PDA

View Full Version : Kuitspieren!!



Lammie
06-09-2004, 00:09
Heyz,

Ik heb ff een vraagje..

Ik heb vaak last van scheurtjes in mn kuitspieren en dan vooral in de buurt van de aanhechtingen!! Ik doe gewoon een goede warming up en meer kan ik volgens mij niet doen. Tijdens training etc voelt alles goed aan (doorbloeding in dan optimaal) maar een dag erna kan ik amper lopen... Hoe kan dit?? En belangrijker HOE kom ik er vanaf??

Kan iemand mij een paar goede tips geven aub??


Vast bedankt!! :thumbs:

Bas

Ton
06-09-2004, 14:51
Sorry dat ik dit topic er ook voor gebruikt, maar heb ook ff vraagje m.b.t. de kuiten.

Ik heb vooral met lopen/voetbal (dus draaien, sprinten, afremmen, etc, etc,) gauw last van 'zware' kuiten... Het gevoel dat je gewoon erg veel kracht/moeite moet doen om ze de lucht in te krijgen.

Voor mn gevoel maak ik altijd wel een goede warming up van te voren.

Is dit gewoon een kwestie van masseren, of juist meer trainen?

Silat
06-09-2004, 15:21
ik heb geen flauw idee eigenlijk. Ik heb nog nooit last van m'n kuiten gehad.. alleen na een zware training ja...

@ Bas, ik zou ff naar een sportarts of fysio gaan voor goed advies.
Hoe is ziet jou coolingdown eruit?

@ Ton, misschien moet je je techniek wat aanpassen.. Misschien is het gedeelte vanaf je knie tot je heup te passief. Train die spieren meer met squatten en knieheffen en je kuitspieren meer trainen. Bouw eerst wat meer kracht op en zet het daarna om in snelheid en krachtuithoudingsvermogen.

Dutch Dynamite
06-09-2004, 17:00
Kan het niet zo zijn dat je pezen erg dun zijn daar? Volgens mij kunnen pezen i.t.t. spieren niet groeien.

LOCO
07-09-2004, 00:24
@ Lammie:
een aantal mogelijke oorzaken:
* Fout bewegingpatroon (kan o.a. te maken hebben met stand van voeten/enkels/knieen) en daardoor overbelasting.
* Chronische irritatie door overbelasting die zich vooral kenbaar maakt op de momenten nadat je overbelast hebt
*Chronische ontsteking die "opvlamt" na belasting

Er zijn meer oorzaken te bedenken, denk zelf dat het een soort van chronische irritatie is die niet de kans krijgt om volledig te helen, maar zoals Satria Mudia al zegt: Ga langs bij sportarts of Fysio die je kan onderzoeken en dan beter een oordeel/diagnose en daarop afgestemd behandelplan kan geven. Over internet is zoiets nou eenmaal "onmogelijk" .

@ Ton: Zoals Satria ook zegt: Inderdaad eens kijken naar je techniek (wat betreft lopen/sprinten etc) dan wat krachtoefeningen voor je kuit doen, kuitspecifiek en "compound" (oftewel algemeen zoals squat etc)

@ DD: Pezen groeien wel mee, maar erg langzaam, dit mede te maken met de slechte doorbloeding (wat ook reden is dat pees problemen in algemeen langzaam genezen)

Anonymous
07-09-2004, 19:29
2 SM & Loco>> Thanx!! Morgen afspraak met Fysio :thumbs:

Lammie
07-09-2004, 19:31
Oeps....... Dacht dat ik ingelogd was.. :roll:

Gulo gulo
08-09-2004, 21:19
En heb je al wat gehoord van de fysio?

Lammie
08-09-2004, 23:42
Ja...

Heb het woord dat ik niet wilde horen gehoord... RUST!!

Maarja.. Aangezien dat heel moeilijk is, heb ik vanavond toch maar weer getraind.. Op het moment voel ik niks, maar als ik morgen wel wat voel in mn kuiten dan neem ik dat advies toch maar aan..

ook zei hij dat mijn kuiten altijd zwakken plek blijven.. (Qua scheuren dan he) Dat is al zo vaak gebeurd dat je littekens of zoiets in/op de spieren krijgt. Dat komt simpelweg door te snel beginnen.

Zelf denk ik dat het door bepaalde oefeningen komt. Die oefeningen doe ik dus nu niet. Eens kijken of het echt daar aan ligt..

Zucht..

Silat
09-09-2004, 02:17
Rust ja dat zeggen er veel ja.

Maar dan ben ik eigenlijk benieuwd hoe vaak je traind en hoeveel je rust.

Lammie
09-09-2004, 19:34
Nou ik traien niet zoveel hoor..

maandag 2 uur
Dinsdag rust
Woensdag 2 uur
Donderdag 1 uur
Vrijdag Hardlopen
Zaterdag rust
Zondag hardlopen

Jinx
12-10-2004, 13:12
Misschien een beetje rare oefening hoor, maar ik heb eigelijk nooit meer last van mijn kuiten. Geen scheurtjes of verzuringen meer.
Als je lekker onder de douche staat, dan ga je op je tenen staan, kuiten en billen aanspannen en dat doe je 5min. achter elkaar 1 minuutje rust, dat probeer je een kwartiertje vol te houden. Succes!!

Tsuki
12-10-2004, 14:35
sta jij 15 min onder de douche ??????????????????????????

Iwan
12-10-2004, 14:42
sta jij 15 min onder de douche ??????????????????????????

Hmm, ik zit altijd gehurkt met de douchekop op m'n.....

Ach, laat ook maar. :wink:

Iwan
12-10-2004, 14:42
sta jij 15 min onder de douche ??????????????????????????

Hmm, ik zit altijd gehurkt met de douchekop op m'n.....

Ach, laat ook maar. :wink:

mama
12-10-2004, 15:06
ja 1 keer is wel genoeg hoor iwan
:twak: