat kunnen we zo ondertussen wel concluderen....het feest van verdeeldheid ipv een onschuldig kinderfeest...jammer....heel jammer

Turboknecht
16-10-2014, 23:55
Als kaaskop kan het me eigenlijk geen ruk schelen of die piet wel of niet zwart is, of of dat hele feest door iets anders vervangen wordt. Ik heb geen kinderen, misschien scheelt dat, maar dat feest is er toch vooral om geld rond te pompen of niet dan?

Illest
16-10-2014, 23:59
Klopt, maar ZP verkoopt steeds slechter...zie Hema en AH...die kiezen letterlijk eieren voor hun geld

Marchant
17-10-2014, 00:02
Ach het paard is toch wit, en die doet het meeste werk...

Illest
17-10-2014, 00:03
@Marchant: sterk!

ArjanV
17-10-2014, 00:12
Ik voorspel nog dat er doden gaan vallen...niet dat ik dat hoop maar voor en tegenstanders zijn compleet de weg kwijt. Toen ik een thread startte kreeg ik een flinke emmer stront over me heen...ZP is niet racistisch toch? Nou de reacties over het aanpassen zijn belachelijk racistisch. Waar hebben we het over man....een aanpassing. Ik vind Remy dapper en best jammer dat niet meer donkere vechters zich hierover uitlaten. Wel goed om te lezen dat steeds meer mixfighters inzien dat een aanpassing het beste is. Hoe fijn zou het zijn als deze shit achter de rug is?....elk jaar dat gelul....1 aanpassing en al het gelul stopt. Door zo halsstarrig vast te houden aan ZP wordt het feest eigenlijk kapot gemaakt...het sinterklaasfeest heeft zijn onschuld verloren....dat kunnen we zo ondertussen wel concluderen....het feest van verdeeldheid ipv een onschuldig kinderfeest...jammer....heel jammer

De meeste zeurpieten die de zaak aan hebben gespannen zijn niet tevreden met een aanpassing,ze zijn niet tevreden met blauwe etc etc pieten omdat dat niets aan het verhaal zou veranderen....en om van het gezeur af te zijn zullen we toch maar aanpassen? Zullen we dan ook maar gelijk vechtsport gaan verbieden? Daar is ook altijd gezeur over...en zo zijn er nog zat onderwerpen natuurlijk! En natuurlijk zitten er bij de voorstanders van Zwarte Piet een aantal mensen die zich,bewust of onbewust,racistisch uitlaten....maar die zitten er bij de tegenstanders net zo veel of meer...

Bloeba
17-10-2014, 00:13
Lol aub sluit dit topic. Schaam me al genoeg dat ik in een land woon waar over zwarte piet word gediscussieerd, bewijst maar weer hoe dood de sport is als het zelfs hier een topic is.

Illest
17-10-2014, 00:18
'Assumption is the mother of all fuckups'...pas 'm aan en kijk dan of de sfeer zo gespannen blijft. De vergelijking met vechtsport gaat m.i. niet op. Gelul over onze sport kom helaas door het aantal criminelen die we rijk zijn.
Een beetje empathie en begrip voor je medemens....that's all....dat denk ik echt...tis zo fuckin simpel eigenlijk

ArjanV
17-10-2014, 00:21
and that goes both ways.... ;)

Illest
17-10-2014, 00:25
Mee eens ArjenV...helemaal mee eens...het is echt niet racistisch of kwetsend bedoeld...maar dat verandert helaas niks aan hoe het overkomt..
.ook voor de voorstanders die er geen kwaad mee bedoelen en enkel kids happy willen maken moet er empathie en begrip zijn...echt wel

Lionheart
17-10-2014, 00:37
Grappig dat bij zo een topic de rednecks er meteen uitspringen. Van mij krijgen ze een dikke vinger!

Marchant
17-10-2014, 00:38
Ik was er op tegen en vind zwarte piet nog steeds niet racistisch , en al helemaal niet als je het verhaal er achter kent.
Dus wat dat betreft zeg ik hij hoort zwart hij blijft zwart...
maar wat gekalmeerd en zo'n paarse piet gezien te hebben...denk ik waarom eigenlijk ook niet..
Als het echt mensen kwetst en pijn doet waarom dan niet....de kids die geloven zijn max 5/6 jaar?
Nou en onder die leeftijd maakt het echt niet uit wat voor kleur de pieten hebben....mijn dochtertje is nu 3 en als zij een paarse of blauwe piet ziet , dan is het misschien 3seconde wennen..en daarna is alles weer leuk.

dus van mij mogen ze de pieten wel mengen
als het maar een mooi en leuk kinderfeest blijft

Illest
17-10-2014, 00:44
De mijne is ook bijna 3jr...we hebben pas echt wat uit te leggen als ze hun schoentje niet meer mogen zetten...en terecht!...lol

Marchant
17-10-2014, 00:52
De mijne is ook bijna 3jr...we hebben pas echt wat uit te leggen als ze hun schoentje niet meer mogen zetten...en terecht!...lol

Ja toch, er wordt geroepen het is een kinderfeest en laten we het altijd een gezellig feest houden..maar hoe kan je nu een gezellig feest hebben als je nu weet dat je bijv. je buurman waar je het hele jaar leuk mee omgaat zich nu erdoor gekwetst voelt.
het heeft mij wel aan het denken gezet terwijl ik pro zwarte piet was

ijsbier
17-10-2014, 00:59
Grappig dat bij zo een topic de rednecks er meteen uitspringen. Van mij krijgen ze een dikke vinger!

Nou sorry hoor we hebben al een iemand die vindt dat elke blanke schuld draagt aan iets van eeuwen geleden en een ander die liever niet heeft dat zijn kinderen met iemand van een ander ras trouwen en nee, die zijn beiden niet pro zwarte piet.

ijsbier
17-10-2014, 01:06
Ik voorspel nog dat er doden gaan vallen...niet dat ik dat hoop maar voor en tegenstanders zijn compleet de weg kwijt. Toen ik een thread startte kreeg ik een flinke emmer stront over me heen...ZP is niet racistisch toch? Nou de reacties over het aanpassen zijn belachelijk racistisch. Waar hebben we het over man....een aanpassing. Ik vind Remy dapper en best jammer dat niet meer donkere vechters zich hierover uitlaten. Wel goed om te lezen dat steeds meer mixfighters inzien dat een aanpassing het beste is. Hoe fijn zou het zijn als deze shit achter de rug is?....elk jaar dat gelul....1 aanpassing en al het gelul stopt. Door zo halsstarrig vast te houden aan ZP wordt het feest eigenlijk kapot gemaakt...het sinterklaasfeest heeft zijn onschuld verloren....dat kunnen we zo ondertussen wel concluderen....het feest van verdeeldheid ipv een onschuldig kinderfeest...jammer....heel jammer

Nee hoor, zodra het is afgeschaft wordt er wel weer iets nieuws verzonnen. Maar ik geef je helemaal gelijk, een leuke traditie is op deze manier wel aardig verpest aan het worden. Bedankt mensen! We zullen dit nooit vergeten.

mario the count
17-10-2014, 09:22
Ik vraag me af hoe lang mensen de pieten nog zwarte piet gaan noemen, ook al zijn ze paars of geel. Dat krijg je er ook niet zomaar uit denk. Gele piet is trouwens een slecht voorbeeld, beetje kwetsend voor de leverpatienten.

S.B.
17-10-2014, 10:12
En voor de chinezen, want die jaag je vroeg of laat ook tegen je in het harnas.

ArjanV
17-10-2014, 10:21
Chinezen zijn geen zeurpieten...

blackadder
17-10-2014, 10:32
Ik vraag me af hoe lang mensen de pieten nog zwarte piet gaan noemen, ook al zijn ze paars of geel. Dat krijg je er ook niet zomaar uit denk. Gele piet is trouwens een slecht voorbeeld, beetje kwetsend voor de leverpatienten.
Groene Piet kan kwetsend zijn voor aliens.

http://thumbs.dreamstime.com/x/alien-ufo-cartoon-illustration-funny-martian-comic-character-spaceship-31986286.jpg

S.B.
17-10-2014, 10:50
Witte piet voel ik me gediscrimineerd!

S.B.
17-10-2014, 10:50
Met rode piet krijg je ruzie met ongestelde vrouwen.

mario the count
17-10-2014, 11:29
En voor de chinezen, want die jaag je vroeg of laat ook tegen je in het harnas.
Vraag maar aan Gordon.

mario the count
17-10-2014, 11:30
Groene Piet kan kwetsend zijn voor aliens.

http://thumbs.dreamstime.com/x/alien-ufo-cartoon-illustration-funny-martian-comic-character-spaceship-31986286.jpg
:lol: greetings earthlings.

blade
17-10-2014, 13:43
http://www.youtube.com/watch?v=YFlVUV9uGO0

fifi23
17-10-2014, 13:44
Let op quincy en de beledig mensen houden hier niet mee op.

Als zwarte piet weg is komt er iets anders (verzin het maar Gouden koets, WIC herrineringen)

Het zelfbeeld van sommige mensen is zo fucked up die hebben altijd iets nodig om tegen te schoppen zodat het nooit hun Eigen schuld is als iets niet lukt.

Empathie is een mooi ding,maar soms is genoeg is genoeg en moet je een streep trekken, tot hier en niet verder.

ijsbier
17-10-2014, 14:18
Let op quincy en de beledig mensen houden hier niet mee op.

Als zwarte piet weg is komt er iets anders (verzin het maar Gouden koets, WIC herrineringen)

Het zelfbeeld van sommige mensen is zo fucked up die hebben altijd iets nodig om tegen te schoppen zodat het nooit hun Eigen schuld is als iets niet lukt.

Empathie is een mooi ding,maar soms is genoeg is genoeg en moet je een streep trekken, tot hier en niet verder.

2x Sommige mensen lijken ook wel gewoon te worden opgevoed met een extreem wantrouwen naar Nederlanders en blanken in het algemeen, dat is niet iets wat ik voor ze kan oplossen.

appelsap
17-10-2014, 14:36
Let op quincy en de beledig mensen houden hier niet mee op.

Als zwarte piet weg is komt er iets anders (verzin het maar Gouden koets, WIC herrineringen)

Het zelfbeeld van sommige mensen is zo fucked up die hebben altijd iets nodig om tegen te schoppen zodat het nooit hun Eigen schuld is als iets niet lukt.

Empathie is een mooi ding,maar soms is genoeg is genoeg en moet je een streep trekken, tot hier en niet verder.

Klopt, groot deel van de bevolking geeft immigratie de schuld dat ze zelf geen baan hebben, criminaliteit wordt alleen veroorzaakt door Marrokanen en 3 generaties Nederlanders hebben nog steeds een hekel aan Duitsers.

En een aantal mensen waarvan hun voorouders 2 eeuwen, door onze voorouders, van Afrika naar de VS en Latam zijn verscheept, en daar als grof vuil behandeld, zijn wat sensitiever als ze als knecht betrokken worden bij een traditioneel lokaal feest. Zeker als er, door het informatietijdperk, steeds meer bekend, en gedeeld, wordt over deze periode in onze geschiedenis.

Allemaal percepties waar in meer of mindere mate begrip voor kan worden opgebracht.
Sommigen zullen idd nooit tevreden zijn en altijd wel een externe reden vinden waarom ze niet succesvol/gelukkig zijn. Maar feit blijft dat dit onderdeel van deze specifieke traditie niet meer past in de huidige maatschappelijke omgeving. Dus lekker het verhaal een beetje aanpassen (gebeurd met allerlei sprookjes) en de kids blij laten zijn met hun kados.

my2cents
17-10-2014, 15:41
Klopt, groot deel van de bevolking geeft immigratie de schuld dat ze zelf geen baan hebben, criminaliteit wordt alleen veroorzaakt door Marrokanen en 3 generaties Nederlanders hebben nog steeds een hekel aan Duitsers.

En een aantal mensen waarvan hun voorouders 2 eeuwen, door onze voorouders, van Afrika naar de VS en Latam zijn verscheept, en daar als grof vuil behandeld, zijn wat sensitiever als ze als knecht betrokken worden bij een traditioneel lokaal feest. Zeker als er, door het informatietijdperk, steeds meer bekend, en gedeeld, wordt over deze periode in onze geschiedenis.

Allemaal percepties waar in meer of mindere mate begrip voor kan worden opgebracht.
Sommigen zullen idd nooit tevreden zijn en altijd wel een externe reden vinden waarom ze niet succesvol/gelukkig zijn. Maar feit blijft dat dit onderdeel van deze specifieke traditie niet meer past in de huidige maatschappelijke omgeving. Dus lekker het verhaal een beetje aanpassen (gebeurd met allerlei sprookjes) en de kids blij laten zijn met hun kados.

Dat kun jij wel mooi een feit vinden, maar daar is het merendeel van dit land het helemaal niet mee eens. Feit mi is dat een kleine groep mensen met hele lange tenen zich veel te druk om iets wat de discussie niet eens waard is. Zeker niet als je bedenkt welke echte misstanden er momenteel gaande zijn in de wereld.

RedDawn
17-10-2014, 15:43
Klopt, groot deel van de bevolking geeft immigratie de schuld dat ze zelf geen baan hebben, criminaliteit wordt alleen veroorzaakt door Marrokanen en 3 generaties Nederlanders hebben nog steeds een hekel aan Duitsers.

En een aantal mensen waarvan hun voorouders 2 eeuwen, door onze voorouders, van Afrika naar de VS en Latam zijn verscheept, en daar als grof vuil behandeld, zijn wat sensitiever als ze als knecht betrokken worden bij een traditioneel lokaal feest. Zeker als er, door het informatietijdperk, steeds meer bekend, en gedeeld, wordt over deze periode in onze geschiedenis.

Allemaal percepties waar in meer of mindere mate begrip voor kan worden opgebracht.
Sommigen zullen idd nooit tevreden zijn en altijd wel een externe reden vinden waarom ze niet succesvol/gelukkig zijn. Maar feit blijft dat dit onderdeel van deze specifieke traditie niet meer past in de huidige maatschappelijke omgeving. Dus lekker het verhaal een beetje aanpassen (gebeurd met allerlei sprookjes) en de kids blij laten zijn met hun kados.

Stemt zeker GroenLinks?

Facade
17-10-2014, 16:01
Ik heb nooit aanleiding gezien het feest te wijzigen in het kader van racisme. Desalniettemin denk ik dat het op dit moment beter is te zoeken naar een compromis. Ik vind dat beide partijen de discussie en in het verlengde daarvan het sinterklaasfeest misbruiken om allerlei frustraties te botvieren. Latente gevoelens dat alle Nederlanders stiekem racisten zijn versus latente gevoelens van cultuurverlies, minderwaardigheid, frustratie en nog een hele rats andere dingen.

Bij de verdediging van zwarte piet is andermaal het punt aangehaald dat het een kinderfeest is. Ik denk dat beide partijen zich eens af moeten vragen hoeveel het hun waard is dat ze hun frustraties eens even goed kunnen ventileren. Het is al lang niet meer een eventuele blauwe piet die het feest verpest. Het is de manier waarop deze 'discussie' gevoerd wordt die zorgt voor de meeste schade.

Ik zie het meeste in een toevoeging van gekleurde pieten zoals ze dat ook in Curacao hebben gedaan. Ik zie niet zoveel in roetveegpieten omdat dat om praktische redenen niet erg haalbaar lijkt, je herkent natuurlijk direct Henk van om de hoek met een paar vegen.

anoniem gg
17-10-2014, 17:02
Ik heb nooit aanleiding gezien het feest te wijzigen in het kader van racisme. Desalniettemin denk ik dat het op dit moment beter is te zoeken naar een compromis. Ik vind dat beide partijen de discussie en in het verlengde daarvan het sinterklaasfeest misbruiken om allerlei frustraties te botvieren. Latente gevoelens dat alle Nederlanders stiekem racisten zijn versus latente gevoelens van cultuurverlies, minderwaardigheid, frustratie en nog een hele rats andere dingen.

Bij de verdediging van zwarte piet is andermaal het punt aangehaald dat het een kinderfeest is. Ik denk dat beide partijen zich eens af moeten vragen hoeveel het hun waard is dat ze hun frustraties eens even goed kunnen ventileren. Het is al lang niet meer een eventuele blauwe piet die het feest verpest. Het is de manier waarop deze 'discussie' gevoerd wordt die zorgt voor de meeste schade.

Ik zie het meeste in een toevoeging van gekleurde pieten zoals ze dat ook in Curacao hebben gedaan. Ik zie niet zoveel in roetveegpieten omdat dat om praktische redenen niet erg haalbaar lijkt, je herkent natuurlijk direct Henk van om de hoek met een paar vegen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=863393127006144&set=a.100349226643875.603.100000063936727&type=1&theater

appelsap
17-10-2014, 18:22
Stemt zeker GroenLinks?

Neuh, sinds de CPN is opgegaan in die slappe middenpartij heb ik een aantal jaar niet gestemd. Nu stem ik voor die andere partij die het proletariaat in beweging probeert te krijgen....PVV dus.

Clown.

blackadder
17-10-2014, 18:45
Klopt, groot deel van de bevolking geeft immigratie de schuld dat ze zelf geen baan hebben, criminaliteit wordt alleen veroorzaakt door Marrokanen en 3 generaties Nederlanders hebben nog steeds een hekel aan Duitsers.

En een aantal mensen waarvan hun voorouders 2 eeuwen, door onze voorouders, van Afrika naar de VS en Latam zijn verscheept, en daar als grof vuil behandeld, zijn wat sensitiever als ze als knecht betrokken worden bij een traditioneel lokaal feest. Zeker als er, door het informatietijdperk, steeds meer bekend, en gedeeld, wordt over deze periode in onze geschiedenis.

Allemaal percepties waar in meer of mindere mate begrip voor kan worden opgebracht.
Sommigen zullen idd nooit tevreden zijn en altijd wel een externe reden vinden waarom ze niet succesvol/gelukkig zijn. Maar feit blijft dat dit onderdeel van deze specifieke traditie niet meer past in de huidige maatschappelijke omgeving. Dus lekker het verhaal een beetje aanpassen (gebeurd met allerlei sprookjes) en de kids blij laten zijn met hun kados.
Of zij die zich 'gekwetst' voelen vieren het niet of vieren het thuis anders. Zonder het gelijk voor iedereen te verpesten. En zich tegelijkertijd enorm populair te maken. Er wordt altijd geroepen dat Wilders groepen tegen elkaar opzet. Nou, dat is toch een kleine jongen vergeleken met een zekere subsidie slurpende nietsnut. Niemand heeft in de recente geschiedenis de atmosfeer in de samenleving zo zeer of zo snel weten te verpesten en op scherp gezet als hij. Het leuke is er wordt dan geroepen dat tradities maar moeten worden aangepast als het een zekere kleine groep uitkomt. Maar in dezelfde adem beroept men zich dan op de traditie van tolerantie, die blijkbaar onveranderlijk hoort te zijn.

RedDawn
17-10-2014, 19:13
Neuh, sinds de CPN is opgegaan in die slappe middenpartij heb ik een aantal jaar niet gestemd. Nu stem ik voor die andere partij die het proletariaat in beweging probeert te krijgen....PVV dus.

Clown.

Je roeptoetert maar wat over de slavernij. Je hebt je totaal niet in de geschiedenis ervan verdiept. Het is volgens jou allemaal de schuld van de "witte man". Je roept maar wat.

Wie is hier de clown?

my2cents
17-10-2014, 19:39
Ik heb nooit aanleiding gezien het feest te wijzigen in het kader van racisme. Desalniettemin denk ik dat het op dit moment beter is te zoeken naar een compromis. Ik vind dat beide partijen de discussie en in het verlengde daarvan het sinterklaasfeest misbruiken om allerlei frustraties te botvieren. Latente gevoelens dat alle Nederlanders stiekem racisten zijn versus latente gevoelens van cultuurverlies, minderwaardigheid, frustratie en nog een hele rats andere dingen.

Bij de verdediging van zwarte piet is andermaal het punt aangehaald dat het een kinderfeest is. Ik denk dat beide partijen zich eens af moeten vragen hoeveel het hun waard is dat ze hun frustraties eens even goed kunnen ventileren. Het is al lang niet meer een eventuele blauwe piet die het feest verpest. Het is de manier waarop deze 'discussie' gevoerd wordt die zorgt voor de meeste schade.

Ik zie het meeste in een toevoeging van gekleurde pieten zoals ze dat ook in Curacao hebben gedaan. Ik zie niet zoveel in roetveegpieten omdat dat om praktische redenen niet erg haalbaar lijkt, je herkent natuurlijk direct Henk van om de hoek met een paar vegen.

Juist daarom geen compromis sluiten: dit lost namelijk niets op in de onderbuik gevoelens die je beschrijft.

Peter0711
17-10-2014, 19:49
Als we nou gewoon Sinterklaas licht getint maken zijn we van deze hele discussie af met een dikke fuck you naar al die zeikerds.


Klaar!!

S.B.
17-10-2014, 19:59
Doorgeven van gestolen goederen?

Facade
17-10-2014, 20:10
Juist daarom geen compromis sluiten: dit lost namelijk niets op in de onderbuik gevoelens die je beschrijft.

Een discussie over zwarte piet, gaat concreet nog steeds over de schmink van zwarte piet. Als deze discussie afgerond is, is er dus een oplossing over de schmink, niet zozeer over latente onderbuikgevoelens en welke plek die hebben.

Die gevoelens blijven wel ongeacht de uitkomst. Nieuwe 'uitingen van racisme en slavernij' zullen gevonden worden en nieuwe ontwikkelingen waarbij we ons aangevallen net zo goed. Het is een product van deze tijd denk ik, en niet zozeer iets wat je oplost door deze discussie.

ijsbier
17-10-2014, 20:46
Als we nou gewoon Sinterklaas licht getint maken zijn we van deze hele discussie af met een dikke fuck you naar al die zeikerds.


Klaar!!

Sinterklaas een Marokkaan! Briljant!!!!! XD

appelsap
17-10-2014, 20:57
Je roeptoetert maar wat over de slavernij. Je hebt je totaal niet in de geschiedenis ervan verdiept. Het is volgens jou allemaal de schuld van de "witte man". Je roept maar wat.

Wie is hier de clown?

Als je, na een cursus begrijpend lezen, met argumenten komt, kunnen we misschien verder discussiëren.

Ik zal je vast een beetje op weg helpen.

De manier waarop die Quincy groep iedereen die het traditionele feest wil handhaven als racist afschildert slaat nergens op. Maar ik kan behoorlijk goed begrijpen dat een deel van de bevolking zich niet prettig voelt bij de stereotiepe manier waarop Pieterman nu wordt neergezet. Dat jouw perceptie van de geschiedenis anders is dan de mijne is prima, maar doe dat niet af als roeptoeterij, of gebrek aan kennis/inzicht.
"Allemaal de schuld van de witte man".......lol, nee, zeker niet, maar ga me nu niet vertellen dat "de witte man" zich zo gedragen heeft dat "de zwarte man" nu geen vraagtekens kan zetten bij dit specifieke deel van deze lokale traditie. En aangezien het culturele afbreukrisico bij een kleine aanpassing, ik ga me er in ieder geval niet minder door voelen als rasechte ariër, volgens mij beperkt is, zie ik het probleem niet.

En ja, er zijn veel belangrijkere dingen in de wereld. Die zijn er altijd, maar dat betekent niet dat je hier ook niet over kan discussiëren op een vrije vrijdagmiddag.

appelsap
17-10-2014, 21:01
Sinterklaas een Marokkaan! Briljant!!!!! XD

Eigenlijk een Griekse Turk, of andersom.

blackadder
17-10-2014, 21:30
Eigenlijk een Griekse Turk, of andersom.
Gewoon Griek. Er woonde toendertijd geen enkele Turk in wat nu Turkije is.

blackadder
17-10-2014, 21:39
Een discussie over zwarte piet, gaat concreet nog steeds over de schmink van zwarte piet. Als deze discussie afgerond is, is er dus een oplossing over de schmink, niet zozeer over latente onderbuikgevoelens en welke plek die hebben.
Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...

cornelus
17-10-2014, 21:46
Sinterklaas een Marokkaan! Briljant!!!!! XD

Zwarte Piet is ook al een Moorkop http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/10/zwarte-piet-is-een-moorkop

Facade
17-10-2014, 22:03
Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...

Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.

Je hoeft bij mij niet te betogen dat zwarte piet niet intrinsiek racistisch is en ook om die reden niet hoeft te worden afgeschaft. Dat vond ik niet en dat vind ik nog steeds niet.

Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.

Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn. Het enkele feit dat je kan voorspellen dat het zo zou lopen, wil niet zeggen dat het daarmee ook gerechtvaardigd is. Wanneer je een protestmars door de schilderswijk doet, weet je dat er reactie komt. Dat rechtvaardigt die reactie echter nog niet.

Het is dus enigszins ironisch dat de heftige reactie er juist bij mij voor gezorgd heeft dat ik er anders over denk, maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik wil zwarte piet ook graag behouden, maar niet op deze manier. Zeker als het uiteindelijk alleen gaat om een pot schmink.

RedDawn
17-10-2014, 22:52
Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.

Je hoeft bij mij niet te betogen dat zwarte piet niet intrinsiek racistisch is en ook om die reden niet hoeft te worden afgeschaft. Dat vond ik niet en dat vind ik nog steeds niet.

Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.

Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn. Het enkele feit dat je kan voorspellen dat het zo zou lopen, wil niet zeggen dat het daarmee ook gerechtvaardigd is. Wanneer je een protestmars door de schilderswijk doet, weet je dat er reactie komt. Dat rechtvaardigt die reactie echter nog niet.

Het is dus enigszins ironisch dat de heftige reactie er juist bij mij voor gezorgd heeft dat ik er anders over denk, maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik wil zwarte piet ook graag behouden, maar niet op deze manier. Zeker als het uiteindelijk alleen gaat om een pot schmink.

Wat een rammelend betoog zeg. Als we jouw redenatie zouden doortrekken, dan moeten we de koran verbieden, omdat er moslims zijn die aanslagen plegen.

Facade
17-10-2014, 23:39
Jij bent amper in een positie met oordelen te komen. Je komt niet veel verder dan 'je stemt zeker Groenlinks', 'je bent zelf een clown' gevolgd door het altijd sterke 'je roeptoetert maar wat'.

Ik leg uit hoe ik het verder zelf ervaar en waarom ik van mening ben veranderd. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik zie niet echt in wat de Koran daarmee te maken heeft.

blackadder
18-10-2014, 01:00
Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.
Met lacherig bedoel ik dat er dan wordt gezegd, door anti-Pieten ik heb dat iig al een paar keer gehad, dat men zich niet zo moet aanstellen omdat het maar een kinderfeestje is. En dat het dus geen big deal is als zwarte Piet een kopje kleiner wordt gemaakt. Maar als men dat dan omdraait om zwarte Piet te houden zoals ie is, is het ineens een big deal, racisme etc...
En waar het eigenlijk om gaat had ik al gezegd. Een diepgeworteld cultureel icoon. Waarvan men verwacht dat we die ff eruit rukken omdat iemand 'racisme' krijst en het nog leuk vinden ook.



Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.
En zoals ik al zei is daar een zekere 'kunstenaar' eindverantwoordelijk voor. Zal die zelf wel niet zo zien. Maar ja. Wanneer zien geestelijke brandstichters dat wel in?


Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn.
Ik zeg ook niet dat ze niet de consequenties moeten dragen voor hun daad. Maar laten we wel wezen, zonder halve Gario was het überhaupt niet gebeurt. Het was en is gewoon een klinkklare eis voorzien van het "RACISM" seal of approval waarmee het ook niet meer bespreekbaar is want er is maar een uitkomst zijn die de Halve Garisten tevreden stellt.
http://i.imgur.com/xnwzE8B.jpg

Richelieu
18-10-2014, 08:25
Het gaat over het afschaffen van een cultureel icoon om een kleine groep, die het hele gedoe van begin af aan van het "racism" label hebben voorzien, te bedienen. Waarbij wordt gepocht op dat tradities moeten veranderen omdat ze niet meer 'van deze tijd zijn'. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos. En er wordt dan lacherig over gedaan omdat het om een kinderfeest gaat. En je 'progressief' moet zijn en niet 'behoudend'. Anders ben je dom, achterlijk, racistisch etc.... Natuurlijk alleen zolang als het om tradities gaat die voor die groep en hun 'progressieve' verraders/supporters niet belangrijk/tijdloos zijn.
Als dit echt misgaat is er maar een iemand daarvoor verantwoordelijk. Hij noemt zichzelf kunstenaar. Net als een beroemde Oostenrijker uit de vorige eeuw. Toeval? Hmm...

Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes? Of bedoel je die dwaas die vond dat witte levens blijkbaar meer waard waren dan donkere tijdens de ramp met de MH17?

RedDawn
18-10-2014, 08:42
Jij bent amper in een positie met oordelen te komen. Je komt niet veel verder dan 'je stemt zeker Groenlinks', 'je bent zelf een clown' gevolgd door het altijd sterke 'je roeptoetert maar wat'.

Ik leg uit hoe ik het verder zelf ervaar en waarom ik van mening ben veranderd. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik zie niet echt in wat de Koran daarmee te maken heeft.

Het is voorbeeld van een zelfde redenatie als die van jou en laat zien dat je er totaal naast zit. Omdat er een klein groepje mensen is die zich misdraagt, moet alles wijken volgens jou.

Appelsap begon trouwens over clowns en bij GroenLinks zouden jullie je toch best thuis voelen? Een voorzitter van die partij wilde in de jaren tachtig nog de Duivelsverzen verbieden. Past mooi in je straatje.

Facade
18-10-2014, 09:28
@RedDawn. Dat is niet wat ik zeg, of tenminste bedoel. Ik zeg dat het vasthouden aan zwarte piet niet ten koste van alles hoeft te gaan. Met ten koste van alles bedoel ik inclusief het feest zelf. Om nog maar even volledig te zijn; er zijn dus wel andere dingen die wel met hand en tand verdedigd kunnen en mogen worden. Maar hoe waardevol ook: sinterklaas blijft een kinderfeest. Voor mij is dat het belangrijkste wat behouden moet worden; belangrijker nog dan zwarte piet. Het moet niet een jaarlijkse aanleiding worden om allerlei frustraties eruit te slaan. De redenering is dus vrij simpel en komt neer op 'de operatie is geslaagd, maar de patiënt is overleden'. Dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, als dit jaar in en jaar uit zo doorgaat.

@Blackadder: ik ben het wel met veel eens wat je zegt. Het is hatelijk dat je niet precies weet met wie je nou precies in discussie bent. Ook bij 'anti-pieten' zoals jij die noemt ben ik eigenlijk met name in discussie met blanken. Het zwakste punt blijft daardoor wie de groep is die zich gekwetst voelt en hoe groot die is. Maar ja ik heb gewoon geen zin dat dit feest elk jaar verpest wordt door dit geouwehoer. Of zij nou gelijk hebben of niet, het eindresultaat blijft hetzelfde.

payap
18-10-2014, 09:59
Tja al Zwarte Piet nu Witte Piet was geweest hadden we deze discussie en bijkans burgeroorlog niet gehad in ons land! Toch....???

FOUT!!! de kerstman is wit en dat is ook weer niet goed! die moet nu weer ook zwart zijn!!!!



Discussie in VS over huidskleur van kerstman : 'Jezus was ook blank!'

Sinterklaas is weer terug naar Spanje en daarmee is de discussie over de kleur van Zwarte Piet tot volgend jaar gestaakt. In de Verenigde Staten wordt de discussie echter nog even dunnetjes over gedaan - maar dan met de kerstman in de hoofdrol. Want worden Afro-Amerikanen niet buitengesloten als de kerstman alleen als blanke man wordt afgebeeld?


Alleen maar omdat iemand ergens een ongemakkelijk gevoel van krijgt, hoeven we het niet te veranderen
Fox-presentatrice Megyn Kelly
Het begon allemaal met de column van de Afro-Amerikaanse Aisha Harris op de website van het online-tijdschrift Slate, met de kop: 'De kerstman zou geen blanke man meer moeten zijn'. 'Amerika wordt steeds minder blank', schreef Harris. 'Is het geen tijd dat ons beeld van Santa alle kinderen dient?'

Daarna stelt Harris voor dat de kerstman niet als blanke of zwarte man wordt afgebeeld, maar als een.... eh... pinguïn.

Het is een bizar idee, 'Penguin Claus', in plaats van 'Santa Claus'. 'Hij kan nog steeds uit een met sneeuw bedekt gebied komen', verdedigt Harris haar voorstel. 'Al moeten we, om wetenschappelijk accuraat te blijven, zijn thuis naar de Zuidpool verplaatsen.' En volgens Harris is het voor kinderen helemaal niet moeilijk om in Santa de pinguïn te geloven, in plaats van 'een dikke witte man'. 'Ze zijn gewend aan wandelende, pratende beren en gigantische vriendelijke vogels.'

'Santa is blank, net als Jezus'
'Alleen maar omdat iemand ergens een ongemakkelijk gevoel van krijgt, hoeven we het niet te veranderen', reageerde Fox-presentatrice Megyn Kelly op televisie. 'Jezus was ook blank. Hij was een historische figuur en het is een feit dat we gewoon kunnen verifiëren, net als bij Santa het geval is. Hoe kun je dat achteraf gaan veranderen en Santa plotseling zwart maken?'



Het is niet de eerste keer dat Kerstmis in de VS onder vuur komt te liggen. Sterker nog, er bestaat zelfs een uitdrukking voor: the War over Christmas. Negen jaar geleden dook deze term voor het eerst op, toen Fox-presentator Bill O'Reilly brieste dat sommige groepen aan het prachtige kerstfeest zaten te peuteren. Er mochten geen religieuze boten meer meedoen aan een kerstmisparade in Denver; in New York stond geen kerstboom meer, maar een feestboom en waren er geen christelijke symbolen meer toegestaan op openbare scholen. Bovendien werd je in federale warenhuizen geen 'Merry Christmas' meer toegewenst, maar 'Happy Holiday's'. Er werd, kortom, zo merkte O'Reilly op, oorlog tegen Kerstmis gevoerd.

'Jij kan deze kleren niet aan'
De discussie keert sindsdien elk jaar weer (in beperkte mate) terug. Met dit jaar dus een aanval op de kerstman. Olie op het vuur was een gebeurtenis vorige week op een middelbare school in Cleveland, waar kinderen werd gevraagd een dagje in kerstkleding te komen. De tiener Christopher Rogier besloot als kerstman te gaan, compleet met baard en muts. Maar Christopher is zwart en een leraar zou hebben uitgeroepen: 'De kerstman is blank, jij kan deze kleren helemaal niet aan!'

Er stak een storm van protest op, en de docent heeft zijn excuses aangeboden, maar de ouders van Christopher eisen dat hij ontslagen wordt. Ondertussen laaide de discussie die toch al gaande was, nog wat hoger op.

Ook Megan Kelly is behoorlijk op haar commentaar aangevallen. In haar eigen show ging ze met de billen bloot: haar uitspraken waren 'tongue in cheek', maar blijkbaar werd dat niet opgepikt door mensen zonder gevoel voor humor. Ze bood wel haar excuses aan voor haar opmerking over Jezus. Want dat hij echt blank was, zo zei ze, 'is blijkbaar nog helemaal niet beslist'.

payap
18-10-2014, 10:04
Overigens was jezus een Jood en zal hij er ook als een Jood hebben uitgezien.

blackadder
18-10-2014, 11:21
Overigens was jezus een Jood en zal hij er ook als een Jood hebben uitgezien.
Behold, for I am the light and life everlasting
http://notimeforsilence.files.wordpress.com/2014/01/rinning-jew-cartoon.jpg

blackadder
18-10-2014, 11:29
Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes?
Hij zal wel een vertegenwoordiger van de minimalistische kunst zijn. Minimaal publiek.

Illest
18-10-2014, 13:17
Natuurlijk kwetst Zwarte Piet SurinamersHet verleden kan ons iets leren over waar we nu staan als samenleving en waar we naartoe willen.
Door: Yvonne Kruiper 18 oktober 2014, 02:003
http://vkphotoprovider4.vk-cdn.nl/photoprovider/artikel/17/9/7/ae90ab615b4bfcab591e47ed48c88ef8/2552287/610x2048/2552287.jpegHet scheepvaartmuseum in Amsterdam © ANP

Ik werk en woon in het deel van de Amsterdam waar de oude scheepswerven nog zichtbaar zijn van waaruit de schepen vroeger vertrokken naar Azië, Afrika en Suriname. Tegelijkertijd woon ik in het stadsdeel waar vandaag de dag de meeste verschillende nationaliteiten van de wereld bij elkaar wonen. Een erfenis van ons rijke reisverleden en een melange aan culturen die ik als rijkdom beschouw.

En tot een jaar geleden beschouwde ik de vele Surinamers die hier in de buurt wonen als 'de gezellige Surinamers met dat leuke accent'. Soms wat luidruchtig of gepassioneerd, maar over het algemeen vriendelijk en prima ingeburgerd.

Maar op een middag fietste ik naar huis door het Oosterpark en keek ik opeens met andere ogen naar de Surinamers die op straat voorbij liepen. Ik zag in de Surinamer opeens ook zijn verleden en verhalen die erachter schuilgingen. Ik kwam namelijk net terug van een bijscholingsdag op mijn werk in het Scheepvaartmuseum. Een dag (en een daaropvolgende jaar), die mijn ideeën over Surinamers, het slavernijverleden en daarmee ook mijn mening over Zwarte Piet, totaal op z'n kop zouden zetten.

Zwarte bladzijdeDie bijscholingsdag zouden mijn collega-museumdocenten en ik worden opgeleid om les te kunnen geven in de nieuwe tentoonstelling De Zwarte Bladzijde. Een tentoonstelling waarin (in tegenstelling tot de verhalen die we normaal gesproken vertellen over de Gouden Eeuw) het onderwerp van de trans-Atlantische slavernij werd uitgelicht. Een kant van de 17de eeuw die we als natie graag vergeten, vanwege de vele misdaden tegen de menselijkheid die er werden uitgevoerd.

In de tentoonstelling werd het verhaal over het slavenschip Leusden verteld. Een Nederlands schip op weg van Afrika naar Suriname met zo'n 700 tot slaaf gemaakten aan boord. Het schip kwam voor de kust van Suriname in een storm terecht en sloeg lek. Toen het schip begon te zinken had de kapitein de luiken van het schip kunnen openen, zodat de honderden mensen in het ruim zichzelf in veiligheid hadden kunnen brengen. Maar wat deed de kapitein? Hij timmerde de luiken juist dicht, zodat ze niet konden ontsnappen. Het schip liep verder vol met water en 664 slaven verdronken in het ruim. De kapitein zelf haalde levend de wal.

Dit waargebeurde verhaal vertelde onderzoeker Leo Balai en hij benadrukte wat een gruwelijke misdaad dit was geweest. De groep was stil. Toen stak één jongen zijn vinger op. En hij zei: 'Maar ik begrijp het ook wel, van die kapitein. Want als hij de luiken had geopend, dan was hij waarschijnlijk zelf vermoord.' En een voorzichtig beamend gemompel steeg op uit de groep.



Een pijnlijke confrontatie. Balai, universitair wetenschapper, voelde zich weggezet als Surinaamse zeurpiet. Wij, blanke goed bedoelende docenten, voelden ons in de hoek gezet omdat ons een schuldgevoel werd opgedrongen over daden die onze verre voorouders ooit hadden begaan.



TijdsgeestBalai, zelf van Surinaamse afkomst, werd furieus. Hoe konden wij één mensenleven (van de kapitein) belangrijker vinden dan 664 mensenlevens? Omdat het 'maar' slaven waren? Bevestigden we daarmee nogmaals het gevoel dat Surinamers minder waard waren dan blanken?

Maar mochten we de gebeurtenis niet zien binnen de tijdsgeest van de 17de eeuw? Moeten wij ons daar als blanken nu nog schuldig over voelen? Hierover ontstond een discussie waar we die middag niet uitkwamen.

Een pijnlijke confrontatie. Balai, universitair wetenschapper, voelde zich weggezet als Surinaamse zeurpiet. Wij, blanke goed bedoelende docenten, voelden ons in de hoek gezet omdat ons een schuldgevoel werd opgedrongen over daden die onze verre voorouders ooit hadden begaan.

Naast de verhalen over het slavernijverleden van Nederland kregen we een document mee van onze hoofd-educator over 'hoe om te gaan met emoties van bezoekers'. Dat document legde ik thuis terzijde, want zulke heftige emoties verwachtte ik niet tijdens mijn rondleiding. Daar vergiste ik me in.

De maand erop, in oktober 2013, opende de tentoonstelling. Dagelijks ontvingen we schoolklassen die we rondleidden in de tentoonstelling en vertelden over de 450 duizend Afrikanen die door de West-Indische Compagnie als slaaf te werk werden gesteld op de plantages in Suriname. Het was fascinerend te zien hoe kinderen hierop reageerden.






Verhaal
Het duurde even voordat ik besefte dat van ál die kinderen van Surinaamse afkomst de overgrootouders van hun opa en oma nog als slaaf hadden gewerkt. En dat die verhalen en emoties nog altijd in de familie doorsijpelden.


Van de 'Nederlandse' kinderen waren sommigen geschokt te horen dat 'wij Nederlanders' ooit zulke dingen deden. In hun geschiedenisboek was dit niet verteld. Het andere deel vond het weliswaar ook een schokkend verhaal, maar zag het vooral als 'een verhaal', zoals de vele andere verhalen in boeken en op tv.

Kinderen van Surinaamse afkomst daarentegen waren vaak veel meer geëmotioneerd dan ik had voorzien. En het duurde dan ook even voordat ik besefte dat van ál die kinderen de overgrootouders van hun opa en oma nog als slaaf hadden gewerkt. En dat die verhalen en emoties nog altijd in de familie doorsijpelden.

Maar behalve geëmotioneerd waren de duizenden Surinaamse bezoekers die het afgelopen jaar naar het museum kwamen vooral ook blij dat dit verhaal eindelijk een keer werd verteld. En dat hun verleden hiermee werd erkend.

En dát is denk ik het probleem met de maar voortschrijdende Zwarte Pietendiscussie. Hoe harder wij Nederlanders ontkennen dat Zwarte Piet racistisch is, hoe gekwetster Surinamers zich voelen, omdat zij daarmee het gevoel hebben dat het slavernijverleden wordt ontkend. Terwijl het enige wat zij vragen een beetje begrip is en een kleine aanpassing van het uiterlijk van Zwarte Piet.

Want als je de historische documenten erop nakijkt, kun je er niet omheen dat een aantal uiterlijke kenmerken van onze Zwarte Piet zijn gebaseerd op de Surinaamse slaaf. Om te beginnen de gouden oorringen. Die droegen de slaven vroeger op plantages en waren bedoeld om uiteindelijk hun begrafenis (of vrijkoping) mee te kunnen bekostigen. Ook de overige uiterlijke kenmerken doen de piet op een negroïde stereotypering lijken. En hoewel de Nederlander zich er dus vaak niet bewust van is (hopelijk kunnen we inmiddels 'was' zeggen), is het niet gek dat een hedendaagse ingeburgerde Surinamer daar aanstoot aan neemt.



Gelijkwaardig opgroeien
Opmerkelijk is het bovendien dat juist de oudere generatie bang is om haar traditie te verliezen. Vraag een kind van 7 of het hem uitmaakt of de piet zwart, blauw of groen is en het zal hem een worst wezen.


Als wij onszelf als Nederlandse samenleving serieus willen nemen en burgers gelijkwaardig willen behandelen, lijkt het me daarom gepast om naar deze maatschappelijke geluiden te luisteren.

Als we in een multiculturele schoolklas kinderen gelijkwaardig willen laten opgroeien, moeten we ook hun achtergrond integreren. Het is ronduit laf om te zeggen: 'Niet meer aanstellen, zand erover, we willen het er niet meer over hebben.' Omdat het verleden ons iets kan leren over waar we nu staan als samenleving en waar we naartoe willen.

Daarom ben ik blij dat burgemeester Van der Laan als eerste het goede voorbeeld geeft door de uiterlijkheden van de piet aan te passen. En dat de NTR en Albert Heijn ook deze maatschappelijk rol op zich nemen.

Want dat Surinamers van zich laten horen is juist een goed teken van integratie. Ze hebben het gevoel dat ze er inmiddels bij mogen horen. Ze laten van zich horen juist omdat ze ook verder willen. Dus hoe benepen is het om te stellen dat het 'ons' feest is. Zij zijn onderdeel van 'ons'.

Opmerkelijk is het bovendien dat juist de oudere generatie bang is om haar traditie te verliezen. Vraag een kind van 7 of het hem uitmaakt of de piet zwart, blauw of groen is en het zal hem een worst wezen. Kinderen groeien mee met de tijdsgeest. En dat zouden volwassen ook wat meer moeten doen.

Yvonne Kruiper is freelancejournalist en museumdocent in het Scheepvaartmuseum.

bron: http://www.volkskrant.nl/opinie/natuurlijk-kwetst-zwarte-piet-surinamers~a3771202/

Illest
18-10-2014, 13:21
Je bedoelt toch niet die kunstenaar met zijn shows waar geen kip komt kijken, maar wel al te blij is met onze subsidiepepernootjes? Of bedoel je die dwaas die vond dat witte levens blijkbaar meer waard waren dan donkere tijdens de ramp met de MH17?

Die NOOIT gearresteerd had mogen worden? Denk dat we het over dezelfde man hebben idd

Piet-tegenstanders hadden nooit gearresteerd mogen worden'

BEWAAR (http://s.ad.nl/3770932)




REACTIES
62




Eefje Oomen
17-10-14 - 11:48http://static0.ad.nl/static/photo/2014/9/8/0/20141017114546/media_xll_2551215.jpgQuinsy Gario © anp.De arrestatie drie jaar geleden van Piet-tegenstanders Quinsy Gario en Jerry Afriyie bij de intocht in Dordrecht was volgens de Nationale Ombudsman helemaal fout. In een nog niet openbaar rapport oordeelt de ombudsman dat de aanhouding 'onrechtmatig', 'disproportioneel gewelddadig' en 'in strijd met de mensenrechten' was.
http://static2.ad.nl/static/photo/2014/11/14/10/20141017114718/media_l_2551255.jpgJerry Afriyie © epa.Volgens de ombudsman heeft de politie ook onprofessioneel gehandeld door aan Gario en Afriyie bij het verhoor vragen te stellen als 'ben jij in Nederland geboren?', 'van welke afkomst ben jij zelf dat je daar aandacht voor wil vragen?', en 'zie je Sinterklaas niet als een stukje traditie?'. De ombudsman: 'Het feit dat een politieambtenaar het mogelijk niet eens is met de mening die een verdachte verkondigt, brengt nog niet met zich mee dat hij dat sentiment mag laten doorklinken in zijn vraagstelling.'

Gario en Afriyie droegen bij de intocht drie jaar geleden t-shirts met de tekst 'Zwarte Piet is Racisme'. Deze kleine demonstratie betekende achteraf gezien het begin van een steeds feller oplaaiend debat over 'het racistische karaker' van de metgezel van Sint.

Advocaat Tomasz Kodrzycki (http://www.prakkendoliveira.nl/nl/advocaten/tomasz-kodrzycki/) overlegt nog met zijn cliënten of zij naar aanleiding van deze uitspraak juridische stappen gaan nemen.

ArjanV
18-10-2014, 15:43
Zwarte Piet = "Veel ouder dan slaventijd en geen Blackface (http://www.roepstem.net/zwartepiet.html)" (spiegeltje (http://www.geenstijl.nl/archives/images/De_Roepstem.html)).

Illest
18-10-2014, 15:58
Klopt...Schenkman heeft dat erbij verzonnen net als de stoomboot. Voor die tijd was het en duivel met een roe. Het was om kinderen bang te maken en padagogisch niet verantwoord. Om een gegeven moment is het dus veranderd in een 'neger'.

Illest
18-10-2014, 16:03
http://app.nos.nl/datavisualisatie/zwarte-piet/?npo_cc_skip_wall=1

T15Boxing
18-10-2014, 18:05
Waarom denken jullie nou dat dat relevant is? Alsof 9 van de 10 Nederlandrs enig idee hebben waar het allemaal precies vandaan komt. Iedereen denk dat het gewoon negers met pepernoot zakken zijn en zo oogt het ook.

Nosferatu187
18-10-2014, 18:10
^^ exactly dat vind ik nou ook.

e-type
18-10-2014, 18:24
Waarom denken jullie nou dat dat relevant is? Alsof 9 van de 10 Nederlandrs enig idee hebben waar het allemaal precies vandaan komt. Iedereen denk dat het gewoon negers met pepernoot zakken zijn en zo oogt het ook.


nee hoor.

ijsbier
18-10-2014, 18:37
Klopt...Schenkman heeft dat erbij verzonnen net als de stoomboot. Voor die tijd was het en duivel met een roe. Het was om kinderen bang te maken en padagogisch niet verantwoord. Om een gegeven moment is het dus veranderd in een 'neger'.

Bron?

Illest
18-10-2014, 21:27
Bron?


http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Schenkman

my2cents
19-10-2014, 13:47
Je generaliseert een beetje vind ik. Er zullen vast mensen zijn die er lacherig over doen, maar nog vaker zul je horen dat juist de voorstanders lacherig doen (iedereen herinnert zich nog wel Henk Westbroek die begon te bulderen). Maar dat is dan ook meer waar ik op doel en ook waarom ik probeer aan te geven waar de discussie eigenlijk over gaat: we hebben het minder over zwarte piet en meer over elkaar en wat ons in elkaar stoort.

Je hoeft bij mij niet te betogen dat zwarte piet niet intrinsiek racistisch is en ook om die reden niet hoeft te worden afgeschaft. Dat vond ik niet en dat vind ik nog steeds niet.

Mensen zijn naar mijn mening echter behoorlijk over de scheef gegaan vorig jaar. Een voorbeeld is de donkere vrouw die wordt belaagd wanneer mensen van de veronderstelling zijn dat ze tegen zwarte piet protesteert, maar tegen totaal iets anders protesteert. Waar zwarte piet naar mijn mening niet een uiting van racisme was, wordt het dat wel steeds meer door tokkies als dat. Hele volkstammen die domme teksten eruit slaan met rot maar op naar je eigen land en gewoon de algehele vijandigheid die ontstaat, zorgt voor een hele vervelende sfeer wat niet bij een feest past en bovendien iets periodieks kan worden als er niet snel een oplossing komt.

Nu kun je zeggen dat het aan vriend Gario zelf ligt, en daar ga ik ook wel in mee, maar mensen blijven hun eigen verantwoordelijkheid houden. Dit is Nederland en dingen moeten bespreekbaar zijn. Het enkele feit dat je kan voorspellen dat het zo zou lopen, wil niet zeggen dat het daarmee ook gerechtvaardigd is. Wanneer je een protestmars door de schilderswijk doet, weet je dat er reactie komt. Dat rechtvaardigt die reactie echter nog niet.

Het is dus enigszins ironisch dat de heftige reactie er juist bij mij voor gezorgd heeft dat ik er anders over denk, maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik wil zwarte piet ook graag behouden, maar niet op deze manier. Zeker als het uiteindelijk alleen gaat om een pot schmink.

Eigenlijk zeg je dus dat je de redenen van de zwarte piet tegenstanders niet redelijk vindt omdat zwarte piet voor je gevoel niet racistisch is. Toch wil je zwichten en zwarte piet maar veranderen, anders krijgen we elk jaar dit gezeik. In mijn ogen zwicht je dan voor chantage en dat moet je nooit doen. Op die manier kan iedereen tegen iets gaan protesteren en ongeacht de argumenten iets laten veranderen.

Vergeet niet dat gewoon 95% van onze landgenoten -waaronder ook veel donkere mensen en allochtonen - zwarte piet helemaal niet veranderd willen zien.

Facade
19-10-2014, 15:27
Eigenlijk zeg je dus dat je de redenen van de zwarte piet tegenstanders niet redelijk vindt omdat zwarte piet voor je gevoel niet racistisch is. Toch wil je zwichten en zwarte piet maar veranderen, anders krijgen we elk jaar dit gezeik. In mijn ogen zwicht je dan voor chantage en dat moet je nooit doen. Op die manier kan iedereen tegen iets gaan protesteren en ongeacht de argumenten iets laten veranderen.

Vergeet niet dat gewoon 95% van onze landgenoten -waaronder ook veel donkere mensen en allochtonen - zwarte piet helemaal niet veranderd willen zien.

Ja tot op zekere hoogte heb je daar gelijk in. Tegelijkertijd als we het gaan hebben over 'zwichten voor chantage' en het gaat over een kinderfeest dan krijg ik daar een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Ik vraag me dan af wie precies baat heeft bij het feit dat ik niet 'zwicht', mijn ego of de kinderen die het feest vieren. Dan wordt het op een gegeven moment de vraag hoe ver je wil gaan om je gelijk te halen. Maar goed als je er heel principieel instaat, kan ik me voorstellen dat dat dus heel ver is. Persoonlijk vind ik dat gezien het onderwerp en het feit dat ik andere dingen te doen heb, echter wat ver gaan en vraag ik me af wie er wat aan heeft en wat je er mee bereikt.

my2cents
19-10-2014, 15:53
Ja tot op zekere hoogte heb je daar gelijk in. Tegelijkertijd als we het gaan hebben over 'zwichten voor chantage' en het gaat over een kinderfeest dan krijg ik daar een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Ik vraag me dan af wie precies baat heeft bij het feit dat ik niet 'zwicht', mijn ego of de kinderen die het feest vieren. Dan wordt het op een gegeven moment de vraag hoe ver je wil gaan om je gelijk te halen. Maar goed als je er heel principieel instaat, kan ik me voorstellen dat dat dus heel ver is. Persoonlijk vind ik dat gezien het onderwerp en het feit dat ik andere dingen te doen heb, echter wat ver gaan en vraag ik me af wie er wat aan heeft en wat je er mee bereikt.

Klopt helemaal wat je zegt en voor mij is het dus inderdaad gewoon een principe kwestie. Dan kun je je mening bijstellen omwille van het feest en de kinderen, maar zo zit ik persoonlijk niet in elkaar.

En ja ik heb ook een hoop andere dingen te doen en ga dus niet lopen demonstreren, maar aanpassing is voor mij echt een zwaktebod.

Illest
19-10-2014, 16:45
Het gaat gelukkig niet om jou maar om de kids en de volwassenen die WEL in staat zijn te handelen in het belang van hun feestje. Het verhaal over de meerderheid gaat m.i. niet op. Een meerderheid was tegen het homohuwelijk...een meerderheid was tegen het vrouwenstemrecht...dus wat een meerderheid vindt, zegt mij niet zo heel veel. Ik woon in een stad met 180 verschillende nationaliteiten. Hier wordt het iig aangepast zodat alle kids ervan kunnen genieten. Want daar gaat het per slot van rekening ook om...de kids.

RedDawn
19-10-2014, 17:54
Het gaat gelukkig niet om jou maar om de kids en de volwassenen die WEL in staat zijn te handelen in het belang van hun feestje. Het verhaal over de meerderheid gaat m.i. niet op. Een meerderheid was tegen het homohuwelijk...een meerderheid was tegen het vrouwenstemrecht...dus wat een meerderheid vindt, zegt mij niet zo heel veel. Ik woon in een stad met 180 verschillende nationaliteiten. Hier wordt het iig aangepast zodat alle kids ervan kunnen genieten. Want daar gaat het per slot van rekening ook om...de kids.

Je woont dan wel in een stad met 180 nationaliteiten, maar het blijft een Nederlandse stad. Gewoon respect tonen voor onze Nederlandse traditie. Dus niet zeuren over Zwarte Piet. Ik ga toch ook bijvoorbeeld niet aan moslims en joden vragen om geen dieren meer te slachten bij het offerfeest?

e-type
19-10-2014, 18:31
Het gaat gelukkig niet om jou maar om de kids en de volwassenen die WEL in staat zijn te handelen in het belang van hun feestje. Het verhaal over de meerderheid gaat m.i. niet op. Een meerderheid was tegen het homohuwelijk...een meerderheid was tegen het vrouwenstemrecht...dus wat een meerderheid vindt, zegt mij niet zo heel veel. Ik woon in een stad met 180 verschillende nationaliteiten. Hier wordt het iig aangepast zodat alle kids ervan kunnen genieten. Want daar gaat het per slot van rekening ook om...de kids.


Die zien het verschil toch niet??? :fp:

Illest
19-10-2014, 18:33
Ik ben Nederlands...hier geboren en getogen met roots uit Su....die Nederlandse traditie is dus ook 'mijn' traditie. Ik heb alle recht van spreken als ik (en steeds meer mensen met mij) zeg dat zp geen 'neger' meer hoeft te zijn omdat het als kwetsend wordt ervaren. Dat van moslims en joden ga ik niet eens op in, no offence.

Illest
19-10-2014, 18:37
Die zien het verschil toch niet??? :fp:

Donkere kinderen worden vaak voor zp uitgemaakt. Vaak genoeg gezien en gehoord. Wat Remy zegt klopt helemaal. In deze vorm is het niet voor alle kids even leuk. Of hebben donkere kinderen minder recht op vreugde tijdens het sinterklaasfeest?

RedDawn
19-10-2014, 18:37
Ik ben Nederlands...hier geboren en getogen met roots uit Su....die Nederlandse traditie is dus ook 'mijn' traditie. Ik heb alle recht van spreken als ik (en steeds meer mensen met mij) zeg dat zp geen 'neger' meer hoeft te zijn omdat het als kwetsend wordt ervaren. Dat van moslims en joden ga ik niet eens op in, no offence.

De groep die Zwarte Piet wil afschaffen is een kleine minderheid. Het overgrote deel van de Nederlanders wil Zwarte Piet behouden.

Waarom wil je niet op mijn vergelijking ingaan?

my2cents
19-10-2014, 18:39
En wat als we het omdraaien? Sinterklaas zwart en alle pieten blank. Zou je daar wel blij van worden?

Illest
19-10-2014, 19:01
De groep die Zwarte Piet wil afschaffen is een kleine minderheid. Het overgrote deel van de Nederlanders wil Zwarte Piet behouden.

Waarom wil je niet op mijn vergelijking ingaan?

Omdat ritueel slachten uit geloofsovertuiging gebeurt. Het zwart smincken van je gezicht, rood maken van je lippen, een pruik van kroeshaar op doen en creolenoorbellen in doen is geen geloof. Ik kan ook niet zo heel veel met jodenkoeken en blanke vla argumenten. Dergelijke vergelijkingen gaan totaal niet op.

Illest
19-10-2014, 19:04
En wat als we het omdraaien? Sinterklaas zwart en alle pieten blank. Zou je daar wel blij van worden?

Als je daarmee suggereert dat ik een voldoening zou halen uit het omdraaien van de baas-knecht verhouding...nou nee...totaal niet..

Als het maar voor niemand kwetsend is, als er niemand meer belachelijk gemaakt wordt, is het prima joh

RedDawn
19-10-2014, 19:07
Omdat ritueel slachten uit geloofsovertuiging gebeurt. Het zwart smincken van je gezicht, rood maken van je lippen, een pruik van kroeshaar op doen en creolenoorbellen in doen is geen geloof. Ik kan ook niet zo heel veel met jodenkoeken en blanke vla argumenten. Dergelijke vergelijkingen gaan totaal niet op.

Dan maken we van Sinterklaas en Zwarte Piet een geloof. Probleem opgelost!

Illest
19-10-2014, 19:20
De groep die Zwarte Piet wil afschaffen is een kleine minderheid. Het overgrote deel van de Nederlanders wil Zwarte Piet behouden.


Ok RedDawn, ik hoor wat je zegt, maar de verandering is al ingezet. Ondanks die meerderheid wordt er toch rekening gehouden met die minderheid. Meerdere gemeenten wachten nu met het open trekken van hun potjes voor het sinterklaasfeest feest tot de Raad van State een oordeel heeft gegeven.

Bloeba
19-10-2014, 19:54
Echt tenenkrommende zwartepietluttige onderwerpen op dit forum.

#teamBADGUY
19-10-2014, 21:25
Ga maar lekker janken om zwarte piet lol.......

zielige gasten .

#teamBADGUY
19-10-2014, 21:31
Als je daarmee suggereert dat ik een voldoening zou halen uit het omdraaien van de baas-knecht verhouding...nou nee...totaal niet..

Als het maar voor niemand kwetsend is, als er niemand meer belachelijk gemaakt wordt, is het prima joh


x2 ennnnn zo is dat !
Niemand hoeft beledigd te worden . Net zoals die protestantse Ieren door katholieke wijken gaan om 1of andere overwinning op ze te vieren (of andersom) . Dat vind ik ook provocerend zelfde als zwarte piet .
het is provoceren .

Maar ze kunnen het ook laten zoals et is . Maar dan ga je geweld dingen krijgen en daar zit niemand op te wachten denkik . Dat mensen de officiële weg proberen te bewandelen heb ik alleen maar respect voor . Want hoe kwetsend dit voelt bij donkere mensen , hadden ze zich ook anders kunnen uiten toch ? Dus ik snap de boosheid niet zo.

RedDawn
19-10-2014, 21:45
x2 ennnnn zo is dat !
Niemand hoeft beledigd te worden . Net zoals die protestantse Ieren door katholieke wijken gaan om 1of andere overwinning op ze te vieren (of andersom) . Dat vind ik ook provocerend zelfde als zwarte piet .
het is provoceren .

Maar ze kunnen het ook laten zoals et is . Maar dan ga je geweld dingen krijgen en daar zit niemand op te wachten denkik . Dat mensen de officiële weg proberen te bewandelen heb ik alleen maar respect voor . Want hoe kwetsend dit voelt bij donkere mensen , hadden ze zich ook anders kunnen uiten toch ? Dus ik snap de boosheid niet zo.

Dreigen met geweld om Zwarte Piet. Hoe zielig kan je zijn.

payap
19-10-2014, 22:46
http://www.youtube.com/watch?v=x-RQZElQ0xM



Arnold-Jan Scheer is al een tijdje bezig met een documentaire over Zwarte Piet. Scheer is van de school: onze Zwarte Piet behoort tot eeuwenoude paneuropese folklore van duivels en kwaad verjagen. Met kolonialisme, slavernij en racisme heeft het niets te maken. Wij hadden al Zwarte Pieten toen ze in Suriname nog indiaan waren en in een boom woonden. Scheer schreef er het boek Wild Geraas over, en mocht tijdens een debat in Arminius 010 een lezing verzorgen. (Leidde destijds tot een opstootje, want organisatoren Jolo en Gario dachten dat de cameraman van Arnold-Jan Scheer van PowNed was.) Nu is de boekverfilming van Scheer af, en wij als fervent NPO-kijker zeggen uiteraard. Kom maar op met die Zwarte Piet Docu. Maar zo werkt het niet. Bij de omroepen wordt de docu van Scheer snoeihard GEWEERD. Stel je voor dat er mensen aan het denken worden gezet. Bovendien, ze hebben al een Zwarte Piet Docu bij de NPO. Die van racismehoaxer en belanghebbende Sunny Bergman, die bovendien een dikke tiet geld uit de weelderige subsidieboezem der multiculti-malloten mocht ontvangen voor een filmisch racismekaartje met slachtofferhuilie. En dat stinkt. De NPO is van ons allemaal, en niet van een stelletje door internationale socialisten opgehitste Bijlmer-bewoners. Cineast Arnold-Jan Scheer is bij dezen van harte uitgenodigd zijn docu Zwarte Piet, Racisme of Folklore op Dumpert te zetten.

Illest
19-10-2014, 23:11
http://www.youtube.com/watch?v=x-RQZElQ0xM



Arnold-Jan Scheer is al een tijdje bezig met een documentaire over Zwarte Piet. Scheer is van de school: onze Zwarte Piet behoort tot eeuwenoude paneuropese folklore van duivels en kwaad verjagen. Met kolonialisme, slavernij en racisme heeft het niets te maken. Wij hadden al Zwarte Pieten toen ze in Suriname nog indiaan waren en in een boom woonden. Scheer schreef er het boek Wild Geraas over, en mocht tijdens een debat in Arminius 010 een lezing verzorgen. (Leidde destijds tot een opstootje, want organisatoren Jolo en Gario dachten dat de cameraman van Arnold-Jan Scheer van PowNed was.) Nu is de boekverfilming van Scheer af, en wij als fervent NPO-kijker zeggen uiteraard. Kom maar op met die Zwarte Piet Docu. Maar zo werkt het niet. Bij de omroepen wordt de docu van Scheer snoeihard GEWEERD. Stel je voor dat er mensen aan het denken worden gezet. Bovendien, ze hebben al een Zwarte Piet Docu bij de NPO. Die van racismehoaxer en belanghebbende Sunny Bergman, die bovendien een dikke tiet geld uit de weelderige subsidieboezem der multiculti-malloten mocht ontvangen voor een filmisch racismekaartje met slachtofferhuilie. En dat stinkt. De NPO is van ons allemaal, en niet van een stelletje door internationale socialisten opgehitste Bijlmer-bewoners. Cineast Arnold-Jan Scheer is bij dezen van harte uitgenodigd zijn docu Zwarte Piet, Racisme of Folklore op Dumpert te zetten.

Prima! Maak 'm dan zoals hij bedoeld is en niet meer als een 'neger' zoals Schenkman 'm gemaakt heeft. Simpel toch?

Illest
19-10-2014, 23:20
http://app.nos.nl/datavisualisatie/zwarte-piet/img/large/1934.jpg?v=6

fifi23
20-10-2014, 00:03
Ja tot op zekere hoogte heb je daar gelijk in. Tegelijkertijd als we het gaan hebben over 'zwichten voor chantage' en het gaat over een kinderfeest dan krijg ik daar een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Ik vraag me dan af wie precies baat heeft bij het feit dat ik niet 'zwicht', mijn ego of de kinderen die het feest vieren. Dan wordt het op een gegeven moment de vraag hoe ver je wil gaan om je gelijk te halen. Maar goed als je er heel principieel instaat, kan ik me voorstellen dat dat dus heel ver is. Persoonlijk vind ik dat gezien het onderwerp en het feit dat ik andere dingen te doen heb, echter wat ver gaan en vraag ik me af wie er wat aan heeft en wat je er mee bereikt.

Nogmaals: als je hier mee instemt (veranderen van Zwarte Piet) dan verzinnen ze wat anders waar ze tegen zijn.
.
En zo gaat het stapje voor stapje richting een totaal en volledig schuldgevoel aanlullen naar Nederland totdat we betalen tot in de eeuwigheid.

http://www.reuters.com/article/2014/03/11/us-caribbean-slavery-idUSBREA2A1ZR20140311

fifi23
20-10-2014, 00:22
Donkere kinderen worden vaak voor zp uitgemaakt. Vaak genoeg gezien en gehoord. Wat Remy zegt klopt helemaal. In deze vorm is het niet voor alle kids even leuk. Of hebben donkere kinderen minder recht op vreugde tijdens het sinterklaasfeest?

Kinderen schelden elkaar uit. Dat ze dat doen met Zwarte piet heeft meer met opvoeding te maken dan met Zwarte Piet.
Stel ze zeggen Moorkop. Moorkoppen verbieden of alleen nog maar met blanke chocola??

De manier van het onder de aandacht brengen door de beroeps zeurders is wat steekt. Het is echt drammen en als iemand het niet me je eens is dan is dat een racist en moet je die persoon niet serieus nemen en weglachen als minderwaardig.

Ik vraag me af of die mensen (beroeps zeurders) niet meer schade aanrichten dan dat ze denken. Bij de doorsnee Nederlander was er (ga ik van uit) helemaal geen link tussen Zwarte Piet en Negers en door dit gedoe is die link er nu wel en wakkert alleen maar meer frictie in de samenleving op/aan, want mensen zien nu opeens een doelgroep die aan iets komt wat ze niet willen.

ijsbier
20-10-2014, 08:03
Kinderen schelden elkaar uit. Dat ze dat doen met Zwarte piet heeft meer met opvoeding te maken dan met Zwarte Piet.
Stel ze zeggen Moorkop. Moorkoppen verbieden of alleen nog maar met blanke chocola??



Dit dus, ik vind dat nog het grootste lul argument; zwarte piet afschaffen gaat echt 0,0 verschil maken want mensen die zo racistisch zijn opgevoed gaan echt niet minder racistisch worden, kijk maar naar de rest van de wereld. Net zoals dat mensen die een extreem slachtoffercomplex hebben meegekregen in hun opvoeding zich echt niet nu op eens zoveel gelukkiger gaan voelen; die mensen zijn afhankelijk van hun slachtofferschap... het houdt hun hele wereldbeeld bij elkaar, iemand moet immers de schuld krijgen van alle ellende in de wereld.

cornelus
20-10-2014, 09:27
http://www.youtube.com/watch?v=x-RQZElQ0xM

Arnold-Jan Scheer is al een tijdje bezig met een documentaire over Zwarte Piet. Scheer is van de school: onze Zwarte Piet behoort tot eeuwenoude paneuropese folklore van duivels en kwaad verjagen. Met kolonialisme, slavernij en racisme heeft het niets te maken. Wij hadden al Zwarte Pieten toen ze in Suriname nog indiaan waren en in een boom woonden. Scheer schreef er het boek Wild Geraas over, en mocht tijdens een debat in Arminius 010 een lezing verzorgen. (Leidde destijds tot een opstootje, want organisatoren Jolo en Gario dachten dat de cameraman van Arnold-Jan Scheer van PowNed was.) Nu is de boekverfilming van Scheer af, en wij als fervent NPO-kijker zeggen uiteraard. Kom maar op met die Zwarte Piet Docu. Maar zo werkt het niet. Bij de omroepen wordt de docu van Scheer snoeihard GEWEERD. Stel je voor dat er mensen aan het denken worden gezet. Bovendien, ze hebben al een Zwarte Piet Docu bij de NPO. Die van racismehoaxer en belanghebbende Sunny Bergman, die bovendien een dikke tiet geld uit de weelderige subsidieboezem der multiculti-malloten mocht ontvangen voor een filmisch racismekaartje met slachtofferhuilie. En dat stinkt. De NPO is van ons allemaal, en niet van een stelletje door internationale socialisten opgehitste Bijlmer-bewoners. Cineast Arnold-Jan Scheer is bij dezen van harte uitgenodigd zijn docu Zwarte Piet, Racisme of Folklore op Dumpert te zetten.

Goeie post!

Die Sunny Bergman... heb haar boek Sletvrees proberen te lezen.. In het begin onder de indruk van haar intelligentie, openheid en schrijftalent, maar kwam er uiteindelijk toch niet doorheen. Wat Zwarte Piet betreft ik denk dat er maar een heel klein stukje racisme inzit wat gewoon te wijten is aan de tijdsgeest van vroeger. Langzaam is het in ons land gedurende de vorige eeuw een beetje een negerachtige type geworden. Een kruising van een boeman en een onbeholpen spring in het veld. Volgens mij moet het gewoon een soort hip zijn geweest om er meer zo'n tiepetje van te maken.

cornelus
20-10-2014, 09:28
Echt tenenkrommende zwartepietluttige onderwerpen op dit forum.
lol

Illest
20-10-2014, 15:09
Nogmaals: als je hier mee instemt (veranderen van Zwarte Piet) dan verzinnen ze wat anders waar ze tegen zijn. Waar baseer je dat op? Onzin man.
.
En zo gaat het stapje voor stapje richting een totaal en volledig schuldgevoel aanlullen naar Nederland totdat we betalen tot in de eeuwigheid. Schuldgevoel aanlullen aan een land dat schuldig is? :fp:

http://www.reuters.com/article/2014/03/11/us-caribbean-slavery-idUSBREA2A1ZR20140311

Als dit je angst is, heb ik een leuk stuk voor je:

Ik las dat u herstelbetaling eist. Het lijkt mij vreemd om financiële genoegdoening te halen op zo’n principieel onderwerp.

Als je ooit in Suriname een bedrijf hebt opgezet, hoor je Surinamers huur te betalen. Nederland heeft achterstallige huur. Ten tweede: het is normaal dat je betaalt voor de grondstoffen die je uit een land hebt geplunderd. En mensen die voor je hebben gewerkt moet je loon betalen. Het leed dat je hebt veroorzaakt, daar moet je voor compenseren. Maar Nederland kan dit nooit betalen. De schuld die Nederland aan Suriname heeft is enorm.

bron: http://www.vice.com/nl/read/nederlanders-weten-niks-echt-helemaal-niks-van-het-slavernijverleden

Laat duidelijk zijn dat ik me absoluut geen slachtoffer voel (anderen misschien wel) maar wat jij op school kreeg als 'De Gouden Eeuw', was niet zo heel erg fraai allemaal. Noem het 'schuldgevoel aanlullen' maar ik noem het de waarheid.

Sadix
20-10-2014, 15:12
Illest, niet je tijd en moeite waard dit.

Illest
20-10-2014, 15:19
Illest, niet je tijd en moeite waard dit.

Dit was ook het laatste Sadix, je hebt helemaal gelijk.

Thanks.

Facade
20-10-2014, 15:44
Als dit je angst is, heb ik een leuk stuk voor je:

Ik las dat u herstelbetaling eist. Het lijkt mij vreemd om financiële genoegdoening te halen op zo’n principieel onderwerp.

Als je ooit in Suriname een bedrijf hebt opgezet, hoor je Surinamers huur te betalen. Nederland heeft achterstallige huur. Ten tweede: het is normaal dat je betaalt voor de grondstoffen die je uit een land hebt geplunderd. En mensen die voor je hebben gewerkt moet je loon betalen. Het leed dat je hebt veroorzaakt, daar moet je voor compenseren. Maar Nederland kan dit nooit betalen. De schuld die Nederland aan Suriname heeft is enorm.

bron: http://www.vice.com/nl/read/nederlanders-weten-niks-echt-helemaal-niks-van-het-slavernijverleden

Laat duidelijk zijn dat ik me absoluut geen slachtoffer voel (anderen misschien wel) maar wat jij op school kreeg als 'De Gouden Eeuw', was niet zo heel erg fraai allemaal. Noem het 'schuldgevoel aanlullen' maar ik noem het de waarheid.

Dus ik ben schuldig aan wat er in Suriname is gebeurd? dat is toch de waarheid? of jij je nou slachtoffer 'voelt' of niet, want het is blijkbaar meer dan een schuldgevoel. Nederland moet betalen, ik ben Nederlander, dus ik ben schuldig aan wat er daar is gebeurd?

Jij bent ook Nederlander. Ben jij daardoor ook schuldig dan? Of ligt dat dan weer anders, speelt in deze kwestie huidskleur een rol en ben je dan tijdelijk geen Nederlander? Heel bijzondere manier van redeneren. Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

my2cents
20-10-2014, 17:15
Kijk Sadix, dat vind ik zo'n zwaktebod. Je wil een discussie aangaan, maar zodra het wat lastig wordt zeggen jullie "het is de moeite niet waard"

Wil je een inhoudelijke discussie voeren, dan moet je ook reageren alle alle punten en dus niet slechts een aantal punten waar je in jullie ogen een goed argument op hebben. Ik zal je er een paar geven:

- Geef eens antwoord op de vragen van Facade hierboven. Niet dat dat iets met deze hele zp discussie te maken heeft in mijn ogen, maar ben wel benieuwd hoe jullie dat als mede Nederlanders voor je zien?

- Sadix, geef eens antwoord op mijn comment dat je de problemen in de multiculturele samenleving oa in stand houdt door je dochter op te voeden dat ze liever niet hebt dat ze met een blanke Nederlander thuis komt?

- Illest, dit heb ik je ook al eerder gevraagd, zonder ooit reactie te hebben gekregen. Hoe zit het met jouw gebruik van producten (oa veel kleding en sneakers) die door hedendaagse slaven in lage lonen landen worden geproduceerd?

LightHeavyWeight
20-10-2014, 17:42
Iedereen heeft boter op zijn hoofd, overal ter wereld wordt er gediscrimineerd en al helemaal in Afrika waar stammen en geloof de bron zijn van veel racisme (en genocide zo nu en dan).
De Surinaamse regering verkoopt haar regenwoud voor een bedrag wat nog geen 10% van de marktwaarde betreft en onder de tafel gaat het smeergeld alle kanten op. Vervolgens wordt het lekker gekapt en de Surinamers zien er niks van terug. (Ik weet dat de houtkap in Suriname erg meevalt t.o.v. bijv. Brazilie.)
De grootste bandiet die er de laatste 100 jaar in Suriname heeft rond gelopen wordt gewoon weer herkozen door de bevolking en aids is momenteel een groeiend probleem in Suriname.
En jullie maken je zorgen om zwarte Piet, een kindervriend? Je geeft helemaal geen ene KUT om Suriname als dat je probleem is.
Het verleden kun je niet ongedaan maken en het spijt me dat er mensen zijn geweest die mijn opa's niet eens gekend kunnen hebben die jullie onrecht hebben aangedaan maar er zijn geen rekeningen meer te vereffenen. Surinamers zijn hier van harte welkom om te wonen, werken en een uitkering te ontvangen maar ik ben hier niet verantwoordelijk voor.
En over dat idiote geouwehoer over zwarte Piet, geef hem een paar zwarte roetstrepen dan komt hij opzeker uit een schoorsteen en is alles weer goed. Ik ontken zeker niet dat er racisme is in dit land maar ik ken tevens genoeg Surinamers die daar geen last van hebben omdat ze zich er gewoon voor afsluiten en er dus ook niet meer mee geconfronteerd worden. Daar kunnen we eeuwen over ouwehoeren maar het zal toch niet verdwijnen, de wereld is nou eenmaal gek.

Kemal
20-10-2014, 19:02
Ik hoop dat het tijdens de diverse intochten van de sint en zijn pieten alles zonder problemen kan gaan verlopen.

Lionheart
21-10-2014, 00:03
Gewoon lekker veranderen die zwarte Piet in een gekleurde Piet, merken kids niets van. Het gaat hun om de cadeaus.

Wat ik het grappigste vind is dat de grootste rednecks opeens van zwarte Piet houden en hem niet kwijt willen, terwijl ze in het dagelijks leven niets hebben met Marokkanen of negers.

1+1=2 ;-)

my2cents
21-10-2014, 09:29
Gewoon lekker veranderen die zwarte Piet in een gekleurde Piet, merken kids niets van. Het gaat hun om de cadeaus.

Wat ik het grappigste vind is dat de grootste rednecks opeens van zwarte Piet houden en hem niet kwijt willen, terwijl ze in het dagelijks leven niets hebben met Marokkanen of negers.

1+1=2 ;-)

Mijn god wat een domme opmerking. En dat is nou exact wat ik bedoel met een discussie op niveau, die is met jou - en vele met jou, zowel pro als tegen zwarte piet -zeker niet te voeren....

En wat bedoel je met 1+1=2 in godsnaam?

RedDawn
21-10-2014, 09:41
Gewoon lekker veranderen die zwarte Piet in een gekleurde Piet, merken kids niets van. Het gaat hun om de cadeaus.

Wat ik het grappigste vind is dat de grootste rednecks opeens van zwarte Piet houden en hem niet kwijt willen, terwijl ze in het dagelijks leven niets hebben met Marokkanen of negers.

1+1=2 ;-)

Nederland is inderdaad een super racistisch land. Ik zie overal brandende kruizen en mensen met witte puntmutsen en jij komt zeker net van het slavenschip af.

lopez86
21-10-2014, 09:58
Kan dit hele topic niet ff verplaatst worden naar offtopic?
Heeft helemaal niks meer met vechtsport te maken, wat een ongelooflijke lulkoek zeg.

Kemal
21-10-2014, 10:43
Met gierende banden!

MB667
21-10-2014, 11:19
kijk een naar de reacties in spits metro en alle andere digitale gratis kranten en dan zie je direct domme kortzichtige rednecks er wonen in NL. Tuurlijk is niet iedereen die pro zwarte piet is racistisch, maar 30 procent van de reacties zijn zo ongeveer: Kanker zwarte, allemaal oprotten naar eigen land.

Brainthief
21-10-2014, 12:36
Dus 17.000.000 reacties op metro?!?! Zozo aardig dikke editie zal dat zijn....

Brainthief
21-10-2014, 12:40
Ik denk dat dit hele verhaal gewoon verkeerd op gestart is. Te beginnen met die knakker die bij de intocht van Sint Nicolaas ging staan. Als hij dat nu op een ander moment had gedaan en niet meteen iedereen die Sinterklaas viert voor racist uit te maken had er VEEL wind uit de zeilen van de tokkie-achtigen kunnen halen imo.

RocknRolla
21-10-2014, 12:50
Alles is gewoon overtrokken. Als zwarte piet verandert wordt komt er weer iets anders waar ze over gaan zeiken. Laat het gewoon zo en alle argumenten van de tegenstanders slaan nergens op.

Ik was geen slavendrijver ben geen rascist en ga ook geen boetedoening doen voor iets wat al zo lang geleden is en waar ik niks mee te maken had.

De meest gediscrimineerde man in de wereld op dit moment is de blanke man.

Brainthief
21-10-2014, 13:01
* tikkeltje zout * valt wel mee he, meeste mensen met macht zijn nog steeds witte mannen. Boetedoening vind ik ook onzin. Waar ga je dan stoppen...... De mens komt tenslotte uit Afrika. Ergens diep zijn we allemaal vrouwen en negers :)

ijsbier
21-10-2014, 13:33
kijk een naar de reacties in spits metro en alle andere digitale gratis kranten en dan zie je direct domme kortzichtige rednecks er wonen in NL. Tuurlijk is niet iedereen die pro zwarte piet is racistisch, maar 30 procent van de reacties zijn zo ongeveer: Kanker zwarte, allemaal oprotten naar eigen land.

Ja zo kan ik het ook, kijk eens op die facebook pagina van tattas be like, Nederlanders zijn vies, nederlanders zijn varkens, nederlandse vrouwen zijn hoeren, alle nederlanders zijn pedo enzovoort enzovoort. Niet dat ooit iemand me dat in mijn gezicht heeft verteld, zo zijn 'ze' dan ook weer.

Maar als je internet als maatstaf gaat nemen is het einde zoek.

ijsbier
21-10-2014, 13:33
De meest gediscrimineerde man in de wereld op dit moment is de blanke man.

Dit. wat je ook doet, het is altijd fout.

ijsbier
21-10-2014, 13:36
* tikkeltje zout * valt wel mee he, meeste mensen met macht zijn nog steeds witte mannen. Boetedoening vind ik ook onzin. Waar ga je dan stoppen...... De mens komt tenslotte uit Afrika. Ergens diep zijn we allemaal vrouwen en negers :)

En aziaten heeft niemand ooit nog van gehoord? die maken ook goede carrieres, die hebben ook verschrikkelijke dingen meegemaakt hoor, zijn onderdrukt geweest, tot slaaf gemaakt, uitgemoord etc etc: maar mauwen doen ze niet.

Brainthief
21-10-2014, 13:42
De dominante groep kan veel moeilijker of eigenlijk helemaal niet gediscrimineerd worden. Er vanuitgaande dat witte Nederlanders dit zijn. Vandaar dat zo'n tatta's be like pagina kan. Volgens mij is dat ook soort van grappig iets. In een democratie houd de bepalende macht rekening met de minderheid.

Verder er zijn er in elke cultuur/ras/whatever tokkies of andere onaangepasten. Daar is de witmens geen patent houder van ofzo...

cornelus
21-10-2014, 13:43
Ja zo kan ik het ook, kijk eens op die facebook pagina van tattas be like, Nederlanders zijn vies, nederlanders zijn varkens, nederlandse vrouwen zijn hoeren, alle nederlanders zijn pedo enzovoort enzovoort. Niet dat ooit iemand me dat in mijn gezicht heeft verteld, zo zijn 'ze' dan ook weer.

Maar als je internet als maatstaf gaat nemen is het einde zoek.

Precies als je bijvoorbeeld de hele dag World Star HH filmpjes zitte kijken word je vanzelf nog racist :lol: :crying:

ijsbier
21-10-2014, 14:33
De dominante groep kan veel moeilijker of eigenlijk helemaal niet gediscrimineerd worden. Er vanuitgaande dat witte Nederlanders dit zijn. Vandaar dat zo'n tatta's be like pagina kan. Volgens mij is dat ook soort van grappig iets. In een democratie houd de bepalende macht rekening met de minderheid.

Verder er zijn er in elke cultuur/ras/whatever tokkies of andere onaangepasten. Daar is de witmens geen patent houder van ofzo...

Hoezo kan iemand van 'de dominante groep' niet gediscrimeerd worden? Nederlanders kunnen toch ook buitengesloten worden? en dat gebeurt ook in bepaalde kringen. Ja een allochtoon persoon zal in Nederland de effecten van discriminatie op een andere manier merken dan een autochtoon persoon, autochtonen zijn immers in de meerderheid, alhoewel het in sommige wijken behoorlijk onprettig wonen kan zijn voor iemand die bijvoorbeeld niet moslim is.

Maar waarom zou ik relaxt willen zijn met iemand die geen respect voor mij heeft omdat ik een Nederlander ben? dan kun je wel gaan lopen roepen van niet eerlijk want jullie zijn in de meerderheid enzo maar uiteindelijk zal er toch wederzijds respect moeten zijn. Daar kun je geen uitzonderingen op maken zoals dat nu dus wel lijkt te gebeuren. Iedereenis in Nederland voor de wet gelijk en daar horen dus ook bepaalde basis verantwoordelijkheden bij.

Ik kan je iniedergeval vertellen dat sommige reacties op die pagina mijn bloed laten koken, maar ik ga het niet uitleven op donkere mensen, omdat ik weet dat er onder elke bevolkingsgroep idioten zitten.

Illest
21-10-2014, 14:38
Alles is gewoon overtrokken. Als zwarte piet verandert wordt komt er weer iets anders waar ze over gaan zeiken. Laat het gewoon zo en alle argumenten van de tegenstanders slaan nergens op.

Ik was geen slavendrijver ben geen rascist en ga ook geen boetedoening doen voor iets wat al zo lang geleden is en waar ik niks mee te maken had.

De meest gediscrimineerde man in de wereld op dit moment is de blanke man.

meest gediscrimineerd? meen je dat serieus?

Na sinterklaas krijgen donkere mensen weer een beetje rust en gaat men weer over tot de orde van de dag; moslim en marokkanenhaat. Dat is allemaal harstikke normaal in Nederland. Ik schrik er echt van dat je de blanke Nederlander anno 2014 de meest gediscrimineerde man durft te noemen. Bijna stuitend…

Ik zou niet meer reageren, maar hier zakt mijn broek van af…wauw..

Neem hier maar eens een kijkje http://racistenuitdekast.tumblr.com/ en blijf dat dan vooral roepen...bizar!:fp:

blackadder
21-10-2014, 15:56
En aziaten heeft niemand ooit nog van gehoord? die maken ook goede carrieres, die hebben ook verschrikkelijke dingen meegemaakt hoor, zijn onderdrukt geweest, tot slaaf gemaakt, uitgemoord etc etc: maar mauwen doen ze niet.
Die hebben ook wel belangrijkere dingen te doen dan een nationale feestdag te verpesten en dan raar opkijken als de reacties daarop niet positief zijn.

my2cents
21-10-2014, 16:06
Kijk Sadix, dat vind ik zo'n zwaktebod. Je wil een discussie aangaan, maar zodra het wat lastig wordt zeggen jullie "het is de moeite niet waard"

Wil je een inhoudelijke discussie voeren, dan moet je ook reageren alle alle punten en dus niet slechts een aantal punten waar je in jullie ogen een goed argument op hebben. Ik zal je er een paar geven:

- Geef eens antwoord op de vragen van Facade hierboven. Niet dat dat iets met deze hele zp discussie te maken heeft in mijn ogen, maar ben wel benieuwd hoe jullie dat als mede Nederlanders voor je zien?

- Sadix, geef eens antwoord op mijn comment dat je de problemen in de multiculturele samenleving oa in stand houdt door je dochter op te voeden dat ze liever niet hebt dat ze met een blanke Nederlander thuis komt?

- Illest, dit heb ik je ook al eerder gevraagd, zonder ooit reactie te hebben gekregen. Hoe zit het met jouw gebruik van producten (oa veel kleding en sneakers) die door hedendaagse slaven in lage lonen landen worden geproduceerd?

Illest, Sadix:

:whistling:still waiting for answers....

cornelus
21-10-2014, 16:36
Hand in eigen boezem jongens.. is eeuwenoude wijsheid.. geldt voor iedereen, ongeacht kleur of afkomst.

Turboknecht
21-10-2014, 16:40
Neem hier maar eens een kijkje http://racistenuitdekast.tumblr.com/ en blijf dat dan vooral roepen...bizar!:fp:

Even tussendoor. Zie je deze reacties echt als representatief voor de blanke NL'er? En op basis daarvan kun je toch helemaal het totaal aan discriminatie van die groep bepalen of wel?

Dat verbaast me nogal, dat het blijkbaar mogelijk is volgens sommigen hier te te stellen dat verschillende groepen mensen in een bepaalde mate wel of niet discrimineren. Hoe meet je dat dan? Dat kun je toch helemaal niet zeggen?

Ik ben bijvoorbeeld blank en ik kan je rustig vertellen dat niemand in mijn omgeving racistisch is. Sowieso boeien dat soort kenmerken mij en de mensen met wie ik om ga of spreek vrij weinig. Maar op basis daarvan kan ik dan toch niet stellen dat blanken in NL niet discrimineren? Beetje kansloos om zo te generaliseren lijkt me.

Maar goed, ik snap wel dat context veel verschil maakt. Blijkbaar voelen een hoop figuren in dit topic zich in het dagelijks leven gediscrimineerd of hebben met discriminatie te maken. Ik woon zelf in een vrij gemixte buurt, maar toch heb ik nergens last van. Hoe kan dat dan?

En Illest, als je zulke pagina's dagelijks gaat lezen, denk je niet dat je dan zelf in grote mate verantwoordelijk bent voor een vertekend beeld in je eigen hoofd mbt tot discriminatie? Het kan nooit goed zijn om elke dag jezelf met dat soort shit te confronteren. Wat schiet je d'r nou mee op?

Lionheart
21-10-2014, 17:17
Nederland is inderdaad een super racistisch land. Ik zie overal brandende kruizen en mensen met witte puntmutsen en jij komt zeker net van het slavenschip af.

Nee, als echte Hollandse Jordanees kan ik moeilijk van het slavenschip komen he, pannekoek!;-)
Heb gewoon niets met rednecks, dom volk.

@My2 cents : dat bedoel ik dus met 1+1= 2, rednecks die roepen dat mensen van hun zwarte Piet moeten blijven, maar ondertussen donkere mensen uitmaken voor t ergste vh ergste.
Kijk maar naar de reacties van de website http://racistenuitdekast.tumblr.com/
prachtig!


Nogmaals : dom volk!!

Heb gezegd wat ik moest zeggen. Gaan jullie maar verder met het redden van jullie zwarte vriend, fools!

Illest
21-10-2014, 17:19
Even tussendoor. Zie je deze reacties echt als representatief voor de blanke NL'er? En op basis daarvan kun je toch helemaal het totaal aan discriminatie van die groep bepalen of wel?

Dat verbaast me nogal, dat het blijkbaar mogelijk is volgens sommigen hier te te stellen dat verschillende groepen mensen in een bepaalde mate wel of niet discrimineren. Hoe meet je dat dan? Dat kun je toch helemaal niet zeggen? Nee, klopt maar er is wel iets aan de hand in onze maatschappij als er zo gereageerd wordt als mensen iets wat als kwetsend wordt ervaren willen aanpassen. Een kleine aanpassing overigens. Het is niet mijn bedoeling het te brengen alsof iedereen zo is. Gelukkig niet zeg!

Ik ben bijvoorbeeld blank en ik kan je rustig vertellen dat niemand in mijn omgeving racistisch is. Aanname, sorry Sowieso boeien dat soort kenmerken mij en de mensen met wie ik om ga of spreek vrij weinig. Wederom aanname, je kunt niet voor anderen spreken, alleen voor jezelf Maar op basis daarvan kan ik dan toch niet stellen dat blanken in NL niet discrimineren? Beetje kansloos om zo te generaliseren lijkt me. Gebaseerd op die aannames, zou je niet al te snugger over komen nee

Maar goed, ik snap wel dat context veel verschil maakt. Blijkbaar voelen een hoop figuren in dit topic zich in het dagelijks leven gediscrimineerd of hebben met discriminatie te maken. Komt ie, ik zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar heb er geen last van… maar ik vind de tendens die er momenteel heerst gewoon vreselijk, ik vind het niet kunnen en maak mijn mening daarover kenbaar. Ik woon zelf in een vrij gemixte buurt, maar toch heb ik nergens last van. Hoe kan dat dan? Dat is het voordeel van het wonen in een gemixte buurt. Ik heb een tijdje bij mijn ex in Leiderdorp gewoond en het was vreselijk kan ik je vertellen. (Dat is vooral een blank, PVV stemmend dorp) In een gemixte buurt is het prima vertoeven, voor iedereen.

En Illest, als je zulke pagina's dagelijks gaat lezen, denk je niet dat je dan zelf in grote mate verantwoordelijk bent voor een vertekend beeld in je eigen hoofd mbt tot discriminatie? Ik heb geen vertekend beeld, dit speelt vandaag de dag gewoon in Nederland Het kan nooit goed zijn om elke dag jezelf met dat soort shit te confronteren. Valt mee hoor, je ogen ervoor sluiten en bagatelliseren, vind ik veel erger. Wat schiet je d'r nou mee op? Ik vind het interessant en tegelijkertijd ook triest, het boeit me iig

Illest
21-10-2014, 17:24
Illest, Sadix:

:whistling:still waiting for answers....

Dan kun je wachten tot je een ons weegt. Op de vragen van Facade heb ik overigens wel geantwoord, prive. Maar die heeft (met alle respect) ook iets meer te melden.

ijsbier
21-10-2014, 18:17
Dan kun je wachten tot je een ons weegt. Op de vragen van Facade heb ik overigens wel geantwoord, prive. Maar die heeft (met alle respect) ook iets meer te melden.

Nee, een of andere random pagina van het internet met een verzameling racistische opmerkingen is echt sluitend bewijs.. applaus!

Illest
21-10-2014, 18:26
Nee, een of andere random pagina van het internet met een verzameling racistische opmerkingen is echt sluitend bewijs.. applaus!

Peter R. de Vries op twitter gezien? Paul de Leeuw?


Die site is een verzameling, maar blijf het bestaan hiervan vooral ontkennen als het je een beter gevoel geeft.;)

ijsbier
21-10-2014, 19:02
Peter R. de Vries op twitter gezien? Paul de Leeuw?


Die site is een verzameling, maar blijf het bestaan hiervan vooral ontkennen als het je een beter gevoel geeft.;)


Ik ontken helemaal niets gekkie, ik zeg alleen dat als we ons allemaal gaan laten opnaaien door wat er op internet gezegd wordt de derde wereld oorlog gisteren al begonnen zou zijn. Iedereen wordt op internet voor van alles en nog wat uitgemaakt: Chinezen, japanners, Nederlanders, duitsers, belgen, marokkanen, turken, surinamers, moslims, christenen, hindoes; elke dag wordt er wel iemand uitgescholden of belachelijk gemaakt op internet.

Turboknecht
21-10-2014, 19:08
Wat een grap Illest dat ik niet voor mijn omgeving kan spreken. Alsof ik mijn eigen vrienden, familie et cetera niet ken. Alsof ik niet van hen zou weten hoe zij denken over bepaalde zaken in het leven. Dan zul je er zelf wel erg oppervlakkige relaties op nahouden.

Wat voor tendens heerst er nu dan? Er wordt nu meer gediscrimineerd volgens jou? Maak het maar hard. Kun je niet. Dat ergens meer de nadruk op gelegd wordt, betekent niet dat het feitelijk meer voorkomt. En door wie wordt er dan vooral gediscrimineerd? Ik vind het echt knap dat jij dat allemaal zo goed in kaart hebt gebracht. Misschien laat je je gewoon keihard opnaaien door de media.

Ja man, het tegenovergestelde van een gemixte buurt is een blanke PVV buurt. Kom op zeg...

Ik heb geen vertekend beeld, dit speelt vandaag de dag gewoon in Nederland

Goed onderbouwd! Maar ga vooral door iedere dag zooi op te zoeken die je eigen onderbuik gevoelens versterken. Dat is een hele constructieve bezigheid... :whistling:

blackadder
21-10-2014, 19:35
Nee, klopt maar er is wel iets aan de hand in onze maatschappij als er zo gereageerd wordt als mensen iets wat als kwetsend wordt ervaren willen aanpassen.
Er is idd iets aan de hand als een groep denkt ff een feestdag te kunnen verpesten en verwacht mensen dat zonder slag of stoot zullen accepteren.

mario the count
21-10-2014, 20:33
Zelf doe ik niet aan sinterklaas maar als ik de mensen in mijn vrienden / kennissen kring, op het werk, sportschool en in de buurt hoor veranderd er bij hun thuis helemaal niks. Ze laten gewoon een sint met zwarte pieten komen. Ik zal in ieder geval blij zijn als het weer voorbij is met al dat gezeik.

Illest
21-10-2014, 20:43
Er is idd iets aan de hand als een groep denkt ff een feestdag te kunnen verpesten en verwacht mensen dat zonder slag of stoot zullen accepteren.

paspoorten inleveren die kut apen? :lol:

blackadder
21-10-2014, 22:11
paspoorten inleveren die kut apen? :lol:
Als jou dat een goed idee lijkt. Stel het hun voor zou ik zeggen.

RedDawn
21-10-2014, 23:55
Nee, als echte Hollandse Jordanees kan ik moeilijk van het slavenschip komen he, pannekoek!;-)
Heb gewoon niets met rednecks, dom volk.

@My2 cents : dat bedoel ik dus met 1+1= 2, rednecks die roepen dat mensen van hun zwarte Piet moeten blijven, maar ondertussen donkere mensen uitmaken voor t ergste vh ergste.
Kijk maar naar de reacties van de website http://racistenuitdekast.tumblr.com/
prachtig!


Nogmaals : dom volk!!

Heb gezegd wat ik moest zeggen. Gaan jullie maar verder met het redden van jullie zwarte vriend, fools!

Wie is er nu dom? Slaven waren niet alleen negers, maar ook blanken en aziaten. Je kent de geschiedenis van de slavernij niet.

RocknRolla
22-10-2014, 00:46
meest gediscrimineerd? meen je dat serieus?

Na sinterklaas krijgen donkere mensen weer een beetje rust en gaat men weer over tot de orde van de dag; moslim en marokkanenhaat. Dat is allemaal harstikke normaal in Nederland. Ik schrik er echt van dat je de blanke Nederlander anno 2014 de meest gediscrimineerde man durft te noemen. Bijna stuitend…

Ik zou niet meer reageren, maar hier zakt mijn broek van af…wauw..

Neem hier maar eens een kijkje http://racistenuitdekast.tumblr.com/ en blijf dat dan vooral roepen...bizar!:fp:


denk nog maar eens goed na voor je een groep in de slachtoffer zet

Illest
22-10-2014, 07:42
kijk een naar de reacties in spits metro en alle andere digitale gratis kranten en dan zie je direct domme kortzichtige rednecks er wonen in NL. Tuurlijk is niet iedereen die pro zwarte piet is racistisch, maar 30 procent van de reacties zijn zo ongeveer: Kanker zwarte, allemaal oprotten naar eigen land.

Dat soort reacties zie je steeds vaker. Zou de media ons opjutten of zal dit toch echt spelen in Nederland.

cornelus
22-10-2014, 09:24
Dat soort reacties zie je steeds vaker. Zou de media ons opjutten of zal dit toch echt spelen in Nederland.
We leven in een snelkookpan. Ik vind het niet gek... Het is de shit die in de mensen leeft. Overal zie je het. Wat denk je waarom de mensen vroeger geloofden in een messias? Niet omdat wij met zijn allen nou zo tof bezig zijn op deze planeet.

my2cents
22-10-2014, 10:45
Kijk Sadix, dat vind ik zo'n zwaktebod. Je wil een discussie aangaan, maar zodra het wat lastig wordt zeggen jullie "het is de moeite niet waard"

Wil je een inhoudelijke discussie voeren, dan moet je ook reageren alle alle punten en dus niet slechts een aantal punten waar je in jullie ogen een goed argument op hebben. Ik zal je er een paar geven:

- Geef eens antwoord op de vragen van Facade hierboven. Niet dat dat iets met deze hele zp discussie te maken heeft in mijn ogen, maar ben wel benieuwd hoe jullie dat als mede Nederlanders voor je zien?

- Sadix, geef eens antwoord op mijn comment dat je de problemen in de multiculturele samenleving oa in stand houdt door je dochter op te voeden dat ze liever niet hebt dat ze met een blanke Nederlander thuis komt?

- Illest, dit heb ik je ook al eerder gevraagd, zonder ooit reactie te hebben gekregen. Hoe zit het met jouw gebruik van producten (oa veel kleding en sneakers) die door hedendaagse slaven in lage lonen landen worden geproduceerd?


Dan kun je wachten tot je een ons weegt. Op de vragen van Facade heb ik overigens wel geantwoord, prive. Maar die heeft (met alle respect) ook iets meer te melden.

Jouw reactie op mijn vragen is weer heel typerend. Zodra ik inhoudelijk een discussie met je wil voeren, weiger je antwoord te geven en kom je met een link waaruit inderdaad blijkt dat er racisten wonen in Nederland. Niets nieuws onder de zon lijkt mij, maar daarnaast heeft dat ook niets met deze discussie te maken. Een gekleurde piet invoeren maakt deze mensen zo mogelijk alleen nog maar racistischer.

Volgens jouw logica kan ik dus met deze bron aankomen http://crime-bron.nl/crimebron-nieuws/samir-scarface-vermoord
en zeggen dat alle Marokkanen /Antillianen etc crimineel en compleet debiel zijn?

Ik zal even een mooie quote citeren (en zo zijn er vele te vinden daar):
Zhar / 10/09/2014, 08:28 Reply (http://crime-bron.nl/crimebron-nieuws/samir-scarface-vermoord?replytocom=92133#respond)
Jij mag echt van geluk spreken dat je dit niet in me gezicht zegt want ik zal je afknallen zonder spijt ¡¡¡¡ jij gaat om een dag een verkeerde marokkaan tegen komen die je tanden eruit haald.. Wat denk je nou zonder marokkanen bestaat nederland nie eens jullie hebben nie eens een eigen volks lied met je zogenaamde duitse bloed bek dicht en ken je plaat vieze hond.

Zo weiger ik te denken..

Turboknecht
22-10-2014, 11:44
@my2cents

Die laatste vergelijking maakte ik ook al, maar het ging er niet in.

Brainthief
22-10-2014, 11:52
Hoezo kan iemand van 'de dominante groep' niet gediscrimeerd worden? Nederlanders kunnen toch ook buitengesloten worden? en dat gebeurt ook in bepaalde kringen. Ja een allochtoon persoon zal in Nederland de effecten van discriminatie op een andere manier merken dan een autochtoon persoon, autochtonen zijn immers in de meerderheid, alhoewel het in sommige wijken behoorlijk onprettig wonen kan zijn voor iemand die bijvoorbeeld niet moslim is.

Maar waarom zou ik relaxt willen zijn met iemand die geen respect voor mij heeft omdat ik een Nederlander ben? dan kun je wel gaan lopen roepen van niet eerlijk want jullie zijn in de meerderheid enzo maar uiteindelijk zal er toch wederzijds respect moeten zijn. Daar kun je geen uitzonderingen op maken zoals dat nu dus wel lijkt te gebeuren. Iedereenis in Nederland voor de wet gelijk en daar horen dus ook bepaalde basis verantwoordelijkheden bij.

Ik kan je iniedergeval vertellen dat sommige reacties op die pagina mijn bloed laten koken, maar ik ga het niet uitleven op donkere mensen, omdat ik weet dat er onder elke bevolkingsgroep idioten zitten.
De mensen uit de dominante groep kan natuurlijk buitengesloten, genegeerd, gekleineerd etc. worden, echter in de maatschappij hebben ze geen last van het niet krijgen van een baan of stage plek, bepaalde politie controles waarbij zij minder snel uitgekozen worden etc. Op deze wijze wordt men niet gediscrimineerd. Natuurlijk kunnen individuen prima gediscrimineerd worden.

Brainthief
22-10-2014, 11:55
Jongen, de media laten alleen uitvergrotingen en overdrijvingen zien. Een mooie gefundeerde en gebalanceerde opinie zul je niet snel tegenkomen in een clipje van 15sec

Illest
22-10-2014, 12:05
Jouw reactie op mijn vragen is weer heel typerend. Zodra ik inhoudelijk een discussie met je wil voeren, weiger je antwoord te geven en kom je met een link waaruit inderdaad blijkt dat er racisten wonen in Nederland. Niets nieuws onder de zon lijkt mij, maar daarnaast heeft dat ook niets met deze discussie te maken. Een gekleurde piet invoeren maakt deze mensen zo mogelijk alleen nog maar racistischer.

Volgens jouw logica kan ik dus met deze bron aankomen http://crime-bron.nl/crimebron-nieuws/samir-scarface-vermoord
en zeggen dat alle Marokkanen /Antillianen etc crimineel en compleet debiel zijn?

Ik zal even een mooie quote citeren (en zo zijn er vele te vinden daar):
Zhar / 10/09/2014, 08:28 Reply (http://crime-bron.nl/crimebron-nieuws/samir-scarface-vermoord?replytocom=92133#respond)
Jij mag echt van geluk spreken dat je dit niet in me gezicht zegt want ik zal je afknallen zonder spijt ¡¡¡¡ jij gaat om een dag een verkeerde marokkaan tegen komen die je tanden eruit haald.. Wat denk je nou zonder marokkanen bestaat nederland nie eens jullie hebben nie eens een eigen volks lied met je zogenaamde duitse bloed bek dicht en ken je plaat vieze hond.

Zo weiger ik te denken..

Ik snap je vergelijking niet met die quote van een Marrokaan want ik heb nooit beweerd dat alle Nederlanders racistisch zijn. Ook heb ik nooit beweerd dat die reacties representatief zijn voor alle blanke Nederlanders. Ik heb dat enkel gepost om aan te tonen dat het nu wel een probleem aan het worden is. Dit houdt m.i. ook verband met het draagvlak wat er is voor Wilders en zijn obsessie met de Islam en Marokkanen. Die hebben nu even rust maar nemen het stokje in januari weer over van de 'negers'.

Weigeren inhoudelijk met je te discussieren? Als ik kleding uit die landen draag, houdt dat dan in dat ik mijn mond over een racistisch element in een volksfeest zou moeten houden? Is dat wat je wilt zeggen? Of nooit iets zou mogen zeggen over het slavernij verleden van Nederland omdat ik Nikes aan heb? Want dan ben ik hypocriet in jouw ogen? Is dat wat je wilt zeggen?

En dat een gekleurde piet, die helemaal past in deze tijd en niemand kwetst deze groep nog racistischer zou maken en het daarom dus niet zou moeten worden aangepast...wauw ok. Iets wat voor discussies zorgt...iets dat voor steeds meer mensen niet meer echt ok is...toch maar niet aanpassen omdat de racisten nog racistischer zullen worden. Klinkt logisch;)

my2cents
22-10-2014, 12:36
Ik snap je vergelijking niet met die quote van een Marrokaan want ik heb nooit beweerd dat alle Nederlanders racistisch zijn. Ook heb ik nooit beweerd dat die reacties representatief zijn voor alle blanke Nederlanders. Ik heb dat enkel gepost om aan te tonen dat het nu wel een probleem aan het worden is.
Waar baseer je dit op? Is racisme nu meer aanwezig dan laten we zeggen tien jaar geleden? Wat is de invloed van social media daar op, waar iedereen maar kan roepen wat hij wil. Mijn inziens is dit een hele boute stelling die je niet zomaar kunt maken door het plaatsen van een link. Dat zijn jouw eigen conclusies, maar ik zie ze nergens cijfermatig onderbouwd.

Dit houdt m.i. ook verband met het draagvlak wat er is voor Wilders en zijn obsessie met de Islam en Marokkanen. Die hebben nu even rust maar nemen het stokje in januari weer over van de 'negers'.

Wilders is een populist en roept dingen om zieltjes te winnen

Weigeren inhoudelijk met je te discussieren? Als ik kleding uit die landen draag, houdt dat dan in dat ik mijn mond over een racistisch element in een volksfeest zou moeten houden? Is dat wat je wilt zeggen? Of nooit iets zou mogen zeggen over het slavernij verleden van Nederland omdat ik Nikes aan heb? Want dan ben ik hypocriet in jouw ogen? Is dat wat je wilt zeggen?

Wat is wil zeggen is dat je je druk maakt om een slavernij verleden van honderden jaren terug en je een onschuldig kinderfeest van uiterlijk wil veranderen omdat het uiterlijk (en het karakter) van een van de figuren van dat feest je niet aanstaat. Je komt aan met argumenten dat Zwarte Piet in eerste instantie als een soort slaaf werd neergezet, terwijl dat nooit onomstotelijk is bewezen. En ja, als je je zo druk maakt om deze discussie en daarbij vaak het woord slavernij in de mond neemt en wel gewoon Nikes draagt, dat vind ik inderdaad dat je jezelf eens lang en hard in de spiegel mag aankijken. Ik denk dat elk hedendaagse slaaf een moord zou doen om hier eens traditioneel Sinterklaas te kunnen vieren.

En dat een gekleurde piet, die helemaal past in deze tijd en niemand kwetst deze groep nog racistischer zou maken en het daarom dus niet zou moeten worden aangepast...wauw ok. Iets wat voor discussies zorgt...iets dat voor steeds meer mensen niet meer echt ok is...toch maar niet aanpassen omdat de racisten nog racistischer zullen worden. Klinkt logisch;)

Deze traditie past prima in deze tijd en het overgrote merendeel wil helemaal niets aangepast zien. Daarnaast trek je wederom een bullshit conclusie over de reden waarom zwarte piet niet dient te moeten worden aangepast. Racisme heeft namelijk helemaal niets, maar dan ook niets met zwarte piet te maken. Zo dacht ik er 30 geleden over en zo denk ik er nu over.