PDA

View Full Version : wie legt mij de gilotine choke uit?



maartenjackie
03-10-2004, 02:54
ik heb hem een aantal keer geprobeerd maar hij is erg moeilijk

tips???

dank u

Justinian
03-10-2004, 10:40
De guilotine choke vind ik zelf redelijk gemakkelijk. Je kunt deze choke vanaf verschillende posities maken, maar ik ga er nu even vanuit dat je hem wilt maken als iemand inschiet op je linkerbeen (als je daar mee voor staat).

1. Je ziet dat de persoon inschiet, dus je blokt de shoot;
2. Meteen gaat je linkerhand voor zijn keel langs. Zorg hierbij dat je geen ruimte laat, aangezien je tegenstander hier dan makkelijk op kan reageren;
3. Pak nu met je rechterhand je linkerpols vast;
4. Maak nu de ruimte kleiner door je linkerhand naar je borst te brengen;
5. Als de choke niet goed zit, dan kun je de persoon meer naar binnen brengen (min of meer dezelfde beweging als wanneer je een opstoot geeft).

Zorg hierbij steeds dat je je balans bewaart, door licht naar achteren te staan met beide benen. Mocht je tegenstander je toch naar de grond krijgen, spring dan guard. Vanaf de guard kun je de choke op dezelfde wijze aanzetten.

HUNTER
03-10-2004, 12:43
vanuit de open guard:

door af te zetten met je voeten op de grond probeer je je kont iets naar achteren te zetten. Je tegenstander zal nu waarschijnlijk met zn hoofd naar voren komen. Op dat moment ga je erg rechtop zetten, waarbij je je schouder kruislings naar voren brengt. Je slaat je arm nu in een grote boog om zijn nek heen, waarbij het balnagrijk is dat je hem zo dicht mogelijk bij je lichaam vastzet. Dan heb je nl. meer ruimte om je hand onder zijn kin te plaatsen. Als je onderarm onder zijn kin zit, pak je de pols van deze arm met je andere hand waarbij je de hoek in je elleboog snel scherper maakt. Je blijft echter wel je rug recht houden, ga niet naar achteren hangen wat je veel ziet. Als je gaat hangen verlies je je balans en ook de kracht om de choke echt aan te zetten. Blijf zo lang mogelijk rechtop, heb geduld die choke komt heus wel. Zo lang je in balans zit hou je het sowieso veel langer vol dan je tegenstander.

maartenjackie
03-10-2004, 14:36
hartelijk dank jongens goede uitleg. hebben jullie misschien plaatjes als voorbeeld?