PDA

View Full Version : Extreem wint in Duitsland



payap
20-09-2004, 11:30
POTSDAM/DRESDEN/BERLIJN -De verkiezingen zondag in de Oost-Duitse deelstaten Saksen en Brandenburg zijn zoals voorspeld gunstig verlopen voor de 'protestpartijen'. De extreemrechtse partijen scoorden goed in beide deelstaten en ook de ex-communistische PDS behield steun van de kiezers. De SDP van bondskanselier Schröder en de landelijke oppositiepartij CDU leverden in.

Dat berichtten de Duitse televisiezenders ARD en ZDF op basis van eerste prognoses van de einduitslag. De stembussen sloten om 18.00 uur.

De in Saksen alleenregerende CDU zag de aanhang slinken van 56,9 tot ongeveer 43 procent (1999). De PDS boekte een kleine winst op ongeveer 23 procent. De SDP verloor een ongeveer 1 procent en komt voorlopig uit op circa 10 procent. De neonazistische NPD haalde 9 procent en komt daarmee voor het eerst sinds 1968 weer in een regionaal bestuur.

SPD

De inwoners van Brandenburg kozen ervoor de SPD als grootste partij te handhaven, maar de sociaal-democraten zagen de steun wel slinken van 39,3 tot ongeveer 33 procent. De PDS boekte winst door van 23,3 procent naar ongeveer 28 procent te stijgen. De met de SPD regerende CDU viel van 26,6 terug op ongeveer 20 procent. De xenofobe Duitse Volksunie (DVU) blijft met ongeveer 6 procent in het regionale parlement.

Peilingen wezen eerder al uit dat de extreemrechtse of linkse protestpartijen het goed zouden doen. In de voormalige DDR heerst grote onvrede over de slechte situatie op de arbeidsmarkt en het bezuinigings- en economische hervormingsbeleid van bondskanselier Schröder. In totaal konden 5,7 van de 82,4 miljoen Duitsers stemmen.

payap
20-09-2004, 11:33
Hoop niet dat dit ontwikkelingen zijn die zich doorzetten.

Neo nazi partijen met 9% van de stemmen. En aanhangers van het communisme die een kwart van de stemmen halen.

Je zou toch verwachten dat van beide politieke stromingen wel bekend is waar die voor staan en toe leiden ?

max mulder shihan
20-09-2004, 11:45
Hoop niet dat dit ontwikkelingen zijn die zich doorzetten.

Neo nazi partijen met 9% van de stemmen. En aanhangers van het communisme die een kwart van de stemmen halen.

Je zou toch verwachten dat van beide politieke stromingen wel bekend is waar die voor staan en toe leiden ?

Yep Payap, ik denk dat een boel mensen uit onvrede en frustratie zo stemmen, en dat er dan niet nagedacht word ? of mischien juist wel ,vergeet niet dat er in duitsland zeker in het oosten veel mensen rond lopen die het ,hoe vreemd het ook moge klinken in de D.D.R het beter hadden dan nu in Duitsland. Het fasicme is in duitsland nooit weggeweest maar leeft in anderre landen ook kijk maar naar bv belgie of ons eigen landje. alhoewel ik steeds meer nationalist aan het worden ben , vind ik deze vorm van denken niet de mijne .

Biiyen
20-09-2004, 11:49
Hoop niet dat dit ontwikkelingen zijn die zich doorzetten.

Neo nazi partijen met 9% van de stemmen. En aanhangers van het communisme die een kwart van de stemmen halen.

Je zou toch verwachten dat van beide politieke stromingen wel bekend is waar die voor staan en toe leiden ?

Het zijn ookmeer protest stemmen hoor. Je moet god begrijpen dat in Oost Duitsland de werkeloosheid gigantisch is. Door het vertrek van de jeugd naar West Duitsland na de val zijn er echte spooksteden ontstaan waar louter oude mensen wonen. Tel daarbij op dat de regering oost duitsland heeft volgepropt met kansloze migranten en het verhaaltje is compleet.

Dit was al voorspeld door politieke partijen aan het begin van de verkeizingen 4 jaar geleden en het is nu waarheid geworden.

redjuh
20-09-2004, 22:56
heel mooi gezegd, en ik ben het voor een groot deel met je eens echter,
surinamers en lui zijn, is gewoon een algemeen geintje, net als dat nederlanders niet kunnen dansen. dat turken grote bastards zijn, is allang achterhaald. zij behoren helemaal niet tot een zgn. probleemgroep.
degenen die daar imo wel bij horen, althans een aanzienlijk deel, zijn marokkanen.

ashi76
20-09-2004, 23:04
NEDERLANDERS KUNNEN ECHT WEL DANSEN !!!!!

:twisted:

redjuh
20-09-2004, 23:04
de meeste niet hehehe

ashi76
20-09-2004, 23:08
Damn.... kan zelf trouwens ook niet dansen... :mrgreen:

redjuh
21-09-2004, 08:03
is wel zo, maar het gebeurt overal... als een groep van de bevolking bekend staat om boven gemiddeld de fout in te gaan, is men nou eenmaal geneigd om te generaliseren.

op tv gebeurt het ook met bijvoorbeel de ADO-fans... echt niet het hele stadion heeft lopen skreeuwen. maar toch heeft men het over 'de ado-fans'. het gebeurt nou eenmaal.

en ja ik juich ook voor fikri, maar dat heeft niet met zijn herkomst te maken. ik juich namelijk voor een mooie partij, maar goed... dat terzijde.