PDA

View Full Version : Leuke boeken



KO TKO
19-10-2004, 16:52
Ik moet voor school 4 Nederlandse boeken lezen en 3 Engelse boeken lezen.


Welke Nederlandse en Engelse boeken zijn leuk ?

Biiyen
19-10-2004, 16:55
o god...... Ik steek nog liever me leuter in een blender dan dat ik ooit nog een boek moet lezen.

Nederlands Boek : Muay Thai Thaiboksen van Thom Harinck :wink:

Jase
19-10-2004, 16:58
Je gaat toch niet werkelijk boeken lezen voor school, als er uittreksels bestaan he???

KO TKO
19-10-2004, 17:12
Je gaat toch niet werkelijk boeken lezen voor school, als er uittreksels bestaan he???

Onze school kijkt op het internet. Als ze zien dat je een uitreksel gebruikt hebt, dan wordt je van school gestuurt

KO TKO
19-10-2004, 17:13
Ik heb net Het Gouden Ei uitgelezen het was een best wel leuk boek.

}|^-_-^|{
19-10-2004, 17:17
lees niet te dunne boeken, dat maakt gelijk een slechte indruk bij je leraar nederlands. je kunt beter boeken lezen die wat dikker en spannend zijn, want daar ben je zo doorheen.

op dat gebied kan ik je een paar boeken aanraden die veel mensen weliswaar op hun lijst hebben staan, maar die niet slecht beoordeeld worden in de nederlandse literatuur.
- de aanslag
- de donkere kamer van damocles
- de procedure (deze is ook van mulisch, net als de aanslag, dus je zult een keuze moeten maken)
- De kleine blonde dood

op het gebied van engels ben ik niet echt deskundig, misschien kan Geert van de Veen je helpen, die is leraar Engels.

kyokushin
19-10-2004, 17:39
lees engelse boeken die verfilmd zijn bijvoorbeeld: the eagle has landed, the guns of naverone, worked for me

Femail
19-10-2004, 17:44
lees engelse boeken die verfilmd zijn bijvoorbeeld: the eagle has landed, the guns of naverone, worked for me

Soms is het einde in de film totaal anders.
The Horse Wispherer gaat op het einde dood in het boek, maar in de film blijft hij vrolijk maar alleen achter.

The Importance of Being Ernest verschilt juist weer in de details. (tomaten sandwiches ipv komkommersandwiches. (Schaam, dat ik me DAT nog herinner)

Hidman
19-10-2004, 17:45
Internet blijft toch het makkelijkste! :mrgreen:

Femail
19-10-2004, 17:55
Oja, als je dan perse iets moet lezen doe dan maar: "Het waanzinnige van sneeuw" van Alex Boogers. Die gaat tenminste nog over vechtsporten. Is best dik (318 blz) wat de leraar vast fijn vind, en belangrijker: je leest er zo doorheen. Het is echt heel simpel geschreven. Het verhaal is best aardig, omdat je je vanaf bladzijde 10 af blijft vragen wat er nou echt gebeurd is, en daarvoor moet je tot het einde lezen. Ok, het is geen super literatuur a la mulish, maar voor een aardige winter avond best te doen.


Boogers, Alex | Het waanzinnige van sneeuw
Remy is een slimme, eenzelvige jongen die na het plotselinge overlijden van zijn zusje Estee greep probeert te krijgen op zijn leven. Op doktersadvies gaat hij aan sport doen. Vechtsport.
Behalve een passie voor de vechtkunst, die hij als een danser beoefent, ontvlamt Remy in een felle hartstocht voor het mooie zusje van een bevriende, succesvolle thaibokser. Spannende gebeurtenissen volgen elkaar op - tot Remy in het ziekenhuis belandt.

lady in red
19-10-2004, 17:59
boeken die ik heb gelezen voor mn lijst:
phileine zegt sorry van Ronald Giphart (echt heel leuk boek, wel grof)
de kleine blonde dood (btje saai)
boy van j. Bernleff (een historische roman, erg mooi maar mss meer 'vrouwenboek')
figuranten (ik wet neit meer van wie en het is een kutboek dus is af te raden)
ik omhels je met duizend armen (Ronald Giphart, ook erg goed boek)

}|^-_-^|{
19-10-2004, 18:04
welk niveau doe je, KO TKO?

payap
19-10-2004, 18:07
Gibbson : Decline and fall of the roman empire :roll:

Gulo gulo
19-10-2004, 18:16
Sense and sensibility is een aanradertje :wink:

Voor Nederlands alles van W.F. Hermans!!!!!!!

Anonymous
19-10-2004, 19:00
welk niveau doe je, KO TKO?

Havo 4

KO TKO
19-10-2004, 19:03
Die Guest boven mij dat ben ik. Ik was vergeten inteloggen. Ik zit op Havo 4

lady in red
19-10-2004, 19:24
dan moet je 7 titels lezen....sterkte

Guru
19-10-2004, 21:21
Wat dacht je van dit boek?

Mr. Prof. Fortuyn - De Puinhopen van 8 Jaar Paars?

}|^-_-^|{
19-10-2004, 21:26
Die Guest boven mij dat ben ik. Ik was vergeten inteloggen. Ik zit op Havo 4

hmz, dan weet ik niet zeker of het handig is om met Giphart aan te komen. Ligt een beetje aan de docent Nederlands...
Geeft de docent geen tips (het staat altijd goed om even bij de docent te informeren).

Haha Payap, ik denk dat Gibbson aardig hoog gegrepen is, maar het is zeker een prachtig werk. :lol:

}|^-_-^|{
19-10-2004, 21:28
Sense and sensibility is een aanradertje :wink:

Voor Nederlands alles van W.F. Hermans!!!!!!!

Hermans roelt inderdaad ook. Ik denk dat het raadzaam is om een boek als 'au pair' te lezen van hem.

Ronald
19-10-2004, 22:10
Wat dacht je van dit boek?

Mr. Prof. Fortuyn - De Puinhopen van 8 Jaar Paars?
Wel serieus blijven hé Guru.

Guru
19-10-2004, 22:27
Is dat geen literatuur dan volgens de school?

Ronald
19-10-2004, 22:55
Is dat geen literatuur dan volgens de school?
Weet ik niet, maar er wordt gevraagd naar leuke boeken :lol: .

}|^-_-^|{
19-10-2004, 23:21
Is dat geen literatuur dan volgens de school?

Nee, niet op het gebied van de Nederlandse letterkunde in ieder geval. :wink:

blazin.arr0w::::
20-10-2004, 01:15
Mijn favorieten Engels:

One Flew Over The Cuckoo's Nest - Ken Kesey
The Cather In The Rye - J.D. Salinger
The Chosen - Chaim Potok
The Da Vinci Code - Dan Brown
For Whom The Bell Tolls - Hemingway
Animal Farm - George Orwell

Ff checken of je (auto)biographiën mag lezen, maar dan zijn deze twee zeker aanraders:

Mr. Nice - Howard Marks
Killing Pablo - Mark Bowden

Wil je er gemakkelijk van af komen:

The Cement Garden
Of Mice And Men

(auteurs effe kwijt). Dun, makkelijk en kut ;)

blazin.arr0w::::
20-10-2004, 01:16
Nog een brute autobiografie:

Catch Me If You Can - Frank W. Abagnale.

Anonymous
20-10-2004, 10:02
In koele bloede(engels) vond ik ook wel leuk

ashihara
20-10-2004, 10:57
Nederlands:
de aanslag ( H. Mulich )
karakter ( F. Bordewijk)
het gouden ei ( T. Krabe)

Engels:
Da vinci code ( G. Brown)
final sulution ( S. Knight)
Birdman (m. Hayder)

Iwan
20-10-2004, 10:59
The Da Vinci Code
The Mothman Prophecies van John Keel.

Anonymous
20-10-2004, 13:15
De bavianenkoning.

Tsuki
20-10-2004, 15:06
ik lees alleen de veronica ......................

Biiyen
20-10-2004, 15:22
ik lees alleen de veronica ......................

x2

Normaal krijg je toch een litaratuur lijst van school waaruit je kan kiezen? Tenminste ik kreeg toendertijd een lijst mee naar huis waarop ik de boeken die ik ging lezen moest aankruisen.

School heeft het lezen voor mij verpest! hoppa, 2 Maanden de tijd, lees maar 4 boeken...pppffff... Ik had me nog nooit zo ellendig gevoeld.

}|^-_-^|{
20-10-2004, 16:02
haha, in 2 maanden 4 boeken lezen is dus echt helemaal niks. je hebt dus inderdaad blijkbaar een slechte docent nederlands gehad (op het gebied van literatuur), want een beetje docent kan je precies die boeken aanraden die een beetje in jouw straatje passen en dan lukt het makkelijk om ze in 2 maanden uit te lezen.

harry
20-10-2004, 16:51
Boeken zijn niet leuk :evil:

Dennis
20-10-2004, 17:08
Boeken zijn niet leuk :evil:

Die mening had ik ook op school, maar ben een tijd geleden van mening veranderd.

lady in red
20-10-2004, 17:11
hm ik vind lezen juist wel leuk:)

KO TKO
20-10-2004, 17:36
Voor Engels ga ik The Rise of the Roman Empire, The History of the Decline and Fall of the Roman Empire en Underboss: Sammy the Bull Gravano's Story of Life in the Mafia lezen
En voor Nederlands ga ik De Dominee lezen. Voor Nederlands zoek ik nog 2 boeken.

Gulo gulo
20-10-2004, 18:56
Nooit meer slapen van Hermans :thumbs:

}|^-_-^|{
20-10-2004, 20:49
Voor Engels ga ik The Rise of the Roman Empire, The History of the Decline and Fall of the Roman Empire en Underboss: Sammy the Bull Gravano's Story of Life in the Mafia lezen
En voor Nederlands ga ik De Dominee lezen. Voor Nederlands zoek ik nog 2 boeken.

respect, dat tweede boek was het lijfboek van Lord Byron. Denk dat je docent er wel van onder de indruk zal zijn.

redjuh
20-10-2004, 23:37
de dominee
supertex

KO TKO
21-10-2004, 19:19
Voor Engels ga ik The Rise of the Roman Empire, The History of the Decline and Fall of the Roman Empire en Underboss: Sammy the Bull Gravano's Story of Life in the Mafia lezen
En voor Nederlands ga ik De Dominee lezen. Voor Nederlands zoek ik nog 2 boeken.

respect, dat tweede boek was het lijfboek van Lord Byron. Denk dat je docent er wel van onder de indruk zal zijn.


Wie is Lord Byron ?

}|^-_-^|{
10-12-2004, 09:47
romantisch dichter uit de 19e eeuw, gevallen in de griekse onafhankelijkheidsoorlog.

btw sorry voor de late reactie :wink:

B3 lik3 M3
10-12-2004, 10:15
salinger --> Catcher in the Rye



phileine zegt sorry van Ronald Giphart (echt heel leuk boek, wel grof)


Ook de LOTR reeks (zowel nederlands als engels) zijn erg mooi..
Lees ook de voorloper hiervan: De Hobbit
Voor Havo 2 las ik ook : Het verotte leven van Floortje Bloem..ik weet niet echt meer of dit niveau ook wordt geaccepteerd voor een havo 4 scholier.

Biiyen
13-12-2004, 12:24
Heb afgelopen week voor Workflow Management "Het Doel" moeten lezen van Eliyahu Goldratt. Best een leerzaam boek eigenlijk. Kent iemand het boek?

}|^-_-^|{
13-12-2004, 14:07
@ rappe rik: lol @ giphart
ennuh: niet alles van een auteur die ook goede literatuur schrijft hoeft daadwerkelijk als goede literatuur gezien te worden. vergelijk het bijvoorbeeld ook eens met umberto eco die een boek schreef over hoe je een scriptie moet schrijven, of met mulisch die ook gewoon non-fictie heeft geschreven.

}|^-_-^|{
13-12-2004, 14:44
Alle boeken van Eco zijn volkomen onleesbaar man. Wat een vreselijk gezever is dat.

ah, dat verklaart ook waarom er geen mulisch in je lijstje voorkomt. leg bijvoorbeeld eens de slinger van foucault van eco en de procedure van mulisch naast elkaar. de slinger is de procedure in het kwadraat en misschien wel tot de tiende macht.

als je voor je mondeling toch met alle geweld giphart moet lezen, probeer dan uit te zoeken naar welke andere boeken (klassiekers), films en schilderijen hij verwijst.

er zijn ook boeken die tot de high literature behoren waarvan bepaalde verhaallagen ook licht en leesbaar kunnen zijn.
kijk bijvoorbeeld naar siegfried van mulisch, maar ook naar de donkere kamer van damocles bij hermans. deze boeken hebben verschillende lagen die je als scholier echt niet allemaal hoeft te doorgronden om een leuk cijfer te halen. een dichtbundel doet het ook altijd goed, wat gedichten van nijhoff of wellicht een bundeltje van jules deelder.