PDA

View Full Version : Judoka's Polling en Van 't End snel uitgeschakeld



Kemal
11-08-2016, 07:44
Na de fantastische bronzen medaille gisteren van Anicka van Emden heeft Nederland vandaag een uiterst teleurstellende dag beleefd bij het olympisch judotoernooi.

Voor Kim Polling liep het toernooi op een deceptie uit. De titelfavoriete verloor in de klasse tot 70 kilogram direct haar eerste partij. De nummer één van de wereld kende tegen Haruka Tachimoto nog wel een flitsende start.

Een schouderworp van de drievoudig Europees kampioene leverde een yuko op, maar een minuut later trok de Japanse de stand gelijk met een beenworp. In het vervolg van de spannende partij bleven scores uit.

Tachimoto, die twee van de vier eerdere duels met Polling gewonnen had, sloeg in de golden score opnieuw toe met een beenworp. "Ik scoorde heel snel en daar schrok ik van", reageerde Polling ietwat verdwaasd na afloop. "Daarna kwam ik er niet goed meer in. Het is nog onwerkelijk."

Een schrale troost voor Polling is dat ze heeft verloren van de uiteindelijke winnares. Tachimoto was in de finale te sterk voor de Colombiaanse Yuri Alvear. De Japanse maakte eerste een yuko, nam Alvaer daarna in een houdgreep en hield die de vereiste twintig seconden vast.

Ook voor Noël van 't End was het olympisch avontuur eerder voorbij dan hem lief is. De Haarlemmer verloor in de klasse tot 90 kilogram zijn eerste partij van Otgonbaatar Lkhagvasuren.

Van 't End staat op de wereldranglijst iets hoger dan de Mongoliër, maar Lkhagvasuren won vorig jaar in de finale van het grandslamtoernooi van Abu Dhabi wel het enige eerdere duel met Van 't End.

De 25-jarige judoka van Kenamju stond nog geen kleine drie minuten op de tatami toen de sterke Mongoliër hem op zijn rug gooide: ippon.

"Dit is keihard", snikte Van 't End na de uitschakeling. "Dat had ik echt niet verwacht. Ik koos voor de verkeerde worp. Ik wilde zo graag meer laten zien aan het publiek. Dit is niet genoeg voor mij."

Mashu Baker zorgde ook in de klasse van Van 't End voor succes. In de finale had hij aan een yuko genoeg om de Geörgiër Varlam Liparteliani te verslaan.

De nog pas 21-jarige Baker, zoon van een Amerikaanse vader en Japanse moeder, had snel succes (yuko) met zijn favoriete techniek, de beenveeg. De winnaar van het brons op de WK van 2015 hield die marge vervolgens probleemloos vast.

De Nederlandse Linda Bolder, die sinds 2015 uitkomt voor Israël, won in de klasse tot 70 kilogram in de eerste ronde van Yolande Bukasa. De judoka die onder de olympische vlag voor de vluchtelingen uitkomt, verloor op ippon van Bolder.

Bolder versloeg vervolgens ook de Zuid-Koreaanse Kim Seongyeon, maar in de kwartfinales ging het mis. Ze verloor van de Britse Sally Conway. Daarna was brons het maximaal haalbare voor Bolder, maar ze wist in de herkansing tegen de Spaanse Maria Bernabeu niet te winnen.

Esther Stam, die voor Georgië uitkomt, verloor in haar tweede partij op een strafje van de Canadese Kelita Zupancic.

bron (http://nos.nl/rio2016/artikel/2124539-judoka-s-polling-en-van-t-end-snel-uitgeschakeld.html)

LightHeavyWeight
11-08-2016, 20:13
Man wat een treurig toernooi voor de Judoka's. Zelfs Henkie eruit.