PDA

View Full Version : The Roman Empire rulezz !



payap
10-08-2004, 14:22
na de romeinse keizer (oost - romeins / byzantijns) Justinianus hebben we nu ook een octavianus ook wel bekend als Augustus.

het wachten is nu op caligula !

Octavius
10-08-2004, 14:54
SPQM

Senatus Populusque Ma-skills.com

payap
10-08-2004, 15:08
http://www.globalsecurity.org/military/ops/images/spqr.gif

http://nordvik.se/enar/calzone/spqr.gif

zouden een mooie van kunen maken idd

}|^-_-^|{
10-08-2004, 15:33
lees ook: Suetonius: keizers van rome nu beschikbaar in zeer leesbare salamanderuitgave

kyokushin
10-08-2004, 15:54
he payap waarom weet jij zoveel over die romeinen studeer je geschiedenis ofzo?

}|^-_-^|{
10-08-2004, 16:01
he payap waarom weet jij zoveel over die romeinen studeer je geschiedenis ofzo?
algemene ontwikkeling roelt 8)

Mickey
10-08-2004, 16:01
De romeinen waren idd zwaar cool..
Ik lees er ook altijd graag over..

Vroeger speelde ik zo'n spelletje... Centurion..
Zul jij ook wel waarderen Payap..

Scipio Africanus..

Paganstars
10-08-2004, 16:04
Romeinen zijn gaaf..... lang leve decadentie!!

payap
10-08-2004, 16:10
kijk elke week een Caligula ! :mrgreen:

payap
10-08-2004, 16:11
nee vind de geschiedenis van het romeinse rijk fascinerend !

mijn favoriete boek is ook :

decline and fall of the roman empire van edward gibbons

}|^-_-^|{
10-08-2004, 16:12
ben nu bezig in 'de bello gallico'- Julius C.

Octavius
10-08-2004, 16:15
De romeinen waren idd zwaar cool..
Ik lees er ook altijd graag over..

Vroeger speelde ik zo'n spelletje... Centurion..
Zul jij ook wel waarderen Payap..

Scipio Africanus..

Centurion. Op de amiga. Ik heb het volgens mij nog ergens op me pc staan. Zeer goed spel

payap
10-08-2004, 16:26
ken hem niet mick3y.

wel veel caesar 3 gespeeld ! was ook top.

maar fascinerende is dat wat boeren gehuchten op wat heuvels groeide tot een stad die de hele bekende wereld bijna veroverde.

kyokushin
10-08-2004, 16:37
nee vind de geschiedenis van het romeinse rijk fascinerend !

mijn favoriete boek is ook :

decline and fall of the roman empire van edward gibbons

klinkt intressant ishet een opsomming van historische feiten of meer een verhaal?

payap
10-08-2004, 16:42
het orginele engelse boek beslaat ik weet niet hoeveel boeken. heb de nederlandse ingebonden versie een apar keer gelezen. en ja er wordt beschreven wat er gebeurd maar zelf kon ik het boek niet laten liggen.

ROIDRAGE
10-08-2004, 22:24
maar er was slechts een klein dorpje dat dapper weerstand bleef bieden tegen de romeinse overheersing :wink:

het woord sex komt wel van de romeinen, dus zo gek waren ze niet :D

}|^-_-^|{
10-08-2004, 22:25
maar er was slechts een klein dorpje dat dapper weerstand bleef bieden tegen de romeinse overheersing :wink:

het woord sex komt wel van de romeinen, dus zo gek waren ze niet :D

en in het latijn-nederlands-woordenboek staat achter het woordje 'salax' de betekenis 'geil'. ik heb een vermoeden dat ze daar wel van wanten wisten.

payap
11-08-2004, 00:41
Rome was cool tot het christendom kwam en van sex iets vies maakte en ons in de donkere middeleeuwen wierp.

}|^-_-^|{
11-08-2004, 00:51
Rome was cool tot het christendom kwam en van sex iets vies maakte en ons in de donkere middeleeuwen wierp.

Ja, ze hadden die Christenen de catacomben in Ostia uit moeten jagen en niet moeten vergeten Petrus met zijn ballen aan het kruis te nagelen...

of overdrijf ik nu? :roll:

lil´kickboxer
11-08-2004, 00:56
De verhalen over de Romeinen zijn echt interessant! Als je bedenkt wat ze in die tijd allemaal al konden!

}|^-_-^|{
11-08-2004, 00:56
allemaal gejat van de grieken :wink:

mama
11-08-2004, 00:57
het begon serieus maar waar weten jullie viespeuken weer op te eindigen........ sex
;)


maar waar ik nieuwsgierig naar was was wat de afkorting spqr betekende. dus lang leve google

S P Q R


Nauwelijks is men in de Eeuwige Stad aangekomen, of deze bewijst haar eeuwigheid in die vier raadselachtige, alomtegenwoordige letters: S.P.Q.R., letters die eens de wereld in bedwang hielden en de mensheid vrees inboezemden. Ze zijn zo eeuwig als Rome zelf. Men vindt ze zowel op het voetstuk der oude standbeelden als op dat der moderne sculptuur; men vindt ze geblazoeneerd op de stadsbussen en trams, helgekleurd en speels van lijn. Men zal er zelfs overheen lopen, want ze versieren de deksels der rioolputten en bedekken de mangaten die de toegang zijn tot het doolhof van het ondergrondse Rome. Men zal ze tegenkomen op de talrijke fonteinen, de oude zowel als de nieuwe, de sierlijke zowel als de eenvoudige. De straatvegers en vuilnismannen dragen deze vier letters geborduurd op hun blauwe overalls, en wanneer men zijn dorst lest met Rome's beroemd mineraalwater, het Acqua Acetosa, zal het oog vallen op die forse letters gebosseleerd op de fles ...

De betekenis ervan: Senatus PopulusQue Romanus - de Senaat en het Volk van Rome. Zij stellen een teken voor en ze zijn wellicht het oudst bestaande symbool van de almacht.

Een Angelsaksische spotvogel (of was het misschien een Amerikaan?) vertaalde ze eens als Small Profits Quick Returns - kleine winst, grote omzet -, maar de even snaakse Romein heeft er zijn eigen typische uitleg voor. Want volgens hem kunnen deze vier letters van alles betekenen, van Soli Preti (Papi) Qui Regnano (slechts priesters - of pausen - regeren hier) en Sono Preti Questi Romani (deze Romeinen zijn allemaal priesters - waarbij gedacht wordt aan parasieten) tot Sorcio Perchè Qui Rosichi? (muisje, waarom knabbel je hier?) en wanneer van achter naar voren gelezen Rosico Questi Pochi Stracci (ik knabbel aan deze vodjes). Wanneer het laatste voorbeeld in het geding is, kan de P echter ook betekenen potenti (machtig) of pericolosi (gevaarlijk). Maar het mooiste voorbeeld van zelfkennis doet zich voor, wanneer de Romein bij hoog en bij laag volhoudt, dat deze letters te kennen willen geven dat Sono Porci Questi Romani (deze Romeinen - dat is "wij" - zijn allemaal zwijnen).



Uit : Dirk L. Broeder , Romeins mozaïek , 1965 , blz. 9-10.

}|^-_-^|{
11-08-2004, 01:07
of: sunt porci questi romani :lol:

Paganstars
11-08-2004, 01:19
of: sunt porci questi romani :lol:

en dat betekend......

payap
11-08-2004, 01:37
allemaal gejat van de grieken

volgens de legende zijn de romeinen het nageslacht van Aneas die uit troje vluchtte nadat deze door de grieken werd veroverd.

heel veel van hun beschaving kwam van de etrusken. die toen een grote beschaving hadden in midden italie. de grieken bezette toen het zuiden met hun kolonien en ook daarvan werd veel gekopieerd.

de kracht van Rome is geweest als men in aanraking kwam met een andere cultuur men de goede dingen van zo'n cultuur overnam en vaak verbeterde voor zichzelf

de gladiatoren komen bv voort uit de etrusken en de gladius het beroemde korte steekzwaard werd overgenomen van de iberiers (spanjaarden)

mama
11-08-2004, 02:38
of: sunt porci questi romani :lol:

en dat betekend......

staat hier boven ergens

}|^-_-^|{
11-08-2004, 09:32
door de tegenstanders van de romeinen werd SPQR uitgelegd als Sunt Porci Questi Romani, oftewel: het zijn varkens, die romeinen.

Paganstars
11-08-2004, 11:58
Ik wist dat het iets met zwijnen/varkens had te maken

}|^-_-^|{
11-08-2004, 12:00
Ik wist dat het iets met zwijnen/varkens had te maken

dat was ook gewoon de scheldnaam die de vijand aan ze gaf.