PDA

View Full Version : Cutten en even sterk blijven of zelfs sterker



Silat
18-10-2004, 14:40
Wie doet er hier aan cutten. ik ben benieuwd hoe je dat doet..

Bij mij lijkt het elke keer vanzelf te gaan :?

In de zomer ging ik creatine gebruiken vanaf 74 kg. In 5 weken tijd 79 kg.
Er leuk maar wel een beetje opgeblazen kop erbij. Ik werd ook veel sterker. 1 RM ging van 90 kg naar de 100 kg (bankdrukken) en ik kon vooral goed op meer herhalingen trainen. Alles ging enorm vooruit.

Na de creatine tot nu 10 weken later is mijn motivatie een beetje gezakt enzo, wat ziek geweest, veel werk enz... dus ik weeg weer 76 kg. Het vreemde is is dat ik helemaal niks in kracht verloren heb, ben zelfs sterker geworden, want 1 RM is nu 105 kg. Ik heb minder massa maar alles is keihard.

Ik blijf al jaren rond dit gewicht steken. Ooit 83 kg gewogen maar toen had ik geen tijd voor vechtsporten, weinig conditie en alleen maar spiermassa, echt waardeloos.

Ik train ook niet meer op hypertrofie (toename van spiervezelvolume)
Maar puur op kracht. Mijn lichaam zal zich aanpassen op hetgene wat ik doe en kan. Ik moet TE veel letten op dat vele eten enzo, ik ben gewoon niet groot en maar een tenger mannetje.

Ik wou altijd groot en sterk zijn, nu weet ik dat ik ook met dit gewicht heel sterk kan zijn.


Maar dus mijn vraag is omdat dit bij mij elke keer onbewust gaat en hoe cutten jullie zonder kracht te verliezen.. of gaat het ook vanzelf?

Bij jij ook zo'n schommelaar met je gewicht?

Silat
19-10-2004, 01:23
Loco? Octavius?

Jullie weten vast wel iets interessants hier over te vertellen.

Octavius
19-10-2004, 01:49
Ik hoef niets te doen om te cutten. Maar het is wel zo dat ik na bv 2 weken niks doen gewoon door kan beuken en soms iets sterker ben. En ik zelf train altijd op kracht, dan komt de kilo's van zelf. Misschien niet zo snel.

Silat
19-10-2004, 14:55
jij bent ook zo'n skinny ass he...

Unregistered
22-10-2004, 02:54
Het kan idd.. zeker door versterking van je Centraal Zenuwstelsel kan je sterker worden en toch cutten.

Silat
22-10-2004, 16:09
kijk daar is tie weer, Unreggy :thumbs:

Gr. Silat

Anonymous
22-10-2004, 21:06
Thx.. ja ik ben back. Mooi forum, geen reputation point, just pride and honour

Shytown
22-10-2004, 22:27
welcome back Unreggy!!!

}|^-_-^|{
23-10-2004, 01:13
unregistered is een aanwinst :thumbs:

Anonymous
25-10-2004, 22:03
kheb nou alles gelezen maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat cutten is :S

kan iemand het me uitleggen??

Unregistered
25-10-2004, 23:05
Cutten is het bewust opstellen van een negatieve caloriebalans (dus je eet minder dan je verbrandt) met als doel vet te verliezen. Meestal probeer je tijdens zon periode zo weinig mogelijk spiermassa te verliezen.

LOCO
25-10-2004, 23:11
Dus zorg je er o.a. voor dat je je eiwitten hoog houd, meestal cut je voornamelijk op de inname van koolhydraten

mama
26-10-2004, 15:20
ik heb een dieet gevolg waar je weinig tot geen koolhydraten at. tussen de 28 en 35 gram meen ik. Dit per dag.
Het is een super zwaar dieet, en mocht het ook alleen doen onder begeleiding van een dietiste.
Maar is dit dan ook een soort van cutten?
:oops:

Shytown
26-10-2004, 16:38
Dus zorg je er o.a. voor dat je je eiwitten hoog houd, meestal cut je voornamelijk op de inname van koolhydraten


Ik merk juist dat ik snel aankom van "eiwitshakes" dus ik probeer liever de alternatieven zoals kipfilet, kwark en tonijn (gaat steeds beter)

Ik heb een paar vragen hierover:

1) wat is de verdeling vet/kh/eiwit tijdens cut?

2) wat is je max inname tijdens cut?

3) dien je je trainingsschema aan te passen tijdens cut?

Alvast bedankt voor de antwoorden bro's

Unregistered
26-10-2004, 19:17
1
Verdeling verschilt nogal. Ik ken mensne die cutten op een middelmatig percentage KH (30 % bijv), maar er zijn ook mensen die extreem laag gaan, bijv 10 %. Qua eiwit verschilt het ook wel, maar er is wel algemene consencus dat je de eiwitten vrij hoog moet houden om spiermassaverlies te voorkomen. Vet verschilt ook weer heel erg. Zou het toch minimaal 20 % houden voor een optimaal hormoonhuishouding. Er zijn bijv ook dieeten waarbij je vrij hoog in je vet gaat (bijv Atkins)

2 (vraagstelling is een beetje raar? Max inname waarvan? Koolhydraten? Kcal?)

3
Trainingsschema zou ik niet heel veel aanpassen. Je zou misschien wat meer cardio kunnen doen, voor extra vetverlies, maar dat doen de meeste personen op dit board al vanwege de gevechsporten. De grootste fout die je kunt maken tijdens het cutten is de krachttraining sterk minderen of eruit gooien. Daardoor kun je dus heel veel spiermassa verliezen. Gevolg daarvan is een mindere vet % daling (omdat het vet % de verhouding is tussen spier EN lichaamsvet), minder kracht, en een lager onderhoud waardoor in een latere periode dieeten ook moeilijker zal gaan.

Strength and honour

Shytown
26-10-2004, 19:44
Unreggy,

dank voor je snelle reactie.

Met tweede vraag bedoel ik de maximale inname van eiwitten tijdens cut...hoe bereken je dat? En is er sowieso een formule om je mx calorieen te berekenen?

Unregistered
26-10-2004, 22:35
Ja er zijn wel formules om je max cal te berekenen, hele simpele, hele ingewikkelde, maar t probleem is dat het meestal ook heel erg aan de persoon ligt. Sommige mensen zijn gewend om heel veel te eten, sommige heel weinig. Iemand die veel eet altijd, bijv 4000 cal per dag, en via een berekening op 2000 cal komt om te cutten, zal heel veel spiermassa verliezen. Het IS wel mogelijk dat ie goed bij je past, sommige zijn vrij goed, bijv deze: http://www.drsquat.com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=12

Maar het grote probleem is dat die formules niet rekening houden met je grondstofwisseling.

Qua eiwitten zou ik het toch vrij hooghouden, eiwitten zorgen immers voor het behoud van je spiermassa. Niet teveel verlagen dus. Persoonlijk zou ik tijdens de cut vooral verlagen in koolhydraten, eiwitten misschien iets, en vet ook iets, tenzij je al heel laag zit in je vet.

Chico
27-10-2004, 20:25
thx voor de uitleg

ik eet zowiezo weinig koolydraten...

maar ik hoorde laatst dat eiwitshakes niet goed zijn van een fitnessintructeur... de overmaat aan eiwitten wordt omgezet in suikers en opgeslagen in vet... daarnaast zou je met een normaal eetwijze genoeg eiwitten binnenkrijgen om van de schade die je de spieren toebrengt tijdens (kracht)training te herstellen... als je al extra eiwitten in wilt nemen kun je beter tonijn eten dan eiwitshakes... scheelt qua geld

Unregistered
27-10-2004, 22:00
True, het scheelt qua geld. Wat de instructeur waarschijnlijk niet weet is dat na de training de insulinegevoeligheid van de spier heel hoog is, waardoor je heel snel massa aan kan zetten door snelle eiwitten (Whey uit shakes) te combineren met snelle koolhydraten (dextrose of een mix van dextrose en maltodextrine). Wat de instructeur waarschijnlijk ook niet weet is dat de insulinegevoeligheid van de adipodytevoorraden heel laag is, zodat de kans voor het aanzetten van vet laag is. Tonijn zijn overigens geen snelle eiwtten, dus post workout heb je er weinig aan imo (tenzij je je shake tÃ*jdens het trainen inneemt, zodat hij inwerkt op het moment dat jij klaar bent met trainen). Eiwit kan zich biologisch gezien vrij moeilijk omzetten naar vet, en de thermogene waarde ervan maakt die kans nog minder.

Maar het scheelt qua geld, daar heeft ie gelijk in, wanneer je de goedkoopste tonijn neemt.

Chico
27-10-2004, 23:02
that could be...

wat zou jouw advies zijn om qua kracht te groeien zonder echt extra massa te krijgen dan?? (en wat qua droogtrainen)

Unregistered
27-10-2004, 23:52
Kracht groeien? Echt oefeningen waarbij je 10 seconden of minder op spanning staat met een gewicht rond of boven de 85 % van je 1RM, zo snel mogelijke uitvoering ten alle tijde. Oefeningen met 3 tot 15 herhalingen zetten toch vrij veel massa aan, maar uiteindelijk gaat kun je massawinst altijd terugvinden in je dieet. Zou gewoon gaan voor bijv onderhoud, en dan een combinatie van pure kracht, snelheid en strength endurance, en eventueel muscle endurance.

Chico
28-10-2004, 14:05
ok thx...

Shytown
29-10-2004, 00:56
True, het scheelt qua geld. Wat de instructeur waarschijnlijk niet weet is dat na de training de insulinegevoeligheid van de spier heel hoog is, waardoor je heel snel massa aan kan zetten door snelle eiwitten (Whey uit shakes) te combineren met snelle koolhydraten (dextrose of een mix van dextrose en maltodextrine). Wat de instructeur waarschijnlijk ook niet weet is dat de insulinegevoeligheid van de adipodytevoorraden heel laag is, zodat de kans voor het aanzetten van vet laag is. Tonijn zijn overigens geen snelle eiwtten, dus post workout heb je er weinig aan imo (tenzij je je shake tÃ*jdens het trainen inneemt, zodat hij inwerkt op het moment dat jij klaar bent met trainen). Eiwit kan zich biologisch gezien vrij moeilijk omzetten naar vet, en de thermogene waarde ervan maakt die kans nog minder.


Kan dit per persoon verschillen? Ik merk idd dat die shakes zorgen voor love handles :shock:

Unregistered
29-10-2004, 14:31
Hmmm denk juist niet dat je er vet van aan zet, mits je het goed gebruikt natuurlijk

Shytown
29-10-2004, 15:08
Er zitten toch ook veel suikers in die shakes? Merk dat ik daar erg gevoelig voor ben.

Unregistered
29-10-2004, 19:48
Normale whey zitten bijna geen suikers in. Sommige fabrikanten stoppen er wel suikers in omdat het scheelt aan productiekosten, omdat je evenveel betaald voor de suiker als voor de whey. Daarom vind ik ook de meeste weight gainers dikke bullshit. VOL met suikers, een beetje eiwit, en dan heb je het gehad. Bovendien erg duur. Natuurlijk combineer je meestal whey met dextrose of een combinatie van dextrose of maltodextrine, dan zou je wel veel suikers binnen krijgen. De laatste 2 keuzes zijn overigens veel goedkoper dan weight gainer of whey waar suikers aan zijn toegevoegd.

Elysium
01-11-2004, 10:29
@Unreg : I agree! Weightgainers zijn idd bull, punt! Wat betreft Dextro, om de nodige insulinepiek te creëren na de training..ikzelf kan niet tegen Dextro in mijn Whey-shake (te zoete drek), maar heb nu een evengoed alternatief gevonden..direct na de training drink ik nu een AA'tje-high energy (met dextro en maltodextrine) zelfde effect, zonder de zoete toestanden.

@Chico : Wat jouw instructeur zegt over het aantal eiwitten uit normale voeding halen is bull! Als je op een hoog niveau traint heb je zowat een 2 Ã* 3gr eiwitten nodig per kilo VVM..mag je al wat eten ze imo...tonijn is idd DE bron van eiwitten, samen met kwark, maar zoals Unreg zegt, de snelste eiwitten zijn whey..en die heb je snel nodig na de training.


On-Topic : Imo moet je de vetinname lichtjes verhogen (% gezien) en de KH's verlagen..beetje bij beetje, want KH's drastisch verlagen is echt niet aan te raden! Qua vetten..alleen maar lijnzaadolie en noten aanspreken als vetbron. De reden van iets hoger te gaan in vet en lager in KH's is om de vetverbrandende hormonen zoals Cortisol te verhogen.

Nu, de één zegt zus en de andere zo..