PDA

View Full Version : wat is een ebi?



rob arts
24-09-2004, 14:35
ik was het boek dynamic budo aan het lezen. (imo een mega vet boek!!!)
doordat het veel nieuwe dingen voor me bevat kende ik niet alle termen, maar kwam aardig weg met de woordenlijst.
maar wat is een ebi?

Justinian
24-09-2004, 14:41
Ebi is een beweging. Je trekt je knieen op, tenen in de mat, zet je af en draai op je zij. Je ligt nu als het ware in een hoek van 90 graden op je zij. Maak je nu weer lang (strek je lichaam) en je ligt weer op je rug. Ebi gebruik je veelal op de grond om uit bijvoorbeeld een houdgreep te komen of naar een klem te werken.

ashi76
24-09-2004, 14:42
Weer wat geleerd. :thumbs:

rob arts
24-09-2004, 14:44
tnx a lot!!

redjuh
24-09-2004, 14:46
een ebi is een beweging die wordt gebruikt in sporten die een grond-onderdeel bevatten. sporten als judo, braziliaans jiu jitsu en waarschijnlijk ook freefight.
het is een beweging die je gebruikt om ruimte te creëren tussen jou en je tegenstander. bijvoorbeeld om iemand vanuit de crosside in je guard te nemen.
je zet af met 1 been terwijl je op je rug ligt dus. dan duw je je kont/heup naar achteren, en kom je in een soort hoek op je zij te liggen.
die beweging kun je naar dezelfde kant toe herhalen als je meer ruimte nodig hebt. mocht je tegenstander dan kunnen voorkomen dat je onder hem langs gaat, kun je ook doordraaien op je knieën. het is moeilijk uit te leggen. je moet het gewoon een keer zien.
iig is het in het bjj een hele belangrijke beweging.

vul me aan waar het moet gasten!

redjuh
24-09-2004, 14:51
he hoe kan dat nou, ik opende deze topic en ik zag alleen de vraag??? die antwoordn heb ik helemaal niet gezien... vet vaag! sorry...

ashi76
24-09-2004, 14:52
Das niet zo vreemd red.

In de tijd dat jij zat te typen zijn er gewoon wat reply's geplaatst ;)

Tsuki
24-09-2004, 15:15
in mma is de ebi best belangrijk vooral als je iemand in je guard probeerd te komen en je kop wil gaan verbouwen .................. toevallig hebben wij hen dinsdag nog getraind ;-)

bedankt he iwan ........................

Hollandpride
24-09-2004, 15:15
duh!

Tsuki
24-09-2004, 15:17
niet iedereen is een kenner HP ;-)

redjuh
24-09-2004, 15:18
ik gebruik hem juist om iemand in mij guard te krijgen...

but maybe i´m just ignorant

harryg
24-09-2004, 15:23
Als ik bij de jappanner Ebi bestel krijg ik kreeft.

Tsuki
24-09-2004, 15:24
euk okee hoe doe je dat dan ?

bquiroga
24-09-2004, 17:31
De ebi die hierboven wordt beschreven is niet de enige. Er zijn er een aantal, met de overeenkomst dat het een lichaamsverplaatsing op de grond is.

Justinian
24-09-2004, 17:36
De ebi die hierboven wordt beschreven is niet de enige. Er zijn er een aantal, met de overeenkomst dat het een lichaamsverplaatsing op de grond is.
Ah vertel ff. Ik ken namelijk alleen deze ebi en dacht ook dat er maar één was ;)

HUNTER
24-09-2004, 23:05
iedere stijl doet de ebi weer anders. De meeste judoka's doen m met twee benen tegelijk afzetten, terwijl we in het BJJ weer met 1 been afzetten en het onderste been plat houden. Het heeft allemaal de overeenkomst dat je vanaf je rug, waar je gemakkelijk te controlleren bent, naar je zij beweegt waar je een stuk minder goed te controlleren bent. Plus dat je op je zij een stuk bewegelijker bent, zodat je iemand idd terug in de guard kunt brengen of kunt ontsnappen

ashi76
25-09-2004, 02:19
Zelf een veteraan als Justi kan blijkbaar nog wat leren... ;)

Justinian
25-09-2004, 07:07
Zelf een veteraan als Justi kan blijkbaar nog wat leren... ;)
Je bent nooit te oud om te leren he ;)

Too Hot to Handle
25-09-2004, 09:31
EBI = Extra Beveiligde Inrichting

redjuh
25-09-2004, 11:08
lol... in vhugt of hoe je dat ook schrijft toch?

Justinian
25-09-2004, 12:33
:lol: Ah dus dat bedoelde bquiroga met er zijn verschillende soorten ebi's.

RisingSun
25-09-2004, 17:52
ik was het boek dynamic budo aan het lezen. (imo een mega vet boek!!!)
Kheb em ook, deel 1 en 2. Zekerz aan te raden!

Anonymous
27-09-2004, 01:10
Beste Rob Arts
Dank voor je compliment.
Ik hoop dat mijn boeken een bijdrage kunnen leveren aan je ontwikkeling als Budoka.

Edgar Kruyning

Ps: In Dynamic Budo Deel II staat ook een hoofdstuk speciaal voor grappling, ik weet niet welk deel je hebt gelezen

Ronald
27-09-2004, 01:31
Beste Rob Arts
Dank voor je compliment.
Ik hoop dat mijn boeken een bijdrage kunnen leveren aan je ontwikkeling als Budoka.

Edgar Kruyning

Ps: In Dynamic Budo Deel II staat ook een hoofdstuk speciaal voor grappling, ik weet niet welk deel je hebt gelezen
Hey Edgar, leuk dat je weer post :thumbs: . Maak ff een accountje aan als je wilt :D .

rob arts
27-09-2004, 13:52
Beste Rob Arts
Dank voor je compliment.
Ik hoop dat mijn boeken een bijdrage kunnen leveren aan je ontwikkeling als Budoka.

Edgar Kruyning

Ps: In Dynamic Budo Deel II staat ook een hoofdstuk speciaal voor grappling, ik weet niet welk deel je hebt gelezen

geen dank, wat goed is, is goed. en dat mag dan gezegd worden....

ik heb het nog niet gelezen, maar ik ben erin bezig. ik lees er niet vlug overheen, maar probeer de dingen echt te snappen... dat kost me gewoon wat meer tijd...
ik ben begonnen in deel 1.
deel 2 heb ik van de week ook meteen gehaald, maar daar begin ik pas aan als ik deel 1 uit heb...
maar daar ben ik nog wel heel wat uurtjes mee bezig, denk ik...

ik vind het moeilijk om GOEDE MA boeken te vinden...
dus als iemand nog tips voor me heeft.
het is lastig zoekenin de berg van boeken die er is.

Anonymous
28-09-2004, 10:05
succes ermee.
Nu moet ik een account aan maken

groet edgar

Mickey
28-09-2004, 10:59
Topic verplaatst naar Techniques & Training..

Ne-Wassaah!
27-07-2007, 21:25
Alereerst wil ik even melden alle ebi manieren zijn voortbewegingen met je hele lichaam, over de grond. Elke vechtstijl die grondtechnieken kent, heeft deze ern zitten. Ebi kun je in 4 richtingen doen in een basisvorm en gericht naar het eindresultaat hangt daar de uitvoeringswijze vanaf.

vb 1 Als je iemand van Mount (Tate shiho gatame judo) naar guard werkt maak je twee maal ebi met 1e keer gestrekt been om 1/2 guard te verijgen en dan nog een aan de andere kant om full guard te krijgen, deze ebi is in de richting vna het hoofd (dus omhoog).

vb 2 Als iemand je vanboven (wilt) vastpakt north south position(kami shiho gatame) maak je ebi richting je voeten(dus naar beneden) .

Vb 3 Na takedown (heup, been, schouder worp) wil iemand side control (yoko shiho gatame, mune gateme enz) dan kun je iemand op afstand houden met een zij waartse ebi.(links en recht mogelijk) en zo weer de guard pakken.

Over boeken kan ik heel simpel zeggen kijk op www.mikado.nl hier staan voor veel stijlen. Of op het engelse gedeelte van www.bol.com

oesh!

The Bulldog
27-07-2007, 22:25
en na 3 jaar nog nieuwe ebi varianten/technieken erbij gekomen?????

Tsuki
27-07-2007, 22:32
ebi is toch die voetballer die bij Feyenoord speelde ?

FOCUS
27-07-2007, 22:43
ebi smolarek, ouwe blowert

Jeru
27-07-2007, 23:22
Man die Anonymous heeft veel posts zeg!

Spike_tm
28-07-2007, 00:35
Ebi is een hele handige basis techniek op de grond, waarmee je goed kan verdedigen en overnames kan maken naar aanvallende technieken, kantel technieken etc.
Maak een ebi vorm als je iemand in de guard hebt, haak de arm in, sla je bovenste been voor het hoofd langs en je kan uitstrekken naar een gestrekte armklem.
Met dezelfde ebi beweeging kan je ook iemand kantelen vanuit de guard, je onderste been leg je naast de knie van de tegenstander, je bovenste been gooi je in de draai omhoog onder de oksel van de tegenstander en draai de armen mee, je rolt iemand zo om.
Maak de ebi beweeging met je onderste been op de knie van de tegenstander en trap in de ebi beweeging de knie weg, je tegenstander ligt ineens plat op de buik ipv dat hij/zij op je hoofd probeert te meppen.
Kortom, ebi is een heel handige basis beweeging om onder de knie te hebben voor het ne-waza/grondgevecht gebeuren. Door de vele variaties en combinaties kan je er een hoop mee doen.

The Bulldog
28-07-2007, 01:01
ja de smolarek ebi kan heel bedwelmend werken tijdens`de partij...haha

D22ntjuh
28-07-2007, 03:13
goed de techniek is nu wel duidelijk maar zoals al beschreven in een post dat je kreeft krijgt in een japans restaurant is omdat ebi het japanse woord is voor kreeft de techniek heeft deze naam gekregen in het jiu jitsu en judo omdat als je die beweging maakt je min of meer in de vorm van een kreeft ligt.

thrillseekah
28-07-2007, 08:10
goed de techniek is nu wel duidelijk maar zoals al beschreven in een post dat je kreeft krijgt in een japans restaurant is omdat ebi het japanse woord is voor kreeft de techniek heeft deze naam gekregen in het jiu jitsu en judo omdat als je die beweging maakt je min of meer in de vorm van een kreeft ligt.

ik dacht garnaal, omdat ze met die beweging zwemmen...nja who cares

D22ntjuh
29-07-2007, 00:02
ik dacht garnaal, omdat ze met die beweging zwemmen...nja who cares


dat bedoelde ik ook, ik haalde ze door elkaar *silly me*