PDA

View Full Version : Acht arrestaties moslimradicalen



Wheelie
04-11-2004, 10:48
Dader was speerpunt terreurcel

Van onze verslaggevers


AMSTERDAM, donderdag
De moordenaar van Theo van Gogh is Mohammed B., prominent lid van een terreurcel waarvan acht moslimradicalen zijn gearresteerd sinds de moord.
De acht worden door Justitie beschouwd als de terreurcel rondom de moord op Van Gogh. Een Marokkaanse diplomaat is naar Nederland gevlogen, in verband met deze zaak.

Martelaar
Mohammed B. (26) is geboren en getogen in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Hij had zich voorbereid om als martelaar te sterven. Tijdens het afslachten van Van Gogh, wiens keel hij van oor tot oor tot op de nekwervels doorsneed en twee grote messen in het lichaam plantte, droeg hij zijn testament bij zich. Hij wilde zich laten doodschieten door de politie, maar werd in zijn been geraakt.
Op Van Goghs lichaam stak hij een jihad-oproep, waarin gevraagd wordt om het doden van „alle heidenen�.
B. ging afgelopen jaren zeker tweemaal op pelgrimstocht naar Saoedie- Arabië. De laatste keer deed hij dit onder de naam van zijn overleden moeder. Na een normale jeugd radicaliseerde hij kortgeleden, onder meer door dramatische familieomstandigheden en foute buurtgenoten.
Als jongetje kreeg hij Arabische taallessen en leerde hij over de koran. In 1995 haalde hij op zijn zeventiende zijn havo-diploma op het Mondriaan Lyceum, om de hoek bij zijn ouderlijke flatwoning aan de Hart Nibbrigstraat.
Op de avond na de moord deed de politie daar een inval. Tijdens de actie zou de politie slaags zijn geraakt met buurtjongeren, die auto’s van de recherche beschadigden.
Gelijktijdig viel de politie met tientallen agenten binnen in woningen aan onder meer de Mercatorstraat in Amsterdam- West. Op deze adressen zijn zeker een zevental verdachten aangehouden. Ook is bewijsmateriaal in beslag genomen. In een woning aan de Marianne Philipsstraat woonde een groot aantal jonge Marokkanen van rond de twintig jaar, die allen op de vlucht sloegen.
Mohammed B. heeft een vader, een stiefmoeder en drie zussen, Toria, Saïda en Wardia. De voertaal van de keurige familieleden is Nederlands.
Enkele jaren geleden overleed de moeder van het gezin aan kanker. Volgens bekenden van de familie is dat de belangrijkste oorzaak van B.’s radicale gedragsverandering.
Hij is bekend bij politie en justitie vanwege geweldsmisdrijven en straatroven. In politiekringen stond hij te boek als hardekernjongere.
Gistermiddag was de familie, die als zeer gematigd bekend staat in de wijk, bijeen. In de woonkamer heerste een zeer gespannen sfeer. De vader en de zussen droegen traditionele gewaden.
De familie B. ging de laatste jaren gebukt onder Mohammeds radicale opvattingen. „Hij heeft gezworen zijn zus Wardia te vermoorden omdat ze was weggelopen. Zijn zus had een kind gekregen van een Marokkaan die nu in de gevangenis zit in Duitsland. Het stel had een woning in Almere, maar toen haar man werd gearresteerd, werd ze het huis uitgetrapt door haar schoonvader. Die verkocht het huis. Hun kind is afgepakt door de kinderbescherming vanwege een incident waarbij het dochtertje is gevallen. Ze is lange tijd ondergedoken geweest in opvanghuizen. Ze heeft zich na de moord herenigd met haar vader en haar zussen, uitgerekend op de dag dat Mohammed werd opgepakt.�

Samir A.
Mohammed B. vond een gelijkgestemde in buurtgenoot Samir A., de man die aanslagen zou hebben beraamd op onder meer de Tweede Kamer, Schiphol en de kerncentrale van Borssele. Mohammed B. en Samir A. hingen vaak rond op het August Allebéplein, een berucht ’Marokkanenplein’ in Amsterdam- West.
Mohammed B. logeerde, nadat hij het ouderlijk huis had verlaten, op diverse adressen in Amsterdam. Op vijf van deze locaties is gisteren huiszoeking verricht. Hierbij zijn acht verdachten aangehouden. Het gaat om vier woningen in Amsterdam- West en één in Amsterdam- Noord.


Op dezelfde adressen logeerden eerder medeverdachten van Samir A. De woningen fungeren waarschijnlijk als doorgangshuizen voor terroristen.
De acht die nu zijn opgepakt, worden door justitie beschouwd als de terreurcel rondom de moord op Van Gogh. Het gaat om een Algerijn, zes Marokkanen en een man met de Spaans-Marokkaanse nationaliteit, varierend in de leeftijd van 19 tot 27 jaar. Bij de doorzoekingen zijn computers, boeken en fundamentalistische literatuur in beslag genomen.
B. bezocht met zijn vader tot voor enkele jaren de gematigde moskee aan de Postjesweg van de Stichting Islamitisch Sociaal Cultureel Centrum. Anderhalf jaar geleden koos hij voor de radicale El Tawheed moskee, waar hij werd geïntroduceerd door Samir A. Zijn vader bezoekt de moskee aan de Postjesweg nog altijd.
In deze moskee is Mohammed B. en de moord op Theo van Gogh het gesprek van de dag. De bezoekers zijn uit het veld geslagen. Ze omschrijven B. als een ’wandelende tijdbom’. „Hij nam niets meer van anderen aan. Als je opmerkingen had, kreeg je meteen klappen. Hij is psychisch helemaal in de war geraakt. Er viel niet meer met hem te praten.�
Dat ervoer ook Theo van Gogh, beklemtoont een ooggetuige die dicht op de moord stond. „De laatste woorden van Van Gogh waren: Genade! Genade! We kunnen er toch over praten?�
Morgen wordt Mohammed B. voorgeleid aan de rechtercommissaris. Tot nu heeft hij gezwegen tegenover de recherche. B. is aan de schotwond in zijn been geopereerd in het VU-ziekenhuis in Amsterdam en inmiddels overgebracht naar het penitentiair ziekenhuis in Scheveningen.

Wheelie
04-11-2004, 10:55
TERREURGROEP HEEFT BANDEN TOT IN SPANJE

Van onze verslaggevers


AMSTERDAM, donderdag
Het netwerk van moslimextremisten waartoe Mohammed B., de vermeende moordenaar van Theo van Gogh, behoort heeft vertakkingen tot in Spanje en Marokko. De acht bekenden van B. die in Amsterdam zijn opgepakt, hebben dezelfde connecties. Samir A., de voormalige buurtgenoot van B. uit Amsterdam-Slotervaart lijkt een voorname rol te hebben gespeeld in deze terreurgroep.
De 18-jarige A. zit sinds juni vast op verdenking van het voorbereiden van aanslagen. In zijn ouderlijk huis aan de Jan Voermanstraat bereidde de tengere A. zich sinds zijn vijftiende voor op deelname aan de heilige oorlog (jihad) van Osama bin Laden. Om de hoek, in de Hart Nibbrigstraat, groeide naar verluidt tegelijkertijd de frustratie bij de acht jaar oudere B.

Moskee
Beiden bezochten regelmatig de omstreden moskee El Tawheed aan de Jan Hanzenstraat in stadsdeel Oud-West. Het gebedshuis kwam eerder dit jaar in opspraak omdat het onderdak bood aan de Saoedische stichting Al-Haramain, een dekmantel van Al-Qaeda. De vertegenwoordiger van die stichting was Mahmoud el- Shershaby, de imam van El Tawheed. Hij woont op een steenworp afstand van het ouderlijk huis van A. en de woning van B.
Begin dit jaar nam A. zijn intrek in de Rotterdamse woning van zijn echtgenote, de 24-jarige Abida K. In juni, kort voordat hij werd gearresteerd, kregen zij een zoontje. Bij de huiszoeking trof de politie plattegronden aan van mogelijke doelwitten. De vondst was aanleiding voor de afkondiging van het terreuralarm afgelopen zomer.


De AIVD beschikte al over een uitgebreid dossier van A. en daarin is kennelijk ook B. opgedoken. Volgens het kabinet waren er echter geen aanwijzingen dat B. bezig was met de voorbereiding van een gewelddadige actie.
Over A. was al veel meer bekend. Begin 2003 vertrok hij samen met een vriend naar Tsjetsjenië om tegen de Russen mee te vechten aan de zijde van hun moslimbroeders. Ze strandden in de Oekraïne.
Acht maanden later werd A. gearresteerd omdat hij tezamen met vier anderen bezig zou zijn geweest met de voorbereiding van een aanslag. Een van zijn medeverdachten was de 22-jarige Ismail, die een militaire training heeft gehad in een terreurkamp in Pakistan.
Samen met Ismail bezocht A. vorig jaar de in Spanje ondergedoken Marokkaanse terrorist Abdelakim Akoudad. Akoudad werd gezocht wegens betrokkenheid bij de aanslagen in Casablanca van mei 2003, waarbij 45 doden vielen.
Via A. loopt ook een link naar de Palestijnse terreurbeweging Hamas. Zijn echtgenote was jarenlang een fanatiek voorvechtster van de in Rotterdam gevestigde stichting al-Aqsa, die afgelopen jaar wegens financiering van Hamas op de internationale terreurlijsten belandde.

Anonymous
04-11-2004, 11:26
Mij lijkt het een goed idee om een aanslag te plegen op de El Tawheed moskee!

Mike
04-11-2004, 11:42
echt eng dit allemaal

het is dus echt waar dat we omringd zijn door deze idioten.

en dit is nog wat we zien , hoeveel van die lui zijn nu nog bezig iets te plannen?

zieke geesten hoor, hoe kan je toch zo denken als je hier bent opgegroied?

Anonymous
04-11-2004, 11:49
AMSTERDAM - Een levensgroot portret ter nagedachtenis aan Theo van Gogh in de Amsterdamse Warmoesstraat is gistermiddag beschimpt en bespuugd door Marokkaanse jongeren.

Direct na zijn gewelddadige dood greep spuitbus- en graffitikunstenaar Donovan Spaanstra (33) naar de spuitbus en schilderde een levensgroot portret op de gevel van een pand in de Warmoesstraat. "Voor een kunstenaar, van een kunstenaar. En Van Gogh heeft hier duizenden malen gelopen", legt Spaanstra zijn eerbetoon uit. Spaanstra kon het nieuws van de moord op Van Gogh amper bevatten. "Er is een kunstenaar iets vreselijks aangedaan. Hij is gedood om zijn woorden en kunst." De artiest plukte een foto van de filmmaker van internet en ging onder luid applaus van omstanders aan het werk. Niet iedereen kon het spontane eerbetoon echter waarderen. Spaanstra zelf werd tijdens het schilderen lastig gevallen door Marokkaanse jongeren: "Ze schreeuwden: 'Hamas, Hamas'. Ze waren echt heel pissig. Ze hebben zelfs op het portret gespuugd. Praten over wat er is gebeurd wilden ze niet."
Er klonken in de Warmoesstraat ook andere geluiden: applaus, instemming en verdriet. Voor het portret liggen inmiddels vele bloemen.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2004/11/4/TE/TE_2S_20041104_3/articles/TE_2S_20041104_3_311_1_thumb.jpg

Zo maak je het er niet beter op!

Justinian
04-11-2004, 12:00
Met die radicale moslims valt denk ik niet te praten. Om eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat wel zou helpen. Uitzetten is over het algemeen gelet op de dubbele nationaliteit geen optie. Ik weet wel dat als de identiteit van de gasten die tot die 150 behoren bekend wordt gemaakt (incl. verblijfplaats), het snel zou zijn afgelopen wat betreft die personen. Bovenstaand stukje waarin staat in hoeverre de keel van Theo is doorgesneden zorgt ervoor dat ik kook van woede!

}|^-_-^|{
04-11-2004, 12:07
„De laatste woorden van Van Gogh waren: Genade! Genade! We kunnen er toch over praten?� :cry:

max mulder shihan
04-11-2004, 12:08
De grondwet veranderren zodat het wel kan , en dan eruit met die handel en NOOIT maar dan ook NOOIT meer er in , op straffe van onmidelijke executie. Oog om oog tand om tand. :twak:

Justinian
04-11-2004, 12:09
Je hebt niet alleen met de Grondwet te maken, maar ook met Europese wet- en regelgeving. Het is lastiger dan je denkt.

}|^-_-^|{
04-11-2004, 12:10
hoe makkelijk is het om iemand persona non grata te laten verklaren?

Silat
04-11-2004, 12:24
tiefus gasten, valt me al lang weer mee dat er geen rel ontstaan is.

Wanneer slaan we een keer terug als die rotte gasten zo'n grote smoel hebben, ze zijn zwaar in de minderheid.

Als ik een bekend iemand vermoord in marokko word ik gelynched voordat ik opgepakt ben.

Het wordt tijd dat we weer barbaars gaan doen. :evil: Lekker primitief net als in Indonesie. Daar worden parasieten van andere eilanden letterlijk de kop eraf gehakt en met het hoofd rituele dansen gemaakt. :evil: door het volk zelf!!

4 jaar geleden werden in indonesie op Madura 400 mensen van andere eilenaden vermoord en onthoofd omdat die mensen de economie en leefbaarheid op dat eiland verpestten.

Het wordt tijd dat Bakelende opdonderd en dat we een daar een bruut aan de leiding krijgen en die zwaar gaat vegen in Nedeland.

we hadden zo'n vredig landje opgebouwd na de oorlog, nu verzuipen we in onze eigen tolerantie.

Ik denk dat we de aankomende 5 jaar het leger de straat op moeten schoppen.

en dat is mijn mening waar ik recht op heb.

Mickey
04-11-2004, 12:28
GODVERDE!
Wat een stelletje klootmongolen..

Dit valt niet te relativeren.

max mulder shihan
04-11-2004, 12:40
tiefus gasten, valt me al lang weer mee dat er geen rel ontstaan is.

Wanneer slaan we een keer terug als die rotte gasten zo'n grote smoel hebben, ze zijn zwaar in de minderheid.

Als ik een bekend iemand vermoord in marokko word ik gelynched voordat ik opgepakt ben.

Het wordt tijd dat we weer barbaars gaan doen. :evil: Lekker primitief net als in Indonesie. Daar worden parasieten van andere eilanden letterlijk de kop eraf gehakt en met het hoofd rituele dansen gemaakt. :evil: door het volk zelf!!

4 jaar geleden werden in indonesie op Madura 400 mensen van andere eilenaden vermoord en onthoofd omdat die mensen de economie en leefbaarheid op dat eiland verpestten.

Het wordt tijd dat Bakelende opdonderd en dat we een daar een bruut aan de leiding krijgen en die zwaar gaat vegen in Nedeland.

we hadden zo'n vredig landje opgebouwd na de oorlog, nu verzuipen we in onze eigen tolerantie.

Ik denk dat we de aankomende 5 jaar het leger de straat op moeten schoppen.

en dat is mijn mening waar ik recht op heb.


JUIST ,juist en nog een juist :thumbs: :thumbs:

ashi76
04-11-2004, 14:39
Jullie kennen mijn gepattenteerde reactie op dit soort topics...

The_Rock
04-11-2004, 14:56
ik zelf ben bosnisch(moslim)...maar niet zo strengmoslim dat ik iemand dood om een menings verschil...dat vind ik STOM!...wat ie alemaal zei kon ik om lachen want ik nam hem niet altijd serieus,hij had recht op een mening en hij maakte daar gebruik van...ik snap niet wrom ie gedood moest worden :evil: