PDA

View Full Version : Cardio Vraag: Helpt Hardlopen voor MMA



Mickey
22-08-2004, 11:29
Gister voor het eerst sinds tijden weer eens hardgelopen..

Beviel goed.. en de conditie was nog redelijk op peil,
maar tijdens het rennen vroeg ik me af of het voor MMA e.d.
eigenlijk wel nuttig was om te doen..

Omdat MMA toch meer veel versnellen en explosief bewegen is..
Waar hardlopen typische duur conditie is..

Iemand enig idee...?

Anonymous
22-08-2004, 12:35
Hardlopen is een goede basis voor conditie.

Anonymous
22-08-2004, 20:11
Nee mongolito

Interval en Sprints

Octavius
22-08-2004, 21:14
Hey niet gaan lopen focken.

someone
22-08-2004, 21:28
Hardlopen is zekers goed voor de conditie, maar ik zou niet alleen maar basis lopen, idd ook interval en sprints.
je moet de basis bij houden omdat dat het belangrijkste is, maar niet alleen maar rustig lange afstandlopen.
ook veel sprintjes trekken tussendoor van een halve minuut is erg goed. daarna loop je weer een paar minuutjes en trek je weer een sprint enz.

lil´kickboxer
22-08-2004, 23:32
Hardlopen is goed voor je conditie en met een intervalschema kun je ook je explosiviteit trainen.

Marco
24-08-2004, 15:25
met hardlopen vergroot je ook je longinhoud..

kyokushin
24-08-2004, 23:09
is fietsen op een home trainer ook een goeie vervanger voor hardlopen?

25-08-2004, 00:10
is fietsen op een home trainer ook een goeie vervanger voor hardlopen?
Geldt denk ik hetzelfde voor: als je het maar met interval training doet.

Shytown
25-08-2004, 00:29
Ik heb ooit ergens gelezen dat hardlopen slecht is voor de spieropbouw.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar na de 100m sprint bij de mannen anders over denk, maar heb het echt gelezen :shock:

Tsuki
25-08-2004, 11:17
of zwemmen ................ ook bruut

HUNTER
25-08-2004, 12:20
hardlopen is sowieso goed.... alleen zoals je zelf al aangeeft is duurtraining niet super als je in een wedstrijdseizoen zit. Echter als voorbereiding is duurlopen wel heel OK. Het is goed voor je cardiovasculaire systeem, en mn fysiologieleraar op de ALO had zelfs onderzocht dat duurlopen als voorbereiding op een wedstrijdseizoen de kans op blessures flink verkleinde.... Anyways, met de opgedane duurconditie kun je tijdens je wedstrijdseizoen verder werken aan intervals etc.... dan verschuif je het accent van duur naar explosief

Marco
25-08-2004, 17:06
in een wedstrijdseizoen duurlopen kan echt geen kwaad, als je maar zorgt dat je het bij een "loopje" houdt en niet een halve marathon!

Dalgliesh
25-08-2004, 23:05
Mijn kracht trainer zegt dat ik maximaal 5/6 km mag lopen en dat moet ik binnen 25 30 minuten doen! Dan neem ik rust 1.5 a 2 uur en dan doe ik mijn Krachttraining, explosief, anders word ik langzaam!

lil´kickboxer
25-08-2004, 23:48
Als je 2x per week 5 km loopt dan is dat toch wel goed als je vechtsport doet? Ik merk in ieder geval dat mijn conditie dan altijd beter is dan wanneer ik niet loop!

Dalgliesh
26-08-2004, 08:38
ja, ik loop ook 2x in de week. Maar dat moet dus wel binnen een half uur.

Ralph
26-08-2004, 13:02
Aha.... ik loop altijd iets van 3 kwartier of 50 minuten, maar dat is dus niet zo goed.

Jeroen
26-08-2004, 13:08
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt. Voor mma moet je explosief blijven, dus dan is het raadzaam om een half uur aan te houden. Zelf wil ik na het hbo afgerond te hebben naar de mariniers. En daar word je doodgegooid met duurlopen, dus dan kun je beter zorgen dat je spieren er alvast aan gewend zijn. Daarom ren ik afstanden tussen de 15 en 20 km. Dat ik wat minder explosief ben met boksen neem ik voor lief. Het gaat me persoonlijk nog steeds aardig af en ik merk geen dramatische achteruitgang in explosiviteit dus ik vind het allemaal wel meevallen.
En wat Hunter zei... begin met duur en als je dat eenmaal op een goed nivo heb, verleg je het accent naar explosiviteit/intervaltraining.

Nickuraba
10-09-2004, 22:52
onze trainer kwam met het idee om bijvoorbeeld over een lange weg te gaan hardlopen met veel lantaren palen zodat je goed e afstand kan meten. Dan kan je met intervallen gaan hardlopen, zoveel palen keihard rennen, zoveel palen rustig. Ga zo maar door, dit scheen goed voor je te zijn

Anonymous
15-09-2004, 21:47
Waarom maar 2x per week een half uur? In Thailand lopen ze iedere ochtend een uur en ik kan nou niet bepaald zeggen dat die mannetjes geen conditie hebben of langzaam zijn..?

Hoe zit het nou werkelijk? Want ik wilde net het hardlopen weer oppakken iedere ochtend 3 kwartiertjes van maandag t/m vrijdag..

Do or don't tijdens wedstrijdvoorbereidingen?

Octavius
15-09-2004, 23:49
Vind je dat ze dan in thailand zo ver gevorderd zijn qua medische en fysiologische dingen. Daar begin je op jonge leeftijd en stop je op de 25e
Ik ben het met Dalgliesh eens. Binnen het half uur en dan toch zeker boven de 15 gemiddeld lopen.

Je moet eens kijken hoe het hartslag verloop tijdens een wedstrijd is.

Als je dan altijd laag traind, dus met een lage intensiteit dan ga je gewoon naar de klote.

Maar ja ieder zijn visie.

Anonymous
16-09-2004, 10:55
Het wordt dus een stevige loop van max. 30 minuten... :)

Anonymous
16-09-2004, 23:31
Zondag de Dam tot Damloop... 16,1 km. Tot daar...

HUNTER
17-09-2004, 01:37
Zondag de Dam tot Damloop... 16,1 km. Tot daar...


hahaha heb ik ook al 9 keer gelopen.... wel gezellig.

t is dat ik n seminar heb anders had ik ook meegedaan

Anonymous
15-10-2004, 18:53
MMA conditie kan je niet vergelijken met hardloop conditie,
als je goed MMA conditie wil hebben moet je gewoon
specifiek MMA trainen, daardoor train je de conditie die
je daarvoor nodig hebt!

succes!

Zanshin
16-10-2004, 23:35
Voor de algemene conditie is duurlopen erg goed, kan dus nooit kwaad om 1 á 2 keer in de week zo'n 40 á 50 minuten duurloop te doen. Maar voor de vechtsporters onder ons zou ik 2 á 3 keer in week extensieve en intensieve Intervaltraining doen met explosieve sprintjes (tussen de 80% en 90% van je MHF), om wat afwisseling erin te houden kun je bijv. ook 1 keer in de week dit op het strand of in de duinen doen om het extra zwaar te maken. En de andere week loop je zo Dave Dagliesh al zei zo'n 30 minuten op een flink tempo zo tussen de 70% á 80% van je MHF, ook zo'n 2 á 3 keer per week. Dit kun je per week afwisselen of in combinatie doen.
Zoals ik al zei is duurloop goed om je algemene conditie te verbeteren, Intervaltraining is goed om je melkzuurdrempel (het brandere gevoel in je spieren)te verhogen als de sprintjes tenminste langer duren dan 20 sec. lactaat (melkzuur) productie begint tussen de 20 sec tot enkele minuten., en om explosiever te worden (mits je dit ook explosief traint, dus zeer explosief aanzetten van bijv. een sprint), in 30 minuten hardlopen op een MHF van 80% is erg goed om je uithoudingsvermogen te trainen en je herstel wordt beter, (dus bijv. 3 minuten vechten en die 2 minuten rust die je dan krijgt is herstel) waardoor je na die 1 of 2 minuten rust er weer flink tegen aan kunt gaan.

Marco
21-10-2004, 12:56
hardlopen is ook lekker om je hoofd leeg te maken, bij mij helpt het echt als ik gespannen ben door wat voor oorzaak dan ook. (komt gelukkig niet vaak voor)

Unregistered
24-10-2004, 17:06
Ten eerste zou ik voor interval gaan, en zou ook voor hoge intensiteit gaan, dat simuleert ook het beste hoe je hart werkt tijdens een wedstrijd en welke spiervezels je aanspreekt. In een wedstrijd vecht je ook niet 30 minuten non stop, dus waaorm zou je dat in je training doen? Je zou zelfs bijv 2 a 3 minuten kunnen lopen, dan een rustmoment nemen (weet niet precies hoelang dat tussen de ronden is?) van bijv 1 minuut, waarin je stilstaat, en dan weer lopen.

Anonymous
27-11-2004, 17:38
Als voorbereidingperiode in de maanden voor het wedstrijd seizoen is het goed om een conditionele basis op de bouwen met matig intensieve duurlopen hierna uitbouwen naar tempo wisselingen, heuvel lopen, mul zand, sprongoefeningen.

Wedstrijd conditie gericht zou ik kiezen voor cross training, gebruik de roei ergometer, stairclimber, cyclo trainer, touwtje springen, hardlopen op schuine helling, schaduwboksen. Neem de duur van je ronde (2 of 3 minuten), ga maximaal over deze periode, in de switch naar de volgende oefening zit je rustmoment van 1 minuut.

MVG

Henk van der Stoep

Anonymous
05-01-2005, 15:53
:mrgreen:

CAPO58
06-01-2005, 12:56
onze trainer kwam met het idee om bijvoorbeeld over een lange weg te gaan hardlopen met veel lantaren palen zodat je goed e afstand kan meten. Dan kan je met intervallen gaan hardlopen, zoveel palen keihard rennen, zoveel palen rustig. Ga zo maar door, dit scheen goed voor je te zijn

Wij doen ook precies the same als jullie..


Ten eerste zou ik voor interval gaan, en zou ook voor hoge intensiteit gaan, dat simuleert ook het beste hoe je hart werkt tijdens een wedstrijd en welke spiervezels je aanspreekt. In een wedstrijd vecht je ook niet 30 minuten non stop, dus waaorm zou je dat in je training doen? Je zou zelfs bijv 2 a 3 minuten kunnen lopen, dan een rustmoment nemen (weet niet precies hoelang dat tussen de ronden is?) van bijv 1 minuut, waarin je stilstaat, en dan weer lopen.


Dit doen wij meestal als we wedstrijdvoorbereiding hebben..15 sec. sprinten en daarna 15 sec. rustig..En zo doen we dan 3x2 min. Dit vind ik wel zwaarder dan paal tot paal sprintjes trekken..

PigDog
08-01-2005, 18:49
Als je het lekker vindt om te hardlopen moet je het vooral doen, maar er gaan in de sportmedische wereld steeds meer stemmen op, om sportspecifiek te trainen.
d.w.z: als je meer longinhoud wil hebben ga je met je eigen sport (bv. een bokszak, of voor de MMA'er de pop) conditietraining doen.

Ik zie het mannen zoals Leko of Chalid Arrab vaak doen: gewoon de rondeklok op 3 rondes van 3 min. zetten en boks je maar helemaal leeg op de zak. Voordeel is dat je naast de algemene conditie ook de spierconditie van de specifieke spiergroepen die je in je sport vaak gebruikt opbouwt, en je bewegingsmotoriek word er alleen maar beter van.

Maar voor degene die willen lopen of fietsen: vooral doen, als dat je stimuleert om meer conditie op te doen......

Unregistered
09-01-2005, 00:20
Agree, maar boksen is imo nog veel beter en specefieker dan lopen / fietsen, persoonlijk zou ik het gewoon bij boksen houden. Maar als het niet anders kan.. tja.

Goede tips Pitdog!

KO TKO
12-01-2005, 16:08
Krijg je van sprinten ook grotere longen ?

Silat
14-01-2005, 02:13
Als je het lekker vindt om te hardlopen moet je het vooral doen, maar er gaan in de sportmedische wereld steeds meer stemmen op, om sportspecifiek te trainen.
d.w.z: als je meer longinhoud wil hebben ga je met je eigen sport (bv. een bokszak, of voor de MMA'er de pop) conditietraining doen.

Ik zie het mannen zoals Leko of Chalid Arrab vaak doen: gewoon de rondeklok op 3 rondes van 3 min. zetten en boks je maar helemaal leeg op de zak. Voordeel is dat je naast de algemene conditie ook de spierconditie van de specifieke spiergroepen die je in je sport vaak gebruikt opbouwt, en je bewegingsmotoriek word er alleen maar beter van.

Maar voor degene die willen lopen of fietsen: vooral doen, als dat je stimuleert om meer conditie op te doen......

train wat je doet

Anonymous
17-01-2005, 16:30
@ Hunter: wat voor seminar heb je dan zondag ? BJJ ?

B3 lik3 M3
17-01-2005, 16:40
Posted: Thu Sep 16, 2004 11:37 pm

Denk dat het al geweest is ;)

Dado
19-03-2005, 17:59
handige info hier..
het is wel waar overigens dat lang rennen niet zo gek veel doet voor je conditie, ik ren gemiddeld een uurtje met een vuilniszak aan :D om meer te verbranden zeg maar..maar tijdens een wedstrijd ben ik nog steeds kapot aan het einde van de 2de ronde...moet ik nu 2 uur gaan rennen om makkelijk 4 ronden te kunnen gaan...ook niet erg logisch..

Unregistered
19-03-2005, 18:54
Belachelijk zelfs, lang rennen heeft niets maar dan ook NIETS te maken met een MMA wedstrijd.

Chico
19-03-2005, 19:18
ik heb begrepen dat je iig niet meer dan 10 km moet gaan rennen omdat je dan je lange spiervezels begint te kweken ipv van de explosieve korte spiervezels...

maar dit is van hoor van hoor van horen zeggen...

Dado
19-03-2005, 22:50
ja precies..unreggy zei het al eerder..het is de bedoeling dat je korte sprintjes trekt tijdens dat rennen..intervaltraining..
Ben daar inmiddels mee begonnen en aangezien de volgende wedstrijd op 3 april is zal ik gauw genoeg merken of het nut heeft :wink:

Octavius
20-03-2005, 01:18
Je kan niet altijd interval trainen ivm overtraining.

PERIODISEREN

Unregistered
20-03-2005, 03:44
Waarom niet Octavius? Soms "tijdelijk" lange afstanden doen heeft ook geen zin. Zo snel ga je ook niet trainen op interval vind ik persoonlijk, want als je dat zou doen, zou je dat bijv ook bij normale MMA krijgen, en dat is niet het geval.

Unregistered
20-03-2005, 04:01
ik heb begrepen dat je iig niet meer dan 10 km moet gaan rennen omdat je dan je lange spiervezels begint te kweken ipv van de explosieve korte spiervezels...

maar dit is van hoor van hoor van horen zeggen...

Ik zou het bij de lengte / rustperiode van een ronde in jou sport houden, afhankelijk van hoe groot die zijn. Dat is optimaal

Zanshin
20-03-2005, 09:28
Wanneer je duurtraining doet train je je Slow-Twitch vezels en werk je op aeroob,
wanneer je Interval traint (intensief, extensief) train je je Fast-Twatch vezels en werk je op anaeroob-lactisch, lactisch, dit ligt ook aan de duur van de interval en of het intensief of extensief is.

Met vechtsporten Kickboksen, MMA etc. gebruik je Expolieve kracht/Snelkracht dus Fast-Twitch vezels, en werk je anaeroob-lactisch-,alactisch. Dus veel interval.

Maar daar naast is een goede algemene conditie ook van belang dus een korte intensieve-duurloop kan nooit kwaad.

Zanshin
20-03-2005, 09:30
Fast-Twatch had Fast-Twitch moeten :D

Octavius
20-03-2005, 12:55
Waarom niet Octavius? Soms "tijdelijk" lange afstanden doen heeft ook geen zin. Zo snel ga je ook niet trainen op interval vind ik persoonlijk, want als je dat zou doen, zou je dat bijv ook bij normale MMA krijgen, en dat is niet het geval.

Wat ik bedoel is je kan niet 3x per week en dan 4 maanden lang interval trainen.

Unregistered
20-03-2005, 14:36
Als je soms ff een weekje rustig aan doet kan het imo heel goed

Octavius
20-03-2005, 19:23
Als je soms ff een weekje rustig aan doet kan het imo heel goed

Dat is meer dan logisch. Maar voor sommige. :roll:

Dado
21-03-2005, 00:43
hoe snel raak je "overtraind" dan ?
ik snap wel dat dat van persoon tot persoon verschilt maar als je het zo gemiddeld zou nemen..
ik train dinsdag, donderdag en vrijdag thaiboks, verder doe ik dan op de dagen dat ik geen thaiboks train hardlopen 'smorgens en 'savonds, 'smorgens doe ik wat unreggy aeroob trainen zou noemen, gewoon redelijk snel tempo lopen en 'savond doe ik dan interval hardlopen..zeg maar 10 sec maximale snelheid sprint en dan meestal minuutje ofso normaal tempo hardlopen gevolgd door weer 10 sec max. sprint.
Wat is jullie mening, is het goed om dit schema aan te houden of zouden jullie er enige verandering in brengen (mbt het hardlopen/interval)

Unregistered
21-03-2005, 02:40
Overtraind raken? Veeeel minder snel dat je denkt imo :D. Je moet wel heel erg veel doen om dat te bereiken. Veel mensen die denken overtraind te zijn, zijn gewoon in de staat van overreaching. Overreaching heeft bjina dezelfde symptonen als overtraining, maar is imo alleen maar iets gunstigs, na een tijdje rust zul je VEEL sterker terugkomen dan voorheen. Turnsers die 30 uur per week trainen, hebben misschien goede kans op overtraining, maar iemand die een paar uur per week traint? Ik denk het niet. De meeste mensen die overrtraining claimen hebben niet eens de symptonen ervan, en hebben ze ook niet. Bijna iedereen onderschat wat er nodig is om te overtrainen, en onderschatten ook de symtonen ervan. Échte overtraining herstel je niet zomaar 1, 2, 3 van en is ook heeel erg zwaar en vermoeiend.

m.g
21-03-2005, 21:39
Relaxe info ben net weer begonnen om mijn conditie naar een hoger nivo te brengen.... Dus hier kan ik zeker wat mee....

BIG_MAN
23-03-2005, 16:54
Sport gerichte training werkt naar mijn mening het beste.
Hardlopen is wel leuk voor een basisconditie.
Maar dat is hetzelfde dat een wielrenner niet een wedstrijd kan voetballen en een voetballer niet een wedstrijd kan wielrennen. Elke sport heeft zijn eigen fysieke aspecten dus moeten deze ook per sport getraind worden.

Unregistered
23-03-2005, 21:40
Sport gerichte training werkt naar mijn mening het beste.
Hardlopen is wel leuk voor een basisconditie.
Maar dat is hetzelfde dat een wielrenner niet een wedstrijd kan voetballen en een voetballer niet een wedstrijd kan wielrennen. Elke sport heeft zijn eigen fysieke aspecten dus moeten deze ook per sport getraind worden.

Maar je kunt nooit een specefiek deel van een sport goed verbeteren door alleen die sport te beoefenen. Een sprinter sprinter die bijv zwakke hemstrings heeft, verneukt alleen maar zn techniek door extra sprints te doen. Een betere manier zou imo zijn door de hams op kracht te trainen, wat massages erbij om het herstel op spinaal niveau in de hamstrings te verbeteren, zodat je niet de negatieve bijeffecten van pure sprints krijgt. Daaronder zie ik bijv grote druk op het CZS (indien het max sprints zijn), aanleren van verkeerde tehcniek van zwakke punten en het hebben van een puur concentrische beweging.

Het wielrennen / voetballer verhaal dat jij aanhaalt is erg onvolledig, voetbal is vooral anaerobische explosieve kracht terwijl wielrennen bijna puur aerobische duur is, dat kun je niet vergelijken. Dat heeft ook niets met speceficiteit te maken. Sportgerichte krachttraining heeft wel zeker wat met gevechtsport te maken omdat je dezelfde basisbewegingen en ondersteunende energiesystemen traint.

Octavius
24-03-2005, 01:11
Klopt de verschillende energie systemen.
Maar vergeet niet. DOPING. Door dat kan er meer maar de training moet wel aangepast zijn.
En wij die werken en dan nog ernaast moeten trainen is anders dan een prof voetballer of prof renner.

BIG_MAN
24-03-2005, 10:44
Maar je kunt nooit een specefiek deel van een sport goed verbeteren door alleen die sport te beoefenen. Een sprinter sprinter die bijv zwakke hemstrings heeft, verneukt alleen maar zn techniek door extra sprints te doen. Een betere manier zou imo zijn door de hams op kracht te trainen, wat massages erbij om het herstel op spinaal niveau in de hamstrings te verbeteren, zodat je niet de negatieve bijeffecten van pure sprints krijgt. Daaronder zie ik bijv grote druk op het CZS (indien het max sprints zijn), aanleren van verkeerde tehcniek van zwakke punten en het hebben van een puur concentrische beweging.

Het wielrennen / voetballer verhaal dat jij aanhaalt is erg onvolledig, voetbal is vooral anaerobische explosieve kracht terwijl wielrennen bijna puur aerobische duur is, dat kun je niet vergelijken. Dat heeft ook niets met speceficiteit te maken. Sportgerichte krachttraining heeft wel zeker wat met gevechtsport te maken omdat je dezelfde basisbewegingen en ondersteunende energiesystemen traint.

Hehe Bartje,
ik doelde erop wat het beste was. Ik zeg nergens dat je geen ondersteunende training mag doen. Je kracht verhogen voor een vechtsport is verstandig, maar je techniek zal er niet door verbeteren. Je techniek zal verbeteren door het trainen van het onderdeel. Dat er ondersteundende dingen kunnen zijn waardoor je ook weer andere voordelen kunt halen uit andere sporten.

En dat wielren voetbal verhaal heb ik namelijk ooit eens gezien op tv. Lieten ze prof wielrenners mee voetballen, en die waren binnen een paar minuten helemaal leeg, en met voetballers op een fiets was idem dito. Was leuk om te zien.
En alleen al in de wielersport heb je veel verschillende aspecten (tijdrijden, Klimmers, Dalers, Sprinters).

Octavius
24-03-2005, 10:58
Voor dalen wij wielrennen moet je lef en stuurmanskunst hebben. Sick mofo's zijn het soms om met 90 een berg af te gaan.

AllRound
25-03-2005, 22:40
Wat mij erg goed bleek te helpen was rennen met een helling (op een loopband) dit is veel zwaarder dan normaal rennen en nadat ik hiermee was begonnen merkte ik dat ik bij het sparren veel minder snel moe werd... kan natuurlijk toeval zijn, maar wie weet.

Octavius
25-03-2005, 22:52
Wat mij erg goed bleek te helpen was rennen met een helling (op een loopband) dit is veel zwaarder dan normaal rennen en nadat ik hiermee was begonnen merkte ik dat ik bij het sparren veel minder snel moe werd... kan natuurlijk toeval zijn, maar wie weet.

Zwaartekracht, weerstand.

1 tip, je passen korter maken als je dat doet. Anders ga je te veel op kracht werken ipv souplesse.

Chico
26-03-2005, 16:27
Ik zou het bij de lengte / rustperiode van een ronde in jou sport houden, afhankelijk van hoe groot die zijn. Dat is optimaal
waarom??

kun je er niet een paar minuten boven zitten?? als een buffer zeg maar??

(ff offtopic... unreggy.. hoe kom je aan al die kennis???(positief bedoeld))

Unregistered
26-03-2005, 19:57
Ik denk het niet, meestal als je bijv boven de 120 seconden komt op een redelijke intensiteit, gaat het lichaam bijv over van een anaeroob en lactaat systeem op een combinatie van anaerobisch en aerobisch. Onder 120 seconden is spierglycogeen in dit geval de energie leverancier, daarboven spierglycogeen + lactaatzuur. Dat maakt dus nogal een verschil. Voor het gemak ben ik in het voorbeeld uitgegaan van maximale intensiteit, je zou het nog ingewikkelder kunnen maken, maar denk dat het niet echt van toepassing is op de uitleg. Verder is het moelijk om als je teveel afwijkt van de eigenschap die je traint, je kunt bijv niet 1 min lang op maximale kracht trainen, want bij 1 minuut zit je al meer naar de uithoudingsvermogen kant op. Zo kun je sommige combinaties van snelheid / uithoudingsvermogen ook niet trainen op een hele lange tijdsduur, maar dat moet over kortere periodes met rust ertussen.

Mijn kennis komt grotendeels uit boeken en het internet, en voor een klein deel uit mn opleiding tot fysiotherapeut, maar daar zijn we bij de meeste dingen nog neit zo diep in de stof, alleen op anatomie heb ik echt veel bijgeleerd daar.

Chico
26-03-2005, 20:02
hmm

maar dat zou betekenen dat als je rondes van 3 minuten of hoger al op dat proces zit... waarom is het dan wel goed om je eigen ronde tijd/pauzetijd interval te trainen terwijl als je rondes van 2 minuten hebt dat niet is?

Octavius
28-03-2005, 21:46
Ik trainde soms interval op de volgende manier:

Het aantal te vechten rondes +1, te vechten tijd +30a60 sec., rust normaal 1min. staand.

Eerst warm lopen. 1e ronde geleidelijk van hardlopen naar sprint en deze zo lang mogelijk vasthouden. Weer terug naar hardlopen en tot je voelt dat je hersteld (kan ook met controle v/d hartslag) bent weer opbouwen naar sprint en vasthouden. Zo ga je door tot het einde van je ronde. Dan heb je een rust van 1 min. staand. Daarna begind ronde 2 enz.

Dit de ik dan 2x per weerk en je gaat de eerste keer zwaar door de grond, maar per week verberterde ik wel.

Maar er zijn zo veel manieren om te trainen. Geen enkele is zaligmakend. Zoeken wat voor jouw het beste werkt dat is juist het moeilijkste.

Anonymous
31-03-2005, 00:45
Mijn conditie is nog niet top maar ik wil graag gaan hardlopen.
Maar is het nu het beste om eerst beginnen met gewoon afstand lopen of ook sprinten etc erbij ?
En hoelange afstand of tijd moet ik aanhouden (om te beginnen)

En belangrijke vraag, als ik smiddags hardloop en savonds ga trainen heeft dat effect op me training (minder energie?) of hebben jullie daar tips voor.

Alvast bedankt

chux
31-03-2005, 00:47
Oeps bovenstaande berichtje was dus van mij, vergeten in te loggen :oops:

Chico
31-03-2005, 18:19
oct.. hoe hou je de tijd bij???

Chico
31-03-2005, 18:20
voordat iemand begint met horloge ofzo...

hoe hou je specifiek de ronde tijd bij en de pauze.. heb je daar horloges voor die op je intervaltijden piepjes geven ofzo???

Octavius
31-03-2005, 18:47
Stopwatch, of ik had een slachtoffer voor.

Chico
31-03-2005, 19:01
lol... dus elke keer kijken hoelang je nog moet enzo....

kga maar een vriendin zoeken die dat voor me kan doen denk ik :mrgreen:

thx man

Unregistered
08-04-2005, 19:27
ZOu gewoon de lengte van de ronden die je op de wedstrijd gebruikt simuleren, dus als je bijv 2 min vecht en 1 min rust, dat bijv toepassen, 2 min rennen en 1 min rust, of bijv 2 min rennen en 1 min wandelen.

's middags hardlopen en 's avonds trainen KAN effect hebben, maar dat ligt heel erg aan je werkcapatiteit die je bezit. Uiteindelijk zou je er wel op aanpassen als je het niet gewend bent, maar het zal de eerste tijd wel je MMA training in de weg zittten. Anderzijds als je al een vrij hoge werkcapatiteit hebt, dan is het geen probleem imo

bquiroga
09-04-2005, 12:28
Ik zou in de middag niet al te hard gaan lopen, anders raken je glycogeendepots wel erg uitgeput. Maar ja, als je je richt op vetverbranding dan ben je dus niet echt mma specifiek bezig..

Ik heb echter geen idee hoelang het zou duren voordat je glycogeendepots weer aangevuld zijn na zo'n intervaltraining.. Unregistered, jij een idee?

Unregistered
09-04-2005, 14:15
Een goede Post workout shake en een uur later een goede high carb maaltijd kunnen het imo redelijk weer aanvullen. Ligt natuurlijk ook aan de mate waarin je voorraden uitgeput zijn, als het echt een probleem dreigt te worden qua tekort aan energie zou je ook tijdens je cardio carbs kunnen innemen om het verlies in glycogeenvorraden te beperken.