PDA

View Full Version : Ons land is vieste van Europa



Wheelie
15-10-2004, 12:09
BRUSSEL/DEN HAAG, vrijdag
Nergens ter wereld is de lucht zo vervuild met stikstofdioxide als boven Nederland, met uitlopers naar België en Duitsland.
Dat blijkt uit satellietopnames die zijn gemaakt door de Europese satelliet Envisat. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) noemt de situatie „buitengewoon ernstig�.
Uit de opnames komt onomstotelijk naar voren dat het dramatisch slecht is gesteld met de luchtkwaliteit boven Nederland.
De dieprode kleur is het teken van de grote concentratie stikstofdioxide, een stof die slecht is voor de gezondheid.
Mede door de dichtbevolktheid van ons land, de industrie in de omringende landen en het vele verkeer slaat de foto zo rood uit boven ons land.
Jaarlijks overlijden in ons land 5000 mensen voortijdig aan de gevolgen van de uitstoot van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes. In heel Europa zou het gaan om ongeveer 200.000 doden per jaar.
Bij langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden stikstofdioxide of korte blootstelling aan hoge concentraties zal in het algemeen een afname van de longfunctie optreden. Bij mensen met een zwakke gezondheid neemt bovendien het aantal astma-aanvallen toe en moet rekening worden gehouden met vroegtijdige sterfte.
De satellietbeelden laten duidelijk zien dat de nood aan de man is om met een fors pakket van maatregelen de uitstoot van niet alleen stikstofdioxide maar ook andere vormen van stikstof aan te pakken.
Zowel de PvdA als het CDA hopen dat door deze beelden nu eindelijk eens de urgentie van het probleem bij iedereen doordringt. CDA-Kamerlid Liesbeth Spies is blij met de foto’s: „Het blijft namelijk een lastig onderwerp. Er wordt wel geroepen dat het een ernstige situatie is, maar vervolgens is men niet of nauwelijks bereid zich aan te passen.� Zij hoopt dat de beelden mensen op andere gedachten kunnen brengen.
Voor PvdA-Kamerlid Diederik Samsom betekent dit beeld meer dan duizend woorden. „Het is duidelijk dat er echt iets gedaan moet worden�, aldus de sociaal-democraat, die wil dat er iets gedaan wordt op meerdere terreinen tegelijk.
Dat wil Van Geel ook. Vanaf volgend jaar wordt een roetfilter voor dieselauto’s gesubsidieerd om zo roet en fijn stof tegen te gaan. Ook de scheepsvaart en de industrie moeten hun steentje bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van dodelijke gassen. Samsom wil verder gaan door en het dieselgebruik verder terug te dringen door de accijns op deze brandstof te verhogen.
De Europese milieu-ministers, die gisteren in Luxemburg bijeen waren, willen ook snelheid maken met het schoner en zuiniger maken van auto’s. Ook de Europese Commissie komt met strengere normen voor de uitstoot van kooldioxide en stikstofoxide voor het verkeer.
\
Enkele andere plekken in de wereld die kampen met hoge concentraties stikstofdioxide zijn onder meer de hoofdsteden, de Po-vlakte in Italië en de Chinese oostkust.

Daling
Ook onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigen de problematische situatie in Nederland. Dat heeft volgens de milieudeskundigen alles te maken met de enorme verkeersdichtheid en het grote aantal mensen dat dicht op elkaar gepakt in een klein land woont. Deze twee factoren zijn verantwoordelijk voor de hoeveelheid stikstofdioxide.
Uit RIVM-metingen in de afgelopen jaren komt overigens naar voren dat sprake is van een lichte daling. Desondanks wordt de jaarlijks toegestane concentratie in Nederland langs drukke verkeerswegen nog steeds overschreden.
De mate van luchtvervuiling wordt niet alleen bepaald door stikstofdioxide. Ozon en fijn stof spelen bijvoorbeeld eveneens een rol. Met name in de warme zomer van 2003 werden de normen enkele malen fors overschreden en werd een smogalarm afgegeven.
Volgens het RIVM spant Nederland de kroon met de concentratie stikstofdioxide, maar zijn er desondanks delen in de wereld waar de algehele situatie slechter is. Daarbij wordt met name verwezen naar Oost-Europa.

harry
15-10-2004, 13:01
Ik geloof er geen zak van...
Ook de opwarming v/d aarde, dmv het broeikast effect, blijkt niet zo te zijn als door de VN wordt beweerd!
Het zal weer wel op gigantische milieu heffingen komen te staan en wie is dan de lul, juist de Nederlandse burgers!En Amerika en Rusland maar lachen, want ja daar kenne ze dat niet, geeft ook niet want die landen zijn ook niet zo groot dus daar is geen vervuiling :twak:

Jinx
15-10-2004, 13:03
Ik dacht alleen de randstad

harry
15-10-2004, 21:32
Ha het kwam net bij Paul Witteman, en het staat op teletekst, dit heeft dus niks te maken met de leefomstandigheden op de grond en is gewoon slechte journalastiek, en stemming makkerij!!!

Gulo gulo
16-10-2004, 16:39
Het gaat om de hogere luchtlagen, op de grond merk je niets van (gelukkig)

harry
16-10-2004, 16:43
Het gaat om de hogere luchtlagen, op de grond merk je niets van (gelukkig)

Maar die bestaan oa uit zwaar giftige stoffen(6 geloof ik)van wat ik begreep en daar was dit er 1 van :roll:

Gulo gulo
16-10-2004, 16:52
Ik kan je niet helemaal volgen Harry (de alcohol galmt nog na in mijn hoofd).

Er is inderdaad sprake van vervuiling in het Randstad gebied. Maar deze vervuiling bevindt zich in de hogere luchtlagen van de atmosfeer, zodat we er op de grond eigenlijk niets van merken. Je hebt dus helemaal gelijk als je zegt dat het geen effect op de leefomstandigheden heeft.

Maar het is natuurlijk niet goed als zulke rotzooi in onze atmosfeer zit.

harry
16-10-2004, 16:57
Shit, weer iemand die me niet kan volgen... :wink:

Maar dit verhaal blijkt niks te maken te hebben met de vervuiling van de randstad...

redjuh
17-10-2004, 12:50
ik vind het niet echt boeiende cijfers... ik merk er toch niks van

micha
17-10-2004, 19:01
5000 mensen per jaar gaan vroegtijdig dood. en dan lopen ze te zeiken over meeroken :evil:

redjuh
17-10-2004, 19:22
het is hier toch te druk