PDA

View Full Version : Piercing en tatoeages voor minderjarigen aan banden



mama
25-08-2004, 13:44
AMSTERDAM - Het aanbrengen van piercings en tatoeages bij minderjarigen wordt aan banden gelegd. Dat kan straks alleen nog in het bijzijn van ouders. Piercings op intieme delen zoals penissen en schaamlippen worden voor jongeren onder achttien jaar verboden. Projectleider Worp van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV) bevestigde woensdag dat op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid regels in die zin in de maak zijn.

Tot nu toe ontbreekt elke wetgeving op dit gebied. Vanaf medio 2005 zou die in werking moeten treden. Een woordvoerder van het ministerie tekent er wel bij aan dat het om een voorstel voor een richtlijn gaat. Of er een verbod komt op piercings onder de gordel voor jongeren is nog onzeker. De Tweede Kamer heeft het laatste woord.


Ook piercing- en tatoezaken alsmede juweliers zullen, als het aan Worp ligt, aan hygiëne- en veiligheidsvoorschriften onderworpen worden. Er komen controles door plaatselijke GGD's, zoals in Amsterdam volgens een woordvoerder nu al gebeurt. Worp werkt in in Amsterdam en zit een een werkgroep met mensen die actief zijn als piercer of tatoeëerder, dermatologen en GGD-mensen.

Worp is voor een leeftijdsgrens. Zij wil jonge mensen beschermen tegen lichamelijke en psychische schade. Kinderen van twaalf zijn nog in de groei, de tatoeage wordt er niet mooier op, stelt ze. Of het de verzorging van een eventuele wond, met het gevaar voor infecties, aankan is de vraag.

Wheelie
25-08-2004, 13:47
goeie zaak

lunatic
25-08-2004, 14:22
idd goeie zaak.
Ik weet zeker dat veel jongeren er spijt van krijgen dat ze zo'n ding hebben laten zetten!

Wheelie
25-08-2004, 14:26
ik heb ook spijt van mijn eikel piercing , damn

mama
25-08-2004, 14:33
ja ik ook

max mulder shihan
25-08-2004, 14:33
Vind het een goede zaak ,zeker als het om de hygiene gaat ,heb zelf ook een paat plaatjes heb er nooit spijt van gehad ,en deze sommige zitten er al 25 jaar op.

Silat
25-08-2004, 15:23
hahah de mijne is in de jungle op Bali gezet :mrgreen: controle?? hygiene?? ja daar was ik wel bang voor... heb een uitgebreide bloed test in NL laten doen, alles ok.

ashi76
25-08-2004, 15:40
Goede zaak.
Volgens mij zijn er ook een hoop beunhazen tussen de artiesten.. :?

Impulse
25-08-2004, 15:48
Vindt het ook een goeie zaak. Er zullen inderdaad allemaal beunhazen tussen zitten. Gelukkig heb ik geen spijt dat ik een tattoo heb laten zetten, aangezien ik er al 4 jaar over nagedacht had of ik het zou doen ja of de nee

ashi76
25-08-2004, 15:54
Ik heb er nu 1 en denk al een jaar of 8 na over mijn 2e.

Hij zit al wel in mijn hoofd, maar nog niet op mijn lichaam... ;)

kyokushin
25-08-2004, 15:57
is idd goed, als je 16 bent ben je imo nog te jong voor een tatoo.

Impulse
25-08-2004, 16:08
Je merkt ook dat veel jongeren het doen omdat ze het stoer vinden, hun vriendjes en vriendinnetjes hebben het ook dus waarom zij ook niet.

lil´kickboxer
25-08-2004, 17:50
Ik vind het ook een goede zaak. Vaak hebben jongeren later spijt van hun tattoo. Piercings kun je er op zich nog wel uithalen maar betere controle op hygiene is natuurlijk in beide gevallen belangrijk!